Hoe is het met jouw werkdruk?

Uit het maandelijkse medewerkersonderzoek bleek dat Werkdruk een heikel punt was voor veel van ons bij Visma | Raet. Dat was een duidelijk signaal en het leadershipteam wilde er graag actie op nemen. Maar om iets op te lossen, moet je precies weten water aan de hand is. Als onderdeel van een organisatiebreed verbeterprogramma is daarom een multidisciplinaire taskforce opgericht met daar in collega’s uit de hele organisatie die zin hadden om naast hun reguliere werk een oplossing voor de werkdruk van en voor collega’s te bedenken.

Met de resultaten van het onderzoek onder de arm zijn we als taskforce aan de slag gegaan en constateerden we dat voor een echt gedegen probleemanalyse meer nodig was dan de data uit het medewerkersonderzoek. Daarom hebben we bij afdelingen, die een hoge mate van werkdruk ervaren, diepte interviews gehouden om tot de kern van de zaak te komen.

Foto van Edu Lauton, Unsplash

In de pilot ontwikkelden we uiteenlopende interventies

Op basis van het onderzoek, de interviews en expertinformatie hebben we voor drie afdelingen een menukaart opgezet met diverse interventies. Deze zijn gepresenteerd aan de teams en zij hebben hierin hun keuzes gemaakt. De eerste reacties zijn veelbelovend! De teams ervaren het onder andere als zeer positief dat ze er zelf een stem in hebben en het niet voor hen – maar mét hen wordt aangepakt.

Qua interventies moet je denken aan: verbeteren interne processen, lean boot camps, training ‘assertiviteit’ en optimaliseren in het gebruiken van de systemen. Elke situatie vraagt immers om een andere oplossing en dus hebben we een breed aanbod ontwikkeld.

De oplossing voor elk team: de toolkit werkdruk verminderen

We hebben onze aanpak vertaald naar een toolkit die door elk team kan worden ingezet om te komen tot de kern van de oorzaak van hun werkdruk. De toolkit helpt het team de oorzaken te vinden, onder ogen te zien en biedt aansluitend interventies aan. Deze toolkit is nu beschikbaar voor ieder team dat wil werken aan het verbeteren van hun werkdruk. We hebben de informatie over de toolkit en aanpak ondergebracht in de HR Groep op ons Intranet gezet zodat het voor iedereen beschikbaar is.

Helaas, de toolkit is geen wondermiddel dat in een middagje al je problemen oplost.

Was het maar zo eenvoudig. Het kost tijd om dit goed te doen, en tijd vrijmaken is vaak lastig als je een hoge werkdruk ervaart. Maar als je werkdruk serieus aanpakt, dan levert dat je uiteindelijk veel meer op. Kwestie van de kost gaat voor de baat uit. Vertragen om te kunnen versnellen.

We zijn als taskforce enorm trots op dit resultaat en zijn ervan overtuigd dat dit ons gaat helpen om werkdruk niet iets te laten worden dat ‘er nu eenmaal is’ binnen onze organisatie. Het is nu iets dat je moet en kan managen. Voor je team maar zeker ook voor jezelf.

Neem gerust contact met mij op als je er meer over wilt weten:

Marjolijne Gyurik, Customer Success Manager, 06 51 124 536
Visma Raet, www.vismaraet.nl
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord