Lid! Marcel van der Quast: ‘Doe maar alsof je tegen normale mensen praat!’

Ons nieuwe communitylid is een echte employer branding-expert en benadert HR & communicatie vanuit verschillende invalshoeken. Praten over het vak doet hij graag, bijvoorbeeld in zijn eigen podcastserie – binnenkort vind je die ook hier in de online toolbox.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Marcel van der Quast. Ik hou me al vele jaren bezig met communicatie op de arbeidsmarkt. Voor een deel noemen mensen dat arbeidsmarktcommunicatie, maar ook employer branding, storytelling en contentmarketing horen erbij. Ik heb dat jaren gedaan bij AMC-bureaus, de laatste 5 jaar ben ik als zzp’er ook veel aan de werkgeverskant aan het werk.

Wat versta jij onder HR-communicatie?

Tsja. Welke naam geven we aan ons vakgebied? Het gaat over HR en communicatie. Dus dat dekt veel, en dan snapt iedereen wel wat we er ongeveer mee bedoelen. Maar laten we oppassen voor een definitiestrijd. Want we kunnen het ook arbeidsmarktcommunicatie noemen, en er moet ook plaats zijn voor employer branding en recruitment marketing. We moeten vooral snappen dat communicatie een vak is, net als HR en recruitment. En dat we elkaar opzoeken om die vakken te combineren.

En met welke onderdelen houd jij je specifiek bezig?

De kern van mijn ervaring ligt bij employer branding. Zowel in planvorming als in de uitvoering. En dus ook veel AMC, online, social media, content en storytelling.

Op welke manieren deel jij je kennis over HR-communicatie?

Ik ben docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, daar geef ik 2x per jaar een workshop Employer Branding. Recent heb ik op het HR Trends Congres van Performa en Berenschot een presentatie gegeven, ook over employer branding. En ik ben sinds februari 2017 bezig met een eigen podcastserie over arbeidsmarktcommunicatie. Onder de titel ‘Hier is AMC’ ga ik op bezoek bij interessante vakgenoten, dan praten we een half uurtje over hun praktijk en dan kan iedereen daar dingen uit oppikken. Inmiddels staan er 14 afleveringen online. Erg leuk om te doen, want hoe vaak spreek je nou iemand ruim een half uur over de inhoud?

Heb je een HR-communicatie toptip?

Ik vind dat iedere werkgever ervoor moet zorgen dat je kunt voelen hoe het is om bij de club te werken. Dat is voor mij de essentie van employer branding en HR-communicatie. Daar is nog veel te verbeteren, want te vaak is het hele zakelijke, koude wervingsinformatie. Doe maar alsof je tegen normale mensen praat! Dat is namelijk zo.

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jou terecht?

Van het ophalen van het werkgeversverhaal en een employer brand of AMC-plan, tot aan de restyling van werkenbij-sites en het delen van verhalen op social media. En alles wat daartussen ligt. Of gewoon als ze een leuk gesprek over het vak willen.

Meer over Marcel van der Quast:

Online op zijn site: www.werk-merk.nl
En op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/marcel-van-der-quast/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie