De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (2)

In mijn vorige blog schreef ik hoe je met een online dialoogplatform de gewenste ontwikkeling van organisaties kan ondersteunen, waarbij je in betekenisvolle gesprekken een brug slaat tussen beleid en bedoeling. In deze bijdrage focus ik op de rol van een sociaal intranet voor het versterken van een lerende cultuur en co-creatie.

Lees meer

De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (1)

In mijn werk als communicatieadviseur en verhalenmaker ervaar ik dat directeuren en bestuurders voor de steeds terugkerende uitdaging staan om breed gedragen ambities te formuleren en die vervolgens tastbaar te maken in waarneembaar gedrag en resultaten. In een omgeving die steeds complexer wordt, is dat een stevige opgave. De dilemma’s zijn dan ook talrijk. Hoe bereid je je voor op wat je nog niet kan voorspellen? Hoe vergroot je slagvaardigheid, rendement en efficiency terwijl je ook eigenaarschap, samenwerking en klantgerichtheid wil versterken?

Lees meer

Waarom UX-learning de toekomst heeft

Gastblog Iris Koolen, oprichter Elephant Road

De technologische markt blijft zich vernieuwen. Denk aan ontwikkelingen als de enorme toename van online videomateriaal, ‘bring and choose your own device’, van mobile first naar mobile only en natuurlijk altijd bereikbaar en beschikbaar in je handpalm. In 2020 genereren meer dan 25 miljard devices data over bijna elk denkbaar onderwerp, waarvan 80 procent video is. Mobiele technologie is het enige middel (als we kijken naar tijdbesteding) dat momenteel groeit, ten opzichte van media als de desktopcomputer, de tv, radio en kranten. In de VS is al bijna 20 procent van de millennials ‘mobile only’. Kortom, deze technologische veranderingen hebben een sterke invloed op hoe we communiceren, informatie tot ons nemen en ook op hoe we leren. In deze blog neem ik je mee in deze veranderingen en bespreek ik welke gevolgen dit heeft voor leerprocessen.

Lees meer

Zó zinloos, dat adverteren via Facebook. Toch?

Regelmatig hoor ik dat ‘sociale media helemaal niet werken’. Vooral vanuit organisaties die eenmalig via Facebook een betaalde campagne hebben uitgezet die weinig (of misschien wel niets) heeft opgeleverd. De vraag is hoe dit komt, welk beeld de afzender over social media heeft en welke verwachtingen sufficiënt zijn.

Lees meer

WhatsApp-en op de werkvloer

Ik kan het me nauwelijks voorstellen om WhatsApp uit te sluiten van zowel mijn zakelijke als persoonlijke communicatiemix. Toen ik de blog zag ‘Met je collega’s WhatsApp-en. Doen of niet?’ trok dat natuurlijk mijn aandacht. De marketing manager van het software bedrijf die deze blog schreef adviseert nadrukkelijk om regels op te stellen voor WhatsApp-gebruik op het werk. Ik ben niet perse tegen regels, maar kies graag voor een weloverwogen insteek.

Lees meer

Nieuwe technologie: welke kansen pakt HR?

De positie van HR verandert. Technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, big data, het nieuwe werken en de dominante rol van mobiele devices, vinden ook plaats bij organisaties en gaan een groot effect hebben op de manier waarop medewerkers met elkaar samenwerken. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties in beweging moeten komen of blijven.

Lees meer

Heb jij al een influencer?

Iedereen is actief op (sociale) media. Van je oma van 83 tot je neefje van 11. Doordat technologische ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen, worden de mogelijkheden ook groter. Hoe bereik je de juiste mensen? Bijvoorbeeld bij het plaatsen van een vacature? Daar gaan we in deze blog nader naar kijken.

Lees meer

Persoonlijkheidstesten: waarheid, stigmatisering of excuus?

“Zijn er nog niet genoeg testen dan?” zei ze op narrige toon. Hmmm? Ik was net enthousiast aan ‘t vertellen hoe geweldig 7Life is, wat je ermee kunt, hoeveel inzicht het geeft in gedrag en hoe het de juiste woorden geeft om aan te sluiten bij de ander. In dit geval was ik in mijn enthousiasme te weinig aangesloten op haar.

Lees meer

Dit blogbericht gaat de manier waarop je voortaan gaat bloggen fundamenteel veranderen

De titel van dit bericht komt misschien wat borstklopperig over maar het is wel een van de tips die we op 25 februari jl. met elkaar hebben gedeeld tijdens de workshop ‘Bloggen anno 2016’. De achterliggende gedachte bij deze tip is: stop urgentie in een kopregel, en dat mag best op een provocatieve wijze.

Lees meer

Serious gaming laat mensen stage lopen in de toekomst

HR managers willen van hun opleidingen en ontwikkeltrajecten een effectieve leerervaring maken. Communicatie en brand managers willen dat hun merkbelofte wordt beleefd in de dagelijkse praktijk. Sinds tien jaar houd ik me bezig met serious gaming als interventietool in organisaties die in ontwikkeling zijn. It’s hot and it happens with serious gaming! Je hoort steeds meer organisaties gaming of gamification toepassen om mensen op een inspirerende manier bewust te maken van nieuwe klant oriëntaties, marktveranderingen of technologische ontwikkelingen.

Lees meer

Een mooie start van 2016 met social media en HR

Over sociale media wordt veel getweet, gepraat en geblogd. In het HR-vak denk je daarbij al snel aan ontwikkelingen en toepassingen in recruitment en wellicht arbeidsmarktcommunicatie: het twitteren van vacatures en het profileren van je organisatie op LinkedIn. Maar er is veel meer mogelijk. Op Twitter en Facebook, maar bijvoorbeeld ook met blogs en YouTube.

Lees meer

Social Media & Engagement

‘Hoe kun je sociale media inzetten om mensen te verbinden?’ vroeg iemand onlang in mijn workshop. Een levendige discussie volgde met interessante ervaringen van verschillende deelnemers.

Onderwerpen als interne communicatie, medewerker engagement en internal branding hangen nauw met elkaar samen. Sociale media zijn een krachtig middel om de merkcultuur van de organisatie uit te dragen, de afstand tussen directie en medewerkers te verkleinen, volcontinu te luisteren naar wat er bij medewerkers speelt én door vloeiende communicatie ervoor te zorgen dat medewerkers toegang hebben tot informatie, mensen en middelen zonder uitsluitend afhankelijk te zijn van de formele, soms belemmerende, hiërarchische (communicatie) structuren.

Hoewel we weten dat voor iedere medewerker de triggers voor engagement anders kunnen zijn, wijzen de meeste onderzoeken uit dat je een engaged werkplek kunt creëren met een boegbeeld vanuit de top van de organisatie die weet uit te dragen waarom bevlogen medewerkers zo belangrijk zijn. Daarnaast moet je onderzoeken welke engagementstrategie voor welke specifieke doelgroep binnen jouw organisatie telt. Mensen hebben verschillende drijfveren, dus speel hier op in!

Blog van de CEO

We zien steeds meer directeuren, voorzitters en CEO’s die gaan bloggen of vloggen. Patrick Bakker bijvoorbeeld, CEO van Adecco Group Nederland, publiceert maandelijks een blog of vlog op het social intranet. Deze updates gaan over verschillende onderwerpen: meestal is de inhoud zakelijk gericht om medewerkers te informeren, maar ook om ze voor hun inzet te bedanken of een fijne vakantie te wensen. Af en toe deelt Bakker ook persoonlijke ervaringen, zoals zijn deelname aan de beklimming per fiets van de Mont Ventoux voor een goed doel.
Hoewel de Adecco-medewerkers niet of nauwelijks direct reageren op de blogs zorgt deze interne communicatie ervoor dat de afstand tussen directie en medewerkers als kleiner wordt ervaren. Dit komt alleen al door het feit dat medewerkers de mogelijkheid hebben, of ze het nu doen of niet, om op de blog te reageren of de CEO een mailtje te sturen.
Elke manager moet regelmatig checken bij zijn medewerkers of ze alles hebben om succesvol hun werk te doen. Door continu ‘engagement’ als topprioriteit te zien kunnen leidinggevenden het verschil maken. Het is belangrijk om – ook via (interne) sociale media – in contact te staan met de medewerkers. Interne sociale media helpen directie en leidinggevenden te luisteren naar wat hen bezighoudt en directe feedback te geven en te ontvangen.

Succesvol gebruikmaken van communities

holly en meaganVervolgens gaat het bij interne communicatie en engagement om de verbinding van de medewerkers onderling en hun verbondenheid met de organisatie of het merk. Zeer relevant is de informatie die zij via sociale media ontvangen en met elkaar delen, waardoor zij in staat zijn hun werk zo goed mogelijk uit te voeren, zich betrokken en gewaardeerd voelen en effectief met elkaar kunnen samenwerken.
Het gaat om de manier waarop zij het internal brand en het bijbehorende (HR-)beleid ervaren en dit aan kunnen laten sluiten bij hun eigen drijfveren en behoeftes. Deze verhalen en ervaringen delen zij op interne sociale media. Vanuit de organisatie is facilitering en begeleiding van deze gesprekken in de vorm van community management noodzakelijk. Zonder community management kunnen er uiteraard ook gesprekken op interne sociale media worden gevoerd, maar de kans dat medewerkers dan afhaken of überhaupt niet aanhaken, is aanzienlijk.
Je moet er rekening mee houden dat succesvolle interne communicatie en engagement staat of valt met de bereidheid van alle medewerkers om mee te doen. Dit geldt voor het managementteam, maar ook voor HR- en communicatieprofessionals.

Welke sociale media?
Voor het verbinden van collega’s, het versterken van de interne communicatie en de introductie en onboarding van nieuwe medewerkers wordt het social intranet of de enterprise social media het meest gebruikt. Daarnaast is een platform als Yammer zeer favoriet. Besloten groepen op LinkedIn en Facebook worden als aanvullende kanalen ingezet.
Er is dus een legio aan mogelijkheden en middelen voor het gebruik van sociale media voor interne doeleinden. De afgeschermde omgevingen bieden een alternatief om met weinig investeringen te starten en interne communicatie persoonlijker, laagdrempeliger en informeler te maken.

start-met-doen-1500x430

HR & Social media: maak het concreet

Zien is geloven. Dat geldt ook voor het gebruik van sociale media in organisaties. De toegevoegde waarde wordt direct duidelijk als het delen van verhalen, kennis en ervaringen wordt ingezet voor een concreet doel: kandidaten, leads, tevreden medewerkers en tevreden klanten. De nieuwe uitgave ‘HR & Social media’ wil professionals inspireren om sociale media gericht in te zetten in de gehele organisatie. ‘Sociale media zijn  van ons allemaal.’

Social media are here to stay. De ontwikkelingen op het gebied van sociale media zijn onomkeerbaar. We laten het industriële tijdperk achter ons en leven nu in het digitale tijdperk. De organisatie van de toekomst is platter, wendbaarder en transparanter. Dit betekent dat het HR-beleid en de bijbehorende instrumenten, maar ook de eigen rolopvatting van HR (en vaak ook Communicatie), mee moeten veranderen. Hoe kan HR sociale media het beste gaan inzetten?

Inzetbaar bij ieder HR-thema

Naast het zoeken, vinden en verbinden van interne en potentiële medewerkers zou HR sociale media kunnen inzetten voor ieder denkbaar HR-thema. Denk bijvoorbeeld aan alumni-relaties, medewerker engagement, internal branding, kennisdeling, persoonlijke ontwikkeling, leiderschap en positionering. Het inzetten van sociale media is daarbij geen doel op zich, maar een krachtig platform om HR-vraagstukken te ondersteunen. Het is lucratief te verkennen hoe wiki’s, blogs, microblogs, communities, review & rating tools, kennisplatforms en dergelijke HR verder kunnen helpen in het realiseren van de doelstellingen van de organisatie.

Geen blauwdruk, wel een heldere koers 

In de nieuwe uitgave HR & Social Media nemen we je mee in ons verhaal: onze kijk op sociale media, onze eigen ervaringsverhalen en die van anderen. We gaan in op wat wel te doen en wat niet te doen, stappenplannen en theoretische achtergronden, kansen en mogelijkheden, valkuilen en aandachtspunten.
Bovendien willen we je graag het volgende meegeven: er bestaat geen blauwdruk voor sociale media en er bestaat al helemaal geen one size fits all. Het is een kwestie van al doende leren, aanpassen en ontwikkelen en je niet vastklampen aan een vastomlijnd strategisch social mediaplan of -beleidsstuk. De starheid hiervan past niet bij het organische en agile karakter van deze netwerken. Het past ook niet bij de snelle omgevingsveranderingen en innovaties van het digitale tijdperk. Wat wel werkt is een richting bepalen, een koers uitzetten, een (bewegende) stip op de horizon zetten, een kader scheppen, houvast bieden en duidelijkheid creëren in rollen en eigenaarschap.

Als het gaat om de inzet van sociale media is er nauwelijks onderscheid mogelijk tussen strategisch, tactisch of operationeel niveau. Denk dus niet: nu ga ik een mooi beleidsplan schrijven en dan laat ik iemand anders – de recruiter, de HR-adviseur of de stagiaire – het plan uitvoeren. Succesvolle inzet van sociale media betekent dat iedereen meedoet, betrokken en committed is én de handen uit de mouwen steekt: sociale media zijn van ons allemaal. Hoe je iedereen in je organisatie mee kunt krijgen, ook daar gaan we in dit boek nader op in.

Onze visie
Wat ons betreft zijn sociale media niet alleen een nieuwe communicatietool die toegevoegd zou moeten worden aan de middelenmix van HR-communicatie, maar geven ze het begin aan van een grote verandering. Het is daarom noodzakelijk om sociale media expliciet op de agenda te zetten en de professionals van HR aan te sporen actie te ondernemen. Tegelijkertijd hopen wij dat sociale media over een niet al te lange tijd van de agenda zullen zijn verdwenen en een geïntegreerd onderdeel van werkwijze en beleid zijn geworden. We hopen dat dit boek hiervoor een inspiratie mag zijn.

HR & Social Media, HR in de rol van gebruiker, business partner en change agent’, van Diana Russo en Inge Beckers. Het #HRsocialBook verschijnt bij Vakmedianet/PW de Gids. Bestel via  Eventbrite een kaartje voor de boeklancering op 15 oktober bij Seats2Meet in Utrecht.

10 redenen voor social media-monitoring door HR

Er zijn tientallen redenen waarom het zinvol is voor organisaties om gesprekken op sociale media te monitoren. Veelal hebben deze redenen te maken met marketing- en communicatie-activiteiten.

Lees meer

Verandervoorkeuren bij gebruik sociale media

Eigenlijk is het een wonder dat Google+ nog steeds niet razend populair is. Google+ heeft nu bijna 4 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1,3 miljoen actief zijn. Facebook heeft echter 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks inloggen. Terwijl je met Google+ zoveel kunt, zowel voor het werk als privé. In (besloten) communities met je vakgenoten of collega’s kennis uitwisselen, berichten delen, (video)gesprekken voeren via een hangout. Ideaal voor je virtuele afdelingsoverleg. Hoe actief – of juist niet actief – zet jij met je collega’s sociale media in? Is het al een onderdeel geworden van jullie werkprocessen? Of worden net de eerste voorbereidingen getroffen voor een veilige stap naar een sociaal intranet?

Lees meer

Op social media komen werkgevers van Mars en kandidaten van Venus

Jay Baer constateerde laatst in een artikel dat bedrijven van Mars komen en klanten van Venus met betrekking tot sociale media. Ik zie dat dit principe ook naar arbeidsmarktcommunicatie doorgetrokken kan worden.

Lees meer

Stop met branding. Start met bonding!

Met name in de FMCG-sector schuiven merken steeds vaker hun moedermerk (P&G, Unilever, Nestlé etc.) naar voren. Het corporate merk wordt ingezet om extra verbindingen te maken. Mijn tip voor 2015: stop met branding, start met bonding!

Lees meer

HR krijgt geen geld voor technologie

Net voor het zomerreces stelde ik via dit blog de vraag Hoe technologie-savvy ben jij? HR-professionals zijn gewoonweg behoudend en hebben minder affiniteit met technologie en nieuwe communicatiemiddelen, zo blijkt.  

Lees meer

Hoe technologie-savvy ben jij?

Recent was ik op bezoek bij een softwareleverancier die onder andere oplossingen biedt voor salarisverwerking, roostering en talentmanagement. HR-gerelateerde software dus. Dat betekent dat de salesmensen van deze softwareleverancier HR-professionals als aanspreekpunt, als hun klant, zien. En dat was verdomd lastig volgens die salesmensen. Want HR-professionals gaan direct met hun ogen rollen als je het over systemen en software hebt. Ze willen wel het gemak van de software, maar willen niet geconfronteerd worden met systeemeisen en het functioneel ontwerp. ‘Nou, dat wil eigenlijk niemand hoor’, wierp ik die salesmensen nog voor de voeten. Maar zij bleven erbij, software verkopen aan HR-mensen is echt het moeilijkste wat er is.

Behoudende beroepsgroep

Stiekem moet ik hen wel een beetje gelijk geven. P&O’ers zijn wars van technologie, flitsende hebbedingetjes en nieuwe communicatiemogelijkheden, zoals ook bleek uit het onderzoek van Diana Russo en Inge Beckers over het inzetten van sociale media door HR-professionals. Deze beroepsgroep is gewóón behoudend. Bewezen door onderzoeksbureau Motivaction, deelt mensen in naar 8 Mentality milieus. Het gaat om de instelling van mensen. Sociodemografie, zoals leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen zijn niet het uitgangspunt. Zo zijn Clairy Polak (Nova en Buitenhof) en Patty Brard beiden even oud, wonen ze allebei in Amsterdam en verdienen ze als presentatrice ongeveer evenveel. Maar de keuzes die zij in het leven maken zijn geheel anders. Dit Mentality-model deelt mensen in naar status en waarden.

Traditionele burgerij en postmaterialisten

P&O’ers blijken oververtegenwoordigd in de milieus ‘Traditionele burgerij’ en ‘Postmaterialisten’ en juist ondervertegenwoordigd in het milieu ‘Opwaarts mobielen’. En dat heeft natuurlijk consequenties. Traditioneel burgers houden vast aan traditionele waarden en normen. Zijn risicomijdend. Nieuwe (technologische) ontwikkelingen adopteren zij laat.

Postmaterialisten zijn van alle milieus het meest sociaal bewogen. Ze hebben aandacht voor immateriële waarden en zijn politiek geïnteresseerd. Ze zijn niet op consumptie en vermaak gericht. Vanuit hun sociale bewogenheid, met oog voor de individuele ontwikkeling en zelfontplooiing van de medewerker zijn zij uitstekende HR-professionals. Maar technologie minded en gericht op vernieuwing, materiële zaken en vermaak, zoals de Opwaarts mobielen, zijn ze zeker niet.

Niet zo technologie-savvy, wel sociaal

Het lijkt erop dat voor een snelle adoptie van technologie en sociale media in het HR-vak, de verkeerde personen werkzaam zijn op de afdeling P&O. Althans, óververtegenwoordigd zijn. Tradities zitten als het ware ingebakken in de beroepsgroep. Met het sociale gehalte van de P&O’er zit het wel goed. Nu nog iets meer tech-savvy…En oh ja die salesmensen bij dat softwarebedrijf, zij moeten er gewoon voor zorgen dat ze producten verkopen – die gebruiksvriendelijk zijn, voor zichzelf spreken, zonder ingewikkelde flashy features – en die naadloos aansluiten bij de behoefte van de HR-afdeling of de organisatie!

Drie grondregels voor LinkedIn

Onlangs voegde LinkedIn een ranking toe die laat zien hoe jouw profiel gerankt is ten opzichte van anderen binnen jouw netwerk. De ranking is gebaseerd op het aantal keer dat je profiel is bekeken. Hoe meer mensen aanhaken bij social media, hoe meer het lijkt te gaan om grote aantallen volgers, likes en views. Laat ze maar. Hoe vaker ik dat zie, hoe meer ik terugval op de kracht van sterke, meervoudige persoonlijke verbindingen…en die hoeven niet zo groot te zijn qua aantal.

Lees meer

Zoekmachine wordt recruitmentmachine!

95% van de internetgebruikers gebruikt dagelijks Google. Adverteerders weten inmiddels het advertentiemodel van Google, Adwords, te vinden.

Lees meer

Geregisseerd loslaten: Employer Brand Stories

Dinsdag 27 mei 2014, de eerste Employer Brand Stories, georganiseerd door het Employer Brand Netwerk. Negen zelfstandige experts die beschikken over veel kennis en ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Drie cases. Eén rode draad: employer branding. Een verslag.

Lees meer

De meerwaarde van de interne blog

Een interne blog kan het leren in een organisatie gericht ondersteunen. Door intern kennis te delen krijgt Opleiding & Ontwikkeling een extra impuls.

Lees meer

Interview met Laura Baselaar (VUmc): ‘Van controle naar vertrouwen in kleine stapjes’

HR zet sociale media vooral in voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. De top 3 van activiteiten is plaatsen van vacatures, jobbranding – careerevent – campagnes en versterken van het werkgeversmerk. Maar wat gebeurt als je als HR-afdeling nog een stap verder gaat, zoals het geval was bij VUmc? We vragen het Laura Baselaar.  Lees meer

Vijf tips voor een goede online wervingsvideo

Wervingsvideo’s geven een goed beeld van de organisatie als werkgever. Daarnaast genereren ze, mits goed gebruikt, ook veel waarde voor zoekmachines. Het maken van een goede video is niet eenvoudig. Uiteraard is het goed om een goed script en teksten te hebben. Maar dit kan er ook voor zorgen dat de video onnatuurlijk overkomt. Vijf praktische tips en voorbeelden van goede wervingsvideo’s.

Lees meer

Sociaal leren: kennisuitwisseling in organisaties

Ik was benieuwd naar hoeveel bedrijven al gebruik maken van slim online uitwisselen binnen de organisatie, sociaal leren. Ik zie dat medewerkers vaak thuis wel facebooken, facetimen, appen en van allerlei sociale media gebruiken maar binnen de organisatie met collega’s heel anders communiceren – vooral via vergaderingen.

Soms is er geen tool met het gemak van Facebook, een intranet forum kan onhandiger zijn en heeft dan minder aantrekkingskracht. Ook hangt het samen met de cultuur van het bedrijf, als mensen niet gewend zijn samen te werken en uit te wisselen zullen ze dat online ook niet snel gaan doen, ook al zijn de tools er wel. Zo hebben veel bedrijven wel Yammer wat hetzelfde gebruikersgemak biedt als Facebook. Wist je dat Nederland voor Yammer een heel belangrijk land is?

Wat je ziet in de infographic is dat 70% van de mensen sociale media gebruiken (bron: CBS, 2013) ongeacht opleidingsniveau. En maar 34% van de bedrijven gebruiken sociale media voor kennisuitwisseling binnen de organisaties. Veel vaker (68%) is de marketing afdeling actief met het benutten van sociale media. Gek dat marketing hierin zo voorop loopt? Ik zie dat al jaren en heb het nooit goed begrepen.

Het onderzoek van Evolve naar interne sociale media voegt daar nog wat interessants aan toe: als er wel geïnvesteerd wordt in kennisuitwisseling via sociale media intern (ook wel online communities genoemd) dan is in 70% van de gevallen de communicatieafdeling betrokken. Zelf werk ik met een organisatie samen met de communicatie en opleidingsafdelingen (HRD) en ik zie dat HR grote toegevoegde waarde heeft. Qua platformen worden eigen sociale intranetten gebruik, of Yammer, LinkedIn en Facebook worden ingezet voor interne communicatie. Voorbeelden van nederlandse platformen zijn WorkVoicesWinkwaves en Plek.

Nog belangrijker: slechts 37% heeft de taak van community manager of facilitatie benoemd en bij 1 of meerdere personen ondergebracht. 36% van de organisaties heeft niemand aangewezen en 24% vrijwilligers of 2% stagiair aangesteld. Wat een onderwaardering van deze belangrijke taak!

Overigens zijn er nog meer manieren om naar sociaal leren in organisaties te kijken, meer in samenhang met een leercultuur en reflectie maar daar zijn nog minder cijfers over bekend.

Hier nog een interessante infographic over hoe HR bezig is met sociale media.

Bronnen:

HR weet social media nog niet voor eigen vraagstukken in te zetten

De uitkomsten van de #HRsocialSurvey zijn opvallend te noemen. HR is één van de grootst vertegenwoordigde beroepsgroepen op LinkedIn. Echter HR-professionals zijn vooral kampioen in lezen, luisteren en kijken. Het gericht inzetten van social media voor HR-vraagstukken gaat nauwelijks verder dan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl

15 mei inspiratiesessie over AMC, werken-bij websites, video’s en Layar

Het #Nieuwjaarstreffen in januari kreeg als rapportcijfer een 8. Ik ben dus enthousiast aan de slag gegaan voor een interessant volgend event waar drie – in de enquête – hoog gewaardeerde elementen centraal staan: het moet vakinhoudelijk zijn, interactief en de mogelijkheid bieden om te netwerken.

Op donderdag 15 mei maken drie vakgenoten zich vrij om jullie in een middag – die start met een lekkere lunch en afgesloten wordt met een drankje – bij te praten over ‘Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl’.

Deze inspiratiesessie wordt mogelijk gemaakt door Limebizz Layar Concepts, Brand Engineers en Zandbeek. We krijgen praktische verhalen uit de praktijk te horen die jou verder helpen bij het professionaliseren of vernieuwen van arbeidsmarktcommunicatie en online recruitment.

Toelichting op het programma van donderdagmiddag 15 mei 2014
Ruud Schoen (Brand Engineers) is in 2012 een periode werkzoekend geweest. In die periode bezocht hij veel carrièresites. Wat hem opviel was dat veel organisaties er nauwelijks in slagen een website interessant en ook eenvoudig in het gebruik te maken. Dit inspireerde hem in wat hij nu doet. Ruud is gespecialiseerd in werken-bij websites die zorgen voor voorkeursposities. Zijn workshop heet ‘Vertalen bedrijfswaarden naar de carrière website’. Daarnaast weet hij ook veel over hoe je aandacht van generatie Y vast kunt houden.

Timo Vorstenbosch (Zandbeek.) weet als geen ander hoe je eigen medewerkers inzet voor in- en externe communicatie. Hij gaat in op een aantal trainee video’s die hij voor ABN AMRO heeft gemaakt. Ook laat hij zien hoe de directeur van BAM Woningbouw een bouwplaats opgaat om collega’s te interviewen. Timo’s uitgangspunt: ‘Hoe kan ik video inzetten voor meer engagement, fans en volgers?’

Paul van de Looij (Limebizz) heeft een serie projecten die de moeite waard zijn om te delen en waarbij ook de inzet van Layar goed geïllustreerd wordt. Ik noem er drie: de Wegener bewaarbijlage van de Winterspelen in Sotchi, vacatures binnen een straal van 10 kilometer op je smartphone en het opbouwen van een database van kandidaten/profielen op grond van interacties. Paul is gespecialiseerd in het toepassen van de Layar techniek, via print naar de sites/video’s. ‘Vraag en aanbod in de arbeidsmarkt bij elkaar brengen op een vernieuwende, innovatieve en ludieke wijze’ heet de introductie die Paul van de Looij op 15 mei geeft.

Uitnodiging en programma 15 mei 2014 (PDF)
HR-Communicatie.nl organiseert ongeveer drie keer per jaar een ontmoeting. Dit doen wij altijd met een aantrekkelijk programma in combinatie met een gezellige netwerk borrel. Vanuit een inhoudelijke invalshoek brengen wij je nieuwe inspiratie! Kom je ook?

Donderdag 15 mei 2014 * 12:30 – 17:00 uur, incl. lunch * De Waag, Amsterdam

Doelgroep
Arbeidsmarktcommunicatie professionals, HR-professionals verantwoordelijk voor W&S, (Marketing)communicatieprofessionals verantwoordelijk voor Job Marketing, Internal en/of Employer Branding

Aanmelden
HR-Communicatie leden en introducés zijn van harte welkom, als je je maar aanmeldt via mail@ingebeckers.nl. We hebben een maximum aantal deelnemers voor deze inspiratiesessie, dus schrijf je snel in!

FLICKR FOTO: Moyan Brenn

 

Vacatures sexy maken voor Google

Om websites te plaatsen en te rangschikken in zoekresultaten scant Google de inhoud van websites. Door de scan kunnen ze het onderwerp, relevantie en de populariteit vaststellen. De uitkomst hiervan bepaalt mede hoe hoog je website komt te staan in de zoekresultaten. En hoe hoger je vacature komt te staan des te groter is de kans dat kandidaten je website vinden. In deze blog een aantal tips hoe je ervoor kan zorgen dat vacatures beter worden gevonden in de zoekresultaten.

Lees meer

Hoe maak ik mijn website Generatie-Y-proof?

Generatie Y, geboren tussen circa 1980 en 1995, opgegroeid met snelle communicatie en zeer visueel ingesteld, is voor velen een grillige en soms ongrijpbare doelgroep. Toch is het wel degelijk mogelijk om ook deze doelgroep te bereiken. Vijf tips om de aandacht van deze talenten vast te houden.

1. Alles voor de doelgroep

Websitebezoekers beoordelen in minder dan een seconde of een website interessant genoeg is om verder te kijken. Daarom is het belangrijk om direct de juiste signalen uit te zenden. Gebeurt dit niet dan haken bezoekers snel af. De juiste signalen zijn gebaseerd op de behoeften van de doelgroep. In dit geval Generatie Y. Deze generatie kenmerkt zich door uitdaging, authenticiteit, snelle communicatie, persoonlijke ontwikkeling en is gevoelig voor imago. Deze kenmerken moeten dus vertaald worden naar de website.

Belangrijk is dat de homepage kort en bondig de belangrijkste functies van de website weergeeft. Bezoekers begrijpen wat het doel is en waar ze snel de juiste informatie kunnen vinden. McDonalds begrijpt dit en stemt de website af op een jonge doelgroep. Men gebruikt veel visuele elementen en pakkende teksten. Op deze manier benoemen ze ook waarom je voor een baan bij McDonalds zou moeten kiezen. Dit houdt de aandacht vast en daagt uit om door te klikken.

macdonalds homepage

2. Maak gebruik van pakkende en bondige communicatie

Generatie Y is opgegroeid met snelle communicatie. Mede door de enorme toename van sociale media als Facebook en Whatsapp weet deze groep talenten overal en snel te communiceren met vrienden en familie. Deze aanpak wordt daarom ook verwacht van werkgevers. Het verhaal van het bedrijf moet kort en bondig zijn, anders haakt men af. Dit geldt ook voor vacatureteksten en de homepage. Zorg er voor dat de homepage pakkende titels en korte uitdagende teksten bevat. Hiermee prikkel je bezoekers om verder te klikken en verwijs je duidelijk naar de juiste informatie. Pagina’s over een bepaalde functiecategorie of vacatureteksten moeten geschreven zijn op uitdaging en persoonlijke ontwikkeling. Leg uit hoe Generatie Y zich kan ontwikkelen, waar de ambities van het bedrijf liggen en hoe men hier aan kan bijdragen. Deze manier van communiceren zorgt ervoor dat de juiste kandidaten geïnteresseerd blijven en sneller zullen solliciteren.

3. Authenticiteit wordt gewaardeerd

De nieuwe generatie werknemers haakt af op verkoopverhalen en wollige teksten. Wees daarom levendig en authentiek. Laat zien wie het bedrijf is en waar men voor staat. Is duurzaamheid belangrijk? Maak dan gebruik van tastbare voorbeelden. Is een sterke band met klanten van belang? Interview klanten over de samenwerking. Authenticiteit betekent op internet eerlijkheid, transparantie en en openstaat voor reacties. Een goed voorbeeld is het gebruik van Twitter voor vragen over vacatures. Heel transparant. PWC geeft het goede voorbeeld en wenst zijn nieuwe medewerkers via Twitter veel succes met hun nieuwe baan. Het Twitter kanaal staat op deze manier open en het bedrijf wekt een enthousiaste indruk.

pwc tweet

4. Collega’s zijn de beste ambassadeurs

Zoveel collega’s en vele mooie verhalen over werkervaringen. Betrek collega’s bij de wervingsactiviteiten. Op deze manier is werken bij de organisatie persoonlijk en tastbaar voor Generatie Y. Er zijn verschillende manieren om collega’s in te zetten. Zo kan gevraagd worden naar  ervaringen, persoonlijke ontwikkeling en wat de werkgever zo leuk maakt. Deloitte maakt werken persoonlijk door medewerkers via Twitter en Instagram foto’s te laten posten op#deloittemoments. De foto’s worden naast social media ook op de website geplaatst.

dm1dm2dm3

Het is ook mogelijk om collega’s in te zetten als Brand Ambassadors. Vraag zeer enthousiaste collega’s om te vertellen over hun ervaringen. Dit kan door middel van tekst, foto en video. Hiermee spreek je gelijk waardering uit voor hun inzet en werkbeleving.

5. Gebruik foto en videomateriaal

Generatie Y is erg visueel ingesteld. Om de aandacht van deze doelgroep direct vast te houden is het gebruik van foto en video essentieel. Authenticiteit is hierbij erg belangrijk. Deze generatie talenten houdt niet van geforceerde content. Zorg er dus voor dat beeldmateriaal mede door collega’s wordt gemaakt. ING past dit bijvoorbeeld goed toe in fotomateriaal. Ze interviewen collega’s over hun werkervaringen en plaatsen daar foto’s bij.

ing quote

Ook Albert Heijn weet goed de leuke en persoonlijke verhalen te vertalen. Onderstaande video laat op een jonge en frisse wijze zien waarom het leuk is om bij AH te werken.

ah youtubeKlik op de afbeelding voor de video.

Door het gebruik van beeldmateriaal beginnen vacatures te leven. De werkgever is door de persoonlijke inbreng tastbaar voor kandidaten. Hierdoor is het eenvoudiger om je in te leven. Dit maakt kandidaten enthousiast en stimuleert ze om te solliciteren.

In het kort

De nieuwe generatie talenten laat zich niet zo maar inpakken voor een nieuwe baan. Ze willen er zeker van zijn dat een baan bij ze past. Om Generatie Y te overtuigen is het belangrijk om gebruik te maken van pakkende communicatie. Hiermee weet de doelgroep snel onderscheidt te maken of een bedrijf bij ze past. Het juiste gebruik van beeldmateriaal zal dat idee versterken. Betrek collega’s bij de wervingsactiviteiten door hun ervaringen te delen. Betere ambassadeurs van je merk zijn er namelijk niet! Maar wat je ook doet om Generatie Y te binden zorg er voor dat het authentiek is. Gebeurt dit niet dan val je als werkgever snel door de mand.

Staat social media op de agenda van HR?

Eigenlijk best een eenvoudige vraag. Dagelijks krijgen we hier zeer verschillende berichten over. Door mee te doen aan dit onderzoek krijgen we inzicht welke social media worden ingezet, voor welke HR thema’s en en hoe social media binnen de organisatie wordt geïmplementeerd of geïntegreerd.

Lees meer

Visual Storytelling: video is format-of-choice

Visual Storytelling is de ‘beeldtaal’ van vandaag, die zowel informatief als  onderhoudend is. En het is waar, een foto zegt meer dan duizend woorden. Maar waarom is visuele communicatie zo effectief?

Lees meer

Social business innovation model

Sinds 1 mei van dit jaar ben ik werkeloos na een dienstverband van 35 jaar bij de ABN AMRO. Ik heb vanaf dag 1 niet stil gezeten en ben begonnen mij te oriënteren op wat ik nu leuk vind om te gaan doen. Dat is een leuke en spannende ontdekkingstocht geworden in een voor mij onbekende wereld van mogelijkheden en kansen. Als je je zoals ik 35 jaar op één bedrijf hebt gericht ben je niet zo bezig met de werkende wereld om je heen. Wat ik wél altijd heb gedaan is getracht zoveel mogelijk voorop te lopen op het gebied van innovatie en heb daar ook mijn sporen in verdiend. Sterker nog, mijn creativiteit brengt me altijd een aantal jaren vooruit op wat er zich nu afspeelt. En na een aantal jaren krijg ik ook gelijk en wordt datgene wat ik voor me zag werkelijkheid.

Lees meer

Medewerkertevredenheidsonderzoek: leuker met social media!

Dit verhaal gaat niet over hoe de inzet van social media de medewerker engagement kan verbeteren – hoewel dat ook een belangrijk en interessant onderwerp is- maar hoe social media het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) kan ondersteunen. Saai? Niet als je bedenkt dat we jaarlijks handen vol met geld uitgeven aan dit soort onderzoeken en er veel te weinig opvolging aan geven. Of erger nog: überhaupt geen MTO doen en dus niet weten of het uitgevoerde beleid effectief is geweest. Dat is pas een verspilling van geld, tijd een mankracht. Door social media in te zetten bij het MTO kunnen we het in ieder geval leuker maken. Het is de moeite van het proberen waard!

Lees meer

Hoe sociaal is het intranet van jouw organisatie? Doe mee met het onderzoek!

Het gebruik van interne social media binnen organisaties neemt toe. Steeds vaker wordt het intranet gekoppeld aan omgevingen waar kennisdelen en samenwerken centraal staan. Maar hoe ver is deze ontwikkeling in Nederland? Zijn mensen bekend met het begrip social intranet? Deze vragen zijn de aanleiding voor mijn onderzoek: ‘Social intranet 2013’.

Lees meer

Het succesvol opzetten van een intern social mediaplatform

In 2009 ben ik bij ABN AMRO begonnen met het vormgeven van een volwaardig social mediaplatform. Tegenwoordig staat dit bekend als de ABN AMRO Arena. Een daverend succes, zo meldt ook de website Frankwatching. In deze blog vertel ik meer over de zogenoemde lessons learned tijdens het opzetten van het platform.

Lees meer

Social media Laurens Zorg: leerpunten

De afgelopen maanden ben ik bij Laurens twee dagen per week werkzaam geweest als interim projectleider Social Media & Arbeidsmarktcommunicatie. Laurens is aanbieder van thuiszorg en verzorgd wonen voor ouderen in de regio Rotterdam en heeft zo’n 6000 medewerkers. In 2011 en de eerste helft van 2012 hebben ze de eerste social media activiteiten opgestart. Mijn opdracht bij Laurens was om social media bij recruitment mee te nemen naar ‘de volgende fase’ met de nadruk op uitbreiding en gedragsverandering. Een mooie combinatie tussen operationeel en strategisch bezig zijn. Hierbij mijn ervaringen en ‘learnings’.

Lees meer

HR & Social Media: Hoe en waar te beginnen?

Veel HRM’ers willen écht wel met social media aan de slag, maar weten niet waar en hoe te beginnen. Het is overweldigend veel als je vanuit stilstand op die voorbij denderende social media trein probeert te springen. En bovendien moet je zorgen dat je er niet meteen weer afgeslingerd wordt. De onderstaande learnings helpen je bij het zetten van de eerste stappen.

Lees meer

Twitter niet succesvol bij employer branding

Als organisatie wil je natuurlijk onder andere al voor je werving en selectie strategie als een aantrekkelijke werkgever overkomen, ofwel Employer Branding. De rol van social media wordt hierin steeds groter, zowel de rol van LinkedIn, maar ook van een medium als Twitter. Maar wat nou als bij de top 50 beste werkgevers slechts 1 organisatie Twitter juist inzet voor employer branding? Dit is de opvallende uitkomst van mijn afstudeeronderzoek naar het gebruik en het effect van Twitter voor Employer Branding. In deze blog zet ik mijn bevindingen uiteen.

Lees meer

Impact van social media is een HR-taak

Eindelijk staat social media ook bij HR op de agenda. Gelukkig maar, want de inzet van social media zal de komende tijd alleen maar verder toenemen. Dat is slechts het begin van de veranderingen waarmee organisaties in dit digitale tijdperk te maken krijgen: denk aan de flexibilisering van arbeidsrelaties, Het Nieuwe Werken en de veranderende behoeften van medewerkers. Daarmee heeft juist HR een cruciale rol bij dat wat komen gaat: als gebruiker van social media, als business partner en als change agent.

Lees meer

Vinden en gevonden worden in de online zoektocht naar jong talent

Hoogopgeleide starters, de zogenoemde Y-starters, worden de komende jaren steeds schaarser. 70% van hen oriënteert zich bij het zoeken naar een baan in de eerste plaats via het internet. Dit betekent voor de werkgever: Vind je doelgroep, maar zorg er ook voor dat ze jou kunnen vinden! Karlijn Fiesler van StudentenWerk schreef er een boek over. Vind mY is een handleiding voor werkgevers die vers bloed nodig hebben.

Lees meer

Personeel werven met social media. Alles wordt anders of toch niet?

Social media zijn op dit moment hot binnen het vakgebied employer branding. Door de vele publicaties over dit onderwerp, zou je soms bijna denken dat alles is veranderd door het opkomen van social media. Ik denk dat dat niet het geval is. De basis van employer branding is het hebben van een uniek, onderscheidend verhaal: de employer brand story. Social media hebben aan deze basis niets veranderd. Iedere werkgever moet er nog steeds voor zorgen dat hij zijn unieke verhaal scherp voor ogen heeft. Dat verhaal vormt namelijk de kern van alle activiteiten op het gebied van behouden, boeien, binden en werven van medewerkers. Daarom moet dit verhaal geen reclame-kreet of een wervingscampagne zijn. Het verhaal moet eerlijk en echt zijn. Een employer brand moet je in eerste instantie vooral ‘zijn’.

Lees meer

Personeel werven met social media

Social media zijn op dit moment hot binnen het vakgebied employer branding. Door de vele publicaties over dit onderwerp, zou je soms bijna denken dat alles is veranderd door het opkomen van social media. Ik denk dat dat niet het geval is. De basis van employer branding is het hebben van een uniek, onderscheidend verhaal: de employer brand story. Social media hebben aan deze basis niets veranderd. Iedere werkgever moet er nog steeds voor zorgen dat hij zijn unieke verhaal scherp voor ogen heeft. Dat verhaal vormt namelijk de kern van alle activiteiten op het gebied van behouden, boeien, binden en werven van medewerkers. Daarom moet dit verhaal geen reclame-kreet of een wervingscampagne zijn. Het verhaal moet eerlijk en echt zijn. Een employer brand moet je in eerste instantie vooral ‘zijn’.

Lees meer

7 tips voor aansprekende online medewerkersprofielen

Heeft jouw corporate website een echt gezicht? Elke website heeft zijn beeldmerken en logo’s, maar niets zegt zoveel over een organisatie als de werknemers die het dragen. Is het bedrijf jong of oud, formeel of informeel, een mannenhonk of vrouwenbolwerk? Sommige organisaties trekken online graag een gelikte, maar anonieme façade op. Dat is een keuze. Een organisatie die trots is op haar medewerkers laat echter graag zien wat ze in huis heeft. Maar hoe? Met deze zeven tips ben je aardig op weg.

Lees meer

Tips voor goede online medewerkersprofielen

Heeft jouw corporate website een echt gezicht? Elke website heeft zijn beeldmerken en logo’s, maar niets zegt zoveel over een organisatie als de werknemers die het dragen. Is het bedrijf jong of oud, formeel of informeel, een mannenhonk of vrouwenbolwerk? Sommige organisaties trekken online graag een gelikte, maar anonieme façade op. Dat is een keuze. Een organisatie die trots is op haar medewerkers laat echter graag zien wat ze in huis heeft. Maar hoe? Met deze zeven tips ben je aardig op weg.

Lees meer

Onmisbare condities voor lerende organisaties

We weten allemaal dat onze maatschappij veranderd is in een kenniseconomie. We weten ook dat het toepassen van kennis meer waarde toevoegt aan een organisatie. Uw medewerkers delen steeds vaker kennis via publieke sociale media als Twitter en LinkedIn in plaats van binnen uw organisatie. Hoe beïnvloeden deze ontwikkelingen Human Resource Development (HRD)? Het antwoord: organisaties worden ‘lerende organisaties’.

Een lerende organisatie. Wat is dat precies?
De basis voor een lerende organisatie vorm je door te zorgen voor off- en online ‘ontmoetingen’, door samen te reflecteren met als doel een leerproces tot stand te brengen. Hierbij zijn professionaliteit (persoonlijk meesterschap) en teamleren cruciale elementen (Senge).

Waarom wil je een ‘lerende organisatie’ worden?
Omdat onze maatschappij is veranderd in een kenniseconomie. Dit is een economie waarin de toepassing van kennis meer waarde toevoegt aan een organisatie dan de traditionele factoren als kapitaal, grondstof en arbeid. Het antwoord op deze ontwikkeling is de lerende organisatie, waarbij de inbreng van ieder individu – op basis van de persoonlijke visie en talenten – van belang is.

Condities creëren
De kwaliteit van je professionals en de inrichting van het primaire proces moet een win-win-situatie voeden. Creëer condities waarbij management en medewerkers kunnen reflecteren en leren. Dit vraagt om een sociale leeromgeving:
1. Je biedt medewerkers de mogelijkheid om kennis en vaardigheden te ontwikkelen die voor het dagelijkse werk nodig zijn.
2. Je biedt medewerkers mogelijkheden voor hun persoonlijke ontwikkeling. Waarbij het van belang is aan te sluiten bij de al aanwezige kennis en vaardigheden.

Het vormgeven van een sociale leeromgeving is een uitdagende taak. Je moet in staat zijn de dagelijkse werkomgeving te transformeren naar een leeromgeving waarin samen geleerd en gewerkt wordt. Hoe gaat jouw organisatie deze uitdaging aan? Deel je goede verhalen!

Foto: portrait of a bridge, unsword & Moonsabre, flickr

Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

Geschreven door Diana Russo en Marnix van der Zalm

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie & sociale media: step back but don’t relax!

Je goede personeel behouden en de juiste mensen werven: dat is waar arbeidsmarktcommunicatie in mijn ogen om gaat. Sociale media kunnen daar zeker bij helpen. Door op een doordachte wijze gebruik te maken van bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Linkedin, bouw je een relatie op met je doelgroepen waardoor zij een positief beeld van je organisatie krijgen. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe organiseer je dat?

Lees meer

Peter Nelissen: ‘Sociale media zijn meer dan alleen tools’

Onlangs presenteerde Nelissen Media Consult in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam het eerste landelijke onderzoek naar de invloed van sociale media op interne communicatie. Peter Nelissen is stellig over de uitkomsten: ‘De discussie of sociale media zin hebben moet je niet eens meer aangaan. Je bent gewoon gek als je ze niet gebruikt.’

