Van hechte relaties naar sterke merken

‘RE-ENGAGE’ was het thema tijdens de Employer Branding Experience 2014, in Aalsmeer. Het grootste congres op het gebied van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland koos voor dit thema omdat de rollen en verantwoordelijkheden – van werkgevers, opdrachtgevers, medewerkers en zelfstandig professionals – continu wijzigen. Tegelijkertijd hebben in veel organisaties bezuinigingen en reorganisaties alle tijd en energie opgeslurpt. Met als gevolg: we hebben te weinig aandacht voor elkaar gehad.

Op 6 november werd er ook gesproken over de relatie tussen iedereen die aan een organisatie een bijdrage levert; of dat nu in traditionele dienstverbanden is of in een alternatieve vorm. En niet minder belangrijk stond ook re-engagement van de organisatie met zichzelf centraal: tussen wat je bent en wat je doet en waar je naartoe gaat. Want hoe leg je een duurzame verbinding tussen binnen en buiten als iedereen iets anders wil en vraagt? Hoe moeten de organisaties van de toekomst eruit zien? En waar moeten ze zich op voorbereiden? Drie professionals doen verslag voor HR-Communicatie.nl:

Annemarie Stel, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie, Employer Branding en Recruitment

Annemarie Stel‘Ik vond het verhaal van Louisa Moreton vooral een mooi overzicht van acties en ontwikkelingen in het kader van Engagement. Maar wat ze vertelde had vooral betrekking – of was vooral toepasbaar – op grote organisaties, de KPMG’s en Shells van deze wereld. Niet zo gek, want dat zijn hun klanten. Met in mijn achterhoofd de uitspraak van de eerste keynote speaker Leo Witvliet dat er over niet al te lang nog slechts een handjevol héle grote organisaties is en verder enorm veel kleintjes, boette haar verhaal aan relevantie in. Het ergerde me zelfs zo nu en dan: er zijn geen algemene wijsheden meer.

Ik heb de sessies van NRC en PostNL bijgewoond. NRC was een beetje theoretisch, verteld door twee accountmanagers. Verhaal bevatte wel een paar leuke wetenswaardigheden, wat zelfstandig professionals belangrijk vinden (inhoud, tarief en betalingstermijn) bijvoorbeeld. De break-out van Bart Beek van PostNL (http://employerbrandingexperience.nl/wp-content/uploads/2014/11/Post-NL.pdf) was een geweldige reis langs de vraag hoe je in hemelsnaam het zooitje ongeregeld dat postbezorgers tegenwoordig zijn bij elkaar houdt. Antwoord: met teamleiders die zich meer als gastheer/gastvrouw gedragen dan als manager. En ik heb geleerd dat de postbezorgers de meeste klachten hebben over hun regenpak.’

Yves Pilet, Employer brand consultant at The Brand Valley

Yves Pilet‘De breakout van Effectory sprak mij het meest aan. Guido Heezen ging in op drie elementen die het succes van een organisatie bepalen: organisatie, maatschappelijk en individuen. Tegenwoordig zie je dat de druk op de organisatie (door RvB, daarboven de RvC en daarboven de aandeelhouders) steeds zwaarder weegt (korte termijn denken), waardoor het maatschappelijke aspect (MVO) en individuen (engagement) onder druk komen te staan. Visueel goed ondersteund in zijn presentatie.

Ruimte voor verbetering is er ook. Ik miste het onderdeel strategische aanpak van employer branding. Er is veel aandacht voor arbeidsmarktcommunicatie, maar onderzoek naar EVP’s, waarden die binnen een onderneming een rol spelen, analyse van concurrenten en hoe daar mee om te gaan kwam zeer beperkt aan bod. Al moet ik zeggen dat de case van VUmc gepresenteerd door Laura Baselaar (https://hr-communicatie.nl/2014/04/24/case-vumc) wel enkele strategisch aspecten van (het interne) employer brand aanhaalde. Al met al een goede manier om je dag te besteden!’

Rob Overgaauw, zelfstandig HRM en HRD Consultant

Rob Overgaauw1‘Re-engagement is het sleutelwoord. De sprekers en inleiders gaven allen vanuit hun invalshoek en deskundigheid een kijk op de door hen gepercipieerde werkelijkheid. Ze hebben een marginale wetenschappelijke onderbouwing. Het onderwerp heeft maatschappelijk nauwelijks aandacht is mijn conclusie, behalve bij bedrijven die op zoek zijn naar schaarse werknemers.
Een mooi voorbeeld kwam van de prijswinnaar, het Rotterdamse NH hotel. Ze zochten echte Rotterdammers om hun hotel te bemannen. Een mooie campagne, terecht gewonnen. De nieuwe campagne Rijksoverheid had in mijn beleving een erg hoog abstractieniveau. Voor de professionals in het werkveld was het echt een feestje. Crown in Aalsmeer had de organisatie perfect in handen, echt top. Ik had de dag niet willen missen. We leven in een interessante tijd. Iedereen mag zich zelf opnieuw gaan uitvinden en dat biedt kansen.’

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

Magneet, categorie Creativiteit, presentatie van genomineerden: http://youtu.be/HtBsC_GNS5Q

Presentaties van sprekers #EBE14: http://employerbrandingexperience.nl/downloads

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie