Probeer eens jezelf te zijn in plaats van Coolblue!

Misschien komt het door de plekken waar ik kom of de bijeenkomsten die ik bezoek, maar ik hoor net te vaak: neem een voorbeeld aan Coolblue of wij zijn de Coolblue van de techniekbranche, de autowereld of [vul zelf in]. En begrijp me niet verkeerd: ik ben een echte Coolblue-fan, maar wat is er gebeurd met: ga uit van je eigen kracht?

Natuurlijk heb ik ook mijn eigen Coolblue-ervaring. Onlangs was ik op roadtrip in Oregon, een goede fotocamera is dan geen overbodige luxe. En ik wilde thuis al een beetje oefenen. Onscherpe beelden staan toch net wat minder leuk in een foto-album. Door een foutje op de website van Coolblue kon ik geen gebruik maken van de pakketkorting en als echte Nederlander wilde ik dat natuurlijk wel. Via social media was dit probleem zo opgelost en had ik binnen 24 uur de camera in huis, inclusief een handgeschreven kaartje van de webcare medewerker. Ja, ook bij mij ontstaat er dan een glimlach.

Inspiratie is goed, eigen input nog beter

Natuurlijk snap ik best dat collega-professionals Coolblue aanhalen als succesvol voorbeeld om andere organisaties te inspireren. Maar helaas wordt deze inspiratie te vaak gezien als een startsein om te zeggen dat je Coolblue bent terwijl je jouw klanten een totaal andere beleving geeft.

Is dat erg? Wel als je niet meer trouw bent aan jezelf. Als organisatie moet je wel eerlijk blijven. Werken bij jouw organisatie de medewerkers die in elke vezel van hun lijf voelen dat ze alles voor de klant willen doen? Of heb jij medewerkers die best klantvriendelijk zijn, maar ook vooral geloven in het eigen gelijk? Of is jouw organisatie er simpelweg niet op ingericht dat medewerkers snel altijd en overal in kunnen gaan op klantvragen? Dan ben je niet de Coolblue van jouw branche. Helemaal niet erg! Ga op zoek naar de punten die jouw organisatie uniek maken en breng dit naar buiten. Of nog beter, laat het je klanten vertellen aan de wereld.

Vragen staat vrij

Weet je niet precies wat jouw organisatie uniek maakt? Jouw medewerkers en jouw klanten kunnen je het vaak haarfijn uitleggen. Als je het ze maar vraagt! En nee, vraag niet na elk verkocht product of dienst om een review. Mensen zijn echt een beetje review-moe aan het worden. Maar vraag ze het gewoon eens op de ouderwetse manier: bel of ga langs.

En hoe je het aan je medewerkers vraagt? Maak een rondje over de werkvloer of organiseer een speciale sessie. Ik weet zeker dat dit je waardevolle inzichten geeft. Inzichten waar je beter mee aan de slag kunt, dan het kopiëren van de inzichten van Coolblue. Want geloof me: blijven roepen dat je Coolblue bent, maakt je nog geen Coolblue.

Foto: Cody Davis / Unsplash
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie