Interview met René Ravestein (Ravestein & Zwart): ‘Wij helpen organisaties om hun experts te laten schitteren’

We willen van elke organisatie een prachtige werkplek maken door op het vlak van HR & Communicatie kennis en mensen te verbinden. Online via dit platform en de sociale media en zeker ook tijdens onze events. Dit kunnen en willen we niet alleen doen. We werken graag samen met partners. Zij steunen ons financieel én inhoudelijk met kennis en tijd. We stellen ze graag aan jullie voor. Het woord is aan René Ravestein van Ravestein & Zwart:

Wie zijn jullie?

Ravestein & Zwart is opgericht in 1995 door twee studiegenoten die de opleiding Geschiedenis volgden. We hebben ons van begin af aan inhoudelijk gespecialiseerd: arbo, HRM, onderwijs, zorg, pensioen, sociale zekerheid en regionale ontwikkeling. We werken het liefste voor kennisintensieve organisaties omdat wij hun soms complexe informatie en hun inhoudelijke kennis om kunnen zetten naar begrijpelijke, aantrekkelijke content. Dat kan in de vorm van blogs, magazines, white papers en jaarverslagen. Maar het kan ook in de vorm van speeches, corporate stories of teksten voor tenders die vertellen waar een organisatie voor staat en voor gaat. In essentie helpen we organisaties om hun experts te laten schitteren. Hun kennis zit vaak ergens verstopt. Wij zorgen dat het behapbaar en inzichtelijk wordt.

Heb zelf ooit het initiatief genomen voor dit netwerk, omdat ik in de praktijk merkte dat HR-afdelingen heel specifieke communicatievragen hebben. Hoe kan ik het beste communiceren over mijn arbeidsvoorwaarden? Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers zich gaan interesseren voor hun pensioenregeling? Hoe stimuleer ik medewerkers om serieus na te denken over hun ontwikkeling en hun duurzame inzetbaarheid? Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers zich verbonden voelen met de waarden en doelen van de organisatie? België was daarbij voor mij een inspiratiebron. Daar schaart men alle communicatie met de eigen medewerkers – ook dat deel wat we in Nederland vaak nog ‘interne communicatie’ noemen – al langer onder de noemer ‘HR-communicatie’.

Wat doen jullie specifiek op het gebied van HR-communicatie?

Organisaties staan voor de uitdaging om hun medewerkers goed te informeren over tal van zaken die binnen de arbeidsrelatie van belang zijn. Van beloning tot veiligheidsinstructie en van employee benefits tot verzuimreglement: het is van belang de zaken begrijpelijk en liefst ook aansprekend uit te leggen. Wij zorgen dat organisaties dit op orde hebben. Bijvoorbeeld door een communicatiemiddel te bedenken dat vertelt en verbeeldt hoe het nieuwe functiegebouw eruit komt te zien. Bijvoorbeeld door een sociaal jaarverslag te maken dat het HR-beleid uit de doeken doet. Recent project is de nieuwe, interactieve HR-portal van pensioenuitvoerder APG. Hierbij hebben we geadviseerd over het structureren van alle HR-informatie en de redactie verzorgd van de nieuwe webteksten.

Waar, wanneer heb je onlangs nog HR-communicatie kennis gedeeld?

Als jurylid van de Grand Prix Content Marketing, categorie Business-to-Employee heb ik een reeks campagnes beoordeeld die zich richten op het activeren van eigen medewerkers. De keuzes die we hierbij hebben gemaakt, inclusief het aanwijzen van een eenduidige winnaar – Ziggo met de interne campagne ‘Wedden dat…?’ – heb ik als juryvoorzitter kort toegelicht bij de uitreiking van de Awards op 17 november 2016.

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

Het is mede dankzij Inge Beckers, mede-initiatiefnemer van het eerste uur, een interessante, groeiende community. Mijn tip? Laat je horen, laat je zien. Deel je kennis, maar durf ook vooral vragen te stellen!

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jullie terecht?

Als je een partij zoekt die jou kan helpen om de HR-informatie van jouw organisatie op orde te krijgen.

Oranjesingel 38
6511 NW Nijmegen
T 024 382 27 77
info@ravestein-zwart.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord