‘Onze ingenieurs willen iets máken, iets zinvols creëren’

Enhancing society. Met dat motto belooft ingenieursbureau Royal Haskoning bij te dragen aan een betere, duurzame samenleving. In economisch zware tijden staat een betere leefomgeving vaak niet hoog op de agenda. Ook het ingenieursbureau ervaart de laagconjunctuur aan den lijve, net als de rest van de sector. Toch kondigde Royal Haskoning onlangs een samenwerkingsproject met VSO Nederland aan. Dit project maakt het mogelijk dat jonge ingenieurs tijdelijk in ontwikkelingslanden aan de slag gaan. Het lijkt een opmerkelijke stap: zijn er geen andere prioriteiten?

‘Natuurlijk voelen ook wij de crisis’, zegt Kees Lekkerkerker, director Human Resources. ‘Mede hierdoor nemen we op dit moment minder nieuwe, jonge medewerkers aan. Op de langere termijn is dat niet wenselijk, want ons bedrijf wordt op die manier jaarlijks gemiddeld één jaar ouder. Met dit nieuwe VSO-project kan het inderdaad gebeuren dat je jonge, getalenteerde medewerkers ook nog eens voor een bepaalde periode kwijt bent. Op het eerste gezicht is dat niet verstandig. Maar we hebben als Haskoning ook bepaalde waarden. Je moet daar niet bij het eerste zuchtje tegenwind van afwijken.’

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

Hoe past jullie keuze voor VSO binnen het HR-beleid?

‘Van onze 4.000 medewerkers wereldwijd werkt de helft in Nederland. Veel van hen zijn hoogopgeleide technisch specialisten. Dat zijn doorgaans mensen die worden gedreven door inhoud. Professionals, verzot op technische uitdagingen. Ze worden gelukkig van de resultaten van hun werk en houden zich niet graag bezig met randzaken. Daarom spitsen wij ons HR-beleid toe op autonomy, purpose en mastery: dat is wat onze mensen drijft, veel meer dan geld. Ze werken graag zelfstandig, willen zingeving vinden in hun werk en iets in de vingers kunnen krijgen. De samenwerking met VSO richt zich met name op de zingeving, de purpose. Onze medewerkers kunnen zo iets moois maken, iets zinvols creëren.’

Hoe verhoudt dit project zich tot jullie overige MVO-inspanningen?

‘We zijn op meerdere fronten actief in de weer met MVO. We richten onze projecten zoveel mogelijk cradle to cradle in, streven naar duurzame productieprocessen. We stimuleren Het Nieuwe Werken en werken met mobiliteitsbudgetten voor medewerkers.

Als Haskoning hebben we ook een traditie van sociale projecten rond onze kantoren. Regelmatig vinden er geldinzamelingsacties plaats, zoals voor Haïti waarbij het bedrijf het ingezamelde bedrag verdubbelt.’

Jullie zijn dus volop actief op het terrein van ‘people’ en ‘planet’. Wat is de ‘profit’ voor Haskoning bij dit VSO-project?

‘Door de samenwerking met VSO zetten onze mensen hun expertise direct in voor betere levensomstandigheden in ontwikkelingslanden. Wij sturen ze maximaal zes maanden met onbetaald verlof en betalen VSO om hen een plaatselijk loon uit te keren. Daarnaast ontvangen de medewerkers van ons een maandelijks bedrag als tegemoetkoming voor hun doorlopende onkosten in Nederland. Onze medewerkers komen verrijkt terug. Ze hebben buitenlandervaring opgedaan, kennisgemaakt met een andere cultuur en zich persoonlijk ontwikkeld. Het ontwikkelingsland en de medewerker profiteren er dus van, maar wij uiteindelijk ook.’

In hoeverre zet HR communicatie in om dit project succesvol te maken?

‘Het initiatief voor de samenwerking met VSO komt van onze jongerenafdeling, Young Royal Haskoning. Aangezien het hun idee is slaan zij er zelf ook flink over op de trom. Daarnaast gebruiken wij verschillende interne communicatiekanalen. We kaarten het project ook aan bij marketing, communicatie en arbeidsmarktcommunicatie. het kan ter sprake komen in ontwikkelingsgesprekken. Maar al te uitbundige communicatie past niet bij ons. Onze mensen zijn vrij ingetogen.’

Welke toon gebruiken jullie?

‘We verkopen het in elk geval niet teveel als een hallelujaverhaal. Bij Haskoning heerst een cultuur van niet te gek doen. Termen als maatschappelijke betrokkenheid en inspiratie slaan wel aan, maar met een idealistische toon als “de wereld verbeteren” zouden we de plank misslaan.’

De wereld beter máken dan?

‘Dat sluit inderdaad beter aan bij onze medewerkers!’

Meer weten over het project? Royal Haskoning bracht samen met VSO dit persbericht uit. Hebt u ook een interessant persbericht op het gebied van hr-communicatie? Stuur het naar de redactie

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie