Jobhoppen is een risico voor de privacy

Werkzoekers en ex-collega’s hebben ‘het recht om vergeten te worden’, als ze een blauwtje hebben gelopen, of het pand via de achterdeur hebben verlaten hebben. Jobhoppen heet het fenomeen waarbij we steeds korter bij een werk- of opdrachtgever blijven. Maar dat blijkt een risico voor de privacy, volgens onderzoek dat Iron Mountain heeft gedaan, want HRM kan de grote aantallen (deel-) dossiers en de stringente eisen helemaal niet aan.  Lees meer

HR-afdeling en de WWZ? Werk aan de winkel!

Het zal niemand ontgaan zijn dat op 1 juli 2015 het laatste deel van de Wet Werk en Zekerheid (de WWZ) in werking is getreden. De doelstellingen van de WWZ zijn onder meer het ontslagrecht eenvoudiger, sneller, eerlijker en minder kostbaar maken. Ook moet het ontslagrecht zich meer richten op het vinden van een nieuwe baan. Dit heeft gevolgen voor het personeelsbeleid van werkgevers. Een belangrijke taak in dit proces is weggelegd voor HR/P&O-medewerkers. Wat is er veranderd? Waar moet je als werkgever/HR-professional op letten bij het personeelsbeleid? In dit blog help ik je op weg.

Lees meer

Vergroot het pensioenbewustzijn: zeven tips

Dodelijk saai. Onbegrijpelijk. Straks niets meer waard. Zo denken veel werknemers over hun pensioen. En dat terwijl de werkgever flink investeert in een goede pensioenregeling. Wil een organisatie echt profijt hebben van deze kostbare arbeidsvoorwaarde, dan is pensioencommunicatie een must. Zeven communicatietips om de pensioenregeling én de werkgever in het zonnetje te zetten. Stop het pensioenpessimisme!

Lees meer

WKR: ook kwestie van communicatie

De invoering van de werkkostenregeling in 2015 raakt alle werkgevers en werknemers in Nederland. Hoe kun je je ook qua communicatie voorbereiden op ‘Operatie WKR’? Welke stappen moet je doorlopen? Welke acties kun je ondernemen? Zeker is dat goede voorlichting en communicatie met de werknemer de kans op succes aanmerkelijk vergroot.

Lees meer

Werkgever, vraag waar voor je geld!

Stel je eens voor dat je op elk gewenst moment eenzijdig de arbeidsovereenkomst met werknemers zou kunnen beëindigen. Zou je hogere eisen stellen aan werknemers? Welke medewerkers zou je laten gaan?

Lees meer

Reorganiseren: mens boven systeem

Bij reorganisaties, fusies en overnames laat HRM te vaak de regie over aan de adviseurs uit de juridische discipline, uit angst om fouten te maken bij ingewikkelde regelgeving. Onverstandig, want de ‘mens’-kant en de kernwaarden van de organisatie moeten altijd leidend zijn ten opzichte van de ‘systeem’-wereld van het arbeidsrecht.

Lees meer

Dossieropbouw via e-mail: do's en don'ts

Kun je per e-mail dossier opbouwen zonder de arbeidsrelatie geweld aan te doen? Veel mensen zijn zich niet bewust van het effect van hun zakelijke e-mails. Best gek, e-mail heeft invloed op het welbevinden van mensen. Het komt geregeld voor dat een e-mail de arbeidsrelatie schaadt, aanleiding is voor een ziekmelding of erger. Zo was deze stevige e-mail aanleiding voor een ontslagzaak eind 2013: “WAAR IS GVD (gecensureerd) DAT NIEUWSBERICHT VAN GZ VIP-KAARTEN. DIT IS GDVDGDVRDMM (gecensurereerd) AL DEZE OCHTEND GEMAAKT!!!!!!!!! IK BEN ENORM BOOS EN GEFUCKED, PRUTSER.

Lees meer

Arbeidsmarkt van de toekomst: leren communiceren in flexibele arbeidscommunity

In een netwerkeconomie hebben bedrijven een harde kern, met daaromheen allerlei flexibele schillen. Hierdoor verandert ook de rol van bijvoorbeeld HR-professionals. Het wordt steeds meer hun uitdaging om het menselijk kapitaal te managen in zo’n flexibele arbeidsgemeenschap. Zij moeten daarom verder leren kijken dan de eigen organisatie. Dit lukt alleen als ze de weg weten in regionale netwerken. Dit betoogde Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt Tilburg University tijdens het symposium Op weg naar arbeidsmarkt 3.0. De bijeenkomst vond op 10 april jl. plaats op initiatief van brancheorganisatie OVAL.

Het wordt nog veel flexibeler

Met zijn verhaal onderstreepte Wilthagen eens te meer het belang van communicatieve vaardigheden en communityvaardigheden, zeker ook voor professionals op het gebied van HR en Communicatie. Tijdens de bijeenkomst kwamen ook andere inzichten bovendrijven waar HR en Communicatie hun voordeel mee kunnen doen. Zoals het gegeven dat de arbeidsmarkt van de toekomst waarschijnlijk nog veel flexibeler wordt. Bedrijven willen meer flexibiliteit. Tegelijkertijd worden werkende mensen, logischerwijs, minder loyaal aan het bedrijf. Maar dit betekent niet dat de betrokkenheid bij het werk minder wordt. Integendeel: ‘Werkenden zijn loyaal aan projecten en aan mensen.’

Handicap als asset

Interessante bijdrage kwam van de kant van Monique Klompé, projectleider MMM…Mensen Met Mogelijkheden. Dit project helpt professionals van twintig beroepsverenigingen om anders te leren kijken naar mensen met een psychische ervaring. ‘Het helpt echt als we mentale terugslag niet als beperking, maar als asset gaan zien. Hoeveel mensen zien burnout later niet als een leermoment?’

Worden we gelukkig van secundaire arbeidsvoorwaarden?

Gelukkige medewerkers zijn productiever en creatiever. Geluk mag dus best iets kosten. Maar waar worden medewerkers gelukkig van? En dragen secundaire arbeidsvoorwaarden bij aan het geluk van medewerkers? Dat onderzochten Luc Benda, Kea Tijdens en Ruut Veenhoven. Zij maakten gebruik van de resultaten van de Loonwijzer-webenquête die door ruim 14.000 personen is ingevuld. 

Lees meer

Investeer in werknemers, niet in ontslagzaken

Zie je het Nederlandse arbeidsrecht A) als een set van steeds veranderende regels waaraan je moet voldoen om complicaties te voorkomen? of B) als iets wat je nodig hebt als je een werknemer wilt ontslaan?

Lees meer

Niemand meer een vaste baan!

Bent u die crisis ook zo zat?Al die sombere berichten, faillissementen, ontslagen en andere ellende? Er zijn écht schrijnende gevallen hoor. Het wordt de hoogste tijd dat het kabinet eens gaat regeren. In Duitsland gaat het al langere tijd beter, evenals in de meeste Europese landen. Nederland is zo ongeveer het slechtste jongetje van de klas. Hoe dat komt? Omdat men niet regeert. ‘Mutti’ Angela (Merkel) heeft in 2009 al drastische, voor sommigen zeer pijnlijke overigens, maatregelen genomen. Vervelend, maar wel daadkrachtig, duidelijk en effectief. En, ze draaien weer. In Nederland komen we niet verder dan ‘pappen en nathouden’ en áls er al maatregelen komen zijn dat de gemakkelijkste: korten op kinderbijslag en –opvang, op ouderen, op pensioen. Wanneer komen er nu eens structurele maatregelen, hervormingen? Uit onderzoek blijkt dat als de overheid efficiënter zou werken (zoals een bedrijf zeg maar) er € 22 miljard per jaar bespaard zou worden. U leest het goed: € 22 miljard. Per jaar! Dan zouden we niet eens meer hóeven bezuinigen! Zorg dat je de term regering waard bent. Ga regeren! Op de regering Rutte is een uitspraak van Einstein van toepassing: “Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.”