Lees meer

Hoe meer connecties, hoe beter

Het belang van LinkedIn hoef je aan een HR-professional niet uit te leggen. Lid worden van dit netwerk is zelfs onmogelijk zonder LinkedIn-profiel. Nu stort ook de wetenschap zich erop. Uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat netwerken via LinkedIn belangrijk is bij de zoektocht naar een baan.

Lees meer

Efficiency door interne Social Media

Door Eelco Scheltinga
Steeds vaker hoor en lees ik berichten over bedrijven die policies maken omtrent het gebruik van social media. Ook in verschillende linkedin groepen zie ik regelematig de vraag verschijnen of er een beleid op gevoerd moet worden of niet. Zo zijn er zelfs bedrijven die het gebruik van applicaties als facebook en twitter zelfs verbieden op de werkvloer. Misschien is het voor sommige groepen ook echt wel nodig om het af te schermen om mensen nog aan het werk te krijgen of houden, echter bij andere kan ik me voorstellen dat het juist waarde kan toevoegen en de efficiency verhogen. Helaas horen of lezen we over het intern gebruiken van Social Media op de werkvloer om de effectiviteit te verhogen nog niet heel erg veel.

Hier en daar verschijnen wat cases terwijl er in Corporate America en Azië al geruime tijd gebruik wordt gemaakt van interne Social Media.

Email vs. Social
Inmiddels word ik zelf ook aardig ziek van de mailstroom en CC’s die elke dag ontstaat en ben de strijd aangegaan om hier reductie in aan te brengen. Hoe meer mails je verstuurt hoe meer je er terug krijgt om te lezen. Zo effectief als email eerst leek te zijn, zorgt het bij veel mensen voor aardig wat stress vandaag de dag. Juist een middel als Social Media kan hier zoveel in betekenen. Facebook en Twitter communiceren daarmee goed en sneller met de buitenwereld en ik kan me voorstellen dat veel bedrijven dat uiteraard te ver vinden gaan als het gaat om interne communicatie en vertrouwelijke stukken.

Tegenwoordig is het goed mogelijk om een intern social kanaal op te stellen. Zo zijn er producten als Yammer, CubeTree, NewsGator, GoogleWave, GoogleBuzz, SnapComms, en Groupsite.com of ongetwijfeld nog vele andere. Niet allemaal met dezelfde functionaliteiten maar wel nuttig om info te kunnen delen binnen de organisatie. Functionaliteiten variëren van klein tot groot en betreffen bijvoorbeeld:

* file sharing
* micro-blogging
* wikis om kennis op vast te leggen
* blogs om projecten te stroomlijnen
* ratings, comments en tagging om intranet content te beoordelen
* interne communities
* werknemersprofielen
* werknemers home page
* ideeënbeheer
* video posting mogelijkheden
* social search

Voordelen Interne Social Media
De voordelen van interne Social Media zijn niet voor iedereen even duidelijk. Maar ze lijken vooral te liggen op het gebied van efficiency, weten wat er gebeurt binnen het bedrijf, coherentie tussen teams en snelle toegang tot relevante informatie. Dat laatste is misschien wel van grootste waarde.

Het internet en daarmee ook interne bedrijfsnetwerken hebben inmiddels een ongelooflijke hoeveelheid ongestructureerde data opgeslagen. Deze data moet worden toegewezen aan de juiste persoon die er op dat moment naar op zoek is. Door deze op het juiste moment te kunnen vinden en presenteren wordt ze relevant en krijgt ze haar waarde toegemeten.

Groupsite.com is bijvoorbeeld een geweldige tool om teams op de hoogte te houden of projecten eenduidig te kunnen administreren. Groupsite stelt je in staat om Blogs te posten en documenten te delen. Een event kalender bij te houden of foto’s te plaatsen. Laatste versies kunnen altijd met de groep gedeeld worden.

Google stelt je ook in staat dit te doen met GoogleApps, of GoogleDocs en gaan hierbij zelfs nog een stap verder. Hierbij kan je zelfs tegelijkertijd in hetzelfde document werken om ervoor te zorgen dat er geen dubbele versies ontstaan. Tijdens het werken kan direct ge-chat worden in een speciaal chat window in het document. Helaas is de conversie van MS Word-bestanden naar GoogleDoc of andersom nog niet altijd even goed.

Yammer geeft je de gelegenheid om korte berichtjes te posten zoals op Twitter. Discussion-threads worden bijgehouden en aan de hand zijnde topics kunnen online worden besproken. Het voordeel hiervan is dat cross-boarder teams of project teams gewoon met elkaar in gesprek kunnen blijven en weten wat er speelt in de organisatie. Teams waar de deelnemers veel op de weg zitten kunnen zo goed op de hoogte blijven van de huidige werkzaamheden binnen de onderneming. Helemaal wanneer de mobile varianten voor dergelijke tools in gebruik worden genomen.

Lees verder hoe interne social media bijdragen aan transparantie, recruitment en on-boarding. In deze blog is ook een voorbeeld van PeopleXS opgenomen.

Lid! Chris Noks (Rabobank): ‘De ontwikkeling van HR-communicatie is in een stroomversnelling geraakt door technische innovaties’

Steeds meer mensen weten hun weg naar het Netwerk HR-Communicatie te vinden: sinds vorige maand is het ledenaantal verdubbeld tot over de 120. Tijd dus voor het maandelijkse interview met een van de leden. Leden die een eigen visie op HR-Communicatie hebben en hun ervaringen graag met de rest van Netwerk willen delen. Dit keer: Chris Noks van de Rabobank.

Lees meer

Wat is web 3.0?

Door Bas van de Haterd
De laatste tijd zie ik steeds meer partijen praten over recruitment 3.0 als afgeleide van het web 3.0, waarbij velen hun eigen definities gebruiken die relatief weinig te maken hebben met de eigenlijke definitie zoals deze gebruikt wordt in de online wereld.

Je kan het web in een tijdlijn zetten, waarbij web 1.0 (get it online, websites waren brochures) van ongeveer 1995 tot 2005 duurde. Daarna kwam web 2.0, ook wel social media genoemd. Daar zitten we nu midden in. Web 2.0 gaat over het aangaan van de conversatie online (via blogs, fora, Twitter, Hyves, Facebook) en online samenwerken (Wikipedia, basecamp etc). User generated content is daarin key en we zitten op dit moment midden in. De verwachting is dat ook web 2.0 zo’n 10 jaar zal duren, dus tot 2015. Pas dan hebben de meeste bedrijven de social media geïncorporeerd in hun business. Dan komt web 3.0, waar we nu héél voorzichtig de eerste testen mee zien…

Maar wat is web 3.0 dan? Volledige blog te lezen op RecTec