Hoe je binnen no time 500 enthousiaste kandidaten aan je bedrijf bindt

De economie draait op volle toeren en voor de meeste van ons is dat goed nieuws. Behalve als je veel vacatures hebt en constant zoekt naar kandidaten. Dan ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je je business ziet stagneren. Toch lukt het mij om mijn klant met vijfhonderd enthousiaste kandidaten blijvend in contact te brengen. 

Genoeg uitdaging op de arbeidsmarkt

Dat overkwam ook een klant van mij. Als zorgorganisatie hebben ze een chronisch personeelstekort. Dat zou lang niet zo erg zijn zonder de moordende concurrentie op de arbeidsmarkt. En dus was de vraag hoe word je top of mind bij kandidaten in de regio? Ik ontwikkelde een concept waarmee we binnen drie maanden 500 enthousiaste kandidaten aan het bedrijf wisten te binden. Maar hoe deed ik dat?

Het bedrijf is er op gebrand om bij nieuwe vacatures sneller en meer kandidaten aan te spreken. Zo is de kans een stuk groter dat je concurrenten een stap voor bent. We wilden een oplossing waarbij kandidaten al in een voorstadium op de radar staan.

Een voor de hand liggende oplossing zou je denken

Ik bedacht een service waarbij kandidaten zich kunnen inschrijven om vacatures te ontvangen. Tot zover geen nieuws onder de zon, want een database bouwen hoeft niet moeilijk te zijn. Maar het is de uitvoering die telt. Want vaak komen er hopeloos ingewikkelde formulieren om de hoek kijken die enkel afschrikken. Niet doen dus. En wat doe je met de beveiliging van persoonsgegevens? Ook daar zitten tegenwoordig de nodige haken en ogen aan.

Het concept werd daarom ‘social based’ waarbij we geen gegevens opslaan, maar wel voorkeuren. Zo maakte we het concept AVG proof en werd het laagdrempelig voor kandidaten. Door middel van een meerkeuzemenu geven ze namelijk supersnel hun voorkeuren aan.

Een social media campagne bracht ons in contact met kandidaten in de regio. Dat bleek een hit, want de doelgroep schreef zich direct massaal in. Het resultaat liegt er niet om. Binnen drie maanden schreven zich ruim vijfhonderd kandidaten in.

Was het resultaat echt zo goed?

Niet eerder lukte het mijn klant om zo eenvoudig honderden kandidaten binnen handbereik te hebben. Al is dat pas het begin. Want wat doe je met een grote database aan enthousiaste kandidaten? Precies, je stuurt ze relevante vacatures. Niet alleen gericht, maar ook gepersonaliseerd. Vacatures versturen we op naam middels een pushbericht naar hun telefoon. Het is niet alleen erg persoonlijk, maar verhoogd ook de attentiewaarde. De reactiegraad was daarom nog nooit zo hoog. Ruim 90% opent het bericht en 80% klikt door naar de vacature.

Dichterbij de kandidaat kom je haast niet. Maar niets is minder waar. Want door het ‘social’ karakter is erg eenvoudig om contact te leggen met een van de recruiters. Dat persoonlijke contact zorgt ervoor dat kandidaten sneller een band opbouwen met de werkgever en minder aannames doen over de vacature.
Mijn klant draaide hiermee in drie maanden een situatie om met amper zichtbaarheid naar een situatie waarbij zij in control zijn bij het werven van nieuwe kandidaten. Ze putten inmiddels uit een bron van vijfhonderd kandidaten and still counting! Hiermee benaderen ze niet alleen gericht kandidaten, maar weten ze de doelgroep ook verder te binden met andere activiteiten zoals een banenmarkt en een live Q&A.

Benieuwd hoe ook jij meer impact maakt op de arbeidsmarkt? Ik ga graag het gesprek met je aan. Neem contact op voor een vrijblijvende belafspraak: ruud@brandengineers.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord