Persoonlijkheidstesten: waarheid, stigmatisering of excuus?

“Zijn er nog niet genoeg testen dan?” zei ze op narrige toon. Hmmm? Ik was net enthousiast aan ‘t vertellen hoe geweldig 7Life is, wat je ermee kunt, hoeveel inzicht het geeft in gedrag en hoe het de juiste woorden geeft om aan te sluiten bij de ander. In dit geval was ik in mijn enthousiasme te weinig aangesloten op haar.

 Natuurlijk heeft ze gelijk, er zijn veel testen en modellen op de markt. Allemaal geven ze inzicht in hoe je bent, waar je talenten liggen, wat je kwaliteiten zijn, welke  voorkeuren je hebt, welke drijfveren achter  gedrag zitten. Als je op internet rondstruint struikel je over een veelheid aan modellen  en ze zijn natuurlijk allemaal ‘fantastisch’.

 Hoe kies je nu uit dat brede scala aan modellen en testen? Voordat je voor een bepaalde test kiest is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

1.     wat wil ik  precies bereiken met die test of met dat model, wat wil ik te weten komen?

2.     hoeveel tijd en/of geld heb ik er voor over?

3.     Gaat het om een team of individu?

Wat is de waarde van testen?

Realiseer je dat de betrouwbaarheid van veel modellen en testen niet wetenschappelijk bewezen is. En ook al zijn ze dat wel, dan kun je tegenwoordig vraagtekens zetten bij de kwaliteit van veel (sociaal) psychologisch onderzoek.

Testen worden ook nogal eens gebruikt om iemand in een hokje te stoppen. Dan bevestigt de uitkomst het bestaande imago van de betreffende persoon en werkt het juist stigmatiserend.

Ander effect kan zijn  dat mensen die niet veranderingsbereid zijn  excuses vinden in de uitkomst van de test met als argument ‘ik ben nu eenmaal zo’ en zich nog meer naar de uitkomst van de test gaan gedragen.  Dat is natuurlijk niet effectief.

Het gesprek over de uitkomst is leidend, niet de test. Het testresultaat is een aanleiding om in gesprek te komen. Het belangrijkste van testen is dat de uitkomst informatie geeft.  Het gaat niet om de juistheid of objectiviteit daarvan. Het gesprek levert  (zelf)inzichten op en begrip voor jezelf of de ander.

Drie zinvolle testen die je kunt gebruiken als aanleiding om in gesprek te gaan met elkaar:

1.     De Big Five: deze test is een eenvoudige manier om met elkaar in gesprek te komen over verschillen in persoonlijkheid en hoe dit uitpakt in functioneren. Via 123test.nl kunnen alle teamleden een (gratis) test doen.  De Big Five scoort op begrippen die herkenbaar zijn voor iedereen zoals: extraversie, emotionele stabiliteit, openheid, ordelijkheid en dominantie. In een bijeenkomst wissel je uit wat de uitkomsten zijn en of je de beelden die ontstaan  herkent in elkaars functioneren. Men ziet bijvoorbeeld: Jan is altijd heel erg precies, dat is misschien wel eens irritant , maar kan wel handig en nuttig zijn! Zo kun je op een simpele en veilige manier wat meer begrip voor elkaar creëren.

2.     Teamrollen van Belbin geven inzicht in welke rollen er zijn binnen een team. Als alle rollen vertegenwoordigd zijn, dan werkt een team optimaal. Ook hiervoor kan je via 123test.nl de test gratis doen. Het is handig om met elkaar te kijken of alle teamrollen aanwezig zijn en wie welke rol pakt. Op die manier kun je de manier van samenwerken aan de orde stellen, de manier van vergaderen, hoe je binnen je projectteam resultaten en doelen realiseert, etc.

3.     Kleurendrukdenken van De Caluwé geeft de motivatie en behoefte van mensen weer. Als je je verdiept in de kleurtyperingen, kan je mensen redelijk makkelijk typeren. Vervolgens kun je dit gebruiken door aan te sluiten op de motivatie en behoefte van de kleurtypering van de ander. Bij de inrichting van een veranderingsproces kun je rekening houden met de dominant aanwezigekleurtypering (het “blauwe” team). Lees meer in dit blog of google kleurendrukdenken.

En dan is er natuurlijk 7Life…

7Life geeft inzicht in gedrag, drijfveren, veranderkracht en communicatiestijl van jezelf en anderen. Belangrijk verschil met andere testen: het geeft je letterlijk de woorden om goed aan te sluiten bij de ander. Gesprekken worden veel effectiever, je komt sneller tot de kern. Als er sprake is van weerstand en emotie kan je veel beter regie houden in het gesprek. In een team geeft 7Life inzicht in hoe je het samen ‘doet’, waar de ruis zit en wat je kunt doen om de samenwerking te verbeteren, problemen op te lossen, prestaties te verhogen, meer bevlogenheid te genereren. Kortom, wil je de diepte in en effectiever communiceren en veranderkracht versterken, dan is 7Life een hele goede optie.

Meer weten? Hierbij een link naar meer informatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord