Effectieve complimenten voor meer waardering op het werk
Binnen de campagne ‘Een lente vol complimenten’ staan de maanden maart en april bij 2DAYSMOOD volledig in het teken van complimenten en waardering op de werkvloer.
Binnen de campagne ‘Een lente vol complimenten’ staan de maanden maart en april bij 2DAYSMOOD volledig in het teken van complimenten en waardering op de werkvloer.
Ik loop naar huis vanuit de sportschool en heb net een gesprekje met de eigenaar achter de rug. Hij heeft me gevraagd of ik voortaan op een ander tijdstip wil gaan sporten. Er is minder capaciteit. En dus is er op mijn favoriete tijdstip van 8 uur in de ochtend voor mij geen plaats meer. Of ik een half uur eerder of later wil komen. Ik mag kiezen; 7.30 of 8.30 uur. Er valt lichte regen en dat past precies bij mijn stemming van het moment. Elke vezel in mijn lijf voelt weerstand en boosheid. ‘Wat denkt hij wel niet, dat ik bij nacht en ontij om 7.30 uur kom sporten? Of veel te laat om 8.30, zodat ik mijn afspraken in de ochtend niet meer kan halen? En allemaal omdat hij andere bedrijfsmatige keuzes wil maken?’ Ik bries met grote stappen door de regen naar huis. Ik besluit het twee weken te geven om het te proberen, maar dan zullen we nog wel eens zien hoe het verder gaat met mij bij deze sportschool….
‘Vanmiddag is het af!’, roep je snel wanneer jouw collega vraagt waar je reactie blijft. Een belofte met de beste bedoelingen. Maar wist je dat je met beloften ook het vertrouwen kunt beschadigen? En dat heeft niet alleen te maken met het nakomen van je belofte.
Jullie nieuwe digitale werkplek of social intranet is eindelijk live! Na een lange aanloop met veel zinvolle discussies over de inrichting, het trainen van redacteuren en dan nog de technische uitdagingen, want het moet natuurlijk wel veilig én toegankelijk zijn. Daar staat ie dan! Met een knetterende campagne is iedereen geactiveerd. We zijn moe, maar voldaan. Dus even is er wat rust in de organisatie. Maar niet voor lang… Lees meer
MediaMyne heeft voor februari weer een mooi overzicht met een aantal bijzondere dagen samengesteld. In deze blog delen we vijf bijzondere dagen en leggen we uit hoe jij ze kan inzetten voor je interne communicatie. Zo houdt jij de hele maand de communicatiekanalen goed gevuld. Lees meer
Zoals elk begin van het nieuwe jaar delen we de belangrijkste HR-thema’s voor het aankomende jaar. Lees meer
Het HR Trend Instituut heeft, zoals ieder jaar, een overzicht gemaakt van belangrijke HR-trends voor het komende jaar. Het artikel, geschreven door de Chief Trendwatcher van het HR Trend Institute, Natal Dank, is eerder in het Engels verschenen: 9 HR trends for 2023: Breaking Boundaries. De vertaling is verzorgd door Tom Haak. Lees meer
Steeds meer werkgevers krijgen te maken met medewerkers met financiële problemen. Uit onderzoek blijkt dat dit is opgelopen van 62% naar 85%. Zo’n 80% van de werkgevers willen hun personeelsleden wel ondersteunen, maar ze weten niet hoe. Er is inmiddels een mediacampagne die aangeeft dat je als werkgever moet herkennen, bespreken en doorverwijzen. Maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. In dit artikel 10 dingen die je in ieder geval NIET moet doen. Lees meer
Marieke Verhoeven won een vrijkaartje voor het congres HRM en het onderwijs dat op 22 november plaats vond in Den Bosch. Het thema ‘transformatie van HR in het onderwijs’ stond centraal tijdens deze dag. Lees meer
Soms loopt een gesprek gewoon niet lekker. Je voelt dat er iets ontbreekt, maar kunt er niet precies de vinger op leggen. Omdat het alle kanten op gaat of juist omdat je je ervaart dat er veel te snel één richting op wordt geduwd. Lees meer
Veel organisaties claimen dat ze hun mensen op de eerste plaats zetten. Dat klinkt goed natuurlijk, en in een overspannen arbeidsmarkt kun je er bijna niet tegen zijn. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? Is dat wat jouw organisatie ook echt doet? En wat kun je leren van de Rockstars methode? Lees meer
Als organisaties streven naar meer diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) binnen hun personeelsbestand, is het belangrijk om bewust te zijn van de gevaren van het verlenen van ‘lippendienst; aan deze initiatieven. Lippendienst wordt gedefinieerd als ‘ onoprechte of loze praatjes; lege woorden die gebruikt worden om een goede indruk te maken zonder dat er echte inspanningen achter zitten’. Met andere woorden, het is wanneer een organisatie de schijn wekt toegewijd te zijn aan DEI zonder haar beloften daadwerkelijk na te komen.
Mensen houden van open vragen om een ander te mogen vertellen hoe zij dingen zien, ervaren en bedoelen. Mensen zijn ook enorm nieuwsgierig naar hoe anderen over iets denken.
Lees meer
Binnenkort stapt jullie organisatie over op een nieuwe digitale werkplek. Een heel goed idee en aan de projectgroep de mooie taak om te zorgen dat het soepel, makkelijk en zonder gedoe wordt ingevoerd en in gebruik wordt genomen door alle collega’s. Het management denkt dat dit zo even geregeld is en heeft zonnige verwachtingen: ‘Regel jij de communicatie even?’ Maar om medewerkers echt te betrekken bij en verbinden aan (digitale) veranderingen, is veel meer nodig…
De kans is groot dat de term Quiet Quitting je al om de oren gevlogen is, zeker als je actief bent op TikTok. Het is een serieus signaal en we zullen er iets mee moeten doen…
Effectieve leiders zijn relatiebouwers en betekenisgevers
‘Je ziet met andere ogen, weet dat er deining nodig is om los te komen
je bent de druppel die de emmer blij doet overlopen
met vertrouwen in de kracht van de samenstroom
die leven geeft en de wereld in beweging brengt’
Niet een doosje Merci en een cadeaubon van een tientje, maar wat dan wel? Over het belang van een goede offboarding-aanpak.
Om grip te krijgen op de toekomst is het slim om het verandervermogen en de veranderbereidheid van medewerkers te vergroten. Hoe neem je medewerkers mee in de toekomst?
In het wetsvoorstel ‘bedrag ineens’, ofwel de ‘pensioenjackpot’ staat opgenomen dat werknemers een deel van hun pensioen in één keer kunnen laten uitbetalen. De verwachte ingangsdatum van deze mogelijkheid wordt verschoven van 1 januari 2023 naar 1 juli 2023. Het uitstel zorgt ervoor dat medewerkers die binnenkort met pensioen gaan vooralsnog geen gebruik van deze pensioenjackpot kunnen maken. In deze pensioenkit zet ik op een rij wat dit wetsvoorstel in de praktijk gaat betekenen. Lees meer
De zomervakantie is achter de rug. Een nieuw seizoen begint. Het is ook hét moment waarop veel mensen starten met een nieuwe baan. Als organisatie kun je maar één keer een eerste indruk maken. Zorg dus dat je aandacht hebt voor het onboarden van nieuwe medewerkers. De combinatie van fysiek en digitaal is vaak het meest effectief. In deze blog vertel ik hoe je in drie verschillende onboardingsfasen met behulp van digitale middelen medewerkers kan verwelkomen, wegwijs maken en betrekken bij je organisatie. Lees meer
Om maar eens wat te noemen. Als ik op sta is één van de dingen die ik doe: mijn lenzen in, of eerst even mijn bril op. Vanwege de beperking van mijn zicht. Ik heb dit al vanaf mijn 14e ongeveer. Zonder bril of lenzen zie ik mensen, dingen, situaties en dimensies wazig. Enorm beperkt dus, en dus enorm beperkend. Het sluit mij namelijk wat af van de wereld om mij heen. En dat is meteen een effect op mij: ik sluit mij wat meer af van de wereld. Als ik er niks mee kan, het niet kan zien, lijkt het wel alsof ik die wereld dan ook niet hoef te zien. Dan blijf ik in een soort bubbel, een wat apathische, geïsoleerde situatie. Als tiener wilde ik mijn bril niet dragen, en voor lenzen hadden we geen geld, dus alleen als het niet anders kon, ging dat ding op. Toen merkte ik hoe je je kunt afsluiten van de wereld, of ervoor openstaan. Afsluiten, openstaan, afsluiten, openstaan. En dat met een simpel hulpmiddel. Nou ja, simpel, een hele bijzondere innovatie waar 60% van de maatschappij inmiddels niet zonder mee kan. Lees meer
De zomer is voorbij gevlogen en zo langzamerhand keert iedereen weer terug van vakantie. Dit is voor jou het moment om te vlammen met de interne communicatie. Mix formele informatie over de dagelijkse gang van zaken met leuke inhakers om medewerkers meteen weer naar jouw interne communicatiekanalen te trekken. Lees meer
Het is dé belangrijkste taak van de CEO: een toekomstvisie formuleren om organisaties voor te bereiden op wat komen gaat. Goede leiders geven daarmee richting. Heel wat communicatie- en HR-professionals peinzen zich vervolgens suf hóe die visie tussen de oren komt. A hell of a job. Normale sturingsmechanismes schieten meestal tekort om het totaal van veranderingen te sturen. We zien organisaties pas veranderen als medewerkers veranderen.
Onlangs observeerde ik een HR manager die door mij gecoacht wilde worden. Ik zat achterin een zaal vol met geïnteresseerde medewerkers, die heel graag wilde weten hoe het nieuwe HR beleid eruit zou zien. Lees meer
Heb je de opdracht om het werkgeversmerk (employer brand) van jouw organisatie op een onderscheidende wijze te positioneren? Baseer dan je Employee (of Employer) Value Proposition (EVP) op waarden en drijfveren. Je zult zien dat dit goed aanslaat bij medewerkers en kandidaten.
Wist je dat ongeveer 27% van de Nederlandse werknemers burn-out klachten heeft? Ja, dat lees je goed. Meer dan EEN KWART van de werknemers heeft zware stressklachten!! Ze hebben dan langdurig last van vermoeidheid, prikkelbaarheid en spanning. Vaak in combinatie met slecht slapen, moeheid, piekeren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en een opgejaagd gevoel. Lees meer
Wil je samen uitzoeken wat er verborgen gaat achter de cijfers? Hoe je dingen in je organisatie beter kunt doen? Vanuit co-creatie – via een dialoog met je medewerkers – kun je komen tot collectieve intelligentie en creëer je een dieper level van betrokkenheid met je collega’s. Ik licht het graag toe met vier cases.
Nederland staat aan de vooravond van de invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Het wetsvoorstel is recentelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Een beter moment om je pensioenregeling aan te passen naar de HR-visie van je organisatie is er niet. Aan het woord: boegbeeld Rudie Martens, eigenaar van Vallura. Lees meer
Communicatie is een steeds belangrijker hulpmiddel geworden om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen. Vergrijzing van de beroepsbevolking, een toename van het opleidingsniveau en de snelle groei van bepaalde sectoren van de economie hebben geleid tot personeelsschaarste in een toenemend aantal vakgebieden. In een land als Nederland heeft deze schaarste een langdurig karakter. Dat heeft geleid tot een andere benadering van de arbeidsmarkt door recruiters, waarin naast de aloude doelstelling van directe werving plaats is voor doelstellingen die dit proces indirect ondersteunen. Lees meer
Ik hou van verhalen. Niet voor niets schrijf ik graag verhalen en help anderen als story coach. Goede verhalen blijven ‘plakken’ en zijn persoonlijk en herkenbaar. Hoe verhalen kunnen bijdragen aan verandering schrijf ik in deze blog, je kunt hierdoor verhalend meebewegen, nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken en daar betekenis aan geven.
Als HR manager is het zaak om jouw collega’s en werknemers zichzelf te laten blijven ontwikkelen. Des te meer kennis waar zij over beschikken, des te beter de prestaties van de onderneming zullen worden. Bovendien geeft het mensen een voldaan gevoel wanneer een bedrijf graag wil dat zij door blijven leren.
Op 1 mei 1997 begon ik mijn HR carrière. Jong en onervaren, vol ambitie. Hoe anders was het toen, in relatie tot de huidige tijdsgeest. Werkgeluk? Hoezo werkgeluk? Uiteraard letten we erop dat je paste in de cultuur van de organisatie, maar verder moest je meegaan in de flow. Gewoon op tijd komen, je ding doen en zorgen dat je werk kwalitatief goed en af is. Dat was het algemene gedachtengoed. Niets mis mee toch? Lees meer
In een wereld die voortdurend in beweging is, zien ook de praktijken op de werkplek voortdurend de broodnodige verandering. Naarmate werkgevers en organisaties als geheel meer openstaan om werkelijk naar hun mensen te luisteren en organisatiebeleid opstellen om divers, gelijkwaardig en inclusief te zijn, gaan we inderdaad in de richting van een werkplek die voor alle mensen een gastvrije omgeving is. Lees meer
Met HRM software automatiseer je HRM taken en maak je dit makkelijker en leuker. Het biedt namelijk een aantal handige functies waarmee je veel tijd kan besparen op (repeterende) administratieve taken. Dit maakt jouw werk niet alleen eenvoudiger, maar ook dat van je collega’s.
Lees meer
De piramide van Maslow bestaat al zo’n 75 jaar. Volgens Matt Buckland kunnen we dit model ook goed inzetten bij werving. Maslow deelde de menselijke behoeftes op in verschillende lagen: de hogere behoeftes komen pas aan bod als de lagere vervuld zijn. Wat kunnen we hiervan leren met betrekking tot vacatureteksten?
Elk jaar, kwartaal of maand moet HR er aan geloven, en medewerkers ook … de medewerkers-enquête. Op 10 tot soms wel 80 vragen scores ophalen van medewerkers. Algemene vragen. Voor specifieke uitdagingen. Dat is geen match. Lees meer
Natuurlijk zie je medewerkers liever niet vertrekken! Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het van belang dat jij het talent in jouw organisatie zo lang mogelijk kunt vasthouden. Verloop kost de organisatie immers veel geld. Maar toch is het uiteindelijk onvermijdbaar. Daarom is het van belang dat je met vertrekkende medewerkers een goed en open gesprek voert over hun vertrekredenen. Dan heb je de kans om het gat vroegtijdig te dichten en meer verloop te voorkomen. Hoe hou je zo’n exitgesprek? Dat lees je hier. Lees meer
Het zijn niet organisaties die veranderen. Het zijn de mensen die veranderen. Daarom is bij verandering het bouwen aan een leidende coalitie verstandig. Een leidende coalitie is een groep mensen die hetzelfde wil en hetzelfde denkt over de aanpak.
Personeelstekorten zijn inmiddels in bijna elke sector voelbaar. En dat wordt ingrijpender naarmate de economische groei doorzet. Om dit probleem het hoofd te bieden, zoeken werkgevers nieuwe manieren om aan geschikt personeel te komen. Iedere branche heeft zijn specifieke kenmerken en personeelsbeleid en de ene werkgever is de andere niet.
Studeren naast een baan, dat klinkt best pittig. Toch geeft vier op de vijf (80%) werkenden aan er wel oren naar te hebben, want ze voelen zich nog lang niet uitgeleerd. Wij vroegen 1.178 werkende Nederlanders naar hun kijk op het volgen van een opleiding naast het werk. Lees meer
Na een bewogen 2021 zijn we weer toe aan een nieuw jaar. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Dat brengt ook op HR-vlak nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Waar we vorig jaar rekenden op maandelijkse check-ins en leiderschap op afstand, kijken we nu naar 7 hele nieuwe HR-trends voor 2022. Lees meer
Het is Tom Haak van het HR Trend Institute weer gelukt: een artikel BOMVOL inspiratie!
a:8:{s:8:”location”;a:1:{i:0;a:1:{i:0;a:3:{s:5:”param”;s:9:”post_type”;s:8:”operator”;s:2:”==”;s:5:”value”;s:4:”post”;}}}s:8:”position”;s:6:”normal”;s:5:”style”;s:7:”default”;s:15:”label_placement”;s:3:”top”;s:21:”instruction_placement”;s:5:”label”;s:14:”hide_on_screen”;s:0:””;s:11:”description”;s:0:””;s:12:”show_in_rest”;i:0;}
Het Nederlandse bedrijfsleven is weer volop in beweging. De economie draait op volle toeren, overal staan vacatures open en aan de groeiende files te zien, werken we weer massaal op de zaak. Ook bij MediaMyne mogen we sinds een aantal weken weer naar kantoor. Eén dag in de week proberen we met z’n allen aanwezig te zijn, de andere dagen wordt er of thuis, of bij de klant op de zaak gewerkt. Lees meer
We maken tegenwoordig in een rap tempo veel ontwikkelingen mee. Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook op de arbeidsmarkt (door de toenemende krapte) en op de werkvloer: denk aan de transitie naar hybride werken en een hogere werkdrukbeleving door corona. Die transformaties zorgen ervoor dat de employee experience belangrijker is geworden om goede resultaten te boeken voor je organisatie. Een onderdeel van die medewerkersbeleving is ook employee engagement, oftewel medewerkersbetrokkenheid. Waarom is het zo’n veelgebruikte term, en wat kun je er als HR-manager mee doen?
Organisaties en lokale overheden handelen vaak reactief op de ontwikkelingen in de samenleving door het invoeren van diversiteitsbeleid/management. De leidraad en scope van het diversiteitsmanagement varieert erg per organisatiecultuur.
Beginnen met een nieuwe baan: het is en blijft toch wel spannend. Maar als teamleider of HR-manager kun je het al een stuk gemakkelijker maken. Tijd om je onboarding proces te optimaliseren! Hoe zorg je dat je het proces goed inricht? En waarom is het eigenlijk zo belangrijk? In deze blog lees je alles over onboarding en krijg je handige tips.
Hoe meet je employer branding? Welke cijfers benoem je om je arbeidsmarktcommunicatie te kunnen beoordelen? In aflevering 44 van de podcast ‘Hier is AMC’ praten we over cijfers. Twee gasten deze keer, Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema van Roadtrip. Ik wilde hen graag een keer spreken om vanuit hun ervaring met recruitmentmarketing te praten over de rol van cijfers voor employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Want employer branding en AMC zijn wat cijfers betreft zwakker onderbouwd dan recruitment. Dus het gesprek gaat vooral over cijfers bovenin de funnel.
Foto’s van je medewerkers op het intranet, persoonsgegevens verzamelen voor een winactie of een evenement, het delen van informatie over een nieuwe medewerker of doorgeven dat iemand ziek is. Sinds 2018 is de omgang met persoonsgegevens, dus privacygevoelige informatie in de EU, een stuk lastiger geworden dankzij de AVG. Het is misschien wel de belangrijkste wet- en regelgeving als het gaat om (externe) communicatie. Wat veel organisaties vergeten: de wet is ook van toepassing op interne communicatie. Maar wat betekent dat eigenlijk precies?
Lees meer
Persoonlijke ontwikkeling staat hoog op het verlanglijstje van veel talentvolle medewerkers. Want wie wil dat nou niet, 2021? Maar wat is het precies? Wat kunnen je mensen ermee? En hoe weet je als HR-verantwoordelijke waar mensen nou echt behoefte aan hebben?
Diversiteit en inclusiviteit. Groot en belangrijk onderwerp. Moet zeker een plek hebben in de podcast-serie ‘Hier is AMC‘. Maar ik heb ermee geworsteld hoe ik het erover kan hebben. Want ik vind het ingewikkeld. Het is sowieso een heel groot onderwerp. En als het hierover gaat, wordt er vaak met het vingertje gewezen wat er niet goed gaat. Die kant wil ik niet op. Lees meer
Uit het maandelijkse medewerkersonderzoek bleek dat Werkdruk een heikel punt was voor veel van ons bij Visma | Raet. Dat was een duidelijk signaal en het leadershipteam wilde er graag actie op nemen. Maar om iets op te lossen, moet je precies weten water aan de hand is. Als onderdeel van een organisatiebreed verbeterprogramma is daarom een multidisciplinaire taskforce opgericht met daar in collega’s uit de hele organisatie die zin hadden om naast hun reguliere werk een oplossing voor de werkdruk van en voor collega’s te bedenken.
“Maak van je klanten ambassadeurs!” Het is een veelgehoorde term, vooral op de communicatieafdeling. Maar eigenlijk zou de focus veel meer op een andere doelgroep moeten liggen: de medewerker. Met de toenemende concurrentiedruk en het steeds snellere tempo waarin een bedrijf zich moet aanpassen aan de markt zijn medewerkers diegenen die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien. Daarom mag hun belang in het communicatieplan van een bedrijf niet worden onderschat. Lees meer
Het is komkommertijd. Iedereen is bezig met plannen maken voor de vakantie, als je collega’s niet al op vakantie zijn. In juli kan het daarom erg lastig zijn om je interne communicatiekanalen goed gevuld te houden met relevante en leuke berichten. Daarom hebben we bij MediaMyne de koppen bij elkaar gestoken en een aantal bijzondere dagen geselecteerd die jou inspiratie kunnen geven voor jouw interne communicatie. Voor jou geen komkommertijd dit jaar! Lees meer
Toen in maart 2020 de coronacrisis begon, bleek het verplichte thuiswerken nog wel een uitdaging. Zo ook bij I-Interim Rijk (IIR), waar ze van vitaliteit op de werkvloer een doorlopend programma besloten te maken: IIR Vitaal. Corien Brouwer, talentmanager, en Helen Sie, coach en begeleider, vertellen: “Vitaliteit stond al langer op de agenda, maar door corona is het in een versnelling gekomen.”
Wil je minder verzuim en betere bedrijfsresultaten? Ontwikkel dan nu een juiste set aan amplitiegedreven interventies waardoor je de bevlogenheid van je medewerkers bevordert.
De competenties van een change manager worden vaak toegekend aan de project manager. Persoonlijk vind ik dat beiden uit ander hout gesneden zijn. Dus, wat is het verschil tussen een project manager en een change manager?
Na het aanvankelijke begrip voor de coronamaatregelen, kunnen de emoties nu opspelen. Lever met deze adviezen communicatie-op-maat.
Nu duidelijk is dat de nasleep van de crisis lang gaat duren, speelt de nodige weerstand op en worden allerlei emoties aangewakkerd. Communicatietoverstokjes zijn er niet, maar met behulp van beproefde crisis-communicatiemodellen kun je wel inzichten in emoties vergaren en er op de juiste manier op reageren. Bijvoorbeeld door effectief in te spelen op de belangrijkste B-emoties in crisistijd. Lees meer
Na het aanvankelijke begrip voor de coronamaatregelen, speelt nu de eerste weerstand op. Lever met deze adviezen communicatie-op-maat.
Waar er aanvankelijk veel begrip en steun was voor de coronamaatregelen, biedt de versoepeling inmiddels ruimte voor persoonlijke interpretatie, hetgeen heeft geleid tot de eerste spanningen, conflicten en handhavingsproblemen. Zo zijn er ouders die hun kind thuis houden van school, was er een overvolle trein waarvoor NS-medewerkers de politie moeten inschakelen en bedreigden bezoekers de medewerkers van verpleeghuizen. Lees meer
Na meer dan een jaar thuiswerken vol maatregelen en onzekerheid staan medewerkers er mentaal niet even krachtig voor. Volgens het Nationaal Centrum Preventie Stress & Burn-out verzuimt 37 procent van de beroepsbevolking regelmatig door stressklachten of burn-out. Uit onderzoek blijkt dat het stressniveau door corona met zo’n 40% is toegenomen. Als je dan als werkgever ook nog aanpassingen doet binnen het bedrijf, kan dat ervoor zorgen dat medewerkers afhaken. De oplossing? Je interne communicatie op orde hebben. Lees meer
Als je werkt bij een werkgever met een sterk merk, waar zit dan de werkelijke match? Als werk meer is dan een transactie, wat is dan het appellerend vermogen van een employer brand? Van welk verhaal maak je dan deel uit? Welke betekenisgeving biedt dat en hoe verhoudt zich dat tot je eigen verhaal?
Wie kent niet het beeld van twee mensen of groepen die recht tegenover elkaar staan. Schreeuwend naar elkaar. Gesprekken om ‘gelijk te halen’ leveren oorlog op. En toch zit in tegenstelling ook perspectief. Wat is er nodig voor het voeren van een echte dialoog?
Het wordt steeds lastiger om hoop te houden. Waar het vorig jaar nog leek alsof de maatregelen van tijdelijke aard zouden zijn, wordt het voor sommigen steeds lastiger om het licht aan het einde van de tunnel te blijven zien. Minder versoepelingen, meer besmettingen, stress om een baan of zorgen over de gezondheid van een naaste.
Streven jullie ook ieder jaar ernaar om in dé lijstjes te staan zodat talentvolle mensen bij jouw organisatie willen komen werken? Maar deze lijst, de beste werkgevers van Nederland, is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk als je denkt. Je kunt er namelijk veel beter voor gaan om elk jaar de beste werkgever van jouw medewerkers te zijn. Klinkt logisch, toch? Maar waar ligt het verschil? En hoe bereik je dat dan?
In onze blog van vorige week bespraken we het al: hoe gaat de toekomst van werk eruit zien? Hoe richten we onze organisaties op een duurzame manier in als we permanent (deels) vanuit huis gaan werken? In deze blog zoomen we hier verder op in. Als je eenmaal weet waar je staat met je organisatie en feedback hebt verzameld van medewerkers, hoe richt je dan dit beleid in? En waar moet je op letten? In deze blog delen wij graag onze tips voor hybride werken!
Lees meer
Het afgelopen jaar hebben veel organisaties in stroomversnelling aanpassingen moeten maken voor hybride werken. Sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 zijn we massaal gaan thuiswerken. Maar ook nu er versoepelingen om de hoek staan, blijft de verwachting dat dit (groten)deels blijvend is. Veel medewerkers willen immers niet meer vijf dagen in de week naar kantoor, nu ze gewend zijn om thuis te werken. En om die balans tussen het thuis- en op kantoor, oftewel het hybride werken, goed te waarborgen, is het belangrijk om als HR-professional een lange termijn beleid te ontwikkelen. Lees meer
‘Zonder ontmoeting geen (organisatie)cultuur’. Symbolen, gedrag, rituelen vormen samen de bedrijfscultuur. En deze tijd levert een herwaardering op van bedrijfscultuur. Vier lessen over verbinden op afstand. Lees meer
Een blog over Deep Democracy: over leren samenwerken en vertrouwen op experts in deze turbulente tijd. Lees meer
Hé Rob Smits hier. Ik ben sinds vorig jaar aangesloten bij HR & Communicatie en werd door de redactie aangemoedigd iets te vertellen uit mijn dagelijkse praktijk. Mijn bedrijf heet ‘Bureau voor Durf‘ en graag neem ik je mee in een vraagstuk waarbij een organisatie toegroeide van een jaargesprek naar een reflectiegesprek. Lees meer
Nieuwe ontwikkelingen in uw branche of sector worden niet zomaar toegepast op de werkvloer. Werknemers moeten met nieuwe systemen of methodes leren werken en missen de meest recente kennis om hun functie goed uit te voeren. Bij- en omscholing van het personeel kan noodzakelijk zijn om als bedrijf mee te blijven draaien aan de top van de branche. Dus: hoe zorgt u ervoor dat uw personeel succesvol geschoold blijft? Lees meer
Doordat heel veel mensen nu al bijna een jaar thuiswerken door corona is fysieke en mentale gezondheid steeds belangrijker geworden. Vitaliteit is een hot topic! Lees meer
Zakelijke WhatsApp, de één is er helemaal klaar mee, de ander vind het een ideaal alternatief voor e-mail. Maar hoe komt het dat deze meningen zo zwaar uiteen lopen? Zijn er verschillen in gebruik en toepassing? Eind 2020 namen wij de proef op de som. We vroegen onze LinkedIn volgers hoe zij denken over de do’s and don’ts in groepsapps op het werk. Lees meer
We doen tegenwoordig alles online en Googlen wat af, waarbij we allerlei websites bezoeken zonder ons daar heel bewust van te zijn. Wat maakt nou een goede website? Weet jij waar je op moet letten op het moment dat je een goede website wilt maken?
Sinds april 2020 zit er elke week een leuk bericht van een nieuwe organisatie in mijn inbox. ‘Wij willen onze medewerkers ondersteunen om thuis alle ballen hoog te houden in lockdown. Kun je ons helpen?’ Dat is een kolfje naar mijn hand. Als onderwijs- en personal coach gaat mijn hart uit naar harmonie in huis. Zeker in tijden van lockdown met avondklok. Van grote verzekeringsmaatschappijen tot advocatenkantoor en scholen, ik hoor dat alle medewerkers tegen hetzelfde aanlopen. ‘Hoe houd ik mijn stuiterende 4-jarige de hele dag bezig én kan ik tijd maken om te werken? Wat doe ik als mijn puber overdag geen frisse neus wil halen buiten?’ Lees meer
Employer branding is een term die je vast vaak voorbij ziet komen. Maar wat is dit nou precies, waarom is het belangrijk en hoe kun je dit inzetten in je wervingsstrategie? In deze blog vertellen we je het!
Deze vijf blogs met de meeste views in 2020 reflecteren het coronajaar. Blogs over institutioneel racisme en employer branding tijdens een crisis. Blogs over hoe je plezier in je werk vast kunt houden, hoe je hybride werken goed kunt vormgeven tot aan het reboarden van je medewerkers na corona. Het is een indrukwekkende top 5 met best gelezen HR-Communicatie blogs geworden. Dit kennisplatform kan niet bestaan zonder interessante verhalen: alle bloggers bedankt voor jullie bijdragen! Lees meer
Bij de begrippen ‘visie, merk en reputatie’ denk je in eerste instantie aan zaken die samenhangen met beleid en strategie van organisaties. Maar in de huidige tijdgeest zie je een toenemende noodzaak om ook als professional en leidinggevende je persoonlijke identiteit en visie te definiëren. Om je identiteit structureel in lijn te brengen met je beloften, je acties en de beleving die je oproept. Om je persoonlijke verhaal te vinden, vormen en delen. Lees meer
Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute is ongekend populair. De afgelopen jaren publiceert hij aan het einde van het jaar zijn visie op de HR-trends. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2021, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Dat vindt 87% van de deelnemers aan de online dialoog die HR & Communicatie binnen (en buiten) haar community uitzette. Is dit een verrassende uitkomst? Nee, zeker niet. In het nieuwsbericht waarin we HR- en communicatieprofessionals vroegen zich uit te spreken over de (digitale) toekomst van de employee journey stond eigenlijk al de verwachting dat met de toenemende digitalisering ook de employee journey verder moe(s)t digitaliseren. Lees meer
Het thuiswerken gaat nog wel even duren, merken we aan de ontwikkelingen om ons heen. Vanwege de coronacijfers, maar zeker ook omdat tot wel 80% van de medewerkers er het liefst voor kiest om blijvend hybride te blijven werken: deels op kantoor en deels op een externe (thuis)werkplek. De vraag hoe je de club bij elkaar houdt als je allemaal online werkt en niet dagelijks samen op kantoor zit, wordt nog belangrijker nu we zien dat het voor de lange termijn is.
Wéér een dag werken vanuit huis zonder spontane interactie met collega’s, wéér de laptop openklappen aan de inspiratieloze oncomfortabele keukentafel, wéér dat energievretende video-vergaderen of bellen met collega’s… Lees meer
Hoe beïnvloedt de tijd waarin we nu leven en werken de relatie tussen werkgevers en werknemers? Welke positieve en negatieve effecten hebben de intelligente lockdown met het vele thuiswerken als gevolg, voor goed werkgeverschap en de employee experience? Lees meer
Thuiswerken, is een thema dat bijna dagelijks voorbij komt. Niet alleen aan de directietafel en op de afdeling HR, maar ook daar waar het woord zijn bestaansrecht aan ontleent: thuis. Sinds de uitbraak van COVID-19 en alle maatregelen die daar uit voort vloeiden transformeerde dit fenomeen zich voor velen van taboe naar vanzelfsprekendheid. Ineens werd duidelijk dat de productiviteit omhoog ging, dat het ziekteverzuim minder werd en dat het bijdroeg aan zaken als motivatie, vertrouwen en kostenreductie. En er was meer. Geen files, geen overbelast openbaar vervoer, CO2 reductie en een positief werkgeversimago. Het mag duidelijk zijn, thuiswerken is niet meer weg te denken en is een integraal onderdeel geworden van ‘het nieuwe normaal’. Een recent uitgevoerd onderzoek door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid bevestigt dat nog eens. Tussen de 55 en 70% van de thuiswerkers heeft positieve ervaringen met thuiswerken. Ongeveer 40-60% van hen verwacht vaker te blijven thuiswerken als de crisis voorbij is. Lees meer
Recensie geschreven door Gladys Nurmohamed van het onlangs verschenen boek ‘De vloer op’, door Ward Grootens en Dennis Siliacus Lees meer
In aflevering 31 van ‘Hier is AMC’ kom ik zelf aan het woord. Dat zit zo. Ik was te gast in de Werkimago-podcast van Kim Werensteijn, en dat werd een erg leuk gesprek over arbeidsmarktcommunicatie. Dat past zo in mijn eigen podcastserie. Lees meer
Wat hebben ‘leren en ontwikkelen’, medewerkersbetrokkenheid en bedrijfssucces met elkaar te maken? Daar heeft Gallup een antwoord op.
Het instituut heeft honderden organisaties bestudeerd en vele van hen zijn aanzienlijk succesvoller geworden, mede dankzij een verhoging in medewerkersbetrokkenheid. Bij sommigen steeg betrokkenheid zelfs van minder dan 20% naar meer dan 70%! Lees meer
In aflevering 30 van ‘Hier is AMC’ heb ik James Ellis te gast. En daar ben ik erg blij mee, want ik vind hem een van de meest interessante sprekers over employer branding van dit moment. Strategisch gezien brengt hij het erg helder, en hij koppelt het aan de dagelijkse praktijk. Met lekker veel humor. Hij is Chicago-based en host van de podcast ‘The Talent Cast’, met inmiddels al meer dan 175 afleveringen. Maar hij doet veel meer. Verstuurt o.a. iedere week een erg goede nieuwsbrief over employer branding. Ik heb in mijn podcasts al regelmatig naar hem verwezen. Dus ik vond het erg mooi om hem nu in levende (digitale) lijve te spreken. Zo veel mogelijk mensen in het Nederlandse en Belgische vakgebied moeten van hem gaan horen.
Zijn je medewerkers het thuiswerken helemaal zat óf vinden ze het wel prima zo die flexibiliteit? Nu de lockdown maatregelen stapsgewijs versoepelen bepalen organisaties hun aanpak voor de post-corona manier van werken. De tevredenheid over de thuiswerkbeleving kent grote verschillen, ook binnen organisaties. Daarom wint de ‘hybride’ werkcultuur aan terrein voor alle niet-vitale beroepen: een balans tussen op kantoor en op afstand werken.
Een geweldige medewerkersbeleving is geen toevalstreffer en komt niet vanzelf, die moet je ontwerpen! Employee experience design is een nieuwe vaardigheid voor HR waarmee je de medewerkersbeleving naar een hoger plan tilt. In dit artikel van Heleen Mes lees je hoe HR de meest gemaakte ontwerpmissers kan voorkomen.
In aflevering 29 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is het dan eindelijk zover, we gaan het over vacatureteksten hebben. En met wie kan je dat beter doen dan met Nicol Tadema van Voor Tekst? We hebben eerst de breedte van vacatureteksten besproken. Want als je over vacatureteksten praat, gaat het eigenlijk over arbeidsmarktcommunicatie in de volle breedte. En we hebben elkaar uitgedaagd om ieder 3 concrete tips te geven voor het maken van vacatureteksten. Een lekkere mix dus tussen breedte en concreet. Bekijk hier het hele gesprek. De links naar de audioversie staan onderaan dit artikel.
Niet eerder ontvingen we zo weinig deelnemers aan een online dialoog die HR & Communicatie binnen (en deze keer ook buiten) haar community uitzette. Via het nieuwsbericht ‘Nog steeds nemen we liever Mark dan Mohammed in dienst’ riepen we HR- en communicatieprofessionals op zich uit te spreken hoe er binnen de eigen organisatie (institutioneel) racisme wordt voorkomen. Lees meer
Organisaties staan aan het begin van een grote uitdaging. De afgelopen maanden hebben zij ervaren hoe hun medewerkers en managers omgaan met een crisis. De focus was overleven. Maar de volgende fase breekt aan: de organisatiecultuur herontwerpen en groeien. Of worden we toch nog opgeschrikt door een tweede coronagolf? In elk van die scenario’s speelt de data-gedreven en mensgerichte werkgever een hoofdrol. Want die zal in staat zijn iedere medewerker een gezonde en motiverende (thuis)werksfeer te bieden die nodig is om weer te floreren. Lees meer
Nu er veel verschuift naar een nieuw normaal, moeten mogelijk ook de taken, rollen en bijbehorende bemensing in je organisatie veranderen. Voor de één een kans, voor de ander een pittige verandering, en voor sommigen slecht nieuws: we moeten afscheid van je nemen. Dan is het bij uitstek goede HR-communicatie die het best mogelijke maakt van een moeilijke situatie. Lees meer
We leven in een bijzondere tijd waarin veel dingen anders verlopen dan gewoonlijk. En voorlopig blijven er ook veel dingen nog wel anders dan voorheen. De werkvloer blijft nog wel even ingericht volgens de social distancing regels. Op dit moment werkt iedereen waar het kan nog steeds zoveel mogelijk thuis, maar het aantal mensen dat terugkeert naar de werkvloer neemt langzamerhand toe. En daarom is het tijd om na te gaan denken over de communicatie over de reboarding na corona. Lees meer
Het is een uitdaging voor mij om dit artikel te schrijven in deze buitengewone tijden, maar ik heb een verantwoordelijkheid tegenover mijn 6-jarige dubbelbloed zoon om aanbevelingen te delen met anderen over hoe racisme op de werkvloer kan worden aangepakt. Onlangs heb ik onderstaande post gedeeld om een van de uitdagingen te laten zien waar ik als zwarte moeder tegen aan loop. Ik ben aangenaam verrast en dankbaar dat zoveel mensen hun steun hebben laten zien voor hoe ik me in deze tijd voel. Lees meer
Een ‘nieuw normaal’ is Nederland op haar best. Want ja; we gaan nieuwe werkwijzen bedenken, maar willen dit het liefst wel standaardiseren. Hoe doe je dat als organisatie wanneer je te maken hebt met medewerkers van verschillende generaties. En met verschillende achtergronden, wensen en behoeften? Dan heb je niet te maken met ‘een nieuw normaal’, maar met a new way of working. Lees meer
Voor mij is de basis van alle employer branding en arbeidsmarktcommunicatie dat er mensen enthousiast vertellen over hun werk. Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken, maar als die enthousiaste mensen ontbreken, of niet echt voelen, klopt het uiteindelijk niet. Daarover praat ik in aflevering 27 van de podcast “Hier is AMC” met Tommie Niessen, beter bekend als Tommie in de Zorg. Mijn favoriete voorbeeld van zo’n ambassadeur. Hij deelt al jaren verhalen over zijn werk in de zorg. Lees meer
Als interim communicatieprofessional kom ik bij veel organisaties. Ik ben een groot fan van waarden als basis voor communicatie en dus vraag ik ook altijd naar de waarden van de organisatie. Soms krijg ik meteen antwoord, maar nog vaker is dat pas na lang nadenken de organisatiewaarden genoemd worden. En dan betekent ook meestal dat de waarden ‘leeg’ zijn. Ze worden niet actief gebruikt om richting en inhoud te geven aan het handelen van de organisatie en de mensen die er werken. En dat is juist waar ze zo goed voor ingezet kunnen worden: dat geeft waarde aan waarden. Lees meer
Premier Rutte deelde gisteren een stappenplan voor de 1,5 meter-samenleving. In deze crisistijd moeten we met 50% kennis toch 100% van de beslissingen nemen, want er is perspectief nodig! Ook leiders in bedrijven hebben hier mee te maken. Thuiswerken als norm, of weer voorzichtig opstarten in deze onvoorspelbare tijd? Hoe gaan zij het nieuwe normaal voor medewerkers met succes vormgeven? Twee deskundigen delen advies voor een mensgerichte en data-gedreven aanpak.
Het is alweer mei en dat betekent een drukke maand met veel bijzondere dagen. Er zijn natuurlijk bekende feestdagen zoals Bevrijdingsdag en Hemelvaartsdag, maar wist je ook dat in mei de Dag van het Werkplezier valt? Deze feestdagen in mei zijn een mooie gelegenheid om bij stil te staan in je interne communicatie.
De huidige situatie zet de arbeidsmarkt op zijn kop, des te belangrijker is de rol van employer branding.
Je moet nog steeds in beeld komen bij de schaarse doelgroepen en de band met je huidige medewerkers is cruciaal, zeker nu ze thuiswerken. Dat doe je allemaal vanuit je employer brand.
Begin maart schreef ik dat 2020 hét jaar wordt dat bedrijven en organisaties het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers als topprioriteit zullen gaan zien. En dat een nauwe samenwerking tussen de afdelingen HR & Communicatie hierbij cruciaal is. We wisten toen niet in welke situatie we vandaag zouden verkeren. Goede HR-communicatie inrichten krijgt meer betekenis dan ooit in coronatijd. Lees meer
Op dit moment wordt gemeld dat ongeveer 2,6 miljard mensen, een derde van de wereldbevolking, op een of andere manier zich houdt aan de Corona “ophokplicht” oftewel social distancing. Quarantaine is ’s werelds grootste en psychologische experiment, waarvan een aantal uitkomsten onbekend zijn. Gaan we allemaal een prijs betalen voor social distancing in de vorm van gezondheidsproblemen als we ons er niet van bewust zijn?
In tijden van Corona wil iedere leider graag een antwoord op deze vragen: Hoe houd ik mijn teams vitaal, productief en betrokken? Hoe doen andere bedrijven dit nu? Hoe maak ik mijn organisatie veerkrachtig om sterker uit deze crisis te komen? Lees meer
Wanneer veel anders gaat dan we gewend zijn – en nu het soms best ingewikkeld wordt – laat je als organisatie zien wat je écht belangrijk vindt. Leg prioriteit als werkgever en laat je identiteit zien. Dit blog verzamelt verhalen van organisaties die juist nu keuzes durven te maken. We belichten organisaties die iets positiefs doen op een cruciaal moment en dus gewaardeerd én onthouden worden. Lees meer
Thuiswerken lijkt fijn en dat is het ook, alleen als je ineens gedwongen wordt dan vergt het aandacht om deze verandering goed te laten landen. Houd hier samen rekening mee. Richt je op het resultaat van je medewerker niet op het gedrag. Het is belangrijk dat we vanuit vertrouwen werken. Als resultaten behaald worden in 3 x 2.5 uur werken of werken met harde muziek erbij, kinderen op tafel of wat dan ook. Lees meer
In aflevering 26 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ben ik weer te gast in een mooie wervingskeuken. Ik zit aan tafel bij Daphne van der Sprong, manager recruitment marketing bij NS. We spreken over de verschillende doelgroepen die ze met hun team werven, over het maken van content op de werkenbij-site en we staan wat uitgebreider stil bij de mogelijkheden van een werkenbij-account op Instagram. Lees meer
2DAYSMOOD en Empatix gaan teams en organisaties in deze tijd van onzekerheid en thuiswerken kosteloos helpen met een op wetenschap gebaseerde online Crisis Monitor. Lees meer
Gebruik audio om jouw talenten te informeren en om verbinding te maken!
Door corona wordt werken op afstand snel de nieuwe norm. Veel organisaties maken zich zorgen over een flinke daling van de betrokkenheid en verbondenheid van hun medewerkers. Lees meer
De Centrale Ondernemingsraad van de Nationale Politie haalt ‘instant’ meningen op bij haar achterban via de online dialoogtool van CircleLytics. Een praktijkverhaal van Nederlandse bodem.
Aflevering 25 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is een bijzondere. Anders dan anders. Want het is de 25e, dat wilde ik een beetje vieren. Daarom heb ik mijn eerste 3 gasten ooit, uit aflevering 1, 2 en 3, opnieuw voor de microfoon gevraagd. Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en Ronald van Driel van Recruitment Accelerator.
Hoe zorg je dat de identiteit en persoonlijkheid van jouw organisatie goed voor het voetlicht komt bij je doelgroep in de arbeidsmarkt? Employer Branding met behulp van storytelling biedt hier uitkomst. Wat kunnen we leren van de praktijkcase van Waterschap Rivierenland?
Hoe gemeente Alphen aan den Rijn werkgeluk vergroot op basis van data
Steeds meer innovatieve organisaties hebben het door, werkgeluk is winst! Voor de medewerker, manager én directie. Maar werkgeluk is een resultante van een positieve en productieve werkomgeving. HR-professionals zijn dan ook druk bezig met de vraag: Hoe kun je die duurzaam en effectief vormgeven? Lees meer
Werk kan een bron van plezier zijn. Maar werk kan er ook voor zorgen dat iemand wakker ligt of alle energie verliest. Prettig is dat vrijwel iedereen vanuit eigen ervaring kan aangeven wat maakt dat werk bevredigend is, betekenisvol en energie gevend. Omgekeerd ook. Wát maakt dat je afhaakt op het werk, dat je denkt het zal mijn tijd wel duren… daar kan je iedereen naar vragen. Er ontstaan dan twee lijstjes, een lijstje met positieve onderwerpen en een lijstje met negatieve onderwerpen. Lees meer
Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen veel van marketing leren. Dat hoor ik vaak, en ik ben het ermee eens. Maar je hoort dit verhaal eigenlijk alleen van recruiters. Dat wilde ik ook wel eens met een echte marketeer bespreken. Daarom spreek ik in aflevering 24 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ Edwin Vlems. Lees meer
Door Vera Zuidhof van Bex*Communicatie: Bij complexe veranderingen, zoals het switchen van baan, wegen we vaak eindeloos argumenten af om daarmee de juiste beslissing te nemen. Hoe beter nagedacht, hoe beter de keuze. Gek genoeg blijkt uit psychologisch onderzoek het tegendeel. Lees meer
CircleLytics is het modernste instrument om de intelligentie en creativiteit van (grote) groepen medewerkers te ontsluiten en om – afhankelijk van hoe je het toepast – groepen te activeren, aligneren, laten samenwerken, bewust te maken of te motiveren. Lees meer
Van plofkip tot #metoo, angstcultuur bij de Belastingdienst, of meer betalen om CO2-neutraal te tanken bij Shell. Medewerkers, klanten en andere (maatschappelijk betrokken) partijen worden steeds mondiger als het gaat over hoe organisaties hun bedrijfsvoering en werkgeverschap aanpakken. Met naming and shaming op (sociale) media als mogelijk gevolg. En dat mag in sommige gevallen ook. Maar het lijkt hierdoor steeds moeilijker om de reputatie van je werkgeversmerk veilig te stellen als organisatie. Lees meer
In aflevering 23 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ ga ik langs bij Ricardo Risamasu van Talmark. ‘Bureau voor strategische digitale arbeidsmarktcommunicatie’ zeggen ze zelf op hun site. Dus dat past helemaal bij de titel van de podcast. Het werd een gesprek over de grote lijnen van arbeidsmarktcommunicatie. Hoe vlieg je het aan, wat houdt het allemaal bij elkaar. Daarmee zitten er mooie handvaten in voor alle AMC-professionals. Lees meer
Waaruit halen we ons geluk? Misschien uit nieuwe delen van de wereld zien, het samenzijn met familie en vrienden, een romantisch etentje of een mooie zonsondergang. Leo Bormans, geluksambassadeur en auteur van onder andere ‘The World Book of Happiness, stelt dat er geen eenduidige definitie van geluk bestaat, maar dat er wel drie vaste componenten aan te wijzen zijn in de zoektocht naar geluk. “We streven allemaal naar comfort en plezier: we willen dat ons leven aangenaam is. Daarnaast willen we ook betrokken leven: we willen zinvolle dingen doen in relatie tot en samen met andere mensen. De mens is en blijft een sociaal dier. En tenslotte willen we dat ons leven betekenisvol is: wat we doen, moet een diepere zin en waarde hebben. Lees meer
Veel organisaties zijn inmiddels zichtbaar via een LinkedIn bedrijfspagina en snappen de kracht van dit platform. LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk met 7,4 miljoen Nederlanders die ervan gebruik maken. Met andere woorden, 82 procent van werkend Nederland heeft een LinkedIn account.
Lees meer
Het jaarlijkse trendoverzicht van Tom Haak van het HR Trend Institute wordt steeds populairder. De afgelopen vijf jaar publiceert hij jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2020, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands!
Lees meer
Op iedere werkvloer werken mensen met elkaar samen en eerlijk is eerlijk: technologie groeit als aandeel van het werkproces, maar de mens staat nog steeds centraal. Al die mensen vertonen bepaald gedrag en iedereen is anders. De kunst als werkgever is om de juiste mensen met de juiste gedragingen aan te laten sluiten bij jouw bedrijfscultuur, maar hoe doe je dat?
Niet alleen vrouwen zouden moeten huiveren voor de reputatie van ‘quotumvrouw’. Ook organisaties die zich met een telraam blindstaren op de sekseverdeling van hun personeelsbestand, dienen beducht te zijn op het reputatierisico dat daaraan kleeft. Meer vrouwen aannemen om het quotum te halen dat de SER verplicht wil stellen, terwijl het werkklimaat niet evenredig meegroeit, bespaart bedrijven misschien boetes van de ‘quotum-politie’. Maar tegen welke prijs? Lees meer
In de tijd waarin we leven is leiding geven niet altijd een feest. Of je dat nu wilt of niet, maatschappelijke ontwikkelingen – dichtbij én ver af – maken steeds meer onderdeel uit van je organisatie realiteit. Wat doe je daarmee als leider? Hoe adresseer je al die verschillende belangen zonder jezelf te verliezen? Hoe zorg je voor vitaliteit op alle niveaus? Voor jezelf, je medewerkers, je klanten en belanghebbenden en de wereld daarom heen? Lees meer
Meer natuurlijk! Want dat framing net zo onvermijdelijk als noodzakelijk is, hoeven we jou als communicatieprofessional natuurlijk niet te vertellen. Waarom dat zo is, ligt aan ons brein. Een frame laat zien hoe je feiten geïnterpreteerd moeten worden. Door een verhaal te vertellen met specifieke woorden en beelden belicht je bepaalde delen van de werkelijkheid en krijgen andere delen minder aandacht. Daarmee wakker je onbewust de juiste verhalen associaties aan en stuur je naar een specifieke interpretatie. Lees meer
Stel: je hebt een goed idee om je organisatie verder te helpen. Maar dan ook echt, een idee dat het werkgeversmerk van de organisatie versterkt én meer kandidaten laat solliciteren. Hoe zorg je dan dat anderen ook zien dat jouw idee echt de moeite waard is? Lees meer
Wist je dat je met een visie op duurzaamheid impact kunt maken op de arbeidsmarkt? Tijdens EVP-sessies die ik verzorg voor organisaties zie ik keer op keer naar voren komen dat medewerkers duurzaamheid als thema belangrijk en waardevol vinden. En echt niet alleen jonge mensen – iedereen wil bijdragen aan een betere wereld. In dit artikel help ik je – met interessante voorbeelden uit de praktijk – op weg hoe je duurzaamheid kunt implementeren in je employer brandingsactiviteiten. Lees meer
Je hebt er ongetwijfeld ervaring mee hoe fijn het is om gastvrij bediend te worden in een café of restaurant. Je colaatje light smaakt hetzelfde als op het terras ernaast, het eten bij de buren is misschien zelfs net iets lekkerder, toch kom je graag bij die zaak terug als de medewerkers er vriendelijk en gastgericht met je omgaan. Als je er niet als tafelnummer, maar als mens wordt behandeld.
Lees meer
Gestreste medewerkers die zich constant vermoeid en futloos voelen, weinig energie stoppen in hun werk, prikkelbaar reageren of zelfs depressief zijn. Als management, HR of teamleider ben je vast bekend met het verschijnsel ‘burn-out’. Helaas komt dit veel voor op de werkvloer. Maar weet je zeker dat je te maken hebt met burn-out, of vervelen je medewerkers zich juist en is er sprake van ‘bore-out’? In deze blog helpen we je aan de hand van concrete tips en een praatkaart een bore-out bij je medewerkers te herkennen en bespreekbaar te maken. Lees meer
“Het belang van lineaire radio neemt af. Met onze podcasts leveren we geen kijkers in, er komen meer luisteraars bij”, zegt hoofdredacteur Sjors Frölich van BNR. Met opdrachtgevers en relaties zijn we op bezoek bij BNR, onze jaarlijkse ontmoeting met journalisten. We leren dat het mogelijk is met de BNR app om “smart radio” te luisteren. Een functie om audio content te vinden. “You are far ahead of us”, vertelde een delegatie uit Engeland. We krijgen een speed cursus podcasting met veel interessante cijfers. Lees meer
In werving gaat het veel over tekst. Beeld is minstens zo belangrijk. Maar vraagt om een eigen plan en uitwerking. Daarover praat ik in aflevering 22 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ met Ellen van Dieren. Je kent haar als de Recruitment Trainer. Als je Ellen ziet, dan zie je Ellen ook echt. Ze gebruikt nooit alleen tekst, altijd beeld erbij. Dat was ook de rode draad van ons gesprek: beeld. Hoe kom je in beeld als werkgever. Hoe gebruik je echt beeld daarbij, wat voor rol kan Instagram daarbij spelen. En wat is nou de ideale testimonial-video?
Lees meer
Op de werkvloer is niets belangrijker dan dat medewerkers helemaal zichzelf durven te zijn. Stel je voor, meer dan 30 uur per week op je tenen lopen, je niet comfortabel voelen, niemand om je heen om een oprecht gesprek mee te voeren, daar wordt toch iedereen somber of gestrest van! Het thema ‘Sociale Waarden’ is dan ook één van de belangrijkste factoren die werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid beïnvloedt, en daarmee het succes van je organisatie. Lees meer
Na decennialang de focus te hebben gehad op het creëren van aandeelhouderswaarde, heeft het Amerikaanse bedrijfsleven (het licht gezien!) plechtig beloofd om de komende jaren de nadruk te leggen op langere termijn waarde creatie. Naast het leveren van toegevoegde waarde voor klanten, gaan deze organisaties ook investeren in medewerkers. Wat houdt dat laatste in?
Er wordt een hoop zin en on-zin over organisaties geroepen. In een serie van de organisatiefilosoof zet ik een aantal misverstanden voor je op een rij. Te beginnen met de organisatie, dat ‘ding’ waar we voortdurend over praten en zo druk mee zijn. Maar wat is dat eigenlijk?
HR & werkgeluk experts over de ideale werk-privé balans
We proberen allemaal het perfect gebalanceerde leven na te streven, toch? Het liefst met ‘gelukkig zijn’ als positief bijproduct! Maar dit is gewoonweg lastig in een tijd vol tegenstrijdige mogelijkheden, FOMO (fear of missing out) en FOBO (fear of better options). Zie daar de groeiende aandacht voor het begrip werk-privé balans. We willen leuk en betekenisvol werk met groeimogelijkheden en een lekker salaris. Daarnaast willen we ook genoeg tijd besteden aan ál onze persoonlijke, sociale en maatschappelijke activiteiten. Lees meer
Hoe word je als bedrijf een magneet van talent? Door continu en veelvuldig met vacatures te strooien? Alle jobboards te vullen met steeds weer dezelfde teksten? Met concurrenten die allemaal hetzelfde zeggen, roepen of schreeuwen? Wij geloven daar niet meer in. Anno 2019 is er echt wel wat meer voor nodig om de aandacht van al dat begeerde talent te trekken. Maar wat dan? En hoe dan? Lees meer
Wat een genot dat de vakantie voorbij is! Terug aan de slag, en hoe. Op het festival ‘Recruitment in de Zon‘ ontdekten we hoe we het in onze arbeidsmarktcommunicatie eens helemaal anders kunnen aanpakken.
Een gastblog van Marieke Michel, Chief Employee Experience: “Door mijn ervaringen en aanpak te delen wil ik bijdragen aan het beeld over hoe je in de praktijk een sterke Employee Experience neerzet.”
Op de huidige arbeidsmarkt verwachten medewerkers transparantie, groeimogelijkheden en een werkervaring die leuk en uitdagend is. Zeker millennials zetten hun wensen stevig neer en vragen een flinke verdieping van hoe we kijken naar en bouwen aan employee experience. Maar wat is employee experience, waarom doet het ertoe en hoe kan een organisatie het verbeteren?
Een sollicitatie-ervaring heeft een enorme impact op het werkgeversmerk. Bij het meten van de tevredenheid van sollicitanten ontdekte kennispartner Michael Boud meer toepassingen en kansen dan hij vooraf had verwacht.
Volgens Gallup is 10% van de werknemers in Nederland betrokken op het werk. Dit is een alarmerend kleine minderheid van de medewerkers in Nederland die zich betrokken bij zijn werk voelt. Gallup, een toonaangevend marktonderzoeksbureau op het gebied van human capital en economie, schat de wereldwijde kosten van improductiviteit op €6 biljoen. Lees meer
Vanuit strategisch oogpunt is duurzame inzetbaarheid een logisch uitgangspunt om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen van de organisatie. In de ideale situatie is duurzame inzetbaarheid verankerd in het DNA van de organisatie én de medewerkers. Lees meer
Vaak heb je als afdeling op enig moment het vuur en enthousiasme om de revolutie te starten. Nieuw beleid. Zaken echt anders oppakken. Je hebt net een communicatiecongres bezocht en weet zeker: vanaf nu ga ik het anders doen. De praktijk blijkt meestal weerbarstig en na een tijdje verdwijnt het vuur weer. De tip van Michael Meyer: richt je op kleine stappen die je wél kunt zetten. Via job crafting kun ook jij je communicatieafdeling vernieuwen. Lees meer
Stappen en randvoorwaarden voor succesvolle verandertrajecten spreken voor zich en daar wordt al genoeg over geschreven. Echter, deze blog gaat over iets ‘ogenschijnlijk kleins’: de kracht van het kiezen van een werkvorm. Lees meer
Druk is het nieuwe dom. Toch zijn er nog steeds mensen die werken totdat ze erbij neervallen. En ook – tegen iedereen die het horen wil – vertellen dat ze minstens 80 uur per week werken. Sowieso, als je een beetje ambitieus wilt overkomen, lijkt het soms wel de norm te zijn om te vertellen dat je 50 uur per week werkt. Of meer. Jammer, want het heeft zo weinig zin, legt Marco Hendrikse uit. Lees meer
Onderbouwd met onderzoek uit de positieve psychologie krijgt het onderwerp werkgeluk de laatste jaren steeds meer aandacht. Het levert weerbare mensen op die beter met verandering kunnen omgaan en ook zorgt werkgeluk voor een betere werknemerservaring. Werkgeluk was het onderwerp van de inspiratiesessie van 2DAYSMOOD georganiseerd door de bevlogen Robin van der Meulen en Mare Derks. Lees meer
De tekorten in het basisonderwijs blijven alleen maar groeien. Het zal de komende jaren steeds meer moeite kosten om leraren te vinden. De cijfers maken het zichtbaar: op 70% van de vacatures voor leraren reageerde het afgelopen schooljaar minder dan vijf kandidaten. Het jaar daarvoor was dat nog 43%. Lees meer
Kantoormedewerkers, de zogenaamde ‘witte boorden’, genieten een zekere mate van flexibiliteit. Door hun vaste werktijden weten ze waar ze van op aan kunnen, dat ze indien nodig vrij kunnen regelen of een dagje thuis kunnen werken. Arbeiders daarentegen missen hier een belangrijk stuk vrijheid. Ze zijn de motor van onze economie. De mensen die onze koffie zetten in de ochtend, ons verzorgen in het ziekenhuis en ons met de bus van A naar B brengen. Belangrijke activiteiten die onze maatschappij draaiende houden. Dus waarom genieten zij niet dezelfde flexibiliteit als kantoormedewerkers? Zeker de nieuwe generatie arbeiders is met de komst van platformen als Spotify, Netflix en Uber gewend aan een bepaalde mate van vrijheid, flexibliteit en mobiliteit in hun privéleven. Alles gebeurt waar en wanneer zij dat willen. Waarom moeten zij, als ze aan het werk gaan, dan terug naar een oud systeem waarin het ontzettend moeilijk is een dienst om te ruilen? Lees meer
In februari 2019 voelde Saundra Santiago zich misselijk op het werk. Een paar weken daarvoor had ze al gemerkt dat ze zwanger was omdat ze last had van ochtendmisselijkheid en krampen in haar buik. Ze maakte zich zorgen om haar kind maar ook om haar werkomgeving. Helaas bleek dat niet onterecht. Of je nu zelf een kind krijgt of communiceert met een collega die in verwachting is, dit is wat je moet weten.
Steeds meer mensen ervaren een (te) hoge werkdruk. Waar komt dat door, wat heeft het tot gevolg, en hoe ontdek je hoe hoog de werkdruk voor jou, jouw team of organisatie is?
Employee Experience is alles. Het is inspirerend en motiverend om er over te lezen en te praten. Maar als je dan weer terug in je dagelijkse werkomgeving bent, hoe begin je dan? Want je begint niet met een schone lei maar in een bestaande context. Daarom blogt Marieke Michel: om haar ervaringen te delen en samen het wiel uit te vinden.
Omdat het onderwijs kampt met een groot en groeiend personeelstekort, en ook het imago wel wat positieve ‘vibes’ kan gebruiken deel ik graag mijn meest recente werkervaring. In dit blog neem ik jullie mee op reis naar Talent Primair, een stichting met 24 basisscholen in Gooi en Vechtstreek, en vertel ik hoe we met het professionaliseren van Corporate, Employer & Internal Branding goede resultaten bereiken. Lees meer
Er is van alles aan de hand op de arbeidsmarkt; krapte, werkdruk, burn-outs, imagoproblemen in sectoren, verschillen tussen millennials en babyboomers en de zoektocht naar zingeving in je baan. Is het essentieel om hier als directeur rekening meeuden? Ja! Maar je kunt niet op alle slakken zout leggen. Je focus ligt ook gewoon op de bedrijfsvoering van dag tot dag. Lees meer
Het is een trend om je als werkgever aantrekkelijker te maken door medewerkers een onbeperkt aantal vakantiedagen te bieden. Een mooi gebaar. Maar laten we eens kijken naar de voordelen én de nadelen.
‘Onderwijs heeft hoogste burn-out percentage’, ‘Leraren, verpleegkundigen en ambtenaren hebben te weinig werkgeluk.’, ‘Toename van geweld tegen docenten voorgezet onderwijs.’ Een greep uit de krantenkoppen die mij afgelopen tijd zijn opgevallen als we het hebben over het onderwijs. Neem daarbij het nieuws over de meest recente nationale onderwijsstaking van 15 maart. Hiermee werd aandacht gevraagd voor de hoge werkdruk, het lerarentekort en de te lage salarissen. Als jij nu werkzoekend bent, klinkt het onderwijs dan als een aantrekkelijke sector om voor te solliciteren? Ik word er helaas niet enthousiast van. Lees meer
De afgelopen maanden heeft Arjan Mackaay de zorg van wel heel dichtbij meegemaakt. Een overdonderende diagnose gooide zijn leven in september vorig jaar van het ene op het andere moment volledig op z’n kop. Een bijzondere ervaring die het beeld van werken in de zorg compleet heeft veranderd. Wat leerde hij over krapte, werving en arbeidsmarktcommunicatie binnen de zorg? Een gastblog van Arjan:
Iedere werkgever vindt het belangrijk om medewerkersfeedback te verzamelen. En werknemers vinden het ontzettend belangrijk dat er naar hen wordt geluisterd door het management. Toch is het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) binnen veel organisaties een doorn in het oog. Het voelt als een moetje. Hoe komt dat?
De economie draait op volle toeren en voor de meeste van ons is dat goed nieuws. Behalve als je veel vacatures hebt en constant zoekt naar kandidaten. Dan ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je je business ziet stagneren. Toch lukt het mij om mijn klant met vijfhonderd enthousiaste kandidaten blijvend in contact te brengen. Lees meer
29 januari 2019, de Dag van het Werkplezier in de Zorg. Deze dag doet me denken aan een krantenkop over St. Anna Zorggroep die het werkgeluk in hun organisatie onderzoekt, schrijft Robin van der Meulen, Strategic Happiness Expert bij 2DAYSMOOD en Halvefinalist HR Talent of the Year award 2018.
Arbeidsmarktspecialist en podcaster Marcel van der Quast heeft in aflevering 18 van zijn podcastserie ‘Hier is AMC’ te gast Maarten Bokhoven van ABNAMRO. Sowieso een interessante werkgever, maar ook de werkgever die in 2017 en 2018 veel bekroond is op het gebied van creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. Lees meer
Afgelopen november was ik een van de vele gasten op het onboard.amsterdam event. Een scala aan sprekers te midden van een groot netwerk van vakgenoten op een goede locatie. Ingrediënten voor een vermakelijke middag. Ik werd er echter niet alleen uitsluitend vermaakt. Tijdens de sprekerssessies was ik geregeld in mijzelf gekeerd. En dat had een reden. Lees meer
Afgelopen najaar heb ik na 60.640 uur mijn baan opgezegd. Inderdaad nadat ik zoveel uren van mijn leven bij deze mooie organisatie had gewerkt. Mijn collega’s waren als een familie voor me en velen heb ik vaker gezien dan mijn eigen zus. Toch besloot ik deze belangrijke stap te maken. Inmiddels weet ik waarom zowel mijn omgeving als ik daar geen spijt van gaan krijgen. Lees meer
Op de radio het nummer ‘Laat het los’ van de band Van Dik Hout. Een mooi nummer en wat mij vooral triggerde was de laatste zin van het refrein:
Laat het gaan, Laat het vallen, Laat het los.
Een mooie zin, zeker wanneer de relatie wordt gelegd met de ontwikkeling van leiderschap en talent in 2019 en de rol van HRM. Daarom hierbij de eerste blog voor 2019! Lees meer
Tom Haak van het HR Trend Institute publiceert jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2019, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands. Lees meer
Het kabinet heeft bekend gemaakt de regels omtrent arbeidsgehandicapten te gaan versimpelen. Toch bleek uit eerder onderzoek van het Social en Cultureel Planbureau dat meer dan 50% van Nederlandse werkgevers niet van plan is om meer arbeidsgehandicapten aan te nemen. De voornaamste reden hiervoor is onwetendheid. Om de Nederlandse werkgevers een handje te helpen, geeft dit artikel je een aantal exclusieve tips van experts.
Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.
We horen het regelmatig. Medewerkers die zelf vinden dat ze op de juiste plek zitten, niet hogerop willen, doen wat ze horen te doen en dat prima vinden. Op zich is dat goed. Maar is ‘prima’ eigenlijk wel genoeg? Groei hoeft niet altijd te betekenen dat je een stap omhoog maakt. Groei kan ook in de breedte. Maar hoe kan je medewerkers dit ontwikkelperspectief bieden?
Ben je wel echt aan het luisteren? Het aanwezig zijn en echt luisteren naar wat anderen te zeggen hebben, vergt geduld en oefenen.
Vivian Acquah is een workplace wellness advocate. Zij helpt organisaties met het gezond, gelukkig en veilig houden van hun werknemers. Lees meer
Ben jij je er al van overtuigd dat werkgeluk bijdraagt aan het succes van een organisatie? De meeste innovatieve bedrijven en HR managers in ieder geval wel! Overal lees je over de positieve effecten van gelukkige werknemers op cijfers van ziekteverzuim, personeelsverloop en productiviteit.
Bedrijven hebben steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Uit een recent onderzoek van UWV blijkt dat veel bedrijven te maken hebben met moeilijk vervulbare vacatures (augustus 2018). Er zijn verschillende manieren voor werkgevers om dit probleem op te lossen. Eén daarvan is employer branding. Het doel van employer branding is het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers.
Steeds meer bedrijven willen een feedbackcultuur. Logisch, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat feedback enorm kan bijdragen aan groei en ontwikkeling van medewerkers. Het is zelfs zo dat feedback vaak wordt gezien als dé manier om teamwork te verbeteren en personen optimaal te laten groeien. In de praktijk blijkt het vaak lastiger.
Door met aandacht om te gaan met al je sollicitanten (juist ook degenen die je uiteindelijk afwijst) versterk je als HR-team de organisatie, omdat die sollicitanten in feite merkambassadeurs zijn én gewoon omdat het mensen zijn. Maar hoe pak je dat aan, concreet en praktisch?
Lange tijd waren organisaties opgebouwd op basis van een top-down structuur, waarbij alle invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon verandert steeds sneller. Veel werkgevers erkennen dat medewerkers de kracht van de organisatie zijn en hun stem waardevol is. Alle medewerkers zijn na- melijk onderdeel van de organisatie en hun betrokkenheid is van groot belang. Het is de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering. Lees meer
Houd jij structureel exitinterviews met collega’s die hun ontslag indienen? Het is voor menig HR-adviseur een doorn in het oog dat ‘de direct leidinggevende’ bovenaan het lijstje van vertrekreden van medewerkers staat. Vraag je hierop door, dan hoor je dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen door hun manager. Niet zo raar dus dat medewerkers de organisatie verlaten vanwege een gebrek aan vertrouwen in de manager. Lees meer
Scooters, woonruimte en kans op een vliegticket. Organisaties bieden toekomstig personeel van alles aan in de strijd om talent. Maar is deze manier van werven wel de juiste om als werkgever in beeld te komen bij werkzoekenden? Je reputatie is hierbij van grotere invloed. Reputatiemanagement is daarom de beste aanpak om de concurrentie het nakijken te geven in deze krappe arbeidsmarkt.
Doelen bereiken en daarvoor beloond worden, al is het met woorden, is één van de fijnste ervaringen op de werkvloer. Bij veel organisaties komt het helaas nog voor dat doelstellingen links worden gelegd omdat medewerkers er vaak niet aan toekomen. Bij Infoland wilden ze dit anders doen. Geen twee traditionele evaluatiemomenten per jaar, maar 365 dagen feedback van collega’s als normaalste zaak van de wereld.
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren? Lees meer
Je huidige werknemers zijn een belangrijk element om een sterk merk te creëren. Door een sterk employer brand wordt het eenvoudiger om potentiële talenten aan te trekken en huidige werknemers te houden. Het employer brand kun je versterken met de zelfbeschikkingstheorie.
Ruim 6.000 sollicitanten beoordeelden hun sollicitatietraject met een 6,3. Dat is gek, de arbeidsmarkt is krap, mensen zijn moeilijk te krijgen. Je zou denken, elk sollicitatietraject wordt optimaal ingericht. Echter uit onderzoek blijkt dan kndidaten hun procedures slechts met een mager zesje beoordelen. Daar is dus nog volop ruimte voor verbetering. Lees meer
Hoe kun je als organisatie inspelen op de behoeftes van de Generatie Z? Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun je daar als HR- & communicatieprofessional op inspelen?
Zodra de alarmbellen rinkelen omdat een personeelstekort dreigt roept menig directeur, HR- of communicatieprofessional: ‘Laten we ff een leuk filmpje maken!’ We hebben het dan niet over die paar kapitaalkrachtige multinationals waar een Chief Recruitment & Employer Branding (CREB) tonnen verspijkert aan een arbeidsmarktcampagne. We hebben het hier over al die andere organisaties die deze luxe niet kennen. Maar hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie op een krappe arbeidsmarkt effectief in?
De kennispartners, experts en ervaringsdeskundigen uit het netwerk van HR & Communicatie zijn dit jaar aan de slag gegaan met het thema ‘Beter Luisteren’. We verzamelen kennis en ervaringen over luisteren als aspect van communicatie in organisaties en denken er samen over door. Zo ontwikkelen we in cocreatie een whitepaper om de bestaande expertise uit te breiden en onze nieuw gevonden inzichten goed te kunnen delen met het vakgebied.
Misschien komt het door de plekken waar ik kom of de bijeenkomsten die ik bezoek, maar ik hoor net te vaak: neem een voorbeeld aan Coolblue of wij zijn de Coolblue van de techniekbranche, de autowereld of [vul zelf in]. En begrijp me niet verkeerd: ik ben een echte Coolblue-fan, maar wat is er gebeurd met: ga uit van je eigen kracht?
Lees meer
Vorige week was de week van de bevlogenheid, een tegenhanger van de week van de Werkstress. Een mooie positievere insteek – waar ik zelf ook een groot voorstander van ben. Als gelukkige mocht ik als gast van Inge Beckers mee naar het afsluitende hoofdevent op donderdag 7 juni!
Gastblog van Bas van der Veldt, CEO van AFAS
Het is zeker de moeite waard om deze tips ook eens in jouw organisatie uit te proberen. Want meer bevlogenheid creëren in je organisatie is helemaal niet zo ingewikkeld. We maken het vaak heel ingewikkeld, waardoor energie, flow, creativiteit en bevlogenheid wegvloeien uit een organisatie.
Gastblog door Paul van Heeringen van IMPACT on the job
Bevlogen (management)teams zijn dé motor voor groeiversnelling. Ze zijn 17% productiever, realiseren 10% hogere klantloyaliteit, hebben 41% minder verzuim en zijn 21% winstgevender. Hoe mooi is dat? Bovendien voelen bevlogen en betrokken medewerkers zich vitaler, gelukkiger en zijn zij gemiddeld langer verbonden aan hetzelfde bedrijf. Dit zien managers terug in lagere verzuim- en verloopcijfers én in meer energie en positieve sfeer op de werkvloer.