9 Tips Om Zoom & Digitale Oogvermoeidheid Tegen Te Gaan

Op dit moment wordt gemeld dat ongeveer 2,6 miljard mensen, een derde van de wereldbevolking, op een of andere manier zich houdt aan de Corona “ophokplicht” oftewel social distancing. Quarantaine is ‘s werelds grootste en psychologische experiment, waarvan een aantal uitkomsten onbekend zijn. Gaan we allemaal een prijs betalen voor social distancing in de vorm van gezondheidsproblemen als we ons er niet van bewust zijn?

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

Volgens het World Economic Forum zal het einde van 2020 leiden tot een secundaire epidemie van psychologische burn-outs, slechte mentale gezondheid, stress en vermoeide ogen. Velen van ons zitten thuis gekluisterd aan een laptop en/of andere mobiele apparaten. Voor zowel werk als privé zijn wij met elkaar verbonden via digitale apparaten. We brengen meer tijd door voor digitale schermen, waarbij wij waarschijnlijk minder rekening houden met ergonomie. 

Ons hele leven draait nu, bijna elke dag, om Zoom. Docenten, trainers, studenten, werkgevers, werknemers; iedereen wordt “gekidnapt” door videotools zoals Zoom, Skype en Google Hangouts.

Ik snap dat we tijdens deze pandemie voor onze veiligheid en die van een ander thuis moeten blijven, maar wees je bewust van de negatieve gevolgen van dit sociale isolement die op hun beurt een flinke impact kunnen hebben op onze mentale gezondheid.

Aangezien we nu dagelijks intensief videobellen, is het voor mij belangrijk om jullie te informeren over de voors en tegens ervan. Intensief zitten tijdens Zoom vergaderingen voor een scherm kan leiden tot pijn in de ogen, uitputting, wazig zicht, vermoeidheid, hoofdpijn, droge ogen en andere neurologische problemen.

 

Zoom vermoeidheid is echt!
Maar extreme
vermoeidheid is niet acceptabel.

 

Hieronder staan enkele symptomen en gevolgen van de Zoom vermoeidheid waar veel mensen wereldwijd op dit moment last van hebben:

 1. Psychische vermoeidheid en lichamelijke belasting 

Intensief gebruik van digitale schermen kan op lange termijn leiden tot fysieke schade. Rugpijn en migraineklachten zijn wijdverspreid onder mensen die lange tijd videobellen of te lang achter een computerscherm zitten. Door tot laat op de avond met onze digitale apparaten bezig te zijn, verslechtert onze slaapkwaliteit wat kan leiden tot slaperigheid overdag, concentratieproblemen en depressie. 

Iedereen die urenlang achter een scherm zit, krijgt niet genoeg beweging. Computerafhankelijkheid kan leiden tot verslechtering van zowel onze fysieke als mentale gezondheid en zelfs tot een hoge bloeddruk. 

2. De zittende levensstijl 

Uitgebreide videogesprekken leiden tot meer fysieke inactiviteit gedurende een groot deel van de dag. Intensief gebruik van deze videogesprekken stimuleert een zittende levensstijl, waarvan is bewezen dat deze negatieve gezondheidseffecten heeft zoals hoge bloeddruk, obesitas en diabetes.

 3. Zoom is oogvermoeidheid

Tijdens de social distancing maken mensen langer gebruik van telefoons, tablets en laptops, zelfs in hun bed, wat kan resulteren in ernstige vermoeidheid van de ogen. Verduisterd zicht en wazig zicht zijn ernstige gevolgen van digitale oogvermoeidheid.

Ook andere delen van het lichaam, zoals de nek of de schouders, worden door overbelasting van de ogen aangetast. Vergeet niet dat langdurig gebruik van bepaalde koptelefoons kan leiden tot irritatie aan de oren. Aanzienlijk lang schermgebruik, een hoge helderheid, slechte zithouding en te dicht bij of te ver weg kijken zijn de belangrijkste oorzaken van oogvermoeidheid.

 4. Slapeloosheid

Slapeloosheidsproblemen worden veroorzaakt door het gebruik van digitale apparaten die vlak voor het slapengaan worden gebruikt. Dit komt doordat blauw licht van mobiele telefoons, tablets en laptops de hersenen activeert. Om een goede slaap te bereiken, kan je minderen met het overmatig gebruik van de digitale apparaten.

 

Het goede nieuws is dat er ook oplossingen zijn. Ik hoop dat medische professionals een medicijn vinden voor COVID-19 en dat we ons sociale leven weer kunnen oppakken. Tot die tijd moeten we alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen om een evenwichtig leven te behouden. Hieronder staan enkele tips om Zoom vermoeidheid tegen te gaan!

9 effectieve manieren om de Zoom vermoeidheid tegen te gaan

 

 1.      De 20 seconden kijkpauze 

De GGD raadt aan om altijd de vuistregel 20-20 te gebruiken wanneer je een computerscherm of laptop voor een langere tijd gebruikt. Deze vuistregel houdt in dat je een korte kijkpauze moet inlassen van 20 seconden na elke 20 minuten schermtijd. 

Door periodieke pauzes en regelmatige onderbrekingen van het scherm te nemen, kan de kans op vermoeidheid van de ogen worden beperkt. Dit zal helpen de druk op de ogen te verlichten als gevolg van het continue staren naar het scherm.

 

 2. Mindfulness 

Bewust ademen is alles wat je nu iedere dag kan doen om de gewenste rust te bereiken. Neem voor een videomeeting een paar minuten de tijd om tot rust te komen en jouw persoonlijke mindfulness te ontgrendelen. 

Als jij je angstig of bezorgd voelt, probeer dan een rustgevend moment voor jezelf te nemen. Voor tips, kijk dan even naar het filmpje hieronder.

 

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

3. De kracht van de familie 

Wees aardig voor je familie en denk aan je familie. Geef elk familielid het beste van je tijd en laat je door hen inspireren. Niets is mooier dan een gevoel van verbondenheid met je familie. Laat jezelf gelukkige familiemomenten voelen.

 

4. Laat je geest vrij 

Soms is het goed om je gedachtes te laten dwalen. Dit is een andere manier om mindful te zijn. Zoals Dr. Marsha M. Linehan, een Amerikaanse psycholoog van Behavioral Research & Therapy Clinics, zegt: 

 

“Your mind and brain are natural wanderers
much like a crawling toddler or a puppy.”

 

5. Activeer de sprekermodus

Het is een strijd om een groot aantal gezichten op het computerscherm in de gaten te houden. Maar gelukkig kan je in Zoom “Speaker View of Gallery Display ” activeren. Om de uitputting te verminderen en het gebruik tijdens het praten gemakkelijker te maken, raad ik je aan om de “Speaker View” te activeren. Je ziet dan alleen degene die praat in beeld.

 

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

6. Probeer Podcasting 

Audio is een krachtig instrument dat je kan helpen om in contact te blijven met jouw teamleden. Nog belangrijker is dat podcasting kan helpen om meer mensen tegelijkertijd te betrekken. Videogesprekken zijn geweldig en je zult er de komende weken veel van maken, maar weet dat podcasting je kan helpen om iedereen efficiënt te bereiken. Onderzoek heeft aangetoond dat luisteraars echt bezig zijn met audio, waardoor ze de podcasthost kunnen leren kennen en vertrouwen.

 

7. Keep It Simple Stupid 

Tijdens een Zoom gesprek is het heel verleidelijk om te gaan multitasken. Tijdens het videobellen praten en in de tussentijd lekker jouw mail lezen.

Je moet hier onmiddellijk mee stopen!

Het is gevaarlijk voor jouw mentale gezondheid. Niet omdat je je moet concentreren op wat er in de virtuele vergadering gebeurt, maar omdat het destructief is voor jouw productiviteit. De kans op het maken van fouten tijdens multitasken is groot.

 

8. Ga voor een proactieve routine 

Volgens veel klinische psychologen en psychotherapeuten kan het afdwingen van een 50 minuten-werken-per-uur routine goed werken. Op deze manier kan jij je bezighouden met alle noodzakelijke werkzaamheden. Je hebt dan ook even een mini pauze om jezelf weer op te laden.

Zorg goed voor jouw energieniveau. Drink voldoende (water) en blijf rustig. Korte pauzes tijdens Zoom meetings kunnen je helpen om jouw ambities te realiseren terwijl je thuis werkt.

 

9. Dankbaarheid 

In deze tijden is het belangrijk om dankbaar te zijn voor de dingen die goed gaan. Sta stil bij deze momenten. Uit een onderzoek van UC Berkeley is gebleken dat het tonen van dankbaarheid goed is voor de mentale gezondheid.  Ik sta daarom samen met mijn gezin stil bij de kleine dingen waar we dankbaar voor kunnen zijn, zoals dat we samen thuis kunnen werken, samen kunnen koken en leven.

 

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

Conclusie

De pandemie heeft onze alledaagse levensstijl over de hele wereld veranderd. De manier van communiceren en sociale interactie is verschoven naar Zoom, Skype en andere virtuele verbindingen.

Aan de ene kant is het goed dat we doorgaan met onze reguliere taken. Aan de andere kant heeft het ernstige gevolgen voor onze gezondheid omdat het doorbrengen van langere tijd met digitale schermen kan leiden tot vermoeide ogen, mentale uitputting, hoge bloeddruk en een slecht emotioneel en lichamelijk welzijn.

De wereldwijde Corona pandemie zal waarschijnlijk een uitdaging blijven die verder gaat dan de uitdagingen van virtuele vergaderingen, workshops en trainingen. Maar het is niet het moment om jezelf te ruïneren door niet voor jezelf te zorgen. In plaats daarvan is het juist NU het moment om aan de slag te gaan met mindfulness. 

Negeer de andere voordelen die je op dit moment geniet niet! Onze lieve huisdieren kunnen liefkozend in onze armen hangen tijdens een gesprek met collega’s. Je kan weer wat meer tijd met jouw gezin besteden, wat met jouw reguliere drukke agenda misschien eerder niet mogelijk was. 

Hopelijk bieden de hierboven besproken tips handvatten om met elkaar van de huidige situatie het beste te maken. 

Wat ervaar je nog meer tijdens de COVID-19 lockdown? Voel je vrij om je gedachten en persoonlijke ervaringen te delen in het commentaargedeelte hieronder.

 

 Lees ook mijn artikel “Interne podcast? De tool om werknemersbetrokkenheid verbeteren!” en Podcasting voor thuiswerkers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie