Werkgeluk voor en tijdens corona: cijfers uit de (thuis)werkomgeving!

Organisaties staan aan het begin van een grote uitdaging. De afgelopen maanden hebben zij ervaren hoe hun medewerkers en managers omgaan met een crisis. De focus was overleven. Maar de volgende fase breekt aan: de organisatiecultuur herontwerpen en groeien. Of worden we toch nog opgeschrikt door een tweede coronagolf? In elk van die scenario’s speelt de data-gedreven en mensgerichte werkgever een hoofdrol. Want die zal in staat zijn iedere medewerker een gezonde en motiverende (thuis)werksfeer te bieden die nodig is om weer te floreren. Lees meer

8 tips om de reboarding na corona zo effectief mogelijk te communiceren

We leven in een bijzondere tijd waarin veel dingen anders verlopen dan gewoonlijk. En voorlopig blijven er ook veel dingen nog wel anders dan voorheen. De werkvloer blijft nog wel even ingericht volgens de social distancing regels. Op dit moment werkt iedereen waar het kan nog steeds zoveel mogelijk thuis, maar het aantal mensen dat terugkeert naar de werkvloer neemt langzamerhand toe. En daarom is het tijd om na te gaan denken over de communicatie over de reboarding na corona. Lees meer

5 adviezen om racisme op het werk te ontmantelen

Het is een uitdaging voor mij om dit artikel te schrijven in deze buitengewone tijden, maar ik heb een verantwoordelijkheid tegenover mijn 6-jarige dubbelbloed zoon om aanbevelingen te delen met anderen over hoe racisme op de werkvloer kan worden aangepakt. Onlangs heb ik onderstaande post gedeeld om een van de uitdagingen te laten zien waar ik als zwarte moeder tegen aan loop. Ik ben aangenaam verrast en dankbaar dat zoveel mensen hun steun hebben laten zien voor hoe ik me in deze tijd voel. Lees meer

De waarde van Waarden

Als interim communicatieprofessional kom ik bij veel organisaties. Ik ben een groot fan van waarden als basis voor communicatie en dus vraag ik ook altijd naar de waarden van de organisatie. Soms krijg ik meteen antwoord, maar nog vaker is dat pas na lang nadenken de organisatiewaarden genoemd worden. En dan betekent ook meestal dat de waarden ‘leeg’ zijn. Ze worden niet actief gebruikt om richting en inhoud te geven aan het handelen van de organisatie en de mensen die er werken. En dat is juist waar ze zo goed voor ingezet kunnen worden: dat geeft waarde aan waarden. Lees meer

Geslaagd samenwerken heeft verantwoordelijkheid, begrip en erkenning nodig

Begin maart schreef ik dat 2020 hét jaar wordt dat bedrijven en organisaties het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers als topprioriteit zullen gaan zien. En dat een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie hierbij cruciaal is. We wisten toen niet in welke situatie we vandaag zouden verkeren. Goede HR-communicatie inrichten krijgt meer betekenis dan ooit in coronatijd. Lees meer

Tips voor leiderschap in de huidige thuiswerk situatie

Thuiswerken lijkt fijn en dat is het ook, alleen als je ineens gedwongen wordt dan vergt het aandacht om deze verandering goed te laten landen. Houd hier samen rekening mee. Richt je op het resultaat van je medewerker niet op het gedrag. Het is belangrijk dat we vanuit vertrouwen werken. Als resultaten behaald worden in 3 x 2.5 uur werken of werken met harde muziek erbij, kinderen op tafel of wat dan ook. Lees meer

4.000 vacatures, veel meer dan treinen. Mooie tips voor Instagram

In aflevering 26 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ben ik weer te gast in een mooie wervingskeuken. Ik zit aan tafel bij Daphne van der Sprong, manager recruitment marketing bij NS. We spreken over de verschillende doelgroepen die ze met hun team werven, over het maken van content op de werkenbij-site en we staan wat uitgebreider stil bij de mogelijkheden van een werkenbij-account op Instagram. Lees meer

Deze factoren zijn nú bepalend voor een Gezonde Werksfeer op afstand (gratis Crisis Monitor!)

2DAYSMOOD en Empatix gaan teams en organisaties in deze tijd van onzekerheid en thuiswerken kosteloos helpen met een op wetenschap gebaseerde online Crisis Monitor Lees meer

Podcasting voor thuiswerkers

Gebruik audio om jouw talenten te informeren en om verbinding te maken!

Door corona wordt werken op afstand snel de nieuwe norm. Veel organisaties maken zich zorgen over een flinke daling van de betrokkenheid en verbondenheid van hun medewerkers.  Lees meer

COR Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban

De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban via de online dialoogtool van CircleLytics. Een praktijkverhaal van Nederlandse bodem. 

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie: Aandacht voor alles wat je doet. De kracht komt uit de breedte.

Aflevering 25 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is een bijzondere. Anders dan anders. Want het is de 25e, dat wilde ik een beetje vieren. Daarom heb ik mijn eerste 3 gasten ooit, uit aflevering 1, 2 en 3, opnieuw voor de microfoon gevraagd. Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en Ronald van Driel van Recruitment Accelerator.

Lees meer

Hoe storytelling het Employer Brand van Waterschap Rivierenland versterkt in 2020

Hoe zorg je dat de identiteit en persoonlijkheid van jouw organisatie goed voor het voetlicht komt bij je doelgroep in de arbeidsmarkt? Employer Branding met behulp van storytelling biedt hier uitkomst. Wat kunnen we leren van de praktijkcase van Waterschap Rivierenland? 

Lees meer

Gemeente Alphen aan den Rijn: ‘Een 8 als werkgever is onze KPI’

Hoe gemeente Alphen aan den Rijn werkgeluk vergroot op basis van data

Steeds meer innovatieve organisaties hebben het door, werkgeluk is winst! Voor de medewerker, manager én directie. Maar werkgeluk is een resultante van een positieve en productieve werkomgeving. HR-professionals zijn dan ook druk bezig met de vraag: Hoe kun je die duurzaam en effectief vormgeven? Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

Zo beïnvloed je onbewust gedrag van medewerkers

Op iedere werkvloer werken mensen met elkaar samen en eerlijk is eerlijk: technologie groeit als aandeel van het werkproces, maar de mens staat nog steeds centraal. Al die mensen vertonen bepaald gedrag en iedereen is anders. De kunst als werkgever is om de juiste mensen met de juiste gedragingen aan te laten sluiten bij jouw bedrijfscultuur, maar hoe doe je dat? 

Lees meer

Succesvol veranderen? Verander de gesprekken!

In de tijd waarin we leven is leiding geven niet altijd een feest. Of je dat nu wilt of niet, maatschappelijke ontwikkelingen – dichtbij én ver af – maken steeds meer onderdeel uit van je organisatie realiteit. Wat doe je daarmee als leider? Hoe adresseer je al die verschillende belangen zonder jezelf te verliezen? Hoe zorg je voor vitaliteit op alle niveaus? Voor jezelf, je medewerkers, je klanten en belanghebbenden en de wereld daarom heen?   Lees meer

Hoe overtuig je je stakeholders?

Stel: je hebt een goed idee om je organisatie verder te helpen. Maar dan ook echt, een idee dat het werkgeversmerk van de organisatie versterkt én meer kandidaten laat solliciteren. Hoe zorg je dan dat anderen ook zien dat jouw idee echt de moeite waard is? Lees meer

Employer Branding versterken met Duurzaamheid

Wist je dat je met een visie op duurzaamheid impact kunt maken op de arbeidsmarkt? Tijdens EVP-sessies die ik verzorg voor organisaties zie ik keer op keer naar voren komen dat medewerkers duurzaamheid als thema belangrijk en waardevol vinden. En echt niet alleen jonge mensen – iedereen wil bijdragen aan een betere wereld. In dit artikel help ik je – met interessante voorbeelden uit de praktijk – op weg hoe je duurzaamheid kunt implementeren in je employer brandingsactiviteiten.  Lees meer

Jij bent hier welkom: gastvrijheid in je HR-communicatie

Je hebt er ongetwijfeld ervaring mee hoe fijn het is om gastvrij bediend te worden in een café of restaurant. Je colaatje light smaakt hetzelfde als op het terras ernaast, het eten bij de buren is misschien zelfs net iets lekkerder, toch kom je graag bij die zaak terug als de medewerkers er vriendelijk en gastgericht met je omgaan. Als je er niet als tafelnummer, maar als mens wordt behandeld.
Lees meer

Burned-out of toch bored-out? Zó herken je bore-out bij je medewerkers!

Gestreste medewerkers die zich constant vermoeid en futloos voelen, weinig energie stoppen in hun werk, prikkelbaar reageren of zelfs depressief zijn. Als management, HR of teamleider ben je vast bekend met het verschijnsel ‘burn-out’. Helaas komt dit veel voor op de werkvloer. Maar weet je zeker dat je te maken hebt met burn-out, of vervelen je medewerkers zich juist en is er sprake van ‘bore-out’? In deze blog helpen we je aan de hand van concrete tips en een praatkaart een bore-out bij je medewerkers te herkennen en bespreekbaar te maken.  Lees meer

De verbindende werking van podcasts

“Het belang van lineaire radio neemt af. Met onze podcasts leveren we geen kijkers in, er komen meer luisteraars bij”, zegt hoofdredacteur Sjors Frölich van BNR. Met opdrachtgevers en relaties zijn we op bezoek bij BNR, onze jaarlijkse ontmoeting met journalisten. We leren dat het mogelijk is met de BNR app om “smart radio” te luisteren. Een functie om audio content te vinden. “You are far ahead of us”, vertelde een delegatie uit Engeland. We krijgen een speed cursus podcasting met veel interessante cijfers. Lees meer

Als werkgever in beeld komen met video en Instagram

In werving gaat het veel over tekst. Beeld is minstens zo belangrijk. Maar vraagt om een eigen plan en uitwerking. Daarover praat ik in aflevering 22 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ met Ellen van Dieren. Je kent haar als de Recruitment Trainer. Als je Ellen ziet, dan zie je Ellen ook echt. Ze gebruikt nooit alleen tekst, altijd beeld erbij. Dat was ook de rode draad van ons gesprek: beeld. Hoe kom je in beeld als werkgever. Hoe gebruik je echt beeld daarbij, wat voor rol kan Instagram daarbij spelen. En wat is nou de ideale testimonial-video?
Lees meer

Heb jij een emotioneel veilige werkomgeving? Laat je medewerkers floreren!

Op de werkvloer is niets belangrijker dan dat medewerkers helemaal zichzelf durven te zijn. Stel je voor, meer dan 30 uur per week op je tenen lopen, je niet comfortabel voelen, niemand om je heen om een oprecht gesprek mee te voeren, daar wordt toch iedereen somber of gestrest van! Het thema ‘Sociale Waarden’ is dan ook één van de belangrijkste factoren die werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid beïnvloedt, en daarmee het succes van je organisatie.   Lees meer

De ideale werk-privé balans voor je medewerkers vind je zo!

HR & werkgeluk experts over de ideale werk-privé balans 

We proberen allemaal het perfect gebalanceerde leven na te streven, toch? Het liefst met ‘gelukkig zijn’ als positief bijproduct! Maar dit is gewoonweg lastig in een tijd vol tegenstrijdige mogelijkheden, FOMO (fear of missing out) en FOBO (fear of better options). Zie daar de groeiende aandacht voor het begrip werk-privé balans. We willen leuk en betekenisvol werk met groeimogelijkheden en een lekker salaris. Daarnaast willen we ook genoeg tijd besteden aan ál onze persoonlijke, sociale en maatschappelijke activiteiten.  Lees meer

Employee Experience, waar begin je?

Een gastblog van Marieke Michel, Chief Employee Experience: “Door mijn ervaringen en aanpak te delen wil ik bijdragen aan het beeld over hoe je in de praktijk een sterke Employee Experience neerzet.”

Lees meer

Dit is de verrassende opbrengst van Candidate Experience Marketing

Een sollicitatie-ervaring heeft een enorme impact op het werkgeversmerk. Bij het meten van de tevredenheid van sollicitanten ontdekte kennispartner Michael Boud meer toepassingen en kansen dan hij vooraf had verwacht.

Lees meer

De combinatie – werkgelukmeting én interne communicatie – maakt het verschil

Onderbouwd met onderzoek uit de positieve psychologie krijgt het onderwerp werkgeluk de laatste jaren steeds meer aandacht. Het levert weerbare mensen op die beter met verandering kunnen omgaan en ook zorgt werkgeluk voor een betere werknemerservaring. Werkgeluk was het onderwerp van de inspiratiesessie van 2DAYSMOOD georganiseerd door de bevlogen Robin van der Meulen en Mare Derks.  Lees meer

Het lerarentekort is goed voor het imago

De tekorten in het basisonderwijs blijven alleen maar groeien. Het zal de komende jaren steeds meer moeite kosten om leraren te vinden. De cijfers maken het zichtbaar: op 70% van de vacatures voor leraren reageerde het afgelopen schooljaar minder dan vijf kandidaten. Het jaar daarvoor was dat nog 43%.  Lees meer

Zwangerschapsdiscriminatie veroorzaakt meer schade dan je denkt

In februari 2019 voelde Saundra Santiago zich misselijk op het werk. Een paar weken daarvoor had ze al gemerkt dat ze zwanger was omdat ze last had van ochtendmisselijkheid en krampen in haar buik. Ze maakte zich zorgen om haar kind maar ook om haar werkomgeving. Helaas bleek dat niet onterecht. Of je nu zelf een kind krijgt of communiceert met een collega die in verwachting is, dit is wat je moet weten.

Lees meer

Heb jij last van (te) hoge werkdruk? Doe de quickscan

Steeds meer mensen ervaren een (te) hoge werkdruk. Waar komt dat door, wat heeft het tot gevolg, en hoe ontdek je hoe hoog de werkdruk voor jou, jouw team of organisatie is?

Lees meer

Aan de slag met de employee Net Promotor Score

Er is van alles aan de hand op de arbeidsmarkt; krapte, werkdruk, burn-outs, imagoproblemen in sectoren, verschillen tussen millennials en babyboomers en de zoektocht naar zingeving in je baan. Is het essentieel om hier als directeur rekening meeuden? Ja! Maar je kunt niet op alle slakken zout leggen. Je focus ligt ook gewoon op de bedrijfsvoering van dag tot dag. Lees meer

Is jouw jaarlijkse medewerkersonderzoek een moetje? 3 Redenen om te stoppen

Iedere werkgever vindt het belangrijk om medewerkersfeedback te verzamelen. En werknemers vinden het ontzettend belangrijk dat er naar hen wordt geluisterd door het management. Toch is het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) binnen veel organisaties een doorn in het oog. Het voelt als een moetje. Hoe komt dat? 

Lees meer

Hoe je binnen no time 500 enthousiaste kandidaten aan je bedrijf bindt

De economie draait op volle toeren en voor de meeste van ons is dat goed nieuws. Behalve als je veel vacatures hebt en constant zoekt naar kandidaten. Dan ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je je business ziet stagneren. Toch lukt het mij om mijn klant met vijfhonderd enthousiaste kandidaten blijvend in contact te brengen.  Lees meer

10 inspirerende HR-trends voor 2019

Tom Haak van het HR Trend Institute publiceert jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2019, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands.  Lees meer

Het essentiële verschil tussen Employee Journeys en HR-processen

Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.

Lees meer

Met employer branding personeel vinden én behouden

Bedrijven hebben steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Uit een recent onderzoek van UWV blijkt dat veel bedrijven te maken hebben met moeilijk vervulbare vacatures (augustus 2018). Er zijn verschillende manieren voor werkgevers om dit probleem op te lossen. Eén daarvan is employer branding. Het doel van employer branding is het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers.

Lees meer

Verbeter je communicatie met sollicitanten in 5 stappen

Door met aandacht om te gaan met al je sollicitanten (juist ook degenen die je uiteindelijk afwijst) versterk je als HR-team de organisatie, omdat die sollicitanten in feite merkambassadeurs zijn én gewoon omdat het mensen zijn. Maar hoe pak je dat aan, concreet en praktisch?

Lees meer

Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren

Lange tijd waren organisaties opgebouwd op basis van een top-down structuur, waarbij alle invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon verandert steeds sneller. Veel werkgevers erkennen dat medewerkers de kracht van de organisatie zijn en hun stem waardevol is. Alle medewerkers zijn na- melijk onderdeel van de organisatie en hun betrokkenheid is van groot belang. Het is de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering.  Lees meer

Managers kunnen niet luisteren

Houd jij structureel exitinterviews met collega’s die hun ontslag indienen? Het is voor menig HR-adviseur een doorn in het oog dat ‘de direct leidinggevende’ bovenaan het lijstje van vertrekreden van medewerkers staat. Vraag je hierop door, dan hoor je dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen door hun manager. Niet zo raar dus dat medewerkers de organisatie verlaten vanwege een gebrek aan vertrouwen in de manager. Lees meer

Nationale ombudsman signaleert dovemansoren

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren? Lees meer

René Brouwers’ lezing over luisteren, sneak preview

In gesprek gaan met de medewerker. Veel organisaties doen dit om te vertellen wat er van de medewerker wordt verwacht en wat deze moet doen om die verwachtingen waar te maken. Het beantwoorden van vragen van de medewerker wordt gedaan wanneer dit relevant is voor de doelen die de organisatie heeft gesteld. Maar echt openstaan voor medewerkers en naar hen luisteren? Dat is een ander verhaal. Hoe je dit als organisatie kunt faciliteren vertelt René Brouwers in zijn inleiding tijdens ‘Beter luisteren: hoe doe je dat?’  Lees meer

Hoe ga je om met Generatie Z?

Hoe kun je als organisatie inspelen op de behoeftes van de Generatie Z? Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun je daar als HR- & communicatieprofessional op inspelen?

Lees meer

Luisteren in je organisatie: wat kan beter?

De kennispartners, experts en ervaringsdeskundigen uit het netwerk van HR & Communicatie zijn dit jaar aan de slag gegaan met het thema ‘Beter Luisteren’. We verzamelen kennis en ervaringen over luisteren als aspect van communicatie in organisaties en denken er samen over door. Zo ontwikkelen we in cocreatie een whitepaper om de bestaande expertise uit te breiden en onze nieuw gevonden inzichten goed te kunnen delen met het vakgebied.

Lees meer

Probeer eens jezelf te zijn in plaats van Coolblue!

Misschien komt het door de plekken waar ik kom of de bijeenkomsten die ik bezoek, maar ik hoor net te vaak: neem een voorbeeld aan Coolblue of wij zijn de Coolblue van de techniekbranche, de autowereld of [vul zelf in]. En begrijp me niet verkeerd: ik ben een echte Coolblue-fan, maar wat is er gebeurd met: ga uit van je eigen kracht?
Lees meer

De beste tips voor meer bevlogenheid

Gastblog van Bas van der Veldt, CEO van AFAS

Het is zeker de moeite waard om deze tips ook eens in jouw organisatie uit te proberen. Want meer bevlogenheid creëren in je organisatie is helemaal niet zo ingewikkeld. We maken het vaak heel ingewikkeld, waardoor energie, flow, creativiteit en bevlogenheid wegvloeien uit een organisatie.

Lees meer

De arbeidsovereenkomst: goed begin is het halve werk

Een aansprekende vacature. Een succesvolle sollicitatie. Een of meerdere prettige gesprekken. Eventueel een assessment. Een aanbod. Een beetje onderhandelen. En als alles mee zit, is de arbeidsovereenkomst een feit. Alle arbeidsrelaties kennen een positief begin. Het startpunt van een relatie die vaak meer tijd in beslag neemt dan de relatie met je partner of met vrienden. En toch wordt het belang van het onderhouden van de relatie die ten grondslag ligt aan de arbeidsovereenkomst nog regelmatig onderschat.

Lees meer

Hoe je een vacaturetekst aantrekkingskracht geeft

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper als gevolg van economische groei, waardoor het voor bedrijven steeds lastiger wordt om nieuwe werknemers aan te trekken. De dagen van ‘post and pray’ zijn allang voorbij en jezelf positioneren als aantrekkelijke werkgever is de eerste cruciale stap om arbeidsmarktkrapte als bedrijf tegen te gaan. Vervolgens omschrijf je welk talent jij nodig hebt op welk moment en giet je dat in een pakkende vacature.

Lees meer

Dialoog met medewerkers: Welke regel hindert jullie?

Regels. Welke regels hinderen medewerkers nu echt? En hoe zorg je ervoor dat medewerkers hierover actief meedenken, ideeën aanreiken en prioriteiten stellen? Zij weten immers precies waar ze elke dag van balen en wat hun werk frustreert.

Lees meer

Hoe verander je van lerende organisatie naar goed werkende organisatie?

Welke organisatie wil het nu niet? Lerend zijn. Leren is goed. Toch? Om in te kunnen spelen op de huidige snelweg van veranderingen is het ook bijna onoverkomelijk. Maar wat vragen al deze ontwikkelingen eigenlijk van individuele professionals? En wat is er nodig om de samenwerking tussen deze professionals soepel te laten verlopen? Zodat je als lerende organisatie kunt veranderen naar een goed werkende organisatie: een organisatie waarin als vanzelf werk zal worden gedaan dat van hoogwaardige kwaliteit, maatschappelijk verantwoord en bovenal betekenisvol is. Want dat is uiteindelijk waar het om draait.

Lees meer

Employer branding: 4 trends gespot voor 2018

Employer branding is aan een opmars bezig van een nice to have naar een must have in de beleving van steeds meer organisaties. Ze zien in dat het een basiselement is voor het boeien, binden en behouden van de beste medewerkers. Talentvolle en betrokken medewerkers zijn namelijk de sleutel naar optimale resultaten.

Lees meer

Siemens verkende de toekomst van HR en dit is wat ik zei

Recent werd ik uitgenodigd om aan te schuiven voor een gesprek met zeven HR Business Partners en een Team & Organisational Development Expert uit het internationale HR-team van Siemens. Ze waren op een ‘strategic HR transformation learning expedition’ en spraken met uiteenlopende HR-vakgenoten. Hun vraag: Wat brengt de toekomst voor HR? En wat is de beste manier om om te gaan met wat de toekomst ons gaat brengen?

Lees meer

Engagement heeft een eigenaar nodig

Wanneer zetten medewerkers zich met passie in voor hun baan en willen zij een positieve bijdrage leveren aan hun organisaties? Internationaal wordt er veelvuldig onderzoek gedaan naar ‘Retention & Engagement’. Het wereldwijde onderzoek van Gallup over de staat van de werkplek liegt er niet om: slechts 13% van de medewerkers is betrokken, 63% is niet betrokken en 24% is actief niet betrokken.

Lees meer

Zó zinloos, dat adverteren via Facebook. Toch?

Regelmatig hoor ik dat ‘sociale media helemaal niet werken’. Vooral vanuit organisaties die eenmalig via Facebook een betaalde campagne hebben uitgezet die weinig (of misschien wel niets) heeft opgeleverd. De vraag is hoe dit komt, welk beeld de afzender over social media heeft en welke verwachtingen sufficiënt zijn.

Lees meer

Gaat HRM meer invloed nemen op het merk?

Deze week werd ik gevraagd input te geven op een onderzoeksopzet voor een EURIB master thesis. De vraag die op tafel ligt hield zoveel in als ‘Hoeveel invloed heeft HRM op het merk?’ De onderzoeker stelt dat de sleutel voor échte verbinding van medewerkers met het merk bij HRM ligt. ‘Want’, zegt hij, ‘als de merkwaarden vanuit HRM worden geborgd en geactiveerd, is het te verwachten dat het merk als gemeenschappelijk vertrekpunt aan kracht wint.’

Lees meer

Wie zijn wij eigenlijk?

HR-Communicatie.nl blijft groeien. Met meer dan 900 leden op deze site en ruim 600 op LinkedIn zijn we een forse club bij elkaar, verenigd in onze interesse: de overlappende vakgebieden Communicatie en HR.

Lees meer

HR mag tradities best opfrissen

Het lijkt wel of de praktijk van het HR-vak vol tradities zit – meer dan in welk ander vakgebied. Tradities zijn verstandig en handig als ze werken. Maar als ze alleen maar bestaan omdat ze tradities zijn, dan is het zinvoller om ze op te frissen.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld

De standaardzinnen vliegen je vaak om de oren. ‘Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.’ ‘Wij bieden een marktconform salaris.’ ‘Wij danken haar voor haar inzet in onze organisatie en wensen haar succes voor de toekomst.’ Schrijf je wat iedereen altijd al schrijft dan wordt het nietszeggend. Maar dan moet je niet gek opkijken als je ook saaie standaardfrasen als ‘Met interesse nam ik kennis van uw vacature’ in veelvoud terug krijgt.

The puzzle of motivation

Er zijn nog veel meer tradities. Selecteren met een tunnelvisie op standaard-cv’s. Referenten nabellen met wat standaardvragen in plaats van goed luisteren, doordenken en doorvragen. Functieomschrijvingen die veel geblaat zijn maar weinig wol en waarin je in de praktijk vooral klem draait. Een beloningssysteem als bron van motivatie blijkt echt niet te werken (hoe zit dat? en wat werkt dan wel? Bekijk dit filmpje). Ook de traditionele arbeidsrelaties an sich blijken steeds minder te voldoen aan wat werkgevers en werknemers nodig hebben. Houd je zo vast aan strikte etiquette en traditie, dan bereik je minder makkelijk de kern van de persoon tegenover je en hoe die het beste bijdraagt aan je organisatie.

Je zou er moe van worden, al die tradities waarmee je niet bereikt wat je zo graag zou willen. Maar er waait een frisse wind…

Tot nu toe was dat vooral door je huis. De bron ervan heet Marie Kondo en haar methode heet Konmari. ‘The life-changing magic of tidying up’, belooft ze. We houden vast aan dingen om één van twee redenen, zegt Kondo: uit angst voor de toekomst of om het verleden te behouden. Allebei niet nodig: we leven in het nu. Nou heeft ze het over het opruimen van je eigen huis, maar voor het constructief opruimen van het traditionele HR-vak is ze ook een inspiratie. Hoe fijn voelt het als je die zolder, die garage of die kasten eindelijk eens hebt uitgemest? Wat een opluchting – en hoe zou het zijn als je dat ook in je werk kunt doen?

‘Ooit’ komt niet, zegt Kondo

Kondo raadt aan: bekijk alles wat je hebt en kijk of het het bewaren waard is. Dat hoef je niet elke keer weer opnieuw te doen. Doe het één keer goed en hou het dan bij, met dezelfde insteek in gedachten. Begin per categorie, stap voor stap. Vertaald naar HR: gooi niet je tools, communicatiemiddelen, beleidsonderwerpen en expertise weg, maar houd wel de traditionele benadering ervan tegen het licht. Wat is de reden dat je die bewaart? Doet het wat het moet doen, of is het eigenlijk niet effectief genoeg? Zeg je: ‘Ja, maar dat gaat ooit nog handig zijn?’ ‘Ooit’ komt niet. Vind je het prettig om gedegen voorbereid te zijn? Dat is prima, maar houd de kosten-batenverhouding ervan in het oog.

Bewaar je tradities en etiquette alleen als je er blij van wordt en je er daadwerkelijk resultaat uit haalt.

Dat mooie personeelshandboek, staat het te verstoffen in de kast? Die standaardbrieven en vacatureteksten, brengen die de boodschap over die je daadwerkelijk wil vertellen? Die rapportages vol ken- en stuurgetallen over de medewerkers in je bedrijf, worden die nauwgezet bekeken of vluchtig doorgebladerd?

Opruimen creëert ruimte

Al die tools, standaarden en gewoontes worden, volgens Konmari, een stuk minder waard als ze niet zinvol zijn. Ruim ze op of fris ze op, dan hou je energie over om in andere dingen te stoppen. Je hebt opeens ruimte voor nieuwe ideeën, creativiteit, innovatie of iets anders dat echt constructief bijdraagt aan je organisatie. Je hoeft er niet van te balen dat je je overbodige tradities de deur uit doet: ze hebben je geleerd wat niet werkt. Dat is ook heel nuttig. Het is vervolgens makkelijker om te koesteren wat je wél hebt – en daarvoor gewaardeerd te worden door je organisatie. Je kunt ook makkelijker meebewegen met veranderende omstandigheden.

Kijk met een open blik en wees eerlijk, want dat is deze exercitie zeker waard.

Maak wat je doet helder en transparant, maak het doelgericht en mensgericht.
Maak het toekomstbestendig.

Er zijn zeker tradities die het waard blijken om te bewaren en te herwaarderen. Een belangrijke is mensgerichtheid. Of noem het gastgerichtheid, klantgerichtheid, servicegerichtheid of hospitality. Ouderwetse hoffelijkheid en goede manieren raken nooit uit de mode en leveren altijd wat op, daar ben ik van overtuigd.

We leven in een tijd vol verandering. Pak je kans en het momentum van deze tijd, Konmari het vakgebied en fris het hele HRM-veld op. Wat een opluchting als je het hebt gedaan!

Wat vind jij?
Zie je nog meer voorbeelden van tradities in HR die een opfrisbeurt kunnen gebruiken? Ken je Konmari en zie je ook zulke toepassingen buitenshuis? Welke tradities wil je graag behouden? Ik ben benieuwd wat jij vindt.

Beeld: Hansel – ‘Cleaning House’

Wat is HR-Communicatie en waar richt het zich op?

Het HR-Communicatie Netwerk werd een aantal jaren geleden opgericht om de disciplines HR en Communicatie met elkaar te verbinden. Maar wat is HR-Communicatie eigenlijk precies? Waarom is het relevant dat de twee disciplines samenwerken? En waar richt HR-Communicatie zich op? Als initiatiefnemer geef ik graag antwoord op deze vragen.

Lees meer