Het lerarentekort is goed voor het imago

De tekorten in het basisonderwijs blijven alleen maar groeien. Het zal de komende jaren dus steeds meer moeite kosten om leraren te vinden. De cijfers maken het zichtbaar: op 70% van de vacatures voor leraren reageerde het afgelopen schooljaar minder dan vijf kandidaten. Het jaar daarvoor was dat nog 43%.

Grote wervingscampagnes in Nederland en België

Nederland voert op dit moment nog geen landelijke wervingscampagne terwijl het tekort aan leerkrachten echt pijn begint te doen op de basisscholen. De laatste campagne ‘Je groeit in het onderwijs’, was in 2003 op de tv. Wel is er een regionale campagne gevoerd ‘Liever voor de klas’, in mijn eigen stad Amsterdam en het ludieke filmpje van de drie rappende meesters, DAS genaamd, die samen studeerden aan de Katholieke Pabo in Zwolle.

Onze zuiderburen daarentegen zijn net gestart. De Standaard kopte: ‘Leraar mag geen bedreigde soort zijn‘. Voor het eerst in achttien jaar wordt vanuit het Vlaamse ministerie van Onderwijs een campagne gelanceerd om leerkrachten aan te trekken en jongeren te verleiden de lerarenopleiding te gaan volgen.

De campagne, ontwikkelt door MediaMixer, benadrukt dat de leerkracht écht het verschil kan maken. De campagne kopt: ‘Word een echte influencer’. De makers roepen op om mee te doen, met #echteinfluencer als hashtag. Iedereen heeft tenslotte wel een leraar die op hem of haar grote indruk heeft gemaakt. Wat verder opvalt is de louter mannelijke vertegenwoordiging op de foto’s en video’s. Want meer meesters voor de klas is vast ook in België een issue.

Ben jij benieuwd wat jij kunt bijdragen aan de ontwikkeling van onze kinderen?

Wat draag jij bij?’ is van Nederlandse bodem. De campagne is een initiatief van het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs, een stichting en expertisecentrum van en voor werknemers en werkgevers.

Ook hier kopt de campagnesite dat ‘Leraren in het primair onderwijs het verschil maken.’ Elke dag bereiden leraren onze kinderen voor op de toekomst. De invalshoek lijkt hetzelfde maar kent een nuance. In deze campagne staat vooral het ‘maatschappelijk betrokken werk’ van de leerkracht centraal.

Prachtig hoe bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter bij de AFM, publiekelijk bekend maakte haar baan in te ruilen voor leerkracht basisonderwijs. De timing van deze carrièreswitch zorgde voor precies de juiste media-aandacht.

Bex*communicatie ontwikkelde deze campagne waarbij zij vooral de insteek hebben om vanuit beroepstrots en enthousiasme anderen te motiveren voor het leraarsvak. Ook hier zie je een duidelijk appèl om mee te doen. Maar deze richt zich op de leerkrachten zelf, met de hashtag #watdraagjijbij.

Dragen deze campagnes bij aan een beter imago?

De Vlaamse minister hoopt met de campagne het imago van het leraarschap te verbeteren en ook het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs probeert met dit initiatief een positieve beweging op gang te brengen. Wat je terugziet in alle verhalen is trots; geuit door de ontvanger van het onderwijs #echteinfluencer en door de leerkracht zelf #watdraagjijbij.

Ik heb mijn twijfels of deze communicatie het imago van het onderwijs daadwerkelijk gaat veranderen. Ik geloof dat iedereen het hier namelijk wel over eens is: leraar zijn is een prachtig en dankbaar beroep! En daarom is het vreemd dat de leerkracht vandaag de dag zo weinig respect verdient.

Heeft de onderwijssector behoefte aan job-branding?

Ik vraag mij af of deze arbeidsmarktcampagnes de juiste boodschappen in beeld brengen. Het werk in het primair onderwijs kan aantrekkelijker worden met een hoger salaris en minder werkdruk.

Over de salariëring is al voldoende geschreven door anderen. Dit kan een school of stichting niet zelf oplossen. Hier ligt de bal bij de overheid. Hoeveel geld onze maatschappij over heeft voor bepaalde beroepen bepaalt voor een groot deel het imago. Het maximale jaarsalaris van een leerkracht in het primair onderwijs ligt tussen de 50-55.000 euro en van een professor werkzaam op de universiteit tussen de 60-90.000 euro. Blijft een relevante vraag waarom de verschillen zelfs binnen de sector onderwijs zo groot zijn.

Leraren zeggen: ‘Geef mij meer tijd om leraar te zijn’. Daar kun je als goede werkgever voor zorgen!

De andere dissatisfier en reputatie beïnvloeder is werkdruk. Hier kun je als werkgever wel – op kleine schaal – invloed op hebben. Hoeveel stichtingen hebben al een sessie georganiseerd en hun scholen aan elkaar laten presenteren waar de werkdrukgelden aan zijn besteed? Door ideeën slim met elkaar uit te wisselen kun je samen zorgen voor werkdrukverlaging in het onderwijs.

Terug naar mijn stelling: het lerarentekort is goed voor het imago

Scholen in de Randstad, scholen met een grijs personeelsbestand, scholen met een hoop vacatures komen nú in beweging. Het lerarentekort is gunstig voor het imago omdat werkgevers in het onderwijs écht hun best moeten doen om het schaarse talent te verleiden én binnen te houden. Er wordt serieus aandacht besteed aan employer branding in de puurste vorm: er wordt nagedacht over ‘de belofte’ van de werkgever aan de werknemers en over de EVP, de employee value proposition.

Dit start altijd met de vraag ‘Wie zijn wij?’, ‘Waar zijn wij van?’ en ‘Wat vinden wij samen waardevol?’ Ik vermoed dat in menig strategisch plan, wat nu wordt opgesteld voor de komende vier jaar, niet enkel het kind centraal staat – maar zeker ook de leerkracht. Iedere stichting gaat hier op eigen wijze invulling aan geven met als doel om je als werkgever binnen het onderwijs je op een onderscheidende wijze te presenteren aan de arbeidsmarkt.

Foto: Guido Dijkstra

De personeelskrapte dwingt goed werkgeverschap af

Ik ben ervan overtuigd dat onderwijsorganisaties die nu al actief bezig zijn met internal en employer branding het verschil maken op de arbeidsmarkt. Goed werkgeverschap werkt van binnenuit. Bij de stichting waar ik mij nu al enige tijd voor mag inzetten zien we precies in deze periode (mei/juni) de resultaten van al onze interventies: veel minder leerkrachten verruilden hun baan voor ander werk of voor weer een andere school. En extern zien we dat het open sollicitatieformulier op onze werken-bij website door veel meer kandidaten is ingevuld dan dat wij vacatures hebben.

Het oppoetsen van de binnen- én de buitenkant van de organisatie creëert verbondenheid met het (werkgevers-)merk en stimuleert interne trots. Deze medewerker-engagement-trots reikt verder dan ‘enkel’ beroepstrots.

Aantrekkelijk werk vraagt ook een aantrekkelijke opleiding

Tot slot nog een leuke pabo! Het is de hoogste tijd om de lerarenopleidingen te vernieuwen. Waarom ontwikkelen we niet een mooie school voor Opvang, Opvoeding & Onderwijs? Een opleiding waar mbo, hbo en wo-studies worden aangeboden voor studenten die kinderen willen helpen de beste versie van zichzelf te ontdekken. Want dat is het belangrijke werk wat alle pedagogisch medewerkers, leerkrachten en orthopedagogen iedere dag doen!

Auteur: Inge Beckers is adviseur HR-communicatie, arbeidsmarktcommunicatie & Employer Brand Manager. Inge maakt deel uit van het Employer Brand Netwerk en verzorgt binnenkort een Breakfast Meeting speciaal over Employer Branding in het Onderwijs. Opgeven kan via: https://www.employerbrand-netwerk.nl/business-breakfast

Zwangerschapsdiscriminatie veroorzaakt meer schade dan je denkt

In februari 2019 voelde Saundra Santiago zich misselijk op het werk. Een paar weken daarvoor had ze al gemerkt dat ze zwanger was omdat ze last had van ochtendmisselijkheid en krampen in haar buik. Ze maakte zich zorgen om haar kind maar ook om haar werkomgeving. Helaas bleek dat niet onterecht. Of je nu zelf een kind krijgt of communiceert met een collega die in verwachting is, dit is wat je moet weten.

Lees meer

Heb jij last van (te) hoge werkdruk? Doe de quickscan

Steeds meer mensen ervaren een (te) hoge werkdruk. Waar komt dat door, wat heeft het tot gevolg, en hoe ontdek je hoe hoog de werkdruk voor jou, jouw team of organisatie is?

Lees meer

Aan de slag met de employee Net Promotor Score

Er is van alles aan de hand op de arbeidsmarkt; krapte, werkdruk, burn-outs, imagoproblemen in sectoren, verschillen tussen millennials en babyboomers en de zoektocht naar zingeving in je baan. Is het essentieel om hier als directeur rekening meeuden? Ja! Maar je kunt niet op alle slakken zout leggen. Je focus ligt ook gewoon op de bedrijfsvoering van dag tot dag. Lees meer

Is jouw jaarlijkse medewerkersonderzoek een moetje? 3 Redenen om te stoppen

Iedere werkgever vindt het belangrijk om medewerkersfeedback te verzamelen. En werknemers vinden het ontzettend belangrijk dat er naar hen wordt geluisterd door het management. Toch is het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) binnen veel organisaties een doorn in het oog. Het voelt als een moetje. Hoe komt dat? 

Lees meer

Hoe je binnen no time 500 enthousiaste kandidaten aan je bedrijf bindt

De economie draait op volle toeren en voor de meeste van ons is dat goed nieuws. Behalve als je veel vacatures hebt en constant zoekt naar kandidaten. Dan ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je je business ziet stagneren. Toch lukt het mij om mijn klant met vijfhonderd enthousiaste kandidaten blijvend in contact te brengen.  Lees meer

10 inspirerende HR-trends voor 2019

Tom Haak van het HR Trend Institute publiceert jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2019, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands.  Lees meer

Het essentiële verschil tussen Employee Journeys en HR-processen

Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.

Lees meer

Met employer branding personeel vinden én behouden

Bedrijven hebben steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Uit een recent onderzoek van UWV blijkt dat veel bedrijven te maken hebben met moeilijk vervulbare vacatures (augustus 2018). Er zijn verschillende manieren voor werkgevers om dit probleem op te lossen. Eén daarvan is employer branding. Het doel van employer branding is het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers.

Lees meer

Verbeter je communicatie met sollicitanten in 5 stappen

Door met aandacht om te gaan met al je sollicitanten (juist ook degenen die je uiteindelijk afwijst) versterk je als HR-team de organisatie, omdat die sollicitanten in feite merkambassadeurs zijn én gewoon omdat het mensen zijn. Maar hoe pak je dat aan, concreet en praktisch?

Lees meer

Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren

Lange tijd waren organisaties opgebouwd op basis van een top-down structuur, waarbij alle invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon verandert steeds sneller. Veel werkgevers erkennen dat medewerkers de kracht van de organisatie zijn en hun stem waardevol is. Alle medewerkers zijn na- melijk onderdeel van de organisatie en hun betrokkenheid is van groot belang. Het is de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering.  Lees meer

Managers kunnen niet luisteren

Houd jij structureel exitinterviews met collega’s die hun ontslag indienen? Het is voor menig HR-adviseur een doorn in het oog dat ‘de direct leidinggevende’ bovenaan het lijstje van vertrekreden van medewerkers staat. Vraag je hierop door, dan hoor je dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen door hun manager. Niet zo raar dus dat medewerkers de organisatie verlaten vanwege een gebrek aan vertrouwen in de manager. Lees meer

Nationale ombudsman signaleert dovemansoren

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren? Lees meer

René Brouwers’ lezing over luisteren, sneak preview

In gesprek gaan met de medewerker. Veel organisaties doen dit om te vertellen wat er van de medewerker wordt verwacht en wat deze moet doen om die verwachtingen waar te maken. Het beantwoorden van vragen van de medewerker wordt gedaan wanneer dit relevant is voor de doelen die de organisatie heeft gesteld. Maar echt openstaan voor medewerkers en naar hen luisteren? Dat is een ander verhaal. Hoe je dit als organisatie kunt faciliteren vertelt René Brouwers in zijn inleiding tijdens ‘Beter luisteren: hoe doe je dat?’  Lees meer

Hoe ga je om met Generatie Z?

Hoe kun je als organisatie inspelen op de behoeftes van de Generatie Z? Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun je daar als HR- & communicatieprofessional op inspelen?

Lees meer

Luisteren in je organisatie: wat kan beter?

De kennispartners, experts en ervaringsdeskundigen uit het netwerk van HR & Communicatie zijn dit jaar aan de slag gegaan met het thema ‘Beter Luisteren’. We verzamelen kennis en ervaringen over luisteren als aspect van communicatie in organisaties en denken er samen over door. Zo ontwikkelen we in cocreatie een whitepaper om de bestaande expertise uit te breiden en onze nieuw gevonden inzichten goed te kunnen delen met het vakgebied.

Lees meer

Probeer eens jezelf te zijn in plaats van Coolblue!

Misschien komt het door de plekken waar ik kom of de bijeenkomsten die ik bezoek, maar ik hoor net te vaak: neem een voorbeeld aan Coolblue of wij zijn de Coolblue van de techniekbranche, de autowereld of [vul zelf in]. En begrijp me niet verkeerd: ik ben een echte Coolblue-fan, maar wat is er gebeurd met: ga uit van je eigen kracht?
Lees meer

De beste tips voor meer bevlogenheid

Gastblog van Bas van der Veldt, CEO van AFAS

Het is zeker de moeite waard om deze tips ook eens in jouw organisatie uit te proberen. Want meer bevlogenheid creëren in je organisatie is helemaal niet zo ingewikkeld. We maken het vaak heel ingewikkeld, waardoor energie, flow, creativiteit en bevlogenheid wegvloeien uit een organisatie.

Lees meer

De arbeidsovereenkomst: goed begin is het halve werk

Een aansprekende vacature. Een succesvolle sollicitatie. Een of meerdere prettige gesprekken. Eventueel een assessment. Een aanbod. Een beetje onderhandelen. En als alles mee zit, is de arbeidsovereenkomst een feit. Alle arbeidsrelaties kennen een positief begin. Het startpunt van een relatie die vaak meer tijd in beslag neemt dan de relatie met je partner of met vrienden. En toch wordt het belang van het onderhouden van de relatie die ten grondslag ligt aan de arbeidsovereenkomst nog regelmatig onderschat.

Lees meer

Hoe je een vacaturetekst aantrekkingskracht geeft

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper als gevolg van economische groei, waardoor het voor bedrijven steeds lastiger wordt om nieuwe werknemers aan te trekken. De dagen van ‘post and pray’ zijn allang voorbij en jezelf positioneren als aantrekkelijke werkgever is de eerste cruciale stap om arbeidsmarktkrapte als bedrijf tegen te gaan. Vervolgens omschrijf je welk talent jij nodig hebt op welk moment en giet je dat in een pakkende vacature.

Lees meer

Dialoog met medewerkers: Welke regel hindert jullie?

Regels. Welke regels hinderen medewerkers nu echt? En hoe zorg je ervoor dat medewerkers hierover actief meedenken, ideeën aanreiken en prioriteiten stellen? Zij weten immers precies waar ze elke dag van balen en wat hun werk frustreert.

Lees meer

Hoe verander je van lerende organisatie naar goed werkende organisatie?

Welke organisatie wil het nu niet? Lerend zijn. Leren is goed. Toch? Om in te kunnen spelen op de huidige snelweg van veranderingen is het ook bijna onoverkomelijk. Maar wat vragen al deze ontwikkelingen eigenlijk van individuele professionals? En wat is er nodig om de samenwerking tussen deze professionals soepel te laten verlopen? Zodat je als lerende organisatie kunt veranderen naar een goed werkende organisatie: een organisatie waarin als vanzelf werk zal worden gedaan dat van hoogwaardige kwaliteit, maatschappelijk verantwoord en bovenal betekenisvol is. Want dat is uiteindelijk waar het om draait.

Lees meer

Employer branding: 4 trends gespot voor 2018

Employer branding is aan een opmars bezig van een nice to have naar een must have in de beleving van steeds meer organisaties. Ze zien in dat het een basiselement is voor het boeien, binden en behouden van de beste medewerkers. Talentvolle en betrokken medewerkers zijn namelijk de sleutel naar optimale resultaten.

Lees meer

Siemens verkende de toekomst van HR en dit is wat ik zei

Recent werd ik uitgenodigd om aan te schuiven voor een gesprek met zeven HR Business Partners en een Team & Organisational Development Expert uit het internationale HR-team van Siemens. Ze waren op een ‘strategic HR transformation learning expedition’ en spraken met uiteenlopende HR-vakgenoten. Hun vraag: Wat brengt de toekomst voor HR? En wat is de beste manier om om te gaan met wat de toekomst ons gaat brengen?

Lees meer

Engagement heeft een eigenaar nodig

Wanneer zetten medewerkers zich met passie in voor hun baan en willen zij een positieve bijdrage leveren aan hun organisaties? Internationaal wordt er veelvuldig onderzoek gedaan naar ‘Retention & Engagement’. Het wereldwijde onderzoek van Gallup over de staat van de werkplek liegt er niet om: slechts 13% van de medewerkers is betrokken, 63% is niet betrokken en 24% is actief niet betrokken.

Lees meer

Zó zinloos, dat adverteren via Facebook. Toch?

Regelmatig hoor ik dat ‘sociale media helemaal niet werken’. Vooral vanuit organisaties die eenmalig via Facebook een betaalde campagne hebben uitgezet die weinig (of misschien wel niets) heeft opgeleverd. De vraag is hoe dit komt, welk beeld de afzender over social media heeft en welke verwachtingen sufficiënt zijn.

Lees meer

Gaat HRM meer invloed nemen op het merk?

Deze week werd ik gevraagd input te geven op een onderzoeksopzet voor een EURIB master thesis. De vraag die op tafel ligt hield zoveel in als ‘Hoeveel invloed heeft HRM op het merk?’ De onderzoeker stelt dat de sleutel voor échte verbinding van medewerkers met het merk bij HRM ligt. ‘Want’, zegt hij, ‘als de merkwaarden vanuit HRM worden geborgd en geactiveerd, is het te verwachten dat het merk als gemeenschappelijk vertrekpunt aan kracht wint.’

Lees meer

Wie zijn wij eigenlijk?

HR-Communicatie.nl blijft groeien. Met meer dan 900 leden op deze site en ruim 600 op LinkedIn zijn we een forse club bij elkaar, verenigd in onze interesse: de overlappende vakgebieden Communicatie en HR.

Lees meer

HR mag tradities best opfrissen

Het lijkt wel of de praktijk van het HR-vak vol tradities zit – meer dan in welk ander vakgebied. Tradities zijn verstandig en handig als ze werken. Maar als ze alleen maar bestaan omdat ze tradities zijn, dan is het zinvoller om ze op te frissen.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld

De standaardzinnen vliegen je vaak om de oren. ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.’ ‘Wij bieden een marktconform salaris.’ ‘Wij danken haar voor haar inzet in onze organisatie en wensen haar succes voor de toekomst.’ Schrijf je wat iedereen altijd al schrijft dan wordt het nietszeggend. Maar dan moet je niet gek opkijken als je ook saaie standaardfrasen als ‘Met interesse nam ik kennis van uw vacature’ in veelvoud terug krijgt.

The puzzle of motivation

Er zijn nog veel meer tradities. Selecteren met een tunnelvisie op standaard-cv’s. Referenten nabellen met wat standaardvragen in plaats van goed luisteren, doordenken en doorvragen. Functieomschrijvingen die veel geblaat zijn maar weinig wol en waarin je in de praktijk vooral klem draait. Een beloningssysteem als bron van motivatie blijkt echt niet te werken (hoe zit dat? en wat werkt dan wel? Bekijk dit filmpje). Ook de traditionele arbeidsrelaties an sich blijken steeds minder te voldoen aan wat werkgevers en werknemers nodig hebben. Houd je zo vast aan strikte etiquette en traditie, dan bereik je minder makkelijk de kern van de persoon tegenover je en hoe die het beste bijdraagt aan je organisatie.

Je zou er moe van worden, al die tradities waarmee je niet bereikt wat je zo graag zou willen. Maar er waait een frisse wind…

Tot nu toe was dat vooral door je huis. De bron ervan heet Marie Kondo en haar methode heet Konmari. ‘The life-changing magic of tidying up’, belooft ze. We houden vast aan dingen om één van twee redenen, zegt Kondo: uit angst voor de toekomst of om het verleden te behouden. Allebei niet nodig: we leven in het nu. Nou heeft ze het over het opruimen van je eigen huis, maar voor het constructief opruimen van het traditionele HR-vak is ze ook een inspiratie. Hoe fijn voelt het als je die zolder, die garage of die kasten eindelijk eens hebt uitgemest? Wat een opluchting – en hoe zou het zijn als je dat ook in je werk kunt doen?

‘Ooit’ komt niet, zegt Kondo

Kondo raadt aan: bekijk alles wat je hebt en kijk of het het bewaren waard is. Dat hoef je niet elke keer weer opnieuw te doen. Doe het één keer goed en hou het dan bij, met dezelfde insteek in gedachten. Begin per categorie, stap voor stap. Vertaald naar HR: gooi niet je tools, communicatiemiddelen, beleidsonderwerpen en expertise weg, maar houd wel de traditionele benadering ervan tegen het licht. Wat is de reden dat je die bewaart? Doet het wat het moet doen, of is het eigenlijk niet effectief genoeg? Zeg je: ‘Ja, maar dat gaat ooit nog handig zijn?’ ‘Ooit’ komt niet. Vind je het prettig om gedegen voorbereid te zijn? Dat is prima, maar houd de kosten-batenverhouding ervan in het oog.

Bewaar je tradities en etiquette alleen als je er blij van wordt en je er daadwerkelijk resultaat uit haalt.

Dat mooie personeelshandboek, staat het te verstoffen in de kast? Die standaardbrieven en vacatureteksten, brengen die de boodschap over die je daadwerkelijk wil vertellen? Die rapportages vol ken- en stuurgetallen over de medewerkers in je bedrijf, worden die nauwgezet bekeken of vluchtig doorgebladerd?

Opruimen creëert ruimte

Al die tools, standaarden en gewoontes worden, volgens Konmari, een stuk minder waard als ze niet zinvol zijn. Ruim ze op of fris ze op, dan hou je energie over om in andere dingen te stoppen. Je hebt opeens ruimte voor nieuwe ideeën, creativiteit, innovatie of iets anders dat echt constructief bijdraagt aan je organisatie. Je hoeft er niet van te balen dat je je overbodige tradities de deur uit doet: ze hebben je geleerd wat niet werkt. Dat is ook heel nuttig. Het is vervolgens makkelijker om te koesteren wat je wél hebt – en daarvoor gewaardeerd te worden door je organisatie. Je kunt ook makkelijker meebewegen met veranderende omstandigheden.

Kijk met een open blik en wees eerlijk, want dat is deze exercitie zeker waard.

Maak wat je doet helder en transparant, maak het doelgericht en mensgericht.
Maak het toekomstbestendig.

Er zijn zeker tradities die het waard blijken om te bewaren en te herwaarderen. Een belangrijke is mensgerichtheid. Of noem het gastgerichtheid, klantgerichtheid, servicegerichtheid of hospitality. Ouderwetse hoffelijkheid en goede manieren raken nooit uit de mode en leveren altijd wat op, daar ben ik van overtuigd.

We leven in een tijd vol verandering. Pak je kans en het momentum van deze tijd, Konmari het vakgebied en fris het hele HRM-veld op. Wat een opluchting als je het hebt gedaan!

Wat vind jij?
Zie je nog meer voorbeelden van tradities in HR die een opfrisbeurt kunnen gebruiken? Ken je Konmari en zie je ook zulke toepassingen buitenshuis? Welke tradities wil je graag behouden? Ik ben benieuwd wat jij vindt.

Beeld: Hansel – ‘Cleaning House’

Wat is HR-Communicatie en waar richt het zich op?

Het HR-Communicatie Netwerk werd een aantal jaren geleden opgericht om de disciplines HR en Communicatie met elkaar te verbinden. Maar wat is HR-Communicatie eigenlijk precies? Waarom is het relevant dat de twee disciplines samenwerken? En waar richt HR-Communicatie zich op? Als initiatiefnemer geef ik graag antwoord op deze vragen.

Lees meer