Hoe weet jij het draagvlak voor jouw werk te vergroten?

Je hebt een HR-communicatieplan waar je organisatie wat aan heeft. Je hebt hart voor je vak en wil er graag mee aan de slag. Maar hoe krijg je er draagvlak (aandacht, tijd, budget) voor aan de directietafel? Want hoe stevig onze expertise ook wordt, met overtuigingskracht en draagvlak om deze toe te kunnen passen in organisaties, komen we er een stuk verder mee. Hoe zorg je dat de inzichten en meerwaarde van HR-communicatie daadwerkelijk worden benut?

In vele verschillende gesprekken met onze community, over allerlei onderwerpen binnen ons vakgebied, komt steeds als achtergrondvraag op tafel: hoe vind je draagvlak in de ­boardroom voor het uitvoeren van je ideeën, inzichten en plannen op gebied van HR-communicatie?

Daarom gaan we vanuit HR & Communicatie dit jaar onze kennis bij elkaar brengen en uitbreiden op het gebied van Draagvlak voor het vakgebied.

“Wat is jouw raakvlak met draagvlak?”

“En hoe kunnen we HR & Communicatieprofessionals in onze community uitrusten om het draagvlak voor hun werk en vakgebied te vergroten?”

Dit vroegen we de verzamelde kennispartners uit ons netwerk tijdens een brainstorm over het thema waar we dit jaar in duiken. Elk van hen heeft zijn of haar eigen ervaring met, en vragen over, het bouwen aan draagvlak voor ons werk. In deze brainstorm brachten we niet alleen de kennis en ideeën bij elkaar maar ontstond ook een kruisbestuiving en verdieping. Met een overzicht van wat effectief is, welke factoren daarbij meetellen en welke oplossingsrichtingen er zijn. Plus concrete actiepunten om hiermee aan de slag te kunnen. Op onze Facebook-pagina kun je sfeer proeven.

“Denken en doen op weg naar een gedeeld doel – dat is voor mij de essentie van draagvlak.”

Wat zijn de top-3 tips om draagvlak voor HR & Communicatie te versterken?

  1. Denk vanuit het perspectief en de belangen van het management en sluit daarbij aan.
  2. Bereid je grondig voor, zowel op de inhoud als op de vorm waarin je die presenteert – inclusief jouw performance.
  3. Werk aan draagvlak tussen HR- en communicatie-collega’s onderling door elkaar al vanaf het begin aan te haken.

En de bonustip:

“Begin gewoon. In het midden. Zet de eerste stap en pak de quick wins op!”

Na afloop van de brainstormsessie maakten we een podcast over onze bevindingen:

Dit jaar brengt HR-Communicatie.nl je op verschillende manieren nieuwe inzichten voor het verstevigen van je draagvlak. Inspirerend en concreet. Met blogs, artikelen, showcases, tools.  En verderop in het jaar met een inhoudelijk programma voorafgaand aan onze najaarsborrel. We zien je graag online en offline dit jaar, stel je vragen en breng je ideeën in voor het vergroten van ons draagvlak als HR & Communicatie-experts.

 

Wie zijn onze kennispartners?

Bij de brainstorm kregen we de input bij elkaar van:

  • Chantal van Kuyen – Employer Brander
  • Monique Hendriks – Bex*communicatie
  • Robin van der Meulen – 2DAYSMOOD
  • Rene Ravestein – R&Z
  • Esther Flipse – Merknemers
  • Guido van de Brink – Virtual Talent
  • Marjolijn Vlug – HR & Communicatie
  • Inge Beckers – HR & Communicatie

En ook Candidate Experience Marketing, Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Treams en CircleLytics werken dit jaar mee aan het thema Draagvlak.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie