Dit is de verrassende opbrengst van Candidate Experience Marketing

Een sollicitatie-ervaring heeft een enorme impact op het werkgeversmerk. Bij het meten van de tevredenheid van sollicitanten ontdekte kennispartner Michael Boud meer toepassingen en kansen dan hij vooraf had verwacht.

Twee jaar geleden begonnen we vanuit Candidate Experience Marketing met een nationale benchmark die de tevredenheid meet van sollicitanten die niet voor een gesprek worden uitgenodigd en dus worden afgewezen (in feite de meerderheid).

Geef sollicitanten altijd de mogelijkheid tot feedback

De insteek van deze benchmark was vooral dat we bedrijven een bewustwording wilden geven dat je sollicitanten te allen tijde de kans moet geven om feedback te geven op hun sollicitatie-ervaring met het bedrijf. Zodat ze hun ei kwijt kunnen: sollicitanten ervaren het als een stuk prettiger om hun sollicitatie niet te laten aflopen met het passief ontvangen van slecht nieuws, maar deze op een actieve manier te kunnen afronden met hun eigen feedback.

Deze feedback heeft dus niet als eerste doel, maar natuurlijk wel als bijkomend voordeel, dat je er als organisatie van kunt leren en de gastvrijheid naar deze sollicitanten in de toekomst kan verbeteren.

Hopen op een lage waardering

Ik kom twee keer per jaar langs bij de organisaties die deelnemen aan de benchmarkmeting. Dan laat ik ze een rapportage zien waarin de resultaten en cijfers gedeeld worden hoe hun sollicitanten de kandidaatsreis (candidate journey) hebben ervaren en vergelijk dat met alle andere deelnemers. Ik vraag de sollicitanten trouwens ook of ze de organisatie zouden aanbevelen aan anderen.

Tot mijn grote verbazing worden deze rapportages heel veel gebruikt om intern aandacht te krijgen voor dit onderwerp. De cijfers doen het woord en geven aan dat er urgentie is voor verbetering. De feiten spreken voor zich.

Ook worden deze rapportages gebruikt om het belang van samenwerken met andere afdelingen onder de aandacht te brengen. Er is zelfs een recruitmentmanager geweest die aangaf dat ze juist hoopte dat de waardering van de sollicitanten heel laag zou zijn, zodat ze eindelijk in de organisatie kon laten zien dat ze meer budget nodig heeft om goede nieuwe collega’s te kunnen werven en meer tijd en aandacht te kunnen geven aan sollicitanten.

Feedback als springplank voor samenwerking

Recruitment is het visitekaartje van het bedrijf als het gaat om werving en interviewen van nieuwe medewerkers. Arbeidsmarktcommunicatie wordt steeds belangrijker, vooral in krappe arbeidsmarkten. Hoe onderscheid je je als organisatie? Toekomstige sollicitanten willen in deze deeleconomie het echte verhaal horen. Hoe is het nou echt om bij deze organisatie te werken? Hoe gaat de organisatie met sollicitanten (en dus ook met medewerkers) om? Feedback van sollicitanten, juist ook de afgewezen groep, geeft je er een waardevol inzicht in.

Samenwerking tussen Recruitment, HR en Marketing & Communicatie is onmisbaar als je dit goed wilt oppakken en de benchmarkrapportages zorgen ervoor dat dit voor iedereen zichtbaar wordt. Een stevige springplank om samen te werken aan verbetering en positionering als werkgever.

Meedoen met de benchmark? Dat kan!

 

Michael Boud is grondlegger van het candidate experience-model dat hij sinds 2013 heeft ontwikkeld en in de praktijk brengt.

Candidate Experience Marketing® is een initiatief van de Search & Co Groep, sinds 2000 actief in de commerciële arbeidsbemiddeling en recruitment marketing. De methodologie is in-huis ontwikkeld op basis van onze ervaring in het vak.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie