Interview met René Brouwers van Great Place to Work® Nederland: ‘Zet je mensen op de eerste plaats’

We willen van elke organisatie een prachtige werkplek maken door op het vlak van HR & Communicatie kennis en mensen te verbinden. Dit kunnen en willen we niet alleen doen. We werken samen met partners. Zij steunen ons financieel én inhoudelijk met kennis en tijd. Graag stellen we aan jullie voor René Brouwers, directeur van Great Place To Work®:

Wie zijn jullie?

‘Bij Great Place to Work® gaan we op een duurzame wijze met organisaties aan de slag met goed werkgeverschap. Wij geloven dat vertrouwen, trots en plezier de essentie zijn voor een goede werkrelatie. We werken daaraan met onze klanten op basis van onderzoek. We zijn partner in hun ontwikkeling en bekronen de succesvolste werkgevers met een plek op de lijst van Best Workplaces in Nederland.’

‘Great Place to Work® Nederland is onderdeel van een wereldwijd netwerk van 52 nationale kennisinstituten. We werken met bedrijven, non-profitorganisaties en overheidsinstanties in 57 landen op alle continenten. Wij geloven dat iedere organisatie een Great Workplace kan zijn: van groot tot klein, van multinational tot familiebedrijf, van IT tot productie en van consulting tot retail.’

‘In oktober 2016 werd ik directeur van Great Place to Work® in Nederland. Een passende en ook uitdagende overstap na jaren als HR-manager actief te zijn geweest in een grote zorgorganisatie. We zijn met ons kleine team van 12 vaste medewerkers een zelfsturende organisatie, waarbij ik verschillende rollen heb: als consultant, mede-ontwikkelaar van de organisatie zelf, en het gezicht naar buiten toe. Mijn ondernemerschap kan ik hier op een hele nieuwe manier inzetten maar mijn fundamentele uitgangspunt is steeds dezelfde gebleven: de mensen op één zetten.’

Wat is jullie visie op HR-communicatie?

‘De essentie van onze visie is vertrouwen. Dat is de basis voor goed werkgeverschap van iedere onderneming en elke prettige werkplek. Al sinds de oorsprong van Great Place to Work® begin jaren tachtig blijven onderzoeken uit allerlei hoeken en over de hele wereld bevestigen dat vertrouwen de meest onderscheidende factor is voor de Best Workplaces. Daarbij tellen twee andere factoren ook nadrukkelijk mee: de relaties van medewerkers onderling, ofwel het plezier op de werkvloer, en de relatie die de medewerker ervaart met het werk, ofwel trots. We bouwen aan een betere wereld door vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties te vergroten.’

‘Wij baseren ons op zowel de evaluatie van werkgeversbeleid als de positieve beoordeling door medewerkers – de samenhang daartussen laat zien dat een hoge score geen ‘lucky shot’ is van een organisatie waar de medewerkers toevallig dat jaar lekker in hun vel zitten en de boel soepel loopt. Wat opvalt in onze onderzoeken is dat de top-scorende organisaties zich steevast onderscheiden op dezelfde punten: het management staat open voor feedback en betrekt medewerkers in besluiten over het werk: transparante communicatie op de werkvloer.’

‘De impact van HR en communicatie op de organisatiecultuur is groot, want de manier waarop HR-communicatie aansluit op de beleving van de medewerkers maakt dat je beleid daadwerkelijk effect heeft.’

Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatiekennis gedeeld?

‘Onlangs organiseerden wij een sessie voor relaties en hier deed ik een stevig voorstel: vervang je HR-plannen door een Culture Audit. Dit is een scan op “bewijsmateriaal” dat aantoont hoe het gevoerde beleid werkt in de praktijk. We kijken daarbij naar negen terreinen die invloed hebben op succesvol beleid in een organisatie.’

Vervang je HR-plan door de Culture Audit

‘Zo’n scan is daarmee nadrukkelijk niet een checkmoment – doen we het nu goed? – maar een basis voor de verdere ontwikkeling van de organisatie. Het helpt je bij het maken van keuzes in je strategie. Ik ben me door mijn werk bij Great Place to Work® nog bewuster geworden dat je wel een fantastisch HR-plan kunt schrijven, maar dat het pas echt belangrijk is om aan te haken bij de dagelijkse praktijk en daarop te sturen vanuit HR om een echt succesvolle strategie uit te voeren.’

‘Wat is de daadwerkelijke impact van je HR-plannen op medewerkers, en wat is de samenhang tussen je beleid en de tevredenheid op de werkvloer? Het is belangrijk dat we management, HR- en communicatieprofessionals hier nog meer bewust van maken. Het doel van onze scan is dat je het HR-beleid veel beter laat aansluiten op de behoeften van de medewerkers. Wat leeft er echt?’

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

‘Ik vind dat HR-communicatie een onderschat thema is. Daarom adviseer ik zowel HR- als communicatieprofessionals om altijd goed aangehaakt te blijven, onderling en met het management. Goed werkgeverschap start met een bewustwordingstraject. De aanjagers van de ontwikkeling van goed werkgeverschap zijn precies de HR- en communicatieprofessionals.’

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jullie terecht?

‘Wat ik het meest interessant vind is het samen verkennen van de vraag “Hoe zorg je nu dat je leert om vertrouwen als basis te kiezen voor je organisatieontwikkeling?” Deze vraag stel ik dan ook altijd graag. Ik vind niets leuker dan daarover met mensen in gesprek gaan, in een zaal vol mensen bij een congres maar ook in de directiekamer. Als jij ook nieuwsgierig bent naar oplossingen en antwoorden over wat je hierin te doen hebt, dan moet je ons zeker bellen.’

Great Place to Work®
Herengracht 124-128
1015 BT Amsterdam

T 020 260 06 94
E nl_info@greatplacetowork.com

www.greatplacetowork.nl
www.bestworkplaces.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie