Recensie: Wat als je je mensen boven je handel durft te zetten?

Marnix Geus begon tien jaar geleden met zakenpartner Jacqueline Bosselaar een eigen bedrijf. Na een vliegende start kwamen er lastige vragen. Hoe vind je een pand? En hoe vorm je het beste (en leukste) team? Maar ook: Hoe hard werken is te hard? En hoe neem je afscheid van collega’s die niet meer passen? Hij vertelt persoonlijke verhalen: the good, the bad and the ugly. Ze lezen lekker weg en zijn wel degelijk raak. 

Durf je je mensen belangrijker te maken dan je handel? Inspirator, PR-man en ondernemer Marnix Geus vertelt erover in dit aanstekelijke boek.

Fundamentele ideeën, bijvoorbeeld het concreet maken van gezamenlijke waarden als motor voor het behalen van je doelen, combineert Geus met een welkome frisse blik op kantoorklassiekers zoals systeemplafonds en slootwaterkoffie. In de verhalen laat hij zijn visie zien op ondernemerschap maar ook op communicatie en met name – een eigenwijze en interessante blik – op HR.

In een topbedrijf is HR altijd maatwerk; one size fits all bestaat niet meer.

Mensen zijn het belangrijkste goed geworden in verreweg de meeste organisaties. Toch zitten ouderwetse ideeën over arbeidsrelaties vaak nog flink in de weg. De verhalen van Geus laten zien hoe goed een flinke dosis menselijkheid voor je kan werken in een zakelijke wereld. Waarom, wanneer en hoe geef je de mensen die samen je organisatie maken, oprechte aandacht?

Veel mensen moeten leren dromen.

Geus toont een vernieuwende kijk op HR. Een vertrouwd instrument als het functieprofiel gooit hij vol overtuiging overboord. In plaats daarvan laat hij medewerkers zelf nadenken over hun eigen passies, talenten en de waarde daarvan voor de organisatie. Wel bekent hij hoe hij merkte dat de meeste mensen daar wel hulp bij nodig hebben: inspiratie en begeleiding. Veel mensen moeten leren dromen.

Wat bedrijven uniek maakt, zijn de creativiteit, denkkracht en ideeën van hun medewerkers.

Geus legt daarbij op een mooie manier uit waarom hij kiest voor voortdurende aandacht en maatwerk – HR is in feite interne PR. Hij schrijft over werken in de 21e eeuw: “Wat bedrijven uniek maakt, zijn de creativiteit, denkkracht en ideeën van hun medewerkers.” Ik zou daar flexibiliteit zelfs nog aan toe willen voegen, want dat stelt die medewerkers in staat om goede danspartners van de ondernemer te zijn in het succesvol – en leuk – maken van de organisatie. Je bedrijf groeit namelijk met gemotiveerde mensen die plezier hebben in hun werk. Want werk mag ook leuk zijn. En zo’n bedrijf, ervaart Geus, is een supermagneet voor zowel talentvolle medewerkers als voor klanten.

Zo’n bedrijf – ik spreek uit ervaring – is een supermagneet. Zowel voor talenten als voor klanten.

Over interne communicatie heeft hij ook nagedacht en hij vertelt over zijn ervaringen. Hoe open kun je zijn als werkgever? Hoeveel laat je bijvoorbeeld zien van je cijfers? In de praktijk is het soms ingewikkeld maar zijn ervaring is dat je een waardevolle vertrouwensrelatie opbouwt met je team als je open bent.

Creëer een eigen cultuur: het is het enige wat niet te kopiëren valt door de concurrent.

Mooie inspiratie dus voor organisaties waarin je met sympathieke initiatieven een positieve boost aan de organisatiecultuur én het resultaat kunt geven met communicatie- en hr-tools.

Een lekker eigenwijs boek, eerlijk en open met een goede scheut Hollandse nuchterheid en ondernemerschap.

MensenHandel quote1

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord