De Employee Journey anno 2018

Een veel besproken onderwerp binnen ons vakgebied. Want hoe zorg je er nu voor dat die journey binnen jouw organisatie goed loopt?

Op Recruiter.com las ik een artikel over de Employee Journey anno 2018. Een belangrijk punt wat in dit artikel naar voren kwam: het creëren van een positieve werkcultuur. Klinkt logisch, maar blijkt nog steeds erg lastig te zijn.

De uitdaging zit hem mijn inziens met name in het begeleiden van werknemers bij elke stap in hun loopbaan. Men raakt hierbij vaak verstrikt in processen en houdt zich minder bezig met de vraag of dit proces wel past binnen de werkcultuur. Om een voorbeeld te noemen; een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren betekent niet automatisch dat je hiermee een positieve werkcultuur creëert. Wel zorgt het ervoor dat je je medewerkers een stem geeft in dat wat zij belangrijk vinden. En dan is het de kunst om daar wat mee te gaan doen. Mooiste zou zijn als je dit kan verwerken in je interne communicatie, zodat het een gemeengoed wordt van elke werknemer. En men er uiteindelijk over gaat praten.

Sociale media hebben een venster geopend voor elke organisatie, waardoor werknemers de kans krijgen om in realtime te delen hoe zij denken en voelen over hun werkgevers. Bedrijfsculturen zijn niet langer geïsoleerd binnen de muren van bedrijven. In plaats daarvan is je cultuur een onderdeel van je merk en kunnen kandidaten zien hoe het is voordat ze zich aanmelden”

Mijn advies is om met die cultuur iets te doen in je arbeidsmarkt communicatie. Want als vooraf duidelijk is wat je als organisatie belangrijk vindt, en dat ook kwalitatief goed communiceert, begint hier de journey van de kandidaat al. En heb je dus al een heel stuk gewonnen. Tenslotte is niets belangrijker dan dat de medewerkers in jouw organisatie van begin tot eind gelukkig en productief zijn!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord