‘De slag om het personeel wordt beslissend’

Het langdurig verzuim in de zorg stijgt. Dat bleek onlangs uit de jaarcijfers van onderzoeksbureau Vernet Verzuimnetwerk BV. Deze stijging is opvallend, omdat het totale ziekteverzuim in de zorg juist daalt. Directeur Sjaak van der Linden: ‘Zorginstellingen moeten anticiperen op langdurig verzuim door aandacht te hebben voor hun personeel en te investeren in de relatie tussen leidinggevenden en hun medewerkers.’

 Anticiperen

De stijging van het langdurig verzuim heeft waarschijnlijk te maken met hoge en langdurige belasting van zorgmedewerkers. Het personeelstekort en de vergrijzing spelen hierbij vast en zeker een rol. Van der Linden: ‘Veel zorginstellingen anticiperen al op langdurig verzuim. Zo was ik onlangs bij een ziekenhuis waar meer medewerkers bij de bedrijfsarts op het spreekuur komen die niet ziek zijn dan medewerkers die dat wél zijn. Zij vragen bijvoorbeeld advies over gezondheid en beweging en over hoe zij hun werk-privébalans kunnen verbeteren. Dat is een goed voorbeeld van preventief verzuimmanagement.’

Communicatieketen

Om preventief verzuimmanagement echt te laten slagen, moet de bestuursvoorzitter van een zorginstelling aan het begin van de communicatieketen staan. ‘Hij moet dit als zijn taak beschouwen en zijn verantwoordelijkheid nemen’, stelt Van der Linden. Het heeft volgens hem geen zin om deze verantwoordelijkheid alleen bij de afdeling P&O te leggen. ‘Het initiatief moet uit het hoger kader komen. De P&O-afdeling moet er uiteraard ook bij worden betrokken, om de doelstelling te realiseren en draagvlak onder de medewerkers te creëren. De rol van de bestuursvoorzitter en de manier waarop hij met zijn medewerkers omgaat, is hierbij van cruciaal belang. Ik ben ervan overtuigd dat het leiderschap aan de top in belangrijke mate het verschil maakt.’

Verzuimcultuur veranderen

Naast het hoger management, zijn ook de medewerkers zelf verantwoordelijk. Van der Linden: ‘Het veranderen van de verzuimcultuur vereist modern werkgever- en werknemerschap. Werknemers maken niet meer slaafs hun dagen vol tot het pensioen. Dat past niet bij goed werknemerschap anno 2011.’ Alle lagen van de organisatie moeten dus samenwerken om langdurig verzuim terug te dringen. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten, want in de zorgsector bedragen de personele kosten 60 tot 70 procent van de totale kosten. Zo komt er geld vrij om het personeelstekort terug te dringen en te zorgen dat de medewerkers lol houden in hun werk.

Binden en boeien

Kortom, door samen met werknemers op te trekken, houd je het verzuim in de hand en bind je je werknemers aan de organisatie. ‘In de nabije toekomst wordt de slag om het personeel beslissend’, stelt Van der Linden. ‘Organisaties die nú aan de slag gaan met het binden en boeien van hun medewerkers, zullen uiteindelijk de wedstrijd winnen.’

Deze blog is geschreven door Annemieke van Ramshorst

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie