Lid! Chris Noks (Rabobank): ‘De ontwikkeling van HR-communicatie is in een stroomversnelling geraakt door technische innovaties’
Steeds meer mensen weten hun weg naar het Netwerk HR-Communicatie te vinden: sinds vorige maand is het ledenaantal verdubbeld tot over de 120. Tijd dus voor het maandelijkse interview met een van de leden. Leden die een eigen visie op HR-Communicatie hebben en hun ervaringen graag met de rest van Netwerk willen delen. Dit keer: Chris Noks van de Rabobank.
Stel jezelf eens voor!
‘Mijn naam is Chris Noks. Ik studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg. Sinds 2001 ben ik werkzaam bij de Rabobank, daarvoor heb ik als communicatieadviseur gewerkt voor Bex*communicatie en Fontys. Bij de Rabobank stond ik aan de basis van een interne nieuwssite, waarvan ik ook vier jaar hoofdredacteur was. Vier jaar geleden maakte ik de overstap naar HR-communicatieadvies en arbeidsmarktcommunicatie. In 2009 is die afdeling verplaatst en sindsdien zit ik fysiek bij de afdeling HR. Binnen de club Communicatie en Marketing Arbeidsmarkt houd ik mij met name bezig met arbeidsvoorwaarden, nieuwe media en redactie.’
Wat is jouw link met HR-communicatie?
‘Naast communicatie heb ik altijd feeling gehad met HR-onderwerpen. Ik heb meer dan eens overwogen om me in die richting te ontwikkelen. Op dit moment heb ik meer affiniteit met ‘mens’- communicatie dan met meer marketinggerichte productcommunicatie. Ik sluit niet uit dat dat in de toekomst nog verandert, maar nu voel ik het zo. Onderwerpen als een nieuwe Rabobank-CAO en een verdere vergroening van de leaseregeling breng ik graag onder de aandacht van mijn collega’s. In een coöperatieve organisatie als de Rabobank vraagt dat om het creëren van draagvlak. Dat vergt veel invoelingsvermogen en tijd, maar als er commitment is dan is het duurzaam.’
HR-communicatie is een heel nieuw vakgebied. Hoe belangrijk is innovatie daarbij?
‘Laat ik het zo stellen: volgens mij is de ontwikkeling van HR-communicatie juist in een stroomversnelling geraakt door technische innovaties. Vroeger was HR vrij traditioneel, tegenwoordig is het veel interactiever. Medewerkers kunnen meepraten over HR-zaken: door email en intranet zijn de lijnen ook een stuk korter geworden. Zo geven bij Rabobank Nederland de medewerkers gevraagd en ongevraagd rechtstreeks feedback via Yammer (de Twitter voor bedrijven, red.).’ ‘Ook naar buiten toe zie je een duidelijke verschuiving van print naar online. We werken aan een nieuwe recruitmentwebsite die meer mogelijkheden tot interactie biedt. Ook de rol van communicatieadviseur is veranderd. Je bent niet alleen betrokken bij het sluitstuk om het resultaat te communiceren, maar ook deelnemer in de oerfase waarin je meedenkt over meer dan communicatie alleen. Dat maakt het werk veel spannender.’
Hoe ben je op het Netwerk HR-Communicatie terecht gekomen?
‘Toen ik me toelegde op arbeidsmarktcommunicatie kwam ik regelmatig collega’s van andere bedrijven tegen, in mijn huidige functie is dat toch een stuk minder. Ik hoop en verwacht ook wel een beetje dat het netwerk HR-Communicatie die leemte vult. Via HR-Base kwam ik hier terecht.’
Heeft u ook een eigen visie op HR-Communicatie en wilt u die graag delen met de leden van het netwerk? Wij horen het graag!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!