Interview Nelleke en Wil van Bureau Wilskracht: Gedoe is goede brandstof voor verandering

‘We moeten veranderen’ is één van de meest gehoorde zinnen in organisaties. ‘Hoe het nu gaat, gaat het niet meer’ is een goede tweede en meestal gaat die vooraf aan die eerste. We zitten in een tijdsgewricht waarin de werkwijze van vandaag onbruikbaar is geworden voor dat wat we morgen willen bereiken. Daarom zetten organisaties in op verandering en innovatie. Dat je dat niet even in elkaar zet op een regenachtige vrijdagmiddag begrijpt iedereen. Hoe je het wél doet, is vaak een puzzel. Lees meer

Whitepaper: 10 tips voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie

In de whitepaper 10 tips voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie in 2024 vind je een praktische handleiding voor je arbeidsmarktcommunicatie in 2024.

Je vindt antwoord op vragen als:

  • Hoe maak je vacatureteksten selectiever en aantrekkelijker voor kandidaten?
  • Wat zijn essentiële functiekenmerken en hoe kunnen ze effectief worden gecommuniceerd?
  • Hoe optimaliseer je vacatureteksten voor platforms zoals Google for Jobs?
  • Hoe draagt content die niet op vacatures is gericht bij aan employer branding?
  • Hoe onderhoud je een actieve talentenpool en waarom is dit van belang?

Jij als (arbeidsmarktcommunicatie-)specialist vindt veel bevestiging en (h)erkenning in dit whitepaper. Doe er je voordeel mee en deel het met je collega’s.

Download de whitepaper 10 tips voor succesvolle arbeidsmarktcommunicatie

Richting geven: daar willen we meer van weten

Een windwijzer waait met alle winden mee. Met alle winden meewaaien is echter niet de beste strategie om met plezier te werken. Wil je koers houden, dan moet je richting geven. Liefst met de vrijheid om die op je eigen manier te volgen. Lees meer

Hoeveel richting geven heeft iemand nodig?

In de laatste vijf jaar zijn er zo’n 80 definities verschenen van ‘purpose’. Medewerkers werken graag voor een bedrijf met een herkenbaar doel. Purpose is bij uitstek een onderwerp om richting te geven. Hoeveel richting geven heeft iemand eigenlijk nodig? Peter van den Besselaar werd aan het denken gezet. Lees meer

Neem een duik in de digitale verandering

Verandering is als een stromende rivier, soms rustig kabbelend en dan weer wild stromend. Het kan een flinke uitdaging zijn om in deze veranderende stroom te navigeren. Een koers die richting geeft is dan wel prettig. Maar voordat we de koers bepalen, moeten we de situatie eerst goed analyseren. Duik in de digitale verandering met een analyse aan de hand van 3 vragen. Lees meer

Inzicht in verloopcijfers 2023 tegen krapte op de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is en blijft krap. Daarom is het nóg meer van belang om met een vooruitziende blik recruitment op te zetten. Met een goede opzet kun je de strijd om talent winnen. 

Lees meer

Nieuw lid Marius Hogendoorn: wat is de rol van schoonheid binnen HR & Communicatie?

Marius Hogendoorn is een sociaal ondernemer, die in 2007 het Project Beauty startte. Met een vakverleden in communicatieonderzoek en begeleiden van interne communicatievraagstukken is hij de laatste jaren vooral bezig om een andere kijk op het fenomeen ‘schoonheid’ te ontwikkelen. Hij deelt er graag zijn kennis over, bijvoorbeeld over de rol van informele communicatie in organisaties. Lees meer

Data en storytelling: 2 werelden die elkaar aanvullen

In een podcastgesprek met een expert in Learning en Development ontdekte kennispartner Raymond Godding hoe data uit HR Learning Analytics en storytelling elkaar aanvullen om de medewerkerbetrokkenheid en leerrendement in organisaties te versterken. Dit blog is ingekort, de lange versie lees je op zijn eigen site. Lees meer

Boekrecensie: Stop het zwijgen – over grensoverschrijdend gedrag

De media staan er bol van, grensoverschrijdend gedrag is een (hot) topic. Het boek met de pakkende titel ‘Stop het Zwijgen’ van Karin Bosman en Frank Peters sprak me daarom aan. Grensoverschrijdend gedrag: je kunt je ogen er niet voor sluiten. Het is een groot probleem. Lees meer

Maak je vaardigheden concreet in je cv

Bij de redactie van HR & Communicatie komen wekelijks persberichten over onderzoeken binnen met prikkelende titels. Bijvoorbeeld een onderzoek over welk effect ChatGPT heeft in sollicitatieprocedures. Of over de toename van zzp’ers in de HR. De meest opvallende voor mij als communicatieprofessional is het bericht over de meest voorkomende clichés op Nederlandse cv’s. Lees meer

Handige tips voor meer werkvreugde

Ontdek maandelijks bevlogenheid in ons onderzoek: een blik op werkend Nederland. 2DAYSMOOD, bevlogenheidspionier en expert in MTO 3.0, het snelle, eenvoudige en altijd relevante medewerkerstevredenheidsonderzoek, praat je bij over werkgeluk en winnende organisatieculturen!

Lees meer

Double-OO: resultaten onderzoek naar generaties op de werkvloer

Voor de vierde keer lanceert Double-OO hun Yellow Paper, dit jaar over de dynamiek tussen generaties op de werkvloer. Experts van verschillende generaties delen hun visie op het thema generaties. Daarnaast spraken ze met CEO’s, HR-directors en leiders van 12 uiteenlopende bedrijven over hun ervaringen, dilemma’s en toekomstwensen. Lees meer

Hoe maak je pensioen in het sollicitatiegesprek inzichtelijk?

Steeds vaker nemen sollicitanten de pensioenregeling als secundaire arbeidsvoorwaarde mee in hun keuze om van baan te wisselen. Hoe kun je dit nu het beste presenteren als werkgever? En welke invloed heeft de nieuwe Wet toekomst pensioenen hier op?

Lees meer

Zorg voor een succesvolle start van je intranetplatform

De aanschaf en inrichting van een goed systeem voor interne communicatie en samenwerking is één ding. Of het nu gaat om een sociaal intranet, een digitale werkplek of gebruik van bijvoorbeeld Microsoft Teams. Ervoor zorgen dat medewerkers en andere gebruikers er goed, actief en met een glimlach mee willen werken, is iets anders.

Lees meer

Communicatie maakt het verschil tussen succes en falen

Bex* Communicatie ziet ontwikkelingen in organisaties in Nederland die op communicatiegebied een stevige aanpak vragen. Met de community delen ze graag 4 adviezen. Peter van den Besselaar en Anke van Gogh vertellen over hun ervaringen met veranderingsprocessen in organisaties en hoe je als organisatie met goede communicatie het verschil maakt in turbulente tijden. Lees meer

Yellow Paper 2024: Generations

Double-OO duikt in de kansen en dilemma’s die ontstaan als generaties met elkaar samenwerken. Mariken Kooi en Raymond de Looze spraken met generatie-experts en interviewden CEO’s en leiders van twaalf uiteenlopende bedrijven over hun ervaringen op de werkvloer.

Lees meer

Onderzoek naar werkgeluk december 2023

Maandelijk publiceert 2DAYSMOOD de Bevlogenheidsmonitor, waarmee we inzicht geven in het werkgeluk van medewerkers in Nederland. In het meest recente onderzoek van december 2023 komen opvallende trends naar voren. Lees meer

Aandachtspunten in uitvoering Wet toekomst pensioenen voor 2024

Het jaar loopt alweer ten einde. Voor onze pensioenen was het een belangrijk jaar: na jarenlange discussie is in juli 2023 eindelijk de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking getreden. Voor bestaande pensioenregelingen geldt een overgangsperiode, maar iedere pensioenregeling in Nederland moet uiterlijk 1 januari 2028 zijn aangepast aan de nieuwe wetgeving. Dat betekent dat u 4 jaar de tijd heeft om uw pensioenregeling te optimaliseren. Lees meer

Save the Date: Kick-offsessie kennisontwikkeling met partners

Op 26 januari organiseren we weer een exclusieve kick-offsessie voor onze kennispartners in Utrecht. Tijdens deze lunchbijeenkomst introduceren we nieuwe kennispartners, delen we inzichten en bespreken we onze gezamenlijke agenda voor 2024. Een unieke kans om te netwerken en de toon te zetten voor HR & Communicatie voor het komende jaar!

Aan de slag met het verminderen van werkstress!

Het stressniveau van medewerkers in Nederland is de afgelopen maanden flink gestegen! Dit blijkt uit het 2DAYSMOOD bevlogenheidsonderzoek waar zij iedere maand terugblikken op de stemmingsdata van meer dan 100.000 Nederlanders. Tijd dus om hiermee aan de slag te gaan!

Lees meer

Nieuw lid Monique Schoofs droomt van duidelijke communicatie scholingsaanbod

In dit interview deelt Monique Schoofs haar droom dat organisaties helderheid verschaffen over hun scholingsaanbod, zodat medewerkers weten waar ze aan toe zijn en hoe ze zich kunnen ontwikkelen. Ze pleit voor tweerichtingsverkeer, waar zowel de organisatie stimuleert als de medewerker initiatief toont. Een mooie uitdaging voor zowel HR als Communicatie.

Lees meer

Vertrouwen als kernwaarde

Tijdens het summum van HR-communicatie op 9 november doken we in het thema vertrouwen. Daarvoor verzorgde ik twee workshops over vertrouwen versterken. In de workshops bundelden we de denkkracht van deelnemers en genereerden we in no-time handvatten voor het werken aan vertrouwen in organisaties. Die gezamenlijke kennis deel ik in verschillende blogs. In deze eerste blog lees je over vertrouwen als kernwaarde.

Lees meer

Duurzaam werkgeverschap in het onderwijs

De uitdagingen voor het onderwijs zijn legio. Vraagstukken rondom het binden, boeien en behouden van de juiste professionals in een uitdagende arbeidsmarkt, het anders organiseren van onderwijs met behoud van kwaliteit en het innoveren van processen staan met stip op de HR-agenda. Dit zie je ook terug in de wettelijke eisen aan strategisch personeelsbeleid (per 1 augustus 2024) en de groeiende aandacht voor duurzaam werken in het onderwijs.

Lees meer

Laten we gaan werken vanuit vertrouwen

Jaap Boonstra stelt, zegt Lars Scheurer: ‘Loslaten is alleen moeilijk als je leeft in de illusie dat je het ooit vast hebt gehad. Je hebt het niet vast, je hebt het nooit vast gehad. Je moet gewoon durven te vertrouwen.’ Dit citaat hoor je in de intro van de podcast ‘Leidinggeven aan vertrouwen’. En precies deze woorden gonzen na in mijn gedachten. 

Lees meer

Employer branding hoofdprioriteit in 2023

Nederland zet internationaal al jaren de toon als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. En dat is met reden: employer branding-campagnes blijken voor het 2e jaar op rij het effectiefste wervingsmiddel voor wervingsprofessionals. Wat gebeurt er verder in de wereld van employer branding? In dit artikel vind je de belangrijkste insights uit de Stand van Werven 2023. Lees meer

Groene arbeidsvoorwaarden in de spotlights

In de afgelopen decennia is duurzaamheid uitgegroeid tot een centraal thema in de wereldwijde discussie over klimaatverandering en milieubescherming. Steeds meer bedrijven en individuen passen hun gedrag aan om milieuvriendelijker te worden, en de roep om duurzaamheid klinkt luider dan ooit tevoren. Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor de arbeidsmarkt? Lees meer

Met 2DAYSMOOD monitoren van psychologische veiligheid op werkvloer

De groei van psychisch verzuim op de werkvloer is een zorgwekkende trend. Psychische klachten vormen de meest voorkomende reden voor ziekteverzuim en brengen aanzienlijke kosten met zich mee voor organisaties. Voorkomen van psychische klachten is daarom een belangrijke actie binnen je organisatie. Lees meer

2DAYSMOOD

2DAYSMOOD internationaal erkend als topspeler in Employee Engagement Software

2DAYSMOOD meet medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid voor een positievere werkomgeving met een speciaal ontwikkelde tool. De 2DAYSMOOD-tool & service onderscheidt zich van andere Employee Engagement Software. Met simpele, plezierige en snelle enquêtes van slechts 15 seconden heeft een organisatie snel en in real time inzicht in stemming van en betrokkenheid bij medewerkers. De anonimiteit stimuleert eerlijke feedback van medewerkers. Lees meer

5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment

Artificial Intelligence (AI) heeft de manier waarop Nederland werft drastisch veranderd, het is een bewezen instrument voor recruiters die op zoek zijn naar efficiëntie én nauwkeurigheid. De AI-tools vliegen je inmiddels om de oren, maar wat kun je er nu eigenlijk écht mee? In dit artikel: de 5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment.

Lees meer

Vertrouwen ‘de podcast’

Dit jaar geen whitepaper maar podcasts! Wat een geweldige inzichten krijgen we vooruitlopend op 9 november. Vanaf morgen is deel 1 van de podcast-drieluik beschikbaar.

Lees meer

Marcha Ringsma over vertrouwen herstellen: durf onbevreesd problemen aan te kaarten

Als onderdeel van het kennisthema van 2023 over ‘Vertrouwen op de werkvloer’ maken we een podcast en publiceren we interviews. Lees meer

Ivonne van der Male over vertrouwen: hoe ‘openheid’ als hefboom werkt

Om de spanning op te bouwen en jullie in de juiste stemming te brengen voor het event op 9 november (heb jij je kaartje al?), heeft de redactie van HR & Communicatie iets speciaals in petto. We delen drie diepgaande interviews om je op te warmen. 

Lees meer

Erwin Damhuis’ visie op vertrouwen: geef leiding vanuit je hart

In de aanloop naar het summum op 9 november met als thema ‘Vertrouwen is een werkwoord’, geven we het woord aan diverse sprekers en experts. Als onderdeel van het HR & Communicatie kennisthema van 2023 – vertrouwen op de werkvloer – maken we hierover podcasts en publiceren we interviews.

Lees meer

Inge Beckers keynote op HR & Communicatie Summum Vertrouwen 2023

Inge Beckers verzorgt de keynote tijdens het summum van HR & Communicatie op 9 november 2023 in Eindhoven. Inge onthult hoe vertrouwen essentieel is voor de toekomst van organisaties.

Lees meer

Bouwen aan vertrouwen via het beeldscherm

Lees meer

Betrokkenheid en innovatie: Het ontgrendelen van collectieve intelligentie in organisaties

De beste ideeën ontstaan vaak uit de medewerkers zelf. Het is van cruciaal belang om medewerkers serieus te nemen, aangezien dit leidt tot een grotere acceptatie van verandering, een snellere identificatie en oplossing van problemen en het tijdig herkennen van kansen. Onderzoeken, zoals die van Gallup, bevestigen al geruime tijd dat betrokkenheid wordt vergroot wanneer medewerkers serieus worden genomen, wat op zijn beurt veranderingen versnelt. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat het falen van verandering vaak te wijten is aan onbetrokkenheid. Het is dus van essentieel belang om medewerkers te activeren op een dagelijkse basis.

Lees meer

EVP speelt hoofdrol in betekenisvol werkgeversmerk

De EVP (Employer Value Proposition) positioneringsgebied is dé drijvende kracht achter een betekenisvol werkgeversmerk. Wat filmsterren daarmee te maken hebben lees je in dit artikel.

Lees meer

Loyaliteitsconflicten zijn een motor voor verandering

Wanneer je op feestjes uitlegt waar je werkt en wat je doet, krijg je respons waardoor je weet: bedrijven deugen of niet. Soms is dat reden om niet te vertellen dat je werkt bij een oliemaatschappij of belastingdienst. Geen zin in discussie. Lees meer

Boek: de Rockstars Methode

Vrijheid vs. verantwoordelijkheid 

We kennen het allemaal wel, de zoektocht naar voldoende vrijheid op de werkvloer zonder dat het vrijblijvendheid wordt. Maar, hoe doe je dat?

Hieronder vind je een korte passage uit het boek: de Rockstars methode. Meer lezen? Je kunt het boek bestellen op Managementboek.nl of via de website van onze kennispartner Double-OO.

Vrijheid is de elfde bouwsteen van de Rockstars methode. Het is een menselijke basisbehoefte. We zien vrijheid als de mogelijkheid om zonder belemmeringen keuzes te maken die het beste aansluiten bij de eigen overtuigingen en voorkeuren.

Een hoge mate van vrijheid in de organisatie heeft veel waarde, omdat het:

💛 Duidt op vertrouwen en respect voor het individu
🖤 Energie geeft
💛 Een essentieel element voor ontwikkeling is
🖤 De basis is voor creativiteit en innovatie
💛 Eigenaarschap versterkt

Om vrijheid te kunnen organiseren, is structuur nodig. Het is iets heel anders dan vrijblijvendheid.

Een Rockstars-organisatie heeft een hoge mate van zowel vrijheid als verantwoordelijkheid. Die twee gaan hand in hand.

Wil je weten hoe jou organisatie het doet op de Schaal van Rockstars? Of wil je weten wat het oplevert als je je mensen radiccaal op #1 zet?

Neem contact op met Mariken Kooi van Double-OO

 

Veilig en slim je digitale informatie delen en beheren

Hoe deel je het beste – veilig! – digitale informatie? Dat is een vraag waar wij ons graag over buigen. Het lijkt simpel, maar als we gebonden zijn door regels en wetgeving (GDPR, AVG) en je niet alles meteen met een ander wil delen, wordt het vaak complex. Lees meer

Taalgebruik en veiligheid op de werkvloer

Met het HR-communicatie-platform hebben we onderzocht hoe het zit met vertrouwen op de werkvloer. Eén van de mooie conclusies is dat er sprake kan zijn van praktisch en emotioneel vertrouwen. Wil je daar meer over weten, dan moet je de podcasts volgen en bij het SUMMUM op 9 november a.s. zijn. Maar ik ging zelf alvast eens nadenken over voorbeelden die ik wel eens tegen ben gekomen over dat minder grijpbare ‘emotioneel vertrouwen’ en hoe verkeerd taalgebruik daaraan bijdraagt. Lees meer

Hoe voorkom je te veel stress? Lees de tips en onderzoek de balans werk-privé

In onze manier van werken gebeurt het maar al te snel dat je ongemerkt stress opbouwt. Daar krijg je na een tijdje flinke last van. Om stress te voorkomen moet je jezelf op tijd in acht nemen en zorgen dat je je weer kunt opladen met nieuwe energie. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hieronder vind je indringende vragen die bijdragen om een gezonde balans tussen werk en privé te herstellen. Lees meer

Werkgeversreputatie versterken? Zet je medewerkers in de schijnwerpers!

Technologie ontwikkelt zich razendsnel. We hebben robots en artificial intelligence tot onze beschikking. Maar of je nu actief bent in de bouw, de maakindustrie, ict, zakelijke dienstverlening, overheid, onderwijs of zorg, het zijn nog steeds de mensen die het verschil maken. Hun inzet en drive, hun creativiteit, samenwerkingsvaardigheden en vakbekwaamheid leveren resultaat, creëren waarde en maken impact. Lees meer

Boekrecensie: ‘Spelen werkt’ – een spel is een grote leeromgeving

In het boek ‘Spelen werkt’ leggen de auteurs uit hoe organisaties met het Game-based Learning Design Wheel op een speelse manier gedragsverandering bij medewerkers in een organisatie realiseren. Met deze ’tool’ kunnen organisaties een eigen spel en zelfs een opleidingsprogramma inrichten. Het boek is uitgeroepen tot Managementboek van het jaar 2023. Lees meer

Resultaten thema-onderzoek 2023: ‘Vertrouwen is een werkwoord’

Het onderzoek naar het kennisthema van 2023 ‘Vertrouwen op de werkvloer’ heeft een aantal markante resultaten en uitspraken opgeleverd. Bijvoorbeeld ‘Vertrouwen is een werkwoord, je moet eraan werken om het te krijgen en te behouden’. Respondenten maken duidelijk, dat er aan transparantie en openheid door leidinggevenden nog een wereld te winnen valt. Lees meer

Persoonlijke verhalen vergroten betrokkenheid bij medewerkers

‘Content is king’ hoor je vaak zeggen. Wil je je onderscheidend vermogen vergroten, je reputatie versterken, medewerkers werven of diensten onder de aandacht brengen, dan moet je ook daadwerkelijk iets te vertellen hebben. En liefst niet alleen vanuit het perspectief van je eigen organisatie. Lees meer

Afscheid nemen met waardering: het belang van goede off-boarding

Op LinkedIn zie je regelmatig berichten voorbijkomen waarin mensen aankondigen dat het hun laatste werkdag is. Ze kijken terug op mooie jaren en bedanken hun collega’s. Als werkgever gun je je medewerkers natuurlijk een nieuw avontuur en de mogelijkheid om professioneel verder te groeien. Soms is een nieuwe werkomgeving de beste bestemming.

Lees meer

Interview met Ingrid en Mireille van WEVIEW: ‘Zet energie en motivatie van medewerkers in voor succesvolle organisatieverandering’

WEVIEW is een nieuwe kennispartner van onze community. Ingrid van Ierland en Mireille Pallandt vormen het dynamische duo, dat met een eigen interventiemethodiek en coaching organisaties helpt te veranderen. Lees meer

‘Komt dit van het MT of is er over nagedacht?’

De CEO sluit de aankondiging van het veranderprogramma vol overtuiging af: ‘We gaan er samen iets moois van maken, ik reken op jullie!’ Maar bij de koffieautomaat hoor je collega’s zeggen: ‘Het waait vanzelf wel weer over. Zo ging het bij de vorige verandering ook.’ Anderen gaan in de weerstand, gaan onopvallend saboteren of zijn verandermoe. Lees meer

Slecht nieuws goed brengen: stappenplan voor slechtnieuwsgesprek

Als zzp’er of freelancer moet je wel eens ‘Nee’ verkopen tegen iemand die een offerte bij je aanvraagt. Bijvoorbeeld omdat je al vol zit voor de komende maanden, of omdat de opdrachtgever of het werk je niet aanstaat. Dat je Nee moet zeggen heeft ook een positieve kant: je bent gezien, je wordt gevraagd, men wil jou. Maar toch. Soms lukt het me niet om botweg ‘Nee, ik doe het niet’ te zeggen. Lees meer

Werkgever, zet de zorgprofessional centraal

Kom je op 19 september naar het jaarcongres HRM in de Zorg in Den Bosch? Al 17 jaar hét jaarcongres voor & door HR-, bestuur/directie, zorg- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. Je bent in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor jou.

Lees meer

Nieuw lid Juliëtte Reinders: ‘Obstakels uit de weg ruimen, mijn leukste leermomenten’

“Mijn leukste werkervaring? Ik geloof dat ‘the obstacle the way’ is, en daarom denk ik dat mijn leukste werkervaringen de leermomenten zelf waren. Maar niet op het moment zelf natuurlijk 😉.” Juliëtte Reinders is HR businesspartner bij organisatieadviesbureau Berenschot. Met haar studieachtergrond in communicatie en HR is ze blijvend geïnteresseerd in HR en communicatie. Lees meer

Wet toekomst pensioenen (Wtp) is aangenomen door de Eerste Kamer

Op 30 mei jl. heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Dat betekent dat er een eind komt aan de jarenlange discussie over de herziening van ons pensioenstelsel. De Wtp treedt in werking per 1 juli 2023. Er is een overgangstermijn tot 1 januari 2028 om de pensioenregeling aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Wat betekent deze nieuwe wet voor jou? Lees meer

Kom je ook naar het Festival Recruitment in de Zon?

🌞 Zet je zonnebril maar op en trek je dansschoenen aan, want het is tijd voor het meest spectaculaire festival van het jaar! Maak je klaar voor Festival Recruitment in de Zon 2023, waar we dit keer het thema “Rave Your Way to Success” hebben gekozen. Op vrijdag 15 september komen recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten samen voor een dag vol bruisende energie, informatieve sessies en onvergetelijke momenten. Lees meer

Nationale Vitaliteitsweek: een boost voor veerkrachtige verbinding met je collega’s

Steeds meer werkgevers doen mee aan de Nationale Vitaliteitsweek. In 2023 is deze van 25 t/m 29 september. Tijdens deze week helpen we werkgevers om hun medewerkers bewuster te maken van hun eigen invloed op hun veerkracht en vitaliteit. We geven ze toffe challenges en de keuze uit minimaal 3 webinars over één van de 18 belangrijkste persoonlijke thema’s. Dit jaar doen ook de leidinggevenden mee. Lees meer

Je mensen op #1 plaatsen is geen trucje

Je hoeft tegenwoordig niet zo heel hard je best te doen om in de (sociale) media te lezen over organisaties die hun mensen op de eerste plaats zetten. Of beter gezegd: organisaties die claimen dat te doen. Vaak voorzien van inspirerende quotes, zoals Richard Branson’s “Take care of your people and they’ll take care of your business”. Appeltje-eitje dus: zet je mensen op #1 en klaar ben je. Was het maar zo makkelijk. Lees meer

Hoe digitale middelen medewerkers verbinden

Digitale middelen hebben de manier waarop we werken, communiceren en samenwerken ingrijpend veranderd. Door het werken op afstand – in welke vorm dan ook – worden digitale middelen steeds belangrijker om verbinding te creëren en ons werk effectief te doen. Lees meer

Met de Ontwikkelbooster sneller medewerkers meekrijgen in veranderingen

Fenna Schellings en Marieke Verhoeven bedachten samen een programma voor HR-professionals: de Ontwikkelbooster. In dit programma brengen zij HR-professionals bij elkaar om van en met elkaar te leren hoe je mensen actief betrekt bij organisatieveranderingen. Het programma is ontstaan op basis van vragen uit de praktijk en ervaringen met mensen begeleiden in organisatieveranderingen. Lees meer

Doe mee aan de 2e ronde van de online dialoog over vertrouwen op de werkvloer

In een eerste ronde hebben we veel bijdragen ontvangen op onze vragen. Ben je nieuwsgierig? Doe dan nu mee aan de tweede ronde, dat kan ook als je in de eerste ronde niet meedeed.

Lees meer

Stand van Werven 2023: krapte op de arbeidsmarkt

We kunnen er ook in de nieuwste editie van de Stand van Werven niet omheen: de arbeidsmarkt is in 2023 wéér een stukje krapper geworden. Terwijl 70% van de recruitmentprofessionals in 2021 de krappe arbeidsmarkt en de bijbehorende schaarste als meest invloedrijke onderwerp zag, is de krapte in het onderzoek van dit jaar nóg explosiever geworden. Nu ziet 84% van de professionals de krapte als onderwerp nummer 1 bovenaan hun agenda. Lees meer

Nieuw lid Pieter-Marijn van der Velden: ‘Via creatieve werkvormen ambitiestatement waarmaken’

Medewerkers ervaren zin in hun werk door zich bewust te zijn over het belang ervan. Tijdens plezierige, creatieve en laagdrempelige werkvormen zoals storytelling, workshops en digitale dialoog, laten wij medewerkers de toegevoegde waarde van het werk voor hun cliënten, voor henzelf en voor de maatschappij benoemen. Lees meer

Win je vertrouwen met transparantie?

Een directeur die informatie achterhoudt, een bonus voor het bestuur die aan het zicht is onttrokken, een reorganisatie die uit de lucht komt vallen… Wantrouwen vlamt op bij dit soort onthullingen. Snel daarna volgt meestal de roep om transparantie. De gedachte is dat daarmee het vertrouwen hersteld kan worden. Maar werkt dat wel zo? Lees meer

Digitale tools inzetten voor verbinding in organisaties

Op 8 juni staat de volgende intervisie netwerklunch op de agenda. Tijdens deze intervisie netwerklunch biedt HR & Communicatie de mogelijkheid om in een exclusieve en vertrouwde omgeving met elkaar te sparren over een thema gefaciliteerd door Doreen Borneman, boegbeeld Middelen & Sociale media.

Lees meer

Nieuw lid Ivonne van der Male: ‘De bereidheid om te veranderen is er al, nu nog onthullen’

Ons nieuwe lid Ivonne van der Male is als freelancer werkzaam op het snijvlak van HR en communicatie. Voor Ivonne gaat HR-communicatie over effectieve interne communicatie, om een omgeving te creëren waarbij een ieder betrokken is en zich gehoord, gewaardeerd en gezien voelt. Lees meer

Verhaalkracht inzetten om medewerkers te boeien en te binden

Iedere organisatie wil betrokken medewerkers. Betrokken werknemers zijn productiever, blijven langer bij de organisatie, vertonen meer inzet en toewijding en hebben over het algemeen een positieve invloed op de werkcultuur en de prestaties van de organisatie. Ruimte voor ontwikkeling en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke betekenis dragen zeker bij aan betrokkenheid, maar ik geloof erin dat je medewerker-betrokkenheid vooral kunt versterken door een actieve inzet van verhaalkracht in organisaties. Lees meer

Groen licht voor de Wet toekomst pensioenen nadert

Met de invoering van de Wet toekomst pensioenen gaat het pensioenstelsel in Nederland een enorme onderhoudsbeurt krijgen. De grootste wijziging sinds decennia. De behandeling van de nieuwe Wet toekomst pensioenen gaat gestaag door. Op 15/16 mei is de openbare behandeling door de Eerste Kamer gepland. Vooralsnog lijkt er een meerderheid te zijn bij een stemming over het wetsvoorstel. Het lijkt erop dat groen licht voor de Wet toekomst pensioenen op komst is. Lees meer

Tem je reptielenbrein – tips voor groepsdynamiek en weerstanden

Het gebeurt nog geen tien seconden nadat we de bijeenkomst hebben geopend. Nauwelijks heb ik de aanwezigen welkom kunnen heten, of ik word al in de rede gevallen. Een luide stem van een van de buren schalt door de ruimte. Wat nu eigenlijk de status van deze bijeenkomst is. Want ze vindt het niet fijn als er hier besluitvorming plaats vindt. Of dat alles wat er vandaag wordt gezegd betekent dat ze dan ook instemt met van alles en nog wat. Zo, de toon is gezet. De rest van de aanwezigen kijkt een beetje verschrikt om zich heen, schuift wat ongemakkelijk op de stoel en begint zich ook af te vragen hoe dit nu eigenlijk zit. En dan moeten we nog aan de omgevingsdialoog beginnen… Lees meer

Vergader als een scherpschutter

We vergaderen wat af met z’n allen. Maar ondanks al onze overlegervaring doen we dat vaak niet soepel en kosten vergaderingen veel tijd en energie. Heb jij ook wel eens het gevoel dat je eerder tegen dan met je collega’s vergadert? Doe er wat aan! Iedere deelnemer aan een vergadering kan het tij keren, dus jij ook.  Lees meer

Hoe persona’s je social intranet naar een hoger niveau tillen

Een social intranet is een krachtig hulpmiddel voor organisaties om de communicatie en samenwerking tussen medewerkers en anderen te verbeteren. Om ervoor te zorgen dat het intranet effectief is en echt bijdraagt aan het dagelijkse werk, moet het worden ontworpen met de gebruikers in gedachten. Het gebruik van persona’s kan daarbij helpen.   Lees meer

Nieuw bij de redactie van HR & Communicatie: Barbara Philipsen

We stellen graag Barbara Philipsen aan jullie voor, onze nieuwe redacteur. Samen met Inge Beckers en Manon Franken maakt Barbara deel uit van de redactie van HR & Communicatie. Haar specialiteit is schrijven voor websites in begrijpelijke taal. Lees meer

Interview met Barbara Philipsen van Bureau Philipsen: ‘Communiceer vanuit een gelijkwaardige relatie’

Heel graag stellen wij aan jullie Barbara Philipsen voor. Barbara komt uit een familie vol schrijvers. Organisaties en ondernemers zijn bij Bureau Philipsen aan het juiste adres voor heldere teksten en als schrijfcoach helpt zij je met schrijven. Gelijkwaardigheid is een belangrijke waarde. 

Lees meer

Doe je mee aan ‘De Stand van Werven 2023’?

Dit onderzoek heeft tot doel om tot een totaalbeeld te komen van het arbeidsmarktcommunicatie en recruitment vakgebied anno 2023. Onder andere op het gebied van trends en ontwikkelingen, prioriteiten, hoe werven werkgevers, de effectiviteit van wervingskanalen, het gebruik van (informatie) technologie, leiders en influencers en internationaal werven. De resultaten zullen gebruikt worden voor onder andere een whitepaper, infographics, webinars en onze trainingen. Lees meer

Hoe je betrokkenheid vergroot door de inzet van verhaalkracht

Het is een feit dat hoog presterende organisaties zich kenmerken door een hoge medewerkerbetrokkenheid. Betrokkenheid hangt onder andere samen met de ervaren echtheid van leidinggevenden, met erkenning en waardering en met een positieve focus en doelgerichtheid. Ook ruimte voor ontwikkeling en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke betekenis dragen bij aan betrokkenheid. Lees meer

Effectieve complimenten voor meer waardering op het werk

Binnen de campagne ‘Een lente vol complimenten’ staan de maanden maart en april bij 2DAYSMOOD volledig in het teken van complimenten en waardering op de werkvloer.

Lees meer

Spierballentips voor veranderen in de praktijk….

Ik loop naar huis vanuit de sportschool en heb net een gesprekje met de eigenaar achter de rug. Hij heeft me gevraagd of ik voortaan op een ander tijdstip wil gaan sporten. Er is minder capaciteit. En dus is er  op mijn favoriete tijdstip van 8 uur in de ochtend voor mij geen plaats meer. Of ik een half uur eerder of later wil komen. Ik mag kiezen; 7.30 of 8.30 uur.  Er valt lichte regen en dat past precies bij mijn stemming van het moment. Elke vezel in mijn lijf voelt weerstand en boosheid. ‘Wat denkt hij wel niet, dat ik bij nacht en ontij om 7.30 uur kom sporten? Of veel te laat om 8.30, zodat ik mijn afspraken in de ochtend niet meer kan halen? En allemaal omdat hij andere bedrijfsmatige keuzes wil maken?’ Ik bries met grote stappen door de regen naar huis. Ik besluit het twee weken te geven om het te proberen, maar dan zullen we nog wel eens zien hoe het verder gaat met mij bij deze sportschool…. 

Lees meer

Win je vertrouwen met beloftes?

‘Vanmiddag is het af!’, roep je snel wanneer jouw collega vraagt waar je reactie blijft. Een belofte met de beste bedoelingen. Maar wist je dat je met beloften ook het vertrouwen kunt beschadigen? En dat heeft niet alleen te maken met het nakomen van je belofte. 

Lees meer

Is een vertrouwenspersoon de oplossing?

Elke organisatie – klein en groot – zou een vertrouwenspersoon moeten hebben. Kun je vertrouwen op de werkvloer vergroten door een vertrouwenspersoon aan te stellen?  Lees meer

Aanvragen SLIM-subsidie weer mogelijk voor MKB

Vorig jaar hebben we in samenwerking met duurzaamheidsplatform Johan.nl en Simplecheck zes organisaties succesvol begeleidt met de aanvraag van de SLIM subsidie. Deze subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid helpt het MKB het leren en ontwikkelen binnen hun organisatie vorm te geven.
Lees meer

Wie is eigenaar van de digitale werkplek?

Jullie nieuwe digitale werkplek of social intranet is eindelijk live! Na een lange aanloop met veel zinvolle discussies over de inrichting, het trainen van redacteuren  en dan nog de technische uitdagingen, want het moet natuurlijk wel veilig én toegankelijk zijn. Daar staat ie dan! Met een knetterende campagne is iedereen geactiveerd. We zijn moe, maar voldaan. Dus even is er wat rust in de organisatie. Maar niet voor lang…  Lees meer

Zó word jij ook een ‘lover of meetings’!

Het bordje ‘lover of meetings’ staat op de hoek van het bureau van mijn collega Mascha Weijers; en niet onopgemerkt. Het lokt regelmatig reacties uit. Meetings, of specifieker ‘vergaderingen’ hebben geen sterk imago. We rommelen soms wat aan aan de Nederlandse vergadertafels. Neemt niet weg dat een goede vergadering een flinke versneller kan zijn in het bereiken van je doelen. Lees meer

Op welke bijzondere dagen haak jij in met je interne communicatie in februari?

MediaMyne heeft voor februari weer een mooi overzicht met een aantal bijzondere dagen samengesteld. In deze blog delen we vijf bijzondere dagen en leggen we uit hoe jij ze kan inzetten voor je interne communicatie. Zo houdt jij de hele maand de communicatiekanalen goed gevuld. Lees meer

Interview met Monique Hendriks van Más advies + communicatie: ‘Handvatten bieden voor toekomstgerichte oplossingen’

Een vertrouwd gezicht stelt zich opnieuw aan je voor. Monique Hendriks blies in 2022 haar ondernemerschap nieuw leven in met Más advies + communicatie. Als geen ander weet Monique Hendriks mensen en partijen met elkaar te verbinden vanuit gezamenlijke belangen op het gebied van communicatie, HR, change management, diversiteit & inclusie en crisismanagement. 

Lees meer

Top 5 HR thema’s en tips voor 2023

Zoals elk begin van het nieuwe jaar delen we de belangrijkste HR-thema’s voor het aankomende jaar. Lees meer

Wat gebeurt er als je je mensen écht op de eerste plaats zet?

Team Rockstars IT doet het, en floreert zelfs in deze historisch krappe arbeidsmarkt, en de zeer competitieve IT-branche.  Tijdens het recente Summum van HR -Communicatie stonden we al even stil bij hun mooie verhaal. Lees meer

Dialogen inzetten op een hele effectieve wijze

Graag nodigen wij je uit voor de eerste online intervisie netwerklunch van 2023. Tijdens deze online bijeenkomst sparren wij in een exclusieve en vertrouwde omgeving met HR- en communicatieprofessionals over één thema gefaciliteerd door een van onze experts. Lees meer

We hebben vertrouwen in 2023

Wij hebben enorm veel zin in 2023. Samen maken we met de inzet van goede HR-communicatie van heel Nederland een ‘Great Place to Work’.

Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

10 dingen die je NIET moet doen bij werknemers met geldzorgen

Steeds meer werkgevers krijgen te maken met medewerkers met financiële problemen. Uit onderzoek blijkt dat dit is opgelopen van 62% naar 85%. Zo’n 80% van de werkgevers willen hun personeelsleden wel ondersteunen, maar ze weten niet hoe. Er is inmiddels een mediacampagne die aangeeft dat je als werkgever moet herkennen, bespreken en doorverwijzen. Maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. In dit artikel 10 dingen die je in ieder geval NIET moet doen. Lees meer

Hashtagsam ‘geselecteerd’ met twee leefstijlprogramma’s

Bij #SAM weten ze het al wat langer, maar nu de documenten officieel zijn getekend durven ze het eindelijk hardop te zeggen…

Lees meer

Terugblik summum 2022: (Ver)binden of liever dichtbij

Deelnemers vonden het summum van HR & Communicatie vooral INSPIREREND, het werd gewaardeerd met een 8,1 💜 en iedereen ging op 24 november met nieuwe inzichten naar huis. 
Lees meer

Anders organiseren lukt vanuit de pijlers: samenwerken, vertrouwen en lef

Marieke Verhoeven won een vrijkaartje voor het congres HRM en het onderwijs dat op 22 november plaats vond in Den Bosch. Het thema ‘transformatie van HR in het onderwijs’ stond centraal tijdens deze dag.   Lees meer

Recensie: HR met ballen

Als een van je stokpaardjes is dat HR-adviseurs in organisaties hun positie veel meer zouden moeten claimen, dan steek je natuurlijk meteen je vinger op bij een oproep wie ‘HR met ballen’ wil recenseren. Ik wilde wel eens zien hoe deze beroepsgroep op zijn stoerst is. Lees meer

Een goed gesprek is meer dan praten en luisteren

Soms loopt een gesprek gewoon niet lekker. Je voelt dat er iets ontbreekt, maar kunt er niet precies de vinger op leggen. Omdat het alle kanten op gaat of juist omdat je je ervaart dat er veel te snel één richting op wordt geduwd. Lees meer

Staan mensen echt op de eerste plaats?

Veel organisaties claimen dat ze hun mensen op de eerste plaats zetten. Dat klinkt goed natuurlijk, en in een overspannen arbeidsmarkt kun je er bijna niet tegen zijn. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? Is dat wat jouw organisatie ook echt doet? En wat kun je leren van de Rockstars methode? Lees meer

Interview met Mascha Weijers en Elisa Salentijn van Rechtdoorzee: ‘HR & Communicatie zijn aanjagers voor gespreksklimaat’

Een bijzondere organisatie heeft zich bij ons aangesloten als kennispartner: Rechtdoorzee. Graag stellen wij aan jullie Mascha Weijers voor. Mascha is gespreks-expert en directeur van Rechtdoorzee. Samen met compagnon Elisa Salentijn en zo’n 20 collega’s brengt ze een beweging op gang waarin mensen, ook op het werk, kunnen zeggen wat voor hen van belang is. Lees meer

Interne Communicatiekalender 2023

Met de Interne Communicatiekalender verras jij jouw collega’s en cliënten in het nieuwe jaar met leuke afwisselende content!  Lees meer

Wat is lippendienst op het gebied diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie?

Als organisaties streven naar meer diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) binnen hun personeelsbestand, is het belangrijk om bewust te zijn van de gevaren van het verlenen van ‘lippendienst; aan deze initiatieven. Lippendienst wordt gedefinieerd als ‘ onoprechte of loze praatjes; lege woorden die gebruikt worden om een goede indruk te maken zonder dat er echte inspanningen achter zitten’. Met andere woorden, het is wanneer een organisatie de schijn wekt toegewijd te zijn aan DEI zonder haar beloften daadwerkelijk na te komen.

Lees meer

Van enquête naar dialoog: meer verbinding, betrouwbaarheid en impact

Mensen houden van open vragen om een ander te mogen vertellen hoe zij dingen zien, ervaren en bedoelen. Mensen zijn ook enorm nieuwsgierig naar hoe anderen over iets denken. 
Lees meer

Regel jij de communicatie even?

Binnenkort stapt jullie organisatie over op een nieuwe digitale werkplek. Een heel goed idee en aan de projectgroep de mooie taak om te zorgen dat het soepel, makkelijk en zonder gedoe wordt ingevoerd en in gebruik wordt genomen door alle collega’s. Het management denkt dat dit zo even geregeld is en heeft zonnige verwachtingen: ‘Regel jij de communicatie even?’ Maar om medewerkers echt te betrekken bij en verbinden aan (digitale) veranderingen, is veel meer nodig…

Lees meer

Voorkom Quiet Quitting

De kans is groot dat de term Quiet Quitting je al om de oren gevlogen is, zeker als je actief bent op TikTok. Het is een serieus signaal en we zullen er iets mee moeten doen…

Lees meer

Authentiek verbinden door de kracht van verhalen

Effectieve leiders zijn relatiebouwers en betekenisgevers

‘Je ziet met andere ogen, weet dat er deining nodig is om los te komen

je bent de druppel die de emmer blij doet overlopen

met vertrouwen in de kracht van de samenstroom

die leven geeft en de wereld  in beweging brengt’

Lees meer

Hoe ziet de transformatie van HR in het onderwijs eruit?

Wil je in één dag op de hoogte worden gebracht van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid en de toekomst van HRM in Onderwijs? Bezoek dan het Jaarcongres HRM & het Onderwijs op dinsdag 22 november 2022 in het Congrescentrum 1931, ‘s-Hertogenbosch. HRM & het Onderwijs is al 12 jaar het jaarcongres vóór & dóór HR, bestuur/directie en schoolleiders werkzaam in het onderwijs. Lees meer

Hoe neem je op een goede manier afscheid van medewerkers?

Niet een doosje Merci en een cadeaubon van een tientje, maar wat dan wel? Over het belang van een goede offboarding-aanpak. 

Lees meer

Summum 2022: (Ver)binden, of liever dichtbij

Met drie stevige inhoudelijke verhalen staat ons summum dit jaar in het teken van de manier waarop medewerkers verbonden zijn, worden of blijven aan een organisatie:

(Ver)binden, of liever dichtbij 

Lees meer

Zo stimuleer je veranderbereidheid

Om grip te krijgen op de toekomst is het slim om het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten. Hoe neem je medewerkers mee in de toekomst?

Lees meer

Een goed gesprek voeren, begint bij jezelf

In organisaties ‘anno nu’ werken mensen thuis, vergader je via het beeldscherm en kom je zo nu en dan live bijeen. Naast de technologische uitdagingen en generatieverschillen hebben we allemaal onze eigen(aardig)heden, onze eigen wortels en waarden en varen we op vertrouwde patronen. Eisen en verwachtingen ten aanzien van de werkomgeving liggen soms ver uiteen. Verbinding maken en elkaar verstaan is dan zo eenvoudig nog niet. Wat we zien: een goede connectie maken is hard werken! Lees meer

Bedrag ineens / de pensioenjackpot; datum wetsvoorstel gaat naar 1 juli 2023

In het wetsvoorstel ‘bedrag ineens’, ofwel de ‘pensioenjackpot’ staat opgenomen dat werknemers een deel van hun pensioen in één keer kunnen laten uitbetalen. De verwachte ingangsdatum van deze mogelijkheid wordt verschoven van 1 januari 2023 naar 1 juli 2023. Het uitstel zorgt ervoor dat medewerkers die binnenkort met pensioen gaan vooralsnog geen gebruik van deze pensioenjackpot kunnen maken. In deze pensioenkit zet ik op een rij wat dit wetsvoorstel in de praktijk gaat betekenen. Lees meer

Digitale onboarding, hoe doe je dat?

De zomervakantie is achter de rug. Een nieuw seizoen begint. Het is ook hét moment waarop veel mensen starten met een nieuwe baan. Als organisatie kun je maar één keer een eerste indruk maken. Zorg dus dat je aandacht hebt voor het onboarden van nieuwe medewerkers. De combinatie van fysiek en digitaal is vaak het meest effectief. In deze blog vertel ik hoe je in drie verschillende onboardingsfasen met behulp van digitale middelen medewerkers kan verwelkomen, wegwijs maken en betrekken bij je organisatie. Lees meer

Nieuw leiderschap: actieve open mind, dialoog en de denkkracht van velen

Iedereen heeft beperkingen. Ik zeker. Hoe compenseer jij ze?

Om maar eens wat te noemen. Als ik op sta is één van de dingen die ik doe: mijn lenzen in, of eerst even mijn bril op. Vanwege de beperking van mijn zicht. Ik heb dit al vanaf mijn 14e ongeveer. Zonder bril of lenzen zie ik mensen, dingen, situaties en dimensies wazig. Enorm beperkt dus, en dus enorm beperkend. Het sluit mij namelijk wat af van de wereld om mij heen. En dat is meteen een effect op mij: ik sluit mij wat meer af van de wereld. Als ik er niks mee kan, het niet kan zien, lijkt het wel alsof ik die wereld dan ook niet hoef te zien. Dan blijf ik in een soort bubbel, een wat apathische, geïsoleerde situatie. Als tiener wilde ik mijn bril niet dragen, en voor lenzen hadden we geen geld, dus alleen als het niet anders kon, ging dat ding op. Toen merkte ik hoe je je kunt afsluiten van de wereld, of ervoor openstaan. Afsluiten, openstaan, afsluiten, openstaan. En dat met een simpel hulpmiddel. Nou ja, simpel, een hele bijzondere innovatie waar 60% van de maatschappij inmiddels niet zonder mee kan. Lees meer

Op welke bijzondere dagen haak jij in met je interne communicatie in september?

De zomer is voorbij gevlogen en zo langzamerhand keert iedereen weer terug van vakantie. Dit is voor jou het moment om te vlammen met de interne communicatie. Mix formele informatie over de dagelijkse gang van zaken met leuke inhakers om medewerkers meteen weer naar jouw interne communicatiekanalen te trekken. Lees meer

Mensgericht organiseren: focus op de balans van HR in de Zorg

Al 16 jaar hét jaarcongres voor en door HR-, bestuur/directie, zorg- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. Op 20 september ben je in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor jou. Lees meer

Whitepaper: 15 tips om van hybride werken een succes te maken

Hybride werken is blijvend! Daarom moet je zorgen dat je nu je beleid zo toekomstbestendig mogelijk inricht. De meeste medewerkers willen geen vijf dagen per week meer naar kantoor. Maar hoe onderhoud je verbinding als je elkaar niet (dagelijks) ziet? Hoe bepaal je de juiste leiderschapsstijl? En wat kun je doen om een werkplek in te richten? Dat lees je allemaal in het gratis e-book van 2DAYSMOOD met tips voor hybride werken! Lees meer

Nieuw lid, Monica Helbig: ‘Met financiële rust houd jij medewerkers duurzaam inzetbaar’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Monica Helbig voor. Monica is Financieel Succes Expert. Ze doorbreekt een taboe op de werkvloer vertelt ze in dit interview. Helaas kampen veel medewerkers met financiële zorgen. Hoe ga je hierover intern het gesprek aan? En bovenal, hoe los je het op, zodat jouw collega weer enthousiast aan het werk kan? Lees meer

De Nationale Vitaliteitsweek: geef de veerkracht van jou en je collega’s een boost!

Van 19 t/m 25 september vindt alweer de achtste editie van de Nationale Vitaliteitsweek plaats. Het ideale moment om medewerkers bewust te maken van het belang van hun eigen veerkracht en vitaliteit.

Lees meer

Stimuleren van veranderbereidheid. A hell of a job, maar mogelijk!

Het is dé belangrijkste taak van de CEO: een toekomstvisie formuleren om organisaties voor te bereiden op wat komen gaat. Goede leiders geven daarmee richting. Heel wat communicatie- en HR-professionals peinzen zich vervolgens suf hóe die visie tussen de oren komt. A hell of a job. Normale sturingsmechanismes schieten meestal tekort om het totaal van veranderingen te sturen. We zien organisaties pas veranderen als medewerkers veranderen.

Lees meer

Nieuw lid, Wil Bekker: ‘Samen resultaatgericht op zoek naar jouw pad. Oftewel doorbraak’

Graag stellen wij aan jullie voor ons nieuwe lid Wil Bekker! Zit je met een dilemma, obstakel of uitdaging? Twijfel je welke richting je het beste op kunt gaan? Of ben je simpelweg op zoek naar groei en wil je meer uit het leven halen? En zoek je hierbij een steuntje in de rug? Dan zit je bij Wil aan het juiste adres. Lees meer

Houd de aandacht vast met de WII4Y formule

Onlangs observeerde ik een HR manager die door mij gecoacht wilde worden. Ik zat achterin een zaal vol met geïnteresseerde medewerkers, die heel graag wilde weten hoe het nieuwe HR beleid eruit zou zien.  Lees meer

Doreen Borneman: boegbeeld voor Middelen & Sociale media

Voor het HR & Communicatie expertisegebied Middelen & Sociale media hebben wij een enthousiaste vakgenoot gevonden: Doreen Borneman. Lees meer

Autonomie: gevaarlijk aantrekkelijk positioneringsgebied voor je EVP

Heb je de opdracht om het werkgeversmerk (employer brand) van jouw organisatie op een onderscheidende wijze te positioneren? Baseer dan je Employee (of Employer) Value Proposition (EVP) op waarden en drijfveren. Je zult zien dat dit goed aanslaat bij medewerkers en kandidaten.  

Lees meer

10 tips voor jou en je personeel om een burn-out te voorkomen

Wist je dat ongeveer 27% van de Nederlandse werknemers burn-out klachten heeft? Ja, dat lees je goed. Meer dan EEN KWART van de werknemers heeft zware stressklachten!! Ze hebben dan langdurig last van vermoeidheid, prikkelbaarheid en spanning. Vaak in combinatie met slecht slapen, moeheid, piekeren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en een opgejaagd gevoel.  Lees meer

Waarom zou je een dialoog met medewerkers starten?

Wil je samen uitzoeken wat er verborgen gaat achter de cijfers? Hoe je dingen in je organisatie beter kunt doen? Vanuit co-creatie – via een dialoog met je medewerkers – kun je komen tot collectieve intelligentie en creëer je een dieper level van betrokkenheid met je collega’s. Ik licht het graag toe met vier cases. 

Lees meer

Gebruik het pensioenakkoord als kans om de pensioenregeling aan je HR-visie aan te passen

Nederland staat aan de vooravond van de invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Het wetsvoorstel is recentelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Een beter moment om je pensioenregeling aan te passen naar de HR-visie van je organisatie is er niet. Aan het woord: boegbeeld Rudie Martens, eigenaar van Vallura. Lees meer

Interview met Doreen en Chris van Adoptics: ‘HR én Communicatie belangrijkste partijen bij digitale veranderingen’

Onze community is een sprankelende sparringpartner rijker! Adoptics helpt organisaties tijdens transities naar succesvolle digitale werkplekken. Heel graag stellen wij Doreen Borneman en Chris Couenberg voor als nieuwe kennispartners van HR & Communicatie. 

Lees meer

Bex*summer academy 2022

We gaan weer van start met de Bex*summer academy! 

Met inspirerende, leerzame en handige workshops geeft Bex jou ook in 2022 meer inzicht in het communicatievak. Neem deel aan de Bex*summer academy en ga naar huis met handige tips en praktische handvatten. Deel ervaringen met vakgenoten uit andere organisaties en branches. Lees meer

De hoofddoelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie

Communicatie is een steeds belangrijker hulpmiddel geworden om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Vergrijzing van de beroepsbevolking, een toename van het opleidingsniveau en de snelle groei van bepaalde sectoren van de economie hebben geleid tot personeelsschaarste in een toenemend aantal vakgebieden. In een land als Nederland heeft deze schaarste een langdurig karakter. Dat heeft geleid tot een andere benadering van de arbeidsmarkt door recruiters, waarin naast de aloude doelstelling van directe werving plaats is voor doelstellingen die dit proces indirect ondersteunen.  Lees meer

HR & Communicatie bestaat 12,5 jaar!

Wat een feest: HR & Communicatie bestaat 12,5 jaar! We vroegen aan enkele community leden en ook kennispartners wat zij met hun lidmaatschap zoal als toegevoegde waarde ervaren. Het is geweldig om terug te horen en te zien wat wij samen neerzetten. Trots op onze community!

Lees meer

Interview met Inge Beckers, initiatiefnemer: ‘HR & Communicatie is een inspirerende community!’

HR & Communicatie bestaat deze maand 12,5 jaar. Hoogste tijd om Inge Beckers te interviewen. Wat motiveert haar om met zoveel passie en plezier via deze community een bijdrage te leveren aan het vakgebied HR-communicatie? Lees meer

Interview met Annet van Duren van Strategisch Opleiden: ‘Een organisatie kan optimaal succesvol zijn als medewerkers betrokken en gelukkig zijn’

Heel graag stellen wij Annet van Duren onze nieuwe kennispartner aan jullie voor. Annet is oprichter van Strategisch Opleiden en biedt structurele oplossingen voor het vergroten van de medewerker betrokkenheid in organisaties. Vanuit modern prestatiemanagement toegevoegde waarde brengen!

Lees meer

Veranderen is in vertrouwen zwermen

Ik hou van verhalen. Niet voor niets schrijf ik graag verhalen en help anderen als story coach. Goede verhalen blijven ‘plakken’ en zijn persoonlijk en herkenbaar. Hoe verhalen kunnen bijdragen aan verandering schrijf ik in deze blog, je kunt hierdoor verhalend meebewegen, nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken en daar betekenis aan geven.

Lees meer

Whitepaper: Ontwerp ijzersterke open vragen

Nieuwe, verbeterde versie van de whitepaper!

Hoe formuleer je ijzersterke open vragen waardoor je met mensen een betere verbinding maakt én inzichten krijgt die je eerst niet had? CircleLytics heeft op basis van meer dan 1.000en dialogen en een veelvoud van vragen, met 300+ organisaties, de belangrijkste 18 principes op een rij gezet. Speciaal voor directie, HR, managers, innovatie & transitie professionals en medezeggenschap.

In dit whitepaper leer je hoe je succesvolle open vragen maakt en daardoor meer bereikt met en bij jouw medewerkers. Lees meer

Whitepaper: 15 drijfveren om werkgeluk en betrokkenheid te beïnvloeden

2DAYSMOOD heeft intensief onderzoek gedaan naar de factoren die invloed hebben op werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid. Zo hebben zij 15 drijfveren voor werkgeluk geïdentificeerd die zijn verwerkt in ons Employee Happiness Model® en hun realtime meetmethode. Een vervanging van het traditionele tevredenheidsonderzoek. Lees meer

MediaMyne: ‘Onze missie: betrokkenheid van medewerkers in organisaties vergroten door interne communicatie te verbeteren’

Een hernieuwde introductie met kennispartner van HR & Communicatie: MediaMyne. Het is de MediaMyne missie om bij organisaties de betrokkenheid van hun medewerkers te vergroten door hun interne communicatie te verbeteren.

Lees meer

Een Next Steps Aanpak voor Diversiteit & Inclusie

‘Voorbij de 7-vinkjes’ noemt Vivian Acquah haar kennissessie. Maar dan wel eentje mét een VR-experience. Want met hulp van virtual reality kunnen wij empathie ontgrendelen. En dat is precies wat er nodig is om te komen tot een effectieve aanpak voor diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie op de werkvloer. Lees meer

HR & Communicatie zoekt Boegbeelden: Arbo en Middelen & Sociale Media

Jouw talenten en missie met trots laten zien en daarmee anderen inspireren. Als HR-communicatie Boegbeeld realiseer jij dit.  Lees meer

Je opleidingen laten vergoeden: steeds makkelijker

Als HR manager is het zaak om jouw collega’s en werknemers zichzelf te laten blijven ontwikkelen. Des te meer kennis waar zij over beschikken, des te beter de prestaties van de onderneming zullen worden. Bovendien geeft het mensen een voldaan gevoel wanneer een bedrijf graag wil dat zij door blijven leren. 

Lees meer

Netwerklunch 11 april: intervisie zowel offline als online

Graag nodigen wij je van harte uit voor een intervisie netwerklunch exclusief voor HR- en communicatieprofessionals. Lees meer

Werkgeluk? Hoezo Werkgeluk? Opinieblog van Martin Meulenkamp, 2DAYSMOOD

Op 1 mei 1997 begon ik mijn HR carrière. Jong en onervaren, vol ambitie. Hoe anders was het toen, in relatie tot de huidige tijdsgeest. Werkgeluk? Hoezo werkgeluk?  Uiteraard letten we erop dat je paste in de cultuur van de organisatie, maar verder moest je meegaan in de flow. Gewoon op tijd komen, je ding doen en zorgen dat je werk kwalitatief goed en af is. Dat was het algemene gedachtengoed. Niets mis mee toch? Lees meer

7 Redenen waarom DEI-doelen deel uit moeten maken van de beloning van het management

In een wereld die voortdurend in beweging is, zien ook de praktijken op de werkplek voortdurend de broodnodige verandering. Naarmate werkgevers en organisaties als geheel meer openstaan om werkelijk naar hun mensen te luisteren en organisatiebeleid opstellen om divers, gelijkwaardig en inclusief te zijn, gaan we inderdaad in de richting van een werkplek die voor alle mensen een gastvrije omgeving is.  Lees meer

Naderende burn-out bij medewerkers herkennen

Een medewerker die op een burn-out afstormt kun je zien aankomen. Je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten. Deze onmisbare checklist is een compleet naslagwerk voor jou om te raadplegen.

Lees meer

Hoe veerkrachtig is jouw organisatie in een veranderende overheid?

10 JAAR HRM IN DE OVERHEID IN BEWEGING | Tijdens deze 10e jubileumeditie van HRM in de Overheid op donderdag 21 april 2022 blikken we terug en kijken we naar de effecten van deze evolutie in positieve zin. Lees meer

Hoe je HRM ‘leuker en makkelijker’ maakt met software

Met HRM software automatiseer je HRM taken en maak je dit makkelijker en leuker. Het biedt namelijk een aantal handige functies waarmee je veel tijd kan besparen op (repeterende) administratieve taken. Dit maakt jouw werk niet alleen eenvoudiger, maar ook dat van je collega’s.
Lees meer

Nieuw lid, Marieke Verhoeven: ‘De rode draad in wat ik doe is verbinden van mens en organisatie’

Met veel plezier stellen wij aan jullie voor ons nieuwe lid Marieke Verhoeven. Marieke haar rode draad in wat ze doet is verbinden van mens en organisatie. Haar expertise ligt op het raakvlak tussen HR, communicatie, organisatie en verandering.

Lees meer

Versterk je werkgeversmerk en enthousiasmeer kandidaten met podcasts

Alexander Steegh en Raymond Godding organiseren speciaal voor HR & Communicatie een workshop in Utrecht waarin je de toepassingsmogelijkheden ontdekt en zelf kan ervaren wat de meerwaarde is van arbeidsmarkt-podcasts voor jouw organisatie. Lees meer

Hoe Maslow ons kan helpen om betere vacatureteksten te schrijven

De piramide van Maslow bestaat al zo’n 75 jaar. Volgens Matt Buckland kunnen we dit model ook goed inzetten bij werving. Maslow deelde de menselijke behoeftes op in verschillende lagen: de hogere behoeftes komen pas aan bod als de lagere vervuld zijn. Wat kunnen we hiervan leren met betrekking tot vacatureteksten?

Lees meer

Het pensioenakkoord, wat betekent dit voor de HR-medewerker?

Het jaar 2022 is nog maar net begonnen, maar voor je het in de gaten hebt is het alweer 2023: het jaar dat we in de nieuwe wetgeving terecht zullen komen na het pensioenakkoord. Het pensioenakkoord roept ongetwijfeld vragen op bij HR-medewerkers. Wat komt er allemaal op je af en welke acties horen daarbij in 2022 en verder? Lees meer

Deze podcasts brengen nieuwe inzichten naar de werkvloer

Hoe kun je als (werkgevers-)merk of organisatie een podcast effectief inzetten? En hoe houd je de aandacht van je luisteraars vast? As We Speak maakte onlangs de volgende goede verhalen voor interne communicatie én ook voor het grote publiek. Werkstress preventie, vitaliteit en gezondheid staan voorop. Net als inspirerende inzichten voor HR-professionals…
Lees meer

De volgende stap in employee listening heet online dialoog

Elk jaar, kwartaal of maand moet HR er aan geloven, en medewerkers ook … de medewerkers-enquête. Op 10 tot soms wel 80 vragen scores ophalen van medewerkers. Algemene vragen. Voor specifieke uitdagingen. Dat is geen match.  Lees meer

Hoe voer je een goed exitgesprek? Zo leer je van vertrekkende medewerkers

Natuurlijk zie je medewerkers liever niet vertrekken! Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het van belang dat jij het talent in jouw organisatie zo lang mogelijk kunt vasthouden. Verloop kost de organisatie immers veel geld. Maar toch is het uiteindelijk onvermijdbaar. Daarom is het van belang dat je met vertrekkende medewerkers een goed en open gesprek voert over hun vertrekredenen. Dan heb je de kans om het gat vroegtijdig te dichten en meer verloop te voorkomen. Hoe hou je zo’n exitgesprek? Dat lees je hier. Lees meer

Verandermanagement: drie tips om een leidende coalitie bouwen

Het zijn niet organisaties die veranderen. Het zijn de mensen die veranderen. Daarom is bij verandering het bouwen aan een leidende coalitie verstandig.  Een leidende coalitie is een groep mensen die hetzelfde wil en hetzelfde denkt over de aanpak. 

Lees meer

Podcasts maken arbeidsmarkt transparant

Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.

Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Lees meer

Nieuwe Yellow Paper gelanceerd over Goede Mensen Langer Vasthouden

Het is vandaag Yellow Tuesday!

De dag na Blue Monday, de meest depressieve dag van het jaar. Die heb je dus maar vast gehad. Yellow Tuesday is onze positieve tegenhanger. Een dag om vooruit te kijken. Lees meer

Nieuw lid, Bianca Maton: ‘Ik ben overtuigd van het belang van aandacht voor werkgeluk!’

Met veel plezier stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Bianca Maton voor. Bianca Maton heeft in 2019 ‘Zo Waardevol Communicatie’ opgericht. Ze is er van overtuigd dat in welke omgeving of context dan ook, de manier waarop er wordt gecommuniceerd en rekening wordt gehouden met elkaar, het verschil uitmaakt tussen je kunnen en willen inzetten. Lees meer

Hoe houd je goede mensen langer vast?

Vandaag publiceren de twee experts van Double-OO hun Yellow Paper. Double-OO helpt organisaties hun goede mensen langer vast te houden. Want dat is voor organisaties één van de belangrijkste uitdagingen voor 2022.

Lees meer

Jouw Interne Communicatieplan in 8 stappen

Met dit interne communicatieplan heb jij in 8 stappen één samenhangend geheel van jouw doelstellingen, doelgroepen en boodschappen! Lees meer

Een studie volgen naast het werk: compleet overbodig of juist noodzakelijk?

Studeren naast een baan, dat klinkt best pittig. Toch geeft vier op de vijf (80%) werkenden aan er wel oren naar te hebben, want ze voelen zich nog lang niet uitgeleerd. Wij vroegen 1.178 werkende Nederlanders naar hun kijk op het volgen van een opleiding naast het werk. Lees meer

Nieuw lid, Wendy Smit: ‘Ik hoop dat meer bedrijven zich gaan vernieuwen’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Wendy Smit voor. Wendy werkt al HR-adviseur bij het Rotterdamse bedrijf MKB Brandstof en stelt: ‘Werken mag toch ook gewoon leuk zijn?’

Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

Boegbeeld Arbo & Vitaliteit: Fleur van den Horn

Voor het HR-communicatie expertisegebied Arbo & Vitaliteit hebben wij een geweldige sparringpartner gevonden: Fleur van den Horn.

Samen met de andere boegbeelden voor de HR-communicatie expertisegebieden zijn we inmiddels een mooi team aan het worden!

Lees meer

Waarom je ons op Facebook moet volgen?

Op Facebook delen wij informatie over HR-communicatie die elders is gepubliceerd én het delen waard is. Zo brengen we via dit sociale mediakanaal de buitenwereld naar binnen. Lees meer

Interne Communicatiekalender 2022

Met de Interne Communicatiekalender ben jij de superheld die content elke dag tot een feest maakt!

Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Whitepaper: Duurzaam duurt het langst

‘Duurzaam duurt het langst’ is een uitgave van HR-Communicatie.nl en haar kennispartners. Gedurende een proces van een jaar heeft de community van HR & Communicatie zich gebogen over het onderwerp ‘Duurzaam werkgeverschap’. Samen met experts is er kennis gedeeld, verdiept en verrijkt. Met deze kennis kunnen (HR- en communicatieprofessionals) werkgevers gerichter investeren in hun medewerkers waardoor zij productief, gemotiveerd en betrokken zijn bij hun organisatie. Lees meer

Whitepaper ‘Duurzaam werkgeverschap’ ziet vandaag het levenslicht

PERSBERICHT | Met gepaste trots presenteren we vandaag onze whitepaper over Duurzaam werkgeverschap. Gedurende een proces van een jaar heeft de community van HR & Communicatie zich gebogen over het onderwerp ‘Duurzaam werkgeverschap’. Samen met de experts van het netwerk is er kennis gedeeld, verdiept en verrijkt.  Lees meer

Nieuwe data werkstress in Nederland nu bekend: Het Werkstress Data Rapport 2021

In november 2020 verscheen het eerste Werkstress Data Rapport. Hierin zagen we al dat we destijds in de gevarenzone zaten als het aankwam op stress en burn-outcijfers. Nu, in het Werkstress Data Rapport 2021, legt 2DAYSMOOD de cijfers van 2020 naast die van 2021 om te zien hoe we ervoor staan met stress op het werk. Lees meer

Einde arbeidsmarktkrapte in zicht?

Niets is zo voorspelbaar als vergrijzing, toch lijken veel bedrijven daar nu door overvallen. Een bijzondere constatering omdat elke organisatie precies kan zien wat de impact van vergrijzing in de komende 3 tot 5 jaar is. Toch leven we in de arbeidsmarktkrapte van nu en proberen we deze op te lossen, terwijl langzaam maar zeker alle metertjes van de arbeidsmarkt alweer richting ‘oranje’ gaan. Er komen andere tijden aan.

Lees meer

Interview met Fleur van den Horn van #SAM: ‘Een aantrekkelijke werkgever heeft een doelgericht vitaliteitsbeleid die medewerkers motiveert en verbind’

Met liefde stellen wij onze nieuwe kennispartner en boegbeeld Vitaliteit voor: Fleur van den Horn. Fleur is oprichter van #SAM. Vanuit #SAM ontzorgt Fleur, met een team specialisten, HR- en preventieteams bij het implementeren en verbeteren van het vitaliteitsbeleid voor de lange termijn: laagdrempelig, data-gedreven én gefaseerd. Het doel: vitale en gelukkige medewerkers! Lees meer

Onze whitepaper ‘Duurzaam duurt het langst’ komt eraan!

Duurzaam werkgeverschap staat voor de continue aandacht voor en investering in werkplezier, diversiteit, duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en arbeidsomstandigheden. Als je als werkgever hierin investeert, blijven werknemers productief, gemotiveerd en betrokken bij je organisatie.

UITGESTELD – Hierover reiken we jullie bouwstenen aan op ons summum op 18 november vanaf 15.00 uur bij Bex*communicatie in Eindhoven én we presenteren de whitepaper ‘Duurzaam duurt het langst’.  Lees meer

Radboud Universiteit start campagne over duurzaamheid

Op donderdag 18 november 2021, de week voor Black Friday, voert de Radboud Universiteit een eendaagse landelijke campagne om (jonge) mensen aan te sporen om na te denken over hun consumptiegedrag en hoe zij via onderwijs en onderzoek invloed kunnen hebben op de toekomst.

Lees meer

Interne communicatie na corona: trends en ontwikkelingen

Het Nederlandse bedrijfsleven is weer volop in beweging. De economie draait op volle toeren, overal staan vacatures open en aan de groeiende files te zien, werken we weer massaal op de zaak. Ook bij MediaMyne mogen we sinds een aantal weken weer naar kantoor. Eén dag in de week proberen we met z’n allen aanwezig te zijn, de andere dagen wordt er of thuis, of bij de klant op de zaak gewerkt. Lees meer

De eerste Stand van Werven België

In september 2021 verscheen in België voor het eerst het rapport ‘De Stand van Werven’. Op basis van onderzoek van Intelligence Group geeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie in samenwerking met Werf& hierin een overzicht van de Belgische markt voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. In Nederland was ‘De Stand van Werven’ dit jaar toe aan de zevende editie. In deze blog een vergelijking tussen de uitkomsten in beide landen.

Lees meer

Jaarcongres HRM & het Onderwijs, 23 november 2021 in Bussum

Transformatie van HR in het onderwijs: Hoe ziet úw deel van de puzzel eruit?

Lees meer

2DAYSMOOD is genomineerd voor de Startup of the Year Award 2021!

Ieder jaar wordt de Startup of the Year Award weer uitgereikt. En dit jaar is 2DAYSMOOD genomineerd in niet één, maar zelfs twee categorieën! We zijn genomineerd in de categorie ‘Early Stage’ en ‘Impact’. Daar zijn we natuurlijk maar al te trots op. Help jij ons de award binnen te slepen? Lees meer

De Escalatieladder, hulpmiddel bij conflicten

Noud Bex, van Bex*communicatie maakt bij zijn werk als crisisadviseur bij de analyse, samen met zijn opdrachtgever, een actorenanalyse. Dat werkt vaak heel verhelderend. Als er sprake is van een conflict, en dat wil nog wel eens het geval zijn bij een crisis, maak hij gebruik van de Escalatieladder van Fiedrich Glasl.

Lees meer

35 jaar Bex*communicatie: de toekomst van het communicatievak

Het Eindhovense bureau Bex*communicatie bestaat 35 jaar! Lees meer

Wat is employee engagement en hoe verhoog je het? [+6 tips]

We maken tegenwoordig in een rap tempo veel ontwikkelingen mee. Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook op de arbeidsmarkt (door de toenemende krapte) en op de werkvloer: denk aan de transitie naar hybride werken en een hogere werkdrukbeleving door corona. Die transformaties zorgen ervoor dat de employee experience belangrijker is geworden om goede resultaten te boeken voor je organisatie. Een onderdeel van die medewerkersbeleving is ook employee engagement, oftewel medewerkersbetrokkenheid. Waarom is het zo’n veelgebruikte term, en wat kun je er als HR-manager mee doen?

Lees meer

De inclusieve werkplek komt steeds dichterbij

Wij willen graag een afspiegeling zijn van de samenleving. Mooie zin! Mooi streven ook. Regelmatig te lezen op menig website of werken-bij-site. Maar met het opschrijven van deze zin ben je er natuurlijk niet.

Lees meer

Dit zijn de ontwerpprincipes voor open vragen

In dit whitepaper leer je hoe je succesvolle open vragen maakt en daardoor meer bereikt met en bij jouw medewerkers. Lees meer

Diversiteitsmanagement: wat werkt wel en wat niet?

Organisaties en lokale overheden handelen vaak reactief op de ontwikkelingen in de samenleving door het invoeren van diversiteitsbeleid/management. De leidraad en scope van het diversiteitsmanagement varieert erg per organisatiecultuur.

Lees meer

OutsideIn: De nieuwe podcast van Funk-e over interne communicatie

In de podcast OutsideIn gaat de oprichter van het Rotterdams bedrijf Funk-e Internal Communication en voormalige radio moderator op zoek naar eerlijke verhalen. Hij gaat in gesprek met experts, klanten en pioniers op het gebied van interne communicatie.

Lees meer

Interview met Vivian Acquah van Viva la Vive: ‘Duurzame inzetbaarheid en Diversiteit & Inclusie hebben ALLES met elkaar te maken’

Geweldig om Vivian Acquah van Viva la Vive te introduceren als kennispartner! Viva la Vive helpt organisaties zich inclusiever te presenteren aan interne en externe arbeidsmarkt.

Lees meer

7 tips voor een onboarding die nieuwe medewerkers omver blaast

Beginnen met een nieuwe baan: het is en blijft toch wel spannend. Maar als teamleider of HR-manager kun je het al een stuk gemakkelijker maken. Tijd om je onboarding proces te optimaliseren! Hoe zorg je dat je het proces goed inricht? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk? In deze blog lees je alles over onboarding en krijg je handige tips.

Lees meer

Effectmeting employer branding: check naast cijfers vooral inzichten

Hoe meet je employer branding? Welke cijfers benoem je om je arbeidsmarktcommunicatie te kunnen beoordelen? In aflevering 44 van de podcast ‘Hier is AMC’ praten we over cijfers. Twee gasten deze keer, Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema van Roadtrip. Ik wilde hen graag een keer spreken om vanuit hun ervaring met recruitmentmarketing te praten over de rol van cijfers voor employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Want employer branding en AMC zijn wat cijfers betreft zwakker onderbouwd dan recruitment. Dus het gesprek gaat vooral over cijfers bovenin de funnel.

Lees meer

Persoonsgegevens in interne communicatie? Ook hierbij is de AVG van toepassing!

Foto’s van je medewerkers op het intranet, persoonsgegevens verzamelen voor een winactie of een evenement, het delen van informatie over een nieuwe medewerker of doorgeven dat iemand ziek is. Sinds 2018 is de omgang met persoonsgegevens, dus privacygevoelige informatie in de EU, een stuk lastiger geworden dankzij de AVG. Het is misschien wel de belangrijkste wet- en regelgeving als het gaat om (externe) communicatie. Wat veel organisaties vergeten: de wet is ook van toepassing op interne communicatie. Maar wat betekent dat eigenlijk precies?
Lees meer

15 jaar HRM in de Zorg… nooit meer hetzelfde?!

Nooit meer hetzelfde….! Met deze titel begonnen we de eerste editie van het inmiddels zo succesvolle jaarcongres HRM in de Zorg, vóór & door HR, directie, lijn- en zorgmanagers werkzaam in de care en de cure. En hoe actueel is deze titel nu 15 jaar later? Zal het door Covid-19 nooit meer hetzelfde zijn? Kunnen we spreken van een Nieuw Normaal?
Lees meer

Duurzame inzetbaarheid en Diversiteit & inclusie topprioriteit door Duurzaam werkgeverschap

Aan Duurzaam werkgeverschap kunnen we verschillende topics verbinden. Maar met welke topics moeten we nu per direct aan de slag? HR & Communicatie geeft aan: focus op duurzame inzetbaarheid en diversiteit en inclusie (DEI).

Lees meer

Onderzoeksrapportage Podcast Monitor 2021

Wat zijn de trends en ontwikkelingen binnen de Nederlandse podcastmarkt? Onlangs is alweer de vijfde meting uitgevoerd van de Markteffect Podcast Monitor.
Lees meer

Nieuw lid, Chantalle Weemaes: ‘Het is mijn missie om zoveel mogelijk professionals en organisaties in hun “TopState” te brengen’

Graag stellen we aan jullie ons nieuwe lid Chantalle Weemaes voor. Chantalle traint met een team al vele jaren organisaties om duurzaam topprestaties te leveren of weer te gaan leveren. Ze is expert op het gebied van de achterliggende systemen in het lichaam die verantwoordelijk zijn voor succes.

Lees meer

De Stand van Werven 2021

Voor de zevende keer brengt de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie het rapport Stand van Werven uit dat inzicht geeft in de actuele stand van zaken op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Het onderliggende onderzoek vroeg onder meer naar invloeden, verwachtingen en prioriteiten bij bureaus en corporates (profit en not-for-profit organisaties). Lees meer

Persoonlijke ontwikkeling: laat ze het ervaren!

Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op het verlanglijstje van veel talentvolle medewerkers. Want wie wil dat nou niet, 2021? Maar wat is het precies? Wat kunnen je mensen ermee? En hoe weet je als HR-verantwoordelijke waar mensen nou echt behoefte aan hebben?

Lees meer

Ga voor mensen die iets toevoegen: cultural add no cultural fit

Diversiteit en inclusiviteit. Groot en belangrijk onderwerp. Moet zeker een plek hebben in de podcast-serie ‘Hier is AMC‘. Maar ik heb ermee geworsteld hoe ik het erover kan hebben. Want ik vind het ingewikkeld. Het is sowieso een heel groot onderwerp. En als het hierover gaat, wordt er vaak met het vingertje gewezen wat er niet goed gaat. Die kant wil ik niet op. Lees meer

Hoe is het met jouw werkdruk?

Uit het maandelijkse medewerkersonderzoek bleek dat Werkdruk een heikel punt was voor veel van ons bij Visma | Raet. Dat was een duidelijk signaal en het leadershipteam wilde er graag actie op nemen. Maar om iets op te lossen, moet je precies weten water aan de hand is. Als onderdeel van een organisatiebreed verbeterprogramma is daarom een multidisciplinaire taskforce opgericht met daar in collega’s uit de hele organisatie die zin hadden om naast hun reguliere werk een oplossing voor de werkdruk van en voor collega’s te bedenken.

Lees meer

Focus op je interne doelgroep: de medewerker

“Maak van je klanten ambassadeurs!” Het is een veelgehoorde term, vooral op de communicatieafdeling. Maar eigenlijk zou de focus veel meer op een andere doelgroep moeten liggen: de medewerker. Met de toenemende concurrentiedruk en het steeds snellere tempo waarin een bedrijf zich moet aanpassen aan de markt zijn medewerkers diegenen die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien. Daarom mag hun belang in het communicatieplan van een bedrijf niet worden onderschat.  Lees meer

Boekentips voor recruiters – deze boeken moet je deze zomer gelezen hebben

De zomer staat voor de deur en de meeste mensen zullen tijd nemen om lekker even vrij te zijn en te genieten van de zon. Wat is er nu beter dan lekker in je stoeltje te werken aan persoonlijke groei? Naast het lezen van een thriller of non-fictie is het ook een mooi moment om bij te lezen op je vakgebied. Wij hebben de leukste boeken die je deze zomer echt gelezen moet hebben voor je op een rij gezet.   Lees meer

Inspiratie voor juli om je interne communicatiekanalen gevuld te houden

Het is komkommertijd. Iedereen is bezig met plannen maken voor de vakantie, als je collega’s niet al op vakantie zijn. In juli kan het daarom erg lastig zijn om je interne communicatiekanalen goed gevuld te houden met relevante en leuke berichten. Daarom hebben we bij MediaMyne de koppen bij elkaar gestoken en een aantal bijzondere dagen geselecteerd die jou inspiratie kunnen geven voor jouw interne communicatie. Voor jou geen komkommertijd dit jaar! Lees meer

Hoe I-Interim Rijk vitaliteit op de (virtuele) werkvloer stimuleert (en jij dat ook kunt!)

Toen in maart 2020 de coronacrisis begon, bleek het verplichte thuiswerken nog wel een uitdaging. Zo ook bij I-Interim Rijk (IIR), waar ze van vitaliteit op de werkvloer een doorlopend programma besloten te maken: IIR Vitaal. Corien Brouwer, talentmanager, en Helen Sie, coach en begeleider, vertellen: “Vitaliteit stond al langer op de agenda, maar door corona is het in een versnelling gekomen.” 

Lees meer

Eerste boegbeeldenbijeenkomst succesvol!

De eerste bijeenkomst met de HR & Communicatie boegbeelden op 3 juni verliep energiek en enthousiast. Mariken Kooij (Boegbeeld Communicatie & Verandering), Rudie Martens (Boegbeeld Pensioencommunicatie), Esther Flipse (Boegbeeld Arbeidsvoorwaarden-communicatie) en Raymond Godding (Boegbeeld Branding & Engagement) wisselden onder aanvoering van Monique Hendriks, voorzitter van dit Expertpanel, hun kennis en ervaringen uit. Natuurlijk was ook Inge Beckers aanwezig als ‘liaison officer’ richting de HR & Communicatie community. We gingen met goede voornemens voor dit jaar weer huiswaarts. 

Lees meer

Podcast van Alexander Steegh: WerkenBij.FM

In ongeveer 10 minuten een eerste indruk van een aantrekkelijke werkgever krijgen. Wat doen ze eigenlijk en hoe is ’t om daar te werken? Wat voor soort medewerkers worden gezocht?

Lees meer

Lid! Alexander Steegh: ‘Het is mijn passie om via Werkenbij.FM bedrijven te verbinden met werkzoekend talent’

Graag stellen we aan jullie ons nieuwe lid Alexander Steegh voor. Alexander is een veelzijdige arbeidsmarktprofessional. Hij maakt podcastproducties voor recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en werkgelegenheid. Tot slot helpt hij menig professional op weg als loopbaancoach.

Lees meer