Zó zinloos, dat adverteren via Facebook. Toch?

Regelmatig hoor ik dat ‘sociale media helemaal niet werken’. Vooral vanuit organisaties die eenmalig via Facebook een betaalde campagne hebben uitgezet die weinig (of misschien wel niets) heeft opgeleverd. De vraag is hoe dit komt, welk beeld de afzender over social media heeft en welke verwachtingen sufficiënt zijn.

Wat laat je van jezelf zien? We weten dat het zinloos is om als organisatie achter klanten of kandidaten aan te hollen. Natuurlijk moet je vindbaar en zichtbaar zijn en de taal van de doelgroep spreken.

Stel, je focus is arbeidsmarktcommunicatie. Je communiceert structureel naar externe én interne arbeidsmarktdoelgroepen. Als het goed is doe je dit met het doel om medewerkers te werven en te verbinden. Je onderhoudt contact met huidige, potentiële en voormalige medewerkers én je beïnvloedt op een positieve wijze het werkgeversimago.

Het doel wat je nastreeft met al je inspanningen is helder en meetbaar, bijvoorbeeld:
We willen onszelf beter profileren als aantrekkelijke werkgever voor verpleegkundigen, niveau 4 in regio XY. Maar daar blijft het niet bij.

De mens is een sociaal dier
Mensen blijven op zoek naar het vormen van groepen op basis van gemeenschappelijke waarden en doelen. De meeste kandidaten willen hun emotionele en intellectuele horizon verbreden. In recruitment wordt daarom steeds vaker gebruik gemaakt van een netwerkwerkbenadering. Maar voordat iemand zich bij een groep aansluit of interesse gaat tonen voor een andere werkgever, vraagt hij zich af wat het hem oplevert. Pas daarna komt de vraag of hij bij de groep of organisatie past, wat hij zou kunnen bijdragen en hoe hij persoonlijk kan groeien. Het aanbod voor kandidaten om bij zo’n netwerk te willen horen moet aantrekkelijk en relevant voor de specifieke doelgroep zijn. Bespreek dit daarom altijd met de merkambassadeurs uit jouw organisatie die binding hebben met die doelgroep.

Dus wil jij op Facebook als werkgever een groep starten – bijvoorbeeld een talentpool – denk dan als eerste aan deze ‘what’s in it for me?’ voor je potentiële volgers. Hoe verbreed je concreet hun emotionele en intellectuele horizon? Ga daarbij niet over één nacht ijs. Je betaalde campagne heeft dan een veel grotere kans van slagen.

Succes!

Profielfoto van Inge Beckers

Inge Beckers heeft als motto: Engaged people. Great Companies. Better world. Het is haar passie om organisaties te laten ervaren dat zij met de inzet van HR-communicatie de kans op verantwoord en succesvol ondernemen verhogen. Dit doet zij door gerichte interventies in te zetten. Dit zijn vaak interactieve communicatie concepten die het hebben, houden of creëren van goede relaties met medewerkers positief beïnvloeden.

In oktober 2015 verscheen haar boek HR & Social Media wat ze samen met Diana Russo schreef. Het #HRsocialBook wordt uitgegeven door Vakmedianet en kun je bestellen via Managementboek.nl. Meer weten? Kijk op www.ingebeckers.nl

Facebook Twitter LinkedIn 

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie achter te kunnen laten.