Richting geven: daar willen we meer van weten

Een windwijzer waait met alle winden mee. Met alle winden meewaaien is echter niet de beste strategie om met plezier te werken. Wil je koers houden, dan moet je richting geven. Liefst met de vrijheid om die op je eigen manier te volgen.

Double-OO: resultaten onderzoek naar generaties op de werkvloer

Voor de vierde keer lanceert Double-OO hun Yellow Paper, dit jaar over de dynamiek tussen generaties op de werkvloer. Experts van verschillende generaties delen hun visie op het thema generaties. Daarnaast spraken ze met CEO’s, HR-directors en leiders van 12 uiteenlopende bedrijven over hun ervaringen, dilemma’s en toekomstwensen.

Save the Date: Kick-offsessie kennisontwikkeling met partners

Op 26 januari organiseren we weer een exclusieve kick-offsessie voor onze kennispartners in Utrecht. Tijdens deze lunchbijeenkomst introduceren we nieuwe kennispartners, delen we inzichten en bespreken we onze gezamenlijke agenda voor 2024. Een unieke kans om te netwerken en de toon te zetten voor HR & Communicatie voor het komende jaar!

Aan de slag met het verminderen van werkstress!

Het stressniveau van medewerkers in Nederland is de afgelopen maanden flink gestegen! Dit blijkt uit het 2DAYSMOOD bevlogenheidsonderzoek waar zij iedere maand terugblikken op de stemmingsdata van meer dan 100.000 Nederlanders. Tijd dus om hiermee aan de slag te gaan!

Duurzaam werkgeverschap in het onderwijs

De uitdagingen voor het onderwijs zijn legio. Vraagstukken rondom het binden, boeien en behouden van de juiste professionals in een uitdagende arbeidsmarkt, het anders organiseren van onderwijs met behoud van kwaliteit en het innoveren van processen staan met stip op de HR-agenda. Dit zie je ook terug in de wettelijke eisen aan strategisch personeelsbeleid (per […]

Vertrouwen ‘de podcast’

Dit jaar geen whitepaper maar podcasts! Wat een geweldige inzichten krijgen we vooruitlopend op 9 november. Vanaf morgen is deel 1 van de podcast-drieluik beschikbaar.

Inge Beckers keynote op HR & Communicatie Summum Vertrouwen 2023

Inge Beckers verzorgt de keynote tijdens het summum van HR & Communicatie op 9 november 2023 in Eindhoven. Inge onthult hoe vertrouwen essentieel is voor de toekomst van organisaties.

Resultaten thema-onderzoek 2023: ‘Vertrouwen is een werkwoord’

Het onderzoek naar het kennisthema van 2023 ‘Vertrouwen op de werkvloer’ heeft een aantal markante resultaten en uitspraken opgeleverd. Bijvoorbeeld ‘Vertrouwen is een werkwoord, je moet eraan werken om het te krijgen en te behouden’. Respondenten maken duidelijk, dat er aan transparantie en openheid door leidinggevenden nog een wereld te winnen valt.

‘Komt dit van het MT of is er over nagedacht?’

De CEO sluit de aankondiging van het veranderprogramma vol overtuiging af: ‘We gaan er samen iets moois van maken, ik reken op jullie!’ Maar bij de koffieautomaat hoor je collega’s zeggen: ‘Het waait vanzelf wel weer over. Zo ging het bij de vorige verandering ook.’ Anderen gaan in de weerstand, gaan onopvallend saboteren of zijn […]

Werkgever, zet de zorgprofessional centraal

Kom je op 19 september naar het jaarcongres HRM in de Zorg in Den Bosch? Al 17 jaar hét jaarcongres voor & door HR-, bestuur/directie, zorg- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. Je bent in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in […]

Kom je ook naar het Festival Recruitment in de Zon?

🌞 Zet je zonnebril maar op en trek je dansschoenen aan, want het is tijd voor het meest spectaculaire festival van het jaar! Maak je klaar voor Festival Recruitment in de Zon 2023, waar we dit keer het thema “Rave Your Way to Success” hebben gekozen. Op vrijdag 15 september komen recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten samen voor een dag vol […]

Met de Ontwikkelbooster sneller medewerkers meekrijgen in veranderingen

Fenna Schellings en Marieke Verhoeven bedachten samen een programma voor HR-professionals: de Ontwikkelbooster. In dit programma brengen zij HR-professionals bij elkaar om van en met elkaar te leren hoe je mensen actief betrekt bij organisatieveranderingen. Het programma is ontstaan op basis van vragen uit de praktijk en ervaringen met mensen begeleiden in organisatieveranderingen.

Doe mee aan de 2e ronde van de online dialoog over vertrouwen op de werkvloer

In een eerste ronde hebben we veel bijdragen ontvangen op onze vragen. Ben je nieuwsgierig? Doe dan nu mee aan de tweede ronde, dat kan ook als je in de eerste ronde niet meedeed.

Digitale tools inzetten voor verbinding in organisaties

Op 8 juni staat de volgende intervisie netwerklunch op de agenda. Tijdens deze intervisie netwerklunch biedt HR & Communicatie de mogelijkheid om in een exclusieve en vertrouwde omgeving met elkaar te sparren over een thema gefaciliteerd door Doreen Borneman, boegbeeld Middelen & Sociale media.

Nieuw bij de redactie van HR & Communicatie: Barbara Philipsen

We stellen graag Barbara Philipsen aan jullie voor, onze nieuwe redacteur. Samen met Inge Beckers en Manon Franken maakt Barbara deel uit van de redactie van HR & Communicatie. Haar specialiteit is schrijven voor websites in begrijpelijke taal.

Doe je mee aan ‘De Stand van Werven 2023’?

Dit onderzoek heeft tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vakgebied anno 2023. Onder andere op het gebied van trends en ontwikkelingen, prioriteiten, hoe werven werkgevers, de effectiviteit van wervingskanalen, het gebruik van (informatie) technologie, leiders en influencers en internationaal werven. De resultaten zullen gebruikt worden voor onder andere […]

Hoe je betrokkenheid vergroot door de inzet van verhaalkracht

Het is een feit dat hoog presterende organisaties zich kenmerken door een hoge medewerkerbetrokkenheid. Betrokkenheid hangt onder andere samen met de ervaren echtheid van leidinggevenden, met erkenning en waardering en met een positieve focus en doelgerichtheid. Ook ruimte voor ontwikkeling en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke betekenis dragen bij aan betrokkenheid.

Is een vertrouwenspersoon de oplossing?

Elke organisatie – klein en groot – zou een vertrouwenspersoon moeten hebben. Kun je vertrouwen op de werkvloer vergroten door een vertrouwenspersoon aan te stellen? 

Aanvragen SLIM-subsidie weer mogelijk voor MKB

Vorig jaar hebben we in samenwerking met duurzaamheidsplatform Johan.nl en Simplecheck zes organisaties succesvol begeleidt met de aanvraag van de SLIM subsidie. Deze subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid helpt het MKB het leren en ontwikkelen binnen hun organisatie vorm te geven.

Zó word jij ook een ‘lover of meetings’!

Het bordje ‘lover of meetings’ staat op de hoek van het bureau van mijn collega Mascha Weijers; en niet onopgemerkt. Het lokt regelmatig reacties uit. Meetings, of specifieker ‘vergaderingen’ hebben geen sterk imago. We rommelen soms wat aan aan de Nederlandse vergadertafels. Neemt niet weg dat een goede vergadering een flinke versneller kan zijn in […]

Dialogen inzetten op een hele effectieve wijze

Graag nodigen wij je uit voor de eerste online intervisie netwerklunch van 2023. Tijdens deze online bijeenkomst sparren wij in een exclusieve en vertrouwde omgeving met HR- en communicatieprofessionals over één thema gefaciliteerd door een van onze experts.

We hebben vertrouwen in 2023

Wij hebben enorm veel zin in 2023. Samen maken we met de inzet van goede HR-communicatie van heel Nederland een ‘Great Place to Work’.

Hashtagsam ‘geselecteerd’ met twee leefstijlprogramma’s

Bij #SAM weten ze het al wat langer, maar nu de documenten officieel zijn getekend durven ze het eindelijk hardop te zeggen…

Terugblik summum 2022: (Ver)binden of liever dichtbij

Deelnemers vonden het summum van HR & Communicatie vooral INSPIREREND, het werd gewaardeerd met een 8,1 💜 en iedereen ging op 24 november met nieuwe inzichten naar huis. 

Recensie: HR met ballen

Als een van je stokpaardjes is dat HR-adviseurs in organisaties hun positie veel meer zouden moeten claimen, dan steek je natuurlijk meteen je vinger op bij een oproep wie ‘HR met ballen’ wil recenseren. Ik wilde wel eens zien hoe deze beroepsgroep op zijn stoerst is.

Hoe ziet de transformatie van HR in het onderwijs eruit?

Wil je in één dag op de hoogte worden gebracht van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid en de toekomst van HRM in Onderwijs? Bezoek dan het Jaarcongres HRM & het Onderwijs op dinsdag 22 november 2022 in het Congrescentrum 1931, ‘s-Hertogenbosch. HRM & het Onderwijs is al 12 jaar het jaarcongres vóór & […]

Summum 2022: (Ver)binden, of liever dichtbij

Met drie stevige inhoudelijke verhalen staat ons summum dit jaar in het teken van de manier waarop medewerkers verbonden zijn, worden of blijven aan een organisatie: (Ver)binden, of liever dichtbij 

Een goed gesprek voeren, begint bij jezelf

In organisaties ‘anno nu’ werken mensen thuis, vergader je via het beeldscherm en kom je zo nu en dan live bijeen. Naast de technologische uitdagingen en generatieverschillen hebben we allemaal onze eigen(aardig)heden, onze eigen wortels en waarden en varen we op vertrouwde patronen. Eisen en verwachtingen ten aanzien van de werkomgeving liggen soms ver uiteen. […]

Mensgericht organiseren: focus op de balans van HR in de Zorg

Al 16 jaar hét jaarcongres voor en door HR-, bestuur/directie, zorg- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. Op 20 september ben je in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor jou.

De Nationale Vitaliteitsweek: geef de veerkracht van jou en je collega’s een boost!

Van 19 t/m 25 september vindt alweer de achtste editie van de Nationale Vitaliteitsweek plaats. Het ideale moment om medewerkers bewust te maken van het belang van hun eigen veerkracht en vitaliteit.

Doreen Borneman: boegbeeld voor Middelen & Sociale media

Voor het HR & Communicatie expertisegebied Middelen & Sociale media hebben wij een enthousiaste vakgenoot gevonden: Doreen Borneman.

Bex*summer academy 2022

We gaan weer van start met de Bex*summer academy!  Met inspirerende, leerzame en handige workshops geeft Bex jou ook in 2022 meer inzicht in het communicatievak. Neem deel aan de Bex*summer academy en ga naar huis met handige tips en praktische handvatten. Deel ervaringen met vakgenoten uit andere organisaties en branches.

HR & Communicatie bestaat 12,5 jaar!

Wat een feest: HR & Communicatie bestaat 12,5 jaar! We vroegen aan enkele community leden en ook kennispartners wat zij met hun lidmaatschap zoal als toegevoegde waarde ervaren. Het is geweldig om terug te horen en te zien wat wij samen neerzetten. Trots op onze community!

Een Next Steps Aanpak voor Diversiteit & Inclusie

‘Voorbij de 7-vinkjes’ noemt Vivian Acquah haar kennissessie. Maar dan wel eentje mét een VR-experience. Want met hulp van virtual reality kunnen wij empathie ontgrendelen. En dat is precies wat er nodig is om te komen tot een effectieve aanpak voor diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie op de werkvloer.

HR & Communicatie zoekt Boegbeelden: Arbo en Middelen & Sociale Media

Jouw talenten en missie met trots laten zien en daarmee anderen inspireren. Als HR-communicatie Boegbeeld realiseer jij dit. 

Netwerklunch 11 april: intervisie zowel offline als online

Graag nodigen wij je van harte uit voor een intervisie netwerklunch exclusief voor HR- en communicatieprofessionals.

Hoe veerkrachtig is jouw organisatie in een veranderende overheid?

10 JAAR HRM IN DE OVERHEID IN BEWEGING | Tijdens deze 10e jubileumeditie van HRM in de Overheid op donderdag 21 april 2022 blikken we terug en kijken we naar de effecten van deze evolutie in positieve zin.

Versterk je werkgeversmerk en enthousiasmeer kandidaten met podcasts

Alexander Steegh en Raymond Godding organiseren speciaal voor HR & Communicatie een workshop in Utrecht waarin je de toepassingsmogelijkheden ontdekt en zelf kan ervaren wat de meerwaarde is van arbeidsmarkt-podcasts voor jouw organisatie.

Deze podcasts brengen nieuwe inzichten naar de werkvloer

Hoe kun je als (werkgevers-)merk of organisatie een podcast effectief inzetten? En hoe houd je de aandacht van je luisteraars vast? As We Speak maakte onlangs de volgende goede verhalen voor interne communicatie én ook voor het grote publiek. Werkstress preventie, vitaliteit en gezondheid staan voorop. Net als inspirerende inzichten voor HR-professionals…

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Hoe houd je goede mensen langer vast?

Vandaag publiceren de twee experts van Double-OO hun Yellow Paper. Double-OO helpt organisaties hun goede mensen langer vast te houden. Want dat is voor organisaties één van de belangrijkste uitdagingen voor 2022.

Boegbeeld Arbo & Vitaliteit: Fleur van den Horn

Voor het HR-communicatie expertisegebied Arbo & Vitaliteit hebben wij een geweldige sparringpartner gevonden: Fleur van den Horn. Samen met de andere boegbeelden voor de HR-communicatie expertisegebieden zijn we inmiddels een mooi team aan het worden!

Waarom je ons op Facebook moet volgen?

Op Facebook delen wij informatie over HR-communicatie die elders is gepubliceerd én het delen waard is. Zo brengen we via dit sociale mediakanaal de buitenwereld naar binnen.

Whitepaper ‘Duurzaam werkgeverschap’ ziet vandaag het levenslicht

PERSBERICHT | Met gepaste trots presenteren we vandaag onze whitepaper over Duurzaam werkgeverschap. Gedurende een proces van een jaar heeft de community van HR & Communicatie zich gebogen over het onderwerp ‘Duurzaam werkgeverschap’. Samen met de experts van het netwerk is er kennis gedeeld, verdiept en verrijkt. 

Nieuwe data werkstress in Nederland nu bekend: Het Werkstress Data Rapport 2021

In november 2020 verscheen het eerste Werkstress Data Rapport. Hierin zagen we al dat we destijds in de gevarenzone zaten als het aankwam op stress en burn-outcijfers. Nu, in het Werkstress Data Rapport 2021, legt 2DAYSMOOD de cijfers van 2020 naast die van 2021 om te zien hoe we ervoor staan met stress op het […]

Einde arbeidsmarktkrapte in zicht?

Niets is zo voorspelbaar als vergrijzing, toch lijken veel bedrijven daar nu door overvallen. Een bijzondere constatering omdat elke organisatie precies kan zien wat de impact van vergrijzing in de komende 3 tot 5 jaar is. Toch leven we in de arbeidsmarktkrapte van nu en proberen we deze op te lossen, terwijl langzaam maar zeker […]

Onze whitepaper ‘Duurzaam duurt het langst’ komt eraan!

Duurzaam werkgeverschap staat voor de continue aandacht voor en investering in werkplezier, diversiteit, duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en arbeidsomstandigheden. Als je als werkgever hierin investeert, blijven werknemers productief, gemotiveerd en betrokken bij je organisatie. UITGESTELD – Hierover reiken we jullie bouwstenen aan op ons summum op 18 november vanaf 15.00 uur bij Bex*communicatie in Eindhoven én […]

Radboud Universiteit start campagne over duurzaamheid

Op donderdag 18 november 2021, de week voor Black Friday, voert de Radboud Universiteit een eendaagse landelijke campagne om (jonge) mensen aan te sporen om na te denken over hun consumptiegedrag en hoe zij via onderwijs en onderzoek invloed kunnen hebben op de toekomst.

Jaarcongres HRM & het Onderwijs, 23 november 2021 in Bussum

Transformatie van HR in het onderwijs: Hoe ziet úw deel van de puzzel eruit?

2DAYSMOOD is genomineerd voor de Startup of the Year Award 2021!

Ieder jaar wordt de Startup of the Year Award weer uitgereikt. En dit jaar is 2DAYSMOOD genomineerd in niet één, maar zelfs twee categorieën! We zijn genomineerd in de categorie ‘Early Stage’ en ‘Impact’. Daar zijn we natuurlijk maar al te trots op. Help jij ons de award binnen te slepen?

35 jaar Bex*communicatie: de toekomst van het communicatievak

Het Eindhovense bureau Bex*communicatie bestaat 35 jaar!

De inclusieve werkplek komt steeds dichterbij

Wij willen graag een afspiegeling zijn van de samenleving. Mooie zin! Mooi streven ook. Regelmatig te lezen op menig website of werken-bij-site. Maar met het opschrijven van deze zin ben je er natuurlijk niet.

OutsideIn: De nieuwe podcast van Funk-e over interne communicatie

In de podcast OutsideIn gaat de oprichter van het Rotterdams bedrijf Funk-e Internal Communication en voormalige radio moderator op zoek naar eerlijke verhalen. Hij gaat in gesprek met experts, klanten en pioniers op het gebied van interne communicatie.

15 jaar HRM in de Zorg… nooit meer hetzelfde?!

Nooit meer hetzelfde….! Met deze titel begonnen we de eerste editie van het inmiddels zo succesvolle jaarcongres HRM in de Zorg, vóór & door HR, directie, lijn- en zorgmanagers werkzaam in de care en de cure. En hoe actueel is deze titel nu 15 jaar later? Zal het door Covid-19 nooit meer hetzelfde zijn? Kunnen […]

Duurzame inzetbaarheid en Diversiteit & inclusie topprioriteit door Duurzaam werkgeverschap

Aan Duurzaam werkgeverschap kunnen we verschillende topics verbinden. Maar met welke topics moeten we nu per direct aan de slag? HR & Communicatie geeft aan: focus op duurzame inzetbaarheid en diversiteit en inclusie (DEI).

De Stand van Werven 2021

Voor de zevende keer brengt de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het rapport Stand van Werven uit dat inzicht geeft in de actuele stand van zaken op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Het onderliggende onderzoek vroeg onder meer naar invloeden, verwachtingen en prioriteiten bij bureaus en corporates (profit en not-for-profit organisaties).

Boekentips voor recruiters – deze boeken moet je deze zomer gelezen hebben

De zomer staat voor de deur en de meeste mensen zullen tijd nemen om lekker even vrij te zijn en te genieten van de zon. Wat is er nu beter dan lekker in je stoeltje te werken aan persoonlijke groei? Naast het lezen van een thriller of non-fictie is het ook een mooi moment om […]

Eerste boegbeeldenbijeenkomst succesvol!

De eerste bijeenkomst met de HR & Communicatie boegbeelden op 3 juni verliep energiek en enthousiast. Mariken Kooij (Boegbeeld Communicatie & Verandering), Rudie Martens (Boegbeeld Pensioencommunicatie), Esther Flipse (Boegbeeld Arbeidsvoorwaarden-communicatie) en Raymond Godding (Boegbeeld Branding & Engagement) wisselden onder aanvoering van Monique Hendriks, voorzitter van dit Expertpanel, hun kennis en ervaringen uit. Natuurlijk was ook […]

Op zoek naar een blijvende verbinding

Met name dat verbinden van medewerkers is de laatste tijd relevanter dan ooit. Daarnaast is het de hoogste tijd dat ‘het balletje rondom goed werkgeverschap eens goed gaat rollen’, om Martin Meulenkamp van 2DAYSMOOD te citeren. Niet zonder reden dat HR-communicatie.nl zich (al enige jaren) buigt over de vraag: Hoe informeer, motiveer en verbind jij […]

Werf& Live 2021 op 27 mei: claim jouw gratis ticket voor 12 mei [members only]

Op donderdag 27 mei organiseert Werf& de zesde editie van Werf& Live. Dit jaar met als thema break free. 

Boegbeeld Branding & Engagement: Raymond Godding

Voor het expertisegebied Branding & Engagement stellen wij graag ‘inspirator’ Raymond Godding voor als HR & Communicatie boegbeeld.

Boegbeeld Communicatie & Verandering: Mariken Kooi

Voor het HR-communicatie expertisegebied Communicatie & Verandering hebben wij een zeer kundig vakgenoot gevonden: Mariken Kooi.

Esther Flipse en Rudie Martens: boegbeelden Arbeidsvoorwaarden & Pensioen

Met trots kunnen wij jullie vertellen dat het HR & Communicatie expertisegebied Arbeidsvoorwaarden en Pensioen vertegenwoordigd gaat worden door Esther Flipse van Merknemers en Rudie Martens.

Jij kunt bijdragen aan de whitepaper ‘Stand van werven 2021’

De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie komt binnenkort met de whitepaper de ‘Stand van Werven 2021’. Jij kunt hieraan bijdragen door mee te doen aan het onderzoek. 

HRM-congres: De transformatie van arbeidsmarkt en overheid [gratis kaartje]

Op donderdag 1 april vindt het online congres plaats HRM in de Overheid. HRM in de Overheid is reeds 9 jaar succesvol als het jaarcongres vóór & dóór HR, lijn, directie/bestuur en gemeentesecretarissen werkzaam in de overheid. In één dag op de hoogte van de actuele transformatie van arbeidsmarkt en overheid.

Opereren achter de schermen van de cao-onderhandeling

We nemen een duik in de complexe krachtenvelden in communicatie tijdens onze volgende kennissessie op vrijdag 16 april van 12:00 tot 13:30 uur. Vanaf onze online keukentafel gaan we in deze ideeënproeverij in gesprek met met Monique Hendriks en Marjan Jansen van Bex*communicatie.

HR & Communicatie zoekt Boegbeelden

Jouw talenten en missie met trots laten zien en daarmee anderen inspireren. Als HR-communicatie Boegbeeld realiseer jij dit. 

Universiteit Utrecht en 2DAYSMOOD lanceren unieke meting van duurzame inzetbaarheid

Hoe kunnen organisaties continu zorgen voor waardig werk voor medewerkers, op elk niveau en elke leeftijd? Dat is de essentie van duurzaam werkgeverschap. En zeker na de impact van de coronacrisis, hebben werkgevers hier een grote opgave. Universiteit Utrecht en 2DAYSMOOD stimuleren daarom de verbetering van duurzaam werkgeverschap met een nieuw product. 

Ga intern het gesprek aan over diversiteit en inclusiviteit

Met een online dialoog zorg je dat diversiteit en inclusiviteit 100% geborgd wordt. Met 0% concessie. Je kunt immers iedereen uitnodigen die je wil om mee te doen aan de dialoog: teams, afdelingen of de gehele organisatie. De anonimiteit zorgt ervoor dat uitsluitend méningen tellen, in plaats van iemands positie, rol, hobby, huidskleur of geslacht, of […]

Nieuwe websites van onze leden

Graag vestigen we je aandacht op de prachtige nieuwe websites die de afgelopen periode door een aantal van onze leden zijn opgeleverd. 

Ontdek vanaf je eigen eettafel wat gastvrijheid mogelijk maakt

Op donderdag 4 maart vindt de volgende HR & Communicatie intervisielunch plaats: een ideeënproeverij waarin we dit keer met elkaar in gesprek gaan over de inspiratie die gastvrijheid je kan bieden. Samen met Marjolijn Vlug nemen we een duik in de vraag wat dat voor jou betekent, persoonlijk en in je werk.

Onze partner CKC Seminars bestaat 27,5 jaar!

Een mijlpaal om bij stil te staan. ‘In tijden dat we niet live naar congres kunnen, blijven we omdenken in kansen en mogelijkheden,’ vermeld CKC Seminars op haar website.

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2020

Deze vijf blogs met de meeste views in 2020 reflecteren het coronajaar. Blogs over institutioneel racisme en employer branding tijdens een crisis. Blogs over hoe je plezier in je werk vast kunt houden, hoe je hybride werken goed kunt vormgeven tot aan het reboarden van je medewerkers na corona.  Het is een indrukwekkende top 5 met […]

Hoe blijven we tijdens het thuiswerken fit?

Januari is de maand om die extra kilo’s, je fitheid en conditie eens onder de loep te nemen. En mocht je in januari een fitnessabonnement bij de sportschool bij jou in de buurt willen afsluiten, dan zul je nog even moeten wachten… Gelukkig heeft Gladys Nurmohamed hier een alternatief voor bedacht wat zij in de […]

Replay op YouTube: de beste online employee experience

Nu te zien op ons nieuwe YouTube-kanaal: de replay van het online event van HR & Communicatie over hoe je de beste digitale ervaringen voor je medewerkers creëert. Interessante inzichten en tips van onze kennispartners Bex*communicatie en 2DAYSMOOD. Communitylid Jasper Henkelman presenteerde de uitkomsten van laatste online dialoog over het digitaliseren van de Employee Journey […]

Nieuwjaarsdialoog: wat wens jij ons toe in 2021?

Onze kennispartner CircleLytics biedt ons gratis een Nieuwjaarsdialoog aan!

19 november om 16 uur: Zoom-kennissessie over de beste online employee experience

Speciaal voor (nieuwe) leden, kennispartners en iedereen die hen en onze community graag leert kennen hebben wij een interessant en interactief programma samengesteld. Het wordt een Online event over hoe je de beste digitale ervaringen voor je medewerkers creëert Alle interessante inzichten en tips van onze kennispartners maar ook de uitkomst van laatste online dialoog […]

Wordt de employee journey van de toekomst digitaal?

Dat we ooit weer teruggaan naar vijf dagen per week op kantoor lijkt onwaarschijnlijk. Flexibel werken was al gebruikelijk en nu het thuiswerken het voor velen het (tijdelijke) nieuwe normaal is geworden, neemt de digitalisering alleen maar verder toe. Thuiswerken zal voor veel mensen voor tenminste een deel van de week de realiteit zijn. Met digitaal […]

Thema ideeënproeverij: retentie en re-boarding (in coronatijd)

Tijdens de ideeënproeverij van 30 oktober gaan wij in gesprek over ‘Retentie en re-boarding (in coronatijd)’. Alle HR en/of communicatieprofessionals kunnen aanschuiven aan onze ‘online keukentafel’ voor onze intervisielunch. 

De rol van HR in tijden van verandering

Niet het reisdoel, maar het vertrekpunt bepaalt de reis. Ligt de eindbestemming om de hoek of moet er een bus, trein of zelfs vliegtuig aan te pas komen? Als we een organisatieontwikkeling aangaan, ligt de focus vaak op het einddoel. Daarmee wordt regelmatig vergeten dat de ene medewerker vanuit zijn kennis en ervaring met meer […]

Inge Beckers wil HR & Communicatie anders organiseren

Vorige week heeft Inge Beckers alle kennispartners en communityleden aangeschreven om samen op zoek te gaan naar ideeën om HR & Communicatie anders te organiseren. Haar doel: de community zelf sterker in de ‘driver seat’ zetten. Om persoonlijke redenen heeft ze de wens om een stapje terug te doen. Met een klein team stuurt Inge […]

Nog steeds nemen we liever Mark dan Mohammed in dienst

De afgelopen weken is er veel aandacht voor de movement Black Lives Matter. Sinds deze week gaat er ook een petitie rond (een burgerinitiatief) waarin gepleit wordt voor het tegengaan van racisme en discriminatie op jonge leeftijd. Wereldwijd protesteren verschillende mensen samen tegen racisme. Ook in Nederland hebben we te maken met institutioneel racisme. Denk aan […]

Zo houd je arbeidsmarktcommunicatie in tijden van corona op de kaart

Arbeidsmarktcommunicatie is meer dan alleen vacatures invullen, het omvat ook employer branding en employee relationship management. Hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie in, in tijden van corona? 

Veilig werken op kantoor volgens de richtlijnen van het RIVM

De komende weken gaan veel kantoren in Nederland weer gedeeltelijk open. Voor veilig werken is het belangrijk dat de richtlijnen van het RIVM worden toegepast op gebruik van bijvoorbeeld vergaderruimtes, toiletten, koffieautomaten, liften, gangen en recepties. Hoe zorgen we ervoor dat deze richtlijnen bij iedereen bekend zijn en dat iedereen zich er aan houdt? Twee […]

HR & Communicatie deelt pluimen uit voor Goed Werkgeverschap via YouTube!

Op 2 april stond onze Ideeënproeverij gepland. Wij hebben deze intervisiesessie digitaal ingericht, ieder met zijn eigen heerlijke lunch, aan eigen keukentafel. Veiligheid voorop. Tijdens de ideeënproeverij deelden onze communityleden mooie verhalen over Goed Werkgeverschap in Coronatijd.

Kennisportal Vacatureteksten helpt je 24/7

In een wereld van recruitmentsites, employer branding, sourcing en recruitmentbots lijkt het alsof vacatureteksten niet meer belangrijk zijn. Vacatureteksten zijn echter nog steeds het meest gebruikte middel binnen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. En vacatureteksten zijn daarnaast ook belangrijk om een doelgroep te bereiken en te activeren om te solliciteren.

Het Coronavirus: communicatieadviezen en tips

Iedereen heeft inmiddels te maken met de gevolgen van het Coronavirus. We weten niet wat ons nog te wachten staat en hoe lang het gaat duren. Bex*communicatie heeft praktische adviezen en tips voor ons uitgeschreven. 

HR & Communicatie Community start dialoog over samenwerken

Voor bedrijven en organisaties wordt 2020 een jaar waarbij het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers één van de grootste prioriteiten is. Een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie is hierbij cruciaal.

Wat goed gaat, nóg beter doen – Beter werven in de zorg

De kunst van beter werven in de zorg is niet alleen focussen op wat niet goed gaat, maar juist te kijken naar wat wel goed gaat en dit verder te verbeteren. Je gaat dan als zorgorganisatie veel meer vanuit je kracht werven en hebt op korte termijn sneller resultaat! Dit is de manier waarop zorgorganisaties […]

‘Er is een nieuw HR-tijdperk aangebroken’

Dit zegt Wellbeing & HR expert Ann De Bisschop. Nog nooit stond Human Capital zo hoog op de agenda als vandaag. Ann werkte meer dan 25 jaar in de media en bekleedde verschillende directiefuncties. Met de ervaring en knowhow én de kennis uit de gesprekken met de experts uit haar boek, beseft ze als geen […]

Denktank HR & Communicatie Dialogen 2020

HR & Communicatie gaat verder met het ontwikkelen van kennis met de Dialoog Denktank voor uiteenlopende thema’s en onderwerpen waar HR & Communicatie kennispartners en community-leden zich over willen ontfermen.

Lunchen met vakgenoten

De HR & Communicatie ideeënproeverij is een intervisielunch voor HR- en communicatieprofessionals die houden van goede raad, nieuwe ideeën én lekker eten!

Samenwerken vanuit purpose en data

JECKX en 2DAYSMOOD gaan samenwerken! Ze gaan werkgevers helpen hun uitdagingen om te zetten in praktisch uitvoerbare impactstrategieën. Ze bundelen hiermee expertise en jarenlange ervaring op het gebied van purpose en data-gedreven besturen van je organisatie. Zo kunnen organisaties gaan profiteren van de hoogst mogelijke ‘Return on Happiness‘. Investeren in werkgeluk en welzijn van medewerkers verbetert […]

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2019

Blogs over onbeperkt verlof, medewerker-engagement, HR-trends, candidate experience marketing en branding in het onderwijs. Het is een prachtige top 5 met best gelezen HR-Communicatie blogs geworden. En niet alleen deze vijf, maar alle bloggers bedankt voor jullie fantastische bijdragen! 

CEO’s vaker actief op sociale media

Internationaal onderzoek laat zien dat CEO’s van ’s werelds grootste beursondernemingen beter zichtbaar zijn op sociale media dan twee jaar geleden. Momenteel is 58% van de CEO’s vertegenwoordigd op LinkedIn, dat is een stijging van 41% ten opzichte van twee jaar geleden. Twitter heeft nog steeds niet veel fans op directieniveau. Slechts 17% van de […]

Arbeidsmarktcommunicatie blijft belangrijk

Uit het jaarlijks onderzoek De Stand van Werven 2019-2020 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie blijkt dat employer branding (73%) en arbeidsmarktcommunicatie (71%) belangrijk blijven voor wervingsprofessionals die bij corporates werken.

Toon leiderschap. Wees geen dienaar, maar geef advies als een koning!

PERSBERICHT | HR- en communicatieprofessionals zien veel mogelijkheden om organisaties soepeler te laten functioneren. De ruimte om hun initiatieven uit te voeren ten gunste van de organisatie, die is niet altijd voldoende aanwezig. Daarom heeft HR & Communicatie inzichten verzameld van ervaren experts en frisse vernieuwers: zo zorg je dat de inzichten en meerwaarde van […]

Bex*communicatie opent Bex*Impact Academy

Gisteren opende Bex*communicatie in het bijzijn van circa 200 opdrachtgevers en relaties op officiële wijze de Bex*Impact Academy. Na een intensieve verbouwing beschikt Bex*communicatie over een vleugel met een radiostudio, televisiestudio’s en een minitheater. Hier kunnen opdrachtgevers zich in een zo realistisch mogelijke omgeving voorbereiden op een interview, pitch, presentatie of bijvoorbeeld een lastig gesprek.

Zo maak je meer werk van leiderschapscommunicatie

Speciaal voor Communicatie- en HR-professionals schreef Erik Reijnders de handleiding ‘In gesprek over leiderschapscommunicatie’ bij zijn boek ‘Maak van de lijn een punt’.

Wat iedereen kan leren van vrouwelijke leiders

In een internationaal onderzoek onder ruim 75.000 medewerkers en 10.000 managers heeft Great Place to Work vijf niveaus van leiderschap blootgelegd. In de vandaag verschenen whitepaper ‘Wat iedereen kan leren van vrouwelijke leiders’ gaat Great Place to Work, in samenwerking met BrandedU, dieper in op de verschillende niveaus en schijnen vijf Nederlandse topvrouwen hun licht […]

‘Objectieve’ werving en selectie van kandidaten

Vernieuwende aanpakken om de beste kandidaat voor een baan te vinden, daar is in verschillende sectoren grote behoefte aan. Naast het werven van medewerkers zijn ook diversiteit en inclusie zijn belangrijke onderwerpen voor het uitbreiden van het personeelsbestand. Maar als je al grote moeite hebt om mensen te werven, én rekening wil houden met diverse […]

Ook het onderwijs gaat voor toekomstbestendig HR-beleid

Professionalisering van het onderwijs, strategische personeelsplanning, de docent van de toekomst, mobiliteitsvraagstukken en het verhogen van kwaliteit en innovatie van onderwijs vragen om continue wendbaarheid. Van toekomstbestendig naar toekomstlenig onderwijs.

Search & Co Groep haalt Firstbird naar Nederland

Trots meldt Michael Boud van de Search & Co Groep dat zij de officiële partner zijn geworden van het innovatieve Oostenrijkse Firstbird: een handige app voor personeelswerving. Search & Co Groep levert en ondersteunt het systeem voor alle gebruikers in Nederland. 

Summum 2019: ZO krijg jij een GO!

Versterk het draagvlak voor jouw HR & Communicatie-initiatieven Je hebt goede ideeën voor HR & Communicatie en zin om ermee aan de slag te gaan. Maar hoe krijg je jouw directeur, manager of opdrachtgever zo ver om je daarvoor budget en ruimte te geven? Precies dát is waar we jou concrete tips en handvatten voor […]

Uitnodiging: 10 jaar hr-communicatie.nl – wat een feest!

‘HR-communicatie moet nog wat groeien als vakgebied’, zei Inge Beckers in een interview bijna 10 jaar geleden. En wat HR-communicatie is en waar het zich op richt, had ook tekst en uitleg nodig. Als je nu het woord ‘HR-communicatie’ opzoekt via Google dan krijg je zo’n 8.790.000 resultaten gepresenteerd. Wil je medewerkers écht goed informeren, motiveren […]

Thema jaarcongres HRM in de Zorg: Anders organiseren, werken én denken

Al 13 jaar, met jaarlijks 350 deelnemers, hét jaarcongres voor & door HR-, bestuur/directie- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. U bent in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor u. Weinig andere sectoren zijn […]

Jhorna Erkens in directie Bex*communicatie

Wisseling van de wacht bij Bex*communicatie Per 1 september wijzigt Bex*communicatie de samenstelling van haar directieteam. Samen met huidig algemeen directeur Monique Hendriks komt partner Jhorna Erkens aan het roer te staan van dit communicatiebureau met vestigingen in Eindhoven en Amsterdam. Partner Marjan Jansen verlaat na zeven jaar de directie op eigen verzoek en gaat zich […]

Doe je mee aan ‘De Stand van Werven 2019’

Dit onderzoek heeft tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vakgebied anno 2019/2020. Onder andere op het gebied van trends en ontwikkelingen, prioriteiten, hoe werven werkgevers, de effectiviteit van wervingskanalen, het gebruik van (informatie) technologie, leiders en influencers en internationaal werven. De resultaten zullen gebruikt worden voor onder andere […]

Stralende korting voor hét Festival recruitment in de zon

Had je het al gespot in onze agenda? Op dinsdag 27 augustus vindt hét recruitment festival plaats waar je jouw kennis van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie een (vitamine) boost geeft! HR & Communicatie mag aan al haar leden en lezers een speciale korting aanbieden. Maak hiervan gebruik door uiterlijk 31 juli in te schrijven voor hét […]

Nieuw bij de redactie van HR & Communicatie: Sylvia Klootwijk

We stellen graag aan jullie voor Sylvia Klootwijk, onze nieuwe redacteur. Samen met Inge Beckers en Marjolijn Vlug maakt Sylvia deel uit van de redactie van HR & Communicatie. Haar specialiteit? Redigeren: de teksten hier op HR-communicatie.nl gaan schitteren! 

2DAYSMOOD haalt 360.000 euro op met nieuwe investering

Dit is een persbericht van onze kennispartner 2DAYSMOOD Werkgeluk zal de komende jaren de nieuwe standaard worden binnen organisaties. Het voorkomen van werkstress en het stimuleren van werkplezier en betrokkenheid is niet alleen gezond voor werknemers, maar is volgens onderzoek ook essentieel voor succesvolle organisaties. Zo kan een hoge betrokkenheid onder medewerkers resulteren in een […]

HR & Communicatie lanceert Mini Magazine

Vanuit de vraag ‘Hoe informeer, motiveer en verbind jij (toekomstige) medewerkers?’ leveren wij een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied HR-communicatie. Wij doen dit door kennis te delen, maar ook door de ideeen en inzichten van professionals bij elkaar te brengen. In het april nummer van ons eerste mini magazine staan verschillende interessante […]

Hoe weet jij het draagvlak voor jouw werk te vergroten?

Je hebt een HR-communicatieplan waar je organisatie wat aan heeft. Je hebt hart voor je vak en wil er graag mee aan de slag. Maar hoe krijg je er draagvlak (aandacht, tijd, budget) voor aan de directietafel? Want hoe stevig onze expertise ook wordt, met overtuigingskracht en draagvlak om deze toe te kunnen passen in […]

Netwerklunch: wat was dat een schot in de roos

Marlien van der Wiel creëert als recruitmentadviseur een duurzame verbinding tussen de organisatie, de medewerkers en de toekomstige medewerkers. In haar werk speelt de essentie van een organisatie en daarmee het employer brand een cruciale rol bij de zoektocht naar nieuw personeel. Met die visie schoof ze aan bij de netwerklunch van HR & Communicatie.

Poll: wat zijn de beste employer brands in de zorg?

Als communicatie- en HR-professional kun je haast niet meer om employer branding heen. Welke zorgorganisaties vind jij hierin excelleren? We horen het graag van je, als input voor een wetenschappelijke casestudy. Het begrip employer branding wint snel aan populariteit. De krapte op de arbeidsmarkt neemt immers alleen nog maar toe. Dat betekent niet dat employer […]

2019: een jubileumjaar!

In het najaar van 2009 zijn we gestart met HR & Communicatie en dat gaan we vieren tijdens dit jubileumjaar! Inge Beckers, hoofdredacteur en initiatiefnemer van HR & Communicatie: ‘In 2009 benaderde René Ravestein mij met het voorstel om een netwerk op te richten. Een geweldig initiatief, vond ik meteen, en dat is het nog […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2018

De blogs met de meeste views het afgelopen jaar zijn concrete adviezen voor je organisatie. Volgens deze vijf vakgenoten moet het anders. Dit realiseren we met de inzet van goede HR-communicatie, waarbij ook nog eens wordt aangeven hoe. De best gelezen blogs springen eruit omdat het allemaal ervaringsverhalen zijn. 

Goed voorbeeld doet volgen: luisteren is een keuze

PERSBERICHT | HR- en communicatieprofessionals vinden dat er in hun organisaties redelijk wordt geluisterd naar hun medewerkers. Als we inzoomen op de verhouding in tijd tussen spreken en luisteren van het management, dan zegt drie van de vier professionals dat dit niet in balans is. Hoe je beter luisteren in je organisatie naar je medewerkers […]

Zo ontwikkelen wij kennis

We willen van elke organisatie een prachtige werkplek maken met betrokken medewerkers door op het vlak van HR & Communicatie kennis en mensen te verbinden. Dit doen wij online via dit platform en sociale media en ook tijdens onze bijeenkomsten. Dit doen wij niet alleen maar samen met leden en kennispartners. Zij steunen ons financieel […]

HRM & het Onderwijs: onderwijstransitie en HR-kanteling praktisch in beeld

Werk je in onderwijs en wil jij – samen met HR-, directie- en lijnmanagers – even helemaal bijgepraat worden? Bezoek dan het congres HRM & het Onderwijs op 27 november bij Spant! in Bussum. Community-leden van HR & Communicatie ontvangen €50 korting. 10 jaar HRM & het Onderwijs. De onderwijstransitie en HR-kanteling praktisch in beeld. […]

Talent Acquisition Live combineert recruitment tech en ‘letting people be human’

Zo’n event waar je vol energie en met een smartphone vol aantekeningen en foto’s vandaan komt. Met interessante ontmoetingen, nieuwe en bekende gezichten. Waar je sprekers hoort vertellen over onderwerpen waarvan je vindt dat nog veel meer mensen erover mogen horen. Waar je ideeën hoort die je verrassen en waar je graag mee aan de […]

Nieuw in onze Toolbox: podcast over arbeidsmarktcommunicatie

Hij heeft al een heel aantal interviews gedaan met indrukwekkende gasten en wat duidelijk blijkt: het vakgebied arbeidscommunicatie is levendig en volop in ontwikkeling. Er mag bovendien nog veel meer over gepraat worden. De podcastserie ‘Hier is AMC!’ van Marcel van der Quast is vanaf nu ook te vinden in de Toolbox op HR-Communicatie.nl, de […]

René Brouwers’ lezing over luisteren, sneak preview

In gesprek gaan met de medewerker. Veel organisaties doen dit om te vertellen wat er van de medewerker wordt verwacht en wat deze moet doen om die verwachtingen waar te maken. Het beantwoorden van vragen van de medewerker wordt gedaan wanneer dit relevant is voor de doelen die de organisatie heeft gesteld. Maar echt openstaan […]

Great Place to Work Nederland start met tweede erkenningstitel: ‘Great Place to Work Certified’

Goed werkgeverschap is de weg naar organisatiesucces – dat is de overtuiging van Great Place to Work Nederland. Organisaties die een cultuur van vertrouwen, trots en plezier hebben, presteren beter. Hier als organisatie in uitblinken is een prestatie. Een prestatie om trots op te zijn en een prestatie die aandacht verdient. Deze aandacht geven ze […]

HRM in de Zorg: voorbij organisatiegrenzen en zorgsectoren

Werk je in de zorg- en welzijnssector en wil jij – samen met HR-, directie- en lijnmanagers – even helemaal bijgepraat worden? Bezoek dan het congres HRM in de Zorg op 18 september in Den Bosch. Community-leden van HR & Communicatie ontvangen €50 korting. Op zoek naar de menselijke maat Samensturing – Systeemelastiek – Samenhang Excelleren in de […]

Gratis naar event Week van de Bevlogenheid [members only]

‘Van Purpose naar Presteren’, is het thema van de Week van de Bevlogenheid-event Een prachtige line-up tijdens het Week van de Bevlogenheid-event 2018: De ambitie van de intiatiefnemers is ‘In 2025 is 80% van werkend Nederland bevlogen en trots!’ Vanuit deze ambitie is de Week van de Bevlogenheid ontstaan. Vijf dagen in het jaar extra […]

HR & Communicatie Community start dialoog-denktank Luisteren

Zenden, zenden, zenden. Het is een veel voorkomende valkuil van het management van organisaties. Vaak gaat het management veel te laat met de medewerkers over belangrijke kwesties in gesprek. Waarbij blijkt: luisteren is lastig. Terwijl luisteren juist één van de meest cruciale succesfactoren is.

Drie gratis congreskaarten van CKC seminars! [members only]

Speciaal voor HRM’ers werkzaam bij/voor overheid, zorg en onderwijs organiseert CKC seminars drie keer per jaar een mooi jaarcongres in het Spant! in Bussum. Community-leden van HR & Communicatie ontvangen €50 korting op deze events. Cadeautje: we mogen voor elk congres één toegangskaart – ter waarde van €295 per event – gratis weggeven! HRM in […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2017

De populairste en dus best gelezen blogs in het afgelopen jaar gingen over vernieuwende perspectieven in HR en Communicatie, met nieuwe ideeën en verfrissende statements. Benieuwd of je ze allemaal al had gespot, of er nog eentje had gemist? Om jullie niet langer in spanning te houden… de top-5 best gelezen blogs op HR-Communicatie.nl van […]

Verlanglijstjes en goede voornemens voor 2018

Het is het einde van het jaar, tijd voor verlanglijstjes en goede voornemens. Wat staat er met stip bovenaan jouw verlang- en wensenlijstje voor 2018? Breng je stem uit. Zit jouw uitdaging er niet tussen? Laat ons weten welke onderwerpen jou bezig houden! Bedankt en veel succes met het afronden van dit jaar. Tot ziens in 2018! 

Terugblik Summum HR-Communicatie: Aan de slag met medewerker-engagement

In het gevarieerde programma van de summum van HR-Communicatie ‘Dé sleutel tot medewerker-engagement’ was ruimte voor nieuwe informatie, vragen stellen, doen en ervaren. Inzichten werden afgewisseld met tips. Veel verschillende ideeën kwamen naar voren en de deelnemers deelden vragen die hen bezig hielden.

Vernieuwd platform HR-Communicatie: exclusiviteit voorop

Op 16 november 2017 om 16.30 uur lanceert HR-Communicatie een vernieuwde website. De nieuwe site biedt voor HR en communicatieprofessionals een exclusieve afgeschermde omgeving om online in gesprek te blijven over hun vak. Het kennisplatform verbindt professionals en kennis op de specialisatie HR-communicatie en is daarmee tegelijkertijd een sociaal netwerk voor vakgenoten.

Netwerklunch: fijn contact met gelijkgestemden

Op donderdag 6 juli schoven we aan bij een (bijna te) lekkere lunch met oprechte tafelgesprekken over het HR & Communicatie-vakgebied. Een klein gezelschap dit keer doordat meerdere aanmelders wegens overmacht niet konden aanschuiven (we ontmoeten ze gelukkig alsnog bij de eerstvolgende lunch op 6 oktober in Amsterdam).

“Gezocht: Manager Medewerker Engagement”

PERSBERICHT | Directieleden schatten het belang dat wordt gehecht aan medewerker engagement gemiddeld hoog in. Meer dan de helft van de medewerkers in Nederland is trots op hun werkgever en vindt een positieve werkomgeving belangrijk. Tegelijkertijd zegt meer van de helft dat de organisatie nog onvoldoende beleid heeft gemaakt rondom engagement. Wie dit oppakt binnen […]

Hoe zorg je voor betrokken medewerkers?

Weet jij wat bijdraagt aan betrokkenheid? Wij zijn benieuwd wat jij – HR & Communicatie professional – hierover kunt vertellen. Heb je een mening, ideeën of ervaringen rond medewerker engagement? Zijn er knoppen waar je aan kunt draaien om engagement of medewerkerbetrokkenheid positief te stimuleren?

Netwerklunch: passie, verdieping en lekker eten

Op donderdag 6 april was ik voor het eerst op de netwerklunch van professionals op het snijvlak van HR & Communicatie. In een winderig Amsterdam-Noord was de IJ-kantine een fijne locatie. Aanwezig waren zes professionals die gepassioneerd vertelden over hun vak en wat hen drijft. Ervaren, startend en zoals ik zelf startend ervaren.

Verslag brainstorm medewerker-engagement

Wie wil er mee doen aan een brainstorm over engagement? Als er een onderwerp is waardoor het bloed bij mij gaat stromen, dan is het engagement. Met mijn betrokkenheid zat het dus wel goed. Nog steeds overigens, want het was een zeer geslaagde bijeenkomst met collega’s uit het veld over wat wij vanuit HR en […]

Expertises verbinden tijdens de lunch

Afgelopen vrijdag heb ik kennisgemaakt met HR & Communicatie. Een groep gedreven specialisten en vakgenoten die allemaal hun eigen expertise hebben op het gebied van HR & communicatie. Tijdens een goed verzorgde netwerklunch in Utrecht heb ik ervaren wat deze mensen zoal bezighoudt, waar hun uitdagingen liggen en wat hen inspireert.

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2016

Er ligt weer een heel nieuw jaar voor ons. Geeft zo’n nieuw jaar jou ook altijd het gevoel van nieuwe mogelijkheden en ideeën? Ons wel! Maar eerst kijken we even terug naar het jaar dat achter ons ligt.

Wie zijn wij eigenlijk?

HR-Communicatie.nl blijft groeien. Met meer dan 900 leden op deze site en ruim 600 op LinkedIn zijn we een forse club bij elkaar, verenigd in onze interesse: de overlappende vakgebieden Communicatie en HR.

Het beste talent aantrekken: teambranding

Employer branding is een hot topic. Personal branding helpt menigeen zich steviger en helderder te presenteren. Maar ben jij al aan de slag met teambranding?

Kennismaken, inspireren en netwerken

Onder het genot van een smakelijke lunch in hartje Utrecht, maakten vrijdag 22 januari zes HR-communicatie experts nader kennis met elkaar tijdens een exclusieve VIP coaching onder leiding van Inge Beckers. Inge is gespecialiseerd in HR-communicatie en initiatiefnemer van HR-Communicatie.nl.

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2015

Blogs over slecht functionerende werknemers, generatie Y, Ricardo Semler, blije koeien en luie leiders. Het is een prachtige top 5 met best gelezen blogs geworden. Schrijvers bedankt voor jullie fantastische bijdragen!

Nieuw gezicht van HR-communicatie: Gertjan de Waal

Bij HR-Communicatie.nl kwam vorige maand een redactieplek vrij voor een lid van deze community. Gertjan de Waal belde Inge Beckers met gepaste nieuwsgierigheid op. Graag stellen we vandaag onze nieuwe redacteur, communitymanager en vakgenoot aan je voor:

HR & Social media: maak het concreet

Zien is geloven. Dat geldt ook voor het gebruik van sociale media in organisaties. De toegevoegde waarde wordt direct duidelijk als het delen van verhalen, kennis en ervaringen wordt ingezet voor een concreet doel: kandidaten, leads, tevreden medewerkers en tevreden klanten. De nieuwe uitgave ‘HR & Social media’ wil professionals inspireren om sociale media gericht in […]

RET wint Internal Branding Jaarprijs 2014

De Rotterdamse vervoerder RET heeft de Internal Branding Jaarprijs in de wacht gesleept met een traject om de servicegerichtheid te vergroten. In een enerverende eindstrijd in het Rotterdamse Lommerrijk hield RET het Alexander Monro Ziekenhuis en Stedin achter zich.

Finalisten Internal Branding Jaarprijs bekend

Drie cases zijn door de jury benoemd tot finalist (in alfabetische volgorde): Alexander Monro Borstkankerziekenhuis, RET en Stedin. Op 12 februari wordt winnaar van de Internal Branding Jaarprijs bekend gemaakt tijdens het gelijknamige event.

Stand-up Show tijdens Nieuwjaarsborrel HR-Com

Organisaties worden sterker door Stand-up Consultancy!

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2014

Het jaar 2014 was in meerdere opzichten gedenkwaardig. In 2014 vierden we bijvoorbeeld ons eerste lustrum: 5-jaar HR & Communicatie. We organiseerden ook samen met actieve leden gave bijeenkomsten, zoals de inspiratiesessie over Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl. Onze communitymanagers waren vertegenwoordigd in vakjury’s: Inge Beckers bij de Internal Branding Jaarprijs en René Ravestein bij de Gezondheidsaward. Drie […]

Tien vragen over leefstijl op de werkvloer

Leefstijlbeïnvloeding is een hot topic. Behalve de overheid en zorgverzekeraars proberen ook werkgevers in toenemende mate grip te krijgen op de manier van leven van hun werknemers. Geen wonder, want ongezond leven is vaak een voorbode van hoger verzuim en lagere productiviteit.

Van hechte relaties naar sterke merken

‘RE-ENGAGE’ was het thema tijdens de Employer Branding Experience 2014, in Aalsmeer. Het grootste congres op het gebied van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland koos voor dit thema omdat de rollen en verantwoordelijkheden – van werkgevers, opdrachtgevers, medewerkers en zelfstandig professionals – continu wijzigen. Tegelijkertijd hebben in veel organisaties bezuinigingen en reorganisaties alle tijd […]

Nu: inschrijven Internal Branding Jaarprijs 2014

Wil jij als vijfde organisatie ervaren dat het winnen van deze jaarprijs er echt toe doet? De Internal Branding Jaarprijs is een prijs die gaat over medewerkers en is bestemd voor organisaties die daadwerkelijk in staat zijn hun beloftes waar te maken. Het waarmaken zorgt voor merk-gemotiveerde medewerkers en loyale klanten.

Alvast van harte welkom op 31 oktober!

We denken niet dat je een excuus nodig hebt om met vrienden samen te komen voor een goed gesprek, een hapje en een drankje. Maar voor degenen die graag een reden willen hebben … Deze maand vieren we ons eerste lustrum: vijf jaar HR-Communicatie.nl. We nodigen je graag uit om op vrijdag 31 oktober vanaf 16:30 […]

Geregisseerd loslaten: Employer Brand Stories

Dinsdag 27 mei 2014, de eerste Employer Brand Stories, georganiseerd door het Employer Brand Netwerk. Negen zelfstandige experts die beschikken over veel kennis en ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Drie cases. Eén rode draad: employer branding. Een verslag.

Employer Brand Stories 2014

Kom verhalen luisteren! Altijd al willen weten hoe ABN AMRO zijn Facebook-activatie doet? Of hoe Eneco van zijn medewerkers online ambassadeurs maakt? Of hoe Pels Rijcken de Jonge Meesters inzet? Op dinsdag 27 mei komen al deze verhalen aan bod tijdens Employer Brand Stories 2014, een evenement van het Employer Brand Netwerk in Amsterdam. In […]

HR weet social media nog niet voor eigen vraagstukken in te zetten

De uitkomsten van de #HRsocialSurvey zijn opvallend te noemen. HR is één van de grootst vertegenwoordigde beroepsgroepen op LinkedIn. Echter HR-professionals zijn vooral kampioen in lezen, luisteren en kijken. Het gericht inzetten van social media voor HR-vraagstukken gaat nauwelijks verder dan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Lommerrijk wint Internal Branding Jaarprijs 2013!

De Internal Branding Jaarprijs 2013 is gewonnen door horecaonderneming Lommerrijk uit Rotterdam. In de MINI Brand Store in Amsterdam nam gisteravond directeur Monique Delfgaauw met een aantal van haar medewerkers de award in ontvangst. Eneco en ONVZ waren de andere finalisten.

Event Internal Branding Jaarprijs uitverkocht!

Aanstaande dinsdag 11 maart is het zover. Dan strijden de finalisten ONVZ, Eneco en Lommerrijk om de Internal Branding Jaarprijs in de MINI Brand Store te Amsterdam. De finalisten zijn door een vakjury geslecteerd als beste Internal Branding voorbeeld van 2013. Het belooft een succes te worden: een unieke lokatie, drie top cases, een bulk […]

11 maart: prijsuitreiking Internal Branding Jaarprijs

Op 11 maart 2014 zal gastheer Marc van Eck je leiden door een inspirerende avond in de MINI Brandstore. De drie genomineerden (bekend na 10 februari 2014) presenteren hun cases. Een vakjury én het publiek bepalen die avond het mooiste Internal Branding voorbeeld van het jaar en zal de Internal Branding Jaarprijs 2013 in ontvangst […]

Programma Nieuwjaarstreffen 2014

Dynamisch Duo Het jaar is begonnen. Iedereen is vol goede moed. Herken je dat gevoel? Het heeft iets weg van de start van een sportwedstrijd. Maar zoals dat gaat met hockey, voetbal of tennis, je kunt het spel winnen of verliezen. Voor ons is het niet anders. De arbeidsmarkt heeft toppers nodig. Werknemers moeten het […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2013

2013 ligt alweer achter ons. Tijd om de balans op te maken. Welke blogs op HR-Communicatie.nl waren in 2013 het meest populair? Een overzicht verdeeld naar kennisgebied.

Jury Internal Branding Jaarprijs bekend!

Het is zo ver! De inschrijving voor de Internal Branding Jaarprijs loopt volop en ook de vakjury is nu bekend. De jury bestaat uit acht specialisten op het gebied van Internal Branding, Marketing, HR en Communicatie. De vakjury is aangedragen door NIMA, EURIB, Logeion, HRcommunity en HR-Communicatie.nl. De jury  bevat ook twee afgevaardigden van de […]

Congres HRM in de overheid!

Op donderdag 24 mei 2012 organiseert CKC Seminars de 4e editie van het congres ‘HRM in de Overheid’. Het congres is dé jaarlijkse update voor HR professionals en lijnmanagers werkzaam binnen de overheid. Ook dit jaar hebben we een beperkt aantal plaatsen. Vol = vol!

Ontslagen bij reorganisaties integer communiceren

Voor het eerst in jaren hebben veel communicatieprofessionals en HR-adviseurs te maken met reorganisaties met afstoting van bedrijfsonderdelen, het opgeven van taken en zelfs ontslag van medewerkers. Er is weinig kennis hoe interne communicatie het beste aangepakt kan worden in organisaties die voor de uitdaging worden geplaatst te krimpen.

Korting! Congres Duurzame Inzet

Duurzame inzet is een van de belangrijkste HR-thema’s in de nabije toekomst. Met de nadere vergrijzing en de daar bijbehorende krapte op de arbeidsmarkt moeten werkgevers niet alleen talent weten te vinden en binden. Het is ook zaak om werknemers zo lang mogelijk vitaal en met plezier aan de slag te houden. Wil je samen […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2012

Lees hier de top 5 uit 2012: 1. Twitter niet succesvol bij employer branding – Jos Widdershoven 2. HR moet weer een ondersteunende rol gaan spelen – Koen van Zon

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2011

In 2011 mocht het HR-Communicatie Netwerk ruim 260 nieuwe leden verwelkomen en samen met hen gaven we met talloze interessante blogs meer inzicht in en vorm aan de samenwerking tussen HR en Communicatie. Nu is de tijd voor lijstjes aangebroken. Welke blogs op het netwerk werden volgens onze  online analytics het afgelopen jaar het meest gelezen:

HR-Communicatie Inspiratiedag deel 2: binden en boeien

In het eerste verslag van de HR-Communicatie Inspiratiedag las je al de continue verandering die zich vandaag in communicatieprocessen voordoet. In HR is het niet anders. ‘De arbeidsmarkt wordt steeds krapper en wordt bovendien overspoeld door ZZP’ers’, zo opende Inge Beckers de bijeenkomst. ‘Binden en boeien wordt dus steeds lastiger.’ Gelukkig dienden zich op de […]

HR-Communicatie Inspiratiedag deel 1: veranderende communicatie

De derde Inspiratiedag van het HR-Communicatie Netwerk leverde een gevarieerd programma op. Zo bont als het gezelschap, zo bont ook de thema’s die aan bod kwamen. Iedereen deed in de interactieve sessies kennis en inspiratie op over het eigen vakgebied, maar kreeg ook een kijkje over de grenzen van de eigen discipline. De aanwezigen waren […]

Inspiratiedag: HR moet gaan vermarkten

Zoals het Employer Brand niet enkel een marketingaangelegenheid is, zo is het Human Capital niet alleen bestemd voor de HR-afdeling. Dit werd duidelijk tijdens een brainstorm ter voorbereiding op de inspiratiedag van het HR-Communicatie Netwerk. Hieronder volgt een synopsis van de activiteiten.

Onderzoek HR-Communicatie Netwerk: doe mee!

Ruim een jaar geleden werd het HR-Communicatie Netwerk opgericht. Na een jaar is het tijd voor een eerste evaluatie van het netwerk. We zouden u daarom willen vragen mee te doen aan een ledenonderzoek, om een beeld krijgen van wat ú van het netwerk vindt. Met behulp van uw antwoorden kunnen we het HR-Communicatie Netwerk […]

Explore 3xD

We nodigen je uit de stap van online naar offline te maken. Over drie weken zijn er op drie donderdagen achter elkaar interessante bijeenkomsten gepland. Ze gaan over het nieuwe werken, authentieke merkcommunicatie en communicatie 2.0. Kortom: voor elke HR- en communicatieprofessional wat wils!

Burgemeester Van der Laan erevoorzitter Welcom

Burgemeester Eberhard van der Laan heeft donderdagavond 6 januari 2011 met verve de nieuwe website van Welcom, de communicatievereniging voor de Metropoolregio Amsterdam geopend. Hij deed dat in het onlangs geopende DeLaMar Theater, waar de 45-jarige vereniging met een naamswijziging en nieuw logo het nieuwe jaar inluidde. Nadat Van der Laan de aanwezige communicatieprofessionals had […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2010

Dit zijn de vijf meest gelezen blogs uit 2010: 1. Lid! Judith Janssen (Eprom) – Redactie HR-communicatie 2. Wat kom je brengen? Interview met initiatiefnemer Inge Beckers – Redactie HR-communicatie

Preventief verzuimbeleid: aan de slag met communicatie

De verantwoordelijkheid voor werknemersverzuim ligt bij de werkgever, door de Wet Verbetering Poortwachter. De werkgever moet actief nadenken over het voorkomen van verzuim; het preventieve verzuimbeleid doet zijn intrede. Met actieve communicatie kan het verzuim van werknemers worden teruggedrongen, stelt gezondheidswetenschapper en bedrijfskundige Maarten Jan Stam van InHealth: ‘Een hoog verzuim is vaak een signaal […]

Game-ervaring op je cv: een nieuwe trend?

Stage gelopen. Jaartje bestuur. Vier jaar ervaring met World of Warcraft. In de nabije toekomst is het normaal om je game-ervaring op je cv te zetten, stelt de Amerikaanse wetenschapper Byron Reeves in het NTR-programma ‘Leider Gezocht’. Maar waarom zou een sollicitant zijn online alter ego op zijn cv vermelden? HR-Communicatie Netwerk vroeg het aan […]

Het Nieuwe Werken als communicatiemiddel

Als het sneeuwt in Nederland, zijn de files langer dan ooit en lijkt de trein evenmin een verstandige optie. Maar er moet wel gewerkt worden. Geen paniek: we kunnen ook gewoon thuis aan de slag. Waar of wanneer we werken maakt immers niet uit. Het gaat om het resultaat, legt Henny van Egmond, voormalig projectmanager […]

Edwin Arts ontvangt Zelfrooster Award: communicatie als basis

Als locatiemanager bij NedTrain voerde Edwin Arts het afgelopen jaar het zelfroosteren in. De pilot is inmiddels succesvol afgesloten en voor dit pionierswerk ontvangt Arts donderdag 9 december de eerste ‘Zelfrooster Award’. HR-Communicatie sprak met Arts over een van de pijlers van het succes: communicatie.

Hoe meer connecties, hoe beter

Het belang van LinkedIn hoef je aan een HR-professional niet uit te leggen. Lid worden van dit netwerk is zelfs onmogelijk zonder LinkedIn-profiel. Nu stort ook de wetenschap zich erop. Uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat netwerken via LinkedIn belangrijk is bij de zoektocht naar een baan.

Groningse hoogleraar over cultureel diversiteitsbeleid: ‘Benut unieke talenten’

Communicatie over cultureel diversiteitsbeleid is een steeds belangrijker onderdeel in de HR-communicatie. Nederland wemelt van de verschillende culturen en organisaties zouden hiervan moeten profiteren. Dat gebeurt nu nog te weinig, vindt Karen van Oudenhoven-van der Zee. ‘De nadruk ligt nog te veel op aanpassen, terwijl unieke kwaliteiten van mensen juist benut moeten worden.’

Vijf tips voor duurzaam ondernemen

Slimme HR-communicatie bevordert duurzaam ondernemerschap, zoveel is duidelijk. In het Inspiratieboek ‘Duurzaam Werken’, dat FNV vorige week presenteerde, komt dat nog eens mooi naar voren, met praktijkvoorbeelden van onder andere DSM, KLM en de Rechtbank Rotterdam. HR-Communicatie Netwerk filtert de vijf belangrijkste communicatietips eruit.

Effectievere HR-communicatie dankzij HR Analytics

HR-communicatieprofessionals zoeken constant naar nieuwe manieren om effectiever te communiceren. Hoe effectief die daadwerkelijk zijn, is vaak onduidelijk. Toch is er een methode om dat te meten: HR Analytics. Op 22 en 23 november vindt in de Beurs van Berlage in Amsterdam het HR Analytics Summit plaats. HR-Communicatie Netwerk sprak met één van de initiatiefnemers […]

HR-Communicatie bij Het Nieuwe Werken: blijven communiceren

Vandaag wordt de jaarlijkse Telewerkprijs uitgereikt, aan een organisatie die Het Nieuwe Werken ‘op een voorbeeldige wijze in de bedrijfsvoering heeft ingevoerd.’ Reden genoeg om de stand van zaken bij de winnaar van vorig jaar, SNS Reaal, eens door te nemen. HR-Communicatie Netwerk spreekt met Ronald Kooren, senior adviseur groepscommunicatie bij SNS Reaal. ‘Constante interactie […]

Inge Beckers geeft World Café over Het Nieuwe Werken

Voor het Working Girls Netwerk te Amsterdam verzorgt Inge Beckers op 25 november 2010 een World Café over Het Nieuwe Werken. Working Girls is een netwerk van ongeveer 700 ondernemende vrouwen met een no-nonsense mentaliteit.

HR maakt het verschil

Nu de recessie ten einde is blijkt HR belangrijk te zijn om de komende jaren succesvol te zijn met een organisatie. Deze conclusie is voortgekomen uit het wereldwijde onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) en de World Federation of People Management Associations. Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 5.500 HR-managers in 100 landen. […]

Sint Franciscus Gasthuis wint NIMA Internal Branding prijs

Het Sint Franciscus Gasthuis heeft de NIMA Internal Branding prijs gewonnen. Dinsdag 28 september wist het ziekenhuis Hi, Eneco en DeliXL te verslaan tijdens de NIMA-bijeenkomst ‘Het overtuigende bewijs van internal branding’.

Uitdagingen van vandaag: vervangen, behouden en werven van personeel

Werkgevers zijn optimistisch over de werkgelegenheid. Een grote meerderheid van de werkgevers verwacht dat het personeelsbestand in hun bedrijf in 2010 en 2011 gelijk blijft of toeneemt.

Employer brand managers gevraagd

HR plaatst meer Employer Brand Managers ooit, aangezien de ‘War for Talent’ nog steeds gaande is. Het aantal Employer Brand Managers is in de laatste vier jaar bijna verdrievoudigd, concludeert People in Business in haar Employer Brand Benchmark Survey. Aan het onderzoek deden 104 nationale en internationale organisaties mee, waarvan 1/3 meer dan 50.000 werknemers […]

De grenzen vervagen

Op 2 september kwamen wij met acht leden van het netwerk bijeen om te brainstormen over thema’s die spelen binnen HR en communicatie, die om verdieping vragen en waarmee wij de leden van het HR-Communicatie Netwerk kunnen voorzien van kennis en kunde. Verschillende onderwerpen passeerden de revue, maar één centraal thema bleef hangen: vervagende grenzen.

HR-afdelingen focussen dit jaar op toegevoegde waarde

Human Resource (HR) afdelingen focussen in 2010 sterk op het verhogen van hun bijdrage aan de organisatiestrategie. Zij doen dat door middel van de professionalisering van de HR-functie. Daar waar in 2009 kostenreductie nog een van de belangrijkste HR doelstellingen was, is in 2010 bij sommige HR-afdelingen zelfs weer ruimte voor investeringen zoals in internettoepassingen […]

De vijf belangrijkste strategieën in Employer Branding

Door Ton Rodenburg De signalen zijn onmiskenbaar: de arbeidsmarkt trekt aan. De werkeloosheid neemt weer af. Het aantal uitzenduren groeide in periode 6 met 5%. Organisaties gaan arbeidsmarktcommunicatie weer oppakken en zich voorbereiden op de schaarste in de komende jaren.

HR-communicatie Netwerk op weg naar een Community of Practice

Het HR-Communicatie Netwerk wil de ‘Aanjager van vernieuwing’ zijn. Wij zetten ons hiervoor in omdat wij denken dat het goed informeren, motiveren en verbinden van huidige, toekomstige en voormalige medewerkers een bijzonder vak is. De uitdaging die hierbij komt kijken is een inspirerende verbinding tussen de vakgebieden HR en Communicatie. Samen: HR-Communicatie.

Intervisie als professionaliseringsinstrument

Voor (zelfstandige) adviseurs, trainers en coaches organiseert P-Peer speciaal voor de HUB Summer School de cursus Intervisie wérkt! De speciale intervisie summercourse bestaat uit drie bijeenkomsten van drie uur en wordt gegeven in de HUB in Amsterdam en Rotterdam.

HR-communicatie: nieuwe tribe in wording?

Down the Rabbit hole and through the looking glass. Dat is waar de deelnemers van Step into Wonderland op 7 juni belandden. De inspiratiedag, georganiseerd door het HR-Communicatie Netwerk, bood een blik in Workin’ Wonderland, de werkomgeving van de toekomst. ‘We bekijken de sprong die we gemaakt hebben in de technologie en zetten die af […]

Efficiency door interne Social Media

Door Eelco Scheltinga Steeds vaker hoor en lees ik berichten over bedrijven die policies maken omtrent het gebruik van social media. Ook in verschillende linkedin groepen zie ik regelematig de vraag verschijnen of er een beleid op gevoerd moet worden of niet. Zo zijn er zelfs bedrijven die het gebruik van applicaties als facebook en […]

HR-Communicatie Netwerk Event in Bergse Bossen, Driebergen

Locatie gekozen voor ‘Step into Wonderland!’ op maandag 7 juni 2010: Bergse Bossen, Driebergen Het eerste HR-Communicatie Netwerk Event wordt een leerzame dag vol inspiratie, dat heeft u in de vooruitblik al kunnen lezen. Dit event is een uitgelezen moment om de blik op de nabije toekomst te richten. De tijd dat managers de baas […]

Wat is een “vitale organisatie” en hoe kun je het meten?

Om de vitaliteit van een organisatie te kunnen meten moet men eerst weten wat er onder een vitale organisatie verstaan wordt. Het Nederlands Kenniscentrum Vitaliteitsmanagement ziet een vitale organisatie als een organisatie die zich snel kan aanpassen aan de steeds veranderende omgeving. Het gaat hierbij om het (strategisch) gedrag van medewerkers die het succes van […]

Vooruitblik inspiratiedag: Step into Wonderland!

‘De tijd dat managers de baas waren, is voorbij’, zegt Bernard Drion – lector van de Academy of Facility Management aan NHTV Breda – resoluut. Met Geoff Marée en Frans Melissen schreef hij een boek over de veranderende werkvormen- en omgevingen: Workin’ Wonderland. Drion en Marée zullen hier op de inspiratiedag van 7 juni dieper […]

Prijsvraag: herstel van vertrouwen, hoe doe je dat?

Door de torenhoge bonussen, woekerpolissen en rommelhypotheken heeft de financiële sector een slecht imago gekregen. Willen we zulke laakbare praktijken en dergelijk mismanagement in de toekomst voorkomen, dan moeten er dingen echt veranderen, stelt hoogleraar gedrags- en bedrijfsethiek David De Cremer in zijn boek Als goede mensen slechte dingen doen. Alleen zelfkennis en ethisch leiderschap […]

Kortingsactie: Recruitment via LinkedIn

LinkedIn telt in Nederland bijna twee miljoen leden en is nog altijd groeiende. Niet iedereen lijkt zich echter volledig bewust te zijn van de mogelijkheden die het zakelijke netwerk biedt. Daarom organiseert KREM op 27 mei de masterclass Recruitment via LinkedIn. Leden van het HR-Communicatie Netwerk krijgen nu 150 euro korting.

Betrokkenheid – dûh

Door Annemarie Stel Uit onderzoek blijkt dat bijna 40% van de medewerkers niet betrokken is bij de organisatie waar ze werken (en dat 10% min of meer actief aanstalten maakt om te vertrekken). Het wordt gebracht alsof dat een heel groot probleem is en de schuld wordt – zoals gewoonlijk – weer bij het management […]

Eight Things Your Employees Want From You

Melissa Raffoni zegt in een blogpost op Harvard Business Review ‘Ik moet vaak betrokken en slimme CEO’s eraan herinneren, dat managen tijd en energie vergt. Het is veel werk om het gevoel, houding en gedrag en acties richting te geven. Vaak hoor ik ook de geheimen van de werknemers van deze CEO’s, over wat ze […]

Directeur krijgt vaak geen of onzinnige rapportages van HR-afdeling

Door Marco Hendrikse In een onderzoek onder Amerikaanse HR professionals werd gevraagd wat de meest belangrijke HR parameter is (of zou moeten zijn) die wordt gerapporteerd aan de directie. De top vier antwoorden: de ROI van talentmanagement, medewerkerbetrokkenheid, retentie en ‘geen’. Cathy Missildine-Martin, de auteur van dit stuk, vind dit een verbazingwekkend lijstje. Niets rapporteren […]

Binding met branding

Door Gaby Nedeski en Luc van Beers Internal branding-technieken zijn steeds beter toepasbaar om de binnen- en buitenwereld van organisaties op elkaar af te stemmen, is de ervaring van Gaby Nedeski en Luc van Beers. In hun zojuist verschenen boek ‘Internal branding 2.0’ beantwoorden zij daarom vragen over internal branding. Een voorproef: wat is het […]

Ons persbericht over het onderzoek ‘Werknemervertrouwen in Nederland’, doe mee!

Grootste onderzoek Werknemervertrouwen in Nederland

In strijd om talent zijn duidelijke bedrijfswaarden onontbeerlijk

Door Linda van Putten Met alleen slimme trucjes red je het niet in de strijd om talent, aldus hoogleraar Identiteit en talent Michiel Schoemaker. Wel met duidelijke bedrijfswaarden die binnen en buiten de organisatie breed worden gedragen. En daar mag hrm wat hem betreft best wat meer zijn stempel op drukken. ‘Anders zien medewerkers het […]

Employer branding is goud waard!

Door Marc van Zutphen Vorige week heb ik in mijn blog “Recruitment Talk4all” het solliciteren bij de supermarkt wat negatief belicht. Dat het anders kan wil ik toch ook graag aanhalen. Het is bekend dat Jumbo supermarktorganisatie 170 Super de Boer winkels heeft overgenomen. Inmiddels is begonnen met de ombouw van enkele winkels in Nederland. […]

Hoe word je een goede werkgever?

Op 8 april 2010 wordt de lijst van Beste Werkgevers bekendgemaakt. Samen met sociale partners, een aantal Beste Werkgevers en experts wordt dan tevens een manifest over Goed Werkgeverschap gepresenteerd.

Afdelingen HR en Communicatie moeten samenwerken

De vakgebieden HR en Communicatie moeten nauwer met elkaar samenwerken om bestaande en toekomstige medewerkers te informeren, te motiveren en aan de eigen organisatie te binden. Dat was de uitkomst van het onderzoek dat stagiair Rob Smeets in opdracht van Ravestein & Zwart uitvoerde. We vroegen drie professionals te reageren op de belangrijkste resultaten.