Focus op je interne doelgroep: de medewerker

“Maak van je klanten ambassadeurs!” Het is een veelgehoorde term, vooral op de communicatieafdeling. Maar eigenlijk zou de focus veel meer op een andere doelgroep moeten liggen: de medewerker. Met de toenemende concurrentiedruk en het steeds snellere tempo waarin een bedrijf zich moet aanpassen aan de markt zijn medewerkers diegenen die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien. Daarom mag hun belang in het communicatieplan van een bedrijf niet worden onderschat. 

Goede medewerkers zijn eigenlijk onbetaalbaar. Mensen die precies weten hoe ze hun werk moeten doen, en die de markt en het product goed kennen omdat ze de nodige ervaring hebben zorgen ervoor dat een bedrijf functioneert. Alsnog draait de communicatie van een bedrijf vaak om de externe doelgroep, en niet om de medewerkers. Uiteraard zijn stakeholders en potentiële klanten ook belangrijk voor het bedrijf, want zonder hen zou er geen geld binnenkomen. Maar zonder de medewerkers die de kwaliteit waarborgen en ervoor zorgen dat het product of de service op de juiste plek verkrijgbaar is, zou het bedrijf in zijn geheel niet kunnen blijven draaien. Het is dus cruciaal om bij het maken van een communicatiestrategie ook aan de interne doelgroep te denken. Want net als klanten door goede communicatie gemotiveerd kunnen worden om het product te kopen en een voorkeur voor het merk te ontwikkelen, worden medewerkers meer betrokken en gemotiveerd door goede interne communicatie.

Betrokkenheid verhoogd intrinsieke motivatie

Een betrokken medewerker is gemotiveerder. Het belangrijke? Volgens Simon Sineks Start with Why is het cruciaal dat een medewerker het totale plaatje ziet, en niet alleen zijn eigen taken als losstaand iets. Sinek gebruikt hiervoor het voorbeeld van twee mannen die de hele dag een muur bouwen. Ze doen allebei exact hetzelfde werk, maar de ene man is gemotiveerd terwijl de andere eigenlijk niet graag naar zijn werk gaat. Het verschil is dat de ene man het totale plaatje kent: De muur die hij bouwt maakt uiteindelijk onderdeel uit van een grote, mooie kathedraal. Hij kent het doel, en vindt het repeterend werk daarom niet erg. Hij kan uiteindelijk trots zijn om deel uit te maken van zo’n groot project, ook al is het maar één muurtje. De andere man weet niet waarom hij de muur bouwt, en gaat daarom ook elke dag met tegenzin naar zijn werk om zware stenen te tillen.

De twee mannen uit dit verhaal zijn de medewerkers van elk bedrijf. Een medewerker die het totale plaatje kent kan bijdragen aan het doel van het bedrijf. Een medewerker die elke dag naar zijn werk komt en alleen zijn eigen taken kent, is niet betrokken. En komt daarom ook minder gemotiveerd naar zijn werk.

Interne communicatie kan hierbij helpen: Regelmatige communicatie met de medewerkers kan de betrokkenheid van medewerkers verhogen omdat het ervoor zorgt dat iedereen het totale plaatje kent en hetzelfde doel nastreeft.

Leren van externe communicatie

Nadat de focus jarenlang op externe doelgroepen lag is het nu belangrijk om op de interne doelgroep te focussen. En ook om van externe communicatie te leren: Terwijl er in de marketing met verschillende doelgroepen wordt gewerkt en de middelen en boodschap erop worden aangepast, wordt er intern nog steeds vaak een algemeen berichtje op het intranet geplaatst of een mailtje naar iedereen gestuurd. Het is tijd om dit te veranderen!

Om ervoor te zorgen dat medewerkers zich weer meer betrokken voelen, is het nodig om ze een prioriteit te maken in het communicatieplan door net zoals extern met verschillende doelgroepen, middelen en boodschappen te werken. Bedrijven hebben al lang begrepen hoe belangrijk het is om de marketing relevant te maken voor de doelgroep. Gelukkig groeit het besef dat dit ook geldt voor interne communicatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord