Voorbereiden op krappe arbeidsmarkt met Employer Branding

Op dit moment biedt de arbeidsmarkt nog genoeg keuze voor werkgevers. Dat gaat niet lang meer duren: het aanbod van getalenteerde jongeren zal afnemen. Daarom is het zaak dat organisaties nu al bouwen aan hun Employer Branding, vertelt Thijs Wesselink van Universum. Samen met zijn collega’s onderzoekt en versterkt hij werkgeversmerken over de hele wereld. Ik sprak met Wesselink over zijn werk en visie op Employer Branding.

 

Kennis en onderzoek

‘Alles begint met kennis,’ vertelt Wesselink. ‘Daarom vormt onderzoek al sinds de oprichting van Universum voor ons de basis.’ Het van oorsprong Zweedse bedrijf begon in 1988 met onderzoek naar de communicatie tussen werkgevers en studenten. Vandaag de dag voert Universum wereldwijd onderzoek uit onder meer dan vierhonderdduizend respondenten. Met die kennis in huis adviseert Universum organisaties bij het ontwikkelen en versterken van hun Employer Branding.

 

Talent binden met Employer Branding
Voor organisaties is het nu geen groot probleem om vacatures in te vullen. Er zijn genoeg talentvolle mensen op de arbeidsmarkt. Maar veel werkgevers zien in dat de tijden gaan veranderen. De vergrijzing gaat voor een enorme uitstroom zorgen. Organisaties krijgen te maken met een behoorlijke uitdaging, legt Wesselink uit: ‘Het wordt essentieel om goede mensen binnen te halen. Daarom moeten organisaties nu al werken aan een sterk en eerlijk werkgeversmerk. Employer Branding is een noodzakelijke strategie voor de nabije toekomst.’

 

Werven met merk en product
Bij het bouwen aan een werkgeversmerk kan ook het consumentenmerk een grote rol spelen. ‘Die twee merken liggen weleens dicht bij elkaar,’ aldus Wesselink. ‘Dat kan een nadeel zijn. Het consumentenmerk geeft niet altijd een realistisch beeld van werken bij die organisatie. Maar soms kan een organisatie haar merk goed gebruiken. In een sector als engineering kun je bijvoorbeeld kandidaten aanspreken op hun liefde voor techniek. Zo heeft elk bedrijf iets dat het uniek maakt. Dat moet je laten zien, dan krijg je de juiste mensen.’

 

Strategie voor arbeidsmarktcommunicatie
Employer Branding vraagt om een lange adem, benadrukt Wesselink: ‘Employer Branding moet de kern van je arbeidsmarktbeleid vormen. Het vraagt om een langetermijnstrategie die je consequent uitvoert. Je kunt het beeld dat studenten van je organisatie hebben niet veranderen met één campagne. Het vergt echt een langetermijnstrategie met een consequente boodschap en een goede middelenmix. Alles moet een eenduidig beeld uitstralen, vanuit de identiteit van de organisatie.’

 

Aan de basis van het werkgeversmerk staat een krachtige Employee Value Proposition (EVP). Speciaal voor het HR-Communicatie Netwerk stelt Universum de vijf eigenschappen beschikbaar die een EVP volgens Universum moet bevatten. Klik hier om op LinkedIn ze te vinden en bespreken!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie