Employer branding: 4 trends gespot voor 2018

Employer branding is aan een opmars bezig van een nice to have naar een must have in de beleving van steeds meer organisaties. Ze zien in dat het een basiselement is voor het boeien, binden en behouden van de beste medewerkers. Talentvolle en betrokken medewerkers zijn namelijk de sleutel naar optimale resultaten.

Welke trends en ontwikkelingen op gebied van employer branding gaan we zien in het nieuwe jaar?

1. Van vacatureteksten naar job experiences

We zien al dat professionals gebruik beginnen te maken van de mogelijkheid van LinkedIn Video om hun talenten, vaardigheden en ambities te laten zien. In 2018 zullen ook organisaties meer gebruik gaan maken van filmpjes om op een meer persoonlijke manier connecties te maken met professionals op de arbeidsmarkt. Organisaties zullen met filmpjes nog rechtstreekser gaan overbrengen hoe ‘een dag in het leven van’ eruit ziet van een rol die ze willen invullen. Het wordt daarmee leuker en makkelijker voor recruiters, managers en teamleden om dit te delen. Video geeft niet alleen een beter beeld van de details van een functie maar ook een inkijkje in de dagelijkse praktijk op de werkvloer, de bedrijfscultuur en de collega’s die een nieuwe medewerker kan verwachten. Zo zal storytelling een aanvulling of zelfs vervanging worden van de geschreven vacaturetekst.

2. Employee advocacy wordt de grootste versterker van employer branding

De medewerkers van een organisatie hebben gemiddeld 10x zo veel connecties op social media als de organisatie zelf. Organisaties gaan daarom steeds meer gebruik maken van employee advocacy om hun employer brand te versterken. Een effectieve basis hiervoor is het opstarten van een hashtag voor de eigen organisatie waarmee medewerkers ervaringen over het bedrijf delen vanuit hun eigen account. Succesvol zijn bijvoorbeeld #UniquelyUnilever, #WeAreCisco, #LinkedInLife, #TheAxisWay en #WeAreSun. Doordat medewerkers hun enthousiasme delen en ambassadeur of zelfs advocate van de organisatie worden, wordt het bereik en de overtuigingskracht van het employer brand enorm versterkt. In 2018 zullen organisaties nog sterker gaan inzetten op het veranderen van hun eigen medewerkers in ‘talentmagneten’ en merkambassadeurs.

3. Organisaties verschuiven hun focus van business naar medewerkers

Mensen kopen van mensen, en mensen werken samen met mensen. Als je je dat ten volle realiseert, zie je dat de contentstrategie voor employer branding in 2018 zal verschuiven van wat de organisatie doet, via wat mensen doen in die organisatie, naar hun individuele beleving en passies.

4. Organisaties gaan hun leiders inzetten voor thought leadership

Jeff Weiner, de CEO van LinkedIn, zegt: alle relevante vakkennis die er bestaat zit in de hoofden van de LinkedIn-leden. Hetzelfde geldt voor organisaties, de experts die je zelf in huis hebt. Zet je die om naar blogs en andere online content, dan krijgen de geïnteresseerden in je organisatie de gelegenheid om de interactie aan te gaan met die experts en hun ideeën, perspectieven, ervaringen en inzichten. Mensen werken graag met inspirerende managers en collega’s. Het delen van die inspiratie geeft je employer brand een stevige boost. In 2018 zullen organisaties thought leadership gaan omarmen waarmee ze hun leiderschap en kernwaarden in hun vakgebied op een authentieke manier gaan showcasen. Want waar de leiders zich uitspreken, zullen de mensen volgen.

Deze trends (en meer) werden gespot door een Indiaas-internationale employer branding-coach en social media-fan op basis van zijn ervaringen in het werkveld. Je vindt hem op LinkedIn and Twitter @adileonegi.

Fotocredits: Unsplash-IanDooley
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord