Waarom iedere werkgever een eigen Tommie zou moeten hebben

Voor mij is de basis van alle employer branding en arbeidsmarktcommunicatie dat er mensen enthousiast vertellen over hun werk. Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken, maar als die enthousiaste mensen ontbreken, of niet echt voelen, klopt het uiteindelijk niet. Daarover praat ik in aflevering 27 van de podcast “Hier is AMC” met Tommie Niessen, beter bekend als Tommie in de Zorg. Mijn favoriete voorbeeld van zo’n ambassadeur. Hij deelt al jaren verhalen over zijn werk in de zorg.

Samen praten we over Tommie: wat doet hij zoal, waarom is hij het ooit gaan doen? Ook bespreken we de zorg als branche. Wat komt hij daar tegen, en wat kan er nog gebeuren om het beeld over werken in de zorg te verbeteren. Daarna trekken we het breder dan alleen de zorg. Want iedere werkgever kan enthousiaste ambassadeurs gebruiken. Welke tips kan Tommie hen geven om dit mogelijk te maken?

We hadden elkaar gesproken voor de Corona-crisis. Omdat het te raar zou zijn in deze tijd een aflevering over de zorg te publiceren zonder over Corona te praten, hebben Tommie en ik een korte bijpraatsessie toegevoegd over de invloed van de Corona-crisis op het beeld van werken in de zorg. Dat gesprek heb ik voor het oorspronkelijke gesprek geplakt.

Wie is Tommie in de Zorg?

De motivatie van Tommie ligt in zijn eigen ervaring. Uit een studiekeuze test op de middelbare school kwam als top-3 de sector techniek, ‘iets‘ met tuinbouw en Defensie. Dat leek hem alle drie helemaal niks. Maar toen wist hij niet wat hij moest gaan doen. ‘Waarom ga je niet in de zorg werken?’ Met deze vraag heeft zijn moeder alles op gang gebracht. In eerste instantie leek hem ook dit niks. Maar Tommie geeft het een kans omdat er toch gewerkt moet worden. En de rest ’is history’.

Dat Tommie nu zo veel vertelt over zijn werk, komt voort uit die ervaring. Hij wist namelijk bijna niks over werken in de zorg. En had in zijn hoofd dat het saai was en dat je alleen maar oude mensen moest wassen. Hij wil nu vooral een realistisch beeld neer te zetten van werken in de zorg. En wil daarmee ook een positief beeld creëren, omdat het werken in de zorg positiever is dan hoe je het te vaak ziet. In ieder geval dan wat hij erover wist toen hij in de zorg terechtkwam. ‘Als ik dat beeld zelf had gehad, dan had ik misschien wel eerder voor de zorg gekozen.’

Twee voorbeelden van wat Tommie deelt

Inmiddels is Tommie een aantal jaar bezig en heeft al veel verhalen gemaakt. Begonnen met een Facebook-groep, uitgebreid met een zeer succesvol boek, video’s en Instagram. En sinds kort heeft Tommie ook een webshop en geeft hij workshops en lezingen. En het volgende boek is in de maak. Je vindt het allemaal op zijn site.

Een serieuze arbeidsmarkt-influencer dus. Wat het voor mij bijzonder maakt, is dat ondanks de grote hoeveelheid ‘dingen’ het geen moment commercieel voelt. Dat komt omdat alles heel dicht bij de basis blijft, het blijft echt voelen. Het wordt geen geforceerd merk, Tommie blijft helemaal zichzelf.

Een van de meest gelezen verhalen is ‘Niemand’ Tommie was verrast dat dat verhaal zo veel gelezen werd. ‘Want het is geen spectaculair verhaal. Het gaat over het wegbrengen van iemands urine naar de huisarts. Dat hoor ik eigenlijk niet te doen als wijkverpleegkundige. Maar deze vrouw had verder niemand, dus dat heb ik toch maar gedaan. Mijn leidinggevende sprak me daarop aan. Begrijpelijk van haar kant, maar ik zou het zo weer doen. Ik denk dat dat verhaal heel herkenbaar was voor alle mensen in de zorg.’

Ander mooi voorbeeld is deze video. Het werkplezier spat eraf. En het laat een kant van ouderenzorg zien die je nergens anders ziet.

<video https://youtu.be/V0hk01F01l4>

Over werken in de zorg

Vooral de negatieve onderwerpen over werken in de zorg halen de publiciteit. Werkdruk, slecht betaald etc. ‘Dat raakte mij, want ik vond dat niet eerlijk. Het werken in de zorg vond ik veel positiever dan het beeld dat ik in de media tegenkwam.’ Het is logisch dat media vooral de negatieve dingen benoemen, want daar zit nieuwswaarde in. Goed nieuws vertelt zichzelf minder makkelijk. Dat moeten werkgevers zich realiseren. Als je als werkgever zelf (of via je mensen) de mooie verhalen niet vertelt, doet niemand dat voor je.

‘Ik wilde de andere kant ook laten zien, zodat het totaalbeeld eerlijker werd. Want laten we eerlijk zijn, werken in de zorg heeft positieve en negatieve kanten. Maar aan het eind van de dag overheersen bij mij toch de positieve kanten. Het is niet zo dat ik een positieveling ben die alleen maar leuke dingen opschrijft, maar het is meer de waarheid dan alleen de ellende die je in de krant leest. Vind ik zelf’.

Branche vol met mooie verhalen

Er valt heel veel moois te vertellen over werken in de zorg. Als inspiratie hebben we een mooi lijstje:

Boeken:

Mensen:

Verbeteringen in de zorg

Maar het kan en moet eigenlijk nog beter. Want er zijn nog veel meer verhalen te vertellen. Tommie deelt 2 waarnemingen in de zorg. Maar hij zegt daar gelijk bij: ‘Ik ben niet de zorg, ik ben vooral Tommie.’

Te veel mensen in de zorg zijn ontevreden over hun werkgever. Daar zit een groot probleem. Als een werkgever goed voor haar mensen zorgt, dan dragen mensen dat uit. Dat gebeurt te weinig in de zorg. Daar valt voor werkgevers nog veel winst te halen. Begin met goed te zorgen voor je medewerkers.

Ander ding: in de zorg worden er te strakke scheidingen gemaakt. Bijvoorbeeld tussen verzorgenden en verpleegkundigen of tussen mensen die aan het bed staan en management. Terwijl we samen de zorg verlenen. Iedereen draagt daaraan bij. Dat samen mogen we best wat meer uitstralen.

Hoe zorgen we voor meer Tommies?

Hoe kun je nou als werkgever stimuleren dat ‘jouw’ mensen ook enthousiast verhalen gaan delen over hun werk. Daar noemen we een aantal handige dingen voor:

  • Laat vooral mensen aan het woord die het van zichzelf al leuk vinden. Onder je huidige medewerkers heb je vaak al mensen die schrijven of video’s maken als hobby doen.
  • Geef de mensen er tijd voor. Te vaak wordt er verwacht dat mensen het helemaal naast hun baan doen, in hun eigen tijd. Als werkgever levert het je iets op, dus mag het ook iets kosten. Zorg er dan ook voor dat mensen er tijd en ruimte voor krijgen
  • Bemoei je er niet te veel mee. Het is heel begrijpelijk dat de afdeling Communicatie mee wil kijken wat er wordt gepubliceerd. Maar wees daar voorzichtig mee. Want als er teveel logo’s in beeld of op de kleding te zien zijn, of als het teveel wordt geredigeerd of geregisseerd, dan voelen lezers en kijkers dat direct. Dan is het niet meer echt.
  • Vertrouw je mensen. Geef hen ruimte. Leg hen niet teveel regels op waar het aan moet voldoen. Dan wordt het voor hen te lastig, en is het niet meer leuk om te doen.

Ook enthousiasme in andere branches

We trekken het ambassadeurschap door naar andere branches. Daar zijn nog meer mooie voorbeelden. We noemen er in het gesprek een paar:

• DJI: Bajesbroeder Rik en Gevangeniszuster Sanne
Rick in de kinderopvang
• Liana Engibarjan als @ontdekdebinnenvaart
Vrouwencampagne Defensie
Meesters met Dromen

Oproep: Wie heeft er nog meer mooie voorbeelden?

‘Iedere werkgever haar eigen Tommie’ klinkt natuurlijk leuk. Maar er zit een serieus verhaal achter. Wij zijn voor zo veel mogelijk ambassadeurs die laten zien hoe het is in hun werk. En mooie voorbeelden werken aanstekelijk.

We hebben in dit (lange) artikel al een aantal mooie voorbeelden genoemd. Maar we weten zeker dat er nog veel meer zijn.

Win een boek van Tommie, noem ons je favoriete ambassadeur.

Wie heeft er goede voorbeelden hiervan? Wat zijn jouw favoriete ambassadeurs?

Laat het ons weten. Dat mag iemand uit jouw eigen organisatie zijn. Maar ook iemand die je online hebt gezien. Het mag iemand zijn die wij al hebben genoemd, maar ook een nieuw voorbeeld.

Stuur mij (MQ) via LinkedIn een bericht wat jouw favoriete ambassadeur is en waarom.

Onder de inzenders geven we 3 gesigneerde boeken van Tommie weg. En als we heel veel reacties krijgen, worden dat er meer dan 3.

 

Tot zover dit verslag van een erg leuk gesprek. Tommie bedankt! Leuk detail is nog dat Tommie sinds februari ook met een eigen podcast is begonnen. Daar spreekt hij prachtige mensen in de zorg. Aanrader!

De podcast ‘Hier is AMC‘ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied.

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunes, Spotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt.

Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op YouTube!

Bekijk de video van podcast-aflevering:

Blog geschreven door Marcel van der Quast
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie