Whitepaper: Referral recruitment: Strategisch onderdeel van jouw recruitment plan

Wist je dat momenteel 17% van de bedrijven meer dan 20% van hun nieuwe personeel via aanbevelingen binnenhaalt? En het mooie is, het werven via aanbevelingen kan tot wel 50% goedkoper zijn dan traditionele methoden zoals sociale media, advertenties of headhunters.

Lees meer

Inzicht in verloopcijfers 2023 tegen krapte op de arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt is en blijft krap. Daarom is het nóg meer van belang om met een vooruitziende blik recruitment op te zetten. Met een goede opzet kun je de strijd om talent winnen. 

Lees meer

Hoe maak je pensioen in het sollicitatiegesprek inzichtelijk?

Steeds vaker nemen sollicitanten de pensioenregeling als secundaire arbeidsvoorwaarde mee in hun keuze om van baan te wisselen. Hoe kun je dit nu het beste presenteren als werkgever? En welke invloed heeft de nieuwe Wet toekomst pensioenen hier op?

Lees meer

Aandachtspunten in uitvoering Wet toekomst pensioenen voor 2024

Het jaar loopt alweer ten einde. Voor onze pensioenen was het een belangrijk jaar: na jarenlange discussie is in juli 2023 eindelijk de Wet toekomst pensioenen (Wtp) in werking getreden. Voor bestaande pensioenregelingen geldt een overgangsperiode, maar iedere pensioenregeling in Nederland moet uiterlijk 1 januari 2028 zijn aangepast aan de nieuwe wetgeving. Dat betekent dat u 4 jaar de tijd heeft om uw pensioenregeling te optimaliseren. Lees meer

Groene arbeidsvoorwaarden in de spotlights

In de afgelopen decennia is duurzaamheid uitgegroeid tot een centraal thema in de wereldwijde discussie over klimaatverandering en milieubescherming. Steeds meer bedrijven en individuen passen hun gedrag aan om milieuvriendelijker te worden, en de roep om duurzaamheid klinkt luider dan ooit tevoren. Maar wat betekent dit nu eigenlijk voor de arbeidsmarkt? Lees meer

Wet toekomst pensioenen (Wtp) is aangenomen door de Eerste Kamer

Op 30 mei jl. heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Dat betekent dat er een eind komt aan de jarenlange discussie over de herziening van ons pensioenstelsel. De Wtp treedt in werking per 1 juli 2023. Er is een overgangstermijn tot 1 januari 2028 om de pensioenregeling aan te passen aan de nieuwe wetgeving. Wat betekent deze nieuwe wet voor jou? Lees meer

Je mensen op #1 plaatsen is geen trucje

Je hoeft tegenwoordig niet zo heel hard je best te doen om in de (sociale) media te lezen over organisaties die hun mensen op de eerste plaats zetten. Of beter gezegd: organisaties die claimen dat te doen. Vaak voorzien van inspirerende quotes, zoals Richard Branson’s “Take care of your people and they’ll take care of your business”. Appeltje-eitje dus: zet je mensen op #1 en klaar ben je. Was het maar zo makkelijk. Lees meer

Groen licht voor de Wet toekomst pensioenen nadert

Met de invoering van de Wet toekomst pensioenen gaat het pensioenstelsel in Nederland een enorme onderhoudsbeurt krijgen. De grootste wijziging sinds decennia. De behandeling van de nieuwe Wet toekomst pensioenen gaat gestaag door. Op 15/16 mei is de openbare behandeling door de Eerste Kamer gepland. Vooralsnog lijkt er een meerderheid te zijn bij een stemming over het wetsvoorstel. Het lijkt erop dat groen licht voor de Wet toekomst pensioenen op komst is. Lees meer

9 HR-trends voor 2023: Grenzen verleggen

Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer

10 dingen die je NIET moet doen bij werknemers met geldzorgen

Steeds meer werkgevers krijgen te maken met medewerkers met financiële problemen. Uit onderzoek blijkt dat dit is opgelopen van 62% naar 85%. Zo’n 80% van de werkgevers willen hun personeelsleden wel ondersteunen, maar ze weten niet hoe. Er is inmiddels een mediacampagne die aangeeft dat je als werkgever moet herkennen, bespreken en doorverwijzen. Maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. In dit artikel 10 dingen die je in ieder geval NIET moet doen. Lees meer

Bedrag ineens / de pensioenjackpot; datum wetsvoorstel gaat naar 1 juli 2023

In het wetsvoorstel ‘bedrag ineens’, ofwel de ‘pensioenjackpot’ staat opgenomen dat werknemers een deel van hun pensioen in één keer kunnen laten uitbetalen. De verwachte ingangsdatum van deze mogelijkheid wordt verschoven van 1 januari 2023 naar 1 juli 2023. Het uitstel zorgt ervoor dat medewerkers die binnenkort met pensioen gaan vooralsnog geen gebruik van deze pensioenjackpot kunnen maken. In deze pensioenkit zet ik op een rij wat dit wetsvoorstel in de praktijk gaat betekenen. Lees meer

Gebruik het pensioenakkoord als kans om de pensioenregeling aan je HR-visie aan te passen

Nederland staat aan de vooravond van de invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Het wetsvoorstel is recentelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Een beter moment om je pensioenregeling aan te passen naar de HR-visie van je organisatie is er niet. Aan het woord: boegbeeld Rudie Martens, eigenaar van Vallura. Lees meer

Je opleidingen laten vergoeden: steeds makkelijker

Als HR manager is het zaak om jouw collega’s en werknemers zichzelf te laten blijven ontwikkelen. Des te meer kennis waar zij over beschikken, des te beter de prestaties van de onderneming zullen worden. Bovendien geeft het mensen een voldaan gevoel wanneer een bedrijf graag wil dat zij door blijven leren. 

Lees meer

Het pensioenakkoord, wat betekent dit voor de HR-medewerker?

Het jaar 2022 is nog maar net begonnen, maar voor je het in de gaten hebt is het alweer 2023: het jaar dat we in de nieuwe wetgeving terecht zullen komen na het pensioenakkoord. Het pensioenakkoord roept ongetwijfeld vragen op bij HR-medewerkers. Wat komt er allemaal op je af en welke acties horen daarbij in 2022 en verder? Lees meer

Best gelezen HR-Communicatie blogs van 2021

Dit zijn de vijf blogs met de meeste views in 2021. Blogs over hybride werken en het zakelijk inzetten van WhatsApp. Blogs over hoe je met je interne communicatie het ziekteverzuim kunt beïnvloeden, hoe je bevlogenheid en vitaliteit kunt verhogen én hoe je jaargesprekken voert in een reflectieve stijl. 

Lees meer

Een studie volgen naast het werk: compleet overbodig of juist noodzakelijk?

Studeren naast een baan, dat klinkt best pittig. Toch geeft vier op de vijf (80%) werkenden aan er wel oren naar te hebben, want ze voelen zich nog lang niet uitgeleerd. Wij vroegen 1.178 werkende Nederlanders naar hun kijk op het volgen van een opleiding naast het werk. Lees meer

De 7 HR trends voor 2022 die álle managers moeten weten

Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022.  Lees meer

10 HR-trends voor 2022: van adaptatie naar transformatie

Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!

Lees meer

Persoonlijke ontwikkeling: laat ze het ervaren!

Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op het verlanglijstje van veel talentvolle medewerkers. Want wie wil dat nou niet, 2021? Maar wat is het precies? Wat kunnen je mensen ermee? En hoe weet je als HR-verantwoordelijke waar mensen nou echt behoefte aan hebben?

Lees meer

12 tips voor hybride werken: zo wordt de toekomst van werk een succes

In onze blog van vorige week bespraken we het al: hoe gaat de toekomst van werk eruit zien? Hoe richten we onze organisaties op een duurzame manier in als we permanent (deels) vanuit huis gaan werken? In deze blog zoomen we hier verder op in. Als je eenmaal weet waar je staat met je organisatie en feedback hebt verzameld van medewerkers, hoe richt je dan dit beleid in? En waar moet je op letten? In deze blog delen wij graag onze tips voor hybride werken!
Lees meer

Hybride werken? Zo ontwikkel je een toekomstbestendig beleid

Het afgelopen jaar hebben veel organisaties in stroomversnelling aanpassingen moeten maken voor hybride werken. Sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 zijn we massaal gaan thuiswerken. Maar ook nu er versoepelingen om de hoek staan, blijft de verwachting dat dit (groten)deels blijvend is. Veel medewerkers willen immers niet meer vijf dagen in de week naar kantoor, nu ze gewend zijn om thuis te werken. En om die balans tussen het thuis- en op kantoor, oftewel het hybride werken, goed te waarborgen, is het belangrijk om als HR-professional een lange termijn beleid te ontwikkelen. Lees meer

Esther Flipse en Rudie Martens: boegbeelden Arbeidsvoorwaarden & Pensioen

Met trots kunnen wij jullie vertellen dat het HR & Communicatie expertisegebied Arbeidsvoorwaarden en Pensioen vertegenwoordigd gaat worden door Esther Flipse van Merknemers en Rudie Martens.

Lees meer

Interview met Rudie Martens van Vallura: ‘Het kán: impactvolle en enthousiaste communicatie over pensioen’

Graag stellen wij aan jullie ons nieuwe lid Rudie Martens voor.  Met waardevol advies en duidelijke taal zorgt Rudie voor bewustwording over ieders financiële toekomst en doorbreekt hij de gedachte dat pensioen iets is voor later. 

Lees meer

Zo laat je werknemers succesvol bij- of omscholen

Nieuwe ontwikkelingen in uw branche of sector worden niet zomaar toegepast op de werkvloer. Werknemers moeten met nieuwe systemen of methodes leren werken en missen de meest recente kennis om hun functie goed uit te voeren. Bij- en omscholing van het personeel kan noodzakelijk zijn om als bedrijf mee te blijven draaien aan de top van de branche. Dus: hoe zorgt u ervoor dat uw personeel succesvol geschoold blijft? Lees meer

Opereren achter de schermen van de cao-onderhandeling

We nemen een duik in de complexe krachtenvelden in communicatie tijdens onze volgende kennissessie op vrijdag 16 april van 12:00 tot 13:30 uur. Vanaf onze online keukentafel gaan we in deze ideeënproeverij in gesprek met met Monique Hendriks en Marjan Jansen van Bex*communicatie. Lees meer

Zo ondersteunen organisaties thuiswerkende ouders

Sinds april 2020 zit er elke week een leuk bericht van een nieuwe organisatie in mijn inbox. ‘Wij willen onze medewerkers ondersteunen om thuis alle ballen hoog te houden in lockdown. Kun je ons helpen?’ Dat is een kolfje naar mijn hand. Als onderwijs- en personal coach gaat mijn hart uit naar harmonie in huis. Zeker in tijden van lockdown met avondklok. Van grote verzekeringsmaatschappijen tot advocatenkantoor en scholen, ik hoor dat alle medewerkers tegen hetzelfde aanlopen. ‘Hoe houd ik mijn stuiterende 4-jarige de hele dag bezig én kan ik tijd maken om te werken? Wat doe ik als mijn puber overdag geen frisse neus wil halen buiten?’ Lees meer

11 HR Trends om rekening mee te houden in 2021

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute is ongekend populair. De afgelopen jaren publiceert hij aan het einde van het jaar zijn visie op de HR-trends. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2021, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!

Lees meer

Modern mobiliteitsbeleid voor winnaars

Thuiswerken, is een thema dat bijna dagelijks voorbij komt. Niet alleen aan de directietafel en op de afdeling HR, maar ook daar waar het woord zijn bestaansrecht aan ontleent: thuis. Sinds de uitbraak van COVID-19 en alle maatregelen die daar uit voort vloeiden transformeerde dit fenomeen zich voor velen van taboe naar vanzelfsprekendheid. Ineens werd duidelijk dat de productiviteit omhoog ging, dat het ziekteverzuim minder werd en dat het bijdroeg aan zaken als motivatie, vertrouwen en kostenreductie. En er was meer. Geen files, geen overbelast openbaar vervoer, CO2 reductie en een positief werkgeversimago. Het mag duidelijk zijn, thuiswerken is niet meer weg te denken en is een integraal onderdeel geworden van ‘het nieuwe normaal’. Een recent uitgevoerd onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid bevestigt dat nog eens. Tussen de 55 en 70% van de thuiswerkers heeft positieve ervaringen met thuiswerken. Ongeveer 40-60% van hen verwacht vaker te blijven thuiswerken als de crisis voorbij is. Lees meer

5 lessen van medewerkers voor het Nieuwe Normaal

Premier Rutte deelde gisteren een stappenplan voor de 1,5 meter-samenleving. In deze crisistijd moeten we met 50% kennis toch 100% van de beslissingen nemen, want er is perspectief nodig! Ook leiders in bedrijven hebben hier mee te maken. Thuiswerken als norm, of weer voorzichtig opstarten in deze onvoorspelbare tijd? Hoe gaan zij het nieuwe normaal voor medewerkers met succes vormgeven? Twee deskundigen delen advies voor een mensgerichte en data-gedreven aanpak.

Lees meer

Goed werkgeverschap in pittige tijden

Wanneer veel anders gaat dan we gewend zijn – en nu het soms best ingewikkeld wordt – laat je als organisatie zien wat je écht belangrijk vindt. Leg prioriteit als werkgever en laat je identiteit zien. Dit blog verzamelt verhalen van organisaties die juist nu keuzes durven te maken. We belichten organisaties die iets positiefs doen op een cruciaal moment en dus gewaardeerd én onthouden worden.  Lees meer

Interview met Esther Flipse van Merknemers: ‘Beloningsbeleid moderniseren. Er kan meer dan je denkt!’

Merknemers is een adviesbureau op het gebied van het moderniseren van het beloningsbeleid. Esther Flipse is senior beloningsspecialist en oprichter van Merknemers. Haar focus ligt op drie pijlers: salaris, beoordelen & belonen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Merknemers helpt haar klanten het beloningsbeleid te moderniseren en zo af te stemmen op de behoefte van de organisatie. Ze zorgt ervoor dat de beloning een bijdrage levert aan het realiseren van de bedrijfsstrategie en tegelijkertijd beter wordt ingespeeld op de individuele en veranderende behoeften van de medewerkers. Lees meer

12 HR Trends voor 2020

Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer

Vrouwenquotum vormt reputatierisico

Niet alleen vrouwen zouden moeten huiveren voor de reputatie van ‘quotumvrouw’. Ook organisaties die zich met een telraam blindstaren op de sekseverdeling van hun personeelsbestand, dienen beducht te zijn op het reputatierisico dat daaraan kleeft. Meer vrouwen aannemen om het quotum te halen dat de SER verplicht wil stellen, terwijl het werkklimaat niet evenredig meegroeit, bespaart bedrijven misschien boetes van de ‘quotum-politie’. Maar tegen welke prijs? Lees meer

Wat iedereen kan leren van vrouwelijke leiders

In een internationaal onderzoek onder ruim 75.000 medewerkers en 10.000 managers heeft Great Place to Work vijf niveaus van leiderschap blootgelegd. In de vandaag verschenen whitepaper ‘Wat iedereen kan leren van vrouwelijke leiders’ gaat Great Place to Work, in samenwerking met BrandedU, dieper in op de verschillende niveaus en schijnen vijf Nederlandse topvrouwen hun licht over goed leiderschap. Dit alles ter ere van Equal Pay Day. Lees meer

Whitepaper: Vrouwelijk leiderschap

In de whitepaper ‘Wat iedereen kan leren van vrouwelijke leiders’ schijnen vijf Nederlandse topvrouwen hun licht over goed leiderschap. Ter ere van Equal Pay Day zochten Great Place to Work, in samenwerking met BrandedU, uit ‘Wat iedereen kan leren van vrouwelijke leiders’ 

Lees meer

Whitepaper: Succesvol Partnerverlof

De combinatie van werk en gezin blijft voor veel jonge ouders een uitdaging. Als HR-manager kun je daar verandering in brengen, o.a. door partnerverlof op een succesvolle manier in te voeren. Zo draag ook jij bij aan een inclusieve arbeidsmarkt.

Lees meer

De ideale werk-privé balans voor je medewerkers vind je zo!

HR & werkgeluk experts over de ideale werk-privé balans 

We proberen allemaal het perfect gebalanceerde leven na te streven, toch? Het liefst met ‘gelukkig zijn’ als positief bijproduct! Maar dit is gewoonweg lastig in een tijd vol tegenstrijdige mogelijkheden, FOMO (fear of missing out) en FOBO (fear of better options). Zie daar de groeiende aandacht voor het begrip werk-privé balans. We willen leuk en betekenisvol werk met groeimogelijkheden en een lekker salaris. Daarnaast willen we ook genoeg tijd besteden aan ál onze persoonlijke, sociale en maatschappelijke activiteiten.  Lees meer

Wat is employee experience en hoe verbeter je die van jullie?

Op de huidige arbeidsmarkt verwachten medewerkers transparantie, groeimogelijkheden en een werkervaring die leuk en uitdagend is. Zeker millennials zetten hun wensen stevig neer en vragen een flinke verdieping van hoe we kijken naar en bouwen aan employee experience. Maar wat is employee experience, waarom doet het ertoe en hoe kan een organisatie het verbeteren?

Lees meer

Flexibel privéleven, flexibel werkleven?

Kantoormedewerkers, de zogenaamde ‘witte boorden’, genieten een zekere mate van flexibiliteit. Door hun vaste werktijden weten ze waar ze van op aan kunnen, dat ze indien nodig vrij kunnen regelen of een dagje thuis kunnen werken. Arbeiders daarentegen missen hier een belangrijk stuk vrijheid. Ze zijn de motor van onze economie. De mensen die onze koffie zetten in de ochtend, ons verzorgen in het ziekenhuis en ons met de bus van A naar B brengen. Belangrijke activiteiten die onze maatschappij draaiende houden. Dus waarom genieten zij niet dezelfde flexibiliteit als kantoormedewerkers? Zeker de nieuwe generatie arbeiders is met de komst van platformen als Spotify, Netflix en Uber gewend aan een bepaalde mate van vrijheid, flexibliteit en mobiliteit in hun privéleven. Alles gebeurt waar en  wanneer zij dat willen. Waarom moeten zij, als ze aan het werk gaan, dan terug naar een oud systeem waarin het ontzettend moeilijk is een dienst om te ruilen?  Lees meer

Zwangerschapsdiscriminatie veroorzaakt meer schade dan je denkt

In februari 2019 voelde Saundra Santiago zich misselijk op het werk. Een paar weken daarvoor had ze al gemerkt dat ze zwanger was omdat ze last had van ochtendmisselijkheid en krampen in haar buik. Ze maakte zich zorgen om haar kind maar ook om haar werkomgeving. Helaas bleek dat niet onterecht. Of je nu zelf een kind krijgt of communiceert met een collega die in verwachting is, dit is wat je moet weten.

Lees meer

De voor- en nadelen van onbeperkt verlof die iedereen echt moet weten

Het is een trend om je als werkgever aantrekkelijker te maken door medewerkers een onbeperkt aantal vakantiedagen te bieden. Een mooi gebaar. Maar laten we eens kijken naar de voordelen én de nadelen.

Lees meer

Cao-app: alle cao’s online toegankelijk

De ontwikkelaar van de cao-app, Erik Lemans,  adviseur bij AWVN, zat bij ons aan tafel tijdens een netwerklunch. Vol enthousiasme vertelde hij over ‘zijn’ app. En hoe belangrijk hij het vindt dat ook cao-teksten makkelijk te lezen en begrijpen zijn.

Met deze app is een cao altijd toegankelijk voor alle medewerkers. Een cao-boekje is niet meer nodig. De cao-tekst wordt in de app integraal opgenomen, is gemakkelijk doorzoekbaar en steeds actueel. De cao-app bevat tevens een FAQ, waarin medewerkers de antwoorden op veelgestelde vragen over hun arbeidsvoorwaarden vinden. Met de rekentools kunnen medewerkers zelf berekenen wat bepaalde arbeidsvoorwaarden in de eigen situatie betekenen. Hoe handig! Lees meer

De arbeidsovereenkomst: goed begin is het halve werk

Een aansprekende vacature. Een succesvolle sollicitatie. Een of meerdere prettige gesprekken. Eventueel een assessment. Een aanbod. Een beetje onderhandelen. En als alles mee zit, is de arbeidsovereenkomst een feit. Alle arbeidsrelaties kennen een positief begin. Het startpunt van een relatie die vaak meer tijd in beslag neemt dan de relatie met je partner of met vrienden. En toch wordt het belang van het onderhouden van de relatie die ten grondslag ligt aan de arbeidsovereenkomst nog regelmatig onderschat.

Lees meer

Jobhoppen is een risico voor de privacy

Werkzoekers en ex-collega’s hebben ‘het recht om vergeten te worden’, als ze een blauwtje hebben gelopen, of het pand via de achterdeur hebben verlaten hebben. Jobhoppen heet het fenomeen waarbij we steeds korter bij een werk- of opdrachtgever blijven. Maar dat blijkt een risico voor de privacy, volgens onderzoek dat Iron Mountain heeft gedaan, want HRM kan de grote aantallen (deel-) dossiers en de stringente eisen helemaal niet aan.  Lees meer

HR-afdeling en de WWZ? Werk aan de winkel!

Het zal niemand ontgaan zijn dat op 1 juli 2015 het laatste deel van de Wet Werk en Zekerheid (de WWZ) in werking is getreden. De doelstellingen van de WWZ zijn onder meer het ontslagrecht eenvoudiger, sneller, eerlijker en minder kostbaar maken. Ook moet het ontslagrecht zich meer richten op het vinden van een nieuwe baan. Dit heeft gevolgen voor het personeelsbeleid van werkgevers. Een belangrijke taak in dit proces is weggelegd voor HR/P&O-medewerkers. Wat is er veranderd? Waar moet je als werkgever/HR-professional op letten bij het personeelsbeleid? In dit blog help ik je op weg.

Lees meer

Vergroot het pensioenbewustzijn: zeven tips

Dodelijk saai. Onbegrijpelijk. Straks niets meer waard. Zo denken veel werknemers over hun pensioen. En dat terwijl de werkgever flink investeert in een goede pensioenregeling. Wil een organisatie echt profijt hebben van deze kostbare arbeidsvoorwaarde, dan is pensioencommunicatie een must. Zeven communicatietips om de pensioenregeling én de werkgever in het zonnetje te zetten. Stop het pensioenpessimisme!

Lees meer

WKR: ook kwestie van communicatie

De invoering van de werkkostenregeling in 2015 raakt alle werkgevers en werknemers in Nederland. Hoe kun je je ook qua communicatie voorbereiden op ‘Operatie WKR’? Welke stappen moet je doorlopen? Welke acties kun je ondernemen? Zeker is dat goede voorlichting en communicatie met de werknemer de kans op succes aanmerkelijk vergroot.

Lees meer

Werkgever, vraag waar voor je geld!

Stel je eens voor dat je op elk gewenst moment eenzijdig de arbeidsovereenkomst met werknemers zou kunnen beëindigen. Zou je hogere eisen stellen aan werknemers? Welke medewerkers zou je laten gaan?

Lees meer

Reorganiseren: mens boven systeem

Bij reorganisaties, fusies en overnames laat HRM te vaak de regie over aan de adviseurs uit de juridische discipline, uit angst om fouten te maken bij ingewikkelde regelgeving. Onverstandig, want de ‘mens’-kant en de kernwaarden van de organisatie moeten altijd leidend zijn ten opzichte van de ‘systeem’-wereld van het arbeidsrecht.

Lees meer

Dossieropbouw via e-mail: do's en don'ts

Kun je per e-mail dossier opbouwen zonder de arbeidsrelatie geweld aan te doen? Veel mensen zijn zich niet bewust van het effect van hun zakelijke e-mails. Best gek, e-mail heeft invloed op het welbevinden van mensen. Het komt geregeld voor dat een e-mail de arbeidsrelatie schaadt, aanleiding is voor een ziekmelding of erger. Zo was deze stevige e-mail aanleiding voor een ontslagzaak eind 2013: “WAAR IS GVD (gecensureerd) DAT NIEUWSBERICHT VAN GZ VIP-KAARTEN. DIT IS GDVDGDVRDMM (gecensurereerd) AL DEZE OCHTEND GEMAAKT!!!!!!!!! IK BEN ENORM BOOS EN GEFUCKED, PRUTSER.

Lees meer

Arbeidsmarkt van de toekomst: leren communiceren in flexibele arbeidscommunity

In een netwerkeconomie hebben bedrijven een harde kern, met daaromheen allerlei flexibele schillen. Hierdoor verandert ook de rol van bijvoorbeeld HR-professionals. Het wordt steeds meer hun uitdaging om het menselijk kapitaal te managen in zo’n flexibele arbeidsgemeenschap. Zij moeten daarom verder leren kijken dan de eigen organisatie. Dit lukt alleen als ze de weg weten in regionale netwerken. Dit betoogde Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt Tilburg University tijdens het symposium Op weg naar arbeidsmarkt 3.0. De bijeenkomst vond op 10 april jl. plaats op initiatief van brancheorganisatie OVAL. Lees meer

Worden we gelukkig van secundaire arbeidsvoorwaarden?

Gelukkige medewerkers zijn productiever en creatiever. Geluk mag dus best iets kosten. Maar waar worden medewerkers gelukkig van? En dragen secundaire arbeidsvoorwaarden bij aan het geluk van medewerkers? Dat onderzochten Luc Benda, Kea Tijdens en Ruut Veenhoven. Zij maakten gebruik van de resultaten van de Loonwijzer-webenquête die door ruim 14.000 personen is ingevuld. 

Lees meer

Investeer in werknemers, niet in ontslagzaken

Zie je het Nederlandse arbeidsrecht A) als een set van steeds veranderende regels waaraan je moet voldoen om complicaties te voorkomen? of B) als iets wat je nodig hebt als je een werknemer wilt ontslaan?

Lees meer

Niemand meer een vaste baan!

Bent u die crisis ook zo zat?Al die sombere berichten, faillissementen, ontslagen en andere ellende? Er zijn écht schrijnende gevallen hoor. Het wordt de hoogste tijd dat het kabinet eens gaat regeren. In Duitsland gaat het al langere tijd beter, evenals in de meeste Europese landen. Nederland is zo ongeveer het slechtste jongetje van de klas. Hoe dat komt? Omdat men niet regeert. ‘Mutti’ Angela (Merkel) heeft in 2009 al drastische, voor sommigen zeer pijnlijke overigens, maatregelen genomen. Vervelend, maar wel daadkrachtig, duidelijk en effectief. En, ze draaien weer. In Nederland komen we niet verder dan ‘pappen en nathouden’ en áls er al maatregelen komen zijn dat de gemakkelijkste: korten op kinderbijslag en –opvang, op ouderen, op pensioen. Wanneer komen er nu eens structurele maatregelen, hervormingen? Uit onderzoek blijkt dat als de overheid efficiënter zou werken (zoals een bedrijf zeg maar) er € 22 miljard per jaar bespaard zou worden. U leest het goed: € 22 miljard. Per jaar! Dan zouden we niet eens meer hóeven bezuinigen! Zorg dat je de term regering waard bent. Ga regeren! Op de regering Rutte is een uitspraak van Einstein van toepassing: “Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.”

Lees meer

Kanttekeningen bij het Sociaal Akkoord

Onlangs is met veel bombarie en enthousiasme een Sociaal Akkoord gepresenteerd.Het opvallende was dat de ‘sociale partners’ (Hoezo partners? Ze staan zo ongeveer lijnrecht tegenover elkaar) vele weken nodig hadden om tot dit akkoord te komen en dat Rutte c.s. het binnen een half uur eens waren. Nog opvallender was dat het akkoord binnen een dag eigenlijk al afgeschoten was, want de bezuinigingen waren van tafel, toch weer niet van tafel, misschien in de lade, toch van tafel, wellicht onder het tapijt, op tafel, van tafel, op tafel. In ieder geval lijkt een aantal maatregelen het te gaan halen en sommige daarvan hebben betrekking op het HR-vlak. Ik licht er een paar uit en zal aangeven wat er kan gebeuren.

Lees meer

Makkelijker loonstrookje, leg dat maar eens uit

Voor de meeste mensen is een loonstrookje abracadabra. Vanaf 1 januari wordt het loonstrookje door de invoering van het uniform loonbegrip gelukkig iets makkelijker te begrijpen. Maar ook dan nog is uitleg over het loonstrookje noodzakelijk. Werkgevers moeten werknemers blijven voorlichten over hoe het nettobedrag onderaan de streep ontstaat en wat de gevolgen voor werknemers zijn. Salarisverwerkers kunnen hen daarbij ondersteunen.

Lees meer

Aantrekkelijke werkgever doet niet moeilijk over houdbaarheid vakantiedagen

Een scherpslijper of een pragmaticus – hoe sta je liever bekend? De nieuwe regels voor vakantieopname en -opbouw dwingen iedere werkgever om een communicatiekeuze te maken. Kies je voor strikte handhaving van de regels of ga je er soepeler mee om? En vooral: wat straal je daarmee uit naar je huidige en toekomstige personeel?

Lees meer

Effectieve pensioencommunicatie kan kort en krachtig

Voor veel werknemers zijn maar twee zaken echt interessant als het om pensioen gaat: wanneer kan ik met pensioen en hoeveel bedraagt dat pensioen dan? En of dat nu in een eindloon, een middelloon of beschikbaar premie regeling wordt opgebouwd, wat een franchise is, wat pensioengevend salaris is;  tja, voor de techneut interessante materie maar de gepensioneerde in spé gaat het vaak boven de pet. De website mijnpensioenoverzicht.nl vind ik in dit verband een prima site. Daar staat gewoon simpel het antwoord op de twee vragen die werknemers echt belangrijk vinden.

Lees meer

Arbeidsvoorwaardencommunicatie anno 2020: I-dealisme en maatwerk

Overkoepelende communicatie over arbeidsvoorwaarden raakt uit de tijd. Het op collectieven gebaseerde Nederlandse overlegstelsel moet steeds meer wijken voor de individuele relatie tussen werkgever en werknemer. Dit levert niet alleen meer maatwerkafspraken op, maar vereist ook persoonlijke, een-op-eencommunicatie. Een fikse uitdaging voor HR en Communicatie. Maar ook een mooie kans om relaties te versterken en prestaties te verbeteren.

Lees meer

Communiceren over arbeidsvoorwaarden? Benut het personeelsreglement!

Een fraai boekwerk dat ieder jaar opnieuw wordt gedrukt. Een mooi opgemaakt pdf-bestand dat ergens op het bedrijfsnetwerk verstopt staat. Veel organisaties steken tijd en moeite in het opstellen van hun personeelsreglement. Maar als het document er ligt, wordt het nauwelijks benut. Dat is jammer. Want het personeelsreglement is een ideaal middel om te communiceren over de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden die je organisatie werknemers biedt. Met digitaal maatwerk kun je het reglement optimaal ontsluiten en centraal stellen in alle communicatie-uitingen.

Lees meer

Een eerlijk verhaal over pensioen

Nog niet zo lang geleden maakte ogenschijnlijk niemand zich druk om pensioen. Praten over pensioen, dat was een ver-van-mijn-bed-show, stoffig, saai, moeilijk en de gedachte: ‘dat zal mijn werkgever vast wel goed geregeld hebben’. Een mooi pensioen met vastgestelde opbouw. ‘Heerlijk, ik ga straks – als ik 65 ben! – met 70% naar huis, waardevast’, was een veelgehoorde gedachte. Lees meer

Slimme inzichten in transport en logistiek over personeelsbeleid in crisistijd

De economische recessie raakt ook de sector Transport en Logistiek. Veel bedrijven hebben meer personeel dan werk en staan voor lastige dilemma’s. Mensen ontslaan? Of juist opleiden en investeren met het oog op de toekomst? Een toekomst waarin door vergrijzing en ontgroening een tekort aan arbeidskrachten wordt voorzien. VTL organiseerde een webinar met experts van Randstad, EVO en Mooy Logistics om deze problematiek te bespreken en tot bruikbare inzichten te komen. De belangrijkste inzichten zijn gebundeld in het boekje ‘Slimme inzichten’.

Lees meer

Transparant reorganiseren door gebruik van IT-tools

Een reorganisatie of fusie is altijd een bron van onrust en onzekerheid en levert veel spanning op bij medewerkers en management. Dit kan worden beperkt door transparant en besluitvaardig te handelen tijdens het reorganisatieproces. De inzet van reorganisatiesoftware draagt bij aan een soepel reorganisatieproces en bovendien verlaagt dit de kosten die met de reorganisatie gepaard gaan.

Lees meer

Reiskostenvergoeding voortaan belast. Wat nu?

Groot was de euforie toen enkele dagen na het mislukken van het Catshuisoverleg toch een begrotingsakkoord voor 2013 werd afgesloten. Bij euforie past een positieve term: Lenteakkoord. Inmiddels is wel duidelijk dat iedereen de broekriem flink moet aanhalen. Eén punt dat voor veel gemor zorgt is het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Veel werknemers hebben nog geen idee hoeveel geld ze dit gaat kosten. Hoe kunnen werkgevers vanuit het oogpunt van hr-communicatie omgaan met deze lastenverzwaring? Twee tips.

Lees meer

Naar een duidelijk personeelsreglement in zes stappen

Ongeveer tachtig procent van de Nederlandse werknemers valt onder een collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Daarnaast tekenen medewerkers met hun contract een individuele arbeidsovereenkomst. Maar tussen branchebrede bepalingen en persoonlijke afspraken leggen steeds meer werkgevers bedrijfsbrede afspraken vast in een personeelsreglement. Hiermee zet je zwart op wit wat je van medewerkers verlangt, maar ook wat zij van je kunnen verwachten. Een personeelsreglement schept dus wederzijdse duidelijkheid, maar daarvoor is duidelijke taal wel een vereiste. Deze zes stappen helpen je in het formuleren van heldere bepalingen.

Lees meer

Slimme communicatie bij functiedifferentiatie

Werkgevers gaan een grote uitdaging tegemoet: de economie zal uiteindelijk weer aantrekken én grote groepen mensen gaan binnenkort met pensioen. Hooggekwalificeerde arbeid zal dus snel duurder worden voor werkgevers. Tegelijkertijd stijgen de maatschappelijke kosten ook enorm, omdat we in Nederland iedereen een bestaansminimum garanderen. Met functiedifferentiatie kunnen we – dat is bewezen – een deel van deze pijn wegnemen. Maar dat vereist wel zorgvuldige communicatie!
Lees meer

Vertrouwen winnen met pensioencommunicatie

Werknemers hebben jarenlang niet omgekeken naar hun pensioen. Het beeld was: dit zit wel goed. De hoogte van de pensioenuitkering op pensioendatum werd als onaantastbaar gezien. Inmiddels zijn werknemers hard uit de slaap gewekt door alarmbellen. Pensioenfondsen korten flink op het pensioen. Juridisch gezien hebben ze hier het recht toe. Maar dat werd pas gecommuniceerd op het moment dat ze het gingen doen. Voor veel mensen was dat een grote vertrouwensschok. Goede pensioencommunicatie kan zulke vertrouwensbreuken voorkomen!

Lees meer

Ontslagen bij reorganisaties integer communiceren

Voor het eerst in jaren hebben veel communicatieprofessionals en HR-adviseurs te maken met reorganisaties met afstoting van bedrijfsonderdelen, het opgeven van taken en zelfs ontslag van medewerkers. Er is weinig kennis hoe interne communicatie het beste aangepakt kan worden in organisaties die voor de uitdaging worden geplaatst te krimpen.

Lees meer

Integriteit onmisbaar voor management, HR en communicatie

We hebben ethiek op de werkvloer nodig, stelt prof. Muel Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de vitaliteit en veiligheid van medewerkers, voor het vinden en binden van nieuwe collega’s en voor een gedragen, integere organisatiecultuur. Ik sprak Kaptein voor het HR-Communicatie Netwerk, om erachter te komen: wat hebben HR-communicatie en integriteit met elkaar te maken? In dit eerste deel focussen we op HR.

Lees meer

Benut marktplaats voor vaste en flexibele krachten

De flexibilisering van de arbeidsmarkt zet door. Je ziet dit terug in de initiatieven die werkgevers nemen om in contact te komen met de flexwerkers. Organisaties richten zelf een visvijver voor hun flexibele schil in, bijvoorbeeld door het opzetten van een rechtstreeks kanaal voor ZZP’ers. Via deze interim- of flexpools vinden, volgen, verleiden en verbinden de werkgevers zich met externen. Post NL, ING en de Rijksoverheid werken hier al mee. Lees meer

Weg met de bonus, lang leve de alternatieve arbeidsvoorwaarden! (2)

In mijn vorige blog wees ik op het hardnekkige misverstand dat beloningen productiviteit zouden stimuleren. Intrinsieke motivatie, daar draait het om. Maar hoe spreekt communicatie de intrinsieke drive in medewerkers aan? Hoe vat HR dit in pakkende arbeidsvoorwaarden?                           

Lees meer

‘Onze ingenieurs willen iets máken, iets zinvols creëren’

Enhancing society. Met dat motto belooft ingenieursbureau Royal Haskoning bij te dragen aan een betere, duurzame samenleving. In economisch zware tijden staat een betere leefomgeving vaak niet hoog op de agenda. Ook het ingenieursbureau ervaart de laagconjunctuur aan den lijve, net als de rest van de sector. Toch kondigde Royal Haskoning onlangs een samenwerkingsproject met VSO Nederland aan. Dit project maakt het mogelijk dat jonge ingenieurs tijdelijk in ontwikkelingslanden aan de slag gaan. Het lijkt een opmerkelijke stap: zijn er geen andere prioriteiten?

Lees meer

Sociale media. Boeien!

De behoeften zijn helder: organisaties willen goede kwalitatieve instroom en geen ongewenste uitstroom. De realiteit is anders. Kondig je een reorganisatie aan, dan zijn je beste krachten het eerste weg. En bij weinig bedrijven staan rijen met topkandidaten te trappelen voor de deur. Daarom moet het vasthouden van goede werknemers de volle aandacht krijgen. Alleen door te boeien, kun je behouden. Maar hoe doe je dit?
Lees meer

Werkkostenregeling vraagt om uitleg

De werkkostenregeling moet het werkgevers makkelijker maken, maar vergoedingen en verstrekkingen blijven een lastig onderwerp, zoals in mijn vorige blog te lezen is. Helemaal lastig wordt het als de werkgever als gevolg van de invoering arbeidsvoorwaarden moet of wil wijzigen. Niet alleen is dat een hele operatie, maar het vraagt ook de nodige uitleg en voorlichting aan werknemers. Want gewijzigde arbeidsvoorwaarden betekent meestal versoberde arbeidsvoorwaarden.

Lees meer

Werkkostenregeling maakt het niet makkelijker

De in januari geïntroduceerde werkkostenregeling vraagt in eerste instantie om aandacht van werkgevers. Maar ook werknemers krijgen er onherroepelijk mee te maken. Het gaat immers over hun arbeidsvoorwaarden. De werkgever moet aan de werknemers uitleggen hoe hij de werkkostenregeling gaat invoeren. Dat hoeft nu nog niet, pas op 1 januari 2014 moet elke organisatie over zijn. Er is dus wel enige tijd om de overstap voor te bereiden en de werknemers voor te lichten.

Lees meer

Visie van Arthur Claassen (Aon): ‘HR negeert nieuwe arbeidsverhoudingen’

Arthur Claassen en Nicole Toorenaar van Aon Hewitt stellen: HR-functionarissen zijn niet blind voor uitdagingen als vergrijzing, de war on talent en flexibel werken, maar slagen er niet in met een afdoende antwoord te komen. Carrièrepaden en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog te veel gebaseerd op traditionele arbeidsrelaties.

Lees meer

Waarom is professionalisering tegenwoordig hot?

Communicatie- en HR-managers willen echte invloed uitoefenen op de strategische koers van de eigen organisatie. Dat is voor beide staffuncties een hot issue. Maar in deze tijd waarin sociale media een organisatie kunnen maken of breken des te meer. Je krijgt invloed echter alleen voor elkaar als de kwaliteit van je bijdrage niet steeds ter discussie staat.

Lees meer

Ambtenaren bieden elkaar mediation bij conflicten

Mijn laatste opdracht stond in het teken van mediation en slim samenwerken tussen gemeenten. Het Regionaal Mediation Netwerk, dit zijn gemeenteambtenaren uit Almere, Amersfoort, De Bilt, Hilversum, Soest, Utrecht en Zeist (penvoerder), vroeg mij voor begeleiding en advies om een transitie door te maken met als doel het netwerk te professionaliseren. Dit met steun van het A+O fonds Gemeenten door de Stimuleringsregeling, ‘Meer weten met uw netwerk’.

Lees meer

Lid! Monique Qibeaux (sanQalpa): ‘De grens tussen werkgever en werknemer zal vervagen’

Het HR-Communicatie Netwerk is de 400-ledengrens gepasseerd en dat mag niet onopgemerkt voorbijgaan. Daarom zetten we ons 400e lid in de spotlight, of liever: in het zonnetje. Monique Qibeaux vertegenwoordigt met haar coöperatie sanQalpa een groeiende groep op de Nederlandse arbeidsmarkt en heeft daarover een heel eigen mening.

Lees meer

Collegiale communities bij pensioen, jubileum en overlijden

De vergrijzing van onze maatschappij betekent dat het aantal ouderen binnen onze organisaties snel toeneemt. Dat heeft een aantal effecten. Babyboomers gaan in het komende decennium massaal met pensioen. En als de organisatie een ouder werknemersbestand heeft, neemt ook de kans op overlijden tijdens het actieve dienstverband toe. (Op dit moment overlijdt jaarlijks al 1 op de 500 medewerkers en dat aantal zal gaan stijgen). Werkgevers krijgen dus vaker met afscheid door pensionering of overlijden te maken. Hoe bedrijven omgaan met afscheid van medewerkers gaat dus belangrijker worden. Zeker als bedrijven zich tegelijkertijd actief profileren op de arbeidsmarkt.

Lees meer

Wat houdt het psychologisch contract in?

Door Frederieke van Velzen
De werknemer verwacht meer dan alleen salaris, waardering bijvoorbeeld. Die verwachtingen maken deel uit van het psychologisch contract. Dat contract is echter nergens op papier vastgelegd en verandert met de dag. Dus moeten werkgever en werknemer hun verwachtingen vaker met elkaar bespreken, zegt Aukje Nauta (42), bijzonder hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Lees meer