Terugblik summum 2024 met 5 tips

We kijken terug op een inspirerende bijeenkomst vol energie en verbinding! Jullie waardeerden dit summum met een 8,3! 

Jaarlijks komt onze community in november samen: HR & Communicatieprofessionals die het verschil maken, of je nu solo werkt, onderdeel bent van een groot team, interim werk doet of als zelfstandige aan onze community verbonden bent. Het draait om ontmoeten, delen, leren en vooral: samen werken aan ideeën die organisaties tot geweldige werkplekken maken. Dit jaar was geen uitzondering. We hebben elkaar gesproken, inspiratie opgedaan en nemen een rugzak vol frisse energie en toffe ideeën mee terug naar onze dagelijkse praktijk. Samen bouwen we verder aan betrokken medewerkers en krachtige werkplekken!

Veel dank Ivonne van der Male en Raymond Hewitt dat jullie dagvoorzitters waren!

Was je niet in de gelegenheid om te komen, geen nood. We zetten graag onze 5 tips van het summum Zinvol sturen voor je op een rij:

1. Vind balans tussen harde en zachte kanten

Zorg dat waarde voor de mens en de organisatie in balans zijn. Dat betekent dat systemen, cijfers en data (harde kant) in dienst moeten staan van cultuur, samenwerking en menselijkheid (zachte kant). Gebruik data als richtingwijzer, maar combineer dit met verhalen en menselijke inzichten. Zoals Mariken Kooi aangaf: “Data heeft pas waarde als je het inzet om betere beslissingen te nemen.”

Hand-out ‘Richting geven is balanceren’ van Mariken Kooi, Double-OO

2. Focus op energie en regie

Leer medewerkers hoe ze grip kunnen krijgen op hun persoonlijke energie. Dit gaat verder dan stressmanagement; het is een kwestie van actief energiemanagement en inzicht in eigen biochemie, zoals uitgelegd door Chantalle Weemaes. Door de juiste balans in focus en actiehormonen te vinden, voorkom je energielekken en verhoog je de productiviteit.

Hand-out ‘Richting geven aan je brein voor meer energie’ van Chantalle Weemaes, TopState

3. Gebruik co-creatie als kernstrategie

Verlaat hiërarchische structuren en focus op samenwerking door co-creatie. Zoals Bureau Wilskracht stelde: “Geef het stuur aan het vraagstuk.” Dit betekent dat teams gezamenlijk eigenaarschap moeten dragen, met duidelijke urgentie en verlangen als motivatie.

Hand-out ‘Richting geven zonder hiërarchie’ van Wil en Nelleke, Bureau Wilskracht

4. Richt verandering in met aandacht en structuur

Een succesvolle organisatieverandering vraagt om een duidelijke routekaart en een menselijke aanpak. Het model van Balm biedt een praktische leidraad: Openstaan, Begrijpen, Willen, Kunnen, Doen en Volhouden. Succes ligt in de betrokkenheid van medewerkers op elk niveau en eigenaarschap op locatie.

Hand-out ‘Succesvol richting geven aan organisatieverandering’ van Doreen Borneman, Adoptics

5. Houd je propositie scherp en helder

Zorg ervoor dat je altijd weet wie je doelgroep is, wat hun behoeften zijn en welke boodschap daarbij past. Zoals Dirk Vorstenbosch tijdens de paneldiscussie benadrukte: “Eerst de boodschap, dan het medium.” Richt je propositie niet alleen op de einddoelen, maar ook op wie je als organisatie bent en waar je voor staat.

Paneldiscussie met Margreet van Belzen (PCBO Amersfoort), Dirk Vorstenbosch (Vormgenoten) en Patricia Gijsenbergh (Welthuis)

 

Door deze acties consistent in te zetten, kunnen HR- en communicatieprofessionals niet alleen richting geven, maar ook duurzame veranderingen realiseren en medewerkers in hun organisaties blijvend inspireren. We nodigen je uit om lid te worden! 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie