Employer branding hoofdprioriteit in 2023

Nederland zet internationaal al jaren de toon als het gaat om employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. En dat is met reden: employer branding-campagnes blijken voor het 2e jaar op rij het effectiefste wervingsmiddel voor wervingsprofessionals. Wat gebeurt er verder in de wereld van employer branding? In dit artikel vind je de belangrijkste insights uit de Stand van Werven 2023.

Employer branding hoofdprioriteit voor corporates

De Stand van Werven 2023, één van de grootste onderzoeken onder Nederlandse recruitmentprofessionals, trapt meteen af met een verrassing: voor corporates is het werven van nieuw personeel niet de hoofdprioriteit. Employer branding is voor 74% namelijk dé belangrijkste prioriteit. Bij bureaus draait het meer om het vinden van personeel: daar is het invullen van vacatures de nummer één prioriteit.

Bureaus worden steeds vaker employer-branding-specialist

Het verschil tussen corporates en bureaus in de wervingsbranche wordt dan ook steeds groter. Terwijl er aan de corporate-zijde een duidelijke behoefte bestaat aan betere en effectievere employer branding-campagnes, lijken het juist de bureaus te zijn die de behoefte willen vullen. Bureaus zijn namelijk druk bezig met het worden van employer branding-specialisten.

Omdat alleen vacatures vullen steeds lastiger is in deze krappe arbeidsmarkt, staat ook dat rendabele businessmodel onder druk. Daarom bewegen bureaus zich meer richting employer branding. Het invullen van vacatures is aan bureauzijde nog steeds prioriteit nummer één (62%), maar employer branding (59%) rukt dus op als tweede belangrijke prioriteit.

Employer branding-campagnes zijn effectiefste wervingsbron

Employer branding-campagnes worden gemiddeld door recruitmentprofessionals ingeschat als de effectiefste wervingsbron. 70% schat het als een bron die ‘zeer effectief’ is. Voor 23% zijn de campagnes ‘gemiddeld’, terwijl slechts 7% het als een ineffectieve wervingsbron beschouwt. Die effectiviteit vertaalt zich door naar een flinke stijging in de inzet van employer branding-campagnes: van 36% in 2021 naar 54% in 2023.

Werkenbij-site is employer branding

Bij menig employer-branding-vraagstuk wordt de werkenbij-site prioriteit nummer één. De eigen werkenbij-site wordt dan ook beschouwd als het belangrijkste middel voor het versterken van een werkgeversmerk, zo blijkt uit de Stand van Werven 2023. Gevolgd door de betaalde versie van LinkedIn, gaming en televisie. De eigen recruitmentwebsite is dus zonder meer het belangrijkste visitekaartje van het werkgeversmerk, dat geladen wordt via de juiste content en een strak UX/UI-design.

Online video’s, audio-advertenties minder effectief

Een succesvolle employer-branding-campagne maakt echter gebruik van meerdere mediakanalen, video’s of auditieve elementen. De Stand van Werven 2023 constateert daarin een verrassend verschil tussen de online en de traditionelere distributie van de campagnes. Een online distributie van video’s lijkt niet het meest effectief voor het werkgeversmerk: YouTube scoort gemiddeld een stuk lager (47%) dan televisie (67%) op effectiviteit en impact.

Ook wat audio betreft lijken het sponsoren van podcasts sponsoren of kopen van radiospotjes niet de effectiefste manieren om het werkgeversmerk te versterken. Beide audio-gebaseerde strategieën worden door wervingsprofessionals niet ingeschat als doeltreffend ter promotie van het werkgeversmerk. Gaming (geschatte effectiviteit van 67%) en betaalde sociale media-advertenties (geschatte effectiviteit van 63%) doen het wel weer beter.

Versterk je werkgeversmerk!

In deze krappe arbeidsmarkt maakt een goed werkgeversmerk het verschil. Er is op de arbeidsmarkt veel veranderd, maar de rol van employer branding blijft belangrijk. Want je moet als werkgever nog steeds in beeld komen bij schaarse doelgroepen. Maar de band met je eigen medewerkers wordt ook steeds belangrijker. Dat doe je allemaal vanuit je employer brand.

Maar hoe bouw je anno nu succesvol aan jouw employer brand? Hoe kom je tot een authentieke en onderscheidende werkgeverspositionering? En hoe zorg je ervoor dat jouw hele organisatie het werkgeversmerk leeft? In de Masterclass Employer Branding nemen we je mee in de wereld van employer branding. Aan de hand van praktijkvoorbeelden van grote en kleine organisaties en kleine opdrachten leer je niet alleen alles over employer branding, maar ga je er ook actief mee aan de slag.

Je leert het belang van authenticiteit door van binnenuit jouw werkgeversmerk te versterken. Met concrete ken- en stuurgetallen kun je hiermee onderbouwd aan de slag. Ook ontdek je hoe je tot een onderscheidende werkgeverspositionering komt. Afsluitend krijg je aan de hand van een uitvoerig stappenplan met vele praktijkvoorbeelden handvatten om zelf aan de slag te gaan met employer branding.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie