Hoeveel richting geven heeft iemand nodig?

In de laatste vijf jaar zijn er zo’n 80 definities verschenen van ‘purpose’. Medewerkers werken graag voor een bedrijf met een herkenbaar doel. Purpose is bij uitstek een onderwerp om richting te geven. Hoeveel richting geven heeft iemand eigenlijk nodig? Peter van den Besselaar werd aan het denken gezet. Lees meer

Neem een duik in de digitale verandering

Verandering is als een stromende rivier, soms rustig kabbelend en dan weer wild stromend. Het kan een flinke uitdaging zijn om in deze veranderende stroom te navigeren. Een koers die richting geeft is dan wel prettig. Maar voordat we de koers bepalen, moeten we de situatie eerst goed analyseren. Duik in de digitale verandering met een analyse aan de hand van 3 vragen. Lees meer

Inzicht in verloopcijfers 2023 tegen krapte op de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is en blijft krap. Daarom is het nóg meer van belang om met een vooruitziende blik recruitment op te zetten. Met een goede opzet kun je de strijd om talent winnen. 

Lees meer

Data en storytelling: 2 werelden die elkaar aanvullen

In een podcastgesprek met een expert in Learning en Development ontdekte kennispartner Raymond Godding hoe data uit HR Learning Analytics en storytelling elkaar aanvullen om de medewerkerbetrokkenheid en leerrendement in organisaties te versterken. Dit blog is ingekort, de lange versie lees je op zijn eigen site. Lees meer

Boekrecensie: Stop het zwijgen – over grensoverschrijdend gedrag

De media staan er bol van, grensoverschrijdend gedrag is een (hot) topic. Het boek met de pakkende titel ‘Stop het Zwijgen’ van Karin Bosman en Frank Peters sprak me daarom aan. Grensoverschrijdend gedrag: je kunt je ogen er niet voor sluiten. Het is een groot probleem. Lees meer

Maak je vaardigheden concreet in je cv

Bij de redactie van HR & Communicatie komen wekelijks persberichten over onderzoeken binnen met prikkelende titels. Bijvoorbeeld een onderzoek over welk effect ChatGPT heeft in sollicitatieprocedures. Of over de toename van zzp’ers in de HR. De meest opvallende voor mij als communicatieprofessional is het bericht over de meest voorkomende clichés op Nederlandse cv’s. Lees meer

Handige tips voor meer werkvreugde

Ontdek maandelijks bevlogenheid in ons onderzoek: een blik op werkend Nederland. 2DAYSMOOD, bevlogenheidspionier en expert in MTO 3.0, het snelle, eenvoudige en altijd relevante medewerkerstevredenheidsonderzoek, praat je bij over werkgeluk en winnende organisatieculturen!

Lees meer

Hoe maak je pensioen in het sollicitatiegesprek inzichtelijk?

Steeds vaker nemen sollicitanten de pensioenregeling als secundaire arbeidsvoorwaarde mee in hun keuze om van baan te wisselen. Hoe kun je dit nu het beste presenteren als werkgever? En welke invloed heeft de nieuwe Wet toekomst pensioenen hier op?

Lees meer

Communicatie maakt het verschil tussen succes en falen

Bex* Communicatie ziet ontwikkelingen in organisaties in Nederland die op communicatiegebied een stevige aanpak vragen. Met de community delen ze graag 4 adviezen. Peter van den Besselaar en Anke van Gogh vertellen over hun ervaringen met veranderingsprocessen in organisaties en hoe je als organisatie met goede communicatie het verschil maakt in turbulente tijden. Lees meer

Aandachtspunten in uitvoering Wet toekomst pensioenen voor 2024

Het jaar loopt alweer ten einde. Voor onze pensioenen was het een belangrijk jaar: na jarenlange discussie is in juli 2023 eindelijk de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking getreden. Voor bestaande pensioenregelingen geldt een overgangsperiode, maar iedere pensioenregeling in Nederland moet uiterlijk 1 januari 2028 zijn aangepast aan de nieuwe wetgeving. Dat betekent dat u 4 jaar de tijd heeft om uw pensioenregeling te optimaliseren. Lees meer

Laten we gaan werken vanuit vertrouwen

Jaap Boonstra stelt, zegt Lars Scheurer: ‘Loslaten is alleen moeilijk als je leeft in de illusie dat je het ooit vast hebt gehad. Je hebt het niet vast, je hebt het nooit vast gehad. Je moet gewoon durven te vertrouwen.’ Dit citaat hoor je in de intro van de podcast ‘Leidinggeven aan vertrouwen’. En precies deze woorden gonzen na in mijn gedachten. 

Lees meer

Employer branding hoofdprioriteit in 2023

Nederland zet internationaal al jaren de toon als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. En dat is met reden: employer branding-campagnes blijken voor het 2e jaar op rij het effectiefste wervingsmiddel voor wervingsprofessionals. Wat gebeurt er verder in de wereld van employer branding? In dit artikel vind je de belangrijkste insights uit de Stand van Werven 2023. Lees meer

Groene arbeidsvoorwaarden in de spotlights

In de afgelopen decennia is duurzaamheid uitgegroeid tot een centraal thema in de wereldwijde discussie over klimaatverandering en milieubescherming. Steeds meer bedrijven en individuen passen hun gedrag aan om milieuvriendelijker te worden, en de roep om duurzaamheid klinkt luider dan ooit tevoren. Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor de arbeidsmarkt? Lees meer

Met 2DAYSMOOD monitoren van psychologische veiligheid op werkvloer

De groei van psychisch verzuim op de werkvloer is een zorgwekkende trend. Psychische klachten vormen de meest voorkomende reden voor ziekteverzuim en brengen aanzienlijke kosten met zich mee voor organisaties. Voorkomen van psychische klachten is daarom een belangrijke actie binnen je organisatie. Lees meer

2DAYSMOOD

2DAYSMOOD internationaal erkend als topspeler in Employee Engagement Software

2DAYSMOOD meet medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid voor een positievere werkomgeving met een speciaal ontwikkelde tool. De 2DAYSMOOD-tool & service onderscheidt zich van andere Employee Engagement Software. Met simpele, plezierige en snelle enquêtes van slechts 15 seconden heeft een organisatie snel en in real time inzicht in stemming van en betrokkenheid bij medewerkers. De anonimiteit stimuleert eerlijke feedback van medewerkers. Lees meer

5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment

Artificial Intelligence (AI) heeft de manier waarop Nederland werft drastisch veranderd, het is een bewezen instrument voor recruiters die op zoek zijn naar efficiëntie én nauwkeurigheid. De AI-tools vliegen je inmiddels om de oren, maar wat kun je er nu eigenlijk écht mee? In dit artikel: de 5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment.

Lees meer

Bouwen aan vertrouwen via het beeldscherm

Lees meer

Betrokkenheid en innovatie: Het ontgrendelen van collectieve intelligentie in organisaties

De beste ideeën ontstaan vaak uit de medewerkers zelf. Het is van cruciaal belang om medewerkers serieus te nemen, aangezien dit leidt tot een grotere acceptatie van verandering, een snellere identificatie en oplossing van problemen en het tijdig herkennen van kansen. Onderzoeken, zoals die van Gallup, bevestigen al geruime tijd dat betrokkenheid wordt vergroot wanneer medewerkers serieus worden genomen, wat op zijn beurt veranderingen versnelt. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat het falen van verandering vaak te wijten is aan onbetrokkenheid. Het is dus van essentieel belang om medewerkers te activeren op een dagelijkse basis.

Lees meer

EVP speelt hoofdrol in betekenisvol werkgeversmerk

De EVP (Employer Value Proposition) positioneringsgebied is dé drijvende kracht achter een betekenisvol werkgeversmerk. Wat filmsterren daarmee te maken hebben lees je in dit artikel.

Lees meer

Loyaliteitsconflicten zijn een motor voor verandering

Wanneer je op feestjes uitlegt waar je werkt en wat je doet, krijg je respons waardoor je weet: bedrijven deugen of niet. Soms is dat reden om niet te vertellen dat je werkt bij een oliemaatschappij of belastingdienst. Geen zin in discussie. Lees meer

Veilig en slim je digitale informatie delen en beheren

Hoe deel je het beste – veilig! – digitale informatie? Dat is een vraag waar wij ons graag over buigen. Het lijkt simpel, maar als we gebonden zijn door regels en wetgeving (GDPR, AVG) en je niet alles meteen met een ander wil delen, wordt het vaak complex. Lees meer

Taalgebruik en veiligheid op de werkvloer

Met het HR-communicatie-platform hebben we onderzocht hoe het zit met vertrouwen op de werkvloer. Eén van de mooie conclusies is dat er sprake kan zijn van praktisch en emotioneel vertrouwen. Wil je daar meer over weten, dan moet je de podcasts volgen en bij het SUMMUM op 9 november a.s. zijn. Maar ik ging zelf alvast eens nadenken over voorbeelden die ik wel eens tegen ben gekomen over dat minder grijpbare ‘emotioneel vertrouwen’ en hoe verkeerd taalgebruik daaraan bijdraagt. Lees meer

Hoe voorkom je te veel stress? Lees de tips en onderzoek de balans werk-privé

In onze manier van werken gebeurt het maar al te snel dat je ongemerkt stress opbouwt. Daar krijg je na een tijdje flinke last van. Om stress te voorkomen moet je jezelf op tijd in acht nemen en zorgen dat je je weer kunt opladen met nieuwe energie. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hieronder vind je indringende vragen die bijdragen om een gezonde balans tussen werk en privé te herstellen. Lees meer

Werkgeversreputatie versterken? Zet je medewerkers in de schijnwerpers!

Technologie ontwikkelt zich razendsnel. We hebben robots en artificial intelligence tot onze beschikking. Maar of je nu actief bent in de bouw, de maakindustrie, ict, zakelijke dienstverlening, overheid, onderwijs of zorg, het zijn nog steeds de mensen die het verschil maken. Hun inzet en drive, hun creativiteit, samenwerkingsvaardigheden en vakbekwaamheid leveren resultaat, creëren waarde en maken impact. Lees meer

Boekrecensie: ‘Spelen werkt’ – een spel is een grote leeromgeving

In het boek ‘Spelen werkt’ leggen de auteurs uit hoe organisaties met het Game-based Learning Design Wheel op een speelse manier gedragsverandering bij medewerkers in een organisatie realiseren. Met deze ’tool’ kunnen organisaties een eigen spel en zelfs een opleidingsprogramma inrichten. Het boek is uitgeroepen tot Managementboek van het jaar 2023. Lees meer

Persoonlijke verhalen vergroten betrokkenheid bij medewerkers

‘Content is king’ hoor je vaak zeggen. Wil je je onderscheidend vermogen vergroten, je reputatie versterken, medewerkers werven of diensten onder de aandacht brengen, dan moet je ook daadwerkelijk iets te vertellen hebben. En liefst niet alleen vanuit het perspectief van je eigen organisatie. Lees meer

Afscheid nemen met waardering: het belang van goede off-boarding

Op LinkedIn zie je regelmatig berichten voorbijkomen waarin mensen aankondigen dat het hun laatste werkdag is. Ze kijken terug op mooie jaren en bedanken hun collega’s. Als werkgever gun je je medewerkers natuurlijk een nieuw avontuur en de mogelijkheid om professioneel verder te groeien. Soms is een nieuwe werkomgeving de beste bestemming.

Lees meer

Slecht nieuws goed brengen: stappenplan voor slechtnieuwsgesprek

Als zzp’er of freelancer moet je wel eens ‘Nee’ verkopen tegen iemand die een offerte bij je aanvraagt. Bijvoorbeeld omdat je al vol zit voor de komende maanden, of omdat de opdrachtgever of het werk je niet aanstaat. Dat je Nee moet zeggen heeft ook een positieve kant: je bent gezien, je wordt gevraagd, men wil jou. Maar toch. Soms lukt het me niet om botweg ‘Nee, ik doe het niet’ te zeggen. Lees meer

Wet toekomst pensioenen (Wtp) is aangenomen door de Eerste Kamer

Op 30 mei jl. heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Dat betekent dat er een eind komt aan de jarenlange discussie over de herziening van ons pensioenstelsel. De Wtp treedt in werking per 1 juli 2023. Er is een overgangstermijn tot 1 januari 2028 om de pensioenregeling aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Wat betekent deze nieuwe wet voor jou? Lees meer

Nationale Vitaliteitsweek: een boost voor veerkrachtige verbinding met je collega’s

Steeds meer werkgevers doen mee aan de Nationale Vitaliteitsweek. In 2023 is deze van 25 t/m 29 september. Tijdens deze week helpen we werkgevers om hun medewerkers bewuster te maken van hun eigen invloed op hun veerkracht en vitaliteit. We geven ze toffe challenges en de keuze uit minimaal 3 webinars over één van de 18 belangrijkste persoonlijke thema’s. Dit jaar doen ook de leidinggevenden mee. Lees meer

Je mensen op #1 plaatsen is geen trucje

Je hoeft tegenwoordig niet zo heel hard je best te doen om in de (sociale) media te lezen over organisaties die hun mensen op de eerste plaats zetten. Of beter gezegd: organisaties die claimen dat te doen. Vaak voorzien van inspirerende quotes, zoals Richard Branson’s “Take care of your people and they’ll take care of your business”. Appeltje-eitje dus: zet je mensen op #1 en klaar ben je. Was het maar zo makkelijk. Lees meer

Hoe digitale middelen medewerkers verbinden

Digitale middelen hebben de manier waarop we werken, communiceren en samenwerken ingrijpend veranderd. Door het werken op afstand – in welke vorm dan ook – worden digitale middelen steeds belangrijker om verbinding te creëren en ons werk effectief te doen. Lees meer

Win je vertrouwen met transparantie?

Een directeur die informatie achterhoudt, een bonus voor het bestuur die aan het zicht is onttrokken, een reorganisatie die uit de lucht komt vallen… Wantrouwen vlamt op bij dit soort onthullingen. Snel daarna volgt meestal de roep om transparantie. De gedachte is dat daarmee het vertrouwen hersteld kan worden. Maar werkt dat wel zo? Lees meer

Verhaalkracht inzetten om medewerkers te boeien en te binden

Iedere organisatie wil betrokken medewerkers. Betrokken werknemers zijn productiever, blijven langer bij de organisatie, vertonen meer inzet en toewijding en hebben over het algemeen een positieve invloed op de werkcultuur en de prestaties van de organisatie. Ruimte voor ontwikkeling en de mogelijkheid om bij te dragen aan maatschappelijke betekenis dragen zeker bij aan betrokkenheid, maar ik geloof erin dat je medewerker-betrokkenheid vooral kunt versterken door een actieve inzet van verhaalkracht in organisaties. Lees meer

Groen licht voor de Wet toekomst pensioenen nadert

Met de invoering van de Wet toekomst pensioenen gaat het pensioenstelsel in Nederland een enorme onderhoudsbeurt krijgen. De grootste wijziging sinds decennia. De behandeling van de nieuwe Wet toekomst pensioenen gaat gestaag door. Op 15/16 mei is de openbare behandeling door de Eerste Kamer gepland. Vooralsnog lijkt er een meerderheid te zijn bij een stemming over het wetsvoorstel. Het lijkt erop dat groen licht voor de Wet toekomst pensioenen op komst is. Lees meer

Tem je reptielenbrein – tips voor groepsdynamiek en weerstanden

Het gebeurt nog geen tien seconden nadat we de bijeenkomst hebben geopend. Nauwelijks heb ik de aanwezigen welkom kunnen heten, of ik word al in de rede gevallen. Een luide stem van een van de buren schalt door de ruimte. Wat nu eigenlijk de status van deze bijeenkomst is. Want ze vindt het niet fijn als er hier besluitvorming plaats vindt. Of dat alles wat er vandaag wordt gezegd betekent dat ze dan ook instemt met van alles en nog wat. Zo, de toon is gezet. De rest van de aanwezigen kijkt een beetje verschrikt om zich heen, schuift wat ongemakkelijk op de stoel en begint zich ook af te vragen hoe dit nu eigenlijk zit. En dan moeten we nog aan de omgevingsdialoog beginnen… Lees meer

Vergader als een scherpschutter

We vergaderen wat af met z’n allen. Maar ondanks al onze overlegervaring doen we dat vaak niet soepel en kosten vergaderingen veel tijd en energie. Heb jij ook wel eens het gevoel dat je eerder tegen dan met je collega’s vergadert? Doe er wat aan! Iedere deelnemer aan een vergadering kan het tij keren, dus jij ook.  Lees meer

Hoe persona’s je social intranet naar een hoger niveau tillen

Een social intranet is een krachtig hulpmiddel voor organisaties om de communicatie en samenwerking tussen medewerkers en anderen te verbeteren. Om ervoor te zorgen dat het intranet effectief is en echt bijdraagt aan het dagelijkse werk, moet het worden ontworpen met de gebruikers in gedachten. Het gebruik van persona’s kan daarbij helpen.   Lees meer

Effectieve complimenten voor meer waardering op het werk

Binnen de campagne ‘Een lente vol complimenten’ staan de maanden maart en april bij 2DAYSMOOD volledig in het teken van complimenten en waardering op de werkvloer.

Lees meer

Spierballentips voor veranderen in de praktijk….

Ik loop naar huis vanuit de sportschool en heb net een gesprekje met de eigenaar achter de rug. Hij heeft me gevraagd of ik voortaan op een ander tijdstip wil gaan sporten. Er is minder capaciteit. En dus is er  op mijn favoriete tijdstip van 8 uur in de ochtend voor mij geen plaats meer. Of ik een half uur eerder of later wil komen. Ik mag kiezen; 7.30 of 8.30 uur.  Er valt lichte regen en dat past precies bij mijn stemming van het moment. Elke vezel in mijn lijf voelt weerstand en boosheid. ‘Wat denkt hij wel niet, dat ik bij nacht en ontij om 7.30 uur kom sporten? Of veel te laat om 8.30, zodat ik mijn afspraken in de ochtend niet meer kan halen? En allemaal omdat hij andere bedrijfsmatige keuzes wil maken?’ Ik bries met grote stappen door de regen naar huis. Ik besluit het twee weken te geven om het te proberen, maar dan zullen we nog wel eens zien hoe het verder gaat met mij bij deze sportschool…. 

Lees meer

Win je vertrouwen met beloftes?

‘Vanmiddag is het af!’, roep je snel wanneer jouw collega vraagt waar je reactie blijft. Een belofte met de beste bedoelingen. Maar wist je dat je met beloften ook het vertrouwen kunt beschadigen? En dat heeft niet alleen te maken met het nakomen van je belofte. 

Lees meer

Wie is eigenaar van de digitale werkplek?

Jullie nieuwe digitale werkplek of social intranet is eindelijk live! Na een lange aanloop met veel zinvolle discussies over de inrichting, het trainen van redacteuren  en dan nog de technische uitdagingen, want het moet natuurlijk wel veilig én toegankelijk zijn. Daar staat ie dan! Met een knetterende campagne is iedereen geactiveerd. We zijn moe, maar voldaan. Dus even is er wat rust in de organisatie. Maar niet voor lang…  Lees meer

Top 5 HR thema’s en tips voor 2023

Zoals elk begin van het nieuwe jaar delen we de belangrijkste HR-thema’s voor het aankomende jaar. Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

Anders organiseren lukt vanuit de pijlers: samenwerken, vertrouwen en lef

Marieke Verhoeven won een vrijkaartje voor het congres HRM en het onderwijs dat op 22 november plaats vond in Den Bosch. Het thema ‘transformatie van HR in het onderwijs’ stond centraal tijdens deze dag.   Lees meer

Een goed gesprek is meer dan praten en luisteren

Soms loopt een gesprek gewoon niet lekker. Je voelt dat er iets ontbreekt, maar kunt er niet precies de vinger op leggen. Omdat het alle kanten op gaat of juist omdat je je ervaart dat er veel te snel één richting op wordt geduwd. Lees meer

Staan mensen echt op de eerste plaats?

Veel organisaties claimen dat ze hun mensen op de eerste plaats zetten. Dat klinkt goed natuurlijk, en in een overspannen arbeidsmarkt kun je er bijna niet tegen zijn. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? Is dat wat jouw organisatie ook echt doet? En wat kun je leren van de Rockstars methode? Lees meer

Wat is lippendienst op het gebied diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie?

Als organisaties streven naar meer diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) binnen hun personeelsbestand, is het belangrijk om bewust te zijn van de gevaren van het verlenen van ‘lippendienst; aan deze initiatieven. Lippendienst wordt gedefinieerd als ‘ onoprechte of loze praatjes; lege woorden die gebruikt worden om een goede indruk te maken zonder dat er echte inspanningen achter zitten’. Met andere woorden, het is wanneer een organisatie de schijn wekt toegewijd te zijn aan DEI zonder haar beloften daadwerkelijk na te komen.

Lees meer

Van enquête naar dialoog: meer verbinding, betrouwbaarheid en impact

Mensen houden van open vragen om een ander te mogen vertellen hoe zij dingen zien, ervaren en bedoelen. Mensen zijn ook enorm nieuwsgierig naar hoe anderen over iets denken. 
Lees meer

Regel jij de communicatie even?

Binnenkort stapt jullie organisatie over op een nieuwe digitale werkplek. Een heel goed idee en aan de projectgroep de mooie taak om te zorgen dat het soepel, makkelijk en zonder gedoe wordt ingevoerd en in gebruik wordt genomen door alle collega’s. Het management denkt dat dit zo even geregeld is en heeft zonnige verwachtingen: ‘Regel jij de communicatie even?’ Maar om medewerkers echt te betrekken bij en verbinden aan (digitale) veranderingen, is veel meer nodig…

Lees meer

Voorkom Quiet Quitting

De kans is groot dat de term Quiet Quitting je al om de oren gevlogen is, zeker als je actief bent op TikTok. Het is een serieus signaal en we zullen er iets mee moeten doen…

Lees meer

Authentiek verbinden door de kracht van verhalen

Effectieve leiders zijn relatiebouwers en betekenisgevers

‘Je ziet met andere ogen, weet dat er deining nodig is om los te komen

je bent de druppel die de emmer blij doet overlopen

met vertrouwen in de kracht van de samenstroom

die leven geeft en de wereld  in beweging brengt’

Lees meer

Hoe neem je op een goede manier afscheid van medewerkers?

Niet een doosje Merci en een cadeaubon van een tientje, maar wat dan wel? Over het belang van een goede offboarding-aanpak. 

Lees meer

Zo stimuleer je veranderbereidheid

Om grip te krijgen op de toekomst is het slim om het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten. Hoe neem je medewerkers mee in de toekomst?

Lees meer

Stimuleren van veranderbereidheid. A hell of a job, maar mogelijk!

Het is dé belangrijkste taak van de CEO: een toekomstvisie formuleren om organisaties voor te bereiden op wat komen gaat. Goede leiders geven daarmee richting. Heel wat communicatie- en HR-professionals peinzen zich vervolgens suf hóe die visie tussen de oren komt. A hell of a job. Normale sturingsmechanismes schieten meestal tekort om het totaal van veranderingen te sturen. We zien organisaties pas veranderen als medewerkers veranderen.

Lees meer

Houd de aandacht vast met de WII4Y formule

Onlangs observeerde ik een HR manager die door mij gecoacht wilde worden. Ik zat achterin een zaal vol met geïnteresseerde medewerkers, die heel graag wilde weten hoe het nieuwe HR beleid eruit zou zien.  Lees meer

Autonomie: gevaarlijk aantrekkelijk positioneringsgebied voor je EVP

Heb je de opdracht om het werkgeversmerk (employer brand) van jouw organisatie op een onderscheidende wijze te positioneren? Baseer dan je Employee (of Employer) Value Proposition (EVP) op waarden en drijfveren. Je zult zien dat dit goed aanslaat bij medewerkers en kandidaten.  

Lees meer

10 tips voor jou en je personeel om een burn-out te voorkomen

Wist je dat ongeveer 27% van de Nederlandse werknemers burn-out klachten heeft? Ja, dat lees je goed. Meer dan EEN KWART van de werknemers heeft zware stressklachten!! Ze hebben dan langdurig last van vermoeidheid, prikkelbaarheid en spanning. Vaak in combinatie met slecht slapen, moeheid, piekeren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en een opgejaagd gevoel.  Lees meer

Waarom zou je een dialoog met medewerkers starten?

Wil je samen uitzoeken wat er verborgen gaat achter de cijfers? Hoe je dingen in je organisatie beter kunt doen? Vanuit co-creatie – via een dialoog met je medewerkers – kun je komen tot collectieve intelligentie en creëer je een dieper level van betrokkenheid met je collega’s. Ik licht het graag toe met vier cases. 

Lees meer

Gebruik het pensioenakkoord als kans om de pensioenregeling aan je HR-visie aan te passen

Nederland staat aan de vooravond van de invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Het wetsvoorstel is recentelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Een beter moment om je pensioenregeling aan te passen naar de HR-visie van je organisatie is er niet. Aan het woord: boegbeeld Rudie Martens, eigenaar van Vallura. Lees meer

De hoofddoelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie

Communicatie is een steeds belangrijker hulpmiddel geworden om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Vergrijzing van de beroepsbevolking, een toename van het opleidingsniveau en de snelle groei van bepaalde sectoren van de economie hebben geleid tot personeelsschaarste in een toenemend aantal vakgebieden. In een land als Nederland heeft deze schaarste een langdurig karakter. Dat heeft geleid tot een andere benadering van de arbeidsmarkt door recruiters, waarin naast de aloude doelstelling van directe werving plaats is voor doelstellingen die dit proces indirect ondersteunen.  Lees meer

Veranderen is in vertrouwen zwermen

Ik hou van verhalen. Niet voor niets schrijf ik graag verhalen en help anderen als story coach. Goede verhalen blijven ‘plakken’ en zijn persoonlijk en herkenbaar. Hoe verhalen kunnen bijdragen aan verandering schrijf ik in deze blog, je kunt hierdoor verhalend meebewegen, nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken en daar betekenis aan geven.

Lees meer

Je opleidingen laten vergoeden: steeds makkelijker

Als HR manager is het zaak om jouw collega’s en werknemers zichzelf te laten blijven ontwikkelen. Des te meer kennis waar zij over beschikken, des te beter de prestaties van de onderneming zullen worden. Bovendien geeft het mensen een voldaan gevoel wanneer een bedrijf graag wil dat zij door blijven leren. 

Lees meer

Werkgeluk? Hoezo Werkgeluk? Opinieblog van Martin Meulenkamp, 2DAYSMOOD

Op 1 mei 1997 begon ik mijn HR carrière. Jong en onervaren, vol ambitie. Hoe anders was het toen, in relatie tot de huidige tijdsgeest. Werkgeluk? Hoezo werkgeluk?  Uiteraard letten we erop dat je paste in de cultuur van de organisatie, maar verder moest je meegaan in de flow. Gewoon op tijd komen, je ding doen en zorgen dat je werk kwalitatief goed en af is. Dat was het algemene gedachtengoed. Niets mis mee toch? Lees meer

7 Redenen waarom DEI-doelen deel uit moeten maken van de beloning van het management

In een wereld die voortdurend in beweging is, zien ook de praktijken op de werkplek voortdurend de broodnodige verandering. Naarmate werkgevers en organisaties als geheel meer openstaan om werkelijk naar hun mensen te luisteren en organisatiebeleid opstellen om divers, gelijkwaardig en inclusief te zijn, gaan we inderdaad in de richting van een werkplek die voor alle mensen een gastvrije omgeving is.  Lees meer

Naderende burn-out bij medewerkers herkennen

Een medewerker die op een burn-out afstormt kun je zien aankomen. Je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten. Deze onmisbare checklist is een compleet naslagwerk voor jou om te raadplegen.

Lees meer

Hoe je HRM ‘leuker en makkelijker’ maakt met software

Met HRM software automatiseer je HRM taken en maak je dit makkelijker en leuker. Het biedt namelijk een aantal handige functies waarmee je veel tijd kan besparen op (repeterende) administratieve taken. Dit maakt jouw werk niet alleen eenvoudiger, maar ook dat van je collega’s.
Lees meer

Hoe Maslow ons kan helpen om betere vacatureteksten te schrijven

De piramide van Maslow bestaat al zo’n 75 jaar. Volgens Matt Buckland kunnen we dit model ook goed inzetten bij werving. Maslow deelde de menselijke behoeftes op in verschillende lagen: de hogere behoeftes komen pas aan bod als de lagere vervuld zijn. Wat kunnen we hiervan leren met betrekking tot vacatureteksten?

Lees meer

De volgende stap in employee listening heet online dialoog

Elk jaar, kwartaal of maand moet HR er aan geloven, en medewerkers ook … de medewerkers-enquête. Op 10 tot soms wel 80 vragen scores ophalen van medewerkers. Algemene vragen. Voor specifieke uitdagingen. Dat is geen match.  Lees meer

Hoe voer je een goed exitgesprek? Zo leer je van vertrekkende medewerkers

Natuurlijk zie je medewerkers liever niet vertrekken! Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het van belang dat jij het talent in jouw organisatie zo lang mogelijk kunt vasthouden. Verloop kost de organisatie immers veel geld. Maar toch is het uiteindelijk onvermijdbaar. Daarom is het van belang dat je met vertrekkende medewerkers een goed en open gesprek voert over hun vertrekredenen. Dan heb je de kans om het gat vroegtijdig te dichten en meer verloop te voorkomen. Hoe hou je zo’n exitgesprek? Dat lees je hier. Lees meer

Verandermanagement: drie tips om een leidende coalitie bouwen

Het zijn niet organisaties die veranderen. Het zijn de mensen die veranderen. Daarom is bij verandering het bouwen aan een leidende coalitie verstandig.  Een leidende coalitie is een groep mensen die hetzelfde wil en hetzelfde denkt over de aanpak. 

Lees meer

Podcasts maken arbeidsmarkt transparant

Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.

Lees meer

Een studie volgen naast het werk: compleet overbodig of juist noodzakelijk?

Studeren naast een baan, dat klinkt best pittig. Toch geeft vier op de vijf (80%) werkenden aan er wel oren naar te hebben, want ze voelen zich nog lang niet uitgeleerd. Wij vroegen 1.178 werkende Nederlanders naar hun kijk op het volgen van een opleiding naast het werk. Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Interne communicatie na corona: trends en ontwikkelingen

Het Nederlandse bedrijfsleven is weer volop in beweging. De economie draait op volle toeren, overal staan vacatures open en aan de groeiende files te zien, werken we weer massaal op de zaak. Ook bij MediaMyne mogen we sinds een aantal weken weer naar kantoor. Eén dag in de week proberen we met z’n allen aanwezig te zijn, de andere dagen wordt er of thuis, of bij de klant op de zaak gewerkt. Lees meer

Wat is employee engagement en hoe verhoog je het? [+6 tips]

We maken tegenwoordig in een rap tempo veel ontwikkelingen mee. Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook op de arbeidsmarkt (door de toenemende krapte) en op de werkvloer: denk aan de transitie naar hybride werken en een hogere werkdrukbeleving door corona. Die transformaties zorgen ervoor dat de employee experience belangrijker is geworden om goede resultaten te boeken voor je organisatie. Een onderdeel van die medewerkersbeleving is ook employee engagement, oftewel medewerkersbetrokkenheid. Waarom is het zo’n veelgebruikte term, en wat kun je er als HR-manager mee doen?

Lees meer

Diversiteitsmanagement: wat werkt wel en wat niet?

Organisaties en lokale overheden handelen vaak reactief op de ontwikkelingen in de samenleving door het invoeren van diversiteitsbeleid/management. De leidraad en scope van het diversiteitsmanagement varieert erg per organisatiecultuur.

Lees meer

7 tips voor een onboarding die nieuwe medewerkers omver blaast

Beginnen met een nieuwe baan: het is en blijft toch wel spannend. Maar als teamleider of HR-manager kun je het al een stuk gemakkelijker maken. Tijd om je onboarding proces te optimaliseren! Hoe zorg je dat je het proces goed inricht? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk? In deze blog lees je alles over onboarding en krijg je handige tips.

Lees meer

Effectmeting employer branding: check naast cijfers vooral inzichten

Hoe meet je employer branding? Welke cijfers benoem je om je arbeidsmarktcommunicatie te kunnen beoordelen? In aflevering 44 van de podcast ‘Hier is AMC’ praten we over cijfers. Twee gasten deze keer, Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema van Roadtrip. Ik wilde hen graag een keer spreken om vanuit hun ervaring met recruitmentmarketing te praten over de rol van cijfers voor employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Want employer branding en AMC zijn wat cijfers betreft zwakker onderbouwd dan recruitment. Dus het gesprek gaat vooral over cijfers bovenin de funnel.

Lees meer

Persoonsgegevens in interne communicatie? Ook hierbij is de AVG van toepassing!

Foto’s van je medewerkers op het intranet, persoonsgegevens verzamelen voor een winactie of een evenement, het delen van informatie over een nieuwe medewerker of doorgeven dat iemand ziek is. Sinds 2018 is de omgang met persoonsgegevens, dus privacygevoelige informatie in de EU, een stuk lastiger geworden dankzij de AVG. Het is misschien wel de belangrijkste wet- en regelgeving als het gaat om (externe) communicatie. Wat veel organisaties vergeten: de wet is ook van toepassing op interne communicatie. Maar wat betekent dat eigenlijk precies?
Lees meer

Persoonlijke ontwikkeling: laat ze het ervaren!

Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op het verlanglijstje van veel talentvolle medewerkers. Want wie wil dat nou niet, 2021? Maar wat is het precies? Wat kunnen je mensen ermee? En hoe weet je als HR-verantwoordelijke waar mensen nou echt behoefte aan hebben?

Lees meer

Ga voor mensen die iets toevoegen: cultural add no cultural fit

Diversiteit en inclusiviteit. Groot en belangrijk onderwerp. Moet zeker een plek hebben in de podcast-serie ‘Hier is AMC‘. Maar ik heb ermee geworsteld hoe ik het erover kan hebben. Want ik vind het ingewikkeld. Het is sowieso een heel groot onderwerp. En als het hierover gaat, wordt er vaak met het vingertje gewezen wat er niet goed gaat. Die kant wil ik niet op. Lees meer

Hoe is het met jouw werkdruk?

Uit het maandelijkse medewerkersonderzoek bleek dat Werkdruk een heikel punt was voor veel van ons bij Visma | Raet. Dat was een duidelijk signaal en het leadershipteam wilde er graag actie op nemen. Maar om iets op te lossen, moet je precies weten water aan de hand is. Als onderdeel van een organisatiebreed verbeterprogramma is daarom een multidisciplinaire taskforce opgericht met daar in collega’s uit de hele organisatie die zin hadden om naast hun reguliere werk een oplossing voor de werkdruk van en voor collega’s te bedenken.

Lees meer

Focus op je interne doelgroep: de medewerker

“Maak van je klanten ambassadeurs!” Het is een veelgehoorde term, vooral op de communicatieafdeling. Maar eigenlijk zou de focus veel meer op een andere doelgroep moeten liggen: de medewerker. Met de toenemende concurrentiedruk en het steeds snellere tempo waarin een bedrijf zich moet aanpassen aan de markt zijn medewerkers diegenen die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien. Daarom mag hun belang in het communicatieplan van een bedrijf niet worden onderschat.  Lees meer

Inspiratie voor juli om je interne communicatiekanalen gevuld te houden

Het is komkommertijd. Iedereen is bezig met plannen maken voor de vakantie, als je collega’s niet al op vakantie zijn. In juli kan het daarom erg lastig zijn om je interne communicatiekanalen goed gevuld te houden met relevante en leuke berichten. Daarom hebben we bij MediaMyne de koppen bij elkaar gestoken en een aantal bijzondere dagen geselecteerd die jou inspiratie kunnen geven voor jouw interne communicatie. Voor jou geen komkommertijd dit jaar! Lees meer

Hoe I-Interim Rijk vitaliteit op de (virtuele) werkvloer stimuleert (en jij dat ook kunt!)

Toen in maart 2020 de coronacrisis begon, bleek het verplichte thuiswerken nog wel een uitdaging. Zo ook bij I-Interim Rijk (IIR), waar ze van vitaliteit op de werkvloer een doorlopend programma besloten te maken: IIR Vitaal. Corien Brouwer, talentmanager, en Helen Sie, coach en begeleider, vertellen: “Vitaliteit stond al langer op de agenda, maar door corona is het in een versnelling gekomen.” 

Lees meer

Vergroten van bevlogenheid en vitaliteit

Wil je minder verzuim en betere bedrijfsresultaten? Ontwikkel dan nu een juiste set aan amplitiegedreven interventies waardoor je de bevlogenheid van je medewerkers bevordert.

Lees meer

Het verschil tussen een project manager en een change manager

De competenties van een change manager worden vaak toegekend aan de project manager. Persoonlijk vind ik dat beiden uit ander hout gesneden zijn. Dus, wat is het verschil tussen een project manager en een change manager?

Lees meer

Hoe je interne communicatie ziekteverzuim kan beïnvloeden

Na meer dan een jaar thuiswerken vol maatregelen en onzekerheid staan medewerkers er mentaal niet even krachtig voor. Volgens het Nationaal Centrum Preventie Stress & Burn-out verzuimt 37 procent van de beroepsbevolking regelmatig door stressklachten of burn-out. Uit onderzoek blijkt dat het stressniveau door corona met zo’n 40% is toegenomen. Als je dan als werkgever ook nog aanpassingen doet binnen het bedrijf, kan dat ervoor zorgen dat medewerkers afhaken. De oplossing? Je interne communicatie op orde hebben. Lees meer

Je werkgever is een merk, maar waar is de zin voor jou?

Als je werkt bij een werkgever met een sterk merk, waar zit dan de werkelijke match? Als werk meer is dan een transactie, wat is dan het appellerend vermogen van een employer brand? Van welk verhaal maak je dan deel uit? Welke betekenisgeving biedt dat en hoe verhoudt zich dat tot je eigen verhaal? 

Lees meer

Jezelf veerkrachtig houden

Het wordt steeds lastiger om hoop te houden. Waar het vorig jaar nog leek alsof de maatregelen van tijdelijke aard zouden zijn, wordt het voor sommigen steeds lastiger om het licht aan het einde van de tunnel te blijven zien. Minder versoepelingen, meer besmettingen, stress om een baan of zorgen over de gezondheid van een naaste.

Lees meer

Beste werkgevers van Nederland? Liever een ‘Beter Leven’ keurmerk voor bedrijven

Streven jullie ook ieder jaar ernaar om in dé lijstjes te staan zodat talentvolle mensen bij jouw organisatie willen komen werken? Maar deze lijst, de beste werkgevers van Nederland, is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk als je denkt. Je kunt er namelijk veel beter voor gaan om elk jaar de beste werkgever van jouw medewerkers te zijn. Klinkt logisch, toch? Maar waar ligt het verschil? En hoe bereik je dat dan?

Lees meer

12 tips voor hybride werken: zo wordt de toekomst van werk een succes

In onze blog van vorige week bespraken we het al: hoe gaat de toekomst van werk eruit zien? Hoe richten we onze organisaties op een duurzame manier in als we permanent (deels) vanuit huis gaan werken? In deze blog zoomen we hier verder op in. Als je eenmaal weet waar je staat met je organisatie en feedback hebt verzameld van medewerkers, hoe richt je dan dit beleid in? En waar moet je op letten? In deze blog delen wij graag onze tips voor hybride werken!
Lees meer

Hybride werken? Zo ontwikkel je een toekomstbestendig beleid

Het afgelopen jaar hebben veel organisaties in stroomversnelling aanpassingen moeten maken voor hybride werken. Sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 zijn we massaal gaan thuiswerken. Maar ook nu er versoepelingen om de hoek staan, blijft de verwachting dat dit (groten)deels blijvend is. Veel medewerkers willen immers niet meer vijf dagen in de week naar kantoor, nu ze gewend zijn om thuis te werken. En om die balans tussen het thuis- en op kantoor, oftewel het hybride werken, goed te waarborgen, is het belangrijk om als HR-professional een lange termijn beleid te ontwikkelen. Lees meer

Vier lessen over verbinden en werken aan cultuur op afstand

‘Zonder ontmoeting geen (organisatie)cultuur’. Symbolen, gedrag, rituelen vormen samen de bedrijfscultuur. En deze tijd levert een herwaardering op van bedrijfscultuur. Vier lessen over verbinden op afstand.  Lees meer

Van kampvuur en nomaden naar het marshmallowbrein

Een blog over Deep Democracy: over leren samenwerken en vertrouwen op experts in deze turbulente tijd.  Lees meer

Jaargesprekken voeren in reflectieve stijl

Hé Rob Smits hier. Ik ben sinds vorig jaar aangesloten bij HR & Communicatie en werd door de redactie aangemoedigd iets te vertellen uit mijn dagelijkse praktijk. Mijn bedrijf heet ‘Bureau voor Durf‘ en graag neem ik je mee in een vraagstuk waarbij een organisatie toegroeide van een jaargesprek naar een reflectiegesprek. Lees meer

Zo laat je werknemers succesvol bij- of omscholen

Nieuwe ontwikkelingen in uw branche of sector worden niet zomaar toegepast op de werkvloer. Werknemers moeten met nieuwe systemen of methodes leren werken en missen de meest recente kennis om hun functie goed uit te voeren. Bij- en omscholing van het personeel kan noodzakelijk zijn om als bedrijf mee te blijven draaien aan de top van de branche. Dus: hoe zorgt u ervoor dat uw personeel succesvol geschoold blijft? Lees meer

De toegevoegde waarde van vitaliteitsprogramma’s

Doordat heel veel mensen nu al bijna een jaar thuiswerken door corona is fysieke en mentale gezondheid steeds belangrijker geworden. Vitaliteit is een hot topic! Lees meer

Do’s and don’ts in de WhatsApp-groep op het werk

Zakelijke WhatsApp, de één is er helemaal klaar mee, de ander vind het een ideaal alternatief voor e-mail. Maar hoe komt het dat deze meningen zo zwaar uiteen lopen? Zijn er verschillen in gebruik en toepassing? Eind 2020 namen wij de proef op de som. We vroegen onze LinkedIn volgers hoe zij denken over de do’s and don’ts in groepsapps op het werk. Lees meer

De waarde van een goede website

We doen tegenwoordig alles online en Googlen wat af, waarbij we allerlei websites bezoeken zonder ons daar heel bewust van te zijn. Wat maakt nou een goede website? Weet jij waar je op moet letten op het moment dat je een goede website wilt maken? 

Lees meer

Zo ondersteunen organisaties thuiswerkende ouders

Sinds april 2020 zit er elke week een leuk bericht van een nieuwe organisatie in mijn inbox. ‘Wij willen onze medewerkers ondersteunen om thuis alle ballen hoog te houden in lockdown. Kun je ons helpen?’ Dat is een kolfje naar mijn hand. Als onderwijs- en personal coach gaat mijn hart uit naar harmonie in huis. Zeker in tijden van lockdown met avondklok. Van grote verzekeringsmaatschappijen tot advocatenkantoor en scholen, ik hoor dat alle medewerkers tegen hetzelfde aanlopen. ‘Hoe houd ik mijn stuiterende 4-jarige de hele dag bezig én kan ik tijd maken om te werken? Wat doe ik als mijn puber overdag geen frisse neus wil halen buiten?’ Lees meer

Waarom jij in 2021 stappen moet zetten in Employer Branding

Employer branding is een term die je vast vaak voorbij ziet komen. Maar wat is dit nou precies, waarom is het belangrijk en hoe kun je dit inzetten in je wervingsstrategie? In deze blog vertellen we je het!

Lees meer

Story coaching voor professionals, teams en leidinggevenden

Bij de begrippen ‘visie, merk en reputatie’ denk je in eerste instantie aan zaken die samenhangen met beleid en strategie van organisaties. Maar in de huidige tijdgeest zie je een toenemende noodzaak om ook als professional en leidinggevende je persoonlijke identiteit en visie te definiëren. Om je identiteit structureel in lijn te brengen met je beloften, je acties en de beleving die je oproept. Om je persoonlijke verhaal te vinden, vormen en delen. Lees meer

De employee journey moet verder worden gedigitaliseerd

Dat vindt 87% van de deelnemers aan de online dialoog die HR & Communicatie binnen (en buiten) haar community uitzette. Is dit een verrassende uitkomst? Nee, zeker niet. In het nieuwsbericht waarin we HR- en communicatieprofessionals vroegen zich uit te spreken over de (digitale) toekomst van de employee journey stond eigenlijk al de verwachting dat met de toenemende digitalisering ook de employee journey verder moe(s)t digitaliseren. Lees meer

Goed de winter door met blijvende online verbondenheid

Het thuiswerken gaat nog wel even duren, merken we aan de ontwikkelingen om ons heen. Vanwege de coronacijfers, maar zeker ook omdat tot wel 80% van de medewerkers er het liefst voor kiest om blijvend hybride te blijven werken: deels op kantoor en deels op een externe (thuis)werkplek. De vraag hoe je de club bij elkaar houdt als je allemaal online werkt en niet dagelijks samen op kantoor zit, wordt nog belangrijker nu we zien dat het voor de lange termijn is.

Lees meer

Dit helpt niet bij werkstress tijdens thuiswerken

Wéér een dag werken vanuit huis zonder spontane interactie met collega’s, wéér de laptop openklappen aan de inspiratieloze oncomfortabele keukentafel, wéér dat energievretende video-vergaderen of bellen met collega’s… Lees meer

Verbinden ‘beyond’ de virtuele koffie – hoe doe je dat?

Hoe beïnvloedt de tijd waarin we nu leven en werken de relatie tussen werkgevers en werknemers? Welke positieve en negatieve effecten hebben de intelligente lockdown met het vele thuiswerken als gevolg, voor goed werkgeverschap en de employee experience?  Lees meer

Modern mobiliteitsbeleid voor winnaars

Thuiswerken, is een thema dat bijna dagelijks voorbij komt. Niet alleen aan de directietafel en op de afdeling HR, maar ook daar waar het woord zijn bestaansrecht aan ontleent: thuis. Sinds de uitbraak van COVID-19 en alle maatregelen die daar uit voort vloeiden transformeerde dit fenomeen zich voor velen van taboe naar vanzelfsprekendheid. Ineens werd duidelijk dat de productiviteit omhoog ging, dat het ziekteverzuim minder werd en dat het bijdroeg aan zaken als motivatie, vertrouwen en kostenreductie. En er was meer. Geen files, geen overbelast openbaar vervoer, CO2 reductie en een positief werkgeversimago. Het mag duidelijk zijn, thuiswerken is niet meer weg te denken en is een integraal onderdeel geworden van ‘het nieuwe normaal’. Een recent uitgevoerd onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid bevestigt dat nog eens. Tussen de 55 en 70% van de thuiswerkers heeft positieve ervaringen met thuiswerken. Ongeveer 40-60% van hen verwacht vaker te blijven thuiswerken als de crisis voorbij is. Lees meer

Geslaagd samenwerken heeft verantwoordelijkheid, begrip en erkenning nodig

Begin maart schreef ik dat 2020 hét jaar wordt dat bedrijven en organisaties het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers als topprioriteit zullen gaan zien. En dat een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie hierbij cruciaal is. We wisten toen niet in welke situatie we vandaag zouden verkeren. Goede HR-communicatie inrichten krijgt meer betekenis dan ooit in coronatijd. Lees meer

Tips voor leiderschap in de huidige thuiswerk situatie

Thuiswerken lijkt fijn en dat is het ook, alleen als je ineens gedwongen wordt dan vergt het aandacht om deze verandering goed te laten landen. Houd hier samen rekening mee. Richt je op het resultaat van je medewerker niet op het gedrag. Het is belangrijk dat we vanuit vertrouwen werken. Als resultaten behaald worden in 3 x 2.5 uur werken of werken met harde muziek erbij, kinderen op tafel of wat dan ook. Lees meer

4.000 vacatures, veel meer dan treinen. Mooie tips voor Instagram

In aflevering 26 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ben ik weer te gast in een mooie wervingskeuken. Ik zit aan tafel bij Daphne van der Sprong, manager recruitment marketing bij NS. We spreken over de verschillende doelgroepen die ze met hun team werven, over het maken van content op de werkenbij-site en we staan wat uitgebreider stil bij de mogelijkheden van een werkenbij-account op Instagram. Lees meer

Deze factoren zijn nú bepalend voor een Gezonde Werksfeer op afstand (gratis Crisis Monitor!)

2DAYSMOOD en Empatix gaan teams en organisaties in deze tijd van onzekerheid en thuiswerken kosteloos helpen met een op wetenschap gebaseerde online Crisis Monitor Lees meer

Podcasting voor thuiswerkers

Gebruik audio om jouw talenten te informeren en om verbinding te maken!

Door corona wordt werken op afstand snel de nieuwe norm. Veel organisaties maken zich zorgen over een flinke daling van de betrokkenheid en verbondenheid van hun medewerkers.  Lees meer

COR Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban

De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban via de online dialoogtool van CircleLytics. Een praktijkverhaal van Nederlandse bodem. 

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie: Aandacht voor alles wat je doet. De kracht komt uit de breedte.

Aflevering 25 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is een bijzondere. Anders dan anders. Want het is de 25e, dat wilde ik een beetje vieren. Daarom heb ik mijn eerste 3 gasten ooit, uit aflevering 1, 2 en 3, opnieuw voor de microfoon gevraagd. Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en Ronald van Driel van Recruitment Accelerator.

Lees meer

Hoe storytelling het Employer Brand van Waterschap Rivierenland versterkt in 2020

Hoe zorg je dat de identiteit en persoonlijkheid van jouw organisatie goed voor het voetlicht komt bij je doelgroep in de arbeidsmarkt? Employer Branding met behulp van storytelling biedt hier uitkomst. Wat kunnen we leren van de praktijkcase van Waterschap Rivierenland? 

Lees meer

Gemeente Alphen aan den Rijn: ‘Een 8 als werkgever is onze KPI’

Hoe gemeente Alphen aan den Rijn werkgeluk vergroot op basis van data

Steeds meer innovatieve organisaties hebben het door, werkgeluk is winst! Voor de medewerker, manager én directie. Maar werkgeluk is een resultante van een positieve en productieve werkomgeving. HR-professionals zijn dan ook druk bezig met de vraag: Hoe kun je die duurzaam en effectief vormgeven? Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

Zo beïnvloed je onbewust gedrag van medewerkers

Op iedere werkvloer werken mensen met elkaar samen en eerlijk is eerlijk: technologie groeit als aandeel van het werkproces, maar de mens staat nog steeds centraal. Al die mensen vertonen bepaald gedrag en iedereen is anders. De kunst als werkgever is om de juiste mensen met de juiste gedragingen aan te laten sluiten bij jouw bedrijfscultuur, maar hoe doe je dat? 

Lees meer

Succesvol veranderen? Verander de gesprekken!

In de tijd waarin we leven is leiding geven niet altijd een feest. Of je dat nu wilt of niet, maatschappelijke ontwikkelingen – dichtbij én ver af – maken steeds meer onderdeel uit van je organisatie realiteit. Wat doe je daarmee als leider? Hoe adresseer je al die verschillende belangen zonder jezelf te verliezen? Hoe zorg je voor vitaliteit op alle niveaus? Voor jezelf, je medewerkers, je klanten en belanghebbenden en de wereld daarom heen?   Lees meer

Hoe overtuig je je stakeholders?

Stel: je hebt een goed idee om je organisatie verder te helpen. Maar dan ook echt, een idee dat het werkgeversmerk van de organisatie versterkt én meer kandidaten laat solliciteren. Hoe zorg je dan dat anderen ook zien dat jouw idee echt de moeite waard is? Lees meer

Employer Branding versterken met Duurzaamheid

Wist je dat je met een visie op duurzaamheid impact kunt maken op de arbeidsmarkt? Tijdens EVP-sessies die ik verzorg voor organisaties zie ik keer op keer naar voren komen dat medewerkers duurzaamheid als thema belangrijk en waardevol vinden. En echt niet alleen jonge mensen – iedereen wil bijdragen aan een betere wereld. In dit artikel help ik je – met interessante voorbeelden uit de praktijk – op weg hoe je duurzaamheid kunt implementeren in je employer brandingsactiviteiten.  Lees meer

Jij bent hier welkom: gastvrijheid in je HR-communicatie

Je hebt er ongetwijfeld ervaring mee hoe fijn het is om gastvrij bediend te worden in een café of restaurant. Je colaatje light smaakt hetzelfde als op het terras ernaast, het eten bij de buren is misschien zelfs net iets lekkerder, toch kom je graag bij die zaak terug als de medewerkers er vriendelijk en gastgericht met je omgaan. Als je er niet als tafelnummer, maar als mens wordt behandeld.
Lees meer

Burned-out of toch bored-out? Zó herken je bore-out bij je medewerkers!

Gestreste medewerkers die zich constant vermoeid en futloos voelen, weinig energie stoppen in hun werk, prikkelbaar reageren of zelfs depressief zijn. Als management, HR of teamleider ben je vast bekend met het verschijnsel ‘burn-out’. Helaas komt dit veel voor op de werkvloer. Maar weet je zeker dat je te maken hebt met burn-out, of vervelen je medewerkers zich juist en is er sprake van ‘bore-out’? In deze blog helpen we je aan de hand van concrete tips en een praatkaart een bore-out bij je medewerkers te herkennen en bespreekbaar te maken.  Lees meer

De verbindende werking van podcasts

“Het belang van lineaire radio neemt af. Met onze podcasts leveren we geen kijkers in, er komen meer luisteraars bij”, zegt hoofdredacteur Sjors Frölich van BNR. Met opdrachtgevers en relaties zijn we op bezoek bij BNR, onze jaarlijkse ontmoeting met journalisten. We leren dat het mogelijk is met de BNR app om “smart radio” te luisteren. Een functie om audio content te vinden. “You are far ahead of us”, vertelde een delegatie uit Engeland. We krijgen een speed cursus podcasting met veel interessante cijfers. Lees meer

Als werkgever in beeld komen met video en Instagram

In werving gaat het veel over tekst. Beeld is minstens zo belangrijk. Maar vraagt om een eigen plan en uitwerking. Daarover praat ik in aflevering 22 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ met Ellen van Dieren. Je kent haar als de Recruitment Trainer. Als je Ellen ziet, dan zie je Ellen ook echt. Ze gebruikt nooit alleen tekst, altijd beeld erbij. Dat was ook de rode draad van ons gesprek: beeld. Hoe kom je in beeld als werkgever. Hoe gebruik je echt beeld daarbij, wat voor rol kan Instagram daarbij spelen. En wat is nou de ideale testimonial-video?
Lees meer

Heb jij een emotioneel veilige werkomgeving? Laat je medewerkers floreren!

Op de werkvloer is niets belangrijker dan dat medewerkers helemaal zichzelf durven te zijn. Stel je voor, meer dan 30 uur per week op je tenen lopen, je niet comfortabel voelen, niemand om je heen om een oprecht gesprek mee te voeren, daar wordt toch iedereen somber of gestrest van! Het thema ‘Sociale Waarden’ is dan ook één van de belangrijkste factoren die werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid beïnvloedt, en daarmee het succes van je organisatie.   Lees meer

De ideale werk-privé balans voor je medewerkers vind je zo!

HR & werkgeluk experts over de ideale werk-privé balans 

We proberen allemaal het perfect gebalanceerde leven na te streven, toch? Het liefst met ‘gelukkig zijn’ als positief bijproduct! Maar dit is gewoonweg lastig in een tijd vol tegenstrijdige mogelijkheden, FOMO (fear of missing out) en FOBO (fear of better options). Zie daar de groeiende aandacht voor het begrip werk-privé balans. We willen leuk en betekenisvol werk met groeimogelijkheden en een lekker salaris. Daarnaast willen we ook genoeg tijd besteden aan ál onze persoonlijke, sociale en maatschappelijke activiteiten.  Lees meer

Employee Experience, waar begin je?

Een gastblog van Marieke Michel, Chief Employee Experience: “Door mijn ervaringen en aanpak te delen wil ik bijdragen aan het beeld over hoe je in de praktijk een sterke Employee Experience neerzet.”

Lees meer

Dit is de verrassende opbrengst van Candidate Experience Marketing

Een sollicitatie-ervaring heeft een enorme impact op het werkgeversmerk. Bij het meten van de tevredenheid van sollicitanten ontdekte kennispartner Michael Boud meer toepassingen en kansen dan hij vooraf had verwacht.

Lees meer

De combinatie – werkgelukmeting én interne communicatie – maakt het verschil

Onderbouwd met onderzoek uit de positieve psychologie krijgt het onderwerp werkgeluk de laatste jaren steeds meer aandacht. Het levert weerbare mensen op die beter met verandering kunnen omgaan en ook zorgt werkgeluk voor een betere werknemerservaring. Werkgeluk was het onderwerp van de inspiratiesessie van 2DAYSMOOD georganiseerd door de bevlogen Robin van der Meulen en Mare Derks.  Lees meer

Het lerarentekort is goed voor het imago

De tekorten in het basisonderwijs blijven alleen maar groeien. Het zal de komende jaren steeds meer moeite kosten om leraren te vinden. De cijfers maken het zichtbaar: op 70% van de vacatures voor leraren reageerde het afgelopen schooljaar minder dan vijf kandidaten. Het jaar daarvoor was dat nog 43%.  Lees meer

Zwangerschapsdiscriminatie veroorzaakt meer schade dan je denkt

In februari 2019 voelde Saundra Santiago zich misselijk op het werk. Een paar weken daarvoor had ze al gemerkt dat ze zwanger was omdat ze last had van ochtendmisselijkheid en krampen in haar buik. Ze maakte zich zorgen om haar kind maar ook om haar werkomgeving. Helaas bleek dat niet onterecht. Of je nu zelf een kind krijgt of communiceert met een collega die in verwachting is, dit is wat je moet weten.

Lees meer

Heb jij last van (te) hoge werkdruk? Doe de quickscan

Steeds meer mensen ervaren een (te) hoge werkdruk. Waar komt dat door, wat heeft het tot gevolg, en hoe ontdek je hoe hoog de werkdruk voor jou, jouw team of organisatie is?

Lees meer

Aan de slag met de employee Net Promotor Score

Er is van alles aan de hand op de arbeidsmarkt; krapte, werkdruk, burn-outs, imagoproblemen in sectoren, verschillen tussen millennials en babyboomers en de zoektocht naar zingeving in je baan. Is het essentieel om hier als directeur rekening meeuden? Ja! Maar je kunt niet op alle slakken zout leggen. Je focus ligt ook gewoon op de bedrijfsvoering van dag tot dag. Lees meer

Is jouw jaarlijkse medewerkersonderzoek een moetje? 3 Redenen om te stoppen

Iedere werkgever vindt het belangrijk om medewerkersfeedback te verzamelen. En werknemers vinden het ontzettend belangrijk dat er naar hen wordt geluisterd door het management. Toch is het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) binnen veel organisaties een doorn in het oog. Het voelt als een moetje. Hoe komt dat? 

Lees meer

Hoe je binnen no time 500 enthousiaste kandidaten aan je bedrijf bindt

De economie draait op volle toeren en voor de meeste van ons is dat goed nieuws. Behalve als je veel vacatures hebt en constant zoekt naar kandidaten. Dan ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je je business ziet stagneren. Toch lukt het mij om mijn klant met vijfhonderd enthousiaste kandidaten blijvend in contact te brengen.  Lees meer

10 inspirerende HR-trends voor 2019

Tom Haak van het HR Trend Institute publiceert jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2019, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands.  Lees meer

Het essentiële verschil tussen Employee Journeys en HR-processen

Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.

Lees meer

Met employer branding personeel vinden én behouden

Bedrijven hebben steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Uit een recent onderzoek van UWV blijkt dat veel bedrijven te maken hebben met moeilijk vervulbare vacatures (augustus 2018). Er zijn verschillende manieren voor werkgevers om dit probleem op te lossen. Eén daarvan is employer branding. Het doel van employer branding is het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers.

Lees meer

Verbeter je communicatie met sollicitanten in 5 stappen

Door met aandacht om te gaan met al je sollicitanten (juist ook degenen die je uiteindelijk afwijst) versterk je als HR-team de organisatie, omdat die sollicitanten in feite merkambassadeurs zijn én gewoon omdat het mensen zijn. Maar hoe pak je dat aan, concreet en praktisch?

Lees meer

Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren

Lange tijd waren organisaties opgebouwd op basis van een top-down structuur, waarbij alle invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon verandert steeds sneller. Veel werkgevers erkennen dat medewerkers de kracht van de organisatie zijn en hun stem waardevol is. Alle medewerkers zijn na- melijk onderdeel van de organisatie en hun betrokkenheid is van groot belang. Het is de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering.  Lees meer

Managers kunnen niet luisteren

Houd jij structureel exitinterviews met collega’s die hun ontslag indienen? Het is voor menig HR-adviseur een doorn in het oog dat ‘de direct leidinggevende’ bovenaan het lijstje van vertrekreden van medewerkers staat. Vraag je hierop door, dan hoor je dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen door hun manager. Niet zo raar dus dat medewerkers de organisatie verlaten vanwege een gebrek aan vertrouwen in de manager. Lees meer

Nationale ombudsman signaleert dovemansoren

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren? Lees meer

René Brouwers’ lezing over luisteren, sneak preview

In gesprek gaan met de medewerker. Veel organisaties doen dit om te vertellen wat er van de medewerker wordt verwacht en wat deze moet doen om die verwachtingen waar te maken. Het beantwoorden van vragen van de medewerker wordt gedaan wanneer dit relevant is voor de doelen die de organisatie heeft gesteld. Maar echt openstaan voor medewerkers en naar hen luisteren? Dat is een ander verhaal. Hoe je dit als organisatie kunt faciliteren vertelt René Brouwers in zijn inleiding tijdens ‘Beter luisteren: hoe doe je dat?’  Lees meer

Hoe ga je om met Generatie Z?

Hoe kun je als organisatie inspelen op de behoeftes van de Generatie Z? Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun je daar als HR- & communicatieprofessional op inspelen?

Lees meer

Luisteren in je organisatie: wat kan beter?

De kennispartners, experts en ervaringsdeskundigen uit het netwerk van HR & Communicatie zijn dit jaar aan de slag gegaan met het thema ‘Beter Luisteren’. We verzamelen kennis en ervaringen over luisteren als aspect van communicatie in organisaties en denken er samen over door. Zo ontwikkelen we in cocreatie een whitepaper om de bestaande expertise uit te breiden en onze nieuw gevonden inzichten goed te kunnen delen met het vakgebied.

Lees meer

De beste tips voor meer bevlogenheid

Gastblog van Bas van der Veldt, CEO van AFAS

Het is zeker de moeite waard om deze tips ook eens in jouw organisatie uit te proberen. Want meer bevlogenheid creëren in je organisatie is helemaal niet zo ingewikkeld. We maken het vaak heel ingewikkeld, waardoor energie, flow, creativiteit en bevlogenheid wegvloeien uit een organisatie.

Lees meer

De arbeidsovereenkomst: goed begin is het halve werk

Een aansprekende vacature. Een succesvolle sollicitatie. Een of meerdere prettige gesprekken. Eventueel een assessment. Een aanbod. Een beetje onderhandelen. En als alles mee zit, is de arbeidsovereenkomst een feit. Alle arbeidsrelaties kennen een positief begin. Het startpunt van een relatie die vaak meer tijd in beslag neemt dan de relatie met je partner of met vrienden. En toch wordt het belang van het onderhouden van de relatie die ten grondslag ligt aan de arbeidsovereenkomst nog regelmatig onderschat.

Lees meer

Hoe je een vacaturetekst aantrekkingskracht geeft

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper als gevolg van economische groei, waardoor het voor bedrijven steeds lastiger wordt om nieuwe werknemers aan te trekken. De dagen van ‘post and pray’ zijn allang voorbij en jezelf positioneren als aantrekkelijke werkgever is de eerste cruciale stap om arbeidsmarktkrapte als bedrijf tegen te gaan. Vervolgens omschrijf je welk talent jij nodig hebt op welk moment en giet je dat in een pakkende vacature.

Lees meer

Dialoog met medewerkers: Welke regel hindert jullie?

Regels. Welke regels hinderen medewerkers nu echt? En hoe zorg je ervoor dat medewerkers hierover actief meedenken, ideeën aanreiken en prioriteiten stellen? Zij weten immers precies waar ze elke dag van balen en wat hun werk frustreert.

Lees meer

Hoe verander je van lerende organisatie naar goed werkende organisatie?

Welke organisatie wil het nu niet? Lerend zijn. Leren is goed. Toch? Om in te kunnen spelen op de huidige snelweg van veranderingen is het ook bijna onoverkomelijk. Maar wat vragen al deze ontwikkelingen eigenlijk van individuele professionals? En wat is er nodig om de samenwerking tussen deze professionals soepel te laten verlopen? Zodat je als lerende organisatie kunt veranderen naar een goed werkende organisatie: een organisatie waarin als vanzelf werk zal worden gedaan dat van hoogwaardige kwaliteit, maatschappelijk verantwoord en bovenal betekenisvol is. Want dat is uiteindelijk waar het om draait.

Lees meer

Employer branding: 4 trends gespot voor 2018

Employer branding is aan een opmars bezig van een nice to have naar een must have in de beleving van steeds meer organisaties. Ze zien in dat het een basiselement is voor het boeien, binden en behouden van de beste medewerkers. Talentvolle en betrokken medewerkers zijn namelijk de sleutel naar optimale resultaten.

Lees meer

Siemens verkende de toekomst van HR en dit is wat ik zei

Recent werd ik uitgenodigd om aan te schuiven voor een gesprek met zeven HR Business Partners en een Team & Organisational Development Expert uit het internationale HR-team van Siemens. Ze waren op een ‘strategic HR transformation learning expedition’ en spraken met uiteenlopende HR-vakgenoten. Hun vraag: Wat brengt de toekomst voor HR? En wat is de beste manier om om te gaan met wat de toekomst ons gaat brengen?

Lees meer

Engagement heeft een eigenaar nodig

Wanneer zetten medewerkers zich met passie in voor hun baan en willen zij een positieve bijdrage leveren aan hun organisaties? Internationaal wordt er veelvuldig onderzoek gedaan naar ‘Retention & Engagement’. Het wereldwijde onderzoek van Gallup over de staat van de werkplek liegt er niet om: slechts 13% van de medewerkers is betrokken, 63% is niet betrokken en 24% is actief niet betrokken.

Lees meer

Zó zinloos, dat adverteren via Facebook. Toch?

Regelmatig hoor ik dat ‘sociale media helemaal niet werken’. Vooral vanuit organisaties die eenmalig via Facebook een betaalde campagne hebben uitgezet die weinig (of misschien wel niets) heeft opgeleverd. De vraag is hoe dit komt, welk beeld de afzender over social media heeft en welke verwachtingen sufficiënt zijn.

Lees meer

Gaat HRM meer invloed nemen op het merk?

Deze week werd ik gevraagd input te geven op een onderzoeksopzet voor een EURIB master thesis. De vraag die op tafel ligt hield zoveel in als ‘Hoeveel invloed heeft HRM op het merk?’ De onderzoeker stelt dat de sleutel voor échte verbinding van medewerkers met het merk bij HRM ligt. ‘Want’, zegt hij, ‘als de merkwaarden vanuit HRM worden geborgd en geactiveerd, is het te verwachten dat het merk als gemeenschappelijk vertrekpunt aan kracht wint.’

Lees meer

Wie zijn wij eigenlijk?

HR-Communicatie.nl blijft groeien. Met meer dan 900 leden op deze site en ruim 600 op LinkedIn zijn we een forse club bij elkaar, verenigd in onze interesse: de overlappende vakgebieden Communicatie en HR.

Lees meer

HR mag tradities best opfrissen

Het lijkt wel of de praktijk van het HR-vak vol tradities zit – meer dan in welk ander vakgebied. Tradities zijn verstandig en handig als ze werken. Maar als ze alleen maar bestaan omdat ze tradities zijn, dan is het zinvoller om ze op te frissen. Lees meer

Wat is HR-Communicatie en waar richt het zich op?

Het HR-Communicatie Netwerk werd een aantal jaren geleden opgericht om de disciplines HR en Communicatie met elkaar te verbinden. Maar wat is HR-Communicatie eigenlijk precies? Waarom is het relevant dat de twee disciplines samenwerken? En waar richt HR-Communicatie zich op? Als initiatiefnemer geef ik graag antwoord op deze vragen.

Lees meer