Dé arbeidsmarktcommunicatie-opleiding

Datum: 22 September 2020
Tijd: 11:00
Locatie: Utrecht
Kosten: €
Kosten voor niet-leden: € €3150,- excl BTW

De Leergang Arbeidsmarktcommunicatie is dé Arbeidsmarktcommunicatie-opleiding

Dinsdag 22 september start alweer de 28e editie van de succesvolle Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. De meest complete opleiding op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in Nederland waarin je ontdekt hoe je arbeidsmarktcommunicatie het beste kunt inzetten voor jouw organisatie. Van werving tot employee relationship management en van employer branding tot arbeidsmarktcommunicatiestrategie.

De leergang bestaat uit 4 opleidingsdagen en een eindpresentatie op dag 5. Voorafgaand aan elke opleidingsdag volg je een e-training van ongeveer 45 minuten waarin de belangrijkste theorie wordt besproken. Hierdoor ligt tijdens de opleidingsdagen de nadruk meer op de praktijk. Met best practices uit binnen- en buitenland, werken aan kleine opdrachten en cases voor de eigen organisatie.

De leergang wordt succesvol afgesloten met een eindopdracht. Jouw eigen praktijk staat centraal voor de eindopdracht zodat je de opleiding afrond met een concreet eindproduct zoals bijvoorbeeld een arbeidsmarktcommunicatieplan, werkgeverspositionering, candidate experience onderzoek, recruitmentsite-plan of referralstrategie.

LET OP: De leergang dit voorjaar (maart 2020) is inmiddels volledig uitverkocht.

De leergang arbeidsmarktcommunicatie bestaat uit de volgende stappen:

Intake

Elke deelnemer vult voorafgaand aan de leergang een intake in. Op welke wijze dat is nog een verrassing. In de intake staan jouw professionele en persoonlijke uitdagingen en drivers op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie centraal. Wanneer maak je impact met jouw werk? En wat wil je aan het eind van de opleiding gerealiseerd hebben?

Kennismaking met de groep in Whatsapp

Tussen de e-trainingen en opleidingsdagen door wordt onderling kennis gedeeld via de Whatsapp-groep die wordt aangemaakt. Ook handig voor na de opleiding om verbonden te blijven en gebruik te maken van elkaars expertise.

E-training: de theorie achter arbeidsmarktcommunicatie

In een webinar van ongeveer 45 minuten, word je meegenomen in de theorie van arbeidsmarktcommunicatie, werving, candidate journey, hoe je een doelgroepgerichte wervingscampagne opzet en een aantal andere belangrijke basisprincipes van (directe) werving. De e-traning eindigt in een kleine voorbereidende opdracht voor opleidingsdag 1.

Dag 1: Doelgroepgericht werven

Wie de doelgroep kent en weet hoe zij haar kan bewegen, bereiken en behagen is de winnaar in de ‘war for talent’. Hoe kom je achter dat speciale haakje van jouw doelgroep en hoe overtuig je daarna managers en hiringmanagers om het net iets anders te doen. We gaan concreet aan de slag met Persona’s, de candidate journey, media & tools voor werving en wervingscampagnes.

E-training: de theorie achter employee relationship management (ERM)

Ter voorbereiding van dag 2, wordt in deze e-training van ongeveer 45 minuten stilgestaan bij de theorie van Employee Relationship Managment (ERM). Van potentiële kandidaat en huidige (flex) medewerker tot oud-medewerkers. Dan gaat het over onboarding, engagement van huidige medewerkers en campus recruitment tot en met ambassadeurs in de eigen organisatie en referral recruitment.

Dag 2: Employee Relationship Management

Employee Relationship Management is een krachtig wapen om verloop tegen te gaan en werknemers te activeren om samen met jou te gaan werven. Tijdens deze dag komen ook de media & tools aan bod binnen ERM zoals social media en recruitment (marketing) automation. En er wordt gewerkt aan een Employee Relationship Management case.

E-training: de theorie achter Employer Branding

Tijdens deze e-training wordt ingegaan op de definities van employer branding, employee value proposition (EVP’s) en hoe een werkgeverspositionering tot stand komt. Wat heb je nodig aan informatie? Wie moet je spreken en wie zijn de belangrijkste stakeholders. De werkgever onderscheidend en impactvol neerzetten zorgt voor het aantrekken van de top van de markt.

Dag 3: Employer Branding

Tijdens deze inspirerende en interactieve dag wordt gewerkt aan het bouwen van een werkgeversmerk. Intern beginnen is extern winnen? Of zijn de spelregels voor jouw organisatie toch net anders. Hoe zet je jezelf sterk neer. Hoe vertaal je dat door in richting de arbeidsmarkt. Intern en extern. Met in deze opleidingsdag ook aandacht voor media & tools als de recruitmentsite, doelgroepsites en imagocampagnes.

E-training: de theorie achter arbeidsmarktcommunicatiestrategie

Hoe kom je van organisatiestrategie tot een arbeidsmarktcommunicatieplan? Dat is de basisvraag in het eerste deel van de e-training. Vervolgens komen de 14 stappen aan bod voor het maken van een arbeidsmarktcommunicatieplan. Welke informatie heb je wanneer nodig? En wat vooral niet? De beste plannen zijn vaak maar 1 sheet of een filmpje van 2 minuten groot. Achter zo’n succesverhaal zit veelal een gedegen onderbouwing.

Dag 4: arbeidsmarktcommunicatiestrategie

De resultante van een onderbouwde arbeidsmarktcommunicatie- en recruitmentstrategie is dat je geen wervingsprobleem of lastige doelgroep hebt. Je hebt immers grip op jouw markt en jouw doelgroep. Dat klinkt stoer, maar na dag 4 weet je ook dat het zo is. Eigenlijk ben je daar al een beetje achter gekomen na de eerdere opleidingsdagen….

Eindopdracht

Tijdens dag 4 stel je jouw eigen eindopdracht op. Een opdracht waar jouw organisatie op zit te wachten. Bijvoorbeeld een plan voor een doelgroepcampagne, referralstrategie of arbeidsmarktcommunicatieplan. Dat is geheel afhankelijk van jouw persoonlijke leerdoelen, wensen en ambities. En wat jouw organisatie goed kan gebruiken. In alle gevallen moet het leuk, leerzaam en zinvol zijn.

Dag 5: eindpresentatie

Op deze laatste dag komen we bij elkaar op een andere locatie om te luisteren naar de eindpresentaties en elkaar te voorzien van complimenten en feedback. Waar liggen de kansen die we hebben gegrepen of die we hebben gemist. Wat kunnen we nog van elkaar leren. Op het einde van deze dag zijn er certificaten en een afsluitend diner.

 

Locatie: Utrecht
Datum start: 22 september 2020
Tijd: 11.00 uur
Link : https://www.arbeidsmarktcommunicatie.eu/training/leergang-arbeidsmarktcommunicatie