Communiceer met POWER

Er gebeurt een hoop in jouw organisatie. En daar moet uiteraard over gecommuniceerd worden. Als communicatieprofessional is geen enkele dag hetzelfde en dat is nu juist wat jouw baan zo leuk maakt. En uitdagend. En soms ook best een beetje lastig. Want als er altijd naar jou gekeken wordt zodra het woord ‘communicatie’ valt, hoe zorg jij er dan voor dat je je werk goed kunt blijven doen, zonder dat je gillend gek wordt?

Deze vijf uitgangspunten kunnen je helpen om het overzicht te bewaren en ervoor te zorgen dat jouw communicatie impact maakt: communiceren met POWER noemen we dat. We hebben ze geformuleerd als meetlat voor verandercommunicatie, maar ik denk dat ze ook bij andere vormen van communicatie goed van pas kunnen komen.

In dit artikel introduceer ik de termen en ga even kort in op wat we daarmee bedoelen. De komende tijd deel ik per onderwerp meer tips en tricks.

P: maak het Persoonlijk

Praten in algemeenheden, in universele waarheden, in feiten en cijfers…het is niet fout, maar als je mensen echt wil raken met jouw communicatie maak het dan persoonlijk. Leef je in in je doelgroep, vraag je af wat ze leuk en niet leuk vinden, waar ze ‘s nachts van wakker liggen en waar hun hart sneller van gaat kloppen. Verdiep je in wat zij nu echt over dit onderwerp willen weten en focus daar op. Dan ben je al halverwege.

O: wees Open en eerlijk

Vooral in verandercommunicatie heel belangrijk: houd geen informatie achter omdat je denkt dat je doelgroep die niet aan kan, niet interessant vindt of omdat er elders in de organisatie is bedacht dat deze informatie niet gedeeld mag worden. Relevante informatie achterhouden is funest voor je geloofwaardigheid en wakkert de roddels in de wandelgangen alleen maar aan. Communiceer tijdig, ook als dat betekent dat nog niet alles helemaal uitgedacht is. Veranderen is een proces, niet alles is op voorhand even duidelijk. Dat begrijpen je collega’s echt wel. Waak er echter wel voor dat je geen beloftes doet, die je vervolgens niet waarmaakt of waar je later op terug moet komen. Dat komt het vertrouwen niet ten goede.

W: focus op Wat heb ik eraan

We haalden het al even aan bij de P van Persoonlijk; mensen lezen of horen graag over zichzelf en hun eigen belevingswereld. Focus op de voordelen voor die specifieke groep collega’s, laat weten wat die ene afdeling anders moet gaan doen. Maak het zo concreet mogelijk. Houd daarbij ook vooral in je achterhoofd wat je zelf zou willen weten in een dergelijke situatie.

E: houd het Eenvoudig

Teveel boodschappen in één intranetberichtje willen proppen…hoe vaak dat niet voorkomt. Houd het op één boodschap per communicatiemoment, breng dat op een toegankelijke, eenvoudige manier en je zult zien dat het begrip bij collega’s groeit. Hoe meer je in een bericht of presentatie probeert te stoppen, hoe meer het lijkt alsof je iets te verbergen hebt. Niet doen dus.

R: communiceer Regelmatig

Negen van de tien keer bestaat een communicatietraject voor een verandering of voor ieder ander onderwerp uit meer dan één berichtje op het intranet. Of dat zou zo moeten zijn. Laat de energie die je in jouw communicatieplan hebt gestoken niet als een nachtkaars uitgaan. Communiceer regelmatig over het onderwerp, zodat je collega’s ook zien dat het niet een eenmalige bevlieging was waar ze niets mee hoeven, maar dat het echt van blijvende aard is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie