Podcasting voor thuiswerkers

Gebruik audio om jouw talenten te informeren en om verbinding te maken!

Door corona wordt werken op afstand snel de nieuwe norm. Veel organisaties maken zich zorgen over een flinke daling van de betrokkenheid en verbondenheid van hun medewerkers. 

 

Kunnen jouw mensen zich onderdeel van een team voelen en gemotiveerd blijven als ze niet elke dag samen zijn?

Via dit artikel deel ik tips waarmee je verbinding kan maken met jouw medewerkers, namelijk via podcasting.

Audio is een krachtig medium die echt kan helpen om de verbinding met jouw medewerkers te behouden. Belangrijker nog is dat podcasting kan helpen om meer mensen tegelijkertijd te betrekken. Videogesprekken zijn geweldig en zul je de komende tijd ook veel houden, maar weet dat je met behulp van podcasting iedereen op een efficiënte manier kan bereiken.

Interne podcast Vivian Acquah

Hoe kan podcasting thuiswerkers helpen?

Er zijn verschillende manieren waarop je podcasts kunt gebruiken om jouw team op afstand te helpen. Hieronder staan een aantal mogelijkheden.

Bedrijfsupdate

Hou jouw medewerkers op de hoogte door regelmatige audio updates van de CEO. Een van de eenvoudigste toepassingen van audio is om jouw team ‘op de hoogte te houden’ op een betrokken en authentieke wijze. 

Ongetwijfeld houd je jouw medewerkers al op de hoogte via online vergaderingen, e-mail, Yammer, of misschien zelfs wel via WhatsApp. Maar, stel je voor hoe gemakkelijk en efficiënt het zou zijn voor de CEO om gewoon 10 minuten een bericht op te nemen. De CEO zou kunnen praten over wat er nu aan de hand is in het bedrijf, toekomstige plannen, veranderingen en nog meer.

Het mooie is dat de medewerkers de stem van de CEO horen. Ze horen de stemming, de passie, de persoonlijkheid van de CEO. Dit alles is nodig om in één keer meer mensen te bereiken waarmee je je op een grote schaal kan verbinden dan via de sms, whatsapp of e-mail.

Team updates

Iedere manager kan iedere week een podcast delen met zijn of haar team om de dagelijkse communicatie en vergaderingen aan te vullen. 

Waarom zou je alles overlaten aan de CEO?

Elke manager die met een aantal mensen samenwerkt, kan een podcast maken. Het zorgt ervoor dat een manager elke week een “stem” verbinding met het team heeft. Zelfs als telefoongesprekken de norm zijn, is dit een update waarmee je jouw teamleden in één keer kan bereiken zonder de afleiding van de dagelijkse gang van zaken.

Het beste is dat het niet alleen nuttig is voor het team, het kan de manager net zo goed helpen. Het moedigt de manager aan om stil te staan bij de afgelopen week, de komende week en om de uitdagingen met het team te delen.  

Feedback van de week

Geef regelmatig feedback over de afgelopen week. Praat over “wins” en “lessons learned” zodat jouw teamleden hiervan kunnen leren en groeien. Dit soort feedback is effectiever en wordt minder snel verkeerd geïnterpreteerd als het via de stem komt in plaats van een mail, waarbij je niet de emotie van het bericht kan achterhalen.  

De feedback van de week is een mooie aanvulling op de team updates. Een speciale update over de “lessons learned” van de afgelopen week. Managers kunnen dit zeer nuttig vinden, door simpelweg een microfoon te pakken en hun gedachten te vast te leggen over wat er is gebeurd.  Dit werkt verbazingwekkend goed in audio.  

Bijvoorbeeld het typen van “goed gedaan” in een e-mail ontbreekt aan kracht. Maar zeg hetzelfde via de microfoon en jouw trots en de toon van jouw stem zal mensen motiveren. 

Op dezelfde manier kan het uiten van kritiek, of het benadrukken van een aantal gemaakte fouten, die zeer hard via tekst kunnen overkomen, op een empathisch wijze worden gebracht. Door jouw boodschap op te nemen kan je op een toon communiceren waarop dit niet als een aanval wordt geïnterpreteerd.

Leer van anderen

Deel de ervaring van jouw medewerkers. Houdt interviews of vraag “lessons learned” van de week bij het hele team om dit in een podcast aflevering te verwerken. Hierdoor betrek je het hele team en geef je de vaardigheden van de medewerkers een positieve boost. 

Je kan een toegewezen podcast host inhuren, die de reguliere taak heeft om jouw team te interviewen. Elke week stelt deze inspirerende vragen zodat de medewerkers van elkaar kunnen leren. Het kan een gesprek zijn tussen collega’s over een specifiek onderwerp of over lessen die ze die week hebben geleerd. 

Het is verbazingwekkend wat er gebeurt als je podcasts deel kunt laten uitmaken van de organisatiecultuur en mensen de hele tijd hun ervaringen delen. Het podcastingformat stelt mensen in staat om dit gemakkelijk te consumeren. En de audiobenadering betekent dat het hele team echt verbinding maakt met de persoon, waarbij ze de stem en persoonlijkheid horen.

Onboarden van nieuwe medewerkers

Creëer een audiotraining waarmee je nieuwe medewerkers kan opleiden. Je laat hen kennismaken met de cultuur en de waarden van de organisatie door verhalen van collega’s te delen. Audio kan een geweldige aanvulling zijn op de manier waarop je nieuwe medewerkers kan laten landen. 

Thuiswerkende teams kunnen met het inwerken van nieuwe medewerkers worstelen omdat het moeilijker is om collega’s online te leren kennen. Zelfs als je regelmatig videobelt, zal een e-mail normaal gesproken de belangrijkste vorm van communicatie zijn, maar dat maakt de communicatie ook steriel.  

Maak in plaats daarvan een serie audio-afleveringen waarmee je de nieuwe collega aan andere teams kan introduceren, met informele audioclips van medewerkers.

Ik hoop dat ik je met dit artikel heb kunnen inspireren om aan de slag te gaan met interne podcasting. Lees ook mijn artikel “Interne podcast? De tool om werknemersbetrokkenheid verbeteren!”

Als je andere vragen hebt of hulp nodig hebt met strategie & setup, dan werk ik graag met je samen om jouw interne communicatie te versterken. Ik ben bereikbaar via info@vivalavive.com of stuur een audiobericht via WhatsApp 0631916922.

 

Auteur: Vivian Acquah

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie