De juiste mensen aantrekken en behouden door employer branding

Negen zelfstandige experts op het gebied van employer branding en arbeidsmarkt-communicatie vormen sinds kort het Employer Brand Netwerk (EBN). Het netwerk heeft tot doel organisaties te helpen bij het vormgeven van een aantrekkelijk werkgeversmerk. Aan de hand van negen vragen introduceren de experts zichzelf.

1. Wat doet het Employer Brand netwerk?
Annemarie stelt dat EBN werkgevers helpt bij het ontwikkelen van een aanpak voor de arbeidsmarkt: ‘Zowel intern als extern, van langetermijnstrategie tot middelen en van analyse tot organisatie. Wij helpen organisaties heel concreet bij het vormgeven van een aantrekkelijk werkgeversmerk. Dit doen wij zowel op individuele basis als in teams.’

2. Wat is het belang van Employer Branding?
Volgens Ernst is employer branding het verkrijgen en behouden van een positieve, unieke positie als werkgever in de mindset van de voormalige, huidige én toekomstige medewerkers met als basis de identiteit, de merkwaarden van de werkgever: ‘Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat je – letterlijk! – de juiste mensen aantrekt en de juiste mensen behoudt. Het is dus attractief voor medewerkers, maar afgeleid ook voor klanten.’

3. Welke prioriteit zou Employer Branding moeten hebben?
Inge vindt een sterk werkgeversmerk onontbeerlijk: ‘Elke organisatie staat voor twee uitdagingen: het aantrekken en behouden van medewerkers. De vraag is: Hoe? Een employer brand moet dicht bij de organisatie-identiteit blijven en in verbinding staan met de waarden, de ziel van de organisatie. Geen overbodige luxe vandaag de dag. Echt, employer branding heeft de hoogste prioriteit.’

4. Is employer branding van belang, nu het aantal vacatures afneemt?
‘Ja, absoluut’, stelt Dinand: ‘Een sterk employer brand heeft meer functies dan helpen bij het vervullen van vacatures. Het zorgt voor efficiency bij werving en behoud van talent, voor een groter commitment van de huidige werknemerspopulatie en het ondersteunt internal branding en veranderingsprocessen. Als door de vergrijzing het aantal vacatures straks weer toeneemt, is een onderscheidend employer brand voorwaarde voor succesvolle recruitment. Organisaties die ‘smart’ zijn, steken daarom juist nu energie in hun employer brand.’

5. Wat is een doorzaagsessie?
‘Een speciaal door het netwerk ontwikkelde high-speed workshop’, vertelt Barbara: ‘In een doorzaagsessie gaan we met een opdrachtgever in gesprek over strategische arbeidsmarktvraagstukken en onderzoeken wij wat de kracht van de organisatie is. In twee a drie uur werken we toe naar een concreet advies. Het Employer Brand Netwerk kan ook verder helpen bij het uitwerken en implementeren van dit advies.’

6. Arbeidsmarktcommunicatie op het hoogste niveau? Hoe dan?
Martijn stelt dat je met het Employer Brand Netwerk krijgt wat je nodig hebt: ‘Voor ons is arbeidsmarktcommunicatie core business. We zijn er minimaal 80% van onze werktijd mee bezig. Wij zijn werkzaam op hoog niveau, voor prachtige organisaties. Belangrijkste persoonlijke eigenschap van EBN experts is dat wij het vanzelfsprekend vinden om kennis en opdrachten te delen. Met elkaar én met klanten. Daar leert iedereen van.’

7. De EBN leden/experts zijn vooral strategen en project managers. Hoe komt dat?
‘Employer branding is geen creatief specialisme, maar een marktspecialisme’, stelt Mirjam: ‘Overigens zijn we stuk voor stuk gewend om te werken met de beste conceptontwikkelaars, copywriters en art directors. Die ook op freelancebasis werken. Wij noemen dat het-netwerk-van-het-netwerk, waarmee we projecten van A tot en met Z kunnen uitvoeren.’

8. Kan het EBN echt hetzelfde als ‘een klassiek reclamebureau’?
‘Misschien wel meer’, zegt Joost: ‘Immers, geen enkel bureau voor arbeidsmarktcommunicatie heeft zo’n bundeling van talent – zonder overhead – in huis als wij. We zien in de markt veel behoefte aan goed advies en ook aan implementatie van dat advies. Opdrachtgevers weten dat de beste experts op het gebied van employer branding vaak zelfstandigen zijn. Het netwerk hebben we mede vanuit die actuele marktvraag opgericht. Onafhankelijk in het advies, flexibel in de uitvoering.’

9. Wat is de grootste kracht van het EBN?
Volgens Marion is de bijzondere combinatie van zelfstandige, onafhankelijke experts die zich aan elkaar willen verbinden de kracht van EBN: ‘Wij delen onze kennis en ervaring met elkaar en met opdrachtgevers. Daardoor groeit onze expertise sneller en wordt deze nog beter voor de markt ontsloten. Of het nou gaat om organisatie, strategie, positionering, online, offline, social media, recruitment, training, coaching, projectmanagement: in het netwerk is alles op niveau beschikbaar.’

www.employerbrand-netwerk.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord