Personeel werven met social media. Alles wordt anders of toch niet?

Social media zijn op dit moment hot binnen het vakgebied employer branding. Door de vele publicaties over dit onderwerp, zou je soms bijna denken dat alles is veranderd door het opkomen van social media. Ik denk dat dat niet het geval is. De basis van employer branding is het hebben van een uniek, onderscheidend verhaal: de employer brand story. Social media hebben aan deze basis niets veranderd. Iedere werkgever moet er nog steeds voor zorgen dat hij zijn unieke verhaal scherp voor ogen heeft. Dat verhaal vormt namelijk de kern van alle activiteiten op het gebied van behouden, boeien, binden en werven van medewerkers. Daarom moet dit verhaal geen reclame-kreet of een wervingscampagne zijn. Het verhaal moet eerlijk en echt zijn. Een employer brand moet je in eerste instantie vooral ‘zijn’.

Andere verspreiding

De manier waarop een werkgever dit unieke verhaal vertelt, is wel sterk veranderd door het gebruik van social media. Het communicatiegedrag van de beoogde doelgroepen is namelijk anders dan voorheen. Vooral de rol van netwerken wordt steeds groter. Het naar buiten brengen van je employer brand gebeurt meer dan ooit via mensen en hun netwerken. En deze ontwikkeling neemt alleen maar verder toe. Betekent dit dat andere middelen daarmee ‘dood’ en overbodig zijn geworden? Nee, zeker niet. Het is van belang dat je als verteller van het verhaal het juiste middel bij de specifieke boodschap kiest. Elk middel heeft een bepaalde rol bij het overbrengen van de boodschap. Bij het bepalen van de rolverdeling moet je hierbij ‘inside-out’ denken. Het begint dus met internal branding, zoals het model hier rechts laat zien.

Basis blijft het verhaal

Het verhaal is de basis, daarmee ga je intern medewerkers betrekken. Via je eigen website, referral en events breidt je je publiek steeds verder uit naar ‘buiten’. De laatste stap is het bepalen van de rol van het ‘kopen’ van extra aandacht. De uitkomt hiervan kan zijn dat je inzet op stevige campagne. Vaak is wel de laatste beslissing, als je alle andere mensen en middelen al hebt ingezet om jouw unieke verhaal over de bühne te brengen.

Meer weten? Deze blog is onderdeel van een serie verhalen over personeel werven via social media van de PersoneelZaak. De serie kun je terug vinden in een gratis whitepaper. Daarnaast publiceert de PersoneelZaak regelmatig verhalen over employer branding op haar weblog.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie