HR & Communicatie Community start dialoog-denktank Luisteren

Zenden, zenden, zenden. Het is een veel voorkomende valkuil van het management van organisaties. Vaak gaat het management veel te laat met de medewerkers over belangrijke kwesties in gesprek. Waarbij blijkt: luisteren is lastig. Terwijl luisteren juist één van de meest cruciale succesfactoren is. Hoe goed wordt er in jouw organisatie naar jullie medewerkers geluisterd? […]

Drie gratis congreskaarten van CKC seminars! [members only]

Speciaal voor HRM’ers werkzaam bij/voor overheid, zorg en onderwijs organiseert CKC seminars drie keer per jaar een mooi jaarcongres in het Spant! in Bussum. Community-leden van HR & Communicatie ontvangen €50 korting op deze events. Cadeautje: we mogen voor elk congres één toegangskaart – ter waarde van €295 per event – gratis weggeven! HRM in […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2017

De populairste en dus best gelezen blogs in het afgelopen jaar gingen over vernieuwende perspectieven in HR en Communicatie, met nieuwe ideeën en verfrissende statements. Benieuwd of je ze allemaal al had gespot, of er nog eentje had gemist? Om jullie niet langer in spanning te houden… de top-5 best gelezen blogs op HR-Communicatie.nl van […]

Verlanglijstjes en goede voornemens voor 2018

Het is het einde van het jaar, tijd voor verlanglijstjes en goede voornemens. Wat staat er met stip bovenaan jouw verlang- en wensenlijstje voor 2018? Breng je stem uit. Zit jouw uitdaging er niet tussen? Laat ons weten welke onderwerpen jou bezig houden! Bedankt en veel succes met het afronden van dit jaar. Tot ziens in 2018! 

Terugblik Summum HR-Communicatie: Aan de slag met medewerker-engagement

In het gevarieerde programma van de summum van HR-Communicatie ‘Dé sleutel tot medewerker-engagement’ was ruimte voor nieuwe informatie, vragen stellen, doen en ervaren. Inzichten werden afgewisseld met tips. Veel verschillende ideeën kwamen naar voren en de deelnemers deelden vragen die hen bezig hielden.

Vernieuwd platform HR-Communicatie: exclusiviteit voorop

Op 16 november 2017 om 16.30 uur lanceert HR-Communicatie een vernieuwde website. De nieuwe site biedt voor HR en communicatieprofessionals een exclusieve afgeschermde omgeving om online in gesprek te blijven over hun vak. Het kennisplatform verbindt professionals en kennis op de specialisatie HR-communicatie en is daarmee tegelijkertijd een sociaal netwerk voor vakgenoten.

Netwerklunch: fijn contact met gelijkgestemden

Op donderdag 6 juli schoven we aan bij een (bijna te) lekkere lunch met oprechte tafelgesprekken over het HR & Communicatie-vakgebied. Een klein gezelschap dit keer doordat meerdere aanmelders wegens overmacht niet konden aanschuiven (we ontmoeten ze gelukkig alsnog bij de eerstvolgende lunch op 6 oktober in Amsterdam).

“Gezocht: Manager Medewerker Engagement”

PERSBERICHT | Directieleden schatten het belang dat wordt gehecht aan medewerker engagement gemiddeld hoog in. Meer dan de helft van de medewerkers in Nederland is trots op hun werkgever en vindt een positieve werkomgeving belangrijk. Tegelijkertijd zegt meer van de helft dat de organisatie nog onvoldoende beleid heeft gemaakt rondom engagement. Wie dit oppakt binnen […]

Hoe zorg je voor betrokken medewerkers?

Weet jij wat bijdraagt aan betrokkenheid? Wij zijn benieuwd wat jij – HR & Communicatie professional – hierover kunt vertellen. Heb je een mening, ideeën of ervaringen rond medewerker engagement? Zijn er knoppen waar je aan kunt draaien om engagement of medewerkerbetrokkenheid positief te stimuleren?

Netwerklunch: passie, verdieping en lekker eten

Op donderdag 6 april was ik voor het eerst op de netwerklunch van professionals op het snijvlak van HR & Communicatie. In een winderig Amsterdam-Noord was de IJ-kantine een fijne locatie. Aanwezig waren zes professionals die gepassioneerd vertelden over hun vak en wat hen drijft. Ervaren, startend en zoals ik zelf startend ervaren.

Verslag brainstorm medewerker-engagement

Wie wil er mee doen aan een brainstorm over engagement? Als er een onderwerp is waardoor het bloed bij mij gaat stromen, dan is het engagement. Met mijn betrokkenheid zat het dus wel goed. Nog steeds overigens, want het was een zeer geslaagde bijeenkomst met collega’s uit het veld over wat wij vanuit HR en […]

Expertises verbinden tijdens de lunch

Afgelopen vrijdag heb ik kennisgemaakt met HR & Communicatie. Een groep gedreven specialisten en vakgenoten die allemaal hun eigen expertise hebben op het gebied van HR & communicatie. Tijdens een goed verzorgde netwerklunch in Utrecht heb ik ervaren wat deze mensen zoal bezighoudt, waar hun uitdagingen liggen en wat hen inspireert.

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2016

Er ligt weer een heel nieuw jaar voor ons. Geeft zo’n nieuw jaar jou ook altijd het gevoel van nieuwe mogelijkheden en ideeën? Ons wel! Maar eerst kijken we even terug naar het jaar dat achter ons ligt.

Wie zijn wij eigenlijk?

HR-Communicatie.nl blijft groeien. Met meer dan 900 leden op deze site en ruim 600 op LinkedIn zijn we een forse club bij elkaar, verenigd in onze interesse: de overlappende vakgebieden Communicatie en HR.

Het beste talent aantrekken: teambranding

Employer branding is een hot topic. Personal branding helpt menigeen zich steviger en helderder te presenteren. Maar ben jij al aan de slag met teambranding?

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2015

Blogs over slecht functionerende werknemers, generatie Y, Ricardo Semler, blije koeien en luie leiders. Het is een prachtige top 5 met best gelezen blogs geworden. Schrijvers bedankt voor jullie fantastische bijdragen!

Nieuw gezicht van HR-communicatie: Gertjan de Waal

Bij HR-Communicatie.nl kwam vorige maand een redactieplek vrij voor een lid van deze community. Gertjan de Waal belde Inge Beckers met gepaste nieuwsgierigheid op. Graag stellen we vandaag onze nieuwe redacteur, communitymanager en vakgenoot aan je voor:

HR & Social media: maak het concreet

Zien is geloven. Dat geldt ook voor het gebruik van sociale media in organisaties. De toegevoegde waarde wordt direct duidelijk als het delen van verhalen, kennis en ervaringen wordt ingezet voor een concreet doel: kandidaten, leads, tevreden medewerkers en tevreden klanten. De nieuwe uitgave ‘HR & Social media’ wil professionals inspireren om sociale media gericht in […]

RET wint Internal Branding Jaarprijs 2014

De Rotterdamse vervoerder RET heeft de Internal Branding Jaarprijs in de wacht gesleept met een traject om de servicegerichtheid te vergroten. In een enerverende eindstrijd in het Rotterdamse Lommerrijk hield RET het Alexander Monro Ziekenhuis en Stedin achter zich.

Finalisten Internal Branding Jaarprijs bekend

Drie cases zijn door de jury benoemd tot finalist (in alfabetische volgorde): Alexander Monro Borstkankerziekenhuis, RET en Stedin. Op 12 februari wordt winnaar van de Internal Branding Jaarprijs bekend gemaakt tijdens het gelijknamige event.

Stand-up Show tijdens Nieuwjaarsborrel HR-Com

Organisaties worden sterker door Stand-up Consultancy!

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2014

Het jaar 2014 was in meerdere opzichten gedenkwaardig. In 2014 vierden we bijvoorbeeld ons eerste lustrum: 5-jaar HR & Communicatie. We organiseerden ook samen met actieve leden gave bijeenkomsten, zoals de inspiratiesessie over Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl. Onze communitymanagers waren vertegenwoordigd in vakjury’s: Inge Beckers bij de Internal Branding Jaarprijs en René Ravestein bij de Gezondheidsaward. Drie […]

Tien vragen over leefstijl op de werkvloer

Leefstijlbeïnvloeding is een hot topic. Behalve de overheid en zorgverzekeraars proberen ook werkgevers in toenemende mate grip te krijgen op de manier van leven van hun werknemers. Geen wonder, want ongezond leven is vaak een voorbode van hoger verzuim en lagere productiviteit.

Van hechte relaties naar sterke merken

‘RE-ENGAGE’ was het thema tijdens de Employer Branding Experience 2014, in Aalsmeer. Het grootste congres op het gebied van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland koos voor dit thema omdat de rollen en verantwoordelijkheden – van werkgevers, opdrachtgevers, medewerkers en zelfstandig professionals – continu wijzigen. Tegelijkertijd hebben in veel organisaties bezuinigingen en reorganisaties alle tijd […]

Nu: inschrijven Internal Branding Jaarprijs 2014

Wil jij als vijfde organisatie ervaren dat het winnen van deze jaarprijs er echt toe doet? De Internal Branding Jaarprijs is een prijs die gaat over medewerkers en is bestemd voor organisaties die daadwerkelijk in staat zijn hun beloftes waar te maken. Het waarmaken zorgt voor merk-gemotiveerde medewerkers en loyale klanten.

Alvast van harte welkom op 31 oktober!

We denken niet dat je een excuus nodig hebt om met vrienden samen te komen voor een goed gesprek, een hapje en een drankje. Maar voor degenen die graag een reden willen hebben … Deze maand vieren we ons eerste lustrum: vijf jaar HR-Communicatie.nl. We nodigen je graag uit om op vrijdag 31 oktober vanaf 16:30 […]

Geregisseerd loslaten: Employer Brand Stories

Dinsdag 27 mei 2014, de eerste Employer Brand Stories, georganiseerd door het Employer Brand Netwerk. Negen zelfstandige experts die beschikken over veel kennis en ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Drie cases. Eén rode draad: employer branding. Een verslag.

Employer Brand Stories 2014

Kom verhalen luisteren! Altijd al willen weten hoe ABN AMRO zijn Facebook-activatie doet? Of hoe Eneco van zijn medewerkers online ambassadeurs maakt? Of hoe Pels Rijcken de Jonge Meesters inzet? Op dinsdag 27 mei komen al deze verhalen aan bod tijdens Employer Brand Stories 2014, een evenement van het Employer Brand Netwerk in Amsterdam. In […]

HR weet social media nog niet voor eigen vraagstukken in te zetten

De uitkomsten van de #HRsocialSurvey zijn opvallend te noemen. HR is één van de grootst vertegenwoordigde beroepsgroepen op LinkedIn. Echter HR-professionals zijn vooral kampioen in lezen, luisteren en kijken. Het gericht inzetten van social media voor HR-vraagstukken gaat nauwelijks verder dan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Lommerrijk wint Internal Branding Jaarprijs 2013!

De Internal Branding Jaarprijs 2013 is gewonnen door horecaonderneming Lommerrijk uit Rotterdam. In de MINI Brand Store in Amsterdam nam gisteravond directeur Monique Delfgaauw met een aantal van haar medewerkers de award in ontvangst. Eneco en ONVZ waren de andere finalisten.

Event Internal Branding Jaarprijs uitverkocht!

Aanstaande dinsdag 11 maart is het zover. Dan strijden de finalisten ONVZ, Eneco en Lommerrijk om de Internal Branding Jaarprijs in de MINI Brand Store te Amsterdam. De finalisten zijn door een vakjury geslecteerd als beste Internal Branding voorbeeld van 2013. Het belooft een succes te worden: een unieke lokatie, drie top cases, een bulk […]

11 maart: prijsuitreiking Internal Branding Jaarprijs

Op 11 maart 2014 zal gastheer Marc van Eck je leiden door een inspirerende avond in de MINI Brandstore. De drie genomineerden (bekend na 10 februari 2014) presenteren hun cases. Een vakjury én het publiek bepalen die avond het mooiste Internal Branding voorbeeld van het jaar en zal de Internal Branding Jaarprijs 2013 in ontvangst […]

Programma Nieuwjaarstreffen 2014

Dynamisch Duo Het jaar is begonnen. Iedereen is vol goede moed. Herken je dat gevoel? Het heeft iets weg van de start van een sportwedstrijd. Maar zoals dat gaat met hockey, voetbal of tennis, je kunt het spel winnen of verliezen. Voor ons is het niet anders. De arbeidsmarkt heeft toppers nodig. Werknemers moeten het […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2013

2013 ligt alweer achter ons. Tijd om de balans op te maken. Welke blogs op HR-Communicatie.nl waren in 2013 het meest populair? Een overzicht verdeeld naar kennisgebied.

Jury Internal Branding Jaarprijs bekend!

Het is zo ver! De inschrijving voor de Internal Branding Jaarprijs loopt volop en ook de vakjury is nu bekend. De jury bestaat uit acht specialisten op het gebied van Internal Branding, Marketing, HR en Communicatie. De vakjury is aangedragen door NIMA, EURIB, Logeion, HRcommunity en HR-Communicatie.nl. De jury  bevat ook twee afgevaardigden van de […]

Congres HRM in de overheid!

Op donderdag 24 mei 2012 organiseert CKC Seminars de 4e editie van het congres ‘HRM in de Overheid’. Het congres is dé jaarlijkse update voor HR professionals en lijnmanagers werkzaam binnen de overheid. Ook dit jaar hebben we een beperkt aantal plaatsen. Vol = vol!

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2012

Lees hier de top 5 uit 2012: 1. Twitter niet succesvol bij employer branding – Jos Widdershoven 2. HR moet weer een ondersteunende rol gaan spelen – Koen van Zon

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2011

In 2011 mocht het HR-Communicatie Netwerk ruim 260 nieuwe leden verwelkomen en samen met hen gaven we met talloze interessante blogs meer inzicht in en vorm aan de samenwerking tussen HR en Communicatie. Nu is de tijd voor lijstjes aangebroken. Welke blogs op het netwerk werden volgens onze  online analytics het afgelopen jaar het meest gelezen:

HR-Communicatie Inspiratiedag deel 2: binden en boeien

In het eerste verslag van de HR-Communicatie Inspiratiedag las je al de continue verandering die zich vandaag in communicatieprocessen voordoet. In HR is het niet anders. ‘De arbeidsmarkt wordt steeds krapper en wordt bovendien overspoeld door ZZP’ers’, zo opende Inge Beckers de bijeenkomst. ‘Binden en boeien wordt dus steeds lastiger.’ Gelukkig dienden zich op de […]

HR-Communicatie Inspiratiedag deel 1: veranderende communicatie

De derde Inspiratiedag van het HR-Communicatie Netwerk leverde een gevarieerd programma op. Zo bont als het gezelschap, zo bont ook de thema’s die aan bod kwamen. Iedereen deed in de interactieve sessies kennis en inspiratie op over het eigen vakgebied, maar kreeg ook een kijkje over de grenzen van de eigen discipline. De aanwezigen waren […]

Onderzoek HR-Communicatie Netwerk: doe mee!

Ruim een jaar geleden werd het HR-Communicatie Netwerk opgericht. Na een jaar is het tijd voor een eerste evaluatie van het netwerk. We zouden u daarom willen vragen mee te doen aan een ledenonderzoek, om een beeld krijgen van wat ú van het netwerk vindt. Met behulp van uw antwoorden kunnen we het HR-Communicatie Netwerk […]

Explore 3xD

We nodigen je uit de stap van online naar offline te maken. Over drie weken zijn er op drie donderdagen achter elkaar interessante bijeenkomsten gepland. Ze gaan over het nieuwe werken, authentieke merkcommunicatie en communicatie 2.0. Kortom: voor elke HR- en communicatieprofessional wat wils!

Burgemeester Van der Laan erevoorzitter Welcom

Burgemeester Eberhard van der Laan heeft donderdagavond 6 januari 2011 met verve de nieuwe website van Welcom, de communicatievereniging voor de Metropoolregio Amsterdam geopend. Hij deed dat in het onlangs geopende DeLaMar Theater, waar de 45-jarige vereniging met een naamswijziging en nieuw logo het nieuwe jaar inluidde. Nadat Van der Laan de aanwezige communicatieprofessionals had […]

De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2010

Dit zijn de vijf meest gelezen blogs uit 2010: 1. Lid! Judith Janssen (Eprom) – Redactie HR-communicatie 2. Wat kom je brengen? Interview met initiatiefnemer Inge Beckers – Redactie HR-communicatie

Preventief verzuimbeleid: aan de slag met communicatie

De verantwoordelijkheid voor werknemersverzuim ligt bij de werkgever, door de Wet Verbetering Poortwachter. De werkgever moet actief nadenken over het voorkomen van verzuim; het preventieve verzuimbeleid doet zijn intrede. Met actieve communicatie kan het verzuim van werknemers worden teruggedrongen, stelt gezondheidswetenschapper en bedrijfskundige Maarten Jan Stam van InHealth: ‘Een hoog verzuim is vaak een signaal […]

Game-ervaring op je cv: een nieuwe trend?

Stage gelopen. Jaartje bestuur. Vier jaar ervaring met World of Warcraft. In de nabije toekomst is het normaal om je game-ervaring op je cv te zetten, stelt de Amerikaanse wetenschapper Byron Reeves in het NTR-programma ‘Leider Gezocht’. Maar waarom zou een sollicitant zijn online alter ego op zijn cv vermelden? HR-Communicatie Netwerk vroeg het aan […]

Het Nieuwe Werken als communicatiemiddel

Als het sneeuwt in Nederland, zijn de files langer dan ooit en lijkt de trein evenmin een verstandige optie. Maar er moet wel gewerkt worden. Geen paniek: we kunnen ook gewoon thuis aan de slag. Waar of wanneer we werken maakt immers niet uit. Het gaat om het resultaat, legt Henny van Egmond, voormalig projectmanager […]

Hoe meer connecties, hoe beter

Het belang van LinkedIn hoef je aan een HR-professional niet uit te leggen. Lid worden van dit netwerk is zelfs onmogelijk zonder LinkedIn-profiel. Nu stort ook de wetenschap zich erop. Uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat netwerken via LinkedIn belangrijk is bij de zoektocht naar een baan.

Edwin Arts ontvangt Zelfrooster Award: communicatie als basis

Als locatiemanager bij NedTrain voerde Edwin Arts het afgelopen jaar het zelfroosteren in. De pilot is inmiddels succesvol afgesloten en voor dit pionierswerk ontvangt Arts donderdag 9 december de eerste ‘Zelfrooster Award’. HR-Communicatie sprak met Arts over een van de pijlers van het succes: communicatie.

Groningse hoogleraar over cultureel diversiteitsbeleid: ‘Benut unieke talenten’

Communicatie over cultureel diversiteitsbeleid is een steeds belangrijker onderdeel in de HR-communicatie. Nederland wemelt van de verschillende culturen en organisaties zouden hiervan moeten profiteren. Dat gebeurt nu nog te weinig, vindt Karen van Oudenhoven-van der Zee. ‘De nadruk ligt nog te veel op aanpassen, terwijl unieke kwaliteiten van mensen juist benut moeten worden.’

Vijf tips voor duurzaam ondernemen

Slimme HR-communicatie bevordert duurzaam ondernemerschap, zoveel is duidelijk. In het Inspiratieboek ‘Duurzaam Werken’, dat FNV vorige week presenteerde, komt dat nog eens mooi naar voren, met praktijkvoorbeelden van onder andere DSM, KLM en de Rechtbank Rotterdam. HR-Communicatie Netwerk filtert de vijf belangrijkste communicatietips eruit.

Effectievere HR-communicatie dankzij HR Analytics

HR-communicatieprofessionals zoeken constant naar nieuwe manieren om effectiever te communiceren. Hoe effectief die daadwerkelijk zijn, is vaak onduidelijk. Toch is er een methode om dat te meten: HR Analytics. Op 22 en 23 november vindt in de Beurs van Berlage in Amsterdam het HR Analytics Summit plaats. HR-Communicatie Netwerk sprak met één van de initiatiefnemers […]

HR-Communicatie bij Het Nieuwe Werken: blijven communiceren

Vandaag wordt de jaarlijkse Telewerkprijs uitgereikt, aan een organisatie die Het Nieuwe Werken ‘op een voorbeeldige wijze in de bedrijfsvoering heeft ingevoerd.’ Reden genoeg om de stand van zaken bij de winnaar van vorig jaar, SNS Reaal, eens door te nemen. HR-Communicatie Netwerk spreekt met Ronald Kooren, senior adviseur groepscommunicatie bij SNS Reaal. ‘Constante interactie […]

Inge Beckers geeft World Café over Het Nieuwe Werken

Voor het Working Girls Netwerk te Amsterdam verzorgt Inge Beckers op 25 november 2010 een World Café over Het Nieuwe Werken. Working Girls is een netwerk van ongeveer 700 ondernemende vrouwen met een no-nonsense mentaliteit.

HR maakt het verschil

Nu de recessie ten einde is blijkt HR belangrijk te zijn om de komende jaren succesvol te zijn met een organisatie. Deze conclusie is voortgekomen uit het wereldwijde onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) en de World Federation of People Management Associations. Het onderzoek werd gehouden onder meer dan 5.500 HR-managers in 100 landen. […]

Sint Franciscus Gasthuis wint NIMA Internal Branding prijs

Het Sint Franciscus Gasthuis heeft de NIMA Internal Branding prijs gewonnen. Dinsdag 28 september wist het ziekenhuis Hi, Eneco en DeliXL te verslaan tijdens de NIMA-bijeenkomst ‘Het overtuigende bewijs van internal branding’.

Uitdagingen van vandaag: vervangen, behouden en werven van personeel

Werkgevers zijn optimistisch over de werkgelegenheid. Een grote meerderheid van de werkgevers verwacht dat het personeelsbestand in hun bedrijf in 2010 en 2011 gelijk blijft of toeneemt.

Employer brand managers gevraagd

HR plaatst meer Employer Brand Managers ooit, aangezien de ‘War for Talent’ nog steeds gaande is. Het aantal Employer Brand Managers is in de laatste vier jaar bijna verdrievoudigd, concludeert People in Business in haar Employer Brand Benchmark Survey. Aan het onderzoek deden 104 nationale en internationale organisaties mee, waarvan 1/3 meer dan 50.000 werknemers […]

HR-afdelingen focussen dit jaar op toegevoegde waarde

Human Resource (HR) afdelingen focussen in 2010 sterk op het verhogen van hun bijdrage aan de organisatiestrategie. Zij doen dat door middel van de professionalisering van de HR-functie. Daar waar in 2009 kostenreductie nog een van de belangrijkste HR doelstellingen was, is in 2010 bij sommige HR-afdelingen zelfs weer ruimte voor investeringen zoals in internettoepassingen […]

De vijf belangrijkste strategieën in Employer Branding

Door Ton Rodenburg De signalen zijn onmiskenbaar: de arbeidsmarkt trekt aan. De werkeloosheid neemt weer af. Het aantal uitzenduren groeide in periode 6 met 5%. Organisaties gaan arbeidsmarktcommunicatie weer oppakken en zich voorbereiden op de schaarste in de komende jaren.

HR-communicatie: nieuwe tribe in wording?

Down the Rabbit hole and through the looking glass. Dat is waar de deelnemers van Step into Wonderland op 7 juni belandden. De inspiratiedag, georganiseerd door het HR-Communicatie Netwerk, bood een blik in Workin’ Wonderland, de werkomgeving van de toekomst. ‘We bekijken de sprong die we gemaakt hebben in de technologie en zetten die af […]

Efficiency door interne Social Media

Door Eelco Scheltinga Steeds vaker hoor en lees ik berichten over bedrijven die policies maken omtrent het gebruik van social media. Ook in verschillende linkedin groepen zie ik regelematig de vraag verschijnen of er een beleid op gevoerd moet worden of niet. Zo zijn er zelfs bedrijven die het gebruik van applicaties als facebook en […]

Vooruitblik inspiratiedag: Step into Wonderland!

‘De tijd dat managers de baas waren, is voorbij’, zegt Bernard Drion – lector van de Academy of Facility Management aan NHTV Breda – resoluut. Met Geoff Marée en Frans Melissen schreef hij een boek over de veranderende werkvormen- en omgevingen: Workin’ Wonderland. Drion en Marée zullen hier op de inspiratiedag van 7 juni dieper […]

Prijsvraag: herstel van vertrouwen, hoe doe je dat?

Door de torenhoge bonussen, woekerpolissen en rommelhypotheken heeft de financiële sector een slecht imago gekregen. Willen we zulke laakbare praktijken en dergelijk mismanagement in de toekomst voorkomen, dan moeten er dingen echt veranderen, stelt hoogleraar gedrags- en bedrijfsethiek David De Cremer in zijn boek Als goede mensen slechte dingen doen. Alleen zelfkennis en ethisch leiderschap […]

Kortingsactie: Recruitment via LinkedIn

LinkedIn telt in Nederland bijna twee miljoen leden en is nog altijd groeiende. Niet iedereen lijkt zich echter volledig bewust te zijn van de mogelijkheden die het zakelijke netwerk biedt. Daarom organiseert KREM op 27 mei de masterclass Recruitment via LinkedIn. Leden van het HR-Communicatie Netwerk krijgen nu 150 euro korting.

Betrokkenheid – dûh

Door Annemarie Stel Uit onderzoek blijkt dat bijna 40% van de medewerkers niet betrokken is bij de organisatie waar ze werken (en dat 10% min of meer actief aanstalten maakt om te vertrekken). Het wordt gebracht alsof dat een heel groot probleem is en de schuld wordt – zoals gewoonlijk – weer bij het management […]

Eight Things Your Employees Want From You

Melissa Raffoni zegt in een blogpost op Harvard Business Review ‘Ik moet vaak betrokken en slimme CEO’s eraan herinneren, dat managen tijd en energie vergt. Het is veel werk om het gevoel, houding en gedrag en acties richting te geven. Vaak hoor ik ook de geheimen van de werknemers van deze CEO’s, over wat ze […]

Directeur krijgt vaak geen of onzinnige rapportages van HR-afdeling

Door Marco Hendrikse In een onderzoek onder Amerikaanse HR professionals werd gevraagd wat de meest belangrijke HR parameter is (of zou moeten zijn) die wordt gerapporteerd aan de directie. De top vier antwoorden: de ROI van talentmanagement, medewerkerbetrokkenheid, retentie en ‘geen’. Cathy Missildine-Martin, de auteur van dit stuk, vind dit een verbazingwekkend lijstje. Niets rapporteren […]

Binding met branding

Door Gaby Nedeski en Luc van Beers Internal branding-technieken zijn steeds beter toepasbaar om de binnen- en buitenwereld van organisaties op elkaar af te stemmen, is de ervaring van Gaby Nedeski en Luc van Beers. In hun zojuist verschenen boek ‘Internal branding 2.0’ beantwoorden zij daarom vragen over internal branding. Een voorproef: wat is het […]

In strijd om talent zijn duidelijke bedrijfswaarden onontbeerlijk

Door Linda van Putten Met alleen slimme trucjes red je het niet in de strijd om talent, aldus hoogleraar Identiteit en talent Michiel Schoemaker. Wel met duidelijke bedrijfswaarden die binnen en buiten de organisatie breed worden gedragen. En daar mag hrm wat hem betreft best wat meer zijn stempel op drukken. ‘Anders zien medewerkers het […]

Employer branding is goud waard!

Door Marc van Zutphen Vorige week heb ik in mijn blog “Recruitment Talk4all” het solliciteren bij de supermarkt wat negatief belicht. Dat het anders kan wil ik toch ook graag aanhalen. Het is bekend dat Jumbo supermarktorganisatie 170 Super de Boer winkels heeft overgenomen. Inmiddels is begonnen met de ombouw van enkele winkels in Nederland. […]

Hoe word je een goede werkgever?

Op 8 april 2010 wordt de lijst van Beste Werkgevers bekendgemaakt. Samen met sociale partners, een aantal Beste Werkgevers en experts wordt dan tevens een manifest over Goed Werkgeverschap gepresenteerd.

Afdelingen HR en Communicatie moeten samenwerken

De vakgebieden HR en Communicatie moeten nauwer met elkaar samenwerken om bestaande en toekomstige medewerkers te informeren, te motiveren en aan de eigen organisatie te binden. Dat was de uitkomst van het onderzoek dat stagiair Rob Smeets in opdracht van Ravestein & Zwart uitvoerde. We vroegen enkele professionals te reageren op de belangrijkste resultaten.