Arbeidsmarktcommunicatie: Aandacht voor alles wat je doet. De kracht komt uit de breedte.

Aflevering 25 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ is een bijzondere. Anders dan anders. Want het is de 25e, dat wilde ik een beetje vieren. Daarom heb ik mijn eerste 3 gasten ooit, uit aflevering 1, 2 en 3, opnieuw voor de microfoon gevraagd. Mitchell van Koert van Achmea, Hans Kroonen van Steam en Ronald van Driel van Recruitment Accelerator.

Met zijn vieren praten we over de stand in het land van arbeidsmarktcommunicatie. Samen blikken we terug en kijken vooruit. Wat is er de laatste 3 jaar veranderd en wat juist niet? Wat zijn ze anders gaan doen en wat hebben ze geleerd?

Breedte maakt het mooi

Dat is een mooi gesprek geworden, vooral omdat we met zijn vieren de breedte van het vakgebied AMC vertegenwoordigen. Een recruiter, een AMC-bureau en een werkgever. En ikzelf, die daar een beetje tussendoor beweegt. Dat geeft lekker verschillende invalshoeken, maar ook genoeg overeenkomsten. Dat was ooit het basis-idee om met deze podcast te beginnen. Na 3 jaar werkt dat nog steeds erg lekker. Ik realiseer me natuurlijk dat er nog veel meer stromingen en bloedgroepen die met AMC bezig zijn. Maar dat zie je hopelijk wel terug als je de overige 21 gasten op een rij zet.

Dus dit gesprek geeft het mooie en de breedte van het vakgebied AMC weer. Omdat het een gesprek met zijn vieren is, laat het zich nog moeilijker dan anders vatten in een geschreven samenvatting. Ik heb een aantal quotes uit het gesprek opgelijnd. Daarmee wordt gelijk de breedte van het gesprek en van het AMC-vakgebied duidelijk. En krijg je hopelijk genoeg kruimels om het hele gesprek te beluisteren. Want we zeggen over ieder onderwerp veel meer interessante dingen dan hieronder staan.

Voor het totale gesprek hebben we lekker de tijd genomen. Daarom heb ik het als 2 afleveringen online gezet.

AMC is geen sprint, het is een marathon

AMC doe je voor de lange termijn. Het gaat vooral om de aansluiting tussen alle elementen die je als werkgever biedt met het EVP. Zowel het recruitmentproces als HR-gedrag. Voorbeeld: de 34-urige werkweek die Achmea aan het introduceren is, past bij de EVP van ‘De toekomst een stap voor zijn’.

Recruitment en AMC  zijn een spekkoek

Bestaat uit vele laagjes, en die moeten allemaal kloppen. Als je een prachtig verhaal hebt, maar je vergeet de goede trefwoorden in je vacaturetekst op te nemen, is het eindresultaat dat de hele spekkoek in elkaar zakt.

Authentieke verhalen zijn belangrijk, maar het moet wel goede communicatie zijn

De interne rol van een employer brand, van AMC en de rol van de eigen mensen in de communicatie wordt steeds belangrijker. Daardoor wordt er veel gesproken over het belang van authentieke communicatie. Daar zijn we het wel mee eens. Waar we het niet mee eens zijn, is dat het woord ‘authentiek’ vaak als excuus wordt gegeven voor slechte communicatie. Het verhaal moet authentiek zijn, maar dan moet er nog wel goede communicatie van worden gemaakt.

Data zijn niet de heilige waarheid, maar een kapstok om het gesprek aan te gaan

We schetsen in welke fase van de funnel of candidate journey ieder data gebruikt, en er worden vele voorbeelden genoemd. Samengevat kun je data gebruiken om:

  • De uitgangssituatie in beeld te brengen. Doelgroep, bekendheid, reputatie.
  • Alles te meten wat je doet, en om bij te sturen en te evalueren.
  • Vooruit te kijken, plannen te maken..
  • Samen te interpreteren.

Een paar quotes die in het gesprek voorbij komen:

  • Recruitment komt steeds hoger op de agenda. Steeds meer een structurelere aanpak, daar horen data bij.
  • Ga niet voor volledige voorspelbaarheid. Blijf niet hangen in de plannenfase.
  • Data zijn het knisperend haardvuur, daar moet je af en toe lekker met elkaar omheen gaan zitten.

Hoe kom je in beeld bij latente zoekers?

Latente zoekers zijn voor iedere werkgever belangrijk. Wat zijn nu de belangrijkste aandachtspunten bij het in beeld komen bij deze groep:

  • Je best doen op LinkedIn werkt nog steeds, ook bij moeilijke groepen
  • Duurzaam met je merk en een doelgroep aan de slag. Dan kun je aan de relatie werken.
  • Vraagt een langere adem. Vraagt visie en doorzettingsvermogen.
  • Verplaats je in de doelgroep, weet wat hen bezig houdt en ga dan als merk iets bieden waarmee je de aandacht verdient.
  • In communicatie moet je dan nog niet met een vacature komen. Begin met ‘geven’ van iets waar je doelgroep iets aan heeft. Daarmee kom je in beeld. En creëer je extra bereik voor je werving in een later stadium.
  • Geef hier je eigen mensen een rol in, want je hebt al heel veel interessante kennis voor de doelgroep in huis.
  • En ga naar buiten via je eigen netwerk, en de netwerken van je eigen mensen.

Rondje inspiratietips

We sluiten af met een mooi geschenk, een rondje van inspiratietips van 4 mensen deze keer. Dat is een mooie lijst:

Tot zover deze weergave van deze bijzondere aflevering. In het hele gesprek hebben we nog veel meer besproken. Luister of kijk daarvoor de twee afleveringen van de podcast, die vind je hier.

Ik wil hier nog 1x al mijn gasten tot nu toe bedanken. Samen hebben we er een mooie serie van gemaakt. Ik ga er vrolijk mee door, op naar aflevering 50!

Hier is AMC‘ is een serie interviews waarin ik het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie in de schijnwerpers wil zetten. Door met verschillende mensen te spreken die aan AMC, employer branding of recruitment marketing doen of wat ook maar in de buurt ligt doen, gaat er een serie ontstaan die de breedte van het vakgebied laat zien. En hoop ik zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor dit vakgebied.

Je kunt je abonneren op de podcast via iTunes, Spotify, Stitcher en Soundcloud. Of op elke andere plek waar jij je podcasts ophaalt.

Voor iedereen die (nog) niks doet met podcasts, staan alle interviews ook op YouTube.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie