Employee journey mapping vult blanco plekken op de HR-kaart in

Vijftien HR-directeuren bespraken onlangs in een rondetafelgesprek de vragen: Hoe sterk is de employee experience van Nederlandse werkgevers? Waar zetten zij de verbetering in – en, als dat niet lukt, waar ligt dat dan aan? De HR-directeuren vonden zonder uitzondering dat er in hun organisaties nog veel winst te behalen valt op gebied van medewerkers. ‘Voor onze klant doen we het fantastisch, maar die vertaalslag naar de medewerker hebben we nog niet gemaakt.’ Maar hoe dat aan te pakken, op dat vraagstuk lopen ze allemaal vast. Wat zien ze over het hoofd, wat is de blanco plek op hun overzichtskaart van het HR-veld?

Lees meer

Mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid moet

Ongeveer 1 op de 6 werknemers combineert werk met langdurige zorg voor een naaste. Deze mantelzorgers zorgen (onbetaald en belangeloos) voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, kind, ouder, vriend of buur. De tekorten en bezuinigingen in de professionele zorg leiden tot een groter beroep op mantelzorg. Van de medewerkers met mantelzorgtaken voelt 40% zich zwaar tot overbelast. Slechts 55% maakt mantelzorgtaken bespreekbaar op het werk. Dit zijn cijfers om bij stil te staan.  Lees meer

Wat drijft de 45-plussers?

Komt je carrière in een midlifecrises als je de 45 gepasseerd bent? “Als je nog een stap wil maken in je carrière, dan moet je het doen voor je 45ste”, hoor ik steeds vaker. Oké, ik heb deze magische leeftijd nog niet bereikt, maar hoezo is dat het moment om een stap te maken? Gaat dat daarna niet meer lukken? Wat is er toch met de vaak negatieve kijk op ouder worden in het werkende leven? Takelen we dan ineens af? Worden we te duur? Zijn we niet flexibel genoeg?

Lees meer

De boerderij en duurzaam personeelsbeleid

Boer zoekt vrouw. Manager wil blije medewerkers. Oscar Jansen zet ‘zijn’ biologische boerderij in als metafoor en spiegel. Een ingezonden blog over onkruid, bijen, vlinders en duurzaam personeelsbeleid.

Lees meer

Ken je lifelines!

“Het is goed om te weten wie je ‘lifelines’ zijn in je werk. Zoek die mensen op en inspireer elkaar.” Ik hoor het mijn vader nog zo zeggen, toen ik hem jaren geleden opzocht om te sparren over een lastige situatie in mijn werk. Inspiratie klonk goed. Maar wat was dat andere woord eigenlijk?

Lees meer

40 jaar en nog niet eens op de helft

We worden steeds ouder. Ik leef waarschijnlijk tien langer dan mijn ouders, en mijn kind wordt misschien wel 105. Dat heeft impact op alle aspecten van ons leven. Staan we daar eigenlijk voldoende bij stil? Ik nog niet, vrees ik…

Het lijkt wel alsof ik overal om me heen zie, hoor en lees dat de wereld zo snel verandert en dat al die veranderingen enorme impact (kunnen) hebben op de manier waarop we nu werken en leven. Ik geloof zeker dat het waar is, maar wat doe ik daar dan concreet mee? Eigenlijk niet zo veel, moet ik schoorvoetend toegeven. Veel te druk met de praktische dingen van alledag (met plezier overigens, dit is geen klaagzang over hoe druk ik het heb :-)).  Lees meer

Wat leer jij van je ergernissen?

Dochter Marijn (2 jaar) houdt van pasta. Vooral pasta bolognese vindt ze heerlijk. Echt een maaltijd waar ze lekker met haar handen in kan wroeten. Ze neemt de tijd. Beetje spelen met het eten en af en toe een hapje. Herkenbaar voor de ouders onder ons? ‘Marijn…, schiet nou eens op’, betrap ik mezelf in mijn gedachten. Soms irriteer ik me aan haar getreuzel. Maar waarom doe ik dat eigenlijk? En wat zegt mijn irritatie over mijzelf? Nou, best veel!

Lees meer

De weg naar de Company Games!

Meer dan de helft van de ruim 8 miljoen werknemers in Nederland heeft het te druk om te sporten of heeft geen zin om te sporten. En dat terwijl sport een belangrijke bijdrage levert aan onder andere ontspanning, werkprestaties, werkplezier en veerkracht. Sport & Zaken heeft de vitaliteit van werknemers in Nederland hoog in het vaandel staan en heeft de ambitie uitgesproken om de European Company Games naar Nederland (Gelderland) te halen.

Lees meer

Waarom interne communicatie zo belangrijk is

Ken je dat: medewerkers die al veel te lang op dezelfde plek zitten, zonder al te veel ontwikkeling en motivatie? In deze tijd kan dat grote schade aanrichten voor je organisatie als je staat voor verandering en vooruitgang. Digitalisering is het toverwoord voor veel overheidsorganisaties. En dan komt ineens dat punt dat de vastgeroeste medewerkers roet in het eten gooien. Wil je vooruit als bedrijf, dan zul je eerst wat overbodige ballast moeten kwijtraken.

Lees meer

Sportblessures moeten voor eigen rekening en risico blijven

Deze stelling hebben werkgeversorganisatie MKB-Nederland en politieke partij VVD recentelijk in verschillende media ingenomen.[1] De onderbouwing voor deze stelling is dat zij stellen dat 70% van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door problemen die buiten werktijd ontstaan, zoals sportongelukken. De VVD wil daarom meer verantwoordelijkheid bij de werknemer neerleggen: die moet zichzelf verzekeren voor alle verzuim dat niet met het werk te maken heeft. MKB-Nederland stelt dat als het gaat om sporten die bewezen gevaarlijk zijn als skiën en voetbal, de werknemer zelf het risico moet dragen. MKB-Nederland wil niet meer tijdens ziekte twee jaar lang het loon doorbetalen als de ziekte het gevolg is van een sportblessure.

Lees meer

Leren & aanpassen boven kennis & ervaring

Bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers wordt vooral gekeken naar competenties, kennis en ervaring. Maar functies veranderen soms dusdanig dat er in de loop der tijd eigenlijk een heel nieuwe functie ontstaat. Het aanpassingsvermogen en de wil en het vermogen om te leren worden hierdoor belangrijker dan eerder verworven competenties.

Lees meer

Hoe bevorder je leefstijl en vitaliteit op de werkvloer?

Mag je je bemoeien met de leefstijl van medewerkers? We vroegen het professionals via een online poll. De huiver om al te diep in te grijpen in het leven van anderen blijkt groot. Zes professionals uit dit netwerk gingen een middag de hei op en legden de basis voor een whitepaper vol tips en cases. Co-creatie in de community!

Lees meer

Poll: organisaties huiverig voor bemoeizucht

HR-communicatie.nl zette eind 2014 een online poll uit over het onderwerp leefstijlbeïnvloeding. Centrale vraag: tot hoever mag, moet of kan de bemoeienis van een werkgever reiken? De antwoorden van de respondenten maken duidelijk dat organisaties huiverig zijn voor bemoeizucht. Beïnvloeden van medewerkers? Prima. Faciliteren dat medewerkers gezonder eten en meer bewegen? Altijd doen. Maar dan houdt het toch al snel op voor de meesten. Slaapgewoonten, manieren van ontspannen en partnerkeuzes horen onherroepelijk in het privédomein thuis!

Lees meer

Capgemini: vitaal dankzij sport challenges

Vitale medewerkers. Dit is een van de resultaten die Annelies Hermens, Health Manager bij Capgemini en Mark Janssen met het bedrijfssportprogramma bij Capgemini hebben bereikt. Al na het eerste jaar heeft de aanpak positieve uitkomsten opgeleverd die bijdragen aan de vitaliteit, teambuilding en betrokkenheid van medewerkers.

Lees meer

Happy cows give more milk

Duurzame inzetbaarheid door duurzame ontwikkeling

De arbeidsmarkt krimpt, de pensioengerechtigde leeftijd wordt opgerekt, er werken vier verschillende generaties in onze organisaties waardoor de druk op organisaties toeneemt. Om daarnaast ook nog eens de arbeidsparticipatie en arbeidsproductiviteit te verhogen, is het van groot belang dat medewerkers gedurende hun hele loopbaan en in elke levensfase energiek, veerkrachtig, gezond, competent, betrokken, met veel plezier en gemotiveerd aan het werk zijn. Dit is duurzame inzetbaarheid.

Lees meer

Als je werknemer slecht functioneert

Leefstijl en vitaliteit zijn belangrijke begrippen binnen het arbeidsrecht. Een werkgever is gebaat bij gemotiveerd, gezond en kundig personeel. Een werknemer die vitaal leeft, neemt die vitaliteit mee naar de werkvloer, wat zijn prestaties ten goede komt.

Lees meer

Vitaliteit op de werkvloer, een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Iedereen weet dat medewerkers het menselijk kapitaal zijn van organisaties. Dat kapitaal neemt toe met een vitale(re) leefstijl. De meeste organisaties die investeren in vitaliteit richten zich op stressmanagement, ziekteverzuim preventie en reïntegratie. Ik vind dat zowel de werkgever als de medewerkers een gedeelde verantwoordelijkheid dragen om samen te bouwen aan vitaliteit en duurzaamheid. Ook de aanpak en het programma moeten vitaal zijn!

Lees meer

Betere re-integratie: vier extra stappen

Als een medewerker langdurig arbeidsongeschikt dreigt te worden, pak je het stappenplan-bij-ziekte erbij. Zo ben je er zeker van dat je aan alle verplichtingen uit de Wet verbetering poortwachter voldoet. Maar met het stappenplan alleen, los je je verzuimprobleem niet op!

Lees meer

Tien vragen over leefstijl op de werkvloer

Leefstijlbeïnvloeding is een hot topic. Behalve de overheid en zorgverzekeraars proberen ook werkgevers in toenemende mate grip te krijgen op de manier van leven van hun werknemers. Geen wonder, want ongezond leven is vaak een voorbode van hoger verzuim en lagere productiviteit.

Lees meer

Winnen met HR en Communicatie

De Gezondheidsaward 2014 is gewonnen door Sulzer Turbo Services, vestiging Venlo. De winnaar had zowel de interne communicatie als de externe oriëntatie goed op orde. Het is daarmee een inspiratiebron voor iedereen die de eigen organisatie langs de lijn van HR of Communicatie gezonder wil helpen maken.

Lees meer

Ik sla de lunch even over

Als kenniseconomie zitten we in Nederland per dag úren achter de computer. Nederland is in Europa het land waar het langst achter de PC gezeten wordt. In het NRC verscheen onlangs het artikel “Een zittend leven duurt niet lang”. Tegelijkertijd stijgt de pensioengerechtigde leeftijd. Maar een actieve leefstijl, nodig om een beetje fit ouder te worden, daar hebben we geen tijd meer voor. Slechts 32% van de werknemers voldoet aan de beweegnorm, minimaal een half uurtje per dag. Toch wéten we allemaal wel dat het belangrijk voor ons is om voldoende te bewegen, maar waarom dóen we het dan niet?

Lees meer

Arbeidsmarkt van de toekomst: leren communiceren in flexibele arbeidscommunity

In een netwerkeconomie hebben bedrijven een harde kern, met daaromheen allerlei flexibele schillen. Hierdoor verandert ook de rol van bijvoorbeeld HR-professionals. Het wordt steeds meer hun uitdaging om het menselijk kapitaal te managen in zo’n flexibele arbeidsgemeenschap. Zij moeten daarom verder leren kijken dan de eigen organisatie. Dit lukt alleen als ze de weg weten in regionale netwerken. Dit betoogde Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt Tilburg University tijdens het symposium Op weg naar arbeidsmarkt 3.0. De bijeenkomst vond op 10 april jl. plaats op initiatief van brancheorganisatie OVAL.

Het wordt nog veel flexibeler

Met zijn verhaal onderstreepte Wilthagen eens te meer het belang van communicatieve vaardigheden en communityvaardigheden, zeker ook voor professionals op het gebied van HR en Communicatie. Tijdens de bijeenkomst kwamen ook andere inzichten bovendrijven waar HR en Communicatie hun voordeel mee kunnen doen. Zoals het gegeven dat de arbeidsmarkt van de toekomst waarschijnlijk nog veel flexibeler wordt. Bedrijven willen meer flexibiliteit. Tegelijkertijd worden werkende mensen, logischerwijs, minder loyaal aan het bedrijf. Maar dit betekent niet dat de betrokkenheid bij het werk minder wordt. Integendeel: ‘Werkenden zijn loyaal aan projecten en aan mensen.’

Handicap als asset

Interessante bijdrage kwam van de kant van Monique Klompé, projectleider MMM…Mensen Met Mogelijkheden. Dit project helpt professionals van twintig beroepsverenigingen om anders te leren kijken naar mensen met een psychische ervaring. ‘Het helpt echt als we mentale terugslag niet als beperking, maar als asset gaan zien. Hoeveel mensen zien burnout later niet als een leermoment?’

Stress op de werkvloer met Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken brengt veel voordelen met zich mee. Je kunt overal en wanneer je maar wilt aan de slag. Altijd bereikbaar. Heb je je collega’s nodig dan kies je een werkplek bij hen. Wil je geconcentreerd werken, dan zoek je een concentratieruimte op.

Lees meer

Tablet en smartphone: zorg of zegen?

De cijfers spreken voor zich: tablets en smartphones worden steeds vaker gebruikt door werknemers. Deze opmars zorgt zowel voor kansen als risico’s. Het brengt nieuwe gezondheidsrisico’s met zich mee, maar kan ook zorgen voor werkdrukbeperking. Hoe krijg je bij werknemers tussen de oren dat ze op een verstandige manier met mobiele apparatuur omgaan?

Lees meer

Sport & Zaken, partner van HR-communicatie.nl

Samen met collega’s volleyballen omdat het leuk is, zwemmen voor een goed doel of hardlopen omdat iedereen eigenlijk meer zou moeten bewegen. Veel organisaties doen om verschillende redenen mee aan bedrijfssportprogramma’s. Ik merk dat de challenges die Sport & Zaken organiseert vooral een welkom duwtje in de rug zijn.

Lees meer

12 tips voor blijvend meer vitaliteit

Donderdag 10 oktober 2013 was ik bij het symposium ‘De Gezonde Werkvloer’ van de Stichting van de Arbeid en het Convenant Gezond Gewicht. Het thema was ‘Vitaliteit: structureel bedrijfsbeleid’. Eigenlijk had elke werkgever in Nederland erbij moeten zijn. Een gezonde werkvloer is belangrijk en het symposium bood een bak aan inspiratie.

Lees meer

ProRail: vitaal met fitness, meditatie en karate

Om de toenemende vergrijzing, ontgroening en zorgkosten het hoofd te bieden, is goed doortimmerd hrm-beleid voor duurzame inzetbaarheid niet meer weg te denken uit de mindset van menige werkgever. ProRail stimuleert al jaren actief duurzame inzetbaarheid van werknemers. Derk de Kok, beleidsadviseur gezondheid bij ProRail: ‘Eigen verantwoordelijkheid is de hoeksteen van ons beleid.’

Lees meer

Profilering van gezonde arbeidsorganisatie

Na het succes van de eerste uitreiking zal de Gezondheidsaward op 3 oktober a.s. opnieuw worden uitgereikt aan een organisatie in de regio Zuidoost-Nederland die het thema gezondheid het meest efficiënt en effectief inzet om organisatiedoelstellingen te realiseren. Het is de bedoeling dat de Gezondheidsaward op termijn in meerdere regio’s wordt uitgereikt. De Gezondheidsaward stimuleert bedrijven die gezondheidsbeleid structureel inbedden in hun bedrijfsvoering. Hoe kan jij of jouw organisatie dit initiatief ondersteunen?

Lees meer

Kom op, laten we het zelf doen!

Als werkgever heb je tegenwoordig nogal wat verantwoordelijkheden voor je medewerkers. Als het al niet gaat om allerlei luxe voorzieningen, zoals stoelmassages of stomerijvoorzieningen, dan word je wel opgezadeld met de zorg voor hun gezondheid. Ik zou denken: daar is iedereen toch zelf verantwoordelijk voor? Beetje gezond eten, bijtijds naar bed, niet teveel slechte gewoonten – één mag best – en regelmatig wandelen, rennen of fietsen; hoe moeilijk is het en wat heeft een werkgever daar voor bemoeienis mee?

Lees meer

Werknemers motiveren voor bedrijfssport

Veel organisaties ‘doen’ aan bedrijfssport. In de praktijk blijft het aantal inschrijvingen echter vaak achter. Hoe krijg je werknemers nu zover dat ze deelnemen aan bedrijfssport? Dat ze hun beweeggedrag veranderen? Voor Sport & Zaken onderzocht ik de redenen van werknemers om niet deel te nemen aan bedrijfssportactiviteiten. Hieronder formuleer ik drie handvatten voor een succesvolle inrichting van bedrijfssportactiviteiten.

Lees meer

'Gezond werkklimaat door bevlogen leiderschap’

Veel organisaties staan momenteel voor een nieuwe uitdaging. Om de crisis het hoofd te bieden, is voor veel bedrijven het terugdringen van verzuim – gekoppeld aan duurzame inzetbaarheid – prioriteit nummer één. Daarbij vormen bevlogen werknemers een onmisbare schakel. Bij het bevlogen maken én houden van werknemers speelt de manier van leidinggeven een cruciale rol, zo stelt hr- en arbodienstverlener 365. De dienstverlener spreekt in een white paper zelfs van ‘nieuw leiderschap’.

Lees meer

Meer plezier in je werk? Stel jezelf deze 9 vragen!

De wekker gaat, het is zeven uur ‘s ochtends. Zuchtend vraag je jezelf af hoe je deze werkdag nu weer zult doorkomen. Je hebt ‘een goeie baan’, waar zo op het eerste gezicht niets op aan te merken is. En toch heb je geen zin om op te staan. Af en toe pieker je wel eens: ‘wil ik dit werk de komende jaren nog blijven doen?’. Ook kost je werk veel energie en levert het weinig energie op: ’ik ben na 2 werkdagen al zo moe, en dan moet ik nog tot vrijdag’. Herken je dit? Nou ik wel. Ook ik heb mezelf deze vragen meerdere keren gesteld.

Lees meer

‘HNW is een middel om hogere doelen te bereiken’

Op 1 oktober maken honderden arboprofessionals zich op voor een dagvullend programma met de laatste trends en ontwikkelingen in Arboland. In congrescentrum de Reehorst in Ede passeren verschillende workshops en symposia – rond thema’s als duurzame inzetbaarheid, verzuim en veiligheid – de revue. Marius Alkema van Denk- en Doebureau Syndesmo verzorgt een daarvan, samen met José-Marie Pauw – senior beleidsmedewerker HR van VGZ. Enkele jaren geleden was Alkema nauw betrokken bij de succesvolle implementatie van Het Nieuwe Werken (HNW) bij zorgverzekeraar VGZ. Zijn geheim: ‘Je verhaal moet kloppen.’

Lees meer

Duurzame koffie: arghhhh!

Komkommertijd. Mooi moment om het weer eens over de koffie op het werk te hebben. Het bakkie troost bij jou op kantoor is vast ruk. Maar laten we het niet over de smaak hebben. De duurzaamheid van koffie is eigenlijk een veel interessanter onderwerp. Duurzaamheid? Jawel. En dat gaat een stukje verder dan de obligate drie-eenheid people, planet en profit.

Lees meer

De arbeidsmarkt flexibiliseert. Kansen voor jou!

Iedere arbeidsmarktdeskundige is het er over eens; er zijn duidelijke verschuivingen zichtbaar op de arbeidsmarkt. Werkgevers schakelen steeds vaker tijdelijk personeel in vanwege hun specifieke vaardigheden, benodigde kennis voor een bepaald project of ten behoeve van een concrete doelstelling. Hiernaast hanteren werkgevers een tijdelijk contract steeds vaker – zeker in economisch magere tijden – als instrument om de risico’s van een groot personeelsbestand te beperken. Naar mijn mening zal deze groei in tijdelijke contracten niet stagneren, ook niet als de arbeidsmarkt de komende jaren almaar krapper wordt.

Lees meer

7 tips voor feedback die ergernis wegneemt

‘Neee, ik heb nu geen tijd!’ Wie herkent zich niet in deze primaire reactie? Nou, ik wel. Toen ik een aantal jaren geleden bij een media-adviesbureau werkte, was de werkdruk structureel (te) hoog. En juist op de momenten dat de stress toenam, liep een collega de kamer binnen met de vraag of ik morgenochtend een strategisch media-advies kon opleveren, met de toevoeging ‘ik heb de klant beloofd dat het gaat lukken’. Voordat ik het wist waren de woorden ‘neee, ik heb nu geen tijd!’ al gevallen en droop mijn collega teleurgesteld af. Niet echt een handige terugkoppeling en een opbouwende manier van communiceren. Ook ik was, in mijn emotie, vergeten hoe het ook weer moest: goede feedback geven.

Lees meer

‘Rekening van te lang doorwerken valt uiteindelijk duurder uit’

Nu de mist van de economische crisis weigert op te trekken, dringt de vraag zich op welke gevolgen dit heeft voor de werknemers die hun baan hebben weten te behouden. Welk effect heeft de aanhoudende malaise op bijvoorbeeld de verzuimmelding? Arbodienst 365 startte onlangs een onderzoek, dat opleverde dat het aandeel van het psychisch verzuim toeneemt binnen het totale verzuimcijfer. Corné Roelen, bedrijfsarts en epidemioloog bij 365: ‘Werknemers zijn terughoudender met een ziekmelding uit angst hun baan te verliezen.’

Lees meer

Integriteit: een kwestie van communicatie

We hebben ethiek op de werkvloer nodig, stelt prof. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Ik sprak Kaptein voor het HR-Communicatie Netwerk, om erachter te komen: wat hebben HR-communicatie en integriteit met elkaar te maken? In deel één van dit interview gingen we in op de HR-component.Nu kijken we naar de communicatiekant.

Lees meer

Interview met Ben van Berkel: ‘Talent duurzaam benutten’

Binnenkort vindt het congres Duurzame Inzet plaats, met een exclusieve korting voor lezers van het HR-Communicatie Netwerk. Wat gaat er die dag eigenlijk gebeuren? Ik sprak met initiatiefnemer Ben van Berkel. Zijn stelling: ‘We moeten het talent van alle generaties blijven ontwikkelen én benutten.’ Maar hoe doe je dat? Het congres zal de deelnemers hier handvatten voor bieden: ’s ochtends met praktische kennis en kunde vanuit allerlei verschillende perspectieven, ‘s middags met een programma dat al die perspectieven vertaalt naar concrete plannen.

Alle generaties

De vergrijzing is in aantocht. Daarom neemt het belang van duurzaam inzetbare werknemers toe. Zij moeten langer blijven werken, vitaal en met plezier. In dit opzicht gaat duurzame inzetbaarheid niet specifiek over oudere werknemers, zo begint Van Berkel: ‘Duurzame inzetbaarheid gaat over het blijvend creëren van omstandigheden waarin het talent bij alle generaties wordt ontwikkeld en benut. Oud én jong.’ Tijd dus om de aandacht te vestigen op slimme talentbenutting.

Verschillende perspectieven

‘Tijdens het congres willen we allerlei verschillende perspectieven op duurzame inzet aanreiken,’ vertelt Van Berkel: ‘Arbo, de werkgeverskant, wetenschap en veranderkunde. Het middagprogramma draait om het carrousel. Alle deelnemers gaan hier samen aan de slag, telkens een half uur vanuit een bepaald perspectief. Aan het eind van de middag levert hen dit een plan van aanpak met concrete handvatten op om in de eigen organisatie de duurzame inzetbaarheid te vergroten.’

Veranderkunde

Van Berkel richt zich vanuit veranderkunde op duurzame veranderingen. In de eerste plaats omdat verandering vaak een boost geeft aan talentontwikkeling. Van Berkel: ‘Tijdens een veranderingsproces gaat de dagelijkse routine op de schop. Mensen ontdekken nieuwe kanten van zichzelf. Een slimme organisatie zet dit vrijkomend talent in voor de verandering. Dit levert dan ook nog eens rijkere oplossingen en meer draagvlak op.’ Het is ook mogelijk dat de verandering zelf draait om duurzame inzetbaarheid. Van Berkel: ‘Voor organisaties is het van belang dat zij werknemers blijven uitdagen, hun talenten blijven benutten. Dat vergt soms een flinke interne verandering qua aansturing en ruimte geven!’

Communicatie van belang

‘Ik verbaas mij er wel eens over dat de afdeling communicatie zo weinig bij veranderingsprocessen betrokken wordt,’ vervolgt Van Berkel. ‘Juist daar zit de expertise om een boodschap goed over te brengen, mensen bewust te maken en veranderingen te delen met de omgeving.’ Ook kan communicatie begeleiden bij een constructieve dialoog, benadrukt Van Berkel: ‘Veel verandergroepen graven zich in tegen de boze buitenwereld. Ze ervaren reacties als kritiek. Onterecht, want ook buiten een verandergroep bestaan waardevolle ideeën. Neem je die mee, dan bereik je veel meer.’

Zinvol werk

‘Dit congres moet organisaties helpen om werknemers optimaal in te zetten,’ aldus Van Berkel. ‘Motivatie is hierbij het sleutelwoord. Mensen willen in de eerste plaats zinvol werk doen, een motivatie die levenslang bestaat. Dat verdwijnt niet zodra iemand vijftig wordt. Dr. Dorien Kooij zal hier trouwens uitgebreid op ingaan tijdens de dag. Onderzoek geeft namelijk aan dat het bij de oudere werknemer meer gaat om zinvol werk dan om promotie of salarisverhoging! Duurzame inzetbaarheid draait dus om het blijven aanspreken van het talent dat mensen hebben en ontwikkelen. Zo benut je het volle potentieel van de organisatie.’

Lezers van HR-Communicatie krijgen €50,- korting! Meer weten?

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De consequenties van de opschuivende AOW-leeftijd, vervanging van de WAO door de WIA, versoberde WW en het uitkleden van de vervroegde uittredingsregelingen worden steeds duidelijker. In de toekomst zal er nog langer gewerkt moeten worden. Dat betekent ook dat er nieuwe risico’s ontstaan op het gebied van gezondheid en verzuim, die grote (financiële) gevolgen kunnen hebben. Reden genoeg om duurzame inzetbaarheid onder de aandacht te krijgen.

Lees meer

Korting! Congres Duurzame Inzet

Duurzame inzet is een van de belangrijkste HR-thema’s in de nabije toekomst. Met de nadere vergrijzing en de daar bijbehorende krapte op de arbeidsmarkt moeten werkgevers niet alleen talent weten te vinden en binden. Het is ook zaak om werknemers zo lang mogelijk vitaal en met plezier aan de slag te houden. Wil je samen met vakgenoten aan de slag met duurzame inzet? Dan is het congres Duurzame Inzet. Van plan naar aanpak misschien iets voor jou.
Donderdag 26 april 2012 richt deze werkconferentie zich op vragen als:

  • Hoe richt je je organisatie het beste in om het maximale uit je (oudere) werknemers te halen?
  • Hoe stimuleer en motiveer je werknemers en waarin verschilt deze benadering van jongere en oudere werknemers?
  • Moet je je personeelsbeleid aanpassen op de vergrijzing van je organisatie?

 

Programma
Dagvoorzitter Pieter Hilhorst zal deze gevarieerde en inspirerende dag leiden waarin Dr. Dorien Kooij ingaat op de motivatie van oudere werknemers. Suzanne Jungjohann, directeur Human Resources bij Tempo-Team, vertelt meer over de aanpak van Tempo-Team en haar visie op de inzet van oudere werknemers. Jos Blaauwhof verdiept zich in de productiviteit van de werknemer. Hoe haal jij het beste uit je werknemers? En we gaan schatgraven met Chris Boogert om te ontdekken hoe we medewerkers laten schitteren! In de carrousel gaan we aan de slag. We gaan op zoek naar een heldere doelstelling, een juiste afbakening en goed gekozen resultaten. Je krijgt praktische do’s en don’ts aangereikt. De behaalde bouwstenen vormen de basis voor een plan van aanpak voor je organisatie en creëert een vitaliteitsimpuls.

 

Korting via HR-Communicatie Netwerk!
Lezers van het HR-Communicatie Netwerk kunnen profiteren van een speciale korting. Als u bij uw aanmelding de kortingscode duurzameinzet2012 vermeldt, krijgt u 50 euro korting!

Arbeidsmarktcommunicatie & sociale media: step back but don’t relax!

Je goede personeel behouden en de juiste mensen werven: dat is waar arbeidsmarktcommunicatie in mijn ogen om gaat. Sociale media kunnen daar zeker bij helpen. Door op een doordachte wijze gebruik te maken van bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Linkedin, bouw je een relatie op met je doelgroepen waardoor zij een positief beeld van je organisatie krijgen. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe organiseer je dat?

Lees meer

Integriteit onmisbaar voor management, HR en communicatie

We hebben ethiek op de werkvloer nodig, stelt prof. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Ik sprak Kaptein voor het HR-Communicatie Netwerk, om erachter te komen: wat hebben HR-communicatie en integriteit met elkaar te maken? In dit eerste deel focussen we op HR.

Lees meer

Motiveren met Maatschappelijk Leren

2011 was het jaar van de Arabische Lente, de KomkommerZomer, de EuroHerfst en Mauro. En het Europees Jaar van het Vrijwilligerswerk natuurlijk. Inderdaad, vrijwilligerswerk is zó 2011. Bij het woord vrijwilligerswerk denk ik aan jezelf wegcijferen. Aan rolstoelen duwen, luizenmoeders op de basisschool en met collega’s een dagje per jaar het kinderdagverblijf schilderen. Niets ten nadele van bovenstaande activiteiten. Maar of mensen anno 2012 zich nou aangesproken voelen tot deze term? Ik denk het niet.

Lees meer

Nieuw of gerecycled? Aanbevelingen van denktank voor werkend Nederland

22 oplossingen voor een beter werkend Nederland. Onder deze hoogdravende noemer presenteert de Nationale Denktank, een team jonge onderzoekers uit verschillende disciplines, vandaag zijn bevindingen van een onderzoek naar de BV Nederland (zie pdf). Op de dag dat duidelijk werd dat we officieel in recessie verkeren, zijn deze aanbevelingen van harte welkom. Maar biedt dit honderd pagina’s tellende rapport wel nieuwe inzichten?

Lees meer

‘Communicator’ verkozen tot arboprofessional van het jaar

Hoe krijg je thema’s als veiligheid en vitaliteit permanent op de agenda van je organisatie? Het is een vraag die menig arboprofessional ’s nachts wakker houdt. Sinds afgelopen week hebben deze slapelozen er een voorbeeld bij in de persoon van Har Pluijmakers. De preventiecoördinator van zorgstichting Pergamijn werd op het Nationaal Arbo Congres, georganiseerd door Uitgeverij Rendement en FNV Formaat, verkozen tot arbomedewerker van het jaar 2011.

Lees meer

Arbocommunicatie (3): als het moet, doe het dan goed

Arbo is dood, leve vitaliteit! En: wie goed doet, goed ontmoet. Dat waren de voornaamste conclusies van de vorige twee blogs in deze serie. In dit derde en laatste deel aandacht voor communicatiekansen binnen én buiten de arbowetgeving. Want werkgevers die de vitaliteit van hun medewerkers willen bevorderen, kunnen dat op verschillende manieren doen. Elk van deze manieren biedt zijn eigen mogelijkheden voor effectieve HR-communicatie.

Lees meer

Bijdragen aan een sterk werkgeversmerk

Omdat eigenrisicodragen een bewuste keuze is, vormt het een belangrijk onderdeel van de identiteit van een organisatie. Een onderdeel dat de werkgever kan en moet inzetten als hij door middel van HR-communicatie werk maakt van aantrekkelijk werkgeverschap en een sterk werkgeversmerk.

Lees meer

Arbocommunicatie (2): wie goed doet, goed ontmoet

De vorige blog eindigde met de conclusie dat het tijd is om de term ‘arbo’ te schrappen. Effectieve HR-communicatie over dit onderwerp vraagt om betrokkenheid bij de vitaliteit van medewerkers. Een werkgever die hier energie in steekt, zorgt ervoor dat werknemers zich niet alleen betrokken voelen bij hem, maar ook – de bonus! – bij hun eigen gezondheid. Ze zullen zich eerder inspannen gezond (aan het werk) te blijven. In deel 2 van deze serie blogs over Effectieve communicatie over arbo & vitaliteit aandacht voor een belangrijk onderliggend principe: ‘wie goed doet, goed ontmoet’.

Goede raad van Dr. Phil

Als Dr. Phil, de besnorde goeroe van de psychologie-tv, ruziënde echtelieden tracht te verzoenen, geeft hij ieder van hen de raad om elke dag bij het ontwaken te bedenken hoe ze het leven van de ander aangenamer kunnen maken. Wat kunnen zij bijdragen aan het levensgeluk van hun partner? Ze kunnen hun partner en wat hij of zij fout doet niet veranderen, maar wel hun eigen houding. En juist daardoor kunnen ze toch iets veranderen aan het gedrag van hun geliefde.

Engagement tonen

Zo werkt het ook bij HR-communicatie. Een werkgever kan zijn werknemers niet verwijten dat zij niet betrokken zijn bij de bedrijfsvoering als hij zelf niet betrokken is bij zijn werknemers en hun werkzaamheden. Het mooie is dat als hij dit engagement wél toont – via HR-communicatie – hij het automatisch van zijn medewerkers terug krijgt. ‘What goes around, comes around,’ zou dr. Phil zeggen.

Goed werkgeverschap geeft loyaliteit

‘Wie goed doet, goed ontmoet’ is het onderliggende principe van HR-communicatie over vitaliteitsbeleid. De werkgever die zich hierbij – op welke manier dan ook – als goed werkgever manifesteert, krijgt daar loyale medewerkers voor terug. Dit mechanisme werkt nog sterker als het om vitaliteit gaat. Heeft de werkgever bij een re-integratietraject alleen maar aandacht voor zijn bedrijf, het productieverlies dat hij lijdt door de ziekte van de werknemer en het geld dat dit kost? En pusht hij de werknemer om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan? Dan moet hij niet verbaasd zijn als de zieke zijn kont tegen de krib gooit en niet geneigd zal zijn ook maar één dag eerder aan het werk te gaan dan hij zelf wil. Of, als de werknemer onder druk toch eerder aan het werk gaat dan hij aankan: vervolgens opnieuw en dan langer uitvalt.

Oog voor de belangen van de ander

De werkgever kan ook laten weten dat hij geeft om de gezondheid van zijn zieke medewerker. Hij kan begrip tonen voor diens situatie en duidelijk maken dat hij er samen uit wil komen. Hij zal dan merken dat de werknemer wel meewerkt aan zijn re-integratie, uit eigen beweging snel weer aan het werk wil en ook wel snapt dat zijn verzuim voor de werkgever problematisch is. Beiden hebben oog voor de belangen van de ander. Dit betekent ook dat de werkgever erop moet toezien dat de werknemer zichzelf niet overschat en te snel weer op het werk verschijnt. Beter een dag langer ziek dan na een week opnieuw.

Langetermijnvisie

De grootste uitdaging bij vitaliteit is te denken aan de lange termijn. Veel werkgevers denken toch eerder aan de productiviteit en de winst op de korte termijn. Een zieke werknemer moet zo snel mogelijk weer aan het werk om de kosten te drukken. Maar een werknemer onder druk weer aan het werk krijgen levert op de lange termijn weinig op. Óf hij valt opnieuw uit, óf hij zoekt zo snel mogelijk ander werk, omdat hij tijdens de re-integratie alle sympathie voor zijn werkgever heeft verloren. Vitaliteitsbeleid vergt een langetermijnvisie. Het inzicht dat nú investeren in vitaliteit straks vruchten afwerpt.

In het derde en laatste deel van deze serie blog aandacht voor communicatiekansen binnen én buiten de arbowetgeving.


Deze blog is gebaseerd op het white paper Arbo is dood, leve vitaliteit!
Dit white paper is exclusief voor leden van het HR-Communicatie Netwerk beschikbaar. 

Download whitepaper: Arbo is dood, leve vitaliteit!

Eigenrisicodragen (3): do’s en don’ts HR-communicatie

HR- en communicatieafdelingen kunnen het werkgeversmerk van hun organisatie flink versterken door actief te communiceren over de bewuste keuze voor het eigenrisicodragerschap. De voornaamste voorwaarde voor succes is dat ze de gemaakte keuzen in het licht van het werkgeversmerk plaatsen. Hiervoor is het van belang keuzemotieven te benadrukken die in lijn zijn met dit merk. Dat is een kwestie van maatwerk, want ieder merk is uniek. Toch zijn er ook enkele algemene do’s en don’ts. Deel 3 van een serie blogs over Effectieve HR-communicatie voor eigenrisicodragers.

Lees meer

Arbocommunicatie (1): arbo is dood, leve vitaliteit!

Onlangs veranderde de landelijke arbodienst ArboNed haar naam in 365. Zo wil de organisatie aanduiden dat ze niet alleen kijkt naar de zieke werknemer en zijn werk, maar naar álle werknemers, naar werk én privé, alle dagen van het jaar. Motto: ‘elke dag is belangrijk’. Deze verandering tekent de ontwikkelingen in arboland van de laatste jaren. Steeds vaker ruilen bedrijven de beladen term arbo, dat met een bar slecht imago kampt, in voor preventie, duurzame inzetbaarheid of – nog beter – bevlogenheid. Kortom, voor vitaliteit. Een goed idee. Want de positieve en activerende associaties die vitaliteit opwekt, kunnen wonderen doen voor HR-communicatie. Deel 1 van een serie blogs over Effectieve communicatie over arbo & vitaliteit.

Lees meer

Eigenrisicodragen (2): communicatie in lijn met werkgeversmerk

De vorige blog in deze serie eindigde met de conclusie dat er bij eigenrisicodragen communicatiekansen en -momenten te over zijn. Die moet de werkgever, het mag inmiddels duidelijk zijn, zeker niet alleen benutten om aan zijn wettelijke plichten te voldoen. Het is vooral ook zaak om de boodschap zo te brengen dat die in lijn is met het werkgeversmerk. En dit dus versterkt. Deel 2 van een serie blogs over Effectieve HR-communicatie voor eigenrisicodragers.

Lees meer

Eigenrisicodragen (1): ERD vraagt om HR-communicatie!

Wie eigenrisicodrager wordt voor de WGA, doet dat allereerst om zijn personeelskosten te beperken. Achterliggende gedachte is dat werkgever en verzekeraar samen beter dan UWV in staat zijn om werknemers met beperkingen duurzaam te re-integreren. En dat zij dus de kosten en verzekeringspremies kunnen drukken. Een aantrekkelijk perspectief voor de werkgever. Maar het eigenrisicodragerschap vormt ook een strategische keuze die een werkgever kan en moet benutten voor overtuigende HR-communicatie. Een kans om zowel zittend als mogelijk toekomstig personeel aan zijn organisatie te verbinden. Deel 1 van een serie blogs over Effectieve HR-communicatie voor eigenrisicodragers.

Lees meer

Lid! Huub Pennock (Ergo-balans): ‘Powernappen op het werk’

Onder onze ruim vijfhonderd leden zijn veel vernieuwers. Mensen die ideeën hebben over hoe we ons werk beter kunnen inrichten. Een van deze leden was onlangs volop in de actualiteit met een onderzoek naar powernappen op het werk. Waarom? We vroegen het aan Huub Pennock van Ergo-balans.

Lees meer