Hoe je interne communicatie ziekteverzuim kan beïnvloeden

Na meer dan een jaar thuiswerken vol maatregelen en onzekerheid staan medewerkers er mentaal niet even krachtig voor. Volgens het Nationaal Centrum Preventie Stress & Burn-out verzuimt 37 procent van de beroepsbevolking regelmatig door stressklachten of burn-out. Uit onderzoek blijkt dat het stressniveau door corona met zo’n 40% is toegenomen. Als je dan als werkgever ook nog aanpassingen doet binnen het bedrijf, kan dat ervoor zorgen dat medewerkers afhaken. De oplossing? Je interne communicatie op orde hebben.

Doelstellingen

Verzuim is dus vaak een teken van stressklachten. Uiteraard kunnen onderliggende fysieke klachten of veranderingen in de privé omgeving van de werknemer de oorzaak daarvoor zijn. Maar het stressniveau van werknemers is tot op zekerehoogte zeker te beïnvloeden door werkgevers. Duidelijke, ondersteunende interne communicatie kan als preventie dienen. Stress kan bijvoorbeeld door onduidelijkheid ontstaan: Als werknemers zich niet betrokken voelen bij de organisatie of als veranderingen binnen het bedrijf niet goed worden gecommuniceerd. Interne communicatie kan dit dus heel direct beïnvloeden, want het kan exact beschrijven wat de doelstellingen zijn, inclusief voorbeelden. Zo wordt ervoor gezorgd dat een medewerker zich meer thuis voelt binnen de organisatie. De neuzen staan dan dezelfde kant op.

Bedrijven zijn zich hier soms onvoldoende van bewust. Interne communicatie ligt vaak niet bij HR-afdelingen en managers. Terwijl interne communicatie een geweldige manier is om het dialoog aan te gaan met je medewerkers en om aansluiting te zoeken is het vaak geen prioriteit. Juist in tijden van thuiswerken wordt dat extra gemist en dat is bij sommige medewerkers duidelijk merkbaar in de motivatie, de werksnelheid, het werkplezier en de werkhouding. Het zijn allemaal zaken die uiteindelijk kunnen zorgen dat er eerder verzuim optreedt.

 

Bron: Unsplash

Communicatie

Vooral als er binnen het bedrijf iets verandert laat onduidelijke communicatie mensen verder afdrijven. Hetzelfde geldt voor communicatiemiddelen waarin jargon en ingewikkelde zinscontructies wordt gebruikt. Het sluit niet aan bij de medewerkers en hun doelstellingen.

Ze voelen zich niet gehoord, maar voelen zich juist onbegrepen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf waarin de werkdruk enorm hoog is: medewerkers voelen zich gestresst en worden dan ook nog geconfronteerd met een boodschap die ze niet kan bereiken. Zeker als er ook weinig tot zelden waardering wordt uitgesproken, dan is de kans aanwezig dat zo’n medewerker met een burn-out voor een lange periode uit de running gaat.

Op het punt om een verandering aan te kondigen en door te voeren binnen een bedrijf is het dus cruciaal om na te denken over de communicatie richting de medewerkers. Het maken van een stappen- en communicatieplan voor een aanpassing is niet alleen voor de externe communicatie belangrijk. Door de juiste informatie op het juiste moment te communiceren kan een werkgever onzekerheid en onvrede bij medewerkers wegnemen en beperken – en op deze manier in onzekere tijden zoals midden in een pandemie het ziekteverzuim door stress minimaliseren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord