10 tips voor jou en je personeel om een burn-out te voorkomen

Wist je dat ongeveer 27% van de Nederlandse werknemers burn-out klachten heeft? Ja, dat lees je goed. Meer dan EEN KWART van de werknemers heeft zware stressklachten!! Ze hebben dan langdurig last van vermoeidheid, prikkelbaarheid en spanning. Vaak in combinatie met slecht slapen, moeheid, piekeren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en een opgejaagd gevoel. 

Bij het ontstaan van burn-out en overspannenheid spelen verschillende dingen een rol. Vaak ligt de oorzaak bij een opstapeling van stress, op verschillende fronten. Toch hoeft het niet zover te komen. Met dit artikel weet je waar je op moet letten bij je personeel om langdurig verzuim in de vorm van een burn-out te voorkomen.

Deel onderstaande 10 tips alsjeblieft met je werknemers!!

  1. Ontspan
    Als je lichaam ‘time-out’ tegen je schreeuwt, neem je hoogstwaarschijnlijk te veel hooi op je vork en is het tijd om gas terug te nemen. Plan regelmatig rustmomenten in, een moment vrij voor jezelf om even helemaal niets te doen. Ook een ontspannende activiteit kan je helpen tot rust te komen. Ontdek waar jouw lichaam de meeste behoefte aan heeft en voorkom dat de spanning te hoog oploopt.
  2. Zorg voor je lichaam: eet gezond
    Klinkt je dit als cliché in de oren? Dat kan, maar een goede balans van lichaam en geest begint nu eenmaal nog altijd bij gevarieerde en volwaardige voeding. Schrap suiker en alcohol zoveel mogelijk van je boodschappenlijstje en verrijk je voedingspatroon met voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B en C. Deze geven je meer energie. Ongezonde eetgewoonten kunnen er juist voor zorgen dat je te veel pieken en dalen in je energie ervaart. Van suiker is bekend dat dit voor een dip kan zorgen en alcohol beïnvloed je slaap. Wil je dus meer energie, dan is het slim om vaker gewoon een glas water te drinken tussendoor.
  3. Bewegen, bewegen, bewegen
    Beweging vormt ook een belangrijk stukje in de puzzel. Maak het bewegen een natuurlijk en moeiteloos onderdeel van je lezen. Gewoon door slimme wissels in te bouwen bijvoorbeeld. Denk daarbij aan opstaan en rondlopen als je telefoneert, de trap nemen, vaker de fiets pakken én samen met een goede vriend of vriendin een leuke activiteit te doen waarbij je niet stil hoeft te zitten. Zorg ervoor dat wat je doet ook vol te houden is en je een bepaalde routine opbouwt zodat je het op den duur zonder nadenken kunt blijven doen. Sport zorgt ook voor afleiding en brengt je tot rust. Bovendien bevordert een gezonde vermoeidheid de slaap.
  4. Bewaak je grenzen
    Het is goed om grenzen te hebben en deze naar de buitenwereld kenbaar te maken, zodat mensen rekening houden met je. Luister goed naar je lichaam, vaak geeft die ook signalen wanneer je te veel van jezelf vraagt. Zeg vaker ‘nee’ als het je te veel wordt.
  5. Maak keuzes
    Gebrek aan energie en emotionele uitputting vertaalt zich op den duur in een burn-out. Als je meer doet dan je aankunt, breekt je dit na een tijd gewoon op. Maak daarom in eerste instantie altijd keuzes: je hebt maar twee handen en je kunt niet alles tegelijk. Sommige activiteiten onttrekken enorm veel energie, andere geven die juist. Als je de gulden middenweg probeert te vinden tussen beiden, zit je op dit punt alvast goed.
  6. Een goed gesprek doet wonderen
    Praat met iemand over je stress en problemen en je zult zien dat er al een grote last van je schouders afvalt. Door over je situatie te spreken, heb je er ook meer vat op. Je merkt sneller wat er aan de hand is en wat je er eventueel aan kunt doen. Alles opkroppen kan ervoor zorgen dat je emoties zich opstapelen en dat je zelf uiteindelijk overloopt.
  7. Vraag om hulp
    Hulp vragen wordt vaak gezien als een teken van zwakte, maar is het niet. Je hebt elkaar nodig om verder te komen in het leven.
  8. Zorg voor direct contact: communiceer ook eens offline
    Aan digitaal contact tegenwoordig geen gebrek, sommige collega’s hebben in de lunchpauze zelfs vaker een smartphone in de hand dan een vork of een lepel. Toch is sociaal contact en een goed gesprek onvervangbaar. Het is dus belangrijk om daar genoeg tijd voor te maken.
  9. Geniet van de kleine dingen
    Als je in een stressvolle situatie zit, laat je al snel dingen achterwege die net juist plezierig zijn. Aandacht maakt alles mooier. Probeer het op te merken als er kleine leuke dingen om je heen gebeuren.
  10. Probeer eens iets nieuws
    Stap eens uit je comfortzone. Juist nieuwe ervaringen kunnen je een ander perspectief geven.

We hopen dat je aan bovenstaande tips wat hebt en je deze met je medewerkers gaat delen. Niet alleen voorkom je daar werkstress mee, als je de tips toepast, je bent door het delen van deze tips ook heel goed bezig in het kader van goed werkgeverschap omdat jij burn-out en werkstress wel serieus neemt!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door een samenwerkingspartner van #SAM: Bye Bye Burnout.

Foto credits: Kinga Cichewicz, Unsplash
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord