Hoeveel richting geven heeft iemand nodig?

In de laatste vijf jaar zijn er zo’n 80 definities verschenen van ‘purpose’. Medewerkers werken graag voor een bedrijf met een herkenbaar doel. Purpose is bij uitstek een onderwerp om richting te geven. Hoeveel richting geven heeft iemand eigenlijk nodig? Peter van den Besselaar werd aan het denken gezet. Lees meer

Boekrecensie: Stop het zwijgen – over grensoverschrijdend gedrag

De media staan er bol van, grensoverschrijdend gedrag is een (hot) topic. Het boek met de pakkende titel ‘Stop het Zwijgen’ van Karin Bosman en Frank Peters sprak me daarom aan. Grensoverschrijdend gedrag: je kunt je ogen er niet voor sluiten. Het is een groot probleem. Lees meer

Handige tips voor meer werkvreugde

Ontdek maandelijks bevlogenheid in ons onderzoek: een blik op werkend Nederland. 2DAYSMOOD, bevlogenheidspionier en expert in MTO 3.0, het snelle, eenvoudige en altijd relevante medewerkerstevredenheidsonderzoek, praat je bij over werkgeluk en winnende organisatieculturen!

Lees meer

Onderzoek naar werkgeluk december 2023

Maandelijk publiceert 2DAYSMOOD de Bevlogenheidsmonitor, waarmee we inzicht geven in het werkgeluk van medewerkers in Nederland. In het meest recente onderzoek van december 2023 komen opvallende trends naar voren. Lees meer

Laten we gaan werken vanuit vertrouwen

Jaap Boonstra stelt, zegt Lars Scheurer: ‘Loslaten is alleen moeilijk als je leeft in de illusie dat je het ooit vast hebt gehad. Je hebt het niet vast, je hebt het nooit vast gehad. Je moet gewoon durven te vertrouwen.’ Dit citaat hoor je in de intro van de podcast ‘Leidinggeven aan vertrouwen’. En precies deze woorden gonzen na in mijn gedachten. 

Lees meer

Met 2DAYSMOOD monitoren van psychologische veiligheid op werkvloer

De groei van psychisch verzuim op de werkvloer is een zorgwekkende trend. Psychische klachten vormen de meest voorkomende reden voor ziekteverzuim en brengen aanzienlijke kosten met zich mee voor organisaties. Voorkomen van psychische klachten is daarom een belangrijke actie binnen je organisatie. Lees meer

Hoe voorkom je te veel stress? Lees de tips en onderzoek de balans werk-privé

In onze manier van werken gebeurt het maar al te snel dat je ongemerkt stress opbouwt. Daar krijg je na een tijdje flinke last van. Om stress te voorkomen moet je jezelf op tijd in acht nemen en zorgen dat je je weer kunt opladen met nieuwe energie. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hieronder vind je indringende vragen die bijdragen om een gezonde balans tussen werk en privé te herstellen. Lees meer

Nationale Vitaliteitsweek: een boost voor veerkrachtige verbinding met je collega’s

Steeds meer werkgevers doen mee aan de Nationale Vitaliteitsweek. In 2023 is deze van 25 t/m 29 september. Tijdens deze week helpen we werkgevers om hun medewerkers bewuster te maken van hun eigen invloed op hun veerkracht en vitaliteit. We geven ze toffe challenges en de keuze uit minimaal 3 webinars over één van de 18 belangrijkste persoonlijke thema’s. Dit jaar doen ook de leidinggevenden mee. Lees meer

Top 5 HR thema’s en tips voor 2023

Zoals elk begin van het nieuwe jaar delen we de belangrijkste HR-thema’s voor het aankomende jaar. Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

Hashtagsam ‘geselecteerd’ met twee leefstijlprogramma’s

Bij #SAM weten ze het al wat langer, maar nu de documenten officieel zijn getekend durven ze het eindelijk hardop te zeggen…

Lees meer

Voorkom Quiet Quitting

De kans is groot dat de term Quiet Quitting je al om de oren gevlogen is, zeker als je actief bent op TikTok. Het is een serieus signaal en we zullen er iets mee moeten doen…

Lees meer

De Nationale Vitaliteitsweek: geef de veerkracht van jou en je collega’s een boost!

Van 19 t/m 25 september vindt alweer de achtste editie van de Nationale Vitaliteitsweek plaats. Het ideale moment om medewerkers bewust te maken van het belang van hun eigen veerkracht en vitaliteit.

Lees meer

10 tips voor jou en je personeel om een burn-out te voorkomen

Wist je dat ongeveer 27% van de Nederlandse werknemers burn-out klachten heeft? Ja, dat lees je goed. Meer dan EEN KWART van de werknemers heeft zware stressklachten!! Ze hebben dan langdurig last van vermoeidheid, prikkelbaarheid en spanning. Vaak in combinatie met slecht slapen, moeheid, piekeren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en een opgejaagd gevoel.  Lees meer

Naderende burn-out bij medewerkers herkennen

Een medewerker die op een burn-out afstormt kun je zien aankomen. Je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten. Deze onmisbare checklist is een compleet naslagwerk voor jou om te raadplegen.

Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

Boegbeeld Arbo & Vitaliteit: Fleur van den Horn

Voor het HR-communicatie expertisegebied Arbo & Vitaliteit hebben wij een geweldige sparringpartner gevonden: Fleur van den Horn.

Samen met de andere boegbeelden voor de HR-communicatie expertisegebieden zijn we inmiddels een mooi team aan het worden!

Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Nieuwe data werkstress in Nederland nu bekend: Het Werkstress Data Rapport 2021

In november 2020 verscheen het eerste Werkstress Data Rapport. Hierin zagen we al dat we destijds in de gevarenzone zaten als het aankwam op stress en burn-outcijfers. Nu, in het Werkstress Data Rapport 2021, legt 2DAYSMOOD de cijfers van 2020 naast die van 2021 om te zien hoe we ervoor staan met stress op het werk. Lees meer

Interview met Fleur van den Horn van #SAM: ‘Een aantrekkelijke werkgever heeft een doelgericht vitaliteitsbeleid die medewerkers motiveert en verbind’

Met liefde stellen wij onze nieuwe kennispartner en boegbeeld Vitaliteit voor: Fleur van den Horn. Fleur is oprichter van #SAM. Vanuit #SAM ontzorgt Fleur, met een team specialisten, HR- en preventieteams bij het implementeren en verbeteren van het vitaliteitsbeleid voor de lange termijn: laagdrempelig, data-gedreven én gefaseerd. Het doel: vitale en gelukkige medewerkers! Lees meer

Diversiteitsmanagement: wat werkt wel en wat niet?

Organisaties en lokale overheden handelen vaak reactief op de ontwikkelingen in de samenleving door het invoeren van diversiteitsbeleid/management. De leidraad en scope van het diversiteitsmanagement varieert erg per organisatiecultuur.

Lees meer

Hoe is het met jouw werkdruk?

Uit het maandelijkse medewerkersonderzoek bleek dat Werkdruk een heikel punt was voor veel van ons bij Visma | Raet. Dat was een duidelijk signaal en het leadershipteam wilde er graag actie op nemen. Maar om iets op te lossen, moet je precies weten water aan de hand is. Als onderdeel van een organisatiebreed verbeterprogramma is daarom een multidisciplinaire taskforce opgericht met daar in collega’s uit de hele organisatie die zin hadden om naast hun reguliere werk een oplossing voor de werkdruk van en voor collega’s te bedenken.

Lees meer

Hoe I-Interim Rijk vitaliteit op de (virtuele) werkvloer stimuleert (en jij dat ook kunt!)

Toen in maart 2020 de coronacrisis begon, bleek het verplichte thuiswerken nog wel een uitdaging. Zo ook bij I-Interim Rijk (IIR), waar ze van vitaliteit op de werkvloer een doorlopend programma besloten te maken: IIR Vitaal. Corien Brouwer, talentmanager, en Helen Sie, coach en begeleider, vertellen: “Vitaliteit stond al langer op de agenda, maar door corona is het in een versnelling gekomen.” 

Lees meer

Vergroten van bevlogenheid en vitaliteit

Wil je minder verzuim en betere bedrijfsresultaten? Ontwikkel dan nu een juiste set aan amplitiegedreven interventies waardoor je de bevlogenheid van je medewerkers bevordert.

Lees meer

Jezelf veerkrachtig houden

Het wordt steeds lastiger om hoop te houden. Waar het vorig jaar nog leek alsof de maatregelen van tijdelijke aard zouden zijn, wordt het voor sommigen steeds lastiger om het licht aan het einde van de tunnel te blijven zien. Minder versoepelingen, meer besmettingen, stress om een baan of zorgen over de gezondheid van een naaste.

Lees meer

12 tips voor hybride werken: zo wordt de toekomst van werk een succes

In onze blog van vorige week bespraken we het al: hoe gaat de toekomst van werk eruit zien? Hoe richten we onze organisaties op een duurzame manier in als we permanent (deels) vanuit huis gaan werken? In deze blog zoomen we hier verder op in. Als je eenmaal weet waar je staat met je organisatie en feedback hebt verzameld van medewerkers, hoe richt je dan dit beleid in? En waar moet je op letten? In deze blog delen wij graag onze tips voor hybride werken!
Lees meer

Hybride werken? Zo ontwikkel je een toekomstbestendig beleid

Het afgelopen jaar hebben veel organisaties in stroomversnelling aanpassingen moeten maken voor hybride werken. Sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 zijn we massaal gaan thuiswerken. Maar ook nu er versoepelingen om de hoek staan, blijft de verwachting dat dit (groten)deels blijvend is. Veel medewerkers willen immers niet meer vijf dagen in de week naar kantoor, nu ze gewend zijn om thuis te werken. En om die balans tussen het thuis- en op kantoor, oftewel het hybride werken, goed te waarborgen, is het belangrijk om als HR-professional een lange termijn beleid te ontwikkelen. Lees meer

De toegevoegde waarde van vitaliteitsprogramma’s

Doordat heel veel mensen nu al bijna een jaar thuiswerken door corona is fysieke en mentale gezondheid steeds belangrijker geworden. Vitaliteit is een hot topic! Lees meer

Zo ondersteunen organisaties thuiswerkende ouders

Sinds april 2020 zit er elke week een leuk bericht van een nieuwe organisatie in mijn inbox. ‘Wij willen onze medewerkers ondersteunen om thuis alle ballen hoog te houden in lockdown. Kun je ons helpen?’ Dat is een kolfje naar mijn hand. Als onderwijs- en personal coach gaat mijn hart uit naar harmonie in huis. Zeker in tijden van lockdown met avondklok. Van grote verzekeringsmaatschappijen tot advocatenkantoor en scholen, ik hoor dat alle medewerkers tegen hetzelfde aanlopen. ‘Hoe houd ik mijn stuiterende 4-jarige de hele dag bezig én kan ik tijd maken om te werken? Wat doe ik als mijn puber overdag geen frisse neus wil halen buiten?’ Lees meer

Inspiratielunch ideeënproeverij ‘Vitaliteit op de werkplek (in Corona tijd)’

Om 12.00 uur was het zover: mijn eerste online inspiratielunch met geïnteresseerden en leden van HR & Communicatie. De deelnemers werkten in verschillende sectoren: zorg, onderwijs, non profit en bedrijfsleven. Lees meer

11 HR Trends om rekening mee te houden in 2021

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute is ongekend populair. De afgelopen jaren publiceert hij aan het einde van het jaar zijn visie op de HR-trends. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2021, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!

Lees meer

Goed de winter door met blijvende online verbondenheid

Het thuiswerken gaat nog wel even duren, merken we aan de ontwikkelingen om ons heen. Vanwege de coronacijfers, maar zeker ook omdat tot wel 80% van de medewerkers er het liefst voor kiest om blijvend hybride te blijven werken: deels op kantoor en deels op een externe (thuis)werkplek. De vraag hoe je de club bij elkaar houdt als je allemaal online werkt en niet dagelijks samen op kantoor zit, wordt nog belangrijker nu we zien dat het voor de lange termijn is.

Lees meer

Dit helpt niet bij werkstress tijdens thuiswerken

Wéér een dag werken vanuit huis zonder spontane interactie met collega’s, wéér de laptop openklappen aan de inspiratieloze oncomfortabele keukentafel, wéér dat energievretende video-vergaderen of bellen met collega’s… Lees meer

Hybride werken: zo vind je de balans tussen op kantoor en thuiswerken

Zijn je medewerkers het thuiswerken helemaal zat óf vinden ze het wel prima zo die flexibiliteit? Nu de lockdown maatregelen stapsgewijs versoepelen bepalen organisaties hun aanpak voor de post-corona manier van werken. De tevredenheid over de thuiswerkbeleving kent grote verschillen, ook binnen organisaties. Daarom wint de ‘hybride’ werkcultuur aan terrein voor alle niet-vitale beroepen: een balans tussen op kantoor en op afstand werken.

Lees meer

5 adviezen om racisme op het werk te ontmantelen

Het is een uitdaging voor mij om dit artikel te schrijven in deze buitengewone tijden, maar ik heb een verantwoordelijkheid tegenover mijn 6-jarige dubbelbloed zoon om aanbevelingen te delen met anderen over hoe racisme op de werkvloer kan worden aangepakt. Onlangs heb ik onderstaande post gedeeld om een van de uitdagingen te laten zien waar ik als zwarte moeder tegen aan loop. Ik ben aangenaam verrast en dankbaar dat zoveel mensen hun steun hebben laten zien voor hoe ik me in deze tijd voel. Lees meer

9 Tips Om Zoom & Digitale Oogvermoeidheid Tegen Te Gaan

Op dit moment wordt gemeld dat ongeveer 2,6 miljard mensen, een derde van de wereldbevolking, op een of andere manier zich houdt aan de Corona “ophokplicht” oftewel social distancing. Quarantaine is ’s werelds grootste en psychologische experiment, waarvan een aantal uitkomsten onbekend zijn. Gaan we allemaal een prijs betalen voor social distancing in de vorm van gezondheidsproblemen als we ons er niet van bewust zijn?

Lees meer

Deze factoren zijn nú bepalend voor een Gezonde Werksfeer op afstand (gratis Crisis Monitor!)

2DAYSMOOD en Empatix gaan teams en organisaties in deze tijd van onzekerheid en thuiswerken kosteloos helpen met een op wetenschap gebaseerde online Crisis Monitor Lees meer

COR Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban

De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban via de online dialoogtool van CircleLytics. Een praktijkverhaal van Nederlandse bodem. 

Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

Heb jij een emotioneel veilige werkomgeving? Laat je medewerkers floreren!

Op de werkvloer is niets belangrijker dan dat medewerkers helemaal zichzelf durven te zijn. Stel je voor, meer dan 30 uur per week op je tenen lopen, je niet comfortabel voelen, niemand om je heen om een oprecht gesprek mee te voeren, daar wordt toch iedereen somber of gestrest van! Het thema ‘Sociale Waarden’ is dan ook één van de belangrijkste factoren die werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid beïnvloedt, en daarmee het succes van je organisatie.   Lees meer

Wat is employee experience en hoe verbeter je die van jullie?

Op de huidige arbeidsmarkt verwachten medewerkers transparantie, groeimogelijkheden en een werkervaring die leuk en uitdagend is. Zeker millennials zetten hun wensen stevig neer en vragen een flinke verdieping van hoe we kijken naar en bouwen aan employee experience. Maar wat is employee experience, waarom doet het ertoe en hoe kan een organisatie het verbeteren?

Lees meer

Duurzame inzetbaarheid: investeren in een leven lang leren en ontwikkelen

Vanuit strategisch oogpunt is duurzame inzetbaarheid een logisch uitgangspunt om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van de organisatie. In de ideale situatie is duurzame inzetbaarheid verankerd in het DNA van de organisatie én de medewerkers.  Lees meer

Het heeft geen zin om meer dan 50 uur per week te werken

Druk is het nieuwe dom. Toch zijn er nog steeds mensen die werken totdat ze erbij neervallen. En ook – tegen iedereen die het horen wil – vertellen dat ze minstens 80 uur per week werken. Sowieso, als je een beetje ambitieus wilt overkomen, lijkt het soms wel de norm te zijn om te vertellen dat je 50 uur per week werkt. Of meer. Jammer, want het heeft zo weinig zin, legt Marco Hendrikse uit.  Lees meer

Zwangerschapsdiscriminatie veroorzaakt meer schade dan je denkt

In februari 2019 voelde Saundra Santiago zich misselijk op het werk. Een paar weken daarvoor had ze al gemerkt dat ze zwanger was omdat ze last had van ochtendmisselijkheid en krampen in haar buik. Ze maakte zich zorgen om haar kind maar ook om haar werkomgeving. Helaas bleek dat niet onterecht. Of je nu zelf een kind krijgt of communiceert met een collega die in verwachting is, dit is wat je moet weten.

Lees meer

De voor- en nadelen van onbeperkt verlof die iedereen echt moet weten

Het is een trend om je als werkgever aantrekkelijker te maken door medewerkers een onbeperkt aantal vakantiedagen te bieden. Een mooi gebaar. Maar laten we eens kijken naar de voordelen én de nadelen.

Lees meer

Werkgeluk geeft energie-injectie in de zorgsector

29 januari 2019, de Dag van het Werkplezier in de Zorg. Deze dag doet me denken aan een krantenkop over St. Anna Zorggroep die het werkgeluk in hun organisatie onderzoekt, schrijft Robin van der Meulen, Strategic Happiness Expert bij 2DAYSMOOD en Halvefinalist HR Talent of the Year award 2018.

Lees meer

Een arbeidsgehandicapte aannemen? Zo doe je dat

Het kabinet heeft bekend gemaakt de regels omtrent arbeidsgehandicapten te gaan versimpelen. Toch bleek uit eerder onderzoek van het Social en Cultureel Planbureau dat meer dan 50% van Nederlandse werkgevers niet van plan is om meer arbeidsgehandicapten aan te nemen. De voornaamste reden hiervoor is onwetendheid. Om de Nederlandse werkgevers een handje te helpen, geeft dit artikel je een aantal exclusieve tips van experts.

Lees meer

Employee journey mapping vult blanco plekken op de HR-kaart in

Vijftien HR-directeuren bespraken onlangs in een rondetafelgesprek de vragen: Hoe sterk is de employee experience van Nederlandse werkgevers? Waar zetten zij de verbetering in – en, als dat niet lukt, waar ligt dat dan aan? De HR-directeuren vonden zonder uitzondering dat er in hun organisaties nog veel winst te behalen valt op gebied van medewerkers. ‘Voor onze klant doen we het fantastisch, maar die vertaalslag naar de medewerker hebben we nog niet gemaakt.’ Maar hoe dat aan te pakken, op dat vraagstuk lopen ze allemaal vast. Wat zien ze over het hoofd, wat is de blanco plek op hun overzichtskaart van het HR-veld?

Lees meer

Mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid moet

Ongeveer 1 op de 6 werknemers combineert werk met langdurige zorg voor een naaste. Deze mantelzorgers zorgen (onbetaald en belangeloos) voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, kind, ouder, vriend of buur. De tekorten en bezuinigingen in de professionele zorg leiden tot een groter beroep op mantelzorg. Van de medewerkers met mantelzorgtaken voelt 40% zich zwaar tot overbelast. Slechts 55% maakt mantelzorgtaken bespreekbaar op het werk. Dit zijn cijfers om bij stil te staan.

Lees meer

Wat drijft de 45-plussers?

Komt je carrière in een midlifecrises als je de 45 gepasseerd bent? “Als je nog een stap wil maken in je carrière, dan moet je het doen voor je 45ste”, hoor ik steeds vaker. Oké, ik heb deze magische leeftijd nog niet bereikt, maar hoezo is dat het moment om een stap te maken? Gaat dat daarna niet meer lukken? Wat is er toch met de vaak negatieve kijk op ouder worden in het werkende leven? Takelen we dan ineens af? Worden we te duur? Zijn we niet flexibel genoeg?

Lees meer

De boerderij en duurzaam personeelsbeleid

Boer zoekt vrouw. Manager wil blije medewerkers. Oscar Jansen zet ‘zijn’ biologische boerderij in als metafoor en spiegel. Een ingezonden blog over onkruid, bijen, vlinders en duurzaam personeelsbeleid.

Lees meer

Ken je lifelines!

“Het is goed om te weten wie je ‘lifelines’ zijn in je werk. Zoek die mensen op en inspireer elkaar.” Ik hoor het mijn vader nog zo zeggen, toen ik hem jaren geleden opzocht om te sparren over een lastige situatie in mijn werk. Inspiratie klonk goed. Maar wat was dat andere woord eigenlijk?

Lees meer

40 jaar en nog niet eens op de helft

We worden steeds ouder. Ik leef waarschijnlijk tien langer dan mijn ouders, en mijn kind wordt misschien wel 105. Dat heeft impact op alle aspecten van ons leven. Staan we daar eigenlijk voldoende bij stil? Ik nog niet, vrees ik…

Het lijkt wel alsof ik overal om me heen zie, hoor en lees dat de wereld zo snel verandert en dat al die veranderingen enorme impact (kunnen) hebben op de manier waarop we nu werken en leven. Ik geloof zeker dat het waar is, maar wat doe ik daar dan concreet mee? Eigenlijk niet zo veel, moet ik schoorvoetend toegeven. Veel te druk met de praktische dingen van alledag (met plezier overigens, dit is geen klaagzang over hoe druk ik het heb :-)).  Lees meer

Wat leer jij van je ergernissen?

Dochter Marijn (2 jaar) houdt van pasta. Vooral pasta bolognese vindt ze heerlijk. Echt een maaltijd waar ze lekker met haar handen in kan wroeten. Ze neemt de tijd. Beetje spelen met het eten en af en toe een hapje. Herkenbaar voor de ouders onder ons? ‘Marijn…, schiet nou eens op’, betrap ik mezelf in mijn gedachten. Soms irriteer ik me aan haar getreuzel. Maar waarom doe ik dat eigenlijk? En wat zegt mijn irritatie over mijzelf? Nou, best veel!

Lees meer

De weg naar de Company Games!

Meer dan de helft van de ruim 8 miljoen werknemers in Nederland heeft het te druk om te sporten of heeft geen zin om te sporten. En dat terwijl sport een belangrijke bijdrage levert aan onder andere ontspanning, werkprestaties, werkplezier en veerkracht. Sport & Zaken heeft de vitaliteit van werknemers in Nederland hoog in het vaandel staan en heeft de ambitie uitgesproken om de European Company Games naar Nederland (Gelderland) te halen.

Lees meer

Waarom interne communicatie zo belangrijk is

Ken je dat: medewerkers die al veel te lang op dezelfde plek zitten, zonder al te veel ontwikkeling en motivatie? In deze tijd kan dat grote schade aanrichten voor je organisatie als je staat voor verandering en vooruitgang. Digitalisering is het toverwoord voor veel overheidsorganisaties. En dan komt ineens dat punt dat de vastgeroeste medewerkers roet in het eten gooien. Wil je vooruit als bedrijf, dan zul je eerst wat overbodige ballast moeten kwijtraken.

Lees meer

Sportblessures moeten voor eigen rekening en risico blijven

Deze stelling hebben werkgeversorganisatie MKB-Nederland en politieke partij VVD recentelijk in verschillende media ingenomen.[1] De onderbouwing voor deze stelling is dat zij stellen dat 70% van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door problemen die buiten werktijd ontstaan, zoals sportongelukken. De VVD wil daarom meer verantwoordelijkheid bij de werknemer neerleggen: die moet zichzelf verzekeren voor alle verzuim dat niet met het werk te maken heeft. MKB-Nederland stelt dat als het gaat om sporten die bewezen gevaarlijk zijn als skiën en voetbal, de werknemer zelf het risico moet dragen. MKB-Nederland wil niet meer tijdens ziekte twee jaar lang het loon doorbetalen als de ziekte het gevolg is van een sportblessure.

Lees meer

Leren & aanpassen boven kennis & ervaring

Bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers wordt vooral gekeken naar competenties, kennis en ervaring. Maar functies veranderen soms dusdanig dat er in de loop der tijd eigenlijk een heel nieuwe functie ontstaat. Het aanpassingsvermogen en de wil en het vermogen om te leren worden hierdoor belangrijker dan eerder verworven competenties.

Lees meer

Hoe bevorder je leefstijl en vitaliteit op de werkvloer?

Mag je je bemoeien met de leefstijl van medewerkers? We vroegen het professionals via een online poll. De huiver om al te diep in te grijpen in het leven van anderen blijkt groot. Zes professionals uit dit netwerk gingen een middag de hei op en legden de basis voor een whitepaper vol tips en cases. Co-creatie in de community!

Lees meer

Poll: organisaties huiverig voor bemoeizucht

HR-communicatie.nl zette eind 2014 een online poll uit over het onderwerp leefstijlbeïnvloeding. Centrale vraag: tot hoever mag, moet of kan de bemoeienis van een werkgever reiken? De antwoorden van de respondenten maken duidelijk dat organisaties huiverig zijn voor bemoeizucht. Beïnvloeden van medewerkers? Prima. Faciliteren dat medewerkers gezonder eten en meer bewegen? Altijd doen. Maar dan houdt het toch al snel op voor de meesten. Slaapgewoonten, manieren van ontspannen en partnerkeuzes horen onherroepelijk in het privédomein thuis!

Lees meer

Capgemini: vitaal dankzij sport challenges

Vitale medewerkers. Dit is een van de resultaten die Annelies Hermens, Health Manager bij Capgemini en Mark Janssen met het bedrijfssportprogramma bij Capgemini hebben bereikt. Al na het eerste jaar heeft de aanpak positieve uitkomsten opgeleverd die bijdragen aan de vitaliteit, teambuilding en betrokkenheid van medewerkers.

Lees meer

Happy cows give more milk

Duurzame inzetbaarheid door duurzame ontwikkeling

De arbeidsmarkt krimpt, de pensioengerechtigde leeftijd wordt opgerekt, er werken vier verschillende generaties in onze organisaties waardoor de druk op organisaties toeneemt. Om daarnaast ook nog eens de arbeidsparticipatie en arbeidsproductiviteit te verhogen, is het van groot belang dat medewerkers gedurende hun hele loopbaan en in elke levensfase energiek, veerkrachtig, gezond, competent, betrokken, met veel plezier en gemotiveerd aan het werk zijn. Dit is duurzame inzetbaarheid.

Lees meer

Als je werknemer slecht functioneert

Leefstijl en vitaliteit zijn belangrijke begrippen binnen het arbeidsrecht. Een werkgever is gebaat bij gemotiveerd, gezond en kundig personeel. Een werknemer die vitaal leeft, neemt die vitaliteit mee naar de werkvloer, wat zijn prestaties ten goede komt.

Lees meer

Vitaliteit op de werkvloer, een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Iedereen weet dat medewerkers het menselijk kapitaal zijn van organisaties. Dat kapitaal neemt toe met een vitale(re) leefstijl. De meeste organisaties die investeren in vitaliteit richten zich op stressmanagement, ziekteverzuim preventie en reïntegratie. Ik vind dat zowel de werkgever als de medewerkers een gedeelde verantwoordelijkheid dragen om samen te bouwen aan vitaliteit en duurzaamheid. Ook de aanpak en het programma moeten vitaal zijn!

Lees meer

Betere re-integratie: vier extra stappen

Als een medewerker langdurig arbeidsongeschikt dreigt te worden, pak je het stappenplan-bij-ziekte erbij. Zo ben je er zeker van dat je aan alle verplichtingen uit de Wet verbetering poortwachter voldoet. Maar met het stappenplan alleen, los je je verzuimprobleem niet op!

Lees meer

Tien vragen over leefstijl op de werkvloer

Leefstijlbeïnvloeding is een hot topic. Behalve de overheid en zorgverzekeraars proberen ook werkgevers in toenemende mate grip te krijgen op de manier van leven van hun werknemers. Geen wonder, want ongezond leven is vaak een voorbode van hoger verzuim en lagere productiviteit.

Lees meer

Winnen met HR en Communicatie

De Gezondheidsaward 2014 is gewonnen door Sulzer Turbo Services, vestiging Venlo. De winnaar had zowel de interne communicatie als de externe oriëntatie goed op orde. Het is daarmee een inspiratiebron voor iedereen die de eigen organisatie langs de lijn van HR of Communicatie gezonder wil helpen maken.

Lees meer

Ik sla de lunch even over

Als kenniseconomie zitten we in Nederland per dag úren achter de computer. Nederland is in Europa het land waar het langst achter de PC gezeten wordt. In het NRC verscheen onlangs het artikel “Een zittend leven duurt niet lang”. Tegelijkertijd stijgt de pensioengerechtigde leeftijd. Maar een actieve leefstijl, nodig om een beetje fit ouder te worden, daar hebben we geen tijd meer voor. Slechts 32% van de werknemers voldoet aan de beweegnorm, minimaal een half uurtje per dag. Toch wéten we allemaal wel dat het belangrijk voor ons is om voldoende te bewegen, maar waarom dóen we het dan niet?

Lees meer

Arbeidsmarkt van de toekomst: leren communiceren in flexibele arbeidscommunity

In een netwerkeconomie hebben bedrijven een harde kern, met daaromheen allerlei flexibele schillen. Hierdoor verandert ook de rol van bijvoorbeeld HR-professionals. Het wordt steeds meer hun uitdaging om het menselijk kapitaal te managen in zo’n flexibele arbeidsgemeenschap. Zij moeten daarom verder leren kijken dan de eigen organisatie. Dit lukt alleen als ze de weg weten in regionale netwerken. Dit betoogde Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt Tilburg University tijdens het symposium Op weg naar arbeidsmarkt 3.0. De bijeenkomst vond op 10 april jl. plaats op initiatief van brancheorganisatie OVAL. Lees meer

Stress op de werkvloer met Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken brengt veel voordelen met zich mee. Je kunt overal en wanneer je maar wilt aan de slag. Altijd bereikbaar. Heb je je collega’s nodig dan kies je een werkplek bij hen. Wil je geconcentreerd werken, dan zoek je een concentratieruimte op.

Lees meer

Tablet en smartphone: zorg of zegen?

De cijfers spreken voor zich: tablets en smartphones worden steeds vaker gebruikt door werknemers. Deze opmars zorgt zowel voor kansen als risico’s. Het brengt nieuwe gezondheidsrisico’s met zich mee, maar kan ook zorgen voor werkdrukbeperking. Hoe krijg je bij werknemers tussen de oren dat ze op een verstandige manier met mobiele apparatuur omgaan?

Lees meer

Sport & Zaken, partner van HR-communicatie.nl

Samen met collega’s volleyballen omdat het leuk is, zwemmen voor een goed doel of hardlopen omdat iedereen eigenlijk meer zou moeten bewegen. Veel organisaties doen om verschillende redenen mee aan bedrijfssportprogramma’s. Ik merk dat de challenges die Sport & Zaken organiseert vooral een welkom duwtje in de rug zijn.

Lees meer

12 tips voor blijvend meer vitaliteit

Donderdag 10 oktober 2013 was ik bij het symposium ‘De Gezonde Werkvloer’ van de Stichting van de Arbeid en het Convenant Gezond Gewicht. Het thema was ‘Vitaliteit: structureel bedrijfsbeleid’. Eigenlijk had elke werkgever in Nederland erbij moeten zijn. Een gezonde werkvloer is belangrijk en het symposium bood een bak aan inspiratie.

Lees meer

ProRail: vitaal met fitness, meditatie en karate

Om de toenemende vergrijzing, ontgroening en zorgkosten het hoofd te bieden, is goed doortimmerd hrm-beleid voor duurzame inzetbaarheid niet meer weg te denken uit de mindset van menige werkgever. ProRail stimuleert al jaren actief duurzame inzetbaarheid van werknemers. Derk de Kok, beleidsadviseur gezondheid bij ProRail: ‘Eigen verantwoordelijkheid is de hoeksteen van ons beleid.’

Lees meer

Profilering van gezonde arbeidsorganisatie

Na het succes van de eerste uitreiking zal de Gezondheidsaward op 3 oktober a.s. opnieuw worden uitgereikt aan een organisatie in de regio Zuidoost-Nederland die het thema gezondheid het meest efficiënt en effectief inzet om organisatiedoelstellingen te realiseren. Het is de bedoeling dat de Gezondheidsaward op termijn in meerdere regio’s wordt uitgereikt. De Gezondheidsaward stimuleert bedrijven die gezondheidsbeleid structureel inbedden in hun bedrijfsvoering. Hoe kan jij of jouw organisatie dit initiatief ondersteunen?

Lees meer

Kom op, laten we het zelf doen!

Als werkgever heb je tegenwoordig nogal wat verantwoordelijkheden voor je medewerkers. Als het al niet gaat om allerlei luxe voorzieningen, zoals stoelmassages of stomerijvoorzieningen, dan word je wel opgezadeld met de zorg voor hun gezondheid. Ik zou denken: daar is iedereen toch zelf verantwoordelijk voor? Beetje gezond eten, bijtijds naar bed, niet teveel slechte gewoonten – één mag best – en regelmatig wandelen, rennen of fietsen; hoe moeilijk is het en wat heeft een werkgever daar voor bemoeienis mee?

Lees meer

Werknemers motiveren voor bedrijfssport

Veel organisaties ‘doen’ aan bedrijfssport. In de praktijk blijft het aantal inschrijvingen echter vaak achter. Hoe krijg je werknemers nu zover dat ze deelnemen aan bedrijfssport? Dat ze hun beweeggedrag veranderen? Voor Sport & Zaken onderzocht ik de redenen van werknemers om niet deel te nemen aan bedrijfssportactiviteiten. Hieronder formuleer ik drie handvatten voor een succesvolle inrichting van bedrijfssportactiviteiten.

Lees meer

‘Gezond werkklimaat door bevlogen leiderschap’

Veel organisaties staan momenteel voor een nieuwe uitdaging. Om de crisis het hoofd te bieden, is voor veel bedrijven het terugdringen van verzuim – gekoppeld aan duurzame inzetbaarheid – prioriteit nummer één. Daarbij vormen bevlogen werknemers een onmisbare schakel. Bij het bevlogen maken én houden van werknemers speelt de manier van leidinggeven een cruciale rol, zo stelt hr- en arbodienstverlener 365. De dienstverlener spreekt in een white paper zelfs van ‘nieuw leiderschap’.

Lees meer

Meer plezier in je werk? Stel jezelf deze 9 vragen!

De wekker gaat, het is zeven uur ‘s ochtends. Zuchtend vraag je jezelf af hoe je deze werkdag nu weer zult doorkomen. Je hebt ‘een goeie baan’, waar zo op het eerste gezicht niets op aan te merken is. En toch heb je geen zin om op te staan. Af en toe pieker je wel eens: ‘wil ik dit werk de komende jaren nog blijven doen?’. Ook kost je werk veel energie en levert het weinig energie op: ’ik ben na 2 werkdagen al zo moe, en dan moet ik nog tot vrijdag’. Herken je dit? Nou ik wel. Ook ik heb mezelf deze vragen meerdere keren gesteld.

Lees meer

‘HNW is een middel om hogere doelen te bereiken’

Op 1 oktober maken honderden arboprofessionals zich op voor een dagvullend programma met de laatste trends en ontwikkelingen in Arboland. In congrescentrum de Reehorst in Ede passeren verschillende workshops en symposia – rond thema’s als duurzame inzetbaarheid, verzuim en veiligheid – de revue. Marius Alkema van Denk- en Doebureau Syndesmo verzorgt een daarvan, samen met José-Marie Pauw – senior beleidsmedewerker HR van VGZ. Enkele jaren geleden was Alkema nauw betrokken bij de succesvolle implementatie van Het Nieuwe Werken (HNW) bij zorgverzekeraar VGZ. Zijn geheim: ‘Je verhaal moet kloppen.’

Lees meer

Duurzame koffie: arghhhh!

Komkommertijd. Mooi moment om het weer eens over de koffie op het werk te hebben. Het bakkie troost bij jou op kantoor is vast ruk. Maar laten we het niet over de smaak hebben. De duurzaamheid van koffie is eigenlijk een veel interessanter onderwerp. Duurzaamheid? Jawel. En dat gaat een stukje verder dan de obligate drie-eenheid people, planet en profit.

Lees meer

De arbeidsmarkt flexibiliseert. Kansen voor jou!

Iedere arbeidsmarktdeskundige is het er over eens; er zijn duidelijke verschuivingen zichtbaar op de arbeidsmarkt. Werkgevers schakelen steeds vaker tijdelijk personeel in vanwege hun specifieke vaardigheden, benodigde kennis voor een bepaald project of ten behoeve van een concrete doelstelling. Hiernaast hanteren werkgevers een tijdelijk contract steeds vaker – zeker in economisch magere tijden – als instrument om de risico’s van een groot personeelsbestand te beperken. Naar mijn mening zal deze groei in tijdelijke contracten niet stagneren, ook niet als de arbeidsmarkt de komende jaren almaar krapper wordt.

Lees meer

7 tips voor feedback die ergernis wegneemt

‘Neee, ik heb nu geen tijd!’ Wie herkent zich niet in deze primaire reactie? Nou, ik wel. Toen ik een aantal jaren geleden bij een media-adviesbureau werkte, was de werkdruk structureel (te) hoog. En juist op de momenten dat de stress toenam, liep een collega de kamer binnen met de vraag of ik morgenochtend een strategisch media-advies kon opleveren, met de toevoeging ‘ik heb de klant beloofd dat het gaat lukken’. Voordat ik het wist waren de woorden ‘neee, ik heb nu geen tijd!’ al gevallen en droop mijn collega teleurgesteld af. Niet echt een handige terugkoppeling en een opbouwende manier van communiceren. Ook ik was, in mijn emotie, vergeten hoe het ook weer moest: goede feedback geven.

Lees meer

‘Rekening van te lang doorwerken valt uiteindelijk duurder uit’

Nu de mist van de economische crisis weigert op te trekken, dringt de vraag zich op welke gevolgen dit heeft voor de werknemers die hun baan hebben weten te behouden. Welk effect heeft de aanhoudende malaise op bijvoorbeeld de verzuimmelding? Arbodienst 365 startte onlangs een onderzoek, dat opleverde dat het aandeel van het psychisch verzuim toeneemt binnen het totale verzuimcijfer. Corné Roelen, bedrijfsarts en epidemioloog bij 365: ‘Werknemers zijn terughoudender met een ziekmelding uit angst hun baan te verliezen.’

Lees meer

Integriteit: een kwestie van communicatie

We hebben ethiek op de werkvloer nodig, stelt prof. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Ik sprak Kaptein voor het HR-Communicatie Netwerk, om erachter te komen: wat hebben HR-communicatie en integriteit met elkaar te maken? In deel één van dit interview gingen we in op de HR-component.Nu kijken we naar de communicatiekant.

Lees meer

Interview met Ben van Berkel: ‘Talent duurzaam benutten’

Binnenkort vindt het congres Duurzame Inzet plaats, met een exclusieve korting voor lezers van het HR-Communicatie Netwerk. Wat gaat er die dag eigenlijk gebeuren? Ik sprak met initiatiefnemer Ben van Berkel. Zijn stelling: ‘We moeten het talent van alle generaties blijven ontwikkelen én benutten.’ Maar hoe doe je dat? Het congres zal de deelnemers hier handvatten voor bieden: ’s ochtends met praktische kennis en kunde vanuit allerlei verschillende perspectieven, ‘s middags met een programma dat al die perspectieven vertaalt naar concrete plannen.

Alle generaties

De vergrijzing is in aantocht. Daarom neemt het belang van duurzaam inzetbare werknemers toe. Zij moeten langer blijven werken, vitaal en met plezier. In dit opzicht gaat duurzame inzetbaarheid niet specifiek over oudere werknemers, zo begint Van Berkel: ‘Duurzame inzetbaarheid gaat over het blijvend creëren van omstandigheden waarin het talent bij alle generaties wordt ontwikkeld en benut. Oud én jong.’ Tijd dus om de aandacht te vestigen op slimme talentbenutting.

Verschillende perspectieven

‘Tijdens het congres willen we allerlei verschillende perspectieven op duurzame inzet aanreiken,’ vertelt Van Berkel: ‘Arbo, de werkgeverskant, wetenschap en veranderkunde. Het middagprogramma draait om het carrousel. Alle deelnemers gaan hier samen aan de slag, telkens een half uur vanuit een bepaald perspectief. Aan het eind van de middag levert hen dit een plan van aanpak met concrete handvatten op om in de eigen organisatie de duurzame inzetbaarheid te vergroten.’

Veranderkunde

Van Berkel richt zich vanuit veranderkunde op duurzame veranderingen. In de eerste plaats omdat verandering vaak een boost geeft aan talentontwikkeling. Van Berkel: ‘Tijdens een veranderingsproces gaat de dagelijkse routine op de schop. Mensen ontdekken nieuwe kanten van zichzelf. Een slimme organisatie zet dit vrijkomend talent in voor de verandering. Dit levert dan ook nog eens rijkere oplossingen en meer draagvlak op.’ Het is ook mogelijk dat de verandering zelf draait om duurzame inzetbaarheid. Van Berkel: ‘Voor organisaties is het van belang dat zij werknemers blijven uitdagen, hun talenten blijven benutten. Dat vergt soms een flinke interne verandering qua aansturing en ruimte geven!’

Communicatie van belang

‘Ik verbaas mij er wel eens over dat de afdeling communicatie zo weinig bij veranderingsprocessen betrokken wordt,’ vervolgt Van Berkel. ‘Juist daar zit de expertise om een boodschap goed over te brengen, mensen bewust te maken en veranderingen te delen met de omgeving.’ Ook kan communicatie begeleiden bij een constructieve dialoog, benadrukt Van Berkel: ‘Veel verandergroepen graven zich in tegen de boze buitenwereld. Ze ervaren reacties als kritiek. Onterecht, want ook buiten een verandergroep bestaan waardevolle ideeën. Neem je die mee, dan bereik je veel meer.’

Zinvol werk

‘Dit congres moet organisaties helpen om werknemers optimaal in te zetten,’ aldus Van Berkel. ‘Motivatie is hierbij het sleutelwoord. Mensen willen in de eerste plaats zinvol werk doen, een motivatie die levenslang bestaat. Dat verdwijnt niet zodra iemand vijftig wordt. Dr. Dorien Kooij zal hier trouwens uitgebreid op ingaan tijdens de dag. Onderzoek geeft namelijk aan dat het bij de oudere werknemer meer gaat om zinvol werk dan om promotie of salarisverhoging! Duurzame inzetbaarheid draait dus om het blijven aanspreken van het talent dat mensen hebben en ontwikkelen. Zo benut je het volle potentieel van de organisatie.’

Lezers van HR-Communicatie krijgen €50,- korting! Meer weten?

Samen werken aan duurzame inzetbaarheid

De consequenties van de opschuivende AOW-leeftijd, vervanging van de WAO door de WIA, versoberde WW en het uitkleden van de vervroegde uittredingsregelingen worden steeds duidelijker. In de toekomst zal er nog langer gewerkt moeten worden. Dat betekent ook dat er nieuwe risico’s ontstaan op het gebied van gezondheid en verzuim, die grote (financiële) gevolgen kunnen hebben. Reden genoeg om duurzame inzetbaarheid onder de aandacht te krijgen.

Lees meer

Korting! Congres Duurzame Inzet

Duurzame inzet is een van de belangrijkste HR-thema’s in de nabije toekomst. Met de nadere vergrijzing en de daar bijbehorende krapte op de arbeidsmarkt moeten werkgevers niet alleen talent weten te vinden en binden. Het is ook zaak om werknemers zo lang mogelijk vitaal en met plezier aan de slag te houden. Wil je samen met vakgenoten aan de slag met duurzame inzet? Dan is het congres Duurzame Inzet. Van plan naar aanpak misschien iets voor jou.

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie & sociale media: step back but don’t relax!

Je goede personeel behouden en de juiste mensen werven: dat is waar arbeidsmarktcommunicatie in mijn ogen om gaat. Sociale media kunnen daar zeker bij helpen. Door op een doordachte wijze gebruik te maken van bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Linkedin, bouw je een relatie op met je doelgroepen waardoor zij een positief beeld van je organisatie krijgen. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe organiseer je dat?

Lees meer

Integriteit onmisbaar voor management, HR en communicatie

We hebben ethiek op de werkvloer nodig, stelt prof. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Ik sprak Kaptein voor het HR-Communicatie Netwerk, om erachter te komen: wat hebben HR-communicatie en integriteit met elkaar te maken? In dit eerste deel focussen we op HR.

Lees meer

Motiveren met Maatschappelijk Leren

2011 was het jaar van de Arabische Lente, de KomkommerZomer, de EuroHerfst en Mauro. En het Europees Jaar van het Vrijwilligerswerk natuurlijk. Inderdaad, vrijwilligerswerk is zó 2011. Bij het woord vrijwilligerswerk denk ik aan jezelf wegcijferen. Aan rolstoelen duwen, luizenmoeders op de basisschool en met collega’s een dagje per jaar het kinderdagverblijf schilderen. Niets ten nadele van bovenstaande activiteiten. Maar of mensen anno 2012 zich nou aangesproken voelen tot deze term? Ik denk het niet.

Lees meer

Nieuw of gerecycled? Aanbevelingen van denktank voor werkend Nederland

22 oplossingen voor een beter werkend Nederland. Onder deze hoogdravende noemer presenteert de Nationale Denktank, een team jonge onderzoekers uit verschillende disciplines, vandaag zijn bevindingen van een onderzoek naar de BV Nederland (zie pdf). Op de dag dat duidelijk werd dat we officieel in recessie verkeren, zijn deze aanbevelingen van harte welkom. Maar biedt dit honderd pagina’s tellende rapport wel nieuwe inzichten?

Lees meer

‘Communicator’ verkozen tot arboprofessional van het jaar

Hoe krijg je thema’s als veiligheid en vitaliteit permanent op de agenda van je organisatie? Het is een vraag die menig arboprofessional ’s nachts wakker houdt. Sinds afgelopen week hebben deze slapelozen er een voorbeeld bij in de persoon van Har Pluijmakers. De preventiecoördinator van zorgstichting Pergamijn werd op het Nationaal Arbo Congres, georganiseerd door Uitgeverij Rendement en FNV Formaat, verkozen tot arbomedewerker van het jaar 2011.

Lees meer

Arbocommunicatie (3): als het moet, doe het dan goed

Arbo is dood, leve vitaliteit! En: wie goed doet, goed ontmoet. Dat waren de voornaamste conclusies van de vorige twee blogs in deze serie. In dit derde en laatste deel aandacht voor communicatiekansen binnen én buiten de arbowetgeving. Want werkgevers die de vitaliteit van hun medewerkers willen bevorderen, kunnen dat op verschillende manieren doen. Elk van deze manieren biedt zijn eigen mogelijkheden voor effectieve HR-communicatie.

Lees meer

Bijdragen aan een sterk werkgeversmerk

whitepaper Effectief communiceren over eigenrisicodragerOmdat eigenrisicodragen een bewuste keuze is, vormt het een belangrijk onderdeel van de identiteit van een organisatie. Een onderdeel dat de werkgever kan en moet inzetten als hij door middel van HR-communicatie werk maakt van aantrekkelijk werkgeverschap en een sterk werkgeversmerk.

Lees meer

Arbocommunicatie (2): wie goed doet, goed ontmoet

De vorige blog eindigde met de conclusie dat het tijd is om de term ‘arbo’ te schrappen. Effectieve HR-communicatie over dit onderwerp vraagt om betrokkenheid bij de vitaliteit van medewerkers. Een werkgever die hier energie in steekt, zorgt ervoor dat werknemers zich niet alleen betrokken voelen bij hem, maar ook – de bonus! – bij hun eigen gezondheid. Ze zullen zich eerder inspannen gezond (aan het werk) te blijven. In deel 2 van deze serie blogs over Effectieve communicatie over arbo & vitaliteit aandacht voor een belangrijk onderliggend principe: ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Lees meer

Eigenrisicodragen (3): do’s en don’ts HR-communicatie

HR- en communicatieafdelingen kunnen het werkgeversmerk van hun organisatie flink versterken door actief te communiceren over de bewuste keuze voor het eigenrisicodragerschap. De voornaamste voorwaarde voor succes is dat ze de gemaakte keuzen in het licht van het werkgeversmerk plaatsen. Hiervoor is het van belang keuzemotieven te benadrukken die in lijn zijn met dit merk. Dat is een kwestie van maatwerk, want ieder merk is uniek. Toch zijn er ook enkele algemene do’s en don’ts. Deel 3 van een serie blogs over Effectieve HR-communicatie voor eigenrisicodragers.

Lees meer

Arbocommunicatie (1): arbo is dood, leve vitaliteit!

Onlangs veranderde de landelijke arbodienst ArboNed haar naam in 365. Zo wil de organisatie aanduiden dat ze niet alleen kijkt naar de zieke werknemer en zijn werk, maar naar álle werknemers, naar werk én privé, alle dagen van het jaar. Motto: ‘elke dag is belangrijk’. Deze verandering tekent de ontwikkelingen in arboland van de laatste jaren. Steeds vaker ruilen bedrijven de beladen term arbo, dat met een bar slecht imago kampt, in voor preventie, duurzame inzetbaarheid of – nog beter – bevlogenheid. Kortom, voor vitaliteit. Een goed idee. Want de positieve en activerende associaties die vitaliteit opwekt, kunnen wonderen doen voor HR-communicatie. Deel 1 van een serie blogs over Effectieve communicatie over arbo & vitaliteit.

Lees meer

Eigenrisicodragen (2): communicatie in lijn met werkgeversmerk

De vorige blog in deze serie eindigde met de conclusie dat er bij eigenrisicodragen communicatiekansen en -momenten te over zijn. Die moet de werkgever, het mag inmiddels duidelijk zijn, zeker niet alleen benutten om aan zijn wettelijke plichten te voldoen. Het is vooral ook zaak om de boodschap zo te brengen dat die in lijn is met het werkgeversmerk. En dit dus versterkt. Deel 2 van een serie blogs over Effectieve HR-communicatie voor eigenrisicodragers.

Lees meer

Eigenrisicodragen (1): ERD vraagt om HR-communicatie!

Wie eigenrisicodrager wordt voor de WGA, doet dat allereerst om zijn personeelskosten te beperken. Achterliggende gedachte is dat werkgever en verzekeraar samen beter dan UWV in staat zijn om werknemers met beperkingen duurzaam te re-integreren. En dat zij dus de kosten en verzekeringspremies kunnen drukken. Een aantrekkelijk perspectief voor de werkgever. Maar het eigenrisicodragerschap vormt ook een strategische keuze die een werkgever kan en moet benutten voor overtuigende HR-communicatie. Een kans om zowel zittend als mogelijk toekomstig personeel aan zijn organisatie te verbinden. Deel 1 van een serie blogs over Effectieve HR-communicatie voor eigenrisicodragers.

Lees meer

Recruitment en MVO: een prima combinatie

Veel mensen denken bij recruiters niet direct aan een beroepsgroep met maatschappelijk verantwoorde inborst. Voor recruiters en executive searchers tellen toch alleen prestaties en geld? Om dat misverstand uit de wereld te helpen en vooral om AMREF Flying Doctors te steunen, verzamelen recruiters en executive searchers uit heel Nederland zich op 2 september aanstaande in Zandvoort. Daar vindt dan namelijk het benefietevenement Recruiters on the beach plaats.

Lees meer

Lid! Huub Pennock (Ergo-balans): ‘Powernappen op het werk’

Onder onze ruim vijfhonderd leden zijn veel vernieuwers. Mensen die ideeën hebben over hoe we ons werk beter kunnen inrichten. Een van deze leden was onlangs volop in de actualiteit met een onderzoek naar powernappen op het werk. Waarom? We vroegen het aan Huub Pennock van Ergo-balans.

Lees meer

Ontplooiing dankzij uitdagende werkomgeving

Kijk eens in de stad en in de straten. Eigenlijk is er heel veel grijs. Zo ook de meeste kantoren: saai, steriel, strak. Regeltjes voor van alles en nog wat, dit mag wel en dat mag vooral niet. Nee, dan is één van deze coole kantoren een veel betere werkplek. Stimulerend in plaats van grijs en saai. Of je nu bij de graduates, mid-careers of al bijna tot de ‘Staf ahli’ hoort, alle generaties willen een uitdagende werkomgeving. En dat levert verrassende resultaten op.

Lees meer

‘De slag om het personeel wordt beslissend’

Het langdurig verzuim in de zorg stijgt. Dat bleek onlangs uit de jaarcijfers van onderzoeksbureau Vernet Verzuimnetwerk BV. Deze stijging is opvallend, omdat het totale ziekteverzuim in de zorg juist daalt. Directeur Sjaak van der Linden: ‘Zorginstellingen moeten anticiperen op langdurig verzuim door aandacht te hebben voor hun personeel en te investeren in de relatie tussen leidinggevenden en hun medewerkers.’

Lees meer

Wat is een “vitale organisatie” en hoe kun je het meten?

Om de vitaliteit van een organisatie te kunnen meten moet men eerst weten wat er onder een vitale organisatie verstaan wordt. Het Nederlands Kenniscentrum Vitaliteitsmanagement ziet een vitale organisatie als een organisatie die zich snel kan aanpassen aan de steeds veranderende omgeving. Het gaat hierbij om het (strategisch) gedrag van medewerkers die het succes van een organisatie of de bedrijfsvitaliteit bepaalt. Onder strategisch gedrag verstaan wij affectieve betrokkenheid, innovatief gedrag, klantgerichtheid en kennisdelen.

Lees meer