Lees meer

Kanttekeningen bij het Sociaal Akkoord

Onlangs is met veel bombarie en enthousiasme een Sociaal Akkoord gepresenteerd.Het opvallende was dat de ‘sociale partners’ (Hoezo partners? Ze staan zo ongeveer lijnrecht tegenover elkaar) vele weken nodig hadden om tot dit akkoord te komen en dat Rutte c.s. het binnen een half uur eens waren. Nog opvallender was dat het akkoord binnen een dag eigenlijk al afgeschoten was, want de bezuinigingen waren van tafel, toch weer niet van tafel, misschien in de lade, toch van tafel, wellicht onder het tapijt, op tafel, van tafel, op tafel. In ieder geval lijkt een aantal maatregelen het te gaan halen en sommige daarvan hebben betrekking op het HR-vlak. Ik licht er een paar uit en zal aangeven wat er kan gebeuren.

Lees meer

Makkelijker loonstrookje, leg dat maar eens uit

Voor de meeste mensen is een loonstrookje abracadabra. Vanaf 1 januari wordt het loonstrookje door de invoering van het uniform loonbegrip gelukkig iets makkelijker te begrijpen. Maar ook dan nog is uitleg over het loonstrookje noodzakelijk. Werkgevers moeten werknemers blijven voorlichten over hoe het nettobedrag onderaan de streep ontstaat en wat de gevolgen voor werknemers zijn. Salarisverwerkers kunnen hen daarbij ondersteunen.

Lees meer

Aantrekkelijke werkgever doet niet moeilijk over houdbaarheid vakantiedagen

Een scherpslijper of een pragmaticus – hoe sta je liever bekend? De nieuwe regels voor vakantieopname en -opbouw dwingen iedere werkgever om een communicatiekeuze te maken. Kies je voor strikte handhaving van de regels of ga je er soepeler mee om? En vooral: wat straal je daarmee uit naar je huidige en toekomstige personeel?

Lees meer

Effectieve pensioencommunicatie kan kort en krachtig

Voor veel werknemers zijn maar twee zaken echt interessant als het om pensioen gaat: wanneer kan ik met pensioen en hoeveel bedraagt dat pensioen dan? En of dat nu in een eindloon, een middelloon of beschikbaar premie regeling wordt opgebouwd, wat een franchise is, wat pensioengevend salaris is;  tja, voor de techneut interessante materie maar de gepensioneerde in spé gaat het vaak boven de pet. De website mijnpensioenoverzicht.nl vind ik in dit verband een prima site. Daar staat gewoon simpel het antwoord op de twee vragen die werknemers echt belangrijk vinden.

Lees meer

Arbeidsvoorwaardencommunicatie anno 2020: I-dealisme en maatwerk

Overkoepelende communicatie over arbeidsvoorwaarden raakt uit de tijd. Het op collectieven gebaseerde Nederlandse overlegstelsel moet steeds meer wijken voor de individuele relatie tussen werkgever en werknemer. Dit levert niet alleen meer maatwerkafspraken op, maar vereist ook persoonlijke, een-op-eencommunicatie. Een fikse uitdaging voor HR en Communicatie. Maar ook een mooie kans om relaties te versterken en prestaties te verbeteren.

Lees meer

Communiceren over arbeidsvoorwaarden? Benut het personeelsreglement!

Een fraai boekwerk dat ieder jaar opnieuw wordt gedrukt. Een mooi opgemaakt pdf-bestand dat ergens op het bedrijfsnetwerk verstopt staat. Veel organisaties steken tijd en moeite in het opstellen van hun personeelsreglement. Maar als het document er ligt, wordt het nauwelijks benut. Dat is jammer. Want het personeelsreglement is een ideaal middel om te communiceren over de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden die je organisatie werknemers biedt. Met digitaal maatwerk kun je het reglement optimaal ontsluiten en centraal stellen in alle communicatie-uitingen.

Lees meer

Een eerlijk verhaal over pensioen

Nog niet zo lang geleden maakte ogenschijnlijk niemand zich druk om pensioen. Praten over pensioen, dat was een ver-van-mijn-bed-show, stoffig, saai, moeilijk en de gedachte: ‘dat zal mijn werkgever vast wel goed geregeld hebben’. Een mooi pensioen met vastgestelde opbouw. ‘Heerlijk, ik ga straks – als ik 65 ben! – met 70% naar huis, waardevast’, was een veelgehoorde gedachte.

Van vastgestelde opbouw naar cafetariasysteem 

Een vastgestelde opbouw? Dat kon ook wel anders: een vastgestelde premie. Je eigen spaarpot opbouwen om straks een pensioen mee aan te kopen. De werkgever wist dan precies wat de kosten zouden zijn, maar ook voor werknemers had het veel voordelen. Immers, de beleggingsopbrengsten kwamen de werknemer rechtstreeks ten goede. En was je nog jong, dan was je wel gek als je niet vol voor ´de aandelen´ ging. Dan kon je pensioen weleens aanzienlijk hoger uitvallen dan die 70%.

Een mooie toevoeging na dit alles was het cafetariasysteem. Een stap naar eigen verantwoordelijkheid. Hoewel de werkgever het goed regelde, onstond de gedachte ´ik kan het ook nog naar mijn eigen hand zetten´. Dit gold ook voor de keuze van een pensioen. Met deze keuzes kwamen ook belangrijke vragen. Hoeveel risico bent u bereid te lopen? Welk beleggingsprofiel spreekt u aan? Wilt u extra sparen om eerder met pensioen te gaan? Wilt u uw pensioen aanvullen? Aanvullen? Het is toch gewoon 70%? Is dat ANW-hiaat wel nodig of heeft uw partner zelf voldoende inkomen? Is de levensloopregeling iets voor u?

Gouden bergen in het pensioenverhaal

Het ware pensioenverhaal blijkt minder rooskleurig:

  • Met 70% naar huis? Dat blijkt maar voor weinigen realiteit.
  • 65 jaar? Dat kan weleens 67 jaar worden of zelfs nog hoger, we worden nu eenmaal ouder.
  • Vol in aandelen gaan? De resultaten daarvan zijn inmiddels bekend.
  • Eerder met pensioen gaan? De fiscale basis is er niet meer.
  • Levensloop? Afgeschaft.
  • Waardevast? Als er al geïndexeerd kan worden, dan kan die bij de inflatie achterblijven.
  • Vastgestelde opbouw? Het zou zomaar kunnen dat een pensioen verlaagd wordt.

Denk opnieuw na over pensioen 

De ‘wetgevingsmolen’ voor communicatieverplichtingen draait op volle toeren. Werknemers zullen nu zeker opnieuw over hun pensioen moeten nadenken, maar dan vanuit een geheel andere invalshoek dan voorheen het cafetariasysteem. Het is niet langer ‘wie dan leeft, dan zorgt’, maar ‘wie nu zorgt dan leeft’.

Voor HR-afdelingen en pensioenfondsen is dit een hele uitdaging. Een samenspel van wettelijke communicatieverplichtingen, een nieuw soort eigen verantwoordelijkheid stimuleren, uw werknemers en deelnemers goed en begrijpelijk informeren, maar geen paniek saaien.

Ontkracht de mythes 

Wat mij betreft zou voor werknemers en deelnemers aan pensioenfondsen – even los van de verdere wettelijke verplichtingen – op zijn minst de mythe van 70% en de mythe van waardevastheid duidelijk moeten zijn. Maar ook de meer positieve mogelijkheden zoals extra externe spaarmogelijkheden (bijvoorbeeld bank spaar producten), hoog – laag constructies of toch eerder met pensioen met actuariële herrekening (als de regeling het toestaat).

Kortom: een geheel nieuw communicatiepalet met toch nog meer mogelijkheden dan men veelal weet. En met het voldoen aan alle wettelijke communicatie verplichtingen is dit weliswaar geadresseerd, maar is de boodschap daarmee ook overgekomen?
Even in alle eerlijkheid: als u 10 medewerkers in uw organisatie naar bovenstaande vraagt, hoeveel geven er dan blijk van een goed begrip? Graag hoor ik je reactie!

 

Pensioen is nu een kwestie van ‘dat zal mijn werkgever mij vast wel goed vertellen’.  En dat kan – ondersteunend aan de wettelijke verplichtingen – soms verrassend kort en eenvoudig.

 

 

Slimme inzichten in transport en logistiek over personeelsbeleid in crisistijd

De economische recessie raakt ook de sector Transport en Logistiek. Veel bedrijven hebben meer personeel dan werk en staan voor lastige dilemma’s. Mensen ontslaan? Of juist opleiden en investeren met het oog op de toekomst? Een toekomst waarin door vergrijzing en ontgroening een tekort aan arbeidskrachten wordt voorzien. VTL organiseerde een webinar met experts van Randstad, EVO en Mooy Logistics om deze problematiek te bespreken en tot bruikbare inzichten te komen. De belangrijkste inzichten zijn gebundeld in het boekje ‘Slimme inzichten’.

Lees meer

Transparant reorganiseren door gebruik van IT-tools

Een reorganisatie of fusie is altijd een bron van onrust en onzekerheid en levert veel spanning op bij medewerkers en management. Dit kan worden beperkt door transparant en besluitvaardig te handelen tijdens het reorganisatieproces. De inzet van reorganisatiesoftware draagt bij aan een soepel reorganisatieproces en bovendien verlaagt dit de kosten die met de reorganisatie gepaard gaan.

Lees meer

Reiskostenvergoeding voortaan belast. Wat nu?

Groot was de euforie toen enkele dagen na het mislukken van het Catshuisoverleg toch een begrotingsakkoord voor 2013 werd afgesloten. Bij euforie past een positieve term: Lenteakkoord. Inmiddels is wel duidelijk dat iedereen de broekriem flink moet aanhalen. Eén punt dat voor veel gemor zorgt is het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Veel werknemers hebben nog geen idee hoeveel geld ze dit gaat kosten. Hoe kunnen werkgevers vanuit het oogpunt van hr-communicatie omgaan met deze lastenverzwaring? Twee tips.

Lees meer

Naar een duidelijk personeelsreglement in zes stappen

Ongeveer tachtig procent van de Nederlandse werknemers valt onder een collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Daarnaast tekenen medewerkers met hun contract een individuele arbeidsovereenkomst. Maar tussen branchebrede bepalingen en persoonlijke afspraken leggen steeds meer werkgevers bedrijfsbrede afspraken vast in een personeelsreglement. Hiermee zet je zwart op wit wat je van medewerkers verlangt, maar ook wat zij van je kunnen verwachten. Een personeelsreglement schept dus wederzijdse duidelijkheid, maar daarvoor is duidelijke taal wel een vereiste. Deze zes stappen helpen je in het formuleren van heldere bepalingen.

Lees meer

Slimme communicatie bij functiedifferentiatie

Werkgevers gaan een grote uitdaging tegemoet: de economie zal uiteindelijk weer aantrekken én grote groepen mensen gaan binnenkort met pensioen. Hooggekwalificeerde arbeid zal dus snel duurder worden voor werkgevers. Tegelijkertijd stijgen de maatschappelijke kosten ook enorm, omdat we in Nederland iedereen een bestaansminimum garanderen. Met functiedifferentiatie kunnen we – dat is bewezen – een deel van deze pijn wegnemen. Maar dat vereist wel zorgvuldige communicatie!
Lees meer

Vertrouwen winnen met pensioencommunicatie

Werknemers hebben jarenlang niet omgekeken naar hun pensioen. Het beeld was: dit zit wel goed. De hoogte van de pensioenuitkering op pensioendatum werd als onaantastbaar gezien. Inmiddels zijn werknemers hard uit de slaap gewekt door alarmbellen. Pensioenfondsen korten flink op het pensioen. Juridisch gezien hebben ze hier het recht toe. Maar dat werd pas gecommuniceerd op het moment dat ze het gingen doen. Voor veel mensen was dat een grote vertrouwensschok. Goede pensioencommunicatie kan zulke vertrouwensbreuken voorkomen!

Lees meer

Ontslagen bij reorganisaties integer communiceren

Voor het eerst in jaren hebben veel communicatieprofessionals en HR-adviseurs te maken met reorganisaties met afstoting van bedrijfsonderdelen, het opgeven van taken en zelfs ontslag van medewerkers. Er is weinig kennis hoe interne communicatie het beste aangepakt kan worden in organisaties die voor de uitdaging worden geplaatst te krimpen.

Lees meer

Integriteit onmisbaar voor management, HR en communicatie

We hebben ethiek op de werkvloer nodig, stelt prof. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Ik sprak Kaptein voor het HR-Communicatie Netwerk, om erachter te komen: wat hebben HR-communicatie en integriteit met elkaar te maken? In dit eerste deel focussen we op HR.

Lees meer

Benut marktplaats voor vaste en flexibele krachten

De flexibilisering van de arbeidsmarkt zet door. Je ziet dit terug in de initiatieven die werkgevers nemen om in contact te komen met de flexwerkers. Organisaties richten zelf een visvijver voor hun flexibele schil in, bijvoorbeeld door het opzetten van een rechtstreeks kanaal voor ZZP’ers. Via deze interim- of flexpools vinden, volgen, verleiden en verbinden de werkgevers zich met externen. Post NL, ING en de rijksoverheid werken hier al mee.

Monsterboard en Nationale Vacaturebank hebben serieuze concurrentie gekregen met de ontwikkeling van de marktplaatsen. Voorbeelden zijn: UWV Marktplaats, Deventerhuurtin.nl en Marktplaatsvoordezorg.nl van het AMC en VUmc. Via deze marktplaatsen kunnen zelfstandige professionals en leveranciers meedingen naar tijdelijke opdrachten bij grote organisaties. Mooi natuurlijk: een eigen kweekvijver waar de vis vanzelf naar toe zwemt. Maar organisaties kunnen hun arbeidspool naar mijn mening nog beter inrichten. Want hoe groot de behoefte aan personeel ook is, hoe sterk het aantal vacatures ook groeit, er wordt ook op veel plaatsen van talenten afscheid genomen.


Krimpen door de crisis

Grote bedrijven kondigen aan duizenden banen te schrappen. Maar weten welke werknemers van grote toegevoegde waarde zijn, is menig bestuurder onbekend. Een vergelijking: niet veel topmanagers trekken hun handen af van een gebouw waarin zij hebben geïnvesteerd. Maar mensen waar ze tijd en geld in gestoken hebben, laten ze met het grootste gemak vertrekken. Helaas worden werknemers nog steeds niet beschouwd als de activa van de organisatie.


Bundel je interne en externe arbeidspotentieel

Bij een voorgenomen massaontslag worden medewerkers begeleid door een mobiliteits-, loopbaan- of outplacementadviseur. Het intern onderbrengen van deze werknemers is een uitdaging. Lijnmanagers moeten op voorhand al bepalen wat ze doen met die lege stoel. Willen ze een vaste kracht, een interimmer of een uitzendkracht? Vervolgens gaat HR (recruitment) zoeken naar de juiste kandidaat. Zou het nu niet mooi zijn als je deze zoektocht uitvoert in een omgeving waar zowel de externe als de interne arbeidsmarkt zich heeft verzameld?

WerkenInGelderland.nl en WerkenInFriesland.nl zijn voorzichtige initiatieven op dit vlak. Wat ik mis in de look & feel van deze regionale sites is een invulling aan de identiteit. Gelukkig zien steeds meer werkgevers in dat Employer Branding niet alleen gaat over zichtbaar zijn op de externe arbeidsmarkt, maar ook over de verbinding met en het behoud van eigen werknemers.

Weg met de bonus, lang leve de alternatieve arbeidsvoorwaarden! (2)

In mijn vorige blog wees ik op het hardnekkige misverstand dat beloningen productiviteit zouden stimuleren. Intrinsieke motivatie, daar draait het om. Maar hoe spreekt communicatie de intrinsieke drive in medewerkers aan? Hoe vat HR dit in pakkende arbeidsvoorwaarden?                           

Lees meer

Werkkostenregeling vraagt om uitleg

De werkkostenregeling moet het werkgevers makkelijker maken, maar vergoedingen en verstrekkingen blijven een lastig onderwerp, zoals in mijn vorige blog te lezen is. Helemaal lastig wordt het als de werkgever als gevolg van de invoering arbeidsvoorwaarden moet of wil wijzigen. Niet alleen is dat een hele operatie, maar het vraagt ook de nodige uitleg en voorlichting aan werknemers. Want gewijzigde arbeidsvoorwaarden betekent meestal versoberde arbeidsvoorwaarden.

Lees meer

Werkkostenregeling maakt het niet makkelijker

De in januari geïntroduceerde werkkostenregeling vraagt in eerste instantie om aandacht van werkgevers. Maar ook werknemers krijgen er onherroepelijk mee te maken. Het gaat immers over hun arbeidsvoorwaarden. De werkgever moet aan de werknemers uitleggen hoe hij de werkkostenregeling gaat invoeren. Dat hoeft nu nog niet, pas op 1 januari 2014 moet elke organisatie over zijn. Er is dus wel enige tijd om de overstap voor te bereiden en de werknemers voor te lichten.

Lees meer

Visie van Arthur Claassen (Aon): ‘HR negeert nieuwe arbeidsverhoudingen’

Arthur Claassen en Nicole Toorenaar van Aon Hewitt stellen: HR-functionarissen zijn niet blind voor uitdagingen als vergrijzing, de war on talent en flexibel werken, maar slagen er niet in met een afdoende antwoord te komen. Carrièrepaden en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog te veel gebaseerd op traditionele arbeidsrelaties.

Lees meer

Lid! Monique Qibeaux (sanQalpa): ‘De grens tussen werkgever en werknemer zal vervagen’

Het HR-Communicatie Netwerk is de 400-ledengrens gepasseerd en dat mag niet onopgemerkt voorbijgaan. Daarom zetten we ons 400e lid in de spotlight, of liever: in het zonnetje. Monique Qibeaux vertegenwoordigt met haar coöperatie sanQalpa een groeiende groep op de Nederlandse arbeidsmarkt en heeft daarover een heel eigen mening.

Lees meer

Wat houdt het psychologisch contract in?

Door Frederieke van Velzen
De werknemer verwacht meer dan alleen salaris, waardering bijvoorbeeld. Die verwachtingen maken deel uit van het psychologisch contract. Dat contract is echter nergens op papier vastgelegd en verandert met de dag. Dus moeten werkgever en werknemer hun verwachtingen vaker met elkaar bespreken, zegt Aukje Nauta (42), bijzonder hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Lees meer