Waarom interne communicatie zo belangrijk is

Ken je dat: medewerkers die al veel te lang op dezelfde plek zitten, zonder al te veel ontwikkeling en motivatie? In deze tijd kan dat grote schade aanrichten voor je organisatie als je staat voor verandering en vooruitgang. Digitalisering is het toverwoord voor veel overheidsorganisaties. En dan komt ineens dat punt dat de vastgeroeste medewerkers roet in het eten gooien. Wil je vooruit als bedrijf, dan zul je eerst wat overbodige ballast moeten kwijtraken.

Interne communicatie: sleutel tot succes

Denk je als organisatie dat je medewerkers te lui zijn geweest? Kijk dan maar eens goed in de spiegel. Zoveel jaren liet menig manager zijn medewerkers bungelen. Motiverend of coachend leidinggeven stond niet zo hoog op de agenda. Het ging toch allemaal prima? Waarom zouden we het anders doen? Waarom zouden we kritisch kijken naar de visie op resultaat en de capaciteiten van de medewerker? Veel organisaties hebben last van het ‘Peter-principe’, waarbij elke werknemer binnen de hiërarchie van het bedrijf stijgt tot zijn niveau van incompetentie. Men groeit door tot het moment dat zijn vaardigheden overschat worden en hij doodloopt in de nieuwe functie. En dan? Dan doen we niets meer. Dan laten we de medewerker in kwestie gewoon aanmodderen.

En ja, natuurlijk had de medewerker zelf meer initiatief kunnen nemen om zichzelf verder te ontwikkelen. Maar uiteindelijk moet je als manager ingrijpen als je niet wilt inboeten op resultaten en performance. Dus wil jij het anders doen?

  • Deel dan je visie op de toekomst van het bedrijf en de afdeling met de mensen die jou daarheen moeten leiden.
  • Ga in alle eerlijkheid het gesprek aan met elkaar en kijk hoe je elkaar kunt versterken.
  • Verschuil je niet achter fenomenen als arbeidsvitaliteit en flexibilisering, maar wees eerlijk.

Wil je echt verder als bedrijf en gun je je medewerker het beste? Dan is het tijd voor interne communicatie.

Leg de kaarten op tafel

Laat zien hoe de organisatie ervoor staat, waar het naartoe gaat en welke rol medewerkers daarin spelen. Kortom, communiceer met je mensen! Neem ze mee in jouw toekomstvisie en maak ze onderdeel van het succes dat je wilt bereiken. Alleen zo bereik je betrokkenheid en uiteindelijk trots. Is dat moeilijk? Nee, eigenlijk helemaal niet. Het vraagt alleen om helder communiceren. Gewoon zeggen wat je denkt en wat je wilt. En laat bijvoorbeeld weten dat je het kunt waarderen als medewerkers ook eerlijk zijn. Dat zij zeggen wat ze nodig hebben van jou. Het succes bereiken vraagt om tweerichtingsverkeer.

Employability

Ik zou het volgende doen: investeren in de employability van je medewerkers. Employability zou ik omschrijven als: het investeren in de ontwikkeling van de medewerker, waarmee de medewerker optimaal kan meebewegen bij veranderingen binnen de organisatie en direct ook de eigen kansen binnen het huidige bedrijf én de externe arbeidsmarkt vergroot.

Een win-win-situatie, want je hebt een tevreden medewerker die steeds de vakkennis en de vaardigheden verder ontwikkelt en daarmee lekker in het vel zit en je hebt maximale resultaten. Want een medewerker die zich prettig voelt, presteert optimaal. En dat continu ontwikkelen levert ook het voordeel dat een medewerker tijdig ontdekt dat een functie niet meer goed past. Als je als werkgever steeds goed in gesprek blijft met je medewerker, dan kun je tijdig inspelen op de veranderende behoefte van je medewerker, van jezelf en van de organisatie.

Communicatie maakt de cirkel rond

En dan zijn we weer terug bij waar we begonnen: communiceren. Communicatie is de sleutel tot succes. Eerlijk en transparant communiceren met je medewerkers maakt je een aantrekkelijke werkgever. En laat dat nou weer heel mooi je employer brand versterken. Richt je dus niet alleen op de externe arbeidsmarkt. Intern valt er veel winst te behalen. Zorg dat je medewerkers vanuit hun kracht kunnen werken en je hebt goud in handen.

Blog geschreven door Chantal van Kuyen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie