Podcast: je best doen om aandacht te verdienen

Arbeidsmarktspecialist en podcaster Marcel van der Quast heeft in aflevering 18 van zijn podcastserie ‘Hier is AMC’ te gast Maarten Bokhoven van ABNAMRO. Sowieso een interessante werkgever, maar ook de werkgever die in 2017 en 2018 veel bekroond is op het gebied van creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie. Lees meer

5 tips voor je volgende baan

Afgelopen november was ik een van de vele gasten op het onboard.amsterdam event. Een scala aan sprekers te midden van een groot netwerk van vakgenoten op een goede locatie. Ingrediënten voor een vermakelijke middag. Ik werd er echter niet alleen uitsluitend vermaakt. Tijdens de sprekerssessies was ik geregeld in mijzelf gekeerd. En dat had een reden.  Lees meer

Hoezo te oud voor een nieuwe baan?

Afgelopen najaar heb ik na 60.640 uur mijn baan opgezegd. Inderdaad nadat ik zoveel uren van mijn leven bij deze mooie organisatie had gewerkt. Mijn collega’s waren als een familie voor me en velen heb ik vaker gezien dan mijn eigen zus. Toch besloot ik deze belangrijke stap te maken. Inmiddels weet ik waarom zowel mijn omgeving als ik daar geen spijt van gaan krijgen. Lees meer

2019: toon leiderschap en laat talent los

Op de radio het nummer ‘Laat het los’ van de band Van Dik Hout. Een mooi nummer en wat mij vooral triggerde was de laatste zin van het refrein:

Laat het gaan, Laat het vallen, Laat het los.

Een mooie zin, zeker wanneer de relatie wordt gelegd met de ontwikkeling van leiderschap en talent in 2019 en de rol van HRM. Daarom hierbij de eerste blog voor 2019!  Lees meer

10 inspirerende HR-trends voor 2019

Tom Haak van het HR Trend Institute publiceert jaarlijks zijn visie op de HR-trends voor het komende jaar. In deze blogpost de vooruitzichten voor 2019, speciaal voor HR & Communicatie in het Nederlands.  Lees meer

Een arbeidsgehandicapte aannemen? Zo doe je dat

Het kabinet heeft bekend gemaakt de regels omtrent arbeidsgehandicapten te gaan versimpelen. Toch bleek uit eerder onderzoek van het Social en Cultureel Planbureau dat meer dan 50% van Nederlandse werkgevers niet van plan is om meer arbeidsgehandicapten aan te nemen. De voornaamste reden hiervoor is onwetendheid. Om de Nederlandse werkgevers een handje te helpen, geeft dit artikel je een aantal exclusieve tips van experts.

Lees meer

Het essentiële verschil tussen Employee Journeys en HR-processen

Het mappen van een employee journey is een manier om de verschillende stadia te beschrijven die een medewerker doorloopt tijdens zijn of haar interactie met je bedrijf. Je ziet heel veel visuele voorstellingen van journeys die bekeken zijn door de ogen van een HR-afdeling, als een proces dus, maar dan in een nieuw kleedje. Terwijl je juist een bepaalde ervaring van de medewerker met je organisatie wilt visualiseren om nieuwe inzichten te krijgen en de employee experience te verbeteren. Een fundamenteel ander doel en perspectief.

Lees meer

How to: medewerkers een ontwikkelperspectief bieden?

We horen het regelmatig. Medewerkers die zelf vinden dat ze op de juiste plek zitten, niet hogerop willen, doen wat ze horen te doen en dat prima vinden. Op zich is dat goed. Maar is ‘prima’ eigenlijk wel genoeg? Groei hoeft niet altijd te betekenen dat je een stap omhoog maakt. Groei kan ook in de breedte. Maar hoe kan je medewerkers dit ontwikkelperspectief bieden?

Lees meer

7 obstakels voor effectief luisteren, hoe overkom je ze?

Ben je wel echt aan het luisteren? Het aanwezig zijn en echt luisteren naar wat anderen te zeggen hebben, vergt geduld en oefenen.

Lees meer

Vlog: Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Vivian Acquah is een workplace wellness advocate. Zij helpt organisaties met het gezond, gelukkig en veilig houden van hun werknemers. Lees meer

Drie veelbelovende Soft Skills voor meer werkgeluk

Ben jij je er al van overtuigd dat werkgeluk bijdraagt aan het succes van een organisatie? De meeste innovatieve bedrijven en HR managers in ieder geval wel! Overal lees je over de positieve effecten van gelukkige werknemers op cijfers van ziekteverzuim, personeelsverloop en productiviteit.

Lees meer

Met employer branding personeel vinden én behouden

Bedrijven hebben steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Uit een recent onderzoek van UWV blijkt dat veel bedrijven te maken hebben met moeilijk vervulbare vacatures (augustus 2018). Er zijn verschillende manieren voor werkgevers om dit probleem op te lossen. Eén daarvan is employer branding. Het doel van employer branding is het aantrekken, motiveren en behouden van medewerkers.

Lees meer

Feedback geven: hoe doe je dat?

Steeds meer bedrijven willen een feedbackcultuur. Logisch, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat feedback enorm kan bijdragen aan groei en ontwikkeling van medewerkers. Het is zelfs zo dat feedback vaak wordt gezien als dé manier om teamwork te verbeteren en personen optimaal te laten groeien. In de praktijk blijkt het vaak lastiger.

Lees meer

Verbeter je communicatie met sollicitanten in 5 stappen

Door met aandacht om te gaan met al je sollicitanten (juist ook degenen die je uiteindelijk afwijst) versterk je als HR-team de organisatie, omdat die sollicitanten in feite merkambassadeurs zijn én gewoon omdat het mensen zijn. Maar hoe pak je dat aan, concreet en praktisch?

Lees meer

Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren

Lange tijd waren organisaties opgebouwd op basis van een top-down structuur, waarbij alle invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon verandert steeds sneller. Veel werkgevers erkennen dat medewerkers de kracht van de organisatie zijn en hun stem waardevol is. Alle medewerkers zijn na- melijk onderdeel van de organisatie en hun betrokkenheid is van groot belang. Het is de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering.  Lees meer

Managers kunnen niet luisteren

Houd jij structureel exitinterviews met collega’s die hun ontslag indienen? Het is voor menig HR-adviseur een doorn in het oog dat ‘de direct leidinggevende’ bovenaan het lijstje van vertrekreden van medewerkers staat. Vraag je hierop door, dan hoor je dat medewerkers zich niet gehoord of gezien voelen door hun manager. Niet zo raar dus dat medewerkers de organisatie verlaten vanwege een gebrek aan vertrouwen in de manager. Lees meer

Reputatie is dé manier om in beeld te komen bij werkzoekenden

Scooters, woonruimte en kans op een vliegticket. Organisaties bieden toekomstig personeel van alles aan in de strijd om talent. Maar is deze manier van werven wel de juiste om als werkgever in beeld te komen bij werkzoekenden? Je reputatie is hierbij van grotere invloed. Reputatiemanagement is daarom de beste aanpak om de concurrentie het nakijken te geven in deze krappe arbeidsmarkt.

Lees meer

Infoland: “De tijd voor professionalisering is aangebroken”

Doelen bereiken en daarvoor beloond worden, al is het met woorden, is één van de fijnste ervaringen op de werkvloer. Bij veel organisaties komt het helaas nog voor dat doelstellingen links worden gelegd omdat medewerkers er vaak niet aan toekomen. Bij Infoland wilden ze dit anders doen. Geen twee traditionele evaluatiemomenten per jaar, maar 365 dagen feedback van collega’s als normaalste zaak van de wereld.

Lees meer

Nationale ombudsman signaleert dovemansoren

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen is een beroepsluisteraar. Als er ergens onvrede over overheidsoptreden opspeelt, is het zijn taak om goed te luisteren en aanbevelingen te doen. Vaker dan hem waarschijnlijk lief is, is de kern van zijn aanbevelingen: beter luisteren naar elkaar. Zullen we beginnen met beter naar hem te luisteren? Lees meer

Gebruik de zelfbeschikkingstheorie voor een sterk employer brand

Je huidige werknemers zijn een belangrijk element om een sterk merk te creëren. Door een sterk employer brand wordt het eenvoudiger om potentiële talenten aan te trekken en huidige werknemers te houden. Het employer brand kun je versterken met de zelfbeschikkingstheorie.

Lees meer

Zo’n sollicitatietraject kan zoveel beter!

Ruim 6.000 sollicitanten beoordeelden hun sollicitatietraject met een 6,3. Dat is gek, de arbeidsmarkt is krap, mensen zijn moeilijk te krijgen. Je zou denken, elk  sollicitatietraject wordt optimaal ingericht. Echter uit onderzoek blijkt dan kndidaten hun procedures slechts met een mager zesje beoordelen. Daar is dus nog volop ruimte voor verbetering.  Lees meer

Hoe ga je om met Generatie Z?

Hoe kun je als organisatie inspelen op de behoeftes van de Generatie Z? Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010. Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun je daar als HR- & communicatieprofessional op inspelen?

Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie, dat is toch ff een leuk filmpje maken?

Zodra de alarmbellen rinkelen omdat een personeelstekort dreigt roept menig directeur, HR- of communicatieprofessional: ‘Laten we ff een leuk filmpje maken!’ We hebben het dan niet over die paar kapitaalkrachtige multinationals waar een Chief Recruitment & Employer Branding (CREB) tonnen verspijkert aan een arbeidsmarktcampagne. We hebben het hier over al die andere organisaties die deze luxe niet kennen. Maar hoe zet je arbeidsmarktcommunicatie op een krappe arbeidsmarkt effectief in?

Lees meer

Luisteren in je organisatie: wat kan beter?

De kennispartners, experts en ervaringsdeskundigen uit het netwerk van HR & Communicatie zijn dit jaar aan de slag gegaan met het thema ‘Beter Luisteren’. We verzamelen kennis en ervaringen over luisteren als aspect van communicatie in organisaties en denken er samen over door. Zo ontwikkelen we in cocreatie een whitepaper om de bestaande expertise uit te breiden en onze nieuw gevonden inzichten goed te kunnen delen met het vakgebied.

Lees meer

Probeer eens jezelf te zijn in plaats van Coolblue!

Misschien komt het door de plekken waar ik kom of de bijeenkomsten die ik bezoek, maar ik hoor net te vaak: neem een voorbeeld aan Coolblue of wij zijn de Coolblue van de techniekbranche, de autowereld of [vul zelf in]. En begrijp me niet verkeerd: ik ben een echte Coolblue-fan, maar wat is er gebeurd met: ga uit van je eigen kracht?
Lees meer

Hoe zorg jij voor meer energie in jouw organisatie?

Vorige week was de week van de bevlogenheid, een tegenhanger van de week van de Werkstress. Een mooie positievere insteek – waar ik zelf ook een groot voorstander van ben. Als gelukkige mocht ik als gast van Inge Beckers mee naar het afsluitende hoofdevent op donderdag 7 juni!

Lees meer

De beste tips voor meer bevlogenheid

Gastblog van Bas van der Veldt, CEO van AFAS

Het is zeker de moeite waard om deze tips ook eens in jouw organisatie uit te proberen. Want meer bevlogenheid creëren in je organisatie is helemaal niet zo ingewikkeld. We maken het vaak heel ingewikkeld, waardoor energie, flow, creativiteit en bevlogenheid wegvloeien uit een organisatie.

Lees meer

Bevlogenheid is een magische state-of-mind

Gastblog door Paul van Heeringen van IMPACT on the job

Bevlogen (management)teams zijn dé motor voor groeiversnelling. Ze zijn 17% productiever, realiseren 10% hogere klantloyaliteit, hebben 41% minder verzuim en zijn 21% winstgevender. Hoe mooi is dat? Bovendien voelen bevlogen en betrokken medewerkers zich vitaler, gelukkiger en zijn zij gemiddeld langer verbonden aan hetzelfde bedrijf. Dit zien managers terug in lagere verzuim- en verloopcijfers én in meer energie en positieve sfeer op de werkvloer.

Lees meer

De kloof dichten tussen arbeidsmarktcommunicatie en recruitment

Misschien herken je het wel. Na een personeelsstop van jaren ga je de arbeidsmarkt weer op. Je mag eindelijk weer nieuwe kandidaten gaan werven voor je organisatie. Recruitment gaat aan de slag met de vacatures en de collega die verantwoordelijk is voor (arbeidsmarkt)communicatie is druk bezig om de wervings/werken-bij-site een update te geven. Hoewel je beide dezelfde doelstelling hebt, goede mensen vinden en binden, praten jij en je HR- of communicatie collega niet of nauwelijks met elkaar.

Lees meer

De arbeidsovereenkomst: goed begin is het halve werk

Een aansprekende vacature. Een succesvolle sollicitatie. Een of meerdere prettige gesprekken. Eventueel een assessment. Een aanbod. Een beetje onderhandelen. En als alles mee zit, is de arbeidsovereenkomst een feit. Alle arbeidsrelaties kennen een positief begin. Het startpunt van een relatie die vaak meer tijd in beslag neemt dan de relatie met je partner of met vrienden. En toch wordt het belang van het onderhouden van de relatie die ten grondslag ligt aan de arbeidsovereenkomst nog regelmatig onderschat.

Lees meer

Hoe je een vacaturetekst aantrekkingskracht geeft

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper als gevolg van economische groei, waardoor het voor bedrijven steeds lastiger wordt om nieuwe werknemers aan te trekken. De dagen van ‘post and pray’ zijn allang voorbij en jezelf positioneren als aantrekkelijke werkgever is de eerste cruciale stap om arbeidsmarktkrapte als bedrijf tegen te gaan. Vervolgens omschrijf je welk talent jij nodig hebt op welk moment en giet je dat in een pakkende vacature.

Lees meer

Dialoog met medewerkers: Welke regel hindert jullie?

Regels. Welke regels hinderen medewerkers nu echt? En hoe zorg je ervoor dat medewerkers hierover actief meedenken, ideeën aanreiken en prioriteiten stellen? Zij weten immers precies waar ze elke dag van balen en wat hun werk frustreert.

Lees meer

De Best Workplaces van 2018

Atlassian, Dela, Lean Consultancy en House of Performance voeren dit jaar de lijst aan met Best Workplaces 2018 van Great Place to Work. Novo Nordisk, Mars Nederland en Protime wonnen een special Award.

Atlassian, Dela, Lean Consultancy en House of Performance hebben de eerste plekken behaald op de lijst van Best Workplaces 2018 van Great Place to Work Nederland. De lijst werd dinsdagavond 27 maart bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de awards in het Transformatorhuis in Amsterdam.

Lees meer

De Employee Journey anno 2018

Een veel besproken onderwerp binnen ons vakgebied. Want hoe zorg je er nu voor dat die journey binnen jouw organisatie goed loopt?

Lees meer

Engaged People. Great Companies. Better World.

Wat is jouw persoonlijke motto, mantra, visie, geloof, stokpaardje als het om employer branding gaat? Dit vroeg Marion de Vries ons voorafgaand aan een overleg van het Employer Brand Netwerk afgelopen week. Eigenlijk heb ik al jaren hetzelfde motto bedacht ik mij:

Engaged People. Great Companies. Better World.

Lees meer

Over stilte gesproken

Als mensen zeggen we niet altijd wat we denken. De evolutie heeft ons geleerd voorzichtig te zijn met wat we zeggen, tegen wie en wanneer en hoe we het zeggen. Niet zeggen wat we denken is onontbeerlijk voor het in stand houden van relaties. Een zekere mate van stilte kan een gesprek een stuk minder vervelend maken en een vergadering veel productiever. Kortom, soms kan een beetje stilte geen kwaad. Maar wat als de situatie juist schreeuwt om mensen die zich uit spreken in plaats van te zwijgen?

Lees meer

Wat kost werving in de zorg?

Waar moet je nou aan denken als je met een wervingstraject aan de gang gaat? De meeste instellingen hebben werkelijk geen idee en vragen vervolgens stagiaires om input. En zo kwam het dat ik werd gebeld door een paar paar ambitieuze hbo-studenten. Of ik ze wat op weg kon helpen. Hun opdracht: een organisatie in de ouderenzorg te ondersteunen bij hun wervingsvraag.

Lees meer

Hoe verander je van lerende organisatie naar goed werkende organisatie?

Welke organisatie wil het nu niet? Lerend zijn. Leren is goed. Toch? Om in te kunnen spelen op de huidige snelweg van veranderingen is het ook bijna onoverkomelijk. Maar wat vragen al deze ontwikkelingen eigenlijk van individuele professionals? En wat is er nodig om de samenwerking tussen deze professionals soepel te laten verlopen? Zodat je als lerende organisatie kunt veranderen naar een goed werkende organisatie: een organisatie waarin als vanzelf werk zal worden gedaan dat van hoogwaardige kwaliteit, maatschappelijk verantwoord en bovenal betekenisvol is. Want dat is uiteindelijk waar het om draait.

Lees meer

Het kan écht: een aanspreekcultuur creëren

Gastblog door Gytha Heins, auteur van ‘Aanspreken? Gewoon doen!’

Schrap de beoordelingsgesprekken en vergeet de feedbackregels!

Praten over aanspreken is één, het daadwerkelijk doen is iets anders. Uit mijn onderzoek naar aanspreekgedrag in Nederlandse organisaties blijkt dat 42 procent van de managers zegt eigenlijk vaker te moeten aanspreken, 62 procent geeft aan te vinden dat zijn of haar collega’s dat vaker zouden moeten doen en 37 procent zegt zelf vaker aangesproken te willen worden op het eigen gedrag. 80 procent stelt aanspreken uit en slechts 20 procent zegt in staat te zijn blijvende gedragsverandering voor elkaar te krijgen.

Lees meer

Veranderen in organisaties: de kracht van communicatie

We leven in een wereld die continu verandert. Organisaties moeten zich blijven ontwikkelen om hun bestaansrecht te rechtvaardigen. Ontwikkeling brengt verandering met zich mee. Verandering heeft tot doel om de huidige situatie te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe concurrenten, een andere positionering of een nieuw product. Vaak staat het borgen van de continuïteit van de organisatie centraal.

Lees meer

Employer branding: 4 trends gespot voor 2018

Employer branding is aan een opmars bezig van een nice to have naar een must have in de beleving van steeds meer organisaties. Ze zien in dat het een basiselement is voor het boeien, binden en behouden van de beste medewerkers. Talentvolle en betrokken medewerkers zijn namelijk de sleutel naar optimale resultaten.

Lees meer

Hoe haal je het beste uit je arbeidsrelatie? 4 tips voor feedback op de werkvloer

Vanuit de behoefte om de traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken op een andere manier vorm te geven is in veel organisaties toenemende aandacht voor continue feedback geven. Structurele feedback kan er in belangrijke mate toe bijdragen dat de inhoud van de soms zo gevreesde gesprekken niet meer voor onaangename verrassingen zorgt. Goed doordachte feedback schept helderheid in de verwachtingen die vervolgens -indien nodig- tijdig kunnen worden bijgesteld. Feedback geven is evenwel verre van eenvoudig. En dan heb ik het nog niets eens over feedback ontvangen. Het levert in de praktijk de nodige hoofdbrekens op, met als gevolg dat er regelmatig van wordt afgezien. Zonde, want het is juist zo’n effectieve methode. Als het tenminste op de juiste manier wordt ingezet. Hoe zorg je er nu voor dat je met feedback geven én het ontvangen ervan het beste uit de arbeidsrelatie haalt?

Lees meer

Employee journey mapping vult blanco plekken op de HR-kaart in

Vijftien HR-directeuren bespraken onlangs in een rondetafelgesprek de vragen: Hoe sterk is de employee experience van Nederlandse werkgevers? Waar zetten zij de verbetering in – en, als dat niet lukt, waar ligt dat dan aan? De HR-directeuren vonden zonder uitzondering dat er in hun organisaties nog veel winst te behalen valt op gebied van medewerkers. ‘Voor onze klant doen we het fantastisch, maar die vertaalslag naar de medewerker hebben we nog niet gemaakt.’ Maar hoe dat aan te pakken, op dat vraagstuk lopen ze allemaal vast. Wat zien ze over het hoofd, wat is de blanco plek op hun overzichtskaart van het HR-veld?

Lees meer

De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (2)

In mijn vorige blog schreef ik hoe je met een online dialoogplatform de gewenste ontwikkeling van organisaties kan ondersteunen, waarbij je in betekenisvolle gesprekken een brug slaat tussen beleid en bedoeling. In deze bijdrage focus ik op de rol van een sociaal intranet voor het versterken van een lerende cultuur en co-creatie.

Lees meer

Mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid moet

Ongeveer 1 op de 6 werknemers combineert werk met langdurige zorg voor een naaste. Deze mantelzorgers zorgen (onbetaald en belangeloos) voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, kind, ouder, vriend of buur. De tekorten en bezuinigingen in de professionele zorg leiden tot een groter beroep op mantelzorg. Van de medewerkers met mantelzorgtaken voelt 40% zich zwaar tot overbelast. Slechts 55% maakt mantelzorgtaken bespreekbaar op het werk. Dit zijn cijfers om bij stil te staan.

Lees meer

De zorg: hoe reputatie in de weg kan zitten

Werken in de zorg, wie wil dat nou niet? Een sector met mogelijkheden, er is geld beschikbaar, je geeft een zinvolle invulling aan je werkzame leven, je doet ertoe. En toch zal het nog een flinke opgave worden om alle vacatures de komende jaren te vervullen. Kortom, de sector staat de komende jaren voor een enorme opgave. Hoe zorgen we ervoor dat (jong) talent kiest voor de zorg?

Lees meer

De online community als katalysator voor leren en ontwikkelen (1)

In mijn werk als communicatieadviseur en verhalenmaker ervaar ik dat directeuren en bestuurders voor de steeds terugkerende uitdaging staan om breed gedragen ambities te formuleren en die vervolgens tastbaar te maken in waarneembaar gedrag en resultaten. In een omgeving die steeds complexer wordt, is dat een stevige opgave. De dilemma’s zijn dan ook talrijk. Hoe bereid je je voor op wat je nog niet kan voorspellen? Hoe vergroot je slagvaardigheid, rendement en efficiency terwijl je ook eigenaarschap, samenwerking en klantgerichtheid wil versterken?

Lees meer

Neem jij ex-werknemers aan?

85% van het HR personeel geeft aan dat zij in de laatste vijf jaar sollicitaties hebben ontvangen van ex-medewerkers. Gezien de huidige overvolle arbeidsmarkt biedt dit een nieuwe kans voor bedrijven om kandidaten te werven. Brian Westfall (Senior Marktonderzoeker bij Software Advice) sprak met Recruitee over ‘boemerang werknemers’ en de voordelen, nadelen en het opzetten van je organisatie om een mogelijke terugkeer te faciliteren. In deze blog lees je de pro’s en cons van boomerang recruitment.

Lees meer

Ik heb 5 tips over employee engagement

Als je erin slaagt om 10% meer innovatiekracht en verandervermogen uit je medewerkers te halen door hun intrinsieke motivatie los te krijgen, dan slaap je als CEO van een organisatie een stuk rustiger. Maar dan moet je wel durven! Wij dagen je uit.

Lees meer

Open brief aan leidinggevend Nederland

Om me heen zie ik zoveel mooie mensen die zulke waardevolle dingen doen! Die keuzes maken buiten de gebaande paden, omdat zij hun hart volgen. Zij laten alles wat hen drijft bij elkaar komen, door zich los te maken van de standaard.

Lees meer

Werkgever, wat is je verhaal?

De verwachting is dat de personeelstekorten de komende jaren in veel sectoren zodanig nijpend worden dat de continuïteit van organisaties in het gedrang komt. De vraag is of je dan de banen moet blijven promoten of dat je beter voor een duurzame oplossing kiest.

Lees meer

Siemens verkende de toekomst van HR en dit is wat ik zei

Recent werd ik uitgenodigd om aan te schuiven voor een gesprek met zeven HR Business Partners en een Team & Organisational Development Expert uit het internationale HR-team van Siemens. Ze waren op een ‘strategic HR transformation learning expedition’ en spraken met uiteenlopende HR-vakgenoten. Hun vraag: Wat brengt de toekomst voor HR? En wat is de beste manier om om te gaan met wat de toekomst ons gaat brengen?

Lees meer

Waarom UX-learning de toekomst heeft

Gastblog Iris Koolen, oprichter Elephant Road

De technologische markt blijft zich vernieuwen. Denk aan ontwikkelingen als de enorme toename van online videomateriaal, ‘bring and choose your own device’, van mobile first naar mobile only en natuurlijk altijd bereikbaar en beschikbaar in je handpalm. In 2020 genereren meer dan 25 miljard devices data over bijna elk denkbaar onderwerp, waarvan 80 procent video is. Mobiele technologie is het enige middel (als we kijken naar tijdbesteding) dat momenteel groeit, ten opzichte van media als de desktopcomputer, de tv, radio en kranten. In de VS is al bijna 20 procent van de millennials ‘mobile only’. Kortom, deze technologische veranderingen hebben een sterke invloed op hoe we communiceren, informatie tot ons nemen en ook op hoe we leren. In deze blog neem ik je mee in deze veranderingen en bespreek ik welke gevolgen dit heeft voor leerprocessen.

Lees meer

Engagement heeft een eigenaar nodig

Wanneer zetten medewerkers zich met passie in voor hun baan en willen zij een positieve bijdrage leveren aan hun organisaties? Internationaal wordt er veelvuldig onderzoek gedaan naar ‘Retention & Engagement’. Het wereldwijde onderzoek van Gallup over de staat van de werkplek liegt er niet om: slechts 13% van de medewerkers is betrokken, 63% is niet betrokken en 24% is actief niet betrokken.

Lees meer

7 tips om medewerkers voor je organisatie te behouden

Medewerkerbetrokkenheid is een cruciale voorwaarde voor duurzaam succes en het bereiken van gezamenlijke ambities. Daar zijn we het wel over eens. Alleen worstelen we met de vraag in hoeverre we betrokkenheid kunnen beïnvloeden. Je kunt weliswaar communiceren over de strategie en mooie cultuurprogramma’s initiëren, medewerkers blijven zelf eigenaar van hun betrokkenheid. Het gaat immers om hun eigen waarden, intrinsieke motivatie, talenten en gevoel van verbinding met de organisatie.

Lees meer

Zó zinloos, dat adverteren via Facebook. Toch?

Regelmatig hoor ik dat ‘sociale media helemaal niet werken’. Vooral vanuit organisaties die eenmalig via Facebook een betaalde campagne hebben uitgezet die weinig (of misschien wel niets) heeft opgeleverd. De vraag is hoe dit komt, welk beeld de afzender over social media heeft en welke verwachtingen sufficiënt zijn.

Lees meer

Waarom is met plezier naar je werk gaan niet goed genoeg?

Employee engagement, medewerkerbetrokkenheid, werkgeluk… De HR- en (interne)communicatieplannen staan er vol mee. Maar waar komt toch die drang vandaan om, soms zelfs erg geforceerd, betrokken medewerkers te ‘creëren’? Waarom is gewoon met plezier naar je werk gaan niet voldoende?

Lees meer

Hoe het omarmen van tweerichtingsverkeer organisaties duurzamer maakt

Tussen organisaties en hun belanghebbenden zijn veel Chinese muren opgetrokken. Veilig beschut bestoken communicatieprofessionals van daaruit hun ‘doelgroepen’ met elke denkbare truc uit de PR- en reclamehandboeken, van priming tot framing en van overreding tot verleiding. Dit soort sluiproutes via het onderbewuste, intuïtieve brein kunnen op korte termijn best effectief zijn. Maar op lange termijn ondermijnen die shortcuts juist het vertrouwen, de optelsom van te veel niet waargemaakte verwachtingen.

Lees meer

Hoe de zorg aan nieuwe talenten komt

In het convenant ‘investeren in vernieuwende zorg’ geven een groot aantal partijen (o.a. Actiz, GGz, Patiëntenfederatie en Zorgverzekeraars NL) in niet minder dan zeven speerpunten aan dat het roer om moet. Naast grotere betrokkenheid van de patiënt en digitale zorg en innovatie, wordt er gelukkig ook geïnvesteerd in voldoende gekwalificeerde zorgverleners. Expliciet wordt benadrukt dat het vooral gaat om investeren in de zorg zelf, niet in grote systeemveranderingen.

Lees meer

WhatsApp-en op de werkvloer

Ik kan het me nauwelijks voorstellen om WhatsApp uit te sluiten van zowel mijn zakelijke als persoonlijke communicatiemix. Toen ik de blog zag ‘Met je collega’s WhatsApp-en. Doen of niet?’ trok dat natuurlijk mijn aandacht. De marketing manager van het software bedrijf die deze blog schreef adviseert nadrukkelijk om regels op te stellen voor WhatsApp-gebruik op het werk. Ik ben niet perse tegen regels, maar kies graag voor een weloverwogen insteek.

Lees meer

Wat drijft de 45-plussers?

Komt je carrière in een midlifecrises als je de 45 gepasseerd bent? “Als je nog een stap wil maken in je carrière, dan moet je het doen voor je 45ste”, hoor ik steeds vaker. Oké, ik heb deze magische leeftijd nog niet bereikt, maar hoezo is dat het moment om een stap te maken? Gaat dat daarna niet meer lukken? Wat is er toch met de vaak negatieve kijk op ouder worden in het werkende leven? Takelen we dan ineens af? Worden we te duur? Zijn we niet flexibel genoeg?

Lees meer

Is it too late to say sorry?

Sorry zeggen. Justin Bieber zong het keer op keer en scoorde er een enorme hit mee. Daartegenover staat Elton John die stelt dat het juist ’the hardest word’ is om te zeggen. En in het dagelijks leven vliegen de sorry’s je zo vaak om de oren dat Metronieuws stelt dat er sprake is van sorry-inflatie. Maar wanneer geloof je het nu echt?

Lees meer

De boerderij en duurzaam personeelsbeleid

Boer zoekt vrouw. Manager wil blije medewerkers. Oscar Jansen zet ‘zijn’ biologische boerderij in als metafoor en spiegel. Een ingezonden blog over onkruid, bijen, vlinders en duurzaam personeelsbeleid.

Lees meer

De juiste mensen aan je binden? Vertel het echte verhaal.

In Amerika is een brouwerij met de naam Steam Whistle Brewery. Het verhaal van de brouwerij wordt beschreven in het boek Brand: It ain’t the logo…It’s what people think of you. De oprichters Greg Taylor and Cam Heaps zijn erin geslaagd om een levend en authentiek merk te bouwen en een cultuur te realiseren die dit mogelijk maakt. In het filmpje spreekt Greg over een bepalend moment in zijn leven als fietskoerier, toen hij ontdekte dat er een ander type leider bestond. Die ontmoeting vormde de basis voor zijn latere keuzes en legde de basis voor zijn leiderschapsfilosofie.

Lees meer

Op zoek naar schoonheid

Onderzoek onder medewerkers in organisaties richtte zich van oudsher op twee belangrijke thema’s: A. de tevredenheid en B. de betrokkenheid van medewerkers. In de afgelopen jaren is hier het thema van medewerkersgeluk aan toegevoegd. Alle drie concepten zeggen iets over de relatie die medewerkers hebben met de organisatie. Recent is er in onderzoek ook naar een heel ander onderwerp gevraagd: schoonheid.

Lees meer

Why, waarom, pourquoi?

Het lijkt zo’n makkelijke vraag. Maar wat is deze vraag vaak moeilijk. (Ook knap vermoeiend met onze kleuters die ons beiden regelmatig met een waarom-bombardement verrassen. Ontwapenend vooral.) Zelf geloven wij enorm in de kracht van het grote waarom, zoals Simon Sinek dit als geen ander kan beschrijven.

Lees meer

Nieuwe technologie: welke kansen pakt HR?

De positie van HR verandert. Technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, big data, het nieuwe werken en de dominante rol van mobiele devices, vinden ook plaats bij organisaties en gaan een groot effect hebben op de manier waarop medewerkers met elkaar samenwerken. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat organisaties in beweging moeten komen of blijven.

Lees meer

Jobhoppen is een risico voor de privacy

Werkzoekers en ex-collega’s hebben ‘het recht om vergeten te worden’, als ze een blauwtje hebben gelopen, of het pand via de achterdeur hebben verlaten hebben. Jobhoppen heet het fenomeen waarbij we steeds korter bij een werk- of opdrachtgever blijven. Maar dat blijkt een risico voor de privacy, volgens onderzoek dat Iron Mountain heeft gedaan, want HRM kan de grote aantallen (deel-) dossiers en de stringente eisen helemaal niet aan.  Lees meer

Gaat HRM meer invloed nemen op het merk?

Deze week werd ik gevraagd input te geven op een onderzoeksopzet voor een EURIB master thesis. De vraag die op tafel ligt hield zoveel in als ‘Hoeveel invloed heeft HRM op het merk?’ De onderzoeker stelt dat de sleutel voor échte verbinding van medewerkers met het merk bij HRM ligt. ‘Want’, zegt hij, ‘als de merkwaarden vanuit HRM worden geborgd en geactiveerd, is het te verwachten dat het merk als gemeenschappelijk vertrekpunt aan kracht wint.’

Lees meer

Digital natives kiezen massaal voor zelfstandig ondernemerschap

Bijna een miljoen Nederlanders doen het: zelfstandig ondernemen zonder personeel. En met succes, want zelfstandige professionals (zp’ers) in Nederland zijn het meest gelukkig met hun werk, zo blijkt uit onderzoek van Indeed. Niet gek dus dat zelfstandig ondernemen steeds populairder wordt, ook onder de jongere generaties. De jongste generatie, Generatie Z, is geboren tussen 1994 en 2010 en is mobieler dan ooit. Een groot deel van Generatie Z maakt steeds vaker de bewuste keuze om in flexibelere arbeidsvormen aan de slag te gaan. Als ‘digital natives’ is deze generatie opgegroeid in een wereld waar technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Met de nieuwste gadgets, laptops en mobiele telefoons weten zij niet beter dan dat zij ongebonden zijn aan werktijden en -plekken. Kortom: flexibiliteit is voor hen een vanzelfsprekendheid en het zp-schap sluit hier naadloos op aan. Maar hoe verschilt deze generatie van eerdere generaties zp’ers? Lees meer

Ken je lifelines!

“Het is goed om te weten wie je ‘lifelines’ zijn in je werk. Zoek die mensen op en inspireer elkaar.” Ik hoor het mijn vader nog zo zeggen, toen ik hem jaren geleden opzocht om te sparren over een lastige situatie in mijn werk. Inspiratie klonk goed. Maar wat was dat andere woord eigenlijk?

Lees meer

Bedrijfscultuur is bepalend voor de werving van toptalent

Start-ups beginnen met een goed idee en de juiste financier. Deze snelle groeiers in de nieuwe economie weten vooral ook talentvolle medewerkers van het juiste profiel te vinden en te binden. Maar de recruitmentwereld is een arena vol geduchte concurrenten. Uitstekende voorwaarden zijn niet genoeg: toptalenten zoeken topbedrijven. De ervaring bij Meltwater leert dat de bedrijfscultuur een belangrijke rol speelt om als topbedrijf te worden herkend. Mijn advies: laat die bedrijfscultuur dan ook zien bij je recruitment en in de communicatie. Want recruitment is van strategisch belang.

Lees meer

Medewerkers betrekken als stromend water

Er is geen effectievere manier om energie en focus in een organisatie te krijgen dan om medewerkers te betrekken bij strategie en verandering. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk in de praktijk? Onlangs was ik op bezoek bij Vitens, Nederland’s grootste leverancier van smakelijk en gezond drinkwater. Ik sprak daar met manager communicatie Koosje Zomer en vroeg haar welke rol medewerkers spelen in het vormgeven aan verandering bij Vitens.

Lees meer

40 jaar en nog niet eens op de helft

We worden steeds ouder. Ik leef waarschijnlijk tien langer dan mijn ouders, en mijn kind wordt misschien wel 105. Dat heeft impact op alle aspecten van ons leven. Staan we daar eigenlijk voldoende bij stil? Ik nog niet, vrees ik…

Het lijkt wel alsof ik overal om me heen zie, hoor en lees dat de wereld zo snel verandert en dat al die veranderingen enorme impact (kunnen) hebben op de manier waarop we nu werken en leven. Ik geloof zeker dat het waar is, maar wat doe ik daar dan concreet mee? Eigenlijk niet zo veel, moet ik schoorvoetend toegeven. Veel te druk met de praktische dingen van alledag (met plezier overigens, dit is geen klaagzang over hoe druk ik het heb :-)).  Lees meer

‘Regels zijn er voor mensen die het niet begrijpen’

Mensen op de werkvloer aan het roer, staf en management in een ondersteunende rol: dat is min of meer de basis van het Rijnlands organiseren. Ofwel: de front office stuurt de back office aan. Huisartsen, tandartsen, horecagelegenheden en de politie zijn in de regel volgens dit model georganiseerd. Organisatiekundige Jaap Peters: ‘Ook grote zorginstellingen kunnen op deze manier werken.’ Het resultaat: betere zorg, hogere klanttevredenheid, gelukkigere werknemers en lagere overheadkosten.

Lees meer

Tip: behaal succes door verbinding vanuit de inhoud

Je kent ze wel: berichten via LinkedIn waarin mensen aangeven dat ze op zoek zijn naar een volgend project of nieuwe baan. Zo ook mijn oud-studiegenoot. Zonder er veel woorden aan vuil te maken gaf ze aan dat haar baan op de tocht stond, en of ik iets voor haar kon betekenen. Ik belde haar op. Mijn eerste vraag was of ze contact met me opnam als sollicitant of als ambitieuze saleslady. Dat eerste dus. En ze begreep me direct. Ik gaf haar aan dat ik graag met haar in gesprek zou willen, maar dat onze manier van werken anders is dan ze wellicht verwachtte. Ze was nieuwsgierig.

Lees meer

Goede feedback geven in 7 stappen

Herken je dit: Op je eerste werkdag heb je een propvolle mailbox. Je collega heeft je overdracht niet goed heeft opgepakt. Je manager staat om kwart over 9 aan je bureau te trappelen met een spoedje. Er wordt maar amper gevraagd hoe je vakantie was… Hoe geef je nou feedback als je irritatie al op dag één is opgelopen tot het kookpunt?

Lees meer

Storytelling: authentieke verhalen inspireren

Auteur en presentatiecoach Carmine Gallo herkende de verhalen in de speeches van beroemde wereldburgers en zag hoe juist ‘dat verhalende aspect’ ze overtuigend maakte. Zijn boek over storytelling doet precies dat waar het over gaat: verhalen vertellen die inspireren.
Gallo werd geboren in San Jose, California, als zoon van Italiaanse immigranten. Na zijn studie begon hij als tv-journalist. Daarnaast werd hij media- en communicatieconsultant. Hij is gefascineerd door Steve Jobs en schreef eerder, naast boeken over Jobs en Apple, een adviesboek over het geven van de beste TED talks.  Lees meer

Op expeditie met Nieuw Organiseren

In veel organisaties gaat er veel goed. Organisaties waar met hart en ziel wordt gewerkt aan mooie producten en diensten. Organisaties waar medewerkers vertrouwen hebben in de mensen met wie ze werken, trots zijn op wat ze doen en plezier hebben in het werk en met elkaar. In deze organisaties is er meestal sprake van veel betrokkenheid en participatie van medewerkers. Ook experimenteren veel van deze organisaties met nieuwe vormen van organiseren, met structuren die beter passen bij de moderne wereld waarin iedereen op elk moment toegang heeft tot oneindig veel informatie en waarin oude verticale verhoudingen plaatsmaken voor gelijkwaardige en flexibele netwerkverbanden. In steeds meer organisaties wordt de hiërarchie dan ook vervangen door vormen van zelforganisatie en zelfsturing.

Lees meer

Versterk je merk met employee branding

Personal branding, je weet wel, het proces waarbij we mensen en hun carrières op dezelfde wijze in de markt zetten als merken. Vandaag de dag kun je eigenlijk niet NIET aan personal branding doen. Dit was voor Yokogawa de reden om een sessie voor hun jonge professionals te besteden aan Employee & Employer Branding. Of ik met mijn verhaal wilde bijdragen aan een stuk bewustwording. Tijdens de groepsdiscussie maakten zij mij daarnaast ook bewust van een zeer relevant aspect. Wat ik leerde bij de Lunch & Learn:

Lees meer

Teams mogen in de spotlights bij werving

Teambranding. Veel gebruikt in het kader van organisatieontwikkeling en versterking van binnenuit. Mooi! Onlangs las ik hier een inspirerend blog over van Paola Pisu waarbij ze heel treffend de link legt met het eigenaarschap van iedereen binnen een team. Niet alleen een organisatie of een manager is verantwoordelijk voor het ‘brand’ van een team, maar alle teamleden. Dit vraagt overigens wel fris leiderschap. Opvallend genoeg wordt teambranding bij positionering van organisaties naar buiten toe nauwelijks ingezet. Teams zitten nog teveel verstopt. De begrippen employer branding en personal branding zijn ‘hot’ en wat mij betreft voegen we daar met sneltreinvaart teambranding aan toe.

Lees meer

Heb jij al een influencer?

Iedereen is actief op (sociale) media. Van je oma van 83 tot je neefje van 11. Doordat technologische ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen, worden de mogelijkheden ook groter. Hoe bereik je de juiste mensen? Bijvoorbeeld bij het plaatsen van een vacature? Daar gaan we in deze blog nader naar kijken.

Lees meer

Wat leer jij van je ergernissen?

Dochter Marijn (2 jaar) houdt van pasta. Vooral pasta bolognese vindt ze heerlijk. Echt een maaltijd waar ze lekker met haar handen in kan wroeten. Ze neemt de tijd. Beetje spelen met het eten en af en toe een hapje. Herkenbaar voor de ouders onder ons? ‘Marijn…, schiet nou eens op’, betrap ik mezelf in mijn gedachten. Soms irriteer ik me aan haar getreuzel. Maar waarom doe ik dat eigenlijk? En wat zegt mijn irritatie over mijzelf? Nou, best veel!

Lees meer

‘Laat medewerkers bijdragen aan veranderingen’

De stelselwijziging in de zorg heeft de hele sector in beweging gezet. Zo ook de GGZ-instelling Karakter waar Bertine Lahuis bestuursvoorzitter is. ‘We moesten sneller veranderen, moderniseren. Meer van buiten naar binnen kijken.’ De noodzakelijke cultuurverandering is nog in volle gang. Maar de basis voor een wendbare, eigentijdse organisatie is gelegd. Hoe pakte Karakter dit onder leiding van Lahuis – Zorgmanager van het jaar 2016 – aan?

Lees meer

HR-afdeling en de WWZ? Werk aan de winkel!

Het zal niemand ontgaan zijn dat op 1 juli 2015 het laatste deel van de Wet Werk en Zekerheid (de WWZ) in werking is getreden. De doelstellingen van de WWZ zijn onder meer het ontslagrecht eenvoudiger, sneller, eerlijker en minder kostbaar maken. Ook moet het ontslagrecht zich meer richten op het vinden van een nieuwe baan. Dit heeft gevolgen voor het personeelsbeleid van werkgevers. Een belangrijke taak in dit proces is weggelegd voor HR/P&O-medewerkers. Wat is er veranderd? Waar moet je als werkgever/HR-professional op letten bij het personeelsbeleid? In dit blog help ik je op weg.

Lees meer

De weg naar de Company Games!

Meer dan de helft van de ruim 8 miljoen werknemers in Nederland heeft het te druk om te sporten of heeft geen zin om te sporten. En dat terwijl sport een belangrijke bijdrage levert aan onder andere ontspanning, werkprestaties, werkplezier en veerkracht. Sport & Zaken heeft de vitaliteit van werknemers in Nederland hoog in het vaandel staan en heeft de ambitie uitgesproken om de European Company Games naar Nederland (Gelderland) te halen.

Lees meer

Menno Lanting: ‘Kwaliteiten zorgprofessionals blijven vaak onbenut’

Onder druk van stijgende kosten, veranderde wetgeving, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen is de zorgsector sterk in beweging. Dit heeft grote impact op vrijwel alle organisaties in deze branche. Wat betekenen deze veranderingen voor de HR-professional in grote zorginstellingen? We vroegen het adviseur, auteur en trendwatcher Menno Lanting.

Lees meer

Persoonlijkheidstesten: waarheid, stigmatisering of excuus?

“Zijn er nog niet genoeg testen dan?” zei ze op narrige toon. Hmmm? Ik was net enthousiast aan ‘t vertellen hoe geweldig 7Life is, wat je ermee kunt, hoeveel inzicht het geeft in gedrag en hoe het de juiste woorden geeft om aan te sluiten bij de ander. In dit geval was ik in mijn enthousiasme te weinig aangesloten op haar.

Lees meer

Recensie: Wat als je je mensen boven je handel durft te zetten?

Marnix Geus begon tien jaar geleden met zakenpartner Jacqueline Bosselaar een eigen bedrijf. Na een vliegende start kwamen er lastige vragen. Hoe vind je een pand? En hoe vorm je het beste (en leukste) team? Maar ook: Hoe hard werken is te hard? En hoe neem je afscheid van collega’s die niet meer passen? Hij vertelt persoonlijke verhalen: the good, the bad and the ugly. Ze lezen lekker weg en zijn wel degelijk raak.  Lees meer

Dit blogbericht gaat de manier waarop je voortaan gaat bloggen fundamenteel veranderen

De titel van dit bericht komt misschien wat borstklopperig over maar het is wel een van de tips die we op 25 februari jl. met elkaar hebben gedeeld tijdens de workshop ‘Bloggen anno 2016’. De achterliggende gedachte bij deze tip is: stop urgentie in een kopregel, en dat mag best op een provocatieve wijze.

Lees meer

Match op organisatiecultuur voor werktevredenheid

Kan je het je voorstellen? Neem je na een uitputtende selectie ein-de-lijk een nieuwe medewerker aan voor een functie, komt hij zijn proeftijd niet door. Misschien omdat de verwachtingen anders waren, omdat de medewerker niet functioneert of omdat er geen match is in de manier van werken. Voor beide partijen een ontzettend vervelende ervaring. Onderzoek laat zien waarom medewerkers snel stoppen en misschien nog wel beter, hoe we dit kunnen tegengaan.

Lees meer

Elf manieren om corporate silence te doorbreken

Informatie die relevant is voor het functioneren van een organisatie wordt door medewerkers nogal eens onder de pet gehouden. Niet minder dan 85% van de ondervraagden gaf in een bekend onderzoek aan situaties te hebben meegemaakt waarin zij informatie niet konden of wilden delen terwijl ze die informatie wel als belangrijk beschouwden. Ik schrok enorm van deze cijfers. In mijn vorige blog besprak ik welke oorzaken ‘corporate silence’ kan hebben. Angst voor negatieve consequenties en het gevoel dat er toch niet geluisterd wordt, zijn de belangrijkste. Hoewel de neiging om negatieve informatie voor ons te houden in ons DNA ingebakken zit, speelt de werkomgeving een zeer belangrijke rol.

Lees meer

Waarom interne communicatie zo belangrijk is

Ken je dat: medewerkers die al veel te lang op dezelfde plek zitten, zonder al te veel ontwikkeling en motivatie? In deze tijd kan dat grote schade aanrichten voor je organisatie als je staat voor verandering en vooruitgang. Digitalisering is het toverwoord voor veel overheidsorganisaties. En dan komt ineens dat punt dat de vastgeroeste medewerkers roet in het eten gooien. Wil je vooruit als bedrijf, dan zul je eerst wat overbodige ballast moeten kwijtraken.

Lees meer

Met deze vijf tips een inspirerende heisessie

Alle leden van het managementteam (MT) zijn al aanwezig in de vergaderzaal. Ik ben net gearriveerd op een prachtige locatie in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Er staat koffie en gebak klaar. Na even gezellig keuvelen pakt de voorzitter van het team de agenda. We beginnen. Punt na punt worden agendapunten besproken. Het lijkt op een doorsnee MT-overleg, maar dit zou dan een hele dag moeten gaan duren?! Als we bij het agendapunt zijn aangekomen waarvoor ik ben gekomen, verbijster ik iedereen door op te staan en alle aanwezigen uit te nodigen om een spelletje te doen. Na enige aarzeling doet iedereen mee, ze gaan het zelfs leuk vinden. Door de hoepel, een touwtje knopen, balletje gooien. De sfeer slaat om, het gesprek wordt intenser, we hebben lol samen en aan het einde van de dag een prima resultaat.

Lees meer

Maak het verschil als werkgever!

Ondanks de nog (te) hoge werkloosheid begint de arbeidsmarkt al weer krap te worden. Daar waar het twee, drie jaar geleden bijna alleen de gespecialiseerde ICT’ers betrof, is nu langzaamaan de rest van de arbeidsmarkt aan de beurt.

Lees meer

HR en Nieuw Organiseren: als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg

Klassiek organiseren staat onder druk in een wereld waarin alles in razend tempo verandert. Nieuwe technologieën als webbased shopping, moleculair bouwen en bio-genetica brengen enorme veranderingen met zich mee. De nieuwe generatie stelt hele andere eisen aan het werk. De vaste (voltijd)baan is niet meer de standaard: veel organisaties bouwen hun ‘flexibele schil’ uit door middel van het inzetten van uitzend-, oproep- en invalkrachten, medewerkers met een tijdelijk contract en zzp’ers.

Lees meer

Serious gaming laat mensen stage lopen in de toekomst

HR managers willen van hun opleidingen en ontwikkeltrajecten een effectieve leerervaring maken. Communicatie en brand managers willen dat hun merkbelofte wordt beleefd in de dagelijkse praktijk. Sinds tien jaar houd ik me bezig met serious gaming als interventietool in organisaties die in ontwikkeling zijn. It’s hot and it happens with serious gaming! Je hoort steeds meer organisaties gaming of gamification toepassen om mensen op een inspirerende manier bewust te maken van nieuwe klant oriëntaties, marktveranderingen of technologische ontwikkelingen.

Lees meer

In 2016 liggen de kansen in Customer & Candidate Experience

Iedereen roept het al jaren: “De klant is Koning”. Maar anno 2016 is de klant ook écht koning. Klanten eisen een goede klantbeleving en worden pas echt enthousiast als hun verwachtingen overtroffen worden. Om dit voor elkaar te krijgen moet de klant keer op keer de ideale klantbeleving(customer journey) ervaren.

Lees meer

Vier redenen waarom mensen zich niet uitspreken

Soms heerst binnen een organisatie een collectief gevoel dat je over bepaalde onderwerpen beter kunt zwijgen. Zo’n klimaat van stilte ofwel corporate silence komt verrassend vaak voor. Zo’n 85% van de organisaties heeft er in meer of mindere mate mee te maken. Waardoor wordt corporate silence veroorzaakt?  Lees meer

Je employer brand kan ook tegen je werken

Van een goed employer brand kun je veel plezier hebben. Maar onlangs ontdekte ik dat een employer brand blijkbaar ook té goed kan zijn. Tenminste, volgens dit artikel en het levert een geheel eigen, onverwacht probleem op: “You invest all this money in a cool employer brand. You then attract cool people to work there. But… you also created a place where (…) people won’t leave because the brand is too cool.” Kan een employer brand inderdaad te sterk zijn?

Lees meer

Communiceer met POWER

Er gebeurt een hoop in jouw organisatie. En daar moet uiteraard over gecommuniceerd worden. Als communicatieprofessional is geen enkele dag hetzelfde en dat is nu juist wat jouw baan zo leuk maakt. En uitdagend. En soms ook best een beetje lastig. Want als er altijd naar jou gekeken wordt zodra het woord ‘communicatie’ valt, hoe zorg jij er dan voor dat je je werk goed kunt blijven doen, zonder dat je gillend gek wordt?

Lees meer

SJP 2014-2015: de overheid trekt aandacht

Wat waren de beste arbeidsmarktcommunicatie campagnes van 2014-2015?

Lees meer

Communicatietrainingen: hoe minder hoe beter

Binnen organisaties is soms sprake van ‘gedoe’: misverstanden, geroddel, eilandengedrag, weerstand en wantrouwen. Communicatieproblemen dus. En die moeten worden opgelost. De afdeling HR heeft hiervoor een rijk arsenaal aan communicatietrainingen in de kast liggen: conflicthantering, functioneringsgesprekken, onderhandelen, assertiviteit, coachend leiding geven, non-verbale communicatievaardigheden enz. enz. Ze kosten organisaties zeeën aan tijd en handen vol geld.

Lees meer

Vergroot het pensioenbewustzijn: zeven tips

Dodelijk saai. Onbegrijpelijk. Straks niets meer waard. Zo denken veel werknemers over hun pensioen. En dat terwijl de werkgever flink investeert in een goede pensioenregeling. Wil een organisatie echt profijt hebben van deze kostbare arbeidsvoorwaarde, dan is pensioencommunicatie een must. Zeven communicatietips om de pensioenregeling én de werkgever in het zonnetje te zetten. Stop het pensioenpessimisme!

Lees meer

Een mooie start van 2016 met social media en HR

Over sociale media wordt veel getweet, gepraat en geblogd. In het HR-vak denk je daarbij al snel aan ontwikkelingen en toepassingen in recruitment en wellicht arbeidsmarktcommunicatie: het twitteren van vacatures en het profileren van je organisatie op LinkedIn. Maar er is veel meer mogelijk. Op Twitter en Facebook, maar bijvoorbeeld ook met blogs en YouTube.

Lees meer

Waar nieuwsgierigheid van angst wint, ontstaat magie

Altijd als ik iets lees over de ‘kenmerken van generaties’, ga ik op zoek naar herkenning (mijn bouwjaar: 1977). Tot welke generatie behoor ik feitelijk en tot welke voel ik me aangetrokken? Ik zit precies tussen X en Y in: de Pragmatische generatie. Ik begrijp generatie X in de hang naar verbinding, maar ik handel vaak vanuit flexibiliteit van generatie Y.

Lees meer

Social Media & Engagement

‘Hoe kun je sociale media inzetten om mensen te verbinden?’ vroeg iemand onlang in mijn workshop. Een levendige discussie volgde met interessante ervaringen van verschillende deelnemers.

Lees meer

HR mag tradities best opfrissen

Het lijkt wel of de praktijk van het HR-vak vol tradities zit – meer dan in welk ander vakgebied. Tradities zijn verstandig en handig als ze werken. Maar als ze alleen maar bestaan omdat ze tradities zijn, dan is het zinvoller om ze op te frissen. Lees meer

10 redenen voor social media-monitoring door HR

Er zijn tientallen redenen waarom het zinvol is voor organisaties om gesprekken op sociale media te monitoren. Veelal hebben deze redenen te maken met marketing- en communicatie-activiteiten.

Lees meer

Medewerkers in de aanval, wat nu?

Ze durven het niet te zeggen? Ze zijn bang om afgerekend te worden?! Er is hier nog nooit iemand afgerekend, noem eens voorbeelden! Verbazing, boosheid en verontwaardiging tuimelen een voor een over tafel. Ik heb het besproken met mijn medewerkers en niemand heeft dit gezegd, zij herkennen het helemaal niet!

Lees meer

De fulltime parttimer heeft de toekomst!

Volgens het CBS hebben bijna een half miljoen Nederlanders inmiddels twee banen. Dat is bijna 8% van alle werknemers. Tweederde combineert twee banen als werknemer. De grootste groep betreft personen die een baan als werknemer (loondienst) combineren met werk als zelfstandige (ZZP/freelance). Verder is opvallend dat veel jongeren meerdere banen combineren.

Lees meer

Sportblessures moeten voor eigen rekening en risico blijven

Deze stelling hebben werkgeversorganisatie MKB-Nederland en politieke partij VVD recentelijk in verschillende media ingenomen.[1] De onderbouwing voor deze stelling is dat zij stellen dat 70% van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door problemen die buiten werktijd ontstaan, zoals sportongelukken. De VVD wil daarom meer verantwoordelijkheid bij de werknemer neerleggen: die moet zichzelf verzekeren voor alle verzuim dat niet met het werk te maken heeft. MKB-Nederland stelt dat als het gaat om sporten die bewezen gevaarlijk zijn als skiën en voetbal, de werknemer zelf het risico moet dragen. MKB-Nederland wil niet meer tijdens ziekte twee jaar lang het loon doorbetalen als de ziekte het gevolg is van een sportblessure.

Lees meer

Praktijkcase: Gemeente Hoorn

Burgers en bedrijven moeten vanaf 2017 hun overheidszaken volledig digitaal kunnen regelen. Met deze digitalisering zien ambtenaren hun positie veranderen. Goed kunnen omgaan met digitale middelen wordt even belangrijk als lezen, schijven en rekenen. Om dit proces te ondersteunen ontwikkelde de gemeente Hoorn een ‘Leerlijn digitale vaardigheden’. Interne communicatie speelt hierbij een sleutelrol. Lees meer

Lazy Leiderschap

“Een goede leidinggevende leest ’s morgens de krant, met z’n voeten op het bureau.” Een van de eerste lessen die ik kreeg van mijn chef, lang geleden. Je mocht ook tijdens werktijd naar de kapper, immers “je haar groeit ook tijdens je werk”. Daarna heb ik nooit meer zo’n leidinggevende gehad, jammer. Die kapper is niet meer zo relevant (flexibele werktijden en kortere werkweek maken kappersbezoek een stuk gemakkelijker) maar de eerste opmerking? Misschien toch wel een wijze les ook voor nu?

Lees meer

Leren & aanpassen boven kennis & ervaring

Bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers wordt vooral gekeken naar competenties, kennis en ervaring. Maar functies veranderen soms dusdanig dat er in de loop der tijd eigenlijk een heel nieuwe functie ontstaat. Het aanpassingsvermogen en de wil en het vermogen om te leren worden hierdoor belangrijker dan eerder verworven competenties.

Lees meer

Verandervoorkeuren bij gebruik sociale media

Eigenlijk is het een wonder dat Google+ nog steeds niet razend populair is. Google+ heeft nu bijna 4 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1,3 miljoen actief zijn. Facebook heeft echter 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks inloggen. Terwijl je met Google+ zoveel kunt, zowel voor het werk als privé. In (besloten) communities met je vakgenoten of collega’s kennis uitwisselen, berichten delen, (video)gesprekken voeren via een hangout. Ideaal voor je virtuele afdelingsoverleg. Hoe actief – of juist niet actief – zet jij met je collega’s sociale media in? Is het al een onderdeel geworden van jullie werkprocessen? Of worden net de eerste voorbereidingen getroffen voor een veilige stap naar een sociaal intranet?

Lees meer

Poll: organisaties huiverig voor bemoeizucht

HR-communicatie.nl zette eind 2014 een online poll uit over het onderwerp leefstijlbeïnvloeding. Centrale vraag: tot hoever mag, moet of kan de bemoeienis van een werkgever reiken? De antwoorden van de respondenten maken duidelijk dat organisaties huiverig zijn voor bemoeizucht. Beïnvloeden van medewerkers? Prima. Faciliteren dat medewerkers gezonder eten en meer bewegen? Altijd doen. Maar dan houdt het toch al snel op voor de meesten. Slaapgewoonten, manieren van ontspannen en partnerkeuzes horen onherroepelijk in het privédomein thuis!

Lees meer

Capgemini: vitaal dankzij sport challenges

Vitale medewerkers. Dit is een van de resultaten die Annelies Hermens, Health Manager bij Capgemini en Mark Janssen met het bedrijfssportprogramma bij Capgemini hebben bereikt. Al na het eerste jaar heeft de aanpak positieve uitkomsten opgeleverd die bijdragen aan de vitaliteit, teambuilding en betrokkenheid van medewerkers.

Lees meer

Happy cows give more milk

Duurzame inzetbaarheid door duurzame ontwikkeling

De arbeidsmarkt krimpt, de pensioengerechtigde leeftijd wordt opgerekt, er werken vier verschillende generaties in onze organisaties waardoor de druk op organisaties toeneemt. Om daarnaast ook nog eens de arbeidsparticipatie en arbeidsproductiviteit te verhogen, is het van groot belang dat medewerkers gedurende hun hele loopbaan en in elke levensfase energiek, veerkrachtig, gezond, competent, betrokken, met veel plezier en gemotiveerd aan het werk zijn. Dit is duurzame inzetbaarheid.

Lees meer

Als je werknemer slecht functioneert

Leefstijl en vitaliteit zijn belangrijke begrippen binnen het arbeidsrecht. Een werkgever is gebaat bij gemotiveerd, gezond en kundig personeel. Een werknemer die vitaal leeft, neemt die vitaliteit mee naar de werkvloer, wat zijn prestaties ten goede komt.

Lees meer

Vitaliteit op de werkvloer, een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Iedereen weet dat medewerkers het menselijk kapitaal zijn van organisaties. Dat kapitaal neemt toe met een vitale(re) leefstijl. De meeste organisaties die investeren in vitaliteit richten zich op stressmanagement, ziekteverzuim preventie en reïntegratie. Ik vind dat zowel de werkgever als de medewerkers een gedeelde verantwoordelijkheid dragen om samen te bouwen aan vitaliteit en duurzaamheid. Ook de aanpak en het programma moeten vitaal zijn!

Lees meer

Communicatie in de stijl van Ricardo Semler

Harvard-laureaat Ricardo Semler wordt alom geroemd om de revolutionaire manier waarop hij in de jaren tachtig zijn bedrijf Semco revitaliseerde. Van een roestige, kwijnende bureaucratie heeft Semco zich ontpopt tot een dynamische zelfsturende organisatie die blijft groeien. Semco is zeer winstgevend en de meest gewaardeerde werkgever van Brazilië. Per jaar verlaten niet meer dan 2% van de medewerkers het bedrijf. Welke rol speelt communicatie in Semler’s leiderschapsstijl? Lees meer

Vijf stappen om weerstand te voorkomen

Verontwaardigd vertelt de manager dat sommige medewerkers met hun geklets anderen van hun werk houden. Dit triggert een andere deelnemer in het gezelschap die vindt dat je toch even moet kunnen babbelen met je collega’s als je aan ’t werk bent. Dat is toch gezellig, dat hoort er toch gewoon bij? Het hoeft toch niet altijd efficiënt, kostenbewust en doelgericht? Die paar minuten. Ik zie de manager echt totaal afhaken in het gesprek waarin  nog even wordt doorpraat over het belang van babbelen. Lees meer

Train hard, fight easy!

In de afgelopen jaren heb ik in mijn werk op het gebied van Leiderschaps- en Teamontwikkeling heel vaak stoom af kunnen blazen aan de keukentafel. In gesprek met manlief over mijn opdrachten die soms goed en soms minder soepel verliepen, viel het mij op dat hij soms ontnuchterend commentaar kon leveren op zaken. Glimlachend zei hij wel eens dingen tegen me als: “Jullie ouwehoeren vooral over leiderschap, teamwork en vertrouwen. Bij Defensie dóen wij dat soort dingen gewoon. Klets eens wat minder en ga gewoon aan de slag!” Lekker dan. Alsof het zo eenvoudig is.

Lees meer

Verbeteren sollicitatieproces levert geld op

Het slecht of niet zorgvuldig behandelen van (potentiële) sollicitanten kan verstrekkende gevolgen hebben voor de reputatie van de organisatie. Onderzoek in 2012 door CareerBuilder wees uit dat 78% van de kandidaten die een slechte ervaring heeft met een potentiële werkgever dat deelt met familie en vrienden. Bovendien geeft een derde aan dat ze minder producten of diensten van de betreffende organisatie zullen afnemen… Lees meer

Directeur van de BV Ik

Leiderschap vraagt om visie. Een lonkend perspectief. Een toekomstbeeld dat de moeite waard is om je comfortzone voor uit te komen. Waar management vooral gaat over ‘de dingen goed doen’, gaat leiderschap over ‘de goede dingen doen’. Maar wat zijn dan die goede dingen? Hoe scheid je het kaf van het koren en voorkom je dat je jouw tijd en aandacht als leidinggevende voornamelijk in managen stopt? Ik moet de eerste leidinggevende die zijn werk serieus neemt nog tegenkomen die zegt dat hij zit duimen te draaien op zijn werk. De dagen vliegen vaak voorbij en je verveelt je geen moment. Maar heb je je tijd ook besteed aan zaken die voor jou echt belangrijk waren?

Lees meer

10 agendapunten voor HR in 2015

Het is weer tijd voor lijstjes met voorspellingen, trends en agendapunten voor 2015. Hierbij een overzicht, zeker niet volledig, met een aantal aandachtspunten die vanuit mijn perspectief in 2015 sowieso op de HR agenda zouden moeten staan:

Lees meer

Op social media komen werkgevers van Mars en kandidaten van Venus

Jay Baer constateerde laatst in een artikel dat bedrijven van Mars komen en klanten van Venus met betrekking tot sociale media. Ik zie dat dit principe ook naar arbeidsmarktcommunicatie doorgetrokken kan worden.

Lees meer

Generatie Y niet minder betrokken

De huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt maken het steeds belangrijker te investeren in medewerkersbetrokkenheid. Maar diezelfde ontwikkelingen zorgen er tegelijkertijd voor dat het steeds moeilijker wordt om medewerkers bevlogen te krijgen. Hoe ga je om met de huidige betreders van de arbeidsmarkt? Is generatie Y echt minder betrokken?

Lees meer

Betere re-integratie: vier extra stappen

Als een medewerker langdurig arbeidsongeschikt dreigt te worden, pak je het stappenplan-bij-ziekte erbij. Zo ben je er zeker van dat je aan alle verplichtingen uit de Wet verbetering poortwachter voldoet. Maar met het stappenplan alleen, los je je verzuimprobleem niet op!

Lees meer

Hoe wij een nieuwe naam kozen

Tot voor kort waren in Nederland vijf verenigingen en stichtingen actief rondom Ergonomie. Met een nieuwe visie, een nieuwe missie en de daarbij horende nieuwe branding willen we een sterke vereniging neerzetten die interessant is voor onze leden en voor de buitenwereld. Het was een boeiend traject waar ik als kersvers vice-voorzitter graag verslag van doe.

Lees meer

Stop met branding. Start met bonding!

Met name in de FMCG-sector schuiven merken steeds vaker hun moedermerk (P&G, Unilever, Nestlé etc.) naar voren. Het corporate merk wordt ingezet om extra verbindingen te maken. Mijn tip voor 2015: stop met branding, start met bonding!

Lees meer

Winnen met HR en Communicatie

De Gezondheidsaward 2014 is gewonnen door Sulzer Turbo Services, vestiging Venlo. De winnaar had zowel de interne communicatie als de externe oriëntatie goed op orde. Het is daarmee een inspiratiebron voor iedereen die de eigen organisatie langs de lijn van HR of Communicatie gezonder wil helpen maken.

Lees meer

Betrokkenheid en communicatie

De rol van interne communicatie wordt vaak onderschat bij het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers. Communicatie is echter dé kritische succesfactor. Communicatie verbindt alle factoren die van belang zijn bij het verbeteren van de medewerkersbetrokkenheid.

Lees meer

Hoe beïnvloed je betrokkenheid & bevlogenheid?

Twee derde van de Nederlandse medewerkers is niet bevlogen over hun werk. Dat blijkt uit onderzoek van Effectory in 2013 onder ruim 400.000 medewerkers. Een schokkend cijfer omdat we weten dat betrokken en bevlogen medewerkers in grote mate het succes van een organisatie bepalen. Als je als organisatie de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers wilt beïnvloeden, is het van belang te weten aan welke knoppen je kunt draaien. Hieronder de belangrijkste zeven factoren.

Lees meer

HR krijgt geen geld voor technologie

Net voor het zomerreces stelde ik via dit blog de vraag Hoe technologie-savvy ben jij? HR-professionals zijn gewoonweg behoudend en hebben minder affiniteit met technologie en nieuwe communicatiemiddelen, zo blijkt.  

Lees meer

WKR: ook kwestie van communicatie

De invoering van de werkkostenregeling in 2015 raakt alle werkgevers en werknemers in Nederland. Hoe kun je je ook qua communicatie voorbereiden op ‘Operatie WKR’? Welke stappen moet je doorlopen? Welke acties kun je ondernemen? Zeker is dat goede voorlichting en communicatie met de werknemer de kans op succes aanmerkelijk vergroot.

Lees meer

Werkgever, vraag waar voor je geld!

Stel je eens voor dat je op elk gewenst moment eenzijdig de arbeidsovereenkomst met werknemers zou kunnen beëindigen. Zou je hogere eisen stellen aan werknemers? Welke medewerkers zou je laten gaan?

Lees meer

Verandermanagement game: lichtvoetige werkvorm voor weerbarstige materie

Vooraf moet gezegd worden: ik ben geen spelletjesmens. Ik heb het geduld niet om de regels te leren en mis het zitvlees voor drie uur Call of Duty of Monopoly. Maar toen ik werd uitgenodigd voor een verandermanagement game, was mijn interesse direct gewekt. Want interesse in werkvormen heb ik wel, ook in spelvormen. Dus op naar Den Dolder voor een proefsessie georganiseerd door de ontwikkelaar van dit spel: het projectmanagementbureau Arlande.

Lees meer

Sociale innovatie gaat niet vanzelf

Volgens een blog van een programmamanager HNW – bij een grote corporate organisatie hier in Nederland – is het slechts een kwestie van tijd voordat thuis- of telewerken de normaalste zaak van de wereld is. Hier heb ik serieuze twijfels over. Volgens mijn stellige overtuiging moeten we toch echt iets meer doen dan gewoon een paar jaar wachten. Vastgeroeste gedragspatronen, de shift van controle naar vertrouwen én een stimulerende cultuur waarbij mensen worden aangestuurd op resultaat en niet op aanwezigheid – het vereist veel en zorgvuldige aandacht. Dit verandert nooit vanzelf. Mensen veranderen namelijk niet als er voor hen geen legitieme reden is voor verandering. Lees meer

Het verhaal van de leider

Leiderschap vraagt om zelfkennis, omgevingsbewustzijn en authenticiteit. Het vermogen om ‘waardenvolle’, verbindende verhalen te vertellen is hierbij cruciaal. Alleen dan is het mogelijk om de juiste snaar te raken en echt van betekenis te zijn voor anderen. Wat is een goede leider? Die vraag wordt afhankelijk van de tijdgeest op verschillende manieren beantwoord. Bovendien maakt het uit aan wie je de vraag stelt en in welke context. In de serie leaders of the 21 st century wordt aan kinderen de vraag gesteld wat in hun ogen een goede leider is. Ze noemen telkens weer eigenschappen als rechtvaardigheid, een goed hart en de moed om te kiezen. Dat wat iemand tot de beste versie van zichzelf maakt, de held die je in jezelf kunt oproepen. Wanneer ben je een goede leidinggevende?

Lees meer

Van recruitment funnel naar wervingstornado

Of je nu een nieuwe auto gaat kopen of op zoek bent naar een nieuwe baan. Het keuzeproces is vrijwel identiek. Dergelijke processen duidt men vaak aan in de vorm van een trechter. Recruiters die de trechter inzichtelijk maken hebben een streepje voor op concurrenten. Maar waar moet je op letten?

Lees meer

Hoe technologie-savvy ben jij?

Recent was ik op bezoek bij een softwareleverancier die onder andere oplossingen biedt voor salarisverwerking, roostering en talentmanagement. HR-gerelateerde software dus. Dat betekent dat de salesmensen van deze softwareleverancier HR-professionals als aanspreekpunt, als hun klant, zien. En dat was verdomd lastig volgens die salesmensen. Want HR-professionals gaan direct met hun ogen rollen als je het over systemen en software hebt. Ze willen wel het gemak van de software, maar willen niet geconfronteerd worden met systeemeisen en het functioneel ontwerp. ‘Nou, dat wil eigenlijk niemand hoor’, wierp ik die salesmensen nog voor de voeten. Maar zij bleven erbij, software verkopen aan HR-mensen is echt het moeilijkste wat er is. Lees meer

Reorganiseren: mens boven systeem

Bij reorganisaties, fusies en overnames laat HRM te vaak de regie over aan de adviseurs uit de juridische discipline, uit angst om fouten te maken bij ingewikkelde regelgeving. Onverstandig, want de ‘mens’-kant en de kernwaarden van de organisatie moeten altijd leidend zijn ten opzichte van de ‘systeem’-wereld van het arbeidsrecht.

Lees meer

EVP-onderhoud: wat drijft medewerkers?

Al een tijdje geen aandacht meer geschonken aan je Employee Value Proposition? Of heb je nog geen EVP? Juist nu, met een aantrekkende markt, is een waardenpropositie nodig voor je organisatie, de arbeidsmarkt en ‘the most important asset’: het personeel. Elk sterk werkgeversmerk (‘Employer Brand’) heeft een Employee Value Proposition als basis, een visionair fundament voor de organisatie. Heeft jouw organisatie onlangs noodzakelijke strategische veranderingen ondergaan? Blijft jong talent niet langer dan twee jaar in dienst? Is de Employee Engagement te laag? Of is jouw organisatie naarstig op zoek naar nieuwe (typen) medewerkers? Dan is het belangrijk tijd te besteden aan de EVP dat aansluit bij de Employee Experience.

Lees meer

Drie grondregels voor LinkedIn

Onlangs voegde LinkedIn een ranking toe die laat zien hoe jouw profiel gerankt is ten opzichte van anderen binnen jouw netwerk. De ranking is gebaseerd op het aantal keer dat je profiel is bekeken. Hoe meer mensen aanhaken bij social media, hoe meer het lijkt te gaan om grote aantallen volgers, likes en views. Laat ze maar. Hoe vaker ik dat zie, hoe meer ik terugval op de kracht van sterke, meervoudige persoonlijke verbindingen…en die hoeven niet zo groot te zijn qua aantal.

Lees meer

Dossieropbouw via e-mail: do's en don'ts

Kun je per e-mail dossier opbouwen zonder de arbeidsrelatie geweld aan te doen? Veel mensen zijn zich niet bewust van het effect van hun zakelijke e-mails. Best gek, e-mail heeft invloed op het welbevinden van mensen. Het komt geregeld voor dat een e-mail de arbeidsrelatie schaadt, aanleiding is voor een ziekmelding of erger. Zo was deze stevige e-mail aanleiding voor een ontslagzaak eind 2013: “WAAR IS GVD (gecensureerd) DAT NIEUWSBERICHT VAN GZ VIP-KAARTEN. DIT IS GDVDGDVRDMM (gecensurereerd) AL DEZE OCHTEND GEMAAKT!!!!!!!!! IK BEN ENORM BOOS EN GEFUCKED, PRUTSER.

Lees meer

Zoekmachine wordt recruitmentmachine!

95% van de internetgebruikers gebruikt dagelijks Google. Adverteerders weten inmiddels het advertentiemodel van Google, Adwords, te vinden. Voor jou als HR-professional brengt dit ook de nodige voordelen bij het vervullen van complexe vacatures. Adwords leent zich er bij uitstek voor om in een korte tijd een groot publiek te bereiken. Erg interessant, maar hoe werkt dat precies?

Lees meer

Medewerkers: onmisbaar in communicatiemix

Consultant Weber Shandwick heeft recent onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van medewerkers en in hoeverre medewerkers optreden als ambassadeur voor hun werkgever. Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers die aangemoedigd worden om nieuws en informatie online te delen significant vaker optreden als ambassadeur. Zij bevelen de diensten en producten van hun werkgever bij anderen aan en vertellen dat het zo’n leuke werkgever is.  En als iemand daar dan tegenin gaat, verdedigen zij hun werkgever. Ideaal toch?

Lees meer

Ga toch fietsen met je toptalent

Nu de economie weer een beetje lijkt op te fleuren, beginnen de eerste zenuwachtige geluiden al weer te klinken. Zijn we nog wel aantrekkelijk genoeg? Moeten we niet dringend een SPP gaan maken? Is ons employer brand nog wel in orde? Als straks onze kostelijke medewerkers de kuierlatten nemen, hoe halen we dan nieuw toptalent binnen?

Lees meer

Ik sla de lunch even over

Als kenniseconomie zitten we in Nederland per dag úren achter de computer. Nederland is in Europa het land waar het langst achter de PC gezeten wordt. In het NRC verscheen onlangs het artikel “Een zittend leven duurt niet lang”. Tegelijkertijd stijgt de pensioengerechtigde leeftijd. Maar een actieve leefstijl, nodig om een beetje fit ouder te worden, daar hebben we geen tijd meer voor. Slechts 32% van de werknemers voldoet aan de beweegnorm, minimaal een half uurtje per dag. Toch wéten we allemaal wel dat het belangrijk voor ons is om voldoende te bewegen, maar waarom dóen we het dan niet?

Lees meer

De meerwaarde van de interne blog

Een interne blog kan het leren in een organisatie gericht ondersteunen. Door intern kennis te delen krijgt Opleiding & Ontwikkeling een extra impuls.

Lees meer

Arbeidsmarkt van de toekomst: leren communiceren in flexibele arbeidscommunity

In een netwerkeconomie hebben bedrijven een harde kern, met daaromheen allerlei flexibele schillen. Hierdoor verandert ook de rol van bijvoorbeeld HR-professionals. Het wordt steeds meer hun uitdaging om het menselijk kapitaal te managen in zo’n flexibele arbeidsgemeenschap. Zij moeten daarom verder leren kijken dan de eigen organisatie. Dit lukt alleen als ze de weg weten in regionale netwerken. Dit betoogde Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt Tilburg University tijdens het symposium Op weg naar arbeidsmarkt 3.0. De bijeenkomst vond op 10 april jl. plaats op initiatief van brancheorganisatie OVAL. Lees meer

Worden we gelukkig van secundaire arbeidsvoorwaarden?

Gelukkige medewerkers zijn productiever en creatiever. Geluk mag dus best iets kosten. Maar waar worden medewerkers gelukkig van? En dragen secundaire arbeidsvoorwaarden bij aan het geluk van medewerkers? Dat onderzochten Luc Benda, Kea Tijdens en Ruut Veenhoven. Zij maakten gebruik van de resultaten van de Loonwijzer-webenquête die door ruim 14.000 personen is ingevuld. 

Lees meer

Vijf tips voor een goede online wervingsvideo

Wervingsvideo’s geven een goed beeld van de organisatie als werkgever. Daarnaast genereren ze, mits goed gebruikt, ook veel waarde voor zoekmachines. Het maken van een goede video is niet eenvoudig. Uiteraard is het goed om een goed script en teksten te hebben. Maar dit kan er ook voor zorgen dat de video onnatuurlijk overkomt. Vijf praktische tips en voorbeelden van goede wervingsvideo’s.

Lees meer

Van transactie naar engagement – de wervingslus

De recruitment funnel is uit, schreef ik een jaar geleden en moet worden vervangen door de wervingslus. De funnel als lineair proces doet namelijk geen recht aan het feit dat een sollicitatie of – wat een voorfase is – het ontwikkelen van een voorkeur voor een baan of werkgever steeds minder over ‘het merk’ gaat en steeds meer over wat mensen denken, voelen of nodig hebben. Dat zijn dingen die je niet één-twee-drie ‘weet’ of ‘doet’.  Lees meer

Sociaal leren: kennisuitwisseling in organisaties

Ik was benieuwd naar hoeveel bedrijven al gebruik maken van slim online uitwisselen binnen de organisatie, sociaal leren. Ik zie dat medewerkers vaak thuis wel facebooken, facetimen, appen en van allerlei sociale media gebruiken maar binnen de organisatie met collega’s heel anders communiceren – vooral via vergaderingen.  Lees meer

Arbeidsmarktcommunicatie nieuwe stijl

15 mei inspiratiesessie over AMC, werken-bij websites, video’s en Layar

Het #Nieuwjaarstreffen in januari kreeg als rapportcijfer een 8. Ik ben dus enthousiast aan de slag gegaan voor een interessant volgend event waar drie – in de enquête – hoog gewaardeerde elementen centraal staan: het moet vakinhoudelijk zijn, interactief en de mogelijkheid bieden om te netwerken.

Lees meer

Juiste woorden versterken werkgeversmerk

Organisaties schenken doorgaans veel aandacht aan de visuele huisstijl (logo, kleuren, etc.), maar staan niet stil bij de kracht van het woord. Terwijl een zogeheten redactionele huisstijl, taal en toon in lijn met de identiteit, de puzzel compleet maakt. Door de woorden en de toon de kiezen die bij je organisatie passen, blijft je communicatie herkenbaar, toegankelijk en daardoor betrouwbaar. Voor klanten, maar ook voor (potentiële) medewerkers. Het is daarmee onmisbaar voor effectieve internal branding en employer branding.

Lees meer

Vacatures sexy maken voor Google

Om websites te plaatsen en te rangschikken in zoekresultaten scant Google de inhoud van websites. Door de scan kunnen ze het onderwerp, relevantie en de populariteit vaststellen. De uitkomst hiervan bepaalt mede hoe hoog je website komt te staan in de zoekresultaten. En hoe hoger je vacature komt te staan des te groter is de kans dat kandidaten je website vinden. In deze blog een aantal tips hoe je ervoor kan zorgen dat vacatures beter worden gevonden in de zoekresultaten.

Lees meer

Echt samenwerken met bytes, bricks & behaviour

Begin januari ben ik jarig en ieder jaar heb ik weer het dilemma wat ik zal trakteren. Ga ik voor wat lekkers dan loop ik het risico dat ik de meeste van mijn traktaties onverrichterzake weer mee naar huis neem. Veel mensen zijn aan het begin van het jaar aan de lijn en zoetigheid wordt rond deze tijd nog heel dapper geweigerd. Maar trakteren op mandarijnen vind ik ook weer zo wat. Nu het jaar wat verder vordert, sneuvelen de meeste van de goede voornemens. Vooral die voornemens waar we diepgewortelde gewoontes en overtuigingen voor aan moeten pakken. Dat ligt toch niet zo eenvoudig als we dachten. Of in ieder geval hoopten.

Lees meer

Woorden zijn vogelvrij, kernwaarden een waardevol richtsnoer

Corporate Values, merkwaarden, kernwaarden. Iedere organisatie heeft wel iets hierover opgesteld. De vraag vandaag de dag is in hoeverre organisaties in staat zijn daadwerkelijk volgens de gekozen waarden te leven en te werken. Uw Human Capital kan hierin het verschil maken. Ik zeg bewust ‘kan’, want dit blijkt lastig te realiseren.

Lees meer

Hoe maak ik mijn website Generatie-Y-proof?

Generatie Y, geboren tussen circa 1980 en 1995, opgegroeid met snelle communicatie en zeer visueel ingesteld, is voor velen een grillige en soms ongrijpbare doelgroep. Toch is het wel degelijk mogelijk om ook deze doelgroep te bereiken. Vijf tips om de aandacht van deze talenten vast te houden.   Lees meer

Internal Branding finalisten: Eneco, Lommerrijk en ONVZ

De vakjury van de Internal Branding Jaarprijs heeft de beste Internal Branding praktijkcases van 2013 geselecteerd: Eneco, ONVZ en Lommerrijk.

Lees meer

Stress op de werkvloer met Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken brengt veel voordelen met zich mee. Je kunt overal en wanneer je maar wilt aan de slag. Altijd bereikbaar. Heb je je collega’s nodig dan kies je een werkplek bij hen. Wil je geconcentreerd werken, dan zoek je een concentratieruimte op.

Lees meer

Wat mensen echt drijft? Purpose & Passion!

Bij het #Nieuwjaarstreffen op 17 januari was Han Mesters de key note spreker. De eigenzinnige sector banker, ooit nog actief op Pinkpop met het fameuze Baton Rouge, schetste een fundamenteel andere toekomst voor zakelijk dienstverleners. Een nieuwe wereld waarin HR en Communicatie opnieuw hun weg moeten leren vinden.

Lees meer

Potentie HR-Communicatie onvoldoende benut

Het begrip HR-communicatie is nog volop in ontwikkeling. Eerder onderzoek liet overtuigend zien dat er behoefte is aan een intensievere samenwerking tussen HR en (interne) communicatie. In december 2013 is er opnieuw onderzoek uitgevoerd naar de mening van professionals over de status van HR-Communicatie. Simon van Dooremalen, stagiaire bij Ravestein & Zwart, analyseerde de resultaten en kwam tot de conclusie dat de samenwerking tussen HR en communicatie volop leeft, maar dat een samensmelting voorlopig een brug te ver is.

Lees meer

Borrelen in de States: kwestie van personal branding

Na een pit stop van een jaar in Rhode Island, woon ik weer in Massachusetts (Needham). Ik heb me voorgenomen om met meer regelmaat naar de ‘Nederlandse borrel’ te gaan van de ‘Netherlands-America Foundation, Boston chapter’. Het is slechts 12 mijl rijden oostwaarts. Heb meteen de daad bij het woord gevoegd door ‘acte de présence’ te geven op het ‘business networking event’ in een café aan Harvard Square. Benieuwd wat ik er zal treffen. Als Nederlander die in de VS woont, maar ook als Director Employer and University Relations bij Rhode Island Student Loan Authority. Het is een belangrijk onderdeel van mijn werk om relaties te bouwen met andere bedrijven, om studenten en bedrijven met elkaar te verbinden. HR en Communicatie spelen daarin een belangrijke rol. Lees meer

Laat wervingsvideo’s voor je werken

Video is een belangrijk onderdeel van employer branding. Toch blijven veel kansen met video vaak onbenut. Een gemiste kans, want video is ideaal om de organisatie te visualiseren voor kandidaten. Met een goede strategie zorg je ervoor dat je als werkgever opvalt. Een een aantal tips om video effectief in te zetten.

Lees meer

Investeer in werknemers, niet in ontslagzaken

Zie je het Nederlandse arbeidsrecht A) als een set van steeds veranderende regels waaraan je moet voldoen om complicaties te voorkomen? of B) als iets wat je nodig hebt als je een werknemer wilt ontslaan?

Lees meer

Slagvaardig door gezond communicatieklimaat

Hoe we op het werk in ons vel zitten, hangt grotendeels af van vier factoren: openheid, vertrouwen, employee voice en supportiveness. Ons collectieve gevoel daarover wordt communicatieklimaat genoemd. Het communicatieklimaat is van grote invloed op twee kenmerken van veel duurzaam succesvolle organisaties: hoge betrokkenheid en een cultuur van samenwerking. In deze blog lees je wat een gezond communicatie-klimaat precies is, wat het oplevert en hoe je het kunt verbeteren.

Lees meer

Tablet en smartphone: zorg of zegen?

De cijfers spreken voor zich: tablets en smartphones worden steeds vaker gebruikt door werknemers. Deze opmars zorgt zowel voor kansen als risico’s. Het brengt nieuwe gezondheidsrisico’s met zich mee, maar kan ook zorgen voor werkdrukbeperking. Hoe krijg je bij werknemers tussen de oren dat ze op een verstandige manier met mobiele apparatuur omgaan?

Lees meer

Sport & Zaken, partner van HR-communicatie.nl

Samen met collega’s volleyballen omdat het leuk is, zwemmen voor een goed doel of hardlopen omdat iedereen eigenlijk meer zou moeten bewegen. Veel organisaties doen om verschillende redenen mee aan bedrijfssportprogramma’s. Ik merk dat de challenges die Sport & Zaken organiseert vooral een welkom duwtje in de rug zijn.

Lees meer

Staat social media op de agenda van HR?

Eigenlijk best een eenvoudige vraag. Dagelijks krijgen we hier zeer verschillende berichten over. Door mee te doen aan dit onderzoek krijgen we inzicht welke social media worden ingezet, voor welke HR thema’s en en hoe social media binnen de organisatie wordt geïmplementeerd of geïntegreerd.

Lees meer

Wint jouw organisatie de Internal Branding prijs?

Herinner je het nog? Afgelopen jaar won VVV de Internal Branding Jaarprijs 2012, dankzij een indrukwekkende case die liet zien hoe de positionering van het merk is aangescherpt en succesvol tot leven is gebracht binnen het netwerk. In 2011 ging, na een spannende finale, Etos ermee aan de haal. Het Sint Franciscus Gasthuis was de eerste prijswinnaar in 2010. Deze organisaties hebben ervaren dat het winnen van deze Jaarprijs ertoe doet. Trots binnen de organisatie, erkenning door de marketing community, en positieve spin-off gedurende dat jaar en de jaren erna.

Lees meer

12 tips voor blijvend meer vitaliteit

Donderdag 10 oktober 2013 was ik bij het symposium ‘De Gezonde Werkvloer’ van de Stichting van de Arbeid en het Convenant Gezond Gewicht. Het thema was ‘Vitaliteit: structureel bedrijfsbeleid’. Eigenlijk had elke werkgever in Nederland erbij moeten zijn. Een gezonde werkvloer is belangrijk en het symposium bood een bak aan inspiratie.

Lees meer

Visual Storytelling: video is format-of-choice

Visual Storytelling is de ‘beeldtaal’ van vandaag, die zowel informatief als  onderhoudend is. En het is waar, een foto zegt meer dan duizend woorden. Maar waarom is visuele communicatie zo effectief?

Lees meer

Corporate branding plus employer branding is…?

Een ‘merkvesting’, dat is wat je krijgt als je – zoals ERE.net. ons aanraadt – erin slaagt om je corporate brand en je employer brand te ‘integreren’. Het corporate brand probeert te laten zien hoe klanten ten opzichte van een organisatie zouden moeten, kunnen of willen staan; met employer branding laat je zien hoe dat zit met (potentiële) medewerkers. Dat die twee in elkaars verlengde liggen, zou buiten kijf moeten staan en ik vind het woord ‘merkvesting’ (‘brand fortress’) een mooie vondst. Lees meer

Niemand meer een vaste baan!

Bent u die crisis ook zo zat?Al die sombere berichten, faillissementen, ontslagen en andere ellende? Er zijn écht schrijnende gevallen hoor. Het wordt de hoogste tijd dat het kabinet eens gaat regeren. In Duitsland gaat het al langere tijd beter, evenals in de meeste Europese landen. Nederland is zo ongeveer het slechtste jongetje van de klas. Hoe dat komt? Omdat men niet regeert. ‘Mutti’ Angela (Merkel) heeft in 2009 al drastische, voor sommigen zeer pijnlijke overigens, maatregelen genomen. Vervelend, maar wel daadkrachtig, duidelijk en effectief. En, ze draaien weer. In Nederland komen we niet verder dan ‘pappen en nathouden’ en áls er al maatregelen komen zijn dat de gemakkelijkste: korten op kinderbijslag en –opvang, op ouderen, op pensioen. Wanneer komen er nu eens structurele maatregelen, hervormingen? Uit onderzoek blijkt dat als de overheid efficiënter zou werken (zoals een bedrijf zeg maar) er € 22 miljard per jaar bespaard zou worden. U leest het goed: € 22 miljard. Per jaar! Dan zouden we niet eens meer hóeven bezuinigen! Zorg dat je de term regering waard bent. Ga regeren! Op de regering Rutte is een uitspraak van Einstein van toepassing: “Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.”

Lees meer

De oude wereld vergaat … kom (niet) uit de grot!

Een paar weken geleden zag ik met mijn kinderen de film The Croods. Het verhaal gaat over een familie holbewoners die bij voorkeur in hun oude, vertrouwde wereldje blijft. Althans vooral de vader, met lijfspreuken als ‘Blijf in de grot!’, ‘Wees nooit niet bang’ en ‘Nieuw is altijd slecht’.

Lees meer

De Vakkenvullers Blues

“AH voedt vakkenvullers op”, kopt Het Parool op 13 augustus jl. Al eerder wordt in de pers gewag gemaakt van Jumbo die via Pantar -mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt- inhuurt. Supermarkten en winkelpersoneel, vaak geen -match made in heaven- en gebukt onder een zwaar imagoprobleem. Ouders dreigen hun kroost met een bestaan als vakkenvuller, als het school niet gaat zoals gepland. Supermarktmanagers zijn blijkbaar niet in staat om goed (betaalbaar en gemotiveerd) personeel te vinden. “Teleurgesteld in de discipline van de jonge puberende werknemers”, zo heet het. Vreemd, want retail, en supermarkten in het bijzonder, zijn enorm boeiende bedrijven. Met enorme carrièremogelijkheden, zelfs voor pubers. Lees meer

Interne communicatie als een community

Soms zie je ergens overlap vanaf de plek waar je je bevindt. Bijvoorbeeld tussen HR en communicatie. Of, zoals in mijn geval, tussen interne communicatie en community management. Omdat ik zowel ervaring heb als community manager als met interne communicatie kwam ik tot een drietal rollen uit community management die een andere kijk geven op het managen van interne communicatie. Laten we eerst even de verschillen bekijken. Het grootste verschil zit ‘m erin dat bij community’s idealiter sprake is van een gemeenschappelijke passie. Dat de community-aanpak intern zodoende meer kans van slagen heeft bij betrokken medewerkers hoef ik vermoedelijk niet uit te leggen. Máár… ondanks dat niet iedereen bewust kiest voor zijn plek binnen een organisatie – veel mensen zijn ‘erin gerold’ – wil niet zeggen dat er geen verbinding en gemeenschapszin is. Zelfs als je ziet dat mensen hun werk totaal niet zien als uitdaging of passie (denk: machinaal kippen plukken) dan kan er wel een eigen cultuur heersen, vaak vergezeld van bepaalde onderlinge humor. Daar moet je het als interne community manager van hebben.

Lees meer

Een business case voor employer branding

Budgetten staan onder druk. Richting management is meer dan ooit een goed verhaal nodig: wat levert Employer Branding nu precies op? Onlangs organiseerde ik met enkele vakgenoten een business brunch rond dit thema. Hoe bouw je een sterke business case voor Employer Branding? Hoe kom je tot een goed verhaal en hoe krijg je vervolgens intern verkocht?

Lees meer

ProRail: vitaal met fitness, meditatie en karate

Om de toenemende vergrijzing, ontgroening en zorgkosten het hoofd te bieden, is goed doortimmerd hrm-beleid voor duurzame inzetbaarheid niet meer weg te denken uit de mindset van menige werkgever. ProRail stimuleert al jaren actief duurzame inzetbaarheid van werknemers. Derk de Kok, beleidsadviseur gezondheid bij ProRail: ‘Eigen verantwoordelijkheid is de hoeksteen van ons beleid.’

Lees meer

Profilering van gezonde arbeidsorganisatie

Na het succes van de eerste uitreiking zal de Gezondheidsaward op 3 oktober a.s. opnieuw worden uitgereikt aan een organisatie in de regio Zuidoost-Nederland die het thema gezondheid het meest efficiënt en effectief inzet om organisatiedoelstellingen te realiseren. Het is de bedoeling dat de Gezondheidsaward op termijn in meerdere regio’s wordt uitgereikt. De Gezondheidsaward stimuleert bedrijven die gezondheidsbeleid structureel inbedden in hun bedrijfsvoering. Hoe kan jij of jouw organisatie dit initiatief ondersteunen?

Lees meer

Social business innovation model

Sinds 1 mei van dit jaar ben ik werkeloos na een dienstverband van 35 jaar bij de ABN AMRO. Ik heb vanaf dag 1 niet stil gezeten en ben begonnen mij te oriënteren op wat ik nu leuk vind om te gaan doen. Dat is een leuke en spannende ontdekkingstocht geworden in een voor mij onbekende wereld van mogelijkheden en kansen. Als je je zoals ik 35 jaar op één bedrijf hebt gericht ben je niet zo bezig met de werkende wereld om je heen. Wat ik wél altijd heb gedaan is getracht zoveel mogelijk voorop te lopen op het gebied van innovatie en heb daar ook mijn sporen in verdiend. Sterker nog, mijn creativiteit brengt me altijd een aantal jaren vooruit op wat er zich nu afspeelt. En na een aantal jaren krijg ik ook gelijk en wordt datgene wat ik voor me zag werkelijkheid.

Lees meer

Kanttekeningen bij het Sociaal Akkoord

Onlangs is met veel bombarie en enthousiasme een Sociaal Akkoord gepresenteerd.Het opvallende was dat de ‘sociale partners’ (Hoezo partners? Ze staan zo ongeveer lijnrecht tegenover elkaar) vele weken nodig hadden om tot dit akkoord te komen en dat Rutte c.s. het binnen een half uur eens waren. Nog opvallender was dat het akkoord binnen een dag eigenlijk al afgeschoten was, want de bezuinigingen waren van tafel, toch weer niet van tafel, misschien in de lade, toch van tafel, wellicht onder het tapijt, op tafel, van tafel, op tafel. In ieder geval lijkt een aantal maatregelen het te gaan halen en sommige daarvan hebben betrekking op het HR-vlak. Ik licht er een paar uit en zal aangeven wat er kan gebeuren.

Lees meer

Medewerkertevredenheidsonderzoek: leuker met social media!

Dit verhaal gaat niet over hoe de inzet van social media de medewerker engagement kan verbeteren – hoewel dat ook een belangrijk en interessant onderwerp is- maar hoe social media het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) kan ondersteunen. Saai? Niet als je bedenkt dat we jaarlijks handen vol met geld uitgeven aan dit soort onderzoeken en er veel te weinig opvolging aan geven. Of erger nog: überhaupt geen MTO doen en dus niet weten of het uitgevoerde beleid effectief is geweest. Dat is pas een verspilling van geld, tijd een mankracht. Door social media in te zetten bij het MTO kunnen we het in ieder geval leuker maken. Het is de moeite van het proberen waard!

Lees meer

Hoe sociaal is het intranet van jouw organisatie? Doe mee met het onderzoek!

Het gebruik van interne social media binnen organisaties neemt toe. Steeds vaker wordt het intranet gekoppeld aan omgevingen waar kennisdelen en samenwerken centraal staan. Maar hoe ver is deze ontwikkeling in Nederland? Zijn mensen bekend met het begrip social intranet? Deze vragen zijn de aanleiding voor mijn onderzoek: ‘Social intranet 2013’.

Lees meer

De nieuwe rol van interne communicatie

Interne communicatie is dé belangrijkste interventie voor bedrijfscontinuïteit, of zo je wilt een goede reputatie, zo stelt Marcel Baas (Fleishman-Hillard) tijdens de workshop over de gevolgen van de crisis op interne communicatie. Tijdens deze door Babbage Academy georganiseerde workshop lichtte Baas de resultaten van een kwalitatief onderzoek onder communicatiedirecteuren en -professionals toe. De hoofdvraag bij dit onderzoek: welk effect heeft de crisis op de corporate communicatie en vooral op de interne communicatie? Naar mijn mening een zeer interessante en terechte vraag!

Lees meer

Het succesvol opzetten van een intern social mediaplatform

In 2009 ben ik bij ABN AMRO begonnen met het vormgeven van een volwaardig social mediaplatform. Tegenwoordig staat dit bekend als de ABN AMRO Arena. Een daverend succes, zo meldt ook de website Frankwatching. In deze blog vertel ik meer over de zogenoemde lessons learned tijdens het opzetten van het platform.

Lees meer

Stop met machine-denken!

Wie kent het niet? Een onderneming bedenkt een nieuwe klantstrategie. Kosten noch moeite worden gespaard om deze strategie te ontwikkelen: dure adviseurs en overleg ‘op de hei’ zijn aan de orde van de dag. Uiteindelijk komt er groen licht en extern ingehuurde bureaus rollen de strategie uit in de organisatie. Bij de personeelsingang, op de werkvloer, in de kantine, overal hangen flitsende posters. Intranet staat vol met informatie over de nieuwe strategie en op een informatieavond ontvangt het personeel de laatste ins-en-outs. Ook managers spreken alleen nog maar in termen van de nieuwe strategie. Is er een nieuw proces, dan wordt elke stap nauwkeurig vastgelegd en beschreven. Na afloop van de geslaagde invoering komt het management bijeen om onder het genot van een hapje en drankje te toasten op het succes. Lees meer

Social media Laurens Zorg: leerpunten

De afgelopen maanden ben ik bij Laurens twee dagen per week werkzaam geweest als interim projectleider Social Media & Arbeidsmarktcommunicatie. Laurens is aanbieder van thuiszorg en verzorgd wonen voor ouderen in de regio Rotterdam en heeft zo’n 6000 medewerkers. In 2011 en de eerste helft van 2012 hebben ze de eerste social media activiteiten opgestart. Mijn opdracht bij Laurens was om social media bij recruitment mee te nemen naar ‘de volgende fase’ met de nadruk op uitbreiding en gedragsverandering. Een mooie combinatie tussen operationeel en strategisch bezig zijn. Hierbij mijn ervaringen en ‘learnings’.

Lees meer

Maak gebruik van non-verbale communicatie

Niemand heeft zijn non-verbale communicatiekracht 24 uur per dag op scherp staan. Zo kan ik me een kennismakinggesprek herinneren met een coachee, ik noem hem gemakshalve Mark. De setting was als volgt. De deurbel ging en ik opende de voordeur. Mark kwam gehaast binnen. Hij gaf een hand zonder zich voor te stellen en mij aan te kijken. Ik liet het begaan, nam zijn jas aan en stak mijn hand uit. ‘Welkom bij Talento Loopbaancoaching, ik ben Arnaud Hol’. Ik zag zijn wenkbrauwen verschrikt fronsen en hoorde Mark denken: ‘Help, ik ben vergeten mezelf voor te stellen.’ Dat deed hij toen alsnog. Maar het ergste komt nog: hij sprak zijn naam uit, vergezeld met een stroom aan sigarettenlucht. Geen goed begin.

Lees meer

HR & Social Media: Hoe en waar te beginnen?

Veel HRM’ers willen écht wel met social media aan de slag, maar weten niet waar en hoe te beginnen. Het is overweldigend veel als je vanuit stilstand op die voorbij denderende social media trein probeert te springen. En bovendien moet je zorgen dat je er niet meteen weer afgeslingerd wordt. De onderstaande learnings helpen je bij het zetten van de eerste stappen.

Lees meer

Makkelijker loonstrookje, leg dat maar eens uit

Voor de meeste mensen is een loonstrookje abracadabra. Vanaf 1 januari wordt het loonstrookje door de invoering van het uniform loonbegrip gelukkig iets makkelijker te begrijpen. Maar ook dan nog is uitleg over het loonstrookje noodzakelijk. Werkgevers moeten werknemers blijven voorlichten over hoe het nettobedrag onderaan de streep ontstaat en wat de gevolgen voor werknemers zijn. Salarisverwerkers kunnen hen daarbij ondersteunen.

Lees meer

Van klagende naar enthousiaste collega

We klagen, zeuren en zaniken meer dan ons lief is. Over de baas, de printer, de economische crisis, de koffie, het weer, de file, het salaris, andere collega’s die te luid bellen, te laat komen of te vaak gaan roken. Het is meer regel dan uitzondering en daarmee niet heel erg. Denk je.. We ergeren ons juist flink aan klagende collega’s terwijl we er zelf ook aan meedoen (ja, jij ook).

Lees meer

Twitter niet succesvol bij employer branding

Als organisatie wil je natuurlijk onder andere al voor je werving en selectie strategie als een aantrekkelijke werkgever overkomen, ofwel Employer Branding. De rol van social media wordt hierin steeds groter, zowel de rol van LinkedIn, maar ook van een medium als Twitter. Maar wat nou als bij de top 50 beste werkgevers slechts 1 organisatie Twitter juist inzet voor employer branding? Dit is de opvallende uitkomst van mijn afstudeeronderzoek naar het gebruik en het effect van Twitter voor Employer Branding. In deze blog zet ik mijn bevindingen uiteen.

Lees meer

Ga voor je passie, altijd!

Mensen moeten iets gaan doen dat bij ze past. Iets waar ze energie van krijgen, waar ze gelukkig van worden, waar ze voldoening uit halen. Er zijn te veel mensen die een nieuwe baan accepteren ‘omdat ze nu eenmaal moeten werken’ of omdat ze ‘dat werk al kennen’ of omdat ‘het ze best wel leuk lijkt’. Dát is niet wat werkgevers willen en nodig hebben! Ze willen iemand die het werk met enthousiasme gaat doen, met passie, iemand die zijn ziel en zaligheid er in gaat gooien, iemand die de beste in zijn vak wil worden. Dát is wat een werkgever wil!

Lees meer