8 tips hoe je de employee journey concreet aanpakt

Een heldere en positieve medewerkersreis is van onschatbare waarde voor het succes van jouw organisatie. Het zorgt niet alleen voor het behouden van talent, maar versterkt ook je aantrekkelijkheid als werkgever. En een duidelijke employee journey zorgt ervoor, dat je tijd, energie en geld bespaart als HR-communicatieprofessional. Wat zijn de belangrijkste do’s en don’ts?

Werving & Selectie

✅ Geef persoonlijke feedback, ook bij een afwijzing

Het kan verleidelijk zijn om een (automatische) e-mail met een afwijzing te sturen zonder verdere toelichting, maar dat is een gemiste kans om een positieve indruk achter te laten. Kandidaten die de moeite nemen om te solliciteren verdienen oprechte feedback. Die helpt hen niet alleen in hun verdere loopbaan, maar versterkt ook het imago van jouw organisatie.

❌ Alleen focussen op de cultural fit

Hoewel cultural fit belangrijk is, mag het niet de enige factor zijn bij het maken van een keuze. Door te sterk te leunen op dit criterium loop je het risico een te eenzijdig team te creëren en diversiteit te missen. Richt je in plaats daarvan op competentie, potentie en hoe iemand jouw team kan aanvullen, niet alleen op persoonlijke ‘klik’.

Onboarding

✅ Een contactmoment tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag

De periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag is een tijd waarin enthousiasme kan vervagen als er geen contact is. Een simpele actie, zoals een welkomstmail, een kaartje of een kort telefoontje, zorgt ervoor dat nieuwe collega’s zich welkom voelen, nog voor ze officieel beginnen.

❌ Niet vragen naar feedback

Nieuwe mensen brengen belangrijke inzichten met zich mee die je niet meer ziet als je eenmaal aan een bepaalde cultuur gewend bent. Vraag dus actief om feedback tijdens de onboarding. Dat gaat zowel over of de realiteit aansluit bij de verwachtingen die zijn geschept als over wat voor ideeën deze persoon heeft om de organisatie te verbeteren.

Ontwikkelen & Behouden

✅ Toon oprechte interesse in de mens achter de medewerker

Medewerkers willen zich gezien en gewaardeerd voelen, niet alleen om wat ze bijdragen aan het werk, maar ook om wie ze zijn als persoon. Dat doe je simpelweg door regelmatig persoonlijk contact te hebben, mijlpalen te vieren of ondersteunen van hun persoonlijke doelen. Oprechte interesse draagt bij aan het gevoel van betrokken zijn.

❌ Alleen ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan specifieke doelgroepen (managers, sales)

Ontwikkeling moet voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht functie of positie. Wanneer ontwikkelingsmogelijkheden alleen worden geboden aan specifieke groepen, ontstaat een gevoel van ongelijkheid en demotivatie onder de rest van de collega’s. Investeer in ontwikkelingsprogramma’s die alle medewerkers de kans geven om te groeien.

Offboarding

✅ Laat het niet tot een exitgesprek komen, ga eerder het gesprek aan

Een exitgesprek zou niet de eerste keer mogen zijn waarin je hoort waaróm een medewerker vertrekt. Regelmatig checken, luisteren naar hun behoeften en zorgen, en proactief handelen kan ervoor zorgen dat je problemen aanpakt voordat ze leiden tot vertrek. Je zorgt daarmee niet alleen voor een hogere retentie, maar ook voor een betere werkomgeving.

❌ Mensen zonder afscheid laten gaan

Het lijkt vanzelfsprekend, maar goed afscheid nemen is belangrijk. Daarmee versterk je niet alleen de band met de vertrekkende medewerker, maar het laat ook een positieve indruk achter bij de rest van het team. Zo zorg je ervoor dat mensen ambassadeur van jouw organisatie blijven en jou als werkgever promoten.

Waarom een sterke employee journey essentieel is

Elke fase in de employee journey biedt kansen om de relatie met medewerkers te versterken. Door deze tips toe te passen, creëer je een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen, zich kunnen ontwikkelen en zich trots voelen om deel uit te maken van de organisatie. Een verzorgde employee journey resulteert in minder verloop, efficiënter werken en meer ambassadeurs die jouw organisatie aanbevelen.

Wil je hier meer over weten? Volg dan op dinsdag 25 maart de gratis webinar Employee Journey 2.0.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie