Juiste woorden versterken werkgeversmerk

Organisaties schenken doorgaans veel aandacht aan de visuele huisstijl (logo, kleuren, etc.), maar staan niet stil bij de kracht van het woord. Terwijl een zogeheten redactionele huisstijl, taal en toon in lijn met de identiteit, de puzzel compleet maakt. Door de woorden en de toon de kiezen die bij je organisatie passen, blijft je communicatie herkenbaar, toegankelijk en daardoor betrouwbaar. Voor klanten, maar ook voor (potentiële) medewerkers. Het is daarmee onmisbaar voor effectieve internal branding en employer branding.

Het begint met een archetype

Startpunt van alle communicatie, en dus ook van een redactionele huisstijl, is de identiteit van de organisatie. Om die vast te stellen kun je gebruik maken van de archetypenleer. Archetypen zijn oerbeelden, die je direct herkent: de moeder, de held, de leider. Je weet ook hoe bijvoorbeeld een held zich gedraagt: hij redt je uit een brandend huis, maar verwacht niet dat hij je hele leven lang liefdevol bij je in blijft wonen… Die herkenbaarheid en voorspelbaarheid zijn ideaal voor iedereen die zich wil profileren: je doelgroep herkent je en weet meteen wat je kunt bieden. Geen wonder dus dat archetypen al langere tijd bon ton zijn in de marketing.

Van waarden naar woorden

Elk archetype kun je omschrijven aan de hand van een cluster aan samenhangende waarden. Bij De Leider zijn dat bijvoorbeeld controle, gezag, autoriteit en status. Als je eenmaal weet welke samenhangende waarden voor jouw organisatie belangrijk zijn, kun je van waarden naar woorden gaan. En creëer je een eigen, unieke, naadloos bij jouw organisatie passende schrijfwijze.

Betrouwbaar en transparant

Met een redactionele huisstijl weten mensen wat ze van je kunnen verwachten en ervaren ze je organisatie als betrouwbaar en transparant. Bovendien bestendig je op deze manier duurzame relaties. Nieuwe werknemers weten je beter te vinden. En bestaande medewerkers raken steeds meer doordrongen van het merk van de werkgever. Dragen het merk uit. Versterken het merk. Want je organisatie is echt en karakteristiek. Kortom, authentiek.

Meer weten? Lees hier de volledige blogreeks van Olaf van Tilburg

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord