Terugblik Summum HR-Communicatie: Aan de slag met medewerker-engagement

In het gevarieerde programma van de summum van HR-Communicatie ‘Dé sleutel tot medewerker-engagement’ was ruimte voor nieuwe informatie, vragen stellen, doen en ervaren. Inzichten werden afgewisseld met tips. Veel verschillende ideeën kwamen naar voren en de deelnemers deelden vragen die hen bezig hielden.

Engagement op de werkvloer

Inleidend ontdekten we meer over de resultaten van het onderzoek en de inzichten uit de whitepaper ‘Aan de slag met medewerker-engagement‘, die HR-Communicatie dit jaar ontwikkelde samen met Motivaction. Inge Beckers (HR-Communicatie) vertelde wat haar aanzette tot het organiseren van deze whitepaper: vorig jaar was 87% van alle werknemers (volgens eerder onderzoek van Gallup) niet of actief-niet betrokken bij hun werkgevers. Een flink risico dus voor organisaties om mensen vol kennis en talent kwijt te raken. Hoe kun je dat nou aanpakken zodat organisaties ermee geholpen zijn en medewerkers lekkerder op hun plek zitten? Uit ons onderzoek werd duidelijk dat een positieve werkomgeving en zinvol werk hebben de belangrijkste factoren zijn bij het verhogen van het engagement van medewerkers. Ook de Summum-deelnemers zetten deze twee factoren bovenaan, bevestigde de Kahoot-vraag in Inges presentatie. Van belang is dan om de balans te vinden tussen informatie en persoonlijke interactie, online en offline, contact maken en gehoord worden. Maar wie pakt de bal op? Wie neemt eigenaarschap over een thema als medewerker-engagement? Dat kan iemand of een groep zijn vanuit HR, communicatie of directie. Als er maar een eigenaar wordt aangewezen die het thema op de agenda houdt.

Eigenaarschap, de sleutel voor engagement

Op het onderwerp eigenaarschap ging Ester Koot (Motivaction) verder in. Ze legde uit dat een onderzoek dat ze uitvoerde liet zien dat eigenaarschap geen individuele verantwoordelijkheid is: het wordt beïnvloed door persoonlijk initiatief maar evenveel door de omgevingsfactoren op de werkvloer. Belangrijk is om je te realiseren dat eigenaarschap zowel geven als nemen is. Je stimuleert het, bij jezelf en anderen, door (SMART) afspraken te maken en die natuurlijk ook na te komen. De resultaten van de eigenaarschapsscan kunnen als concrete richtlijn dienen voor een constructief en effectief feedback gesprek. Onderzoek heeft uitgewezen dat daar steeds meer behoefte naar is met het toenemende aantreden van Millennials op werkvloer. De eigenaarschapsscan kan op een vrij eenvoudige wijze toegevoegd worden aan een huidige medewerkerstevredenheid/motivatie meting, en kan op gewenste intervallen als monitor dienen.

HR-communicatie verbindt missie, merk en medewerker

Van Olaf van Tilburg (Ravestein & Zwart) kregen we praktische tips om de identiteit en richting van je organisatie door te zetten naar authentieke communicatie. Hij nam ons mee in de keuzemogelijkheden voor een archetype. Met storytelling als kapstok om de waarden te vinden die bij jouw organisatie passen. En hij liet zien hoe je deze abstracte waarden vervolgens kunt doorvertalen naar praktische woorden en zinnen, tone-of-voice en andere handzame communicatie-elementen. Zo geef je meer handen en voeten aan het verhogen van engagement en eigenaarschap door het ontwikkelen van een gezamenlijke taal.

Hoe houd je iedereen – meesters én millennials – tevreden?

In het laatste programma-onderdeel hoorden we het praktijkverhaal van Monique Hendriks en Marlon van den Besselaar (Bex*communicatie). Zij ondervonden een verschil in waarden tussen generaties op de werkvloer die het engagement van de jonge medewerkers negatief beïnvloedde. Daarom gingen ze aan de slag met een zelf gevonden oplossing. Het jonge talent in de organisatie startte Bex*underground, een platform voor hun nieuwe ideeën. De ‘oudere en wijzere’ senior collega’s waren voorheen sturende mentors voor hun jongere collega’s. Met de nieuwe balans die het initiatief bracht, ontdekten ze manieren om van elkaars goede eigenschappen gebruik te maken en gelijkwaardige partners te worden. Deze oplossing vergt (blijvend) wederzijds respect, verbinding en aandacht. Waardenvrij luisteren, dat was soms wel even wennen. Maar het grote voordeel van zulk fris denken is dat de organisatie wendbaar blijft en daarmee duurzamer succesvol is.

Aan de slag met medewerker-engagement

Uit de vragen en discussiepunten van de deelnemers werd duidelijk dat de persoonlijke engagement bij deze onderwerpen, en bij HR-communicatie, hoog is. Velen willen er graag mee aan de slag en mooie resultaten neerzetten. Maar hoe? In elke organisatie spelen andere vraagstukken en de oplossing van de één is niet altijd direct toepasbaar bij de ander. We hebben basis-uitgangspunten geboden en ook allerlei ideeën uitgewisseld om je vraagstukken te benaderen, zodat je oplossingen kunt vinden die voor jouw organisatie de effectiefste zijn. De tips voor organisaties lees je in de whitepaper ‘Aan de slag met medewerker-engagement‘ op pagina 23-24.

Wil je hierover verder praten, dan ben je natuurlijk van harte welkom om contact met ons op te nemen:

Onze presentaties bieden we in deze hand-out aan. Let op, dit is een zwaar document van wel 55MB (beter niet downloaden via je mobieltje 😉 dus).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie