HR-Communicatie Inspiratiedag deel 2: binden en boeien

In het eerste verslag van de HR-Communicatie Inspiratiedag las je al de continue verandering die zich vandaag in communicatieprocessen voordoet. In HR is het niet anders. ‘De arbeidsmarkt wordt steeds krapper en wordt bovendien overspoeld door ZZP’ers’, zo opende Inge Beckers de bijeenkomst. ‘Binden en boeien wordt dus steeds lastiger.’ Gelukkig dienden zich op de inspiratiedag enkele antwoorden aan.

 

Elite

Een veel aangehaald wapen bij het binden en boeien van met name jonge medewerkers is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Ook MKB’ers kunnen bijdragen aan een betere wereld, betoogde Koen van Zon van Ravestein & Zwart. Het is namelijk een misverstand dat maatschappelijke betrokkenheid en eigenbelang onverenigbaar zouden zijn. Daarom zet een toenemend aantal bedrijven (zoals bijvoorbeeld Delta Lloyd en Van Lanschot Bankiers) zijn medewerkers in op ideële projecten die aansluiten op hun core business. Voor die investering in de maatschappij krijg je een beter imago terug. Bovendien doen je medewerkers waardevolle ervaring op, stijgt hun werknemerstevredenheid en dus uiteindelijk je profit. Desgevraagd waren de deelnemers het er dan ook over eens: MVO is niet enkel bestemd voor de elite.

 

Intern en extern

Peter Bosch en Wim Bogaard van Optivate zien binden en boeien bij uitstek als een HR-Communicatievraagstuk. Binden en boeien is volgens hen het in lijn brengen van je interne merkbeleving met je externe communicatie. Maar dat vereist verandering. Waarom lopen die veranderprocessen zo vaak spaak? Volgens Bosch en Bogaard omdat veel managers zich vooral bezig houden met operationele zaken. Leidinggevenden zien de visie, missie, strategie en doelstellingen van de organisatie daarmee vaak over het hoofd. Ze moeten meer de dialoog aangaan met de medewerkers: wat inspireert hen? Social media als My Noble Life zijn hierbij volgens Bosch en Bogaard geweldige instrumenten. Ze doorbreken de hiërarchie van een organisatie en versterken zo de interne dialoog. Verandering begint dus met HR-communicatie.

 

Interim

Inge Beckers sloot de dag af met ervaringen van een interim-opdracht bij de arbeidsmarktcommunicatie van Yacht. Voor de detacheerder is arbeidsmarktcommunicatie core business. Ook bij Yacht lagen kansen in het bundelen van de interne en employer branding. Yacht wilde interim financials werven en moest daarvoor afstemming bereiken tussen hun gewenste imago en het imago dat ze bij hun potentiële kandidaten hadden. Dit resulteerde in de internetcampagne ‘De financial’. Het lastige was dat deze specialisten vaak niet gewend waren om op projectbasis te werken, wat het binden een grotere uitdaging maakte. Daarvoor schakelde Yacht werknemers in die zich opwerpen als ambassadeurs voor werken bij Yacht. Met succes: de site werd genomineerd voor beste recruitmentsite van 2007. Ook hier bleek dus het afstemmen van internal met employer branding cruciaal in het voortdurende proces van binden en boeien.

 

Dit is deel twee van het verslag van de HR-Communicatie Inspiratiedag van 15 september. Lees hier deel 1. Al benieuwd naar de volgende bijeenkomst van het HR-Communicatie Netwerk? Neem contact op met Inge Beckers.

Redactie HR-communicatie

Redactie HR-communicatie

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>