Sociale media. Boeien!

De behoeften zijn helder: organisaties willen goede kwalitatieve instroom en geen ongewenste uitstroom. De realiteit is anders. Kondig je een reorganisatie aan, dan zijn je beste krachten het eerste weg. En bij weinig bedrijven staan rijen met topkandidaten te trappelen voor de deur. Daarom moet het vasthouden van goede werknemers de volle aandacht krijgen. Alleen door te boeien, kun je behouden. Maar hoe doe je dit?

Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Retentiemanagement kent allerlei verschillende onderdelen. Boeien en behouden vraagt in de eerste plaats om aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden:
• leuk en uitdagend werk,
• een aantrekkelijke werkomgeving en beloningsvormen,
• leermogelijkheden en loopbaanperspectieven,
• en ruimte om werk en privé op elkaar af te stemmen.

Foto: gina lin / Unsplash

Employer Branding
Bij Employer Branding kun je wijzen op arbeidsvoorwaarden, maar ook de waarden en de stijl van het bedrijf spelen mee. Steeds meer werknemers kiezen voor bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij en het milieu. Die een divers personeelsbestand belangrijk vinden. Die open en correct communiceren. Profileer het bedrijf daarom als goede werkgever.

Samen verantwoordelijk

Meestal valt Recruitment onder HR en is Communicatie verantwoordelijk voor het werkgeversmerk. Gelukkig zie ik dat arbeidsmarktcommunicatie vaak gezamenlijk wordt opgepakt. Maar wat betekent het als je het vraagstuk rond binden en boeien van het personeel gezamenlijk benadert? Je bespaart natuurlijk wervingskosten, maar leuker is: je kunt echte ambassadeurs van medewerkers maken. De beste manier om goede medewerkers te behouden is namelijk door ze oprecht te boeien. Én het heeft een sterker werkgeversmerk tot gevolg. Maar hoe bereik je dit?

Boeien en behouden
Retentiemanagement heeft als doel dat mensen betrokkenheid met de organisatie ervaren. Of het nu huidige, toekomstige, of voormalige werknemers zijn. Als HR en Communicatie samenwerken kun je:
alles halen uit HR-communicatie
• levende (interne) sociale media opzetten
• een eigen community manager aanstellen.

Met HR-communicatie voorzie je medewerkers van informatie, motivatie en inspiratie. Dit vraagt om de juiste inhoud, voor elke organisatie weer anders. En het vraagt om de juiste vorm. Nog te vaak zie ik HR-communicatie professionals hardnekkig de bestaande paden van push media bewandelen.

Met passende sociale media en een community manager die het leven op je sociale platforms aanwakkert, betrek je werknemers. Zo dragen ze zelf bij aan boeiende communicatie. Worden ze zelf dragers van het werkgeverswerk. Werken ze zelf mee aan hun eigen retentie. Alleen zo kun je ze boeien, zo kun je ze behouden.

1 antwoord
  1. lodiplanting
    lodiplanting zegt:

    Leuke en inhoudelijk goede blog Inge! Wat ik vooral leuk vind is hoe je de rol van communitiemanager hebt kunnen gebruiken bij het binden en boeien van werknemers. Dit had ik nog nooit zo bekeken en dat terwijl ik schrijf over retentiemanagement en community manager ben. Wat ik me dan wel afvraag is: moet elke organisatie overgaan tot het aanwerven van een community manager? En: moet het binden en boeien van werknemers een prominente taak worden van community managers of is het dat al (afhankelijk van je community)?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord