Winnen met HR en Communicatie

De Gezondheidsaward 2014 is gewonnen door Sulzer Turbo Services, vestiging Venlo. De winnaar had zowel de interne communicatie als de externe oriëntatie goed op orde. Het is daarmee een inspiratiebron voor iedereen die de eigen organisatie langs de lijn van HR of Communicatie gezonder wil helpen maken.

De Gezondheidsaward is in het leven geroepen om bedrijven te belonen die gezondheidsbeleid stelselmatig inzetten als onderdeel van hun totale strategie. Bedrijven kunnen zich inschrijven via een online onderzoek. Na een preselectie rolden er dit jaar opnieuw drie kandidaten uit voor de Gezondheidsaward. Naast Sulzer werden ook Salux Healthcare en Van Houtum genomineerd. De drie kandidaten kregen bezoek van een jury waar naast ondergetekende Richard Adamowicz (ArboNed), Miriam Michiels (EY) en Jamara Buytendijk (voorzitter stichting Gezondheidsaward) deel van uitmaakten.

Chris de Wilde (HR Officer Sulzer Turbo Services Venlo, links) ontving op 6 november jl. de Gezondheidsaward 2014 uit handen van Joost Peters (directeur Interpolis Zorg).

Meer dan goede bedoelingen

Het centrale idee achter de Gezondheidsaward is dat gezondheidsbeleid meer moet zijn dan een papieren tijger en meer dan een kwestie van goede bedoelingen. Het gaat nadrukkelijk om geborgde processen: de winnaar is het bedrijf dat er beste in slaagt maatregelen op het gebied van veiligheid en gezondheid te laten doorwerken in de cultuur, het werkproces, de leefstijl, de communicatie en de sociale verantwoordelijkheid van de organisatie, Bij de bedrijfsbezoeken werden de genomineerde bedrijven daarom getoetst op vier, onderling samenhangende kwadranten: Ontwikkeling, Financieel, Interne processen en Externe oriëntatie.

jws204472-048De latere winnaar wordt aan de tand gevoeld door dagvoorzitter Lars Sörensen.

Goed geborgd

Op alle vier terreinen scoorde winnaar Sulzer goed. Sulzer is een internationale producent van hydraulische systemen en pompen, met een vestiging in Lomm, een klein dorpje in Noord-Limburg. Bij deze locatie werken ongeveer 200 werknemers. Wat Sulzer zo sterk maakt is dat het kiest voor een reeks van coherente maatregelen die vrijwel allen direct samenhangen met de HR- en communicatiediscipline. Zo heeft Sulzer een heuse gezondheidsmanager in dienst. De medewerkers zijn actief betrokken bij allerlei (gesponsorde) activiteiten zoals fietsen, tennissen en mountainbiken. De zorg voor gezondheid is sowieso goed gewaarborgd in de diverse systemen. Met verbeterteams wordt gewerkt aan het continu gezonder en veiliger maken van de organisatie. Desnoods gaan de medewerkers naar de leveranciers van nieuwe machines om daar te testen en te verbeteren. Ook is er een balanced scorekaart voor verzuim.

Aantoonbaar resultaat

Wat Sulzer echt goed doet – en wat met name leden van deze community inspiratie kan bieden – is dat het uitvoerige interne communicatie combineert met een solide externe oriëntatie. Het bedrijf heeft gezondheidsbeleid in het DNA én in de processen zitten. Richting de buitenwereld zet het bedrijf ook zijn beste beentje voor. Zo probeert het bedrijf veel werk uit te besteden in de regio. Ook zijn er continu 8 tot 10 stagiaires in het bedrijf in Lomm werkzaam. De inspanningen hebben aantoonbaar resultaat: een hoge mate van employee engagement en een goede naam in de regio als werkgever!

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] in vakjury’s: Inge Beckers bij de Internal Branding Jaarprijs en René Ravestein bij de Gezondheidsaward. Drie professionals uit dit netwerk gaven een kijkje in hun keuken: Saskia Barendse, Laura Baselaar […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie