Vertrouwen als kernwaarde

Tijdens het summum van HR-communicatie op 9 november doken we in het thema vertrouwen. Daarvoor verzorgde ik twee workshops over vertrouwen versterken. In de workshops bundelden we de denkkracht van deelnemers en genereerden we in no-time handvatten voor het werken aan vertrouwen in organisaties. Die gezamenlijke kennis deel ik in verschillende blogs. In deze eerste blog lees je over vertrouwen als kernwaarde.

Voordat ik inzoom op vertrouwen als kernwaarde, eerst iets over de uitgangspunten waarmee we de brainstorm zijn gestart. We namen twee lessen uit het boek ‘The speed of trust’, van Stephen M.R. Covey als basis. De eerste les is: vertrouwen versterken begint bij jezelf en bij je eigen gedrag. Met je gedrag kun je relaties met anderen positief beïnvloeden. En dat werkt vervolgens door in de organisatie. De tweede les die we meenamen, is dat het bij werken aan vertrouwen gaat om concreet gedrag. In beide workshoprondes bespraken we daarvoor een (andere) set kaarten met concrete handelingsperspectieven.

Vertrouwen als kernwaarde

In beide groepen kwam het gesprek als snel op vertrouwen als kernwaarde. Wanneer vertrouwen expliciet benoemd is als waarde van de organisatie, is er legitimatie én noodzaak om actief aan vertrouwen te werken. Want de keuze voor vertrouwen als kernwaarde is een impliciet signaal dat je hier met elkaar lading, inhoud en betekenis aan wil geven. Of zoals een deelnemer het formuleerde: ‘Kernwensen hangen aan de muur, kernwaarden zitten in de groep’.

Dilemma’s rond vertrouwen

Als team reflecteren en bespreken van dilemma-momenten, werd genoemd als een mooie manier om met vertrouwen als waarde aan de slag te zijn. Dilemma-momenten zijn situaties waarin gedrag dat bijdraagt aan vertrouwen niet de eenvoudigste weg is. Maar dit zijn wel momenten waarop je in de manier van omgaan met elkaar het verschil kunt maken. Door verhalen over dit soort dilemma’s te delen, werk je aan gezamenlijke betekenis van de waarde, en erken je ook het feit dat werken aan vertrouwen in de praktijk niet altijd eenvoudig is. En dat zorgt voor steun.

Bereidheid tot reflectie en leren

Bereidheid tot reflecteren op je eigen gedrag door medewerkers en daarvan leren, kwamen naar voren als belangrijke voorwaarden voor het werken aan vertrouwen in een organisatie. Bereidheid tot reflectie en leren zijn volgens de deelnemers aan de workshop zelfs zo essentieel voor een vertrouwenscultuur, dat wanneer je vertrouwen als kernwaarde omarmt, deze eigenschappen een plek zouden moeten hebben in alle aanname- en ontwikkelgesprekken van de organisatie.

Het was snel duidelijk dat over vertrouwen als kernwaarde nog veel meer te zeggen valt. Meer dan in twee workshops besproken kon worden. Laat dus gerust je reactie achter als je wil aanvullen!

Deze blog kwam tot stand met bijdragen van:
Inge Beckers, Femke Beijer, Dorien Bevers, Ineke van de Boer, Doreen Borneman, Peter van den Besselaar, Anke van Gogh, Marius Hoogendoorn, Marjolein Jonker, Mariken Kooi, Viola Kunst, Ruth de Korte, Lars Scheurer, Fenna Schellings, Barry Schoenmakers, Kim Spierings en Chantalle Weemaes.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie