CEO’s vaker actief op sociale media

Internationaal onderzoek laat zien dat CEO’s van ’s werelds grootste beursondernemingen beter zichtbaar zijn op sociale media dan twee jaar geleden. Momenteel is 58% van de CEO’s vertegenwoordigd op LinkedIn, dat is een stijging van 41% ten opzichte van twee jaar geleden. Twitter heeft nog steeds niet veel fans op directieniveau. Slechts 17% van de bestuursleden is daar actief. Dit is een toename met 14% in vergelijking met 2017.

De experts van Ecco Network, een bruisend netwerk van wereldwijd succesvolle communicatiespecialisten, analyseerden de sociale media-activiteiten van de CEO’s van de 20 grootste beursgenoteerde bedrijven in 21 landen. In Nederland werd het onderzoek uitgevoerd door Bex*communicatie. Bex* is oprichter en shareholder van het globale ECCO-netwerk. In dat netwerk wisselen communicatiespecialisten uit de hele wereld kennis uit en werken ze samen aan adviesopdrachten. Het netwerk telt ruim 50 aangesloten bureaus over de hele wereld.

Monique Hendriks: “Dit onderzoek toont weer eens aan hoe belangrijk de persoonlijke communicatiekracht van een CEO is. Door actief te zijn op social media draagt hij of zij voortdurend bij aan de reputatie van de organisatie.”

Foto: Marten Bjork, Unsplash

CEO’s in Frankrijk zijn het meest actief op sociale media

Uit het onderzoek blijkt dat Franse CEO’s meer dan twee keer zo vaak voorkomen op LinkedIn en Twitter dan CEO’s in Engeland. Frankrijk wordt nauw gevolgd door Denemarken met een aanwezigheid op 23 kanalen. Australië deelt de derde plaats met Nederland – beide hebben 19 CEO’s op LinkedIn of Twitter.

Amerikaanse CEO’s hebben de meeste volgers

De CEO van Apple, Tim Cook, blijft wereldwijd bovenaan de lijst staan met meer dan 11 miljoen volgers op Twitter. Satya Nadella, CEO van Microsoft, loopt voorop op LinkedIn, met meer dan 6 miljoen volgers.

ECCO-bestuurslid en onderzoeker Patrick Sutter concludeert het volgende: “LinkedIn wordt steeds belangrijker. Op LinkedIn bestaan er twee soorten managers; CEO’s met alleen een profiel en bijna geen activiteiten en anderzijds actieve LinkedIn-gebruikers die regelmatig hun eigen bijdragen posten en reageren op andere bijdragen. De actieve LinkedIn-gebruiker kan een belangrijke ambassadeur voor het bedrijf zijn. Managers uit bijna alle landen hebben meer volgers op hun LinkedIn netwerk dan op Twitter.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie