Wat mensen echt drijft? Purpose & Passion!

Bij het #Nieuwjaarstreffen op 17 januari was Han Mesters de key note spreker. De eigenzinnige sector banker, ooit nog actief op Pinkpop met het fameuze Baton Rouge, schetste een fundamenteel andere toekomst voor zakelijk dienstverleners. Een nieuwe wereld waarin HR en Communicatie opnieuw hun weg moeten leren vinden.

Fundamentele verandering

Minder grote instituten, minder management. Meer automatisering, minder werk. Han Mesters biedt in zijn presentatie een intrigerend toekomstbeeld van ‘zijn’ sector: de zakelijke dienstverlening. ‘We gaan van een tijdperk met veranderingen naar een verandering van tijdperk. Notarissen, adviseurs, advocaten, accountants, bankiers, verzekeraars – bij al die partijen komt er een fundamentele verandering in de manier waarop hun werk is georganiseerd. De grote instituten, de gevestigde namen, krijgen te maken met unmanaged cooperative collaboration, horizontale netwerkorganisaties die hetzelfde kunnen leveren tegen lagere kosten.’

Geen Grote Krapte

In zijn recente rapport De kwantitatieve ontwikkeling van de Nederlandse beroepsbevolking liet Mesters een vergelijkbaar bommetje vallen. Het rapport laat zien dat de krapte op de arbeidsmarkt, een scenario dat ons al jaren wordt voorgespiegeld, er vermoedelijk helemaal niet komt. De Grote Krapte zal achterwege blijven. Om meerdere redenen. De beroepbevolking werkt langer door en de economie blijft een belangrijke swingfactor. Daarbij zorgt de internetrevolutie – pas net begonnen! – voor minder banen. Functies die geautomatiseerd kunnen worden, zullen op termijn verdwijnen.

Andere werelden, andere waarden

In deze nieuwe werelden moeten disciplines als HR en Communicatie zichzelf opnieuw uitvinden. ‘Drijfveren en waarden worden steeds belangrijker. Management en hiërarchie steeds minder. Mensen willen werk doen dat zin heeft en zin geeft. Purpose en Passion. Dit vraagt om een andere organisatie van het werk, ook van de flexibele schil. Er zijn steeds vaker bekwame zelfstandige professionals (ZP’ers) die een aanbod om bij een grote bank te komen werken, gewoon afwijzen. Dat was vroeger ondenkbaar. Wat ook gaat veranderen is de manier waarop bedrijven mensen werven en belonen. Dat geldt voor gewone medewerkers, maar ook voor de top. Ik zou zeggen: reken je toppers niet alleen af op de kwartaalcijfers, maar kijk ook goed of ze in de praktijk echt staan voor de belangrijkste corporate values. Dat is uiteindelijk de belangrijkste indicator voor een duurzame toekomst.’

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